×

آئین نامه ترتیب تشکیل هیاتهای رسیدگی بشکایات استخدامی مستخدمین رسمی

آئین نامه ترتیب تشکیل هیاتهای رسیدگی بشکایات استخدامی مستخدمین رسمی

آئین-نامه-ترتیب-تشکیل-هیاتهای-رسیدگی-بشکایات-استخدامی-مستخدمین-رسمی
شماره 9522 3/10/45
سازمان امور اداری و استخدامی کشور
هیئت وزیران در جلسه مورخ 3/10/ 45 بنا به پیشنهاد شماره
6481 / د 24/9/45 سازمان امور اداری و استخدامی کشور دراجرای تبصره 2 ماده 62 قانون استخدام کشوری مصوب خرداد ماه 1345 آئین نامه ترتیب تشکیل هیأتهای رسیدگی بشکایات استخدامی مستخدمین رسمی را که در کلیه مواد مربوط ( هیات رسیدگی ) نامیده میشود در 37 ماده بشرح ضمیمه تصویب نمودند .
اصل تصویبنامه در دفتر نخست وزیر است .
وزیر مشاور - دکتر محمود کشفیان
آئین نامه رسیدگی بشکایات استخدامی و تشکیل هیأهای رسیدگی
بشکایات استخدامی مستخدمین رسمی موضوع تبصره 2 ماده 62 قانون استخدام کشوری
هیأت وزیران در جلسه مورخ بنا به پیشنهاد شماره سازمان امور اداری و استخدامی کشور
در اجرای تبصره 2 ماده 62 قانون استخدام کشوری مصوب خرداد ماه 45 آئین نامه ترتیب تشکیل هیأتهای رسیدگی به شکایات استخدامی مستخدمین رسمی را که در مواد بعد ( هیات رسیدگی ) نامیده می شود در 37 ماده به شرح زیر
تصویب نمودند :
فصل اول - شکایت
ماده 1 - هر فعل یا ترک فعل از طرف وزارتخانه ها و مؤسسات دولتی که موجب تضییع حقوق استخدامی شود میتواند مورد شکایت واقع گردد.
ماده 2 - از تاریخ تصویب این آئین نامه مستخدمین رسمی که نسبت به تضییع حقوق استخدامی خود شکایت دارند میتوانند پس از دریافت فرم شکایتنامه از اداره کارگزینی وزارتخانه یا مؤسسه متنوعه شرح شکایت را روی آن بزبان فارسی نوشته و بدبیرخانه شورا تسلیم دارند .
تبصره : فرم شکایت و اوراق چاپی قبلاً بتصویب شورا رسیده و از طرف شورا در اختیار وزارتخانه هاوسازمانهای دولتی قرار میگیرد.
وزارتخانه هاو سازمانهای دولتی موظفند اوراق دریافتی را بین واحدهای تابعه خود در مرکز وشهرستانها بنحوی توزیع کنند که شکایت نامه همواره در اختیار کلیه کارمندان رسمی دولت قرار گیرد.
ماده 3 - شکایت نامه باید در دو نسخه تهیه شده و با مضای شاکی رسیده و رونوشت مدارک نیز دو نسخه ضمیمه آن باشد.
ماده 4 - در صورتیکه مدارک بزبان فارسی نباشد باید علاوه بر رونشت گواهی شده مدرک ، ترجمه گواهی شده آن نیز پیوست شکایت نامه شود .
ماده 5 - هر گاه شکایت شاکی قبلاً در مراجع قانونی رسیدگی و منتهی بصدور حکم شده باشد قابل رسیدگی مجدد در شورا نخواهد بود .
ماده 6 - شکایت در صورتی قابل طرح در شورا خواهد بود که شاکی بمرجع صلاحیتدار وزارتخانه یا مؤسسه ای که در آن خدمت میکنند مراجعه و شکایت او بطور قطع رد شده باشد. در صورتیکه ظرف یکماه از تاریخ اعتراض شاکی بمرجع صلاحیتدار مذکور در فوق پاسخ قطعی در اصل موضوع داده نشود این عمل بمنزله رد تقاضا تلقی و شاکی حق دارد به شور شکایت نماید.
ماده 7 - تسلیم شکایت و قبول آن سبب تعلیق تصمیم و اقدام مورد شکایت دروزارتخانه یا مؤسسه دولتی نمی شود .
ماده 8 - تا زمانیکه رسیدگی به شکایت بمرحله صدور رأی نرسیده است شاکی میتواند شکایت خود را مسترد دارد.
فصل دوم - هیأتهای رسیدگی
ماده 9 - شرط عضویت در هیأتهای رسیدگی داشتن حداقل 15 سال سابقه خدمت رسمی و یا دهسال سابقه خدمت قضائی و همچنین داشتن بصیرت کافی در مسائل اداری و استخدامی است . ماده 10 - اعضای هیأتهای رسیدگی با تصویب شورا و بموجب ابلاغ دبیر کل سازمان امور اداری و استخدامی کشور منصوب خواهند شد و نحوه عزل ایشان نیز بهمین ترتیب خواهد بود.
ماده 11 - هر هیأت متشکل از چهار عضو خواهد بود که یکنفر ایشان با تصویب شورا و ابلاغ دبیر کل سازمان امور اداری و استخدامی کشور سمت ریاست هیأت را خواهد داشت .
ماده 12 - شرایط احراز ریاست هیأت رسیدگی عبارت است از :
الف : سابقه لااقل دهسال خدمت قضائی
ب : نداشتن محکومیت انتظامی یا اداری از درجه 4 ببالا
ماده 13 - اعضای هیأتهای رسیدگی هر گاه شاغل سمت قضائی باشند بسازمان امور اداری و استخدامی کشور مأمور
و در غیر ایمنصورت منتقل می شوند .
ماده 14 - رسیدگی بتخلفات اعضاء هیأتهای رسیدگی در صورتیکه دارای رتبه قضائی باشند طبق آئین نامه تشخیص تقصیر و تخلفات قضات و در غیر اینصورت برابر آئین نامه محاکمات اداری مستخدمین دولت در شورا انجام می شود.
ماده 15 - ریاست کل هیأتهای رسیدگی با رئیس شورا است .
ماده 16 - دبیرخانه شورا مسئول امور دفتری هیئتهای رسیدگی میباشد..
فصل سوم - ترتیب رسیدگی
ماده 17 - پس از رسیدن شکابت نامه بدبیرخانه شورا مسخصات آ» در دفتر شکایات ثبت و رسید آن با ذکر تاریخ بشاکی تسلیم یا برای وی ارسال میگردد.
تبصره - در صورتیکه شکایت نامه وسیله پست بدبیرخانه واصل شود تاریخ ثبت در دفتر شکایات تاریخ وصول شکایت تلقی می شود .
ماده 18 - دبیر خانه شورا موظف است پس از ثبت شکایت منتهی ظرف48 ساعت شکایتنامه رابنظر رئیس شورا برساند .
ماده 19 - رئیس شوراشکایت نامه را برای رسیدگی به یکی ازهیأتهای پیش بینی شده درتبصره2ماده 62 قانون استخدامی کشوری ارجاع و یکنفر از اعضاء شورا را برای نظارت در امر تحقیق و رسیدگی تعیین مینماید تا کلیه مراحل رسیدگی تحت نظر عضو انجام گیرد .
ماده 20 - هیأت رسیدگی به ت رتیب نوبت پرونده ها را مورد مطالعه قرار داده و در هر مورد یکی از اعضای هیأت به تعیین رئیس هیئت بعنوان عضو محقق مأمور رسیدگی و تحقیقات لازم می شود .
ماده 21 - در صورتیکه رسیدگی به شکایت فوریت داشته باشد هیأت رسیدگی میتواند با جلب موافقت عضو ناظر شورا خارج از نوبت بموضوع رسیدگی نماید .
ماده 22 - هیأت رسیدگی میتواند شاکی و یا نماینده وزارت خانه یا مؤسسه دولتی مربوط را برای ادای توضیحات دعوت نماید .
ماده 23 - وزارتخانه ها یا مؤسسات دولتی مکلفند پاسخ استعلامات رئیس هیأتهای رسیدگی را ظرف مدتی که در نامه تعیین می شود بدهند .
ماده 24 - در صورتیکه کارمند شاکی مقیم تهران نباشد و هیأت رسیدگی اخذ توضیحاتی را از نامبرده ضروری بداند رئیس هیأت میتواند وسیله رئیس دادگاه بخش یا رئیس دادگاه شهرستان محل اقامت شاکی توضیحات لازم را از شاکی اخذ کند .
ماده 25 - عضو محقق پس از انجام کلیه تحقیقات گزارش کار را تنظیم و پرونده امور را برای تعیین وقت بمنظور اتخاذ تصمیم بدبیرخانه شورا اعاده میدهد .
ماده 26 - هیأت رسیدگی در جلسه مقرر پرونده را مطالعه و پس از تبادل نظر تصمیم مقتضی خواهد گرفت .
ماده 27 - هر گاه عضو شورا و یا اعضای هیأتهای رسیدگی با شاکی قرابت سببی یا نسبی تا درجه سوم ازطبقه دوم داشته
باشند ازاظهار نظرودادن رأی در آن مورد امتناع خواهندکرد و مراتب نیز در صورتجلسه قید می شود .
ماده28-درصورتیکه هیأت رسیدگی شکایت رادرصلاحیت
سایر مراجع اداری و قضائی تشخیص دهد با تأئید عضو ناظر قرار عدم مراجع اداری و قضائی تشخیص دهد با تأئید عضو ناظر قرار عدم صلاحیت صادر و به شاکی ابلاغ می شود .
ماده 29 - هر گاه صدور رأی در موضوع شکاینت منوط به صدور حکم دیگری از دادگاههای صلاحیتدار باشد هیأت رسیدگی اخذ تصمیم را تا صدور رأی دادگاههای مزبور معلق و موضوع را به شورا گزارش میدهد .
ماده 30 - هر گاه تصمیم هیأت مبنی بر بی حقی مستخدم شاکی در موضوع شکایت باشد و تصمیم بتأئید عضو ناظر نیز برسد نظریه مزبور رأی هیأت تلقی شده و دبیرخانه شورا رآی را در 5 نسخه تهیه وبامضای کلیه اعضاء هیأت رسیدگی میرساند .
ماده 31 - هر گاه تصمیم هیأت رسیدگی و یا نظر عضو ناظردر پرونده حاکی از حقانیت مستخدم شاکی در شکایت باشد هیأت رسیدگی گزارش امر را ضمن اظهار عقیده با امضاء مشترک عضو ناظر و کلیه اعضاء هیأت رسیدگی برای صدور رأی مقتضی به شورا تقدیم خواهد کرد.
ماده 32 - هر گاه اتخاذ تصمیم محتاج تحقیقات بیشتری شورا پرونده را برای رفع نقص به همان هیأت رسیدگی اعاده میدهد.
ماده 33 - در صورتیکه پرونده آماده صدور رأی باشد رأی شورا در پنج نسخه تهیه شده و بامضاء حاضر در جلسه رأی خواهد رسید .
ماده 34 - درآراء صادره باید نام خانوادگی و سمت و محل خدمت واقامتگاه شاکی ونام وزارتخانه ومؤسسه دولتی که طرف شکایت بوده و موضوع شکایت و خواسته شاکی و خلاصه دلائل و مستندات طرفین و جهات دلائل رأی و قطعیت آن نسبت به وزارتخانه یا مؤسسه دولتی طرف شکایت و یا مرجع اعتراض به رأی صادره تصریح شود.
ماده 35 - دبیرخانه شورا مکلف است رونوشت رأی امضاء شده را ظرف بیست وچهار ساعت بکار گزینی وزارتخانه ها و سازمانهای دولتی طرف شکایت و شاکی ابلاغ نماید و نیز رونوشتی جهت سازمان امور اداری و استخدامی کشور ارسال دارد .
ماده 36 - هر گاه هیأتهای رسیدگی نسبت به موارد مشابعه آراء متناقضی صادر نمایند بدستور رئیس شورا جلسه مشترک اعضا شورا و هیأتها که با حضور اکثریت رؤسا و اعضاء شورا و هیأتها که با حضور اکثریت رؤسا و اعضاء تشکیل خواهد شد بموضوع رسیدگی و رای شورا قاطع و لازم الاتباع است .
ماده 37 - تصمیمات شورا و تبعیت از آن نسبت به آینده است و آراء سابق الصدور از طرف هیئت های رسیدگی در موارد خاص شکایت معتبر میباشد .

نوع : آیین نامه

شماره انتشار : 6401

تاریخ تصویب : 1345/10/03

تاریخ ابلاغ : 1345/11/18

دستگاه اجرایی :

موضوع :

منبع : وب سایت قوانین دات آی آر (معاونت آموزش دادگستری استان تهران)

    

قانون های مرتبط

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.