×

آئین نامه اجرای بیمه سردفتران اسناد رسمی دفتریاران کشور

آئین نامه اجرای بیمه سردفتران اسناد رسمی دفتریاران کشور

آئین-نامه-اجرای-بیمه-سردفتران-اسناد-رسمی-دفتریاران-کشور
شماره 5304/7 11/8/1350
نظر باختیارات حاصل ازتبصره 2 ماده 165 اصلاحی قانون مالیاتهای مستقیم مصوب 24/12/1348 آئین نامه اجرای بیمه سردفتران اسناد رسمی دفتریاران کشور بشرخ زیر است:
فصل اول - تعاریف اصطلاحات
ماده یکم - تعاریف اصطلاحات که در این آئین نامه ذکر شده بشرح زیر است:
الف - منظور از بیمه - بیمه حوادث - از کارافتادگی و بازنشستگی سردفتران اسناد رسمی و دفتریاران کشور و استفاده وراث آنها از بیمه بازنشستگی استحقاقی سردفتر و دفتریاران متوفی است.
ب - بمنظور مصرف بیمه سردفتران و دفتریاران کشور حساب خاصی از طرف کانون سردفتران تهران در بانک ملی ایران افتتاح خواهد شد و وزارت دارائی وجوه متمرکز در حساب مخصوص موضوع ماده (165) اصلاحی قانون مالیاتهای مستقیم را به آن حساب واریز خواهد کرد.
این حساب در این آئین نامه ( حساب بیمه) نامیده میشود.
ج - منظور از حق بیمه مبالغی است که طبق ماده 165 قانون مالیاتهای مستقیم بیمه سردفتران و دفتریاران تخصیص یافته است.
د - منظور از حساب تعاون حسابی است که از طرف کانون سردفتران تهران در بانک ملی ایران افتتاح و بهره حاصل از وجود حساب بیمه در آن واریز و بنام ( حساب تعاون) نامیده میشود
فصل دوم - تکالیف کانون سردفتران تهران و سردفتران کشور
ماده دوم - از تاریخ تصویب و ابلاغ این آئین نامه اجرای کلیه مقررات مربوط به بیمه سردفتران اسناد رسمی و دفتریاران کشور بعهده کانون سردفتران تهران گذارده میشود:
ماده سوم - کانون سردفتران تهران مکلف است پس از تصویب و ابلاغ این آئین نامه بلافاصله در بانک ملی ایران حساب بیمه مذکور در بند (ب) ماده یک را افتتاح و به وزارتین دادگستری و دارائی و دفاتر اسناد رسمی شماره آن حساب را اعلام نماید.
ماده چهارم - با توجه بماده 165 اصلاحی قانون مالیاتهای مستقیم سردفتران اسناد رسمی کشور مکلفند حق بیمه موضوع ماده مذکور را ظرف مهلت های مقرره برای پرداخت مالیات و حق تمبر بحساب خزانه داری کل واریز نمایند.
علاوه بر این بدهی خود را از این بابت که از اول فروردین ماه 46 پرداخت نکرده اند ظرف مدت سه ماه از تاریخ تصویب این آئین نامه بحساب خزانه داری کل پرداخت نمایند.
سردفتران کشور موظفند ظرف دو ماه از تاریخ ابلاغ این آئین نامه آمار صدی چهار حق بیمه وصولی از اول فروردین ماه سال 1346 تا تاریخ مزبور ( اعم از مالیات و حق بیمه) به تفکیک بدفتر کانون سردفتران تهران ارسال دارند.
فصل سوم - بیمه حوادث و از کارافتادگی و بازنشستگی سردفتران و دفتریاران و استفاده وراث آنان از بیمه بازنشستگی ایشان
ماده پنجم - بیمه بازنشستگی عبارت از مبلغی است که سردفتران و دفتریاران کشور پس از احراز شرایط بازنشستگی و بازنشسته شدن در حدود این آئین نامه استحقاق دریافت آن را خواهند داشت.
تبصره - استیفاء بیمه بازنشستگی از تاریخ بازنشستگی منوط است به پرداخت کلیه بدهی دفترخانه از بابت وظائفی که بر حسب قوانین و مقررات دیگر مکلف بوصول و تحویل آن بمراجع مقرر است.
ملاک تشخیص بدهی سردفتر و دفتریار آخرین تاریخ بازرسی دفترخانه خواهد بود.
ماده ششم - سردفتران و دفتریاران کشور از لحاظ استحقاق دریافت بیمه بازنشستگی مطابق شرایط مقرر در این آیین نامه به چهار طبقه تقسیم میشوند:
1 - سردفتران و دفتریاران تهران و تجریش و قلهک
2 - سردفتران و دفتریاران مقر دادگاههای استان
3 - سردفتران و دفتریاران مقر دادگاههای شهرستان
4 - سردفتران و دفتریاران مقر دادگاههای بخش و سایر نقاط
ماده هفتم - بهر سردفتر اسناد رسمی که بموجب مقررات این آئین نامه مستحق دریافت بیمه بازنشستگی میشود ده درصد از کل وجوهی که بابت حق بیمه از طرف او پرداخت شده است نقدا ظرف یک ماه از تاریخ بازنشستگی پرداخت خواهد شد.
علاوه بر این بیمه بازنشستگی نیز بشرح مقرر در این آئین نامه استفاده خواهد کرد.
تبصره - کانون سردفتران تهران موظف است حساب پرداختی هر دفترخانه اسناد رسمی را بابت حق بیمه های پرداختی آن دفتر جداگانه نگاهداری کند.
ماده هشتم - سردفتران و دفتریارانی که بگواهی اداره کل ثبت سی سال تمام سابقه تصدی ( اعم از متوالی یا متناوب) داشته باشند میتوانند تقاضای بازنشستگی کنند.
بسردفترانی که باین ترتیب بازنشسته میشوند علاوه بر ده درصد مذکور در ماده هفت بقرار ذیل بیمه بازنشستگی پرداخت خواهد شد.
سردفتران طبقه اول مذکور در ماده 6 در هر ماه بیست و پنج هزار ریال 25000
سردفتران طبقه دوم مذکور در ماده 6 در هر ماه 15000 ریال
سردفتران طبقه سوم مذکور در ماده 6 در هر ماه 10000 ریال
سردفتران طبقه چهارم مذکور در ماده 6 در هر ماه 7000 ریال
بدفتریارانی که بترتیب بالا بازنشسته میشوند نصف مقرری ماهانه سردفتر همان طبقه پرداخت خواهد شد.
تبصره - وزارت دادگستری با موافقت وزارت دارائی میتواند با توجه بموجودی حساب بیمه و افزایش هزینه زندگی بنا به پیشنهاد کانون سردفتران تهران مبالغ مذکور در این ماده را افزایش دهد.
ماده نهم - سردفتران و دفتریارانی که بگواهی اداره کل ثبت بیست سال یا بیشتر میتواند تقاضای بازنشستگی کنند بشرط اینکه لااقل پنجاه و پنج سال تمام داشته باشند این اشخاص پس از بازنشستگش طبق مواد 7 و 8 این آئین نامه از بیمه بازنشستگی استفاده خواهند کرد لکن به نسبت کسر هر سال از سی سابقه خدمت معادل یک سی ام از مقرری ماهانه از بیمه بازنشستگی آنان کسر خواهد شد.
ماده دهم - سردفتران و دفتریارانی که کمتر از بیست سال سابقه خدمت دارند و بسن پنجاه سال تمام رسیده باشند میتوانند تقاضای بازنشستگی کنند باین افراد پس از بازنشستگی بمیزان سنین خدمتشان معادل هر سال یک سی ام از حق بیمه بازنشستگی طبقه مربوطه پرداخت خواهد شد.
تبصره - هر گاه سردفتران و دفتریار علیل و یا بعلت حادثه ای ناقص شود بنحوی که از کار کردن باز بماند بدون شرط سنی بتعداد سالهای خدمت معادل هر سال یک سی ام از بیمه بازنشستگی استفاده خواهد کرد تشخیص علت مزاج یا نقص ناشی از حادثه بعهده هیئتی خواهد بود که از طرف وزیر دادگستری مامور و بوسائل مقتضی به وظیفه خود اقدام خواهد کرد.
ماده 11 - سردفتر و دفتریاری که بیش از ده سال سابقه اشتغال داشته و بلحاظ ارتکاب جرمی که باشتغال او ارتباط ندارد اصالتا یا تبعا بموجب حکم قطعی دادگاه از حقوق اجتماعی محروم شده و بسن 55 سال تمام نرسیده باشند معادل نصف ده درصد موضوع ماده 7 این آئین نامه تا تاریخ محکومیت به عائله او داده میشود. اگر بسن 55 سال تمام رسیده باشد عائله او معادل نصف بیمه بازنشستگی را که در تاریخ محرومیت از حقوق اجتماعی باو تعلق گرفته دریافت خواهد کرد و پس از تاریخ اعاده حیثیت شخصا از تمام بیمه بازنشستگی استفاده خواهد نمود.
سردفتر و دفتریاری که در حین استفاده از بیمه بازنشستگی بموجب حکم قطعی دادگاه اصالتا یا تبعا به محرومیت از حقوق اجتماعی محکوم شده باشد در زمان محرومیت از حقوق اجتماعی شخصا از بیمه بازنشستگی استفاده نخواهد کرد. اگر محکومیت راجع بدوره خدمت آنان باشد نصف بیمه بازنشستگی استحقاقی آنها بعائله آنان داده میشود و اگر راجع بدوره بازنشستگی آنها باشد تمام بیمه بازنشستگی استحقاقی در مدت حیاتشان بعائله آنان داده میشود.
تبصره - ترک تابعیت موجب قطع حق بیمه بازنشستگی خواهد شد.
توقیف بیمه بازنشستگی در قبال مطالبات دولت یا محکومیت مدنی یا عناوین مشابه تا یک چهارم جائز است.
ماده 12 - در مورد سردفتران و دفتریارانی که بعد از تصویب قانون مالیاتهای مستقیم مصوب 28/12/1345 و قبل از تصویب این آئین نامه از کار کناره گیری کرده اند در صورت احراز شرایط مقرر در مواد 8 تا 10 طبق مقررات مواد مذکورو ماده 7 رفتار خواهد دش.
ماده 13 - از تاریخ اجرای قانون مالیاتهای متسقیم مصوب 28/12/45 در صورت فوت سردفتر و دفتریار در زمان اشتغال یا در ایام بازنشستگی با رعایت شرایط مذکور در مواد 8 تا 11 ( جز شرط سن) این آئین نامه نصف وجوهی که طبق آن مواد قابل پرداخت بسردفتر و دفتریار بوده است ( فرزندان - همسر پدر و مادر و نوادگانی که پدر و مادرشان فوت شده است) آنها به تساوی پرداخت خواهد شد.
تبصره 1 - استحقاق ورثه سردفتر و دفتریار متوفی بدریافت این مبلغ در مورد فرزندان و نوادگان تا زمانی است که بسن 20 سال تمام نرسیده و یا مشغول تحصیل در یکی از دانشگاهها و یا موسسات آموزش رسمی عالی هستند مشروط باینکه سم آنان از 25 سال تمام تجاوز نکرده باشد و در مورد فرزندان و نوادگان اناث و همسر تا موقعی خواهد بود که شوهر نکرده باشند و همچنین درباره پدر و مادر استحقاق دریافت این وجوه منوط است باینکه تحت تکفل متوفی بوده و ممر معاش دیگری نداشته باشند. استخدام در یکی از سازمانهای دولتی یا موسسات عمومی هر یک از وراث موجب قطع بیمه بازنشستگی آنان خواهد بود.
تبصره 2 - در صورت قطع بیمه بازنشستگی هر یک از وراث سهم از بسهام دیگر ورثه بالسویه اضافه خواهد شد.
ماده 14 - سردفتران و دفتریاران در سمتی که شاغل آن هستند بازنشسته خواهند شد ولی سابقه خدمت مذکور در این آئین نامه برای هر یک از سردفتر و دفتر یار اعم از سابقه تصدی سردفتری و دفتریاری است و مدت تعلیق در صورت برائت از تخلف یا اتهام سابقه آنها محسوب خواهد شد.
ماده 15 - بمنظور درمان بیماری سردفتران و دفتریاران و همسر و فرزندان آنان و جبران خسارت ناشیه از حوادث منجر به نقص عضو از کار افتادگی سردفتران و دفتریاران و یا حوادثی که موجب سلب قدرت انجام کار از آنان شود کانون سردفتران با تصویب وزیر دادگستری از محل حساب تعاون میتواند با هر یک از سازمانهای صلاحیتدار قرارداد جمعی منعقد کند.
علاوه بر این کانون سردفتران تهران در موارد فوری و ضروری مجاز است که حداکثر درهر سال تا میزان مبلغ یک میلیون ریال به تجویز وزارت دادگستری به مصارف مقرر در این ماده برساند و به حساب بیمه بگذارد.
ماده 16 - کانون سردفتران موظف است برای نگاهداری حساب درآمد و مصارف حق بیمه دفاتر لازم تنظیم کند و پرداختهائی که از این محل میشود باید مستند باسناد و مدارک مثبته باشد و اسناد و مدارک حسابها را مرتبا ضبط و نگاهداری و حسابها را طوری تنظیم نماید که در هر موقع قابل بررسی و رسیدگی باشد.
ماده 17 - کانون سردفتران مکلف است ظرف دو ماه از تاریخ تصویب این آئین نامه بودجه درآمد و هزینه سال تصویب آئین نامه را با توجه به موجودی حق بیمه در تاریخ مزبور و برای سالهای بعد ظرف دو ماه تا آخر سال قبل بودجه درآمد و هزینه هر سال را که متضمن اعتبار پیش بینی شده از محل حق بیمه و مصارف آن باشد تنظیم کند و پس از تصویب وزارتین دارائی و دادگستری بموقع اجراء بگذارد نظارت در اجراء بودجه با وزارت دادگستری خواهد بود.
ماده 18 - در آخر هر ماه پس از رسیدگی به موجودی حساب بیمه در صورتیکه موجودی آن بیش از سه میلیون ریال باشد. باید ظرف ده روز اول ماه بعد مبلغ زائد بر سه میلیون ریال بمصرف خرید اوراق قرضه یا اسناد خزانه برسد یا بطور سپرده ثابت به بانک ملی ایران سپرده شود.
ماده 19 - بهره حاصل از خرید اسناد خزانه یا اوراق قرضه و سپرده ثابت در حساب تعاون نگاهداری خواهد شد تا از آن برای مصارف مذکور در ماده پانزده استفاده شود.
ماده 20 - کانون سردفتران میتواند با اجازه وزیر دادگستری مبلغی از موجودی صندوق تعاون را بلاعوض به حساب بیمه منتقل کند.
ماده 21 - وزیر دادگستری برای اداره محاسبات دریافت و پرداخت وجوه بیمه و نظارت مستمر بر عملیات حساب مزبور شخص مطلع و مجربی را بعنوان مدیر داخلی برای مدت دو سال موظفا انتخاب و منصوب میکند که تحت نظر هیئت مدیره کانون انجام وظیفه خواهد کرد.
انتخاب مجدد او پس از دو سال و نیز تغییر او در مدت اشتغال با وزیر دادگستری است.
ماده 22 - هزینه اداری مصارف حق بیمه اعم از استخدام و هزینه های دفتری و ملزومات و غیره مربوط باجراء این آئین نامه با تصویب وزیر دادگستری خواهد بود.
ماده 23 - وزارت دارائی کلیه وجوهی را که تاکنون از بابت حق بیمه مربوط به مالیاتهای وصولی از طرف دفاتر اسناد رسمی به حساب خزانه داری یا حساب دیگر وزارت دارائی پرداخت شده است به حساب بیمه مذکور در بند (ب) ماده یک این آئین نامه واریز خواهد کرد.
وزیر دارائی وزیر دادگستری

نوع : آیین نامه

شماره انتشار : 7801

تاریخ تصویب : 1350/08/11

تاریخ ابلاغ : 1350/08/18

دستگاه اجرایی :

موضوع :

منبع : وب سایت قوانین دات آی آر (معاونت آموزش دادگستری استان تهران)

    

قانون های مرتبط

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.