×

اساسنامه بنگاه حمایت زندانیان

اساسنامه بنگاه حمایت زندانیان

اساسنامه-بنگاه-حمایت-زندانیان

وکیل


وزارت دادگستری
هیئت وزیران در جلسه مورخ 20و2و1336 بنا به پیشنهاد شماره 833 ر ح 4696 مورخ 10و2و36 وزارت دادگستری تصویب نمودند که آئین نامه بنگاه حمایت زندانیان مصوب 21و8و20 از این تاریخ لغو و به جای آن اساسنامه جدید بنگاه مزبور که در 24 ماده تدوین گردیده و پیوست می باشد به موقع اجرا گذاشته شود.
تصویب نامه در دفتر نخست وزیر است.
از طرف نخست وزیر - اشرف احمدی

اساسنامه بنگاه حمایت زندانیان
ماده 1 - به منظور تربیت و تهذیب اخلاق و اصلاح زندانیان و همچنین آموختن حرفه به آنها و راهنمائی و پیداکردن شغل برای زندانیانی که پس از اجرای محکومیت توانائی تهیه شغل ندارند بنگاهی به نام بنگاه حمایت زندانیان تحت ریاست عالیه وزیر دادگستری تشکیل می شود که وظایف آن برابر مواد زیرین تعیین می گردد:
ماده 2 - در مفر هر دادگاه شهرستان دادستان شهرستان آن محل موافق این تصویبنامه بنگاه حمایت زندانیان را تشکیل خواهد داد.
ماده 3 - این بنگاه دارای شخصیت حقوقی خواهد بود.
ماده 4 - سرمایه بنگاه دارای شخصیت حقوقی خواهد بود.
از طرف اشخاص و بنگاهها و غیره اهداء می شود و عایداتی که به موجب قوانین اعانه از طرف اشخاص و بنگاهها و نیز بنگاه می تواند با تصویب وزارت دادگستری به وسائل نمایش و بخت آزمائی و غیر آن بر سرمایه خود بیافرازید.
ماده 5 - در اجرای قانون مصوب 12 اسفند 1314 بنگاه مسادت و کمک های لازم را معمول و نظر مشورتی خود را در این باب به مامورین ذی ربط اعلام خواهد نمود.
ماده 6 - سازمان بنگاه تشکیل می گردد از:
الف - مجمع عمومی
ب - هیئت مدیره
ج - هیئت بازرسی
ماده 7 - مجمع عمومی تشکیل می شود از اشخاص نیکوکار و علاقمندان به پیشرفت وضع زندانیان و کلیه کسانیکه کمکهای مالی و فکری و عملی به پیشرفت کارهای بنگاه حمایت زندانیان بنماید - مجمع عمومی سالی یکبار در اردیبهشت ماه هر سال تشکیل می گردد.
ماده 8 - در مجمع عمومی گزارش هیئت مدیره راجع به طرز کار بنگاه و همچنین گزارش بازرسان راجع به ترازنامه قرائت و مورد رسیدگی واقع خواهد شد و بعلاوه هیئت مدیره و بازسال سال در همان جلسه انتخاب می شوند و ابلاغ آنان از طرف وزیر دادگستری امضاء خواهد شد.
ماده 9 - هیئت مدیره نه نفر خواهد بود که تشکیل می شود از دادستان استان - دادستان شهرستان - رئیس اداره فنی - رئیس اداره پزشکی قانونی - رئیس شهربانی و چهار نفر از شخاص نیکوکار به تشخیص وزیر دادگستری.
تبصره - در شهرستانها هیئت مدیره مرکب از دادستان شهرستان - فرماندار رئیس شهربانی و چهار نفر از معتمدین محل خواهد بود.
ماده 10 - هیئت مدیره از بین خود یکنفر رئیس و یکنفر نایب رئیس و یکنفرخزانه دار و یک نفر دبیر انتخاب می نمایند.
ماده 11 - هئیت مدیره اختیار دارد کلیه وجوه و اموالی که از طرف اشخاص و شرکتها و غیر آن به این بنگاه اهدا می شود قبول و به مصارف معینه در این اساسنامه یا رعایت صرفه جوئی برساند.
ماده 12 - هیئت مدیره مکلف است برای استحضار از وضعیت و رفتار و کردار زندانیان و اطلاع از دارائی و چگونگی اعاشه آنان به اداره زندان رفته و اقدامات لازم را معمول دارد و با تشریک مساعی علاقمندان و اشخاص خیر بررسیهای لازم را انجام دهد.
ماده 13 - هیئت مدیره سعی خواهد کرد برای تهیه کار جهت زندانیانی که پس از خروج از زندان بیکار خواهند ماند با همکاری وزارت کار ووزارت کشاورزی و وزارت بازرگانی و موسسات خیریه شغلی تدارک نماید.
ماده14 - هیئت مدیره می تواند برای تامین آسایش و بهداشت عائله زندانیان و دستگیریهای دیگر نسبت به آنها از سایر بنگاههای دولتی و ملی کمک بخواهد.
ماده 15 - هیئت مدیره می تواند برای انجام قسمتی از کارهای بنگاه به مسئولیت خود اختیارات لازمه را به مدیرعامل واگذار نماید.
ماده 16 - هیئت مدیره حداقل در هر ماه یکبار برای شور و گرفتن تصمیم در اطراف کارهائی که به عهده دار تشکیل می گردد.
ماده 17 - مدیرعامل از بین اعضاء هیئت مدیره یا از خارج به تصویب وزیر دادگستری انتخاب خواهد شد حدود اختیارات و پیشنهاد هیئت مدیره و تصوب وزارت دادگستری تعیین خواهد شد.
ماده 18 - هیئت مدیره می تواند از بین خود کمیسیونهائی برای انجام وظائف خویش تشکیل دهد و هریک از این کمیسیونها باید قبلا تصمیمات خود را به نظر هیئت مدیره رسانده و پس از موافقت هیئت مدیره به موقع عمل بگذارد.
تبصره - تصمیمات هیئت مدیره به اتفاق آراء یا با اکثریت آراء معتبر خواهد بود.
ماده 19 - درآمد و هزینه های بنگاه باید در دفاتر پلمپ شده مرتبا طبق اصول حسابداری وارد و سالی یک مرتبه در اردیبهشت ماه ترازنامه سال گذشته که به آخر اسفند ختم می شود تهیه و از طرف هیئت مدیره برای بررسی نزد بازرسان فرستاده شود که در ظرف یک ماه تقدیم وزارت دادگستری گردد.
ماده 20 - خدمات هیئت مدیره مجانی می باشد.
ماده 21 - موسساتی که بعدا ممکن است هیئت مدیره تاسیس نماید و آئین نامه های مربوط طرز عمل و وظایف و اختیارات خود را پیشنها و پس از تصویب هیئت مدیره و اجازه وزیر دادگستری به موقع اجرا گذاشته خواهد شد.
ماده 22 - هیئت بازرسی تشکیل می شود از سه نفر کارمندانی که مجمع عمومی طبق ماده 8 انتخاب خواهد کرد.
ماده 23 - هیئت بازرسی امور مالی بنگاه را بازرسی کرد و بعلاوه به ترازنامه طبق ماده 20 رسیدگی نموده و با اظهارنظر خود آنرا به وزارت دادگستری میفرستد.
ماده 24 - آئین نامه های لازم برای تعیین وظایف بنگاه و طرز اجرای آن و هم چنین سازمان بنگاه و قسمتهای مختلف مربوط به آن و ترتیب تاسیس اداره کارگاهها (اعم از صنعتی و کشاورزی و غیره) که در موارد مقتضی تشکیل خواهد شد و طرز کمک جز و عائله آنان و همچنین کسانی که از کمک بنگاه بهره مند می شوند و شرایطی که باید دارا باشند از طرف هیئت مدیره تنظیم و پس از تصویب وزیر دادگستری اجرا خواهد شد.

نوع : اساس نامه

شماره انتشار : 3593

تاریخ تصویب : 1336/02/20

تاریخ ابلاغ : 1336/03/21

دستگاه اجرایی :

موضوع :

منبع : وب سایت قوانین دات آی آر (معاونت آموزش دادگستری استان تهران)

    

قانون های مرتبط

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.