×

اساسنامه هیات نظارت بر حمل و نقل زمینی کشور

اساسنامه هیات نظارت بر حمل و نقل زمینی کشور

اساسنامه-هیات-نظارت-بر-حمل-و-نقل-زمینی-کشور

وکیل


شماره 5006/7 26/7/45
وزارت راه
هیات وزیران در جلسه مورخ 23/7/45 بنا به پیشنهاد شماره 13229 - 22/4/45 وزارت راه اساسنامه هیات نظارت بر حمل و نقل زمینی کشور را بشرح زیر تصویب نمودند.
ماده 1 - بمنظور تنظیم امور حمل ونقل زمینی و تطبیق آن با احتیاجات کشور و ایجاد شرایط مساعد برای حمل ونقل بار و مسافر با اصول وشرایط صحیح و با نرخ عادلانه وانطباق آن با موازین اقتصادی ومدیریت صحیح و حمایت از سرمایه هائیکه در ایجاد و توسعه و بهبود و اداره امور حمل ونقل زمینی بکار میرود وایجاد حفظ هماهنگی لازم بین دستگاههای مختلفی که بامر حمل و نقل زمینی کشور زیر نظر مستقیم وزیر راه تشکیل میگردد.
ماده 2 - هیات بریاست وزیر راه و عضویت وزاری اقتصاد - جنگل - کشور و کار و امور اجتماعی و مدیر عامل سازمان برنامه تشکیل میگردد. جلسات هیات بدعوت وزیر راه و با تقاضای یکی از اعضاء هیات تشکیل خواهد شد.
تبصره - هیات میتواند بر حسب ضرورت هریک از وزراء و مقامات مسئول دولتی و غیر دولتی را برای شرکت در جلسات هیات بمنظور اظهار نظر مشورتی دعوت نماید.
ماده 3 - هیات برای انجام وظایف خود دارای تشکیلات زیر خواهد بود.
الف - کمیته فنی
ب - دبیرخانه
ماده 4 - وظایف هیات بررسی و مطالعه کلیه مسائل مربوط به حمل ونقل زمینی کشور و بحث و اظهار نظر درباره گزارشها و پیشنهادات کمیته فنی و وزارت راه ووضع و تصویب مقرراتی است که برای تسهیل و تنظیم امر حمل و نقل و حفظ و نگاهداری راهها و توزین و تحقیق هدفهای ماده اول ضرورت داشته باشد مقررات فوق الذکر پس از تصویب هیات لازم الاجرا خواهد بود.
ماده 5 - هیات باحضور حداقل چهار نفر رسمیت خواهد یافت و تصمیمات متخذه با تصویب حداقل سه نفر قابل اجرا خواهد بود .
ماده 6 - کمیته فنی مرکب از نمایندگان عالیرتبه وزارتخانه های اقتصاد - جنگ - راه - سازمان برنامه شرکت ملی نفت ایران - شهربانی کل کشور – ژاندارمری کل کشور – راه آهن دولتی ایران - نماینده اطاق بازرگانی - نماینده صنف حمل ونقل و کامیونداران و نماینده بنگاههای مسافربری بمعرفی وزارت کار تحت نظر دبیر هیات تشکیل می شود .
ماده 7 - وظائف کمیته فنی حمل ونقل زمینی کشور عبارت است از:
الف - مراقبت در اجرای صحیح مقرراتی که از طرف هیات بتصویب رسیده است .
ب - بحث و اظهار نظر درباره گزارشها و پیشنهادات دبیر هیات همچنین اموریکه از طرف هیات ارجاع می شود.
ج - بررسی و اظهار نظر و تهیه پیشنهادات لازم نسبت یروابط مؤسسات حمل و نقل با صاحبان کالا و کامیون و شرکتها و مؤسسات مسر بری زمینی با صاحبان اتوبوس و مسافر و همچنین تهیه پیشنهادات اصلاحی برای مطالعه و تصویب هیات .
د - بررسی و اظهار نظر در تهیه پیشنهادات لازم بمنظور توزیع صحیح وسائل نقلیه باری و مسافری در قسمتهای مختلف کشور از لحاظ منطقه ای بارعایت احتیاجات دائمی و فصلی .
ه - مطالعه و بررسی طرق لازم برای جلوگیری از رقابت غیر معقول و نوسانات زیان آور نرخ حمل ونقل .
و - اظهار نظر و تهیه پیشنهادات لازم برای انواع بیمه وسائل نقلیه و سرنشینان آن و شخص ثالث .
ماده 8 - کمیته فنی بنا به پیشنهاد دبیر هیات و با حضور حداقل نصف باضافه یکنفر از اعضاء رسمیت خواهد یافت و جلسه قطعی و پس از تصویب هیات لازم الاجرا خواهد بود .
ماده 9 - دبیر خانه هیات تحت نظر یک نفر از معاونان وزارت راه که سمت دبیری هیات را خواهد داشت در وزارت راه تشکیل می شود. کارکنان دبیرخانه از بین کارکنان وزارت راه انتخاب خواهد شد .
ماده 10 - کلیه کارهای اداری و اجرائی هیات خواهد بود .
ماده 11 - کلیه وسائل نقلیه موتوری که در خارج از شهرها به حمل و نقل مسافر اشتغال دارند مشمول این مقررات خواهند بود .
ماده 12 - کلیه وزارتخانه ها و مؤسسات وابسته بدولت و شهرداریها و مؤسسات دیگر مکلفند اطلاعات و آمارهای مورد تقاضای هیات را در اختیار دبیرخانه هیات گذارده و با هیات مذکور همکاری لازم بنماید . اصل تصویبنامه در دفتر نخست وزیر است .
وزیر مشاور - دکتر محمود کشفیان

نوع : اساس نامه

شماره انتشار : 6322

تاریخ تصویب : 1345/07/23

تاریخ ابلاغ : 1345/08/08

دستگاه اجرایی :

موضوع :

منبع : وب سایت قوانین دات آی آر (معاونت آموزش دادگستری استان تهران)

    

قانون های مرتبط

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.