×

آئین نامه تعیین واحد و مشخصات واحد قاچاق چوب و تسهیم وجوه حاصله از کشف قاچاق چوب

آئین نامه تعیین واحد و مشخصات واحد قاچاق چوب و تسهیم وجوه حاصله از کشف قاچاق چوب

آئین-نامه-تعیین-واحد-و-مشخصات-واحد-قاچاق-چوب-و-تسهیم-وجوه-حاصله-از-کشف-قاچاق-چوب
وزارت دارائی به موجب ماده 4 و تبصره آن و ماده 19 قانون مجازات مرتکبین قاچاق مصوب 29و12و1312 و تبصره 33 قانون بودجه سال 1328 کشور آئین نامه زیر را تصویب و مقرر می دارد به موقع اجرا گذارده می شود.
ماده 1 - واحد قاچاق چوب طبق تبصره 33 قانون بودجه سال 1328 کشور یک مترمکعب است و کسر یک متر از نظر درآمد دولت در حکم یک متر است.
ماده 2 - درمورادی که شکل چوب قاچاق تغییر کرده باشد مامورین بنگاه جنگل ها تشخیص خواهند داد که چوب کشف شده در اثر چند متر مکعب چوب قاچاق به آن صورت درآمده و براساس تشخیص مزبور جریمه معین می شود.
ماده 3 - بهای چوب قاچاق ضبطی که طبق ماده 10 این آئین نامه مقرر است و همچنین بهای چوب قاچاق که در صورت از بین رفتن آن از متهم دریافت می شود و جرائمی که از مرتکبین قاچاق چوب با شرکاء و معاونین آنها وصول می شود پنجاه درصد آن به نفع بنگاه ضبط و پنجاه درصد به نسبت زیر بین اشحاص زیر تقسیم می شود.
1 - سهم مخبر پنج درصد
2 - سهم کاشف 25 درصد
3 - سهم مامور انتظامی پنج درصد
4 - سهم مامورین دیگر ذیدخل به تشخیص بنگاه جنگلها دو و نیم درصد
5 - حق دفاع در مراجع قضائی دو و نیم درصد
6 - ذخیره برای جلوگیری و تعقیب قاچاق ده درصد
ماده 4 - در مواردی که یکی از طبقات بالا وجود نداشته سهم او به حساب ذخیره منظور خواهد شد و کسی نمی تواند در عین حال از دو سهم استفاده نماید و اگر کسی به دو عنوان از عناوین مزبور در تنظیم صورتمجلس کشف دخالت داشته باشد فقط از سهم بیشتر استفاده می نماید.
ماده 5 - وقتی کاشف مامور مقیم پاسگاه است و در اثر بازرسی جلو پاسگاه قاچاق را کشف کرده هشتاد و پنج درصد 085/0 از سهم کاشف به او داده می شود و پانزده درصد (15% ) بقیه به حساب ذخیره منظور خواهد شد.
ماده 6 - در مواردی که استفاده کنندگان از فقرات 1 و 2و 3و 4 و 5 متعدد باشند سهم مقرر بین آنان به تساوی قسمت خواهد شد مگر اینکه هیئت مدیره بنگاه جننگلها از لحاظ کیفیت و نحوه و تاثیر عمل هر یک در موضوع طرز دیگری را برای تقسیم بین آنان مقتضی بدانند که در این صورت طبق نظر هیئت مدیره مزبور بین آنان تسهیم خواهد شد.
ماده 7 - مخبر هر شخصی است که وقوع جرم قاچاق یا شروع به قاچاق چوب را به بنگاه جنگلها یا واحدهای تابه آن گزارش کتبی داده باشد اعم از اینکه مستخدم دولت و بنگاه جنگلها باشد یا نباشد و گزارش مزبور باید در دفاتر مربوطه ثبت شده باشد.
ماده 8 - کاشف کسی است که در اثر خبر دیگری باستحضار شخص خود قاچاق چوب را کشف کرده و نام او در صورت مجلس کشف قاچاق ذکر شده باشد.
ماده 9 - مامورین انتظامی که از پنج درصد مقرر در ماده 3 استفاده می کنند مامورین انتظامی هستند که نام آنان در صورت مجلس کشف قاچاق ذکر شده باشد.
ماده 10 - بهای چوبهای قاچاق ضبطی براساس قیمتهای زیر بین اشخاص مقرر در ماده 3 طبق ماده مزبور تسهیم می شود.
الف - چوب های صادراتی تخته بشکه بلوط - گردو بینه - گردو هر متر مکعب سه هزار ریال.
ب - چوب های باب مصرف طهران از قبیل انواع مازو - فنداق - تراورس - دو نعل - الوار تخته و چوب آلات مختلف جنگلی هر متر معکب یکهزار ریال.
ح - چوبهای باب مصرف محلی جنگل نشینان و ساکنین دهکده های مجاور جنگل از قبیل پادنک - ابدنک - قلمبار - چوبهای رود بارخال - گردخال - تونلی و غیره به قرار هر متر مکعب دویست ریال.
ماده 11 - هیئت مدیره بنگاه جنگل ها می توانند با در نظر گرفتن قیمت روز چوب های فوق قیمت های مذکور در ماده 10 را براساس هر متر مکعب تغییر دهد.
ماده 12 - در عین حالیکه بنگاه جنگلها یا رعایت ماده 47 آئین نامه قانون جنگل ها مقطوعات بازداشتی را به فروش می رساند تسهیم وجوه بعنوان قیمت چوب طبق ماده 10 این آئین نامه و بهای دریافتی از سهم و جرائم موکول به قطعیت مندرجات صورتمجلس تنظیمی (اعم از تسلیم سهم و گذشتن مواعد قانونی یا صدور حکم قطعی نهائی از مراجع قضائی) می باشد.
ماده 13 - وجوه ذخیره باید به مصارفی برسد که طبق نظر هیئت مدیره بنگاه جنلگها موثر در جلوگیری از قاچاق و حفظ وحراست جنگل یا کشفیات آتی باشد.
ماده 14 - هر یک از صاحبان سهام مقرر در ماده 3 یا قائم مقام قانونی ایشان پس از ابلاغ رسمی بنگاه جنگلها باید ظرف یک سال مراجعه و حق خود را دریافت دارند والا سهم مزبور به نفع بنگاه جنگل ها ضبط خواهد شد.
ماده 15 - کلیه وجوه مقرر در ماده 3 این آئین نامه باید در اداره مرکزی حسابداری بنگاه جنگل ها بصورت سپرده متمرکز شود و پس از تشخیص قطعیت جریان و گواهی ادارات حقوقی آن صادر و در محلی که صاحب سهم ساکن است به او پرداخت شود.
ماده 16 - مقررات این آئین نامه که صرفا مربوط به چوبهائی است که طبق قانون مجازات مرتکبین قاچاق ضبط می شود از اول سال 1335 قابل اجرا است نسبت به جرائم کشف شده قبل از سال 1335 نیز که تا کنون حساب آن تصفیه نشده است برطبق این آئین نامه عمل خواهد شد.

نوع : آیین نامه

شماره انتشار :

تاریخ تصویب : 1336/00/00

تاریخ ابلاغ :

دستگاه اجرایی :

موضوع :

منبع : وب سایت قوانین دات آی آر (معاونت آموزش دادگستری استان تهران)

    

قانون های مرتبط

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.