×

تصویبنامه راجع به دانشجویان ایرانی مقیم خارج که هنگام مراجعت میتوانند یک دستگاه اتومبیل شخصی وارد نمایند

تصویبنامه راجع به دانشجویان ایرانی مقیم خارج که هنگام مراجعت میتوانند یک دستگاه اتومبیل شخصی وارد نمایند

تصویبنامه-راجع-به-دانشجویان-ایرانی-مقیم-خارج-که-هنگام-مراجعت-میتوانند-یک-دستگاه-اتومبیل-شخصی-وارد-نمایند

وکیل


شماره 7696 29/4/1354
وزارت امور اقتصادی و دارائی
هیئت وزیران در جلسه مورخ 28/4/1354 بنا بر پیشنهاد شماره 5072 مورخ 27/2/1354 وزارت امور اقتصادی و دارائی تصویب نمودند:
1 - دانشجویان ایرانی مقیم خارج که به کشور مراجعت مینمایند میتوانند یک دستگاه اتومبیل سواری شخصی خود را همراه و یا تا نه ماه بعد از ورود خود وارد و با پرداخت کلیه حقوق و عوارض گمرکی و با معافیت از پرداخت هفتاد و پنج درصد سود بازرگانی مقرر و با شرایط زیر ترخیص نمایند:
الف - در یکی از دانشگاههای معتبر کشورهای خارجی به تصدیق وزارت علوم و آموزش عالی (یا نمایندگیهای شاهنشاهی در خارج از طرف وزارت علوم و آموزش عالی) تحصیل کرده و حداقل موفق باخذ درجه لیسانس یا فوق لیسانس یا دکتری شده یا یک درجه تخصصی پس از دکتری گرفته باشند و همچنین پزشکانی که حداقل دو سال دوره تخصصی را با موفقیت گذرانیده و گواهی مربوط را دریافت کرده باشند و نیز کسانی که موفق باخذ درجه فوق دیپلم در رشته های مهندسی تکنولوژی رشته های وابسته به پزشکی و یا پیراپزشکی شده باشند.
ب - دانشجویانی که در حال حاضر مشغول تحصیل بوده و یا در آینده فارغ التحصیل خواهند شد در صورتی میتوانند از مزایای این تصویبنامه استفاده کنند کا تا 12 ماه پس از اخذ هر یک از مدارک بند الف ردیف 1 به کشور وارد شده یا بشوند.
تبصره - دانشجویانیکه پس از اخذ یکی از مدارک بند الف ردیف 1 به تائید وزارت علوم آموزش عالی (یا نمایندگیهای شاهنشاهی در خارج از طرف وزارت علوم و آموزش عالی) بمنظور کارآموزی یا تحقیق در خارج اقامت نمایند و تا 12 ماه پس از پایان دوره کارآموزی یا تحقیق بکشور مراجعت نمایند از مزایای این تصویبنامه با رعایت سایر شرایط برخوردار خواهند بود.
ج( دانشجویان مقیم خارج که در سالهای گذشته باخذ یکی از مدارک مذکور در بند الف ردیف 1 این تصویبنامه با تایید وزارت علوم آموزش عالی (یا نمایندگیهای شاهنشاهی در خارج از طرف وزارت علوم و آموزش عالی) موفق شده باشند برای یکبار میتوانند از مزایای این تصویبنامه استفاده نمایند بشرطی که تا پایان سال 1354 با رعایت سایر شرایط مندرج در این تصویبنامه وارد کشور شوند.
د - دانشجویانی که از ایالات متحده آمریکا و یا کانادا و استرالیا مراجعت مینمایند تا مبلغ دویست و هشتاد هزار ریال و دانشجویانی که از سایر کشورها مراجعت مینمایند تا مبلغ دویست و بیست هزار ریال ارزش سیف اتومبیل با رعایت سایر شرایط مندرج در این تصویبنامه هفتاد و پنج درصد سود بازرگانی استفاده خواهند نمود و سود بازرگانی زائد بر آن طبق مقررات عمومی صادرات و واردات محاسبه و دریافت خواهد شد.
2 - دانشجویانی که با استفاده از مزایای این تصویبنامه اتومبیل خود را ترخیص میکنند در صورتی که قبل از اتمام دو سال از تاریخ ترخیص بنحوی از انحاء اتومبیل را اصالتا یا از طریق وکالت بدیگری واگذار نمایند مکلفند قبلا باداره گمرک ترخیص کننده مراجعه و سود بازرگانی را که از پرداخت آن معاف گردیده اند پرداخت و سپس اقدام به واگذاری نمایند.
3 - اداره گمرک ترخیص کننده مکلف است هنگام ترخیص اتومبیل در متن پروانه گمرکی مفاد بند 2 این تصویبنامه را قید و متذکر شود که فروش یا واگذاری اتومبیل توسط صاحب آن تحت هر عنوان که باشد قبل از انقضاء مدت دو سال از تاریخ ترخیص باید با اطلاع گمرک ایران صورت گیرد. دفاتر اسناد رسمی و ادارات شهربانی مکلفند در موقع ثبت و واگذاری این قبیل اتومبیل ها قبل از انقضاء مدت دو سال از تاریخ ترخیص موافقت کتبی گمرک ایران را مطالبه نمایند.
4 - دانشجویان فارغ التحصیل از کشورهای آمریکا یا کانادا یا استرالیا چنانچه اتومبیل سواری خود را از سایر کشورها غیر از کشورهای ایالات متحده آمریکا یا کانادا یا استرالیا خریداری نمایند از لحاظ تخفیف سود بازرگانی مشمول مزایای دانشجویان فارغ التحصیل سایر کشورها خواهند بود.
5 - افسران دانشجو که پس از پایان بکشور مراجعت مینمایند در صورت اخذ یکی از مدارک تحصیلی مندرج در بند الف ردیف 1 این تصویبنامه میتوانند برای یک نوبت با گواهی و تایید وزارت جنگ از مزایای این تصویبنامه استفاده نمایند.
6 - کارمندان دولت و موسسات و شرکتهای دولتی که با استفاده از هر گونه بورس و یا با استفاده از هر گونه مرخصی یا معذوریت یا ماموریت یا در حالت آماده بخدمت یا تعلیق یا انفصال موقت به خارج مسافرت و باخذ یکی از مدارک بند الف ردیف 1 موفق گردند مشمول این تصویبنامه نخواهند بود لیکن فارغ التحصیل ایرانی مقیم خارج که در هنگام مسافرت به خارج عنوان کارمندی نداشته و قبل از بازگشت به کشور باستخدام دولت یا موسسات یا شرکتهای دولتی درآمده اند مشمول مزایای این تصویبنامه خواهند بود.
این تصویبنامه جایگزین تصویبنامه های شماره 53692 مورخ 8/10/1353 و 49304 مورخ 16/10/1351 و 4/2916 مورخ 8/6/1350 و 4/1830 مورخ 17/6/1348 و 41650 مورخ 25/11/1348 و همچنین صورتجلسه مورخ 23/8/1349 هیئت وزیران میباشد.
7 - در سایر مواردی که در این تصویبنامه عنوان نشده طبق مقررات عمومی عمل خواهد شد.
اصل تصویبنامه در دفتر نخست وزیر است.
وزیر مشاور و معاون اجرائی نخست وزیر - هادی هدایتی

نوع : تصویب نامه

شماره انتشار : 8909

تاریخ تصویب : 1354/04/28

تاریخ ابلاغ : 1354/05/12

دستگاه اجرایی :

موضوع :

منبع : وب سایت قوانین دات آی آر (معاونت آموزش دادگستری استان تهران)

    

قانون های مرتبط

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.