×

ضوابط و ترتیبات بهره برداری از معادن

ضوابط و ترتیبات بهره برداری از معادن

ضوابط-و-ترتیبات-بهره-برداری-از-معادن

وکیل


شماره 31234 14/4/2535
وزارت صنایع و معادن

هیئت وزیران در جلسه مورخ 17/4/2535 بنا به پیشنهاد شماره 413926 مورخ 3/12/2534 وزارت صنایع و معادن آئین نامه مربوط به ضوابط و ترتیبات بهره برداری از معادن موضوع تبصره 55 قانون بودجه سال 2535 کل کشور را بشرح زیر تصویب نمودند :
1 - ادارات صنایع و معادن مکلفند فهرست معادن موضوع تبصره 55 قانون بودجه سال 2535 کل کشور را همراه با سوابق و پرونده های مربوط به استانداریها و فرمانداریهای کل تسلیم نمایند .
2 - دفتر فنی استانداری یا فرمانداری کل مکلف است فهرست معادن موجود و معادن جدید موضوع این آئین نامه و مشخصات و حدود آنها را تهیه نموده و بهنگام نگاهداری نمایند .
3 - استانداریها و فرمانداریهای کل مکلفند قبل از واگذاری معادن ، موقعیت و حدود و مشخصات آنها را توسط دفاتر فنی تهیه و برای تعیین نحوه بهره برداری به هیئت رسیدگی مذکور در ماده 4 ارجاع نمایند .
4 - در هر استان یا فرمانداری کل هیئت رسیدگی مرکب از رؤساء یا مدیران امور اقتصادی و دارائی ، دادگستری ، صنایع و معادن ، دفتر برنامه و بودجه ، مسکن و شهرسازی ، دفتر فنی استان و رئیس انجمن استان تشکیل میشود .
5 - هیئت رسیدگی گزارش دفتر فنی را بررسی و نحوه واگذاری را به یکی از طرق مزایده عمومی یا ترک مزایده تعیین مینماید .
تبصره - در مواردی که معدن مورد رسیدگی در محدوده منابع ملی شده یا قطبهای کشاورزی یا مناطق آبخیزداری یا روستاها یا بستر و حریم رودخانه ها و انهار و مسیلها و یا مناطق مذکور در بند الف ماده 3 قانون حفاظت و بهسازی محیط زیست باشد بدعوت استاندار یا فرماندار کل و بر حسب مورد مدیر یا رئیس اداره مربوط در تصمیم گیری هیئت رسیدگی شرکت خواهد نمود .
6 - در مورد مزایده عمومی هیئت رسیدگی شرایط واگذاری هر یک از معادن را با در نظر گرفتن مقررات مزایده در آئین نامه معاملات دولتی تعیین و به استانداری یا فرمانداری کل اعلام مینماید . رعایت نکات زیر در شرایط واگذاری الزامی میباشد :
الف - مدت واگذاری که حداکثر از ده سال تجاوز نخواهد کرد .
ب - میزان حداقل استخراج سالیانه به منظور تأمین نیازمندیها با توجه به ذخیره منبع مورد مزایده .
پ - میزان حداقل نقدی مبلغ مورد پیمان .
ت - ترتیب پرداخت مبلغ مورد پیمان .
ث - سپرده شرکت در مزایده که در هر حال از پنج (5) درصد مبلغ برآوردی کمتر نخواهد بود و باید بطور مقطوع تعیین شود و بصورت نقد بحساب سپرده استانداری یا فرمانداریکل در بانک تحویل و رسید آن به ضمیمه پیشنهاد تسلیم شود یا ضمانتنامه بانکی بسپارد .
ج - میزان تضمین حسن انجام کار و ترتیب دریافت و استرداد آن .
تبصره - در مواقعی که تشخیص داده شود برداشت انواع معمولی شن و ماسه و قلوه سنگ وخاک رس با توجه به مقررات قانون مبارزه با خطرات ناشی از سیل باید محدود گردد مقدار حداکثر برداشت سالانه ضمن سایر شرایط تعیین خواهد شد .
7 - استانداری یا فرمانداری کل آگهی مزایده عمومی را بر اساس شرایط تصویب شده باتعیین روز و ساعت و محل مزایده حداقل یک نوبت در روزنامه رسمی کشور شاهنشاهی و یک یا دو روزنامه محلی یا الصاق آگهی در معابر با ذکر حوزه عمل مورد مزایده و حدود آن و اضافه نمودن این نکته که شرکت در مزایده و دادن پیشنهاد به منزله قبول مقررات این آئین نامه میباشد جهت اطلاع عموم آگهی می نماید تا داوطلبان پیشنهادهای خود را در مهلت مقرر در آگهی به دفتر استانداری یا فرمانداری کل تسلیم نمایند .
تبصره - پیمانکاران مکلفند دستورالعملهای مراجع قانونی را که بر اساس قوانین و مقررات مربوط در مورد بهره برداری از معادن موضوع این آئیننامه صادر میشود رعایت و اجراء نمایند .
8 - در مواردیکه انجام مزایده میسر یا به مصلحت نباشد هیئت رسیدگی انجام معامله را با ترک مزایده وشرایط واگذاری را با رعایت مفاد بند 6 تعیین و باستانداری یا فرمانداریکل پیشنهاد خواهد نمود و پس از موافقت استاندار یا فرماندار کل بر طبق آن عمل خواهد شد .
9 - کمیسیون مزایده مرکب از نمایندگان استانداری یا فرمانداری کل و اداره کل امور اقتصادی و دارائی و رئیس دفتر فنی در موعد مقرر در آگهی تشکیل و پیشنهادهای رسیده را باز و قرائت نموده و صورت مجلس مزایده را با ذکر نام و مشخصات پیشنهاددهندگان و ارقام پیشنهاد شده با اعلام نظر کمیسیون تهیه و به استانداری یا فرمانداری کل گزارش مینماید . کمیسیون مزایده در مورد رسیدگی به پیشنهادات و اعلام نظر بر طبق مقررات این آئین نامه و در مواردیکه در این آئین نامه تعیین تکلیف نشده طبق مقررات آئین نامه معاملات دولتی اقدام خواهد کرد .
10- استاندار یا فرماندار کل با توجه به گزارش کمیسیون مزایده در صورتیکه اجرای نظر کمیسیون را به مصلحت تشخیص دهد دستور عقد قرارداد صادر خواهد کرد و مراتب به برنده ابلاغ خواهد شد والا مزایده را تجدید و یا جهت اتخاذ تصمیم به هیئت رسیدگی ارجاع خواهد نمود .
11- در صورتی که برنده مزایده از تاریخ ابلاغ نتیجه مزایده ظرف 7 روز به استثنای ایام تعطیل به سپردن تضمین حسن انجام کار اقدام نکند و یا برای عقد قرار داد حاضر نشود سپرده او ضبط خواهد شد و در اینصورت واگذاری معدن به نفر دوم یا تجدید مزایده به تشخیص هیئت رسیدگی خواهد بود .
12- پیمانکار معادن موضوع این آئین نامه مکلف است حقوق سایر پیمانکاران و بهره برداران معادن را رعایت نماید و در صورتیکه بین اشخاص مذکور بمناسبت تجاوز به حدود یا حقوق یکدیگر اختلافی پیش آید از طریق استانداری یا فرمانداری کل به شورای عالی معادن مراجعه خواهد شد و رأی شورا لازم الاجرا خواهد بود . همچنین در مواردی که عملیات پیمانکار از لحاظ نوع ماده معدنی مورد اعترض اداره صنایع و معادن محل باشد موضوع در شورای عالی معادن مطرح خواهد شد و نظر شورا قاطع است .
13- انتقال حقوق ناشی از اجازه هائی که تا تاریخ تصویب تبصره 55 قانون بودجه سال 2535 کل کشور صادر شده باشد با موافقت استاندار یا فرماندار کل مجاز است .
14- صدور اجازه بهره برداری یا واگذاری بهره برداری از معادن واقع در محلهای زیر منوط به کسب موافقت قبلی دستگاه مربوط است :
الف - در حریم راههای شوسه و راه آهن .
ب - در مجاورت اماکن مقدسه و ابنیه تاریخی و آثار باستانی .
پ - در بستر رودخانه ها و نهرها و مسیل ها و حریم آنها .
ت - در مجاورت پایگاهها و مراکز نظامی .
ث - در اراضی منابع ملی و اراضی کشاورزی و یا قابل کشاورزی خارج از محدوده قانونی شهرها و همچنین در مناطق آبخیزداری و در حریم قانونی سواحل دریاها و دریاچه ها .
ج - در محدوده مناطق مذکور در بند الف ماده 3 قانون حفاظت و بهسازی محیط زیست .
چ - در اراضی مشمول قوانین و مقررات اصلاحات ارضی .
استاندار یا فرماندار کل قبل از واگذاری معدن ، با ذکر مشخصات و حدود آن از دستگاههای مربوط استعلام مینماید و در صورتیکه ظرف مدت یکماه اعلام نظر نشود بمنزله موافقت تلقی و نسبت به واگذاری معدن اقدام خواهد شد .
15- مالکین ششدانگ اراضی که قصد بهره برداری از منابع انواع معمولی شن و ماسه و قلوه سنگ و خاک رس واقع در داخل محدوده املاک خود را داشته باشند مکلفند از استانداریها یا فرمانداریها اجازه تحصیل نمایند لکن به میزان مصرف شخصی مجاز به استخراج میباشند.
16- استانداری یا فرمانداری کل میتواند بهره برداری از معادن موضوع این آئین نامه را بمبلغ و مدتی که توسط هیئت رسیدگی تعیین خواهد شد به سازمانها و شرکتهای دولتی و شهرداریها و مؤسسات عمومی عام المنفعه واگذار کند .
17- سازندگان راه و راه آهن و سد و ساختمانهای دولتی و عام المنفعه و مجریان طرحهای عمرانی و بهره برداران معادن که در اجرای قرار دادها و برنامه ها و طرحهای خود به انواع معمولی شن و ماسه و قلوه سنگ و خاک رس نیاز داشته باشند میتوانند احتیاجات خود را از منابع خارج از حدود قرار دادها و اجازه های بهره برداری تأمین کنند . در اینصورت بهای مواد مصرفی بر اساس تعرفه ایکه هیئت رسیدگی تعیین مینماید بر طبق ارقام مندرج در صورت وضعیت کارکرد توسط استانداری یا فرمانداری کل مشخص و توسط دستگاه پرداخت کننده وجه به پیمانکاران وصول و ظرف یکماه بحساب استانداری یا فرمانداریکل پرداخت خواهد شد .
تبصره - در صورتیکه منابع مزبور در محدوده املاک متعلق به اشخاص واقع باشد جلب موافقت قبلی و رضایت صاحب ملک ضروری است .
18- وصول حقوق دولتی و بهره مالکانه از دارندگان اجاره بهره برداری مذکور در تبصره 55 قانون بودجه سال 2535 کل کشور بر طبق مقررات آئین نامه بهره برداری از معادن خواهد بود . در مواردیکه دارندگان اجازه پرداخت حقوق مذکور خودداری نمایند هیئت رسیدگی بر طبق اختیارات شورایعالیمعادن اقدام خواهد کرد . سایر تخلفات دارندگان اجازه نیز مشمول همین حکم است .
19- مبلغ تضمین حقوق دولت و بهره مالکانه که از دارندگان اجازه بهره برداری توسط وزارت صنایع و معادن اخذ شده است بحسابی که توسط استانداری یا فرمانداریکل محل وقوع معدن تعیین میشود واریز خواهد شد .
20- در مواردیکه از نظر مقررات مربوط به معادن در این آئین نامه تعیین تکلیف نشده بر طبق تصمیم شورایعالی معادن عمل خواهد شد.
21- استانداریها و فرمانداریهای کل میتوانند رأساً و یا توسط دستگاههای اجرائی دیگر اقدام به بهره برداری از معادن بلامانع موضوع این آئین نامه نموده و مواد استخراج شده را در اجرای طرحهای عمرانی روستاهای شهرستان مربوط مصرف نمایند و یا درآمد خالص حاصل از آن را به مصارف مقرر در تبصره 55 قانون بودجه سال 2535 کل کشور برسانند .
22- استانداریها و فرمانداریهای کل مکلفند اطلاعات مورد لزوم وزارت صنایع و معادن را به ترتیبی که از طرف آن وزارت تعیین خواهد شد گزارش نمایند .
اصل تصویبنامه در دفتر نخست وزیر است .
وزیر مشاور و معاون اجرائی نخست وزیر - هادی هدایتی

نوع : تصویب نامه

شماره انتشار : 9195

تاریخ تصویب : 1355/04/17

تاریخ ابلاغ : 1355/04/30

دستگاه اجرایی :

موضوع :

منبع : وب سایت قوانین دات آی آر (معاونت آموزش دادگستری استان تهران)

    

قانون های مرتبط

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.