×

آئین نامه چاپ و صحافی مطبوعات دولتی

آئین نامه چاپ و صحافی مطبوعات دولتی

آئین-نامه-چاپ-و-صحافی-مطبوعات-دولتی
شماره 72496 29/12/1354
وزارت اطلاعات و جهانگردی
هیئت وزیران در جلسه 29/12/54 بنا به پیشنهاد شماره 18/22/26311 مورخ 16/11/54 وزارت اطلاعات و جهانگردی و موافقت وزارت امور اقتصادی و دارائی در اجرای بند 10 ماده 68 قانون محاسبات عمومی مصوب دیماه سال 1349 آئین نامه چاپ و صحافی دولتی را بشرح زیر تصویب نمودند:
ماده 1 - بمنظور تنظیم تعریفه چاپ و صحافی مطبوعات دولتی در دیماه هر سال مرکب از افراد زیر در وزارت اطلاعات و جهانگردی تشکیل میشود:
الف - نماینده وزارت اطلاعات و جهانگردی که ریاست هیئت را بعهده خواهد داشت.
ب - نماینده وزارت امور اقتصادی و دارائی
پ - نماینده اتحادیه داران مرکز
ت - نماینده مرکز بررسی قیمتهای وزارت بازرگانی
ث - نماینده وزارت کار و امور اجتماعی
ج - یک نفر کارشناس امور مطبوعاتی بانتخاب وزارت اطلاعات و جهانگردی
چ - یک نفر حسابرس بانتخاب وزارت امور اقتصادی و دارائی
تبصره 1 - هر گاه اتحادیه چاپخانه داران ظرف 15 روز از ابلاغ دعوتنامه وزارت اطلاعات و جهانگردی از معرفی نماینده خودداری نماید یا نماینده معرفی شده با ابلاغ دعوتنامه در جلسات هیئت شرکت نکند جلسه بدون حضور او تشکیل میشود.
تبصره 2 - اعضای هیئت تنظیم تعرفه مطبوعات دولتی میتوانند در صورت لزوم از کارشناسانی برای مشورت در جلسات هیئت دعوت نمایند.
تبصره 3 - هیئت تنظیم تعرفه حداقل با حضور 5 نفر تشکیل میشود و تصمیمات هیئت مزبور در هر حال با اکثریت 4 رای معتبر است.
تبصره 4 - تنظیم تعرفه مطبوعات دولتی برای سال 1355 نیز با رعایت مقررات این آئین نامه بعهده وزارت اطلاعات و جهانگردی میباشد.
ماده 2 - هیئت تنظیم تعرفه برای چاپخانه ایکه دارای سه دستگاه ماشین دو ورقی اتوماتیک و دو دستگاه ماشین نیم ورقی اتوماتیک باشد ( که چنین چاپخانه ای در رده چاپخانه متوسط میباشد) نخست طبق عرف سازمان فنی و اداری در نظر گرفته و سپس با توجه به میزان دستمزد کار بهای مواد اولیه مورد لزوم استهلاک کرایه محل سود ویژه ایام مرخصی ایام تعطیلات رسمی بیمه کارگران سایر عوامل موثر در بهای تمام شده و سود عادله تعرفه مطبوعات دولتی شامل واحد بهای چاپ و صحافی را در چاپخانه های دولتی و خصوصی برای مرکز و شهرستانها برای مدت یک سال تنظیم مینماید.
تبصره 1 - ماخذ محاسبه دستمزد کارگران چاپخانه ها در رشته های مختلف ( اعم از چاپ و صحافی) بر اساس ارقام دستمزدی است که از طرف وزارت کار و امور اجتماعی و اتحادیه چاپخانه داران مرکز اعلام میشود و هر گاه اتحادیه از اعلام دستمزد خودداری نماید. دستمزدیکه از طرف وزارت کار و امور اجتماعی اعلام شده ماخذ محاسبه است.
ماده 3 - تعرفه مطبوعات دولتی پس از تصویب وزارت اطلاعات و جهانگردی چاپ و به وزارتخانه ها و موسسات و شرکتهای دولتی و همچنین چاپخانه های دولتی ابلاغ خواهد شد و از اول فروردین ماه سال بعد تا آخر اسفند ماه همانسال احتساب و پرداخت هزینه چاپ و صحافی خواهد بود.
تبصره - تعرفه مزبور شامل تمام مطبوعات اعم از اوراق دفاتر کتاب مجله روزنامه پوستر بروشور سالنما و غیره باستثنای اوراق بهادار وکنترله مطبوعات موضوع ماده 5 اساسنامه شرکت چاپخانه دولتی خواهد بود.
فصل دوم - کمیسیون تقسیم کارهای دولتی مرکز و شهرستانها
ماده 4 - برای تقسیم مطبوعات سازمانهای دولتی مشمول بند 10 ماده 68 قانون محاسبات عمومی مصوب 15/10/1349 بین چاپخانه های مرکز کمیسیون تقسیم کار مطبوعاتی دولتی در وزارت اطلاعات و جهانگردی بشرح زیر تشکیل میشود:
نماینده وزارت اطلاعات و جهانگردی .
نماینده کارشناس مطبوعاتی به انتخاب وزارت اطلاعات و جهانگردی
ریاست کمیسیون با نماینده وزارت اطلاعات و جهانگردی میباشد.
تبصره 1 - در شهرستانهائیکه بیش از یک چاپخانه وجود دراد کمیسیون تقسیم کار مطبوعاتی دولتی در اداره اطلاعات و جهانگردی محل برای سفارشات مطبوعاتی که مشخصات آنها در دستورالعمل اجرائی این آئین نامه ذکر خواهد شد مرکب از افراد زیر تشکیل خواهد شد:
الف - مدیر کل یا رئیس اداره اطلاعات و جهانگردی که ریاست کمیسیون را خواهد داشت.
ب - نماینده فرمانداری گ
پ - نماینده اداره امور اقتصادی و دارائی
تبصره 2 - در شهرستانهائیکه اداره اطلاعات و جهانگردی وجود ندارد تا تاریخ تاسیس اداره مزبور وظایف اداره اطلاعات محل در امر تقسیم مطبوعات بعهده فرمانداری محول و ریاست کمیسیون با فرماندار و بعضویت یکی از اعضای فرمانداری و نماینده اداره امور اقتصادی و دارائی و سوابق در فرمانداری نگاهداری خواهد شد.
تبصره 3 - در کمیسیون تقسیم کار مطبوعات دولتی شهرستانها یک نفر نماینده از طرف اتحادیه چاپخانه ها حضور خواهد داشت که مورد مشورت همکاری اعضای کمیسیون قرار گیرد و درشهرستانهائی که اتحادیه وجود ندارد کمیسیون میتواند برای انجام امر نماینده اکثریت چاپخانه های سهمیه بگیر را دعوت نماید.
تبصره 4 - تصمیمات کمیسیون تقسیم کار مرکز و شهرستانها با اکثریت معتبر است.
ماده 5 - کمیسیون تقسیم کار مطبوعات دولتی مرکز و شهرستانها سفارشات مطبوعاتی دولتی را بر اساس سهمیه ای که با توجه به ماشین چاپ و صحافی وسائل فرم بندی و حروفچینی و شرایط انجام کار و سابقه طبق دستورالعمل اجرائی این آئین نانه تعیین میشود بین چاپخانه های واجد شرایط تقسیم مینماید.
تبصره 1 - در محاسبه سهمیه تقسیم کار مطبوعاتی دولتی اجرت ساخت کلیشه و گراور و خطاطی و نقاشی و بهای کاغذ و مقوا و سایر موادیکه در دستورالعمل اجرائی این آئین نامه ذکر خواهد شد نمیشود.
تبصره 2 - چاپخانه های واجد شرایط چاپخانه هائی هستند که وضع آنها به تشخیص کمیسیون تقسیم کار مطبوعات دولتی و با ضوابطی که در دستورالعمل اجرائی این آئین نامه در مورد حداقل مدت تحصیل کار صلاحیت از وزارت اطلاعات و جهانگردی و تعداد کارگران فنی تعیین میشود منطبق باشد.
ماده 6 - وزارتخانه ها و موسسات و شرکتهای دولتی موظفند کلیه سفارشات مطبوعاتی خود را به کمیسیون تقسیم کار مطبوعات دولتی ارسال دارند.
تبصره 1 - وزارتخانه ها و موسسات و شرکتهای دولتی که دارای چاپخانه اختصاصی هستند موظفند کارهای مطبوعات خود را وسیله چجاپخانه مزبور تا حد ظرفین آن انجام دهند و مازاد آن را به کمیسیون تقسیم کار مطبوعات دولتی ارسال دارند. چاپ و صحافی مطبوعات مندرج در ماده 5 اساسنامه شرکت سهامی چاپخانه دولتی ایران مشمول حکم این تبصره نمیباشد.
تبصره 2 - واگذاری کارهای مطبوعات وزارتخانه ها و موسسات و شرکتهای دولتی به چاپخانه وزارتخانه ها یا موسسات یا شرکتهای دولتی دیگر ممنوع است. حکم این تبصره شامل چاپخانه وزارت اطلاعات و جهانگردی و سایر چاپخانه های سازمانهای دولتی که از طرف وزارت اطلاعات و جهانگردی تعیین خواهد شد نمیباشد.
ماده 7 - برای چاپخانه بانکها و موسسات غیرصنفی مطلقا سهمیه تعیین نخواهد شد.
ماده 8 - شهربانی کشور میتواند کارهای مطبوعاتی خود را مستقیما به چاپخانه بنگاه صنایع و تعاون زندانیان ارجاع نماید.
ماده 9 - سفارشات مطبوعات هلیوگراور رتاتیو کامپیوتر بدون توجه بسهمیه از طریق کمیسیون تقسیم کار مطبوعات بین چاپخانه های صلاحیتدار تقسیم خواهد شد.
ماده 10 - برای چاپخانه های واجد شرایط در صورتی سهمیه تعیین میشود که در مرکز برای هر سهم 20 هزار ریال و در شهرستانها به مبلغی که کمیسیون تقسیم کار محل تعیین میکند که در هر صورت برای هر سهم کمتر از 5 هزار ریال نخواهد بود قبلا بعنوان سپرده حسن انجام کار پرداخت نماید موارد رد یا ضبط سپرده مزبور در دستورالعمل اجرائی این آئین نامه تعیین و چاپخانه های دارای سهمیه قبلا اعلام خواهد شد.
ماده 11 - مطبوعات موضوع ماده 5 اساسنامه شرکت سهامی چاپخانه دولتی ایران و سایر مطبوعات دولتی به تشخیص وزارت امور اقتصادی و دارائی منحصرا در چاپخانه مذکور چاپ خواهد شد.
ماده 12 - اختلافات مربوط به تطبیق موارد دستمزد چاپ و صحافی با تعرفه مطبوعاتی و همچنین میزان کاغذ یا مقوای مصرفی در کمیسیون تقسیم کار مطبوعاتی مورد رسیدگی قرار خواهد گرفت و بر طبق نظر کمیسیون اقدام خواهد شد.
ماده 13 - وزارت دادگستری و سازمان ثبت اسناد و املاک کشور میتواند کارهای مطبوعاتی خود را مستقیماَ بسازمان رسمی کشور شاهنشاهی ارجاع نمایند.
ماده 14 - موارد قطع سهم چاپخانه های سهمیه بگیر بشرحی است که در دستورالعمل اجرائی این آئین نامه پیش بینی خواهد شد.
ماده 15 - کمیسیون تقسیم کار مرکز و هشرستانها به هیچ وجه حق تایید سفارشات مطبوعاتی دولتی که بطور مستقیم ارجاع شده ندارد.
ماده 16 - هر گونه تغییر یا اصلاح در مواد این آئین نامه موکول به پیشنهاد وزارت اطلاعات و جهانگردی و موافقت وزارت امور اقتصادی و دارائی و تصویب هیئت وزیران میباشد.
ماده 17 - دستورالعمل های اجرائی این آئین نامه از طرف وزارت اطلاعات و جهانگردی تنظیم و پس از موافقت وزارت امور اقتصادی و دارائی بموقع اجراء گذارده میشود.
ماده 18 - سوابق کار کمیسیون تقسیم کارهای مطبوعات دولتی مرکز و شهرستانها با تنظیم صورتمجلس به کمیسیون تقسیم کارهای مطبوعاتی دولتی موضوع این آئین نامه باید تحویل شود.
ماده 19 - از تاریخ اجرای این تصویبنامه تصویبنامه های 53518 - 27/12/1345 و 45418 - 18/9/1351 ملغی است.
اصل تصویبنامه در دفتر نخست وزیر است.
وزیر مشاور و معاون اجرائی نخست وزیر - هادی هدایتی

نوع : آیین نامه

شماره انتشار : 9105

تاریخ تصویب : 1354/12/29

تاریخ ابلاغ : 1355/11/18

دستگاه اجرایی :

موضوع :

منبع : وب سایت قوانین دات آی آر (معاونت آموزش دادگستری استان تهران)

    

قانون های مرتبط

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.