×

نحوه پرداخت بیمه و ارسال صورت مزد و حقوق کارکنان شاغل در قراردادهای غیر عمرانی

نحوه پرداخت بیمه و ارسال صورت مزد و حقوق کارکنان شاغل در قراردادهای غیر عمرانی

نحوه-پرداخت-بیمه-و-ارسال-صورت-مزد-و-حقوق-کارکنان-شاغل-در-قراردادهای-غیر-عمرانی
بخشنامه شماره 2/149 درـمد مورخ 6/4/1377 مدیر عامل سازمان تامین اجتماعی

به پیوست تصویبنامه شماره 9343/100 مورخ 13/4/1377 شورایعالی تامین اجتماعی منضم به توافقنامه مورخ 26/1/1377 فیمابین سازمان و انجمن شرکتهای ساختمانی در مورد نحوه پرداخت حق بیمه و ارسال صورت مزد و حقوق کارکنان شاغل در قراردادهای غیر عمرانی مشمول بخشنامه 149 درآمد که در دویست و هشتاد و هشتمین جلسه شورایعالی تامین اجتماعی مورخ 6/4/1377 به تصویب رسیده است، جهت اجرا ارسال و علاوه بر مندرجات توافقتنامه رعایت موارد ذیل الزامی بوده و آنرا تاکید می نماید.
الف - یک نسخه از تصویبنامه مورخ 6/4/1377 شورایعالی تامین اجتماعی و توافقنامه پیوست آن و همچنین تصویبنامه مورخ 24/10/1370 شورایعالی تامین اجتماعی ( ضمیمه بخشنامه 149 درآمد ) و این بخشنامه را به کلیه دستگاههای اجرائی، شهرداریها، بنیادها و نهادهای انقلابی و... در مراکز استان و شهرستان ابلاغ و از آنان خواسته شود طبق توافقنامه مذکور و تصویبنامه های شورایعالی تامین اجتماعی به ترتیب ذیل عمل نمایند.
1 - موضوع توافقنامه و میزان حق بیمه و بیمه بیکاری متعلقه به هر قرارداد را با توجه به تعهدات طرفین و دستمزدی و یا همراه با مصالح بودن، طبق تصویبنامه مورخ 24/1/1370 شورایعالی تامین اجتماعی در کلیه قراردادهائی که از تاریخ ابلاغ توافقتنامه منعقد می نمایند لحاظ نموده و به هنگام پرداخت هر یک از صورت وضعیتهای موقت، تعدیلها ، مابه التفاوت قیمت مصالح و صورتحساب مهندسین مشاور و .... معادل حق بیمه و بیمه بیکاری 15% و 9/1 آن در مورد قراردادهای دستمزدی 7 درصد و 9/1 آن در مورد قراردادهای که کلیه مصالح به عهده پیمانکار است و یا کار موضوع پیمان منحصرا" خدماتی و صددرصد به صورت مکانیکی انجام می گیرد و در مورد قراردادهائی که موضوع آنها منحصرا" ارائه خدمات بوده و قسمتی مکانیکی و قسمتی غیرمیکانیکی انجام می گیرد نسبت به کارکرد مکانیکی معادل 7درصد و نسبت به کارکرد غیر مکانیکی معادل 15 درصد به اضافه 9/1 آنها بابت بیمه بیکاری را کسر طی چک در وجه سازمان تامین اجتماعی پرداخت نمایند. به این ترتیب ضرورتی به کسر و فقط پرداخت صورت وضعیت و یا صورتحساب قطعی( نهائی ) و تسویه حساب با پیمانکار و مهندس مشاور منوط به صدور مفاصاحساب از این سازمان خواهد بود و واگذارندگان کار کماکان موظفند میزان ناخالص کل کارکرد را در پایان قرارداد به سازمان اعلام و یا یک نسخه از صورت وضعیت قطعی و تعدیل را ارسال نمایند.
2 - در مورد قراردادهائی که قبلا" منعقد گردیده و اجرای آنها ادامه دارد کلیه مبالغی را که واگذارنده کار بابت 5درصد موضوع ماده 38 قانون تامین اجتماعی از صورت وضعیتها و یا صورتحسابهای موقت و تعدیل هاو..... پیمانکار و مهندس مشاور کسر نموده و نزد آ،ان می باشد را حداکثر ظرف مدت 5 ماه به حساب سازمان واریز و در مورد صورت وضعیتها و صورتحسابهای آتی همانند بند یک عمل نمایند.
توجه: کلیه پیمانکاران مکلفند در این زمینه ضمن ارائه یک نسخه از خصلاصه آخرین صورت وضعیت موقت مربوط به قبل از تاریخ ابلاغ این بخشنامه که به تائید واگذارنده کار رسیده باشد همکاریهای لازم را با واحدهای سازمان مبذول و پیگیریهای مستمر از طریق واگذارنده کار جهت پرداخت 5درصد مذکور به حساب سازمان معمول دارند.
ب - موضوع توافقتنامه مذکور و توصیبنامه شورایعالی تامین اجتماعی جهت اطلاع و رعایت آن توسط پیمانکاران محلی و سازمانها وموسسات موجود در سطح استان که اقدام به انعقاد قراردادهای پیمانکاری می نمایند در نشریات محلی درج گردد.
ج - کلیه پیمانکاران مکلفند صورت مزد و حقوق کارکنان شاغل در قراردادهای مذکور و همچنین کارکنان پیمانکاران فرعی مربوطه را که به تائید واگذارنده کار و یا نماینده وی رسیده باشد در مهلت مقرر و به همراه یک نسخه از صورت وضعیت و یا صورتحساب موقت ماه مربوطه یا ماه قبل از آن و چک حق بیمه مربوطه( اگر قبلا" پرداخت نشده باشد ) به واحدهای سازمان تسلیم نمایند. واحدها بایستی لیستهائی را که به ترتیب فوق ارسال می گردد. بدون دریافت وجه اخذ نموده و مراقبت کافی مبذول دارند که حق بیمه طبق صورت وضعیتها و صورتحسابهای موقت کارکرد کسر و به موقع به حساب سازمان واریز گردد. در این راستا چنانچه مشاهده نمایند که واگذارنده کار پیمانکار اعاده و دریافت آن منوط به ارائه چک حق بیمه صورت وضعیتهائی که حق بیمه آنها پرداخت نشده است نمایند. توجه خواهند داشت که در ماه یا ماههای اول شروع کار معمولا" صورت وضعیتی وجود ندارد و بعضا" یک صورت وضعیت برای چندین ماه تنظیم می گردد. لذا دریافت لیست بدون حق بیمه با ارائه گواهی کارفرما که صورت وضعیت پرداخت نشده است بلامانع خواهد بود.
د - با توجه بند4 توافقتنامه در مواردی که پیمانکار اصلی قسمتی از کار موضوع پیمان را به پیمانکار فرعی محول می نماید می توان صورت مزد و حقوق کارکنان پیمانکاران فرعی خود را همانند پیمانکاران فرعی شاغل در طرحهای عمرانی تهیه و پس از تائید واگذارنده کار به سامزان ارائه نماید. با توجه به اینکه حق بیمه از صورت وضعیت پیمانکار اصلی کسر و پرداخت می شود نیازی به وصول حق بیمه پیمانکاران فرعی به طور جداگانه نخواهد بود. توجه خواهند داشت که دریافت لیست کارکنان پیمانکاران فرعی منوط به ارائه قرارداد منعقده با آنها از سوی پیمانکار اصلی می باشد.
بدیهی است چنانچه پیمانکاران فرعی قبل از صدور مفاصا حساب پیمانکار اصلی درخواست اخذ مفاصا حساب را داشته باشند صدور آن منوط به پرداخت حق بیمه کلیه صورت وضعیتهای موقت پیمانکار اصلی تا تاریخ درخواست مفاصا حساب پیمانکار فرعی خواهد بود و اگر پرداخت نشده باشد پیمانکار فرعی مکلف به پرداخت حق بیمه قرارداد طبق مقررات می باشد.
ه - واحدها مکلفند پس از خاتمه قرارداد میزان ناخالص کارکرد آن یا یک نسخه از صورت وضعیت قطعی و تعدیل را از واگذارنده کار اخذ و حداکثر ظرف یک ماه از تاریخ دریافت آن، حق بیمه، بیمه بیکاری و جرائم مربوطه را با توجه به مندرجات قرارداد و تعهدات طرفین طبق بخشنامه 149 درآمد و بند5 توافقنامه و دستورالعمل دریافت جرائم از کارفرمایان، محاسبه و به کسر کلیه پرداختیهای دوره اجرای قرارداد مانده بدهی را به پیمانکار و واگذارنده کار ابلاغ و پیگیری نسبت به وصول آن معمول و پس از وصول مفاصا حساب مربوطه را صادر نمایند.
و - عدم رعایت توافقتنامه موضوع این بخشنامه از سوی واگذارندگان کار رافع مسئولیت پیمانکار در قبال سازمان بنوده و سازمان کماکان می تواند طبق مقررات حق بیمه، بیمه بیکاری و جرائم مربوطه به قراردادهای پیمانکاری را از شخص پیمانکار مطالبه و وصول نماید.
ز - در سایر موارد طبق مفاد توافقنامه عمل شود.
مدیران کل، کارشناسان درآمد، ادارات کل استان، روسا و مسئولین درآمد واحد مستول حسن اجرای این بخشنامه می باشند و امید است با اجرای صحیح آن توسط واحدهای سازمان، واگذارندگان کا رو پیمانکاران، اهداف اشاره شده در مقدمه توافقنامه تحقق یابد.

توافقنامه سازمان تامین اجتماعی و انجمن شرکتهای ساختمانی
طبق ماده 38 قانون تامین اجتماعی کلیه کارفرمایان( واگذارندگان کار ) مکلفند 5% هر صورت وضعیت کارکرد پیمانکار را کسر و پرداخت آن در وجه پیمانکار و همچنین پرداخت آخرین قسط پیمانکار را منوط به ارائه مفاصا حساب تامین اجتماعی نمایند.
حق بیمه قراردادهائی که بر اساس قیمت پایه سازمان برنامه و بودجه منعقد و تمام یا قسمتی از بودجه طرح از محل اعتبارات طرحهای عمرانی دولت تامین می گردد طبق توافق سازمان تامین اجتماعی و سازمان برنامه و بودجه به جای کسر 5% از هر صورت وضعیت کارکرد پیمانکار و منوط نمودن آن به ارائه مفاصاحساب، طبق آئین نامه نحوه ارسال صورت مزد و پرداخت حق بیمه کارکنان شاغل در طرحهای عمرانی موضوع مصوبات 129و143 شورایعالی تامین اجتماعی از محل اعتبار طرح و صورت کارکرد پیمانکار تامین وکسر و به سازمان تامین اجتماعی پرداخت می گردد که این امر ووصل حق بیمه و صدور مفاصا حساب پیمانکاران مربوطه را تسهیل نموده است.
نظر به اینکه نگهداری 5% موضوع ماده 38 قانون تامین اجتماعی مربوط به قراردادهای غیر مشمول طرحهای عمرانی تا خاتمه قرارداد و زمان ارائه مفاصاحساب توسط واگذارنده کار موجب تاخیر در وصول حق بیمه می گردد و مشکلاتی را برای پیمانکاران در بر دارد و از طرفی 5% مکسوره متعلق به پیمانکار بوده که بعنوان ضمانت پرداخت حق بیمه نزد کارفرما نگهداری می شود، لذا در راستای ماده 71 قانون تامین اجتماعی و بنا به درخواستانجمن شرکتهای ساختمانی این توافقتنامه فیمابین سازمان تامین اجتماعی و انجمن شرکتهای ساختمانی که منبعد سازمان و انجمن نامیده می شوند در مور نحوه رعایت ماده 38 قانون( نگهداری 5درصدمذکور ) و پرداخت حق بیمه قرارداهای غیر مشمول مصوبات 129و143 شورای عالی تامین اجتماعی منعقد می گردد.
ماده 1 -از تاریخ اجرای این توافقتنامه واگذارندگان کار( کارفرمایان ) موظفند حق بیمه هر یک از صورت وضعیتهای موقت، تعدیل و مابه التفاوت بها ماصلح پمیانکاران با توجه به تعهدات کارفرما و پیمانکار مندرج در قرارداد و حسب مورد طبق مواد یک الی چهار تصویبنامه مورخ 4/12/70 شورایعالی تامین اجتماعی( پیوست می باشد ) و با احتساب بیمه بیکاری که معادل حق بیمه متعلقه می باشد، کسر و طی چک در وجه حساب شعبه سازمان که محل اجرای قرارداد بوده و پیمانکار صورت مزد و حقوق کارکنان شاغل در قرارداد را به آنجا تسلیم می نماید با ارسال یک نسخه از خلاصه کارکرد صورت وضعیت پرداخت کنند.
جهت تسهیل و تسریع در پرداخت حق بیمه واگذارندگان کار می توانند چک حق بیمه و صورت وضعیت را توسط پیمانکار به شعب سازمان ارسال نمایند. با پرداخت حق بیمه بشرح این بند کسر 5% موضوع ماده 38 قانون تامین اجتماعی موردی ندارد.
ماده 20در مورد صورت وضعیتهایی که قبل از اجرای این توافقتنامه تحویل واگذارنده کار( کارفرما ) شده و یا کسر و نگهداری 5درصد موضوع ماده 38 قانون در وجه پیمانکار پرداخت گردیده است ، واگذارنده کار موظف است 5 درصد مکسوره را که نزد وی است بطور یکجا و حداکثر ظرف مدت سه ماه از تاریخ ابلاغ این توافقتنامه به حساب سازمان تامین اجتماعی پرداخت نماید.
ماده 3 - در پایان کار، کارفرما موظف است یک نسخه از صورت وضعیت قطعی و تعدیل پیمان و یا میزان ناخالص کار کارکرد قطعی و تعدیل بها پیمان را جهت محاسبه حق بیمه قطعی پیمان به شعبه ذیربط سازمان ارسال و اعلام نماید.
شعب سازمان مکلفند حق بیمه پیمان را طبق مفاد مصوبه مورخ 24/1/70 شورایعالی تامین اجتماعی بخشنامه مربوطه محاسبه و به کسر حق بیمه های پرداختی توسط کارفرما به شرح بندهای 1و2 فوق و پرداختیهای پیمانکار مربوط به تاریخ قبل از اجرای توافقتنامه، مانده بدهی را حداکثر ظرف مدت یکماه به پیمانکار و کارفرما ابلاغ و اعلام نمایند. در هر حال تسویه حساب نهایی کارفرما یا پیمانکار منوط به ارائه مفاصا حساب سازمان خواهد بود.
ماده 4 - کلیه پیمانکاران مشمول این توافقتنامه مکلفند در طول اجرای قرارداد صورت مزد و حقوق کارکنان شاغل در اجرای قرارداد را همه ماهه تهیه و پس از تائید واگذارنده کار یا دسنگاه نظارت آنرا در مهلت مقرر( هرماه حداکثر تا پایان ماه بعد ) بدون حق بیمه به شعبه ذیربط سازمان تسلیم نمایند. بدیهی است صورت مزد و حقوق کارکنان شاغل در دفتر مرکزی پیمانکاران همراه با حق بیمه مربوطه می بایستی جدای از پیمانهیا در دست اجرا به شعبه محل دفت رمرکزی ارسال و پرداخت گردد. درمواردی که ضرورتا" بعضی از شرکا یا اعضای هیات مدیره در طرحهای مورد پیمان شرکت اشتغال داشته باشد با تائید موضوع توسط واگذارنده کار یا دستگاه نظارت بعنوان کارکنان شاغل در قرارداد محسوب و ارسال صورت مزد و حقوق آنها همراه کارکنان شاغل در قرارداد بلامانع خواهد بود نحوه ارسال صورت مزد و حقوق و پرداخت حق بیمه پیمانکاران فرعی قراردادهای موضوع این توافقتنامه طبق قراردادهای عمرانی( بخشنامه 3/30درآمد ) می باشد.
ماده 5 - در صورت تاخیر در ارسال صورت مزد و حقوق و همچنین تاخیر در پرداخت حق بیمه طبق مفاد این توافقتنامه حسب مورد جرائم همانند قراردادهای مشمول مصوبات 129و143 شورایعالی تامین اجتماعی ( قراردادهای طرحهای عمرانی ) محاسبه و وصول می گردد.
ماد6 - پس از تصویب شورایعالی تامین اجتماعی سازمان دستورالعمل مربوطه به این توافقتنامه را جهت و آن را جهت اجرا به واحدهای خود ابلاغ و مفاد تصویبنامه شورایعالی تامین اجتماعی را به نحو مقتضی به اطلاع کلیه وزارتخانه ها، سازمانها، شهرداریها و.... خواهد رساند. همچنین انجمن نیز آن را به کلیه اعضاء خود ابلاغ و ترتیبی اتخاذ خواهند نمود که در قراردادهای منعقده آتی لحاظ شده و واگذارندگان کار( کارفرمایان ) و پیمانکاران برابر مفاد آن عمل نمایند.
ماده 7 - از تاریخ اجرای این توافقتنامه واگذارندگان کار( کارفرمایان ) و پیمانکاران مکلفند به هنگام انعقاد قراداد آن را به عنوان یکی از شرایط قرارداد، ضمیمه کلیه قراردادهائی که منعقد می نمایند، نموده و طبق مفاد آن عمل کنند.
ماده 8 - این توافقنامه در 8 ماده و در دو نسخه در تاریخ 25/11/77 به امضاء رسید و پس از تصویب هیات مدیره و شورایعالی تامین اجتماعی قابلیت اجرا دارد.

مرجع : کتاب مجموعه قوانین و مقررات قرادادهای پیمانکاری و مهندسی مشاور - تدوین رضا پاکدامن - چاپ 1383 - انتشارات مرکز آموزش و تحقیقات صنعتی ایران

نوع : بخش نامه

شماره انتشار :

تاریخ تصویب : 1377/04/06

تاریخ ابلاغ :

دستگاه اجرایی :

موضوع :

منبع : وب سایت قوانین دات آی آر (معاونت آموزش دادگستری استان تهران)

    

قانون های مرتبط

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.