×

اساسنامه شرکت سهامی شیلات جنوب ایران

اساسنامه شرکت سهامی شیلات جنوب ایران

اساسنامه-شرکت-سهامی-شیلات-جنوب-ایران
شماره 894 10و4و51
وزارت جنگ
هیئت وزیران در جلسه مورخ 10و4و51 بنا به پیشنهاد شماره 577/102 -48 -1600/م مورخ 25و8و50 وزارت جنگ اساسنامه شرکت سهامی شیلات جنوب ایران را که بر طبق قانون تاسیس شرکت سهامی شیلات جنوب ایران مصوب فروردین ماه 1350 تهیه شده به شرح پیوست تصویب نمودند که به مورد اجرا گذارده شود. اصل تصویبنامه در دفتر نخست وزیر است.
وزیر مشاور و معاون اجرائی نخست وزیر هادی هدایتی

اساسنامه شرکت سهامی شیلات جنوب ایران
فصل اول - کلیات
ماده 1 - شرکت سهامی شیلات جنوب ایران که طبق تصویبنامه قانونی شماره 548 مصوب 11و1و1342 تشکیل یافته و در تاریخ فروردین ماه 1350 قانون تاسیس آن به تصویب مجلسین رسیده عملیات خود را بر طبق مقررات این اساسنامه و قانون تجارت و قانون تاسیس شرکت انجام خواهد داد.
ماده 2 - موضوع شرکت عبارت از بهرهبرداری از محصولات دریائی خلیج فارس و دریای عمان و رودخانه های ساحلی جنوب و صید آبزیان و سایر موجودات و محصولات دریائی و تکثیر و پرورش و همچنین توزیع و فروش و مصرف یا تبدیل محصولات مزبور در داخل کشور و یا صدور آن به خارج از کشور و کوشش در بهبود وضع اقتصادی و عمرانی و کمک به امور درمانی ساکنین جنوب کشور و ایجاد و تقویت شرکتهای تعاونی صید و همچنین کمک به صیادان محلی و هرگونه فعالیتهای انتفاعی دیگر در حدود قانون تاسیس شرکت.
ماده 3 - نام شرکت. شرکت سهامی شیلات جنوب است که اختصارا در این اساسنامه شرکت نامیده می شود.
ماده 4 - مدت شرکت نامحدود است.
ماده 5 - مرکز اصلی شرکت در تهران است و در صورت لزوم شرکت می تواند با تصویب مجمع عمومی در داخل و خارج کشور شعب و نمایندگی تاسیس کند.
ماده 6 - سرمایه شرکت مبلغ پانصد میلیون ریال است که به 25 هزار سهم بیست هزار ریالی با نام تقسیم شده و 083/0 بهای اسمی هر سهم نقدا از طرف موسسین پرداخت و بقیه برحسب احتیاج و تقاضای شرکت از طرف صاحبان سهام تادیه خواهد شد.
ماده 7 - شرکت دارای شخصیت حقوقی است و امور آن منحصرا طبق مقررات قانون تاسیس شرکت و قانون تجارت و این اساسنامه برابر اصول بازرگانی اداره می شود و تابع مقررات قوانین محاسبات عمومی و استخدام کشوری است.
فصل دوم - اختیارات شرکت
ماده 8 - شرکت مجاز به عقد هرگونه قرارداد و انجام معامله با اشخاص و موسسات داخلی و خارجی اعم از اینکه به صورت بهره برداری و مشارکت یا غیر آن باشد خواهد بود.
ماده 9 - شرکت می تواند برای خرید کشتی و سایر وسایل فنی صید و بهرهبرداری و یا امور مربوط به آن تا میزان یک میلیارد ریال وام یا اعتبار با اجازه صاحبان سهام از منابع داخلی یا خارجی طبق شرایط مذکور در قانون «نحوه خرید ماشین آلات و سایر لوازم برای اجرای طرحهای مصوب برنامه های عمرانی کشور مصوب خرداد ماه 1345» تحصیل نماید و دولت می تواند وام یا اعتبار مزبور را تضمین کند.
ماده 10 - اجرای طرحهای مربوط به بهبود امر صید و بهره برداری از محصولات دریائی خلیج فارس و دریای عمان و رودخانه های ساحلی آن که اعتبار آن کلا یا جزئا از محل اعتبارات عمرانی تامین می گردد برابر قانون تاسیس شرکت واگذار به شرکت می شود.
ماده 11 - اقدام به هر گونه عملیات صیادی و بهره برداری از محصولات خلیج فارس و دریای عمان و رودخانه های ساحلی آن بوسیله اشخاص حقیقی یا حقوقی موکول به موافقت و اجازه شرکت سهامی شیلات جنوب ایران است و طبق ضوابطی خواهد بود که به تصویب مجمع عمومی صاحبان سهام برسد.
تبصره - ساکنان جزایر و سواحل خلیج فارس و دریای عمان و رودخانه های ساحلی جنوب ایران برای مصارف شخصی و به میزان متعارف با پروانه مخصوص شرکت سهامی شیلات جنوب ایران می توانند مبادرت به صید نمایند.
ماده 12 - شرکت برای انجام عملیات خود از کلیه اختیارات مندرج در قانون تاسیس شرکت و قانون تجارت بشرح زیر استفاده می نماید.
الف - ایجاد صنعت صید مستقل ملی و تهیه و تدارک ناوگان صیادی.
ب - تشکیل شرکتهای فرعی، مشارکت و سرمایه گذاری در سایر شرکتها و موسسات اعم از خارجی و داخلی با رعایت مقررات قانون تاسیس شرکت و قانون تجارت.
پ - عقد قراردادهای بهرهبرداری و انجام هرگونه معاملات با اشخاص حقیقی و حقوقی داخلی و خارجی.
ت - ایجاد تاسیسات و کارخانه های لازم در هر نقطه داخل یا خارج کشور برای بهره برداری و ذخیره و انبار کردن و توزیع و پخش و فروش و صدور یا تبدیل محصولات و تهیه کنسرو و غیره.
ث - اجاره کردن و اجاره دادن کشتیها و و سایل صید و سایر تاسیسات و وسایل مربوط به آن.
ج - صید و عمل آوری و بهره برداری از آبزیان و سایر موجودات ماکول و غیرماکول و فروش و صدور آنها به هر ترتیب که لازم بدانند.
فصل سوم - ارکان شرکت
ماده 13 - شرکت دارای ارکان زیر است.
الف - مجمع عمومی صاحبان سهام
ب - هیئت مدیره
پ - حسابرس
الف - مجمع عمومی عادی صاحبان سهام به منظور رسیدگی و تصویب ترازنامه و حساب سود و زیان سال قبل در سه ماه اول هر سال و به منظور رسیدگی و تصویب بودجه و برنامه های مالی سال آینده در سه ماه آخر هر سال تشکیل می شود.
ب - مجمع عمومی فوق العاده صاحبان سهام هر موقع که لازم باشد به درخواست هر یک از صاحبان سهام یا هیئت مدیره یا حسابرس تشکیل می شود. هیئت مدیره مکلف است در این قبیل موارد ظرف ده روز مجموع عمومی فوق العاده را دعوت نماید.
ماده 14 - مجمع عمومی مرکب از وزیر جنگ یا نماینده منتخب او مدیرعامل جمعیت شیر و خورشید سرخ یا نماینده منتخب او و رئیس شورای عالی سازمان اتکا می باشد هیئت مدیره و حسابرس در جلسات مجمع عمومی حضور خواهند یافت.
ماده 15 - دعوت مجامع عمومی عادی و فوق العاده با دعوت کتبی از صاحبان سهام به عمل خواهد آمد، تاریخ تشکیل جلسه مجمع نباید زودتر از ده روز پس از تاریخ صدور دعوت نامه باشد. دستور جلسه مجمع و محل انعقاد آن باید در دعوت نامه بطور خلاصه ذکر شود دستور مجمع عمومی فوق العاده را مقام صلاحیتدار که تقاضای تشکیل آن را نموده است تعیین می نماید.
تبصره 1 - نمایندگی صاحبان سهام دولتی در مجامع عمومی عادی و فوق العاده با وزیر جنگ یا نماینده منتخب او خواهد بود.
ماده 16 - مجمع عمومی بلافاصله پس از تشکیل یک رئیس و یک منشی انتخاب می کند.
ماده 17 - وظائف مجمع عمومی به قرار زیر است:
الف - قرائت و بررسی گزارش هیئت مدیره و گزارش حسابرس راجع به ترازنامه و حساب سود و زیان سال گذشته و اوضاع مالی شرکت و تصویب آن.
ب - انتخاب و عزل و نصب مدیران و حسابرس.
پ - شور و اخذ تصمیم نسب به پیشنهادهای هیئت مدیره مربوط به عملیات شرکت و بودجه آن و بررسی و تصویب بودجه از طرف هیئت مدیره تهیه و پیشنهاد می گردد.
ت - تصویب خط مشی شرکت.
ث - اتخاذ تصمیم نسبت به تغییر سرمایه و اندوخته های شرکت
ج - تعیین حقوق مدیرانو حسابرس و مدیرعامل شرکت.
چ - تصویب آئین نامه استخدامی و معاملاتی و اداری شرکت.
ح - اخذ تصمیم نسبت به پیشنهاد هیئت مدیره برای اخذ وام و یا اعتبار از بانکها و موسسات مالی داخلی و خارجی.
خ - اتخاذ تصمیم نسبت به سایر مواردی که در دستور جلسه قرار گرفته باشد.
ماده 18 - صورتجلسه هر یک از مجامع عمومی باید در دفتر مخصوصی که برای این منظور تنظیم می گردد درج و به امضاء رئیس و منشی مجمع برسد.
هیئت مدیره:
ماده 19 - هیئت مدیره شرکت مرکب از یک نفر رئیس هیئت مدیره و چهار نفر عضو که جمعا 5 نفر می باشد از طرف مجموع عمومی برای مدت دو سال انتخاب و با صدور فرمان همایونی به این سمت منصوب و مشغول به کار خواهند شد و تجدید انتخاب آنان برای دوره های بعد بلامانع است.
ماده 20 - در صورت فوت یا استعفاء یا عزل هر یک از مدیران به جای او شخص دیگری از طرف مجمع عمومی انتخاب می شود، مدت خدمت این مدیر تا پایان مدت خدمت کسی است که به جای او تعیین شده است.
ماده 21 - تصمیمات هر جلسه هیئت مدیره باید در دو دفتر پلمپ شده ثبت و به امضای اعضای هیئت مدیره برسد.
ماده 22 - هیئت مدیره شرکت مسئول زیانها و خساراتی است که به علت تخلف از مواد این اساسنامه و یا مصوبات مجامع عمومی و یا عدم دقت و مراقبت آنان به شرکت وارد آید.
ماده 24 - جلسات هیئت مدیره حداقل با حضور سه نفر از اعضاء تشکیل خواهد شد و در هر حال تصمیمات هیئت مدیره با حداقل سه رای قابل اجرا خواهد بود.
وظایف و اختیارات مدیرعامل
ماده 25 - مدیرعامل از بین اعضای هیئت مدیره بوسیله مجمع عمومی انتخاب و با صدور فرمان اعلیحضرت همایون شاهنشاه آریامهر به این سمت منصوب می گردد.
ماده 26 - مدیرعامل مسئول حسن جریان کلیه امور اجرائی شرکت بوده و وظایف خود را برابر مواد اساسنامه و مصوبات مجموع عمومی و هیئت مدیره انجام می دهد و دارای وظائف و اختیارات زیر می باشد:
الف - اقدام به هرگونه امور اداری و بهرهبرداری و پرداخت هزینه ها در حدود بودجه مصوب و مقررات مربوط.
ب - استخدام کارمندان شرکت و تغییر و تبدیل آنان در حدود آئین نامه استخدامی شرکت و سازمان مصوبه که به تصویب مجموع عمومی رسیده است.
پ - مدیرعامل به نمایندگی شرکت قراردادها، موافقت نامهها و تعهدات را براساس مصوبات هیئت مدیره امضاء می نماید.
ت - استیفای منافع و حفظ حقوق شرکت در دادگاههای دادگستری و مراجع قانونی اصالتا یا بوسیله وکیل با حق توکیل غیر تا یک درجه
ث - امضای اسناد و قرادادها و اوراق تعهدآور و کلیه چک ها و پرداخت ها با امضاء مدیرعامل و مدیرمالی شرکت خواهد بود.
ج - مدیرعامل برای حسن اداره امور داخلی شرکت می تواند با تصویب هیئت مدیره مدیرانی برای هر یک از ادارات و تاسیسات تابعه شرکت انتخاب و منصوب ناید.
چ - مدیرعامل می تواند به مسئولیت خود قسمتی از اختیارات خویش را به هر یک از مدیران شرکت تفویض نماید.
ح - مدیرعامل می تواند متخصصین رشته های مختلف اداری.مالی. فنی و اقتصادی را برای مدتی که احتیاج باشد با تصویب هیئت مدیره دعوت نموده و حق الزحمه آنان را پرداخت نماید.
خ - یکی از اعضاء هیئت مدیره با انتخاب هیئت مدیره سمت قائم مقام مدیرعامل را خواهد داشت و در غیاب مدیرعامل دارای کلیه اختیارات و وظایف او خواهد بود.
حسابرس:
ماده 27 - مجمع عمومی هر سال یکبار حسابرس را برای رسیدگی به ترازنامه و حساب سود و زیان و گواهی صحت مندرجات آنها و تنظیم و تقدیم گزارش سالانه به هیئت مدیره برای تصویب مجمع عمومی و ایفای وظایفی که طبق قانون تجارت بعهده بازرس است انتخاب خواهد نمود. ماموریت مذکور پس از تصویب ترازنامه و حساب سود و زیان خاتمه خواهد یافت مجمع در همان جلسه حسابرس دوره عملیات بعد را انتخاب خواهد کرد و تجدید انتخاب حسابرس قبلی بلامانع است.
ماده 28 - در صورتیکه حسابرس به علت موجهی که مورد تایید مجمع عمومی حسابرس دیگری انتخاب میکند که وظایف او را انجام دهد.
ماده 29 - حسابرس مکلف است ترازنامه و حساب سود و زیان شرکت را که توسط هیئت مدیره در اختیار او گذارده می شود حداکثر ظرف 25 روز از تاریخ دریافت رسیدگی نموده و گزارش خود را باظهارنظر صریح و کامل به مجمع عمومی تقدیم ویک نسخه آنرا به هیئت مدیره تسلیم نماید.
ماده 30 - حسابرس مکلف است پیوسته از طرز کار و چگونگی جریان امور و اوضاع عمومی شرکت از لحاظ انطباق آنها با مقررات اساسنامه و آئین نامه های مربوطه و قانون تجارت اطلاع حاصل نموده و ایرادات و نظرات خود را در هر مورد شفاهی یا کتبی به هیئت مدیره اعلام و در صورت اقتضاء به مجمع عمومی گزارش نماید.
ماده 31 - حسابرس حق دارد در هر مورد به دفاتر و پرونده ها و قراردادها و سایر اسناد و مدارک شرکت مراجعه نموده اطلاعات لازم را کسب نماید و مدیر عامل نیز موظف است تسهیلات لازم را برای حسابرس فراهم نماید.
ماده 32 - حسابرس در امور اجرائی شرکت حق مداخله نداشته و نباید در انجام وظایف خود به ترتیبی اقدام کند که وقفه در کارهای شرکت ایجاد شود.
ماده 33 - اعضای هیئت مدیره و مدیرعامل و حسابرس و سایر کارکنان نمی توانند در معاملاتی که با شرکت یا به حساب شرکت می شود به طور مستقیم یا غیرمستقیم شریک شوند.
مقررات عمومی
ماده 34 - سال مالی شرکت از یکم فروردین ماه تا پایان اسفند ماه هر سال می باشد و کلیه حسابهای شرکت باید در آخر اسفند ماه همان سال بسته شده و ترازنامه منتها تا آخر اردیبهشت ماه سال بعد تنظیم و پس از رسیدگی هیئت مدیره و حسابرس شرکت برای طرح و تصویب مجمع عمومی تسلیم شود.
ماده 35 - تعداد و نوع دفاتر رسمی شرکت که باید پلمپ شده باشند با توجه به قانون تجارت به موجب تصمیم هیئت مدیره تعیین خواهد شد.
ماده 36 - در پایان سال مالی قیمت کالاهای موجود در انبارهای شرکت و تاسیسات تابع شرکت به قیمت خریداری شده یا به ارزش روز هر یک نازلتر باشد در ترازنامه منظور می شود. بدیهی است نسبت به اموال غیرمنقول و ماشین آلات استهلاک مربوطه سالیانه ملحوظ می شود.
ماده 37 - هیئت مدیره شرکت در کلیه عملیات و اقدامات اقتصادی که صورت می دهد موظف به حفظ سرمایه شرکت بوده و سود ویژه سالیانه مادام که شرکت از پرداخت مالیات بر درآمد طبق قانون معاف می باشد بنابر پیشنهاد هیئت مدیره و تصویب مجمع عمومی قسمتی به سرمایه شرکت و حسابهای اندوخته افزوده خواهد شد و قسمتی در صورت لزوم برای خدمات عمومی مورد احتیاج با تصویب مجمع عمومی صاحبان سهام مصروف خواهد شد.
ماده 38 - نقل و انتقال از حساب اندوخته و احتیاط به سرمایه بنا بر پیشنهاد هیئت مدیره و تصویب مجمع عمومی صاحبان سهام می باشد.
ماده 39 - راجع به سایر مواردی که در این اساسنامه پیش بینی نشده برطبق مواد قانون تجارت عمل می شود.
ماده 40 - هرگونه تغییر و یا اصلاح در این اساسنامه طبق نظر مجمع عمومی شرکت و پیشنهاد وزیر جنگ و تصویب هیئت وزیران انجام خواهد شد.

نوع : اساس نامه

شماره انتشار : 8024

تاریخ تصویب : 1351/04/10

تاریخ ابلاغ : 1351/05/19

دستگاه اجرایی :

موضوع :

منبع : وب سایت قوانین دات آی آر (معاونت آموزش دادگستری استان تهران)

    

قانون های مرتبط

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.