×

آئین نامه اصلاحی قانون تشدید مجازات اشخاص بدسابقه و شرور

آئین نامه اصلاحی قانون تشدید مجازات اشخاص بدسابقه و شرور

آئین-نامه-اصلاحی-قانون-تشدید-مجازات-اشخاص-بدسابقه-و-شرور

وکیل


شماره 26200 17/7/1325
وزارت دادگستری
هیات وزیران در جلسه 15/7/1325 بنا به پیشنهاد شماره 5981 - 15165 /325 وزارتین دادگستری و کشور در اجرای ماده واحده مصوب 13/5/1322 آئین نامه پیوست را که مشتمل بر 15 ماده است تصویب نمودند.

ماده 1 - برای تعیین اشخاص بد سابقه و شرور از قبیل چاقوکش و دزد و جیب بر و امثال آنها کمیسیونی مرکب از نمایندگان وزارت کشور و شهربانی و دادسرای شهرستان هر محل تشکیل می گردد.
تبصره - اشخاص بدسابقه کسانی هستند که پیشینه محکومیت کیفری اعم از جنحه یا جنایت داشته باشند و شرور کسانی می باشند که اعمال فعلی آنها برخلاف نظم عمومی باشد.
ماده 2 - اداره شهربانی هر محل صورت اسامی اشخاص بد سابقه و شرور مندرج در ماده فوق را با ذکر سوابق آنها تهیه و به کمیسیون مزبور در ماده یک تسلیم خواهد نمود - کمیسیون پس از ملاحظه گزارش کتبی نماینده شهربانی و در صورت لزوم تحقیق از شخص متهم نسبت به هر یک از اشخاص مورد گزارش نظر خود را اعلام خواهد نمود و در صورتیکه نظر کمیسیون ( به اتفاق یا به اکثریت) به موجه بودن گزارش شهربانی باشد راجع به بازداشت و مدت آن یا محل تبعید و مدت آن اظهار نظر خواهد کرد و گرنه به بی گناهی متهم رای میدهد.
تبصره 1 - در نقاطی که حکومت نظامی اعلان شده دادسرای نظامی هم می تواند فهرستی از اشخاص بدسابقه و شرور تهیه و تسلیم دادستانی نظامی به شرح مندرج در فوق رفتار خواهد کرد وگرنه به بیگناهی متهم رای می دهد.
تبصره 2 - چنانچه وزارت کشور یا استاندارد یا فرماندار هر حوزه بنا به مقتضیات محلی یا سیاسی لازم بشمارند که تا قطعیت رای کمیسیون ( در صورتیکه رای مبنی بر تقصیر متهم باشد) شخص متهم آزادی نداشته باشد به مسئولیت خود میتوانند تا تعییت تکلیف نهائی نامبرده را تحت نظر قرار دهند.
مدتیکه متهم تحتنظر است بابت محکومیت او احتساب خواهد شد.
ماده 3 - رای کمیسیون اعم از برائت یا محکومیت متهم به وسیله استاندارد در جائی که استاندارد نباشد وسیله فرماندار به وزارت کشور و متهم اعلام میشود.
ماده 4 - در مورادی که به موجب این آئین نامه شهربانی مکلف به انجام وظایفی است هرگاه در محل شهربانی نباشد اداره نگهبانی محل وظایف شهربانی را انجام خواهد داد.
تبصره - در نقاطی که دادسرا تشکیل نیست و آن نقاط تابع دادگاه بخش است دادستان شهرستان آن حوزه به رئیس دادگاه بخش با کارمند قضائی دیگر دادگاه بخش که شایستگی داشته باشد نمایندگی بدهد که در کمیسیون مذکور در ماده 1 شرکت نماید.
ماده 5 - رای کمیسیون مرقوم در ماده 1 باید در ظرف 48 ساعت از تاریخ صدور به متهم ابلاغ شود و نامبرده با رعایت مسافت از برابر هر 36 کیلومتر یک روز می تواند در ظرف ده روز از رای کمیسیون تقاضای تجدیدنظر نماید این تقاضا مستقیما یا وسیله کمیسیون بدوی وزارت کشور تقدیم می شود و در وزارت کشور کمیسیونی به نام کمیسیون تجدیدنظر مرکب از پنج نفر که دو نفر از طرف وزارت دادگستری دو نفر از طرف وزارت کشور و یک نفر از طرف اداره کل شهربانی انتخاب می گردد تشکیل و به شکایت و تقاضای تجدیدنظر رسیدگی می نماید.
کمیسیون تجدیدنظر چنانچه توضیحاتی لازم داشته باشد در مرکز به وسیله اداره کل شهربانی و در شهرستانها به وسیله استاندار یا فرماندار توضیحات لازمه را خواهد خواست رای کمیسیون به اتفاق یا به اکثریت مناط اعتبار و لازم الاجرا است و پس از ابلاغ به متهم از طرف وزارت کشور وسیله شهربانی یا نگهبانی ( به شرح مقرر در این آئین نامه) فورا به موقع اجرا گذاشته می شود.
تبصره - در صورتی که تقاضای تجدیدنظر به کمیسیون بدوی تقدیم شود کمیسیون مزبور تقاضای تجدیدنظر را با پرونده و سوابق مربوطه وسیله استاندارد یا فرماندار ( در جائیکه استاندار نباشد) به وزارت کشور ارسال می دارد. در صورتیکه متهم بازداشت یا تحت نظر باشد تقاضای تجدیدنظر را وسیله شهربانی یا نگهبانی به شرح بالا خواهد داد و مقامات مزبوره مکلفند که به شرح مقرر در این آئین نامه وسیله کمیسیون یا مستقیما تقاضا را به وزارت کشور بفرستند و به تقاضای تجدیدنظر با قید تاریخ تسلیم رسید رسمی داده می شود.
ماده 6 - استاندار یا فرماندار که به موجب ماده 3 این آئین نامه رای کمیسیون بدوی را رویت می نماید می توانند ظرف ده روز از تاریخ رویت با رعیت مسافت از قرار هر 36 کیلومتر یک روز وسیله وزارت کشور از رای کمیسیون بدوی تقاضای تجدیدنظر نمایند وزارت کشور در صورتیکه رای کمیسیون بدوی را متناسب با سابقه شخص متهم ندانست یا مخالف با مفاد ماده واحده مصوب 13 مرداد 22 و با این آئین نامه تشخیص داد نظر استاندار یا فرمانداری را که تقاضای تجدیدنظر نموده تایید و تقاضای تجدیدنظر را به کمیسیون مرقوم در ماده 5 آئین نامه می فرستد. در مرکز نیز وزارت کشور می تواند به شرح فوق از رای کمیسیون بدوی تقاضای تجدیدنظر نماید.
ماده 7 - کمیسیون تجدیدنظر می تواند رای کمیسیون بدوی را فسخ یا استوار نماید و یا کیفر تعیین شده را تبدیل ( مانند تبدیل حبس به تبعید و برعکس) و یا تشدید و یا تخفیف دهد و در مواردی که رای کمیسیون بدوی بر برائت متهم صادر و مورد تقاضای تجدیدنظر استاندار یا فرماندار گردیده حق دارد در صورت توجه جرم متهم را به شرح این آئین نامه و قانون مصوب 13 و 5 و 1322 کیفر دهد.
ماده 8 - اشخاصی که تبعید می شوند تحت نظر شهربانی محل (در جائی که شهربانی نباشد تحت نظر اداره نگهبانی) قرار خواهند گرفت و پس از پایان تبعید و یا در صورت عفو و بخشایش در هر محل که بخواهند می توانند اقامت نمایند.
ماده 9 - اداره کل شهربانی در مرکز و ادارات شهربانی در جائی که نباشد نگهبانی در شهرستانها مکلفند پس از وصول دستور اجرای رای کمیسیون بدوی یا تجدیدنظر که به هر صورت وسیله وزارت کشور خواهد بود و همچنین در مورد تبصره دو ماده 2 این آئین نامه بلافاصله رای کمیسیون و دستور وزارت کشور یا استاندار یا فرماندار را به موقع اجراء گذارند و نتیجه را به مقام دستور دهنده گزارش دهند.
ماده 10 - شخص بازداشت یا تبعید شده و یا اقربای او در صورتیکه نصف مدت محکومیت در باره او اجرا شده باشد می توانند از وزارت کشور تقاضای عفو و بخشایش متهم را نسبت به بقیه مدت محکومیت نمایند و وزارت کشور پس از جلب نظر شهربانی (و برحسب مورد نگهبانی) مربوط در صورتیکه محکوم طبق آئین نامه زندان حسن رفتار داشته باشد یا حبس یا تبعید در روحیه و اخلاق وی موثر شده باشد یا دارای کثرت عائله یا ضعف مزاج باشد یا سن او از شصت سال خورشیدی تجاوز کرده باشد یا به جهتی دیگر حبس یا تبعید بودن او مقتضی نباشد متقاضی را مورد عفو قرار می دهد و بقیه یا ربع از مجموع مدت محکومیت او را خواهد بخشود.
ماده 11 - در صورتی که متهم پس از خاتمه اجرای حکم مجازات یا پس از عفو مجددا مرتکب شرارت گردد حد اکثر مجازات در دفعه دوم ( و دفعات بعد) درباره او به موقع اجرا گذاشته خواهد شد.
مواد متفرقه
ماده 12 - اگر کسی در دادگاه عمومی یا دادگاه های اختصاصی تبرئه شد - کمیسیون نمیتواند به همان اتهام و در همان مورد او را محکوم نماید و چنانچه کمیسیونی در موردی شخصی را به مجازات حبس یا تبعید محکوم نماید و آن شخص در همان موضوع در دادگاه برائت حاصل نمود حق دارد از کمیسیون تقاضای رسیدگی مجدد نماید و کمیسیون پس از رسیدگی رای سابق خود را فسخ می کند.
تبصره - تقاضای رسیدگی مزبور با رعایت ماده 5 این آئین نامه در ظرف 48 ساعت از تاریخ ابلاغ رای قطعی دادگاه باید به عمل آید.
ماده 13 - اگر در موردی رای کمیسیون به حبس و حکم دادگاه به تبعید متهم ( یا برعکس) باشد به تقاضای متهم یا بر اثر گزارش شهربانی یا نگهبانی کمیسیون تجدید رسیدگی در جلسه فوق العاده رای سابق را فسخ و مجازات متهم را با سنخ رای دادگاه تطبیق می نمایند.
ماده 14 - در مورد نظامیان و مامورین نگهبانی و اشخاص وابسته به ارتش که به موجب ماده واحده مصوب مرداد ماه 322 مورد تعقیب و محکوم می گردند وزارت کشور پس از جلب نظر وزارت جنگ و در مورد مشمولین نظام وظیفه با رعایت ماده 424 قانون دادرسی ارتش حکم کمیسیون را به موقع اجرا خواهد گذاشت.
ماده 15 - آئین نامه مصوب 26 و 6و 1422 ملغی است.
تصویب نامه در دفتر نخست وزیر است.
از طرف نخست وزیر

نوع : آیین نامه

شماره انتشار :

تاریخ تصویب : 1325/07/15

تاریخ ابلاغ :

دستگاه اجرایی :

موضوع :

منبع : وب سایت قوانین دات آی آر (معاونت آموزش دادگستری استان تهران)

    

قانون های مرتبط

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.