×

دستورالعمل در مورد نحوه فروش اتومبیلهای دولتی

دستورالعمل در مورد نحوه فروش اتومبیلهای دولتی

دستورالعمل-در-مورد-نحوه-فروش-اتومبیلهای-دولتی

وکیل



شماره : 54880
تاریخ : 46.11.30

نظر به اینکه نحوه عمل اغلب از پیشکاریها و ادارات دارایی در مورد فروش اتومبیلهایی که در اجرای مواد 11 و 12آئیننامه شماره 15062 مصوب کمیسیون مشترک دارایی مجلسین از طرف ادارات و سازمانهای دولتی به آنها تحویل می گردد، یکسان نبوده و حتی برخی از ادارات بدون رعایت مقررات آئیننامه معاملات دولتی اقدام به فروش اتومبیلهای تحویلی می نمایند که در مرحله رسیدگی بمنظور تعویض شماره مواجه با سرگردانی خریداران شده و درنتیجه موجب عدم رغبت آنان به خرید اتومبیلهای دولتی فراهم می گرددعلیهذا به جهت احتراز از هرگونه اشتباه وهمچنین اجرای کامل مقررات مربوطه مراتب زیر ابلاغ می گرددکه طبق آن عمل و رفتار شود.
1ـ اتومبیلهایی که براساس مواد 11 و 12 آئیننامه شماره 15062 تحول می شود از آنجایی که مشخصات کامل سوابق آنها را از اداره فنی کل کارپردازی استعلام و پس از تأئید اداره مزبور مبنی بر اینکه حقوق و عوارض گمرکی بدهکار نیستند اقدام به نشر آگهی مزایده بشود ولی اتومبیلهایی که وضع روشنی از این جهت ندارند تا قطعی شدن وضعیت حقوق و عوارض گمرکی بایستی از انتشار آگهی فروش آنها خودداری و عوارض گمرکی بایستی از انتشار آگهی فروش آنها خودداری و ضمناً مراقبت و اقدام لازم به عمل آید که هرچه زودتر برای فروش آماده شوند.
2ـ کلیه اتومبیلهای آماده و بلامانع و برای فروش بایستی ابتدا زیر نظر کمیسیونی مرکب از نمایندگان اداراتی که در امر فروش نظارت دارند وسیله کاردان فنی ژاندارمری یا کارشناس دادگستری محل ارزیابی و سپس صورتجلسه ارزیابی درپاکت لاک و مهر شده بطور محرمانه تا روز تشکیل کمیسیون فروش در اداره اقدام کننده نگهداری گردد (در نقاطی که کارشناس وجود نداشته باشد بایستی با نظر پیشکاری یا مرکز دارایی مستقل مربوطه نسبت به ارزیابی اتومبیلها اقدام بشود).
3ـ اتومبیلهای جمع آوری شده بترتیب به سه طریق زیر بایستی به مرحله فروش درآید
در مرحله اول: مزایده کتبی
در مرحله دوم: استعلام بها
در مرحله سوم: حراج
که نحوه اقدام هریک از مرحل بشرح زیر تعیین می گردد:
نحوه مزایده کتبی
الف ـ پس از انجام عمل ارزیابی بشرح بالا آگهی مزایده منتشر و در متن آگهی از نظر صرفه جویی در هزینه فقط نکات اصلی قید و توضیح داده شود:
(برگ شرایط مزایده جداگانه تهیه شده و در اداره موجود است و پیشنهاددهندگان بایستی برگ مزبور را دریافت و پساز مطالعه، امضاء نموده و ضمیمه پیشنهاد خود تسلیم دارند).
شرایط مزایده باید جداگانه روی اوراقی استنسیل یا ماشین شود و به طریق ممکن با اخذ رسید در دسترس علاقمندان و داوطلبان قرار گیرد ضمناً در شرایط صریحاً قید شود که بجز 5% عوارض اسفالت هیچگونه وجهی بابت حقوق وعوارض گمرکی و غیره از خریداران دریافت نخواهد شد.
ب ـ روز تشکیل کمیسیون مزایده که قبلاً در آگهی تعیین گردیده کلیه پیشنهادهای رسیده توسط اعضاء کمیسیون باز وقرائت و با صورتجلسه ارزیابی از لحاظ قیمت مقایسه خواهد شد.
ج ـ پیشنهاددهندگان بایستی برگ رسید سپرده برای هر اتومبیل را پیوست پیشنهاد خود نموده باشند تا در صورت عدول از معامله هر یک از اتومبیلهای پیشنهادی سپرده مربوطه به سود دولت ضبط شود.
د ـ در صورتی که پیشنهادهای واصله برای هر اتومبیل از سه فقره کمتر نباشد برنده مزایده کسی خواهد بود که علاوه براینکه پیشنهادش نباید ازمبل ارزیابی کمتر باشد نسبت به سایر پیشنهاددهندگان حداکثر بها را پیشنهاد نموده باشد درغیر این صورت کمیسیون مزایده در صورتمجلس مربوطه اظهار نظر می کند که فروش اتومبیلهایی که پیشنهادات واصله آنها کمتر از سه فقره بوده و یا بهای پیشنهادی کمتر از میزان ارزیابی باشد از طریق اخذ استعلام صورت گیرد وروز رسیدگی به استعلام بها را نیز باید معلوم نماید.
نحوه استعلام بها
ـ در اجرای نظر کمیسیون بشرح فوق بایستی پس از تاریخی که کمیسیون مزبور برای تشکیل کمیسیون استعلام بهاتعیین کرده از پیشنهاددهندگان و اشخاص ذیربط و بنگاه های معاملاتی و غیره برای روز موعود کتباً دعوت به عمل آید وروز جمله با رعایت بندهای 1 و 2 از ماده 14 آئیننامه معاملات دولتی استعلام کتبی (از انطباق مورد مزایده مواد بالا)به طریق زیر رفتار خواهد شد:
چنانچه قیمت پیشنهادی مندرج در استعلام بها با قیمت ارزیابی برابر یا بیشتر باشد معامله با حائز حداکثر بها انجام ودر صورتی که کمتر بوده و پیشنهاد دهنده حاضر باشد معامله را با قیمت ارزیابی شده قبول نماید با او والا با رعایت مفاد بخشنامه شماره 38446ـ345.8.8 نسبت به فروش اتومبیلهای باقیمانده از طریق حراج اقدام خواهد شد.
نحوه حراج
و ـ در صورتی که برای اتومبیلهای مورد مزایده بشرح بالا پیشنهادی نرسیده باشد و از طریق استعلام بها نیز پیشنهادواصله کمتر از میزان ارزیابی باشد در این صورت برای کلیه اتومبیلهای باقیمانده با استفاده از ماده 32 آئیننامه معاملات دولتی و توجه به مفاد بخشنامه شماره 38446ـ345.8.8 آگهی حراج منتشر و از طریق حراج با رعایت مقررات مربوطه و بطور نقد اقدام به فروش آنها خواهد شد ضمناً توجه بشودکه بهای ارزیابی اتومبیلها مبنای فروش از طریق حراج خواهد بود و چنانچه کسی بیشتر از قیمت ارزیابی یا معادل آن حاضر به خرید نشودو کمیسیون مربوطه نیز تجدید ارزیابی را مقرون به صلاح بدان در این صورت برای این قبیل اتومبیلها تجدید ارزیابی به عمل آمده درثانی آگهی حراج منتشر و براساس آن اقدام خواهد شد.
مقررات کلی
1ـ علاوه بر 5% هزینه اسفالت که به کلیه اتومبیلهای مورد فروش تعلق می گیرد و از خریداران وصول و به حساب درآمدهای مربوطه منظور خواهد شد با اتومبیلهایی که از طریق حراج عمومی فروخته می شوند 2% حق حراج نیزتعلق خواهد گرفت که در موقع تحویل اتومبیل بایستی از خریداران وصول وبه حساب 108 درآمد متفرقه منظور گردد و توجه خواهند داشت که در هیچ یک از مراحل فروش (مزایده ـ استعلام بها ـ حراج) مادامی که تمامی وجوه اعم ازبهای اتومبیل و 5% هزینه استفالت و حق حراج از خریدار دریافت نگردد بایستی از تحویل اتومبیل به خریدارخوددارش شود.
2ـ کمیسیون فروش در هر سه مرحله باید نتیجه هر مرحله از فروش را در پایان عمل جداگانه صورت مجلس تنظیم گردیده و اظهار نظر نماید.
3ـ پلاک اتومبیلهایی که فروخته می شوند بایستی قبل از تحویل اتومبیل به خریدار ضبط و مستقیماً به پلیس تهران ارسال و مراتب به اداره کل کارپردازی و فنی کل کارپردازی اطلاع داده شود.
4ـ صورتمجلس فروش که حاوی مشخصات کامل کلیه اتومبیلهای فروخته شده و مبلغ ارزیابی و قیمت فروش هریک از آنها وهمچنین مشخصات خریدار که به امضای او رسیده باشد و هریک نسخه از صورتمجلس ارزیابی و آگهی مزایده یا حراج را ضمن نامه جداگانه به اداره کل کارپردازی ارسال دارند.
5ـ پس از فروش اتومبیل باید مراتب را به منظور تبدیل شماره دولتی به شخصی طی نامهای به پلیس تهران اعلام وتسلیم خریدار نموده و رونوشت آنرا جهت حذف از دفتر سجلی به اداره فنی کل کارپردازی ارسال دارند.
6ـ نسبت به انتقال وجوه حاصل از فروش اتومبیلها و ارسال فرم حذف آنها از دفاتر اداره کل اموال دولتی رعایت مفادبخشنامه شماره 15994ـ45.3.21 الزامی خواهد بود.
7ـ هیچگونه وجهی به عنوان حقالدرج آگهی نبایستی از خریداران دریافت شود.
8ـ وصول این دستور را به اداره کل کارپردازی اعلام دارند.
از طرف وزیر دارایی ـ رهبر

نوع : تصویب نامه

شماره انتشار : 54880

تاریخ تصویب : 1346/11/30

تاریخ ابلاغ :

دستگاه اجرایی :

موضوع :

منبع : وب سایت قوانین دات آی آر (معاونت آموزش دادگستری استان تهران)

    

قانون های مرتبط

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.