×

قانون موافقتنامه بین دولت جمهوری اسلامی ایران و دولت جمهوری آذربایجان درخصوص همکاری و کمک متقابل در امور گمرکی

قانون موافقتنامه بین دولت جمهوری اسلامی ایران و دولت جمهوری آذربایجان درخصوص همکاری و کمک متقابل در امور گمرکی

قانون-موافقتنامه-بین-دولت-جمهوری-اسلامی-ایران-و-دولت-جمهوری-آذربایجان-درخصوص-همکاری-و-کمک-متقابل-در-امور-گمرکی

وکیل


شماره92783/63 9/9/1383
حضرت حجة الاسلام والمسلمین جناب آقای سیدمحمد خاتمی
ریاست محترم جمهوری اسلامی ایران
لایحه موافقتنامه بین دولت جمهوری اسلامی ایران و دولت جمهوری آذربایجان درخصوص همکاری وکمک متقابل در امور گمرکی که از سوی دولت به شماره 448/30303 مورخ 11/1/1383 به مجلس شورای اسلامی تقدیم و در جلسه علنی روزسه شنبه مورخ 5/8/1383 مجلس عیناً تصویب و به تأیید شورای نگهبان رسید ، دراجرای اصل یکصد و بیست و سوم ( 123 ) قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران به پیوست ارسال می گردد.
رئیس مجلس شورای اسلامی - غلامعلی حداد عادل
شماره52710 25/9/1383
وزارت امور اقتصادی و دارایی
قانون موافقتنامه بین دولت جمهوری اسلامی ایران و دولت جمهوری آذربایجان در خصوص همکاری و کمک متقابل در امور گمرکی که در جلسه علنی روز سه‎شنبه مورخ پنجم آبان ماه یکهزار و سیصد و هشتاد و سه مجلس شورای اسلامی تصویب و در تاریخ 20/8/1383 به تأیید شورای نگهبان رسیده و طی نامه شماره 92783/63 مورخ 9/9/1383 مجلس شورای اسلامی واصل گردیده است ، به پیوست جهت اجرا ابلاغ می‎گردد.
رئیس جمهور - سیدمحمد خاتمی
قانون موافقتنامه بین دولت جمهوری اسلامی ایران و دولت جمهوری آذربایجان درخصوص همکاری و کمک متقابل در امور گمرکی
ماده واحده - موافقتنامه بین دولت جمهوری اسلامی ایران و دولت جمهوری آذربایجان درخصوص همکاری و کمک متقابل در امور گمرکی مشتمل بر یک مقدمه وبیست و دو ماده به شرح پیوست تصویب و اجازه مبادله اسناد آن داده می شود.
بسم الله الرحمن الرحیم
موافقتنامه بین دولت جمهوری اسلامی ایران و دولت جمهوری آذربایجان درخصوص همکاری و کمک متقابل در امور گمرکی
دولت جمهوری اسلامی ایران و دولت جمهوری آذربایجان که از این پس به عنوان طرفهای متعاهد نامیده می شوند:
با عنایت به زیان آور بودن نقض قوانین گمرکی برای منافع اقتصادی ، تجاری ، مالی واجتماعی کشورهای متبوع خود و نیز منافع مشروع تجاری آنها ،
با توجه به اهمیت حصول اطمینان از تعیین دقیق حقوق و عوارض گمرکی ، مالیاتها و سایر هزینه های وصول شده درخصوص واردات یا صادرات کالا و اجرای صحیح مقررات راجع به ممنوعیتها ، محدودیتها و کنترل ،
با اعتقاد به اینکه تلاش برای جلوگیری از نقض قوانین گمرکی و کوشش به منظورحصول اطمینان از وصول صحیح حقوق و عوارض و مالیاتهای ورودی و صدوری ازطریق همکاری بین مقامات گمرکی آنان می تواند مؤثرتر انجام شود ،
با مد نظر قراردادن این امر که داد و ستد غیرقانونی مواد مخدر ، مواد روانگردان وپیش ماده ها ، برای سلامت عموم جامعه ایجاد خطر می کند ،
با در نظر گرفتن توصیه مورخ 15/9/1332 هجری شمسی برابر با ( 5 دسامبر1953 میلادی ) شورای همکاری گمرکی راجع به کمک متقابل اداری ،
همچنین با در نظر گرفتن مفاد کنوانسیون واحد راجع به مواد مخدر مورخ 10/1/1340 هجری شمسی برابر با 30 مارس 1961 میلادی کنوانسیون مواد روانگردان مورخ 2/12/1349 هجری شمسی برابر با 21 فوریه 1971 میلادی و کنوانسیون مبارزه باقاچاق مواد مخدر و مواد روانگردان مورخ 29/2/1367 هجری شمسی برابر با 20دسامبر 1988 میلادی ، در موارد زیر موافقت نمودند:
ماده 1 - تعاریف
از لحاظ این موافقتنامه :
الف - اصطلاح مقام گمرکی ، در جمهوری اسلامی ایران به معنای گمرک جمهوری اسلامی ایران و در جمهوری آذربایجان ، کارگروه ( کمیته ) گمرک دولتی جمهوری آذربایجان می باشد.
ب - اصطلاح ( تخلف ) یعنی هرگونه نقض قانون گمرکی و مبادرت به هرگونه نقض این قوانین .
ج - اصطلاح ( قوانین گمرکی ) به مقررات تصویب شده به موجب قوانین یا مقررات مربوط به واردات ، صادرات و ترانزیت کالا و روشهای پرداخت اطلاق می گردد خواه مربوط به حقوق و عوارض گمرکی ، مالیاتها ، تعرفه های ترجیحی و سایر هزینه ها باشد خواه در ارتباط با اقدامات ناشی از ممنوعیت ، محدودیت یا کنترل که توسط ادارات گمرک طرفین به اجرا درآمده باشد.
د - اصطلاح ( شخص ) به معنی یک شخص حقیقی یا حقوقی است .
ه - اصطلاح ( داده های شخصی ) به معنی داده های راجع به یک شخص حقیقی شناخته شده یا قابل شناسایی می باشد.
و - اصطلاح ( اطلاعات خام ) به معنی هرگونه داده ها ، اسناد ، گزارشات ، نسخه های گواهی شده یا تصدیق شده مربوط به آنها یا سایر مکاتبات می باشد.
ز - اصطلاح ( اطلاعات تحلیلی ) یعنی اطلاعات پردازش شده یا تجزیه و تحلیل شده که حکایت از اشاره به یک تخلف گمرکی دارد.
ح - اصطلاح ( گمرک درخواست کننده ) یعنی گمرکی که درخواست کمک می کند.
ط - اصطلاح ( گمرک درخواست شونده ) یعنی گمرکی که از او درخواست کمک می شود.
ماده 2 - حیطه شمول موافقتنامه
1 - طرفهای متعاهد ، از طریق مقامات گمرکی خود و مطابق با مقررات تنظیم شده در این موافقتنامه براساس قوانین ملی خود اقدامات زیر را بعمل خواهند آورد.
الف - اتخاذ تدابیری به منظور تسهیل و تسریع در جابجائی کالا و مسافر.
ب - کمک متقابل در جهت تحقیق ، جلوگیری و مبارزه با تخلف از قوانین گمرکی .
ج - در صورت درخواست کمک متقابل در ارائه اطلاعاتی که در اجراء و رعایت قوانین گمرکی مورد استفاده قرار می گیرد.
د - تلاش به منظور کمک ، به یکدیگر در تحقیق ، بهبود و آزمایش تشریفات جدید گمرکی ، آموزش کارکنان و مبادله کارکنان و سایر مسائلی که ممکن است به تلاش مشترک آنان نیاز داشته باشد.
ه - سعی در هماهنگی و یکسان سازی سیستم های گمرکی ، بهبود فنون گمرکی و حل و فصل مسائل در ارتباط با اعمال مقررات گمرکی براساس کنوانسیونهای بین المللی گمرکی که طرفهای متعاهد عضو آن هستند.
2 - کمکهای متقابل در چارچوب این موافقتنامه را بایستی طبق قوانین مورد اجرا در قلمرو گمرکی دولت گمرک درخواست شونده در حیطه صلاحیت و امکانات گمرک درخواست شونده ، انجام داد.
3 - هیچ یک از مقررات این موافقتنامه نباید به گونه ای تفسیرگردد که اعمال آنها ، روند فعلی کمکهای متقابل بین طرفهای متعاهد را محدود سازد.
ماده 3 - نحوه همکاری و کمک متقابل
گمرکات طرفهای متعاهد بنا به درخواست ، یا به ابتکار خود اقدامات زیر را بعمل خواهند آورد:
الف - مبادله کلیه اطلاعات لازم طبق مقررات این موافقتنامه با یکدیگر.
ب - تبادل تجربیات مربوط به اقدامات خود و تبادل اطلاعات در مورد روشها ، وسایل و شیوه های جدید ارتکاب تخلفات گمرکی .
ج - مطلع ساختن یکدیگر درمورد تغییرات اساسی در قوانین گمرکی کشور طرفهای متعاهد و در مورد وسایل فنی کنترل و روشهای استفاده از این وسائل و همچنین مذاکره درمورد سایر مسائل مورد علاقه طرفین .
ماده 4 - آسان سازی تشریفات گمرکی
1 - مقامات گمرکی طرفهای متعاهد برحسب توافق متقابل ، اقدامات لازم را برای بهبود تشریفات گمرکی به منظور تسهیل و تسریع در جابجایی کالا و مسافر بین قلمرو گمرکی کشورهای طرفهای متعاهد به عمل خواهند آورد.
2 - مقامات گمرکی طرفهای متعاهد می توانند فرمهای اسناد گمرکی قابل استفاده به زبان انگلیسی را علاوه بر اسناد به زبانهای ملی خود به رسمیت بشناسند.
ماده 5 - نظارت بر اشخاص ، کالا و وسایط حمل و نقل
مقام گمرکی یک طرف متعاهد بنا به ابتکار خود یا حسب درخواست مقام گمرکی طرف متعاهد دیگر بر موارد زیر نظارت خواهد داشت :
الف - جابجایی اشخاص شناخته شده یا مظنون به ارتکاب تخلف از قوانین گمرکی طرف متعاهد دیگر مخصوصاً هنگام ورود یا خروج از قلمرو گمرکی کشور خود.
ب - جابجایی کالا و روشهای پرداختی که بنا به گزارش مقام گمرکی طرف متعاهد دیگر منجر به داد و ستد قابل توجه غیرقانونی به قلمرو گمرکی طرف متعاهد دیگر یا بالعکس می شود یا مظنون به آن می باشد.
ج - هرگونه وسائل نقلیه که معلوم یا مظنون به استفاده در جهت تخلف از قوانین گمرکی کشور طرف متعاهد دیگر باشد.
د - اماکن مورد استفاده برای نگهداری کالاهایی که می تواند موضوع ورود قابل توجه غیرقانونی به داخل قلمرو کشور طرف متعاهد دیگر باشد.
ماده 6 - تحویل کنترل شده
1 - مقامات گمرکی طرفهای متعاهد می توانند با توافق و ترتیبات متقابل ، روش تحویل کنترل شده کالاها را با هدف کشف عوامل داد و ستد غیرقانونی این کالاها از قبیل مواد مخدر ، مواد روانگردان ، پیش ماده ها ، به مرحله اجراء در آورند.
2 - محموله های غیرقانونی را که در مورد آنها تحویل کنترل شده طبق توافقات به عمل آمده ، انجام می شود می توان با توافق مقامات گمرکی طرفهای متعاهد توقیف کرده و برای حمل بعدی همراه با حفظ ، حذف و جایگزینی کامل یا جزئی این محموله غیرقانونی نگهداری کرد.
3 - تصمیمات درخصوص استفاده از تحویل کنترل شده باید مورد به مورد و درصورت لزوم با توجه به ترتیبات مالی و تفاهم حاصله بین مقامات گمرکی طرفها در مورد اجرای آن اتخاذ شود.
ماده 7 - مبارزه علیه داد و ستد غیرقانونی کالاهای دارای اهمیت خاص
مقامات گمرکی طرفهای متعاهد به ابتکار خود یا بنا به درخواست ، کلیه اطلاعات مربوط به فعالیت های کشف شده یا برنامه ریزی شده را که موجب یا به نظر می رسد که موجب نقض قوانین گمرکی حاکم در قلمرو گمرکی کشور یکی از طرفها در زمینه های زیر می گردد و یا می تواند باشد بدون فوت وقت برای یکدیگر فراهم خواهند کرد.
الف - جابجایی سلاح ، مهمات ، مواد منفجره و ادوات انفجاری .
ب - جابجایی اشیاء هنری و عتیقه که دارای ارزش مهم تاریخی ، فرهنگی یا باستانی برای یکی از طرفهای متعاهد است .
ج - جابجایی مواد سمی و رادیواکتیو و نیز مواد خطرناک برای محیط زیست و سلامت عموم .
د - جابجایی کالاهایی که مشمول حقوق و عوارض گمرکی بالاتر هستند.
ه - جابجایی کالاهای دارای اهمیت خاص و استراتژیک که طبق فهرست های توافق شده بین مقامات گمرکی طرفهای متعاهد مشمول محدودیت های غیرتعرفه ای می گردند.
ماده 8 - مبادله اطلاعات
1 - مقامات گمرکی طرفهای متعاهد به ابتکار خود یا بنا به درخواست ، کلیه اطلاعاتی را که به منظور حصول اطمینان از اجرای صحیح موارد زیر کمک کند ، برای یکدیگر فراهم خواهند کرد.
الف - وصول حقوق گمرکی و هرگونه عوارض دیگر از جمله ارائه اطلاعاتی که می تواند به ارزش گذاری صحیح گمرکی کالا و طبقه بندی تعرفه آنها کمک کند.
ب - اجرای محدودیت ها یا ممنوعیت های واردات ، صادرات و ترانزیت یا معافیت از حقوق و عوارض گمرکی و سایر عوارض .
ج - اجراء قوانین ملی در مورد مبداء کالاها.
2 - چنانچه گمرک درخواست شونده به اطلاعات مورد درخواست دسترسی نداشته باشد باید درست مثل اینکه این اطلاعات را برای خود تهیه می نماید ، نسبت به تهیه آن طبق قوانین کشور گمرک درخواست شونده اقدام نماید.
ماده 9 - اطلاعات در مورد جابجایی کالا
مقام گمرکی یک طرف متعاهد ، به ابتکار خود یا بنا به درخواست ، اطلاعات زیر را به مقام گمرکی طرف متعاهد دیگر ارائه می نماید:
الف - آیا کالاهای واردشده به قلمرو گمرکی گمرک کشور درخواست کننده ، بطور قانونی از قلمرو گمرکی کشور طرف متعاهد دیگر ، صادر شده اند؟
ب - آیا ، کالاهای صادرشده از قلمرو گمرکی گمرک کشور درخواست کننده ، بطورقانونی به قلمرو کشور طرف متعاهد دیگر وارد شده اند؟
ماده 10 - اطلاعات در مورد سایر اقدامات
مقام گمرکی یک طرف متعاهد به ابتکار خود یا برحسب درخواست ، کلیه اطلاعاتی را که می تواند در رابطه با تخلف از قوانین گمرکی حاکم در قلمرو گمرکی کشور طرف متعاهد دیگر و علی الخصوص در موارد زیر مورد استفاده مقام گمرکی طرف متعاهد دیگر قرار گیرد برای وی فراهم خواهدکرد:
الف - اشخاص معلوم و یا مظنون به ارتکاب تخلف از قوانین گمرکی حاکم در قلمرو گمرکی کشور طرف متعاهد دیگر.
ب - کالاهای شناخته شده یا مظنون به داد و ستد قابل توجه غیرقانونی .
ج - وسائل حمل و نقل معلوم یا مظنون به استفاده در ارتکاب تخلف از قوانین گمرکی حاکم در قلمرو گمرکی کشور طرف متعاهد دیگر.
ماده 11 - پرونده ها و اسناد
1 - مقام گمرکی یکی از طرفهای متعاهد به ابتکار خود یا برحسب درخواست گزارشات ، سوابق یا نسخ تأیید شده اسناد حاوی کلیه اطلاعات راجع به فعالیتهای انجام شده یا برنامه ریزی شده موجود را که موجب تخلف یا به نظر می رسد موجب تخلف ازقوانین گمرکی حاکم در قلمرو کشور طرف متعاهد دیگر می گردد ، دراختیار مقام گمرکی طرف متعاهد دیگر قرار می دهد.
2 - اسناد پیش بینی شده در این موافقتنامه را می توان با اطلاعات کامپیوتری تهیه شده به هرشکل برای این منظور جایگزین کرد. کلیه اطلاعات مورد نیاز برای تفسیر یا استفاده از مطالب بایستی همزمان ارائه شوند.
3 - پرونده ها و اسناد اصلی را می توان صرفاً در مواردی که نسخ تأیید شده کافی نباشد ، درخواست کرد.
4 - پرونده ها و اسناد دریافت شده از مقام گمرکی طرف متعاهد دیگر باید در اولین فرصت عودت داده شوند.
ماده 12 - تحقیقات
1 - چنانچه مقام گمرکی یک طرف متعاهد درخواست نماید ، مقام گمرکی طرف متعاهد دیگر کلیه تحقیقات رسمی راجع به عملیاتی را که با قوانین گمرکی حاکم در قلمرو کشور درخواست کننده مغایر هستند یا به نظر می رسد که مغایر باشند آغاز خواهد کرد. نتیجه این تحقیقات در اختیار گمرک درخواست کننده قرار داده می شود.
2 - این تحقیقات مطابق با قوانین حاکم در قلمرو گمرکی گمرک درخواست شونده انجام خواهد شد. گمرک درخواست شونده این تحقیقات را به گونه ای انجام خواهد داد که گویی از طرف خود انجام می دهد.
3 - مامورین گمرک یک طرف متعاهد ، در موارد خاص ، یا توافق مقام گمرکی طرف متعاهد دیگر می توانند هنگام تحقیق در مورد تخلف از قوانین گمرکی حاکم در قلمرو گمرکی گمرک درخواست کننده ، در خاک آن کشور حضور داشته باشند.
ماده 13 - ترتیبات بازدید مامورین
در مواقعی که طبق شرایط این موافقتنامه مامورین گمرکی یک طرف متعاهد در قلمرو گمرکی کشور طرف متعاهد دیگر حاضر می شوند ، باید در هر زمان مدارکی که دال برتایید اختیارات رسمی آنهاست ، ارائه دهند. آنها نباید لباس فرم پوشیده و سلاح حمل کنند.
ماده 14 - کارشناسان
در صورت درخواست مقام گمرکی یک طرف متعاهد ، مقام گمرکی طرف متعاهد دیگر می تواند به کارکنان خود اختیار دهد تا به عنوان کارشناس در جریان تحقیقات قضایی یا اداری حضور یابند. این کارکنان راجع به حقایقی که آنان در حین انجام خدمتشان بدان پی برده اند ، مقام گمرکی طرف دیگر را مطلع خواهندکرد.
درخواست حضور باید به وضوح مشخص سازد که مامور در چه مورد و در چه سمتی حضور می یابد.
ماده 15 - استفاده از اطلاعات و اسناد
1 - اطلاعات دریافت شده به موجب این موافقتنامه باید منحصراً برای اهداف این موافقتنامه بکار برده شوند. و این اطلاعات نباید برای اهداف دیگر مورد استفاده قرار گیرد مگراینکه مقام گمرکی گمرک فراهم کننده آنها صریحاً موافقت نماید.
2 - مفاد بند( 1 ) این ماده مشمول اطلاعات راجع به تخلفات مربوط به مواد مخدر و مواد روانگردان و پیش ماده ها نمی گردد. این قبیل اطلاعات را می توان با سایر مقاماتی که مستقیماً در امر مبارزه با داد و ستد غیرقانونی مواد مخدر درگیر هستند مبادله کرد.
3 - درخواستها ، اطلاعات خام ، اطلاعات تحلیلی ، گزارشات کارشناسان دریافت شده توسط مقام گمرکی یک طرف متعاهد به هر شکلی مطابق با این موافقتنامه باید از همان حفاظتی برخوردار باشد که گمرک دریافت کننده برای اسناد و اطلاعات مشابه خود طبق قوانین ملی قائل است .
4 - مقام گمرکی طرف های متعاهد مطابق با اهداف و در چارچوب موافقتنامه ، می توانند از اطلاعات خام و تحلیلی که به موجب این موافقتنامه دریافت شده در سوابق مدارک ، گزارشات و شهادتهای خود و در صورتجلساتی که به دادگاه یا مقامات اداری ارائه می دهند به عنوان مدرک استفاده نمایند.
5 - استفاده از چنین اطلاعات خام و تحلیلی بعنوان مدرک ، در دادگاهها و اعتبار آنها ، به موجب قانون ملی کشور طرفهای متعاهد تعیین خواهدشد.
ماده 16 - موارد استثناء از تعهد ارائه کمک
1 - چنانچه مقام گمرکی یکی از طرفهای متعاهد تشخیص دهد که انجام درخواست ، به حاکمیت ، امنیت ، نظم عمومی یا هرگونه منافع اساسی دیگر کشورش لطمه وارد می سازد ، می تواند از ارائه کمک درخواستی به موجب این موافقتنامه جزئاً یا کلاً ، امتناع ورزد یا ارایه آن را موکول به شرایط یا مقررات خاصی نماید.
2 - چنانچه از مساعدت امتناع شود ، بایستی بدون فوت وقت ، تصمیمات و دلایل رد درخواست به صورت کتبی به گمرک درخواست کننده اطلاع داده شود.
3 - چنانچه مقام گمرکی یکی از طرفهای متعاهد درخواست کمکی نماید که خود قادر به ارایه آن نباشد ، باید این موضوع را در متن درخواست خود قید نماید. انجام چنین درخواستی در چارچوب صلاحیت گمرک درخواست شونده صورت خواهدگرفت .
ماده 17 - نحوه و موضوع درخواستهای کمک
1 - درخواستهای مط - ابق با موافقتنامه حاضر باید به صورت کتبی ارایه شود. اسناد لازم برای اجرای چنین درخواستهایی باید همراه درخواست باشد. در شرایط اضطراری درخواست شفاهی نیز پذیرفته می شود ولی باید فوراً به صورت کتبی تایید شود.
2 - درخواست های مطابق با بند ( 1 ) این ماده باید شامل اطلاعات زیر باشند:
الف - گمرک درخواست کننده .
ب - نوع تدابیر درخواستی .
ج - هدف و دلیل درخواست .
د - قوانین ، مقررات و سایر عوامل قانونی مربوط .
ه - توضیحات راجع به اشخاص موضوع تحقیقات حتی الامکان باید دقیق و جامع باشند.
و - خلاصه ای از حقایق مربوط .
3 - درخواست ها به زبان رسمی کشور گمرک درخواست شونده یا به زبان انگلیسی یا زبان دیگری که قابل قبول گمرک درخواست شونده باشد ، ارایه خواهدشد.
4 - در صورتیکه درخواستی واجد شرایط رسمی نباشد ، اصلاح یا تکمیل آن را می توان درخواست کرد.
ماده 18 - کمک فنی مقامات گمرکی طرفهای متعاهد در زمینه مسائل گمرکی از جمله موارد ذیل کمک های فنی در اختیار یکدیگر قرار خواهند داد:
الف - تبادل کارشناسان گمرک در صورتیکه به منظور آشنائی با فنون و روش های یکدیگر متقابلاً مفید باشد.
ب - آموزش و کمک در تکمیل مهارت های تخصصی کارکنان گمرک .
ج - مبادله اطلاعات و تجربه در بکارگیری تجهیزات تشخیص و شناسائی .
د - تبادل کارشناسان مطلع در زمینه مسایل گمرکی .
ه - مبادله اطلاعات حرفه ای ، علمی و فنی مربوط به قوانین ، مقررات و تشریفات گمرکی .
ماده 19 - هزینه ها
1 - طرفهای متعاهد نسبت به حذف حقوق و عوارض گمرکی و مالیات جهت ترانزیت کالای طرف متعاهد دیگر در قلمرو گمرکی خود موافقت کردند.
2 - هزینه های مربوط به اجرای درخواست مطابق این موافقتنامه ، توسط گمرک درخواست شونده انجام خواهد شد بجز هزینه های پرداخت شده به کارشناسان و مترجمین متون و مترجمین همزمان غیرکارمندان دولتی .
3 - جبران هزینه های مربوط به اجرای مفاد ماده ( 18 ) موافقتنامه حاضر می تواند به طور خاص از سوی گمرکات طرفهای متعاهد انجام شود.
ماده 20 - اجراء موافقتنامه
1 - مساعدت پیش بینی شده در این موافقتنامه مستقیماً توسط مقامات گمرکی گمرک طرفهای متعاهد اجرا می شود. این مقامات بطور دوجانبه درخصوص ترتیبات تفصیلی برای این منظور توافق خواهندکرد.
2 - ادارات اجرائی و تحقیقات مرکزی و محلی طرفهای متعاهد می توانند در ارتباط مستقیم با یکدیگر باشند.
ماده 21 - حیطه شمول سرزمینی
این موافقتنامه در قلمرو گمرکی کشور دوطرف متعاهد قابل اجراء خواهدبود.
ماده 22 - اعتبار موافقتنامه
1 - این موافقتنامه در سی امین روز از تاریخ دریافت آخرین اطلاعیه کتبی مبنی برطی شدن تمامی مراحل قانونی داخلی لازم برای لازم الاجرا شدن آن توسط طرفهای متعاهد ، لازم الاجرا خواهد شد.
2 - این موافقتنامه برای مدت نامحدود منعقد می گردد و تا شش ماه بعد از تاریخ اطلاعیه کتبی یکی از طرفهای متعاهد درخصوص تمایل خود به فسخ این موافقتنامه لازم الاجراء خواهد ماند.
منعقده در تاریخ 30 اردیبهشت 1381 هجری شمسی مطابق با 20 می 2002میلادی در دو نسخه و به زبانهای آذری ، فارسی و انگلیسی که هر دو متن دارای اعتبار یکسان می باشند. در صورت بروز اختلاف در تفسیر ، متن انگلیسی ملاک عمل خواهد بود.
از طرف دولت جمهوری اسلامی ایران
از طرف دولت جمهوری آذربایجان
قانون فوق مشتمل بر ماده واحده منضم به متن موافقتنامه شامل مقدمه و بیست ودو ماده در جلسه علنی روز سه شنبه مورخ پنجم آبان ماه یکهزار و سیصد و هشتاد و سه مجلس شورای اسلامی تصویب و در تاریخ 20/8/1383 به تأیید شورای نگهبان رسید.
رئیس مجلس شورای اسلامی - غلامعلی حداد عادل

نوع : قانون

شماره انتشار : 17425

تاریخ تصویب : 1383/08/05

تاریخ ابلاغ : 1383/09/30

دستگاه اجرایی :

موضوع :

منبع : وب سایت قوانین دات آی آر (معاونت آموزش دادگستری استان تهران)

    

قانون های مرتبط

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.