×

تصویبنامه راجع به تعیین سطح تحصیلی معلمان و مربیان برای تدریس در دوره‎های تحصیلی راهنمایی و متوسطه

تصویبنامه راجع به تعیین سطح تحصیلی معلمان و مربیان برای تدریس در دوره‎های تحصیلی راهنمایی و متوسطه

تصویبنامه-راجع-به-تعیین-سطح-تحصیلی-معلمان-و-مربیان-برای-تدریس-در-دوره‎های-تحصیلی-راهنمایی-و-متوسطه
شماره73620/ت31714ه - 16/12/1383

وزارت آموزش و پرورش - وزارت علوم ، تحقیقات و فناوری - سازمان مدیریت و برنامه‎ریزی کشور
هیئت وزیران در جلسه مورخ 12/12/1383 بنا به پیشنهاد مشترک وزارت آموزش و پرورش ، وزارت علوم ، تحقیقات و فناوری و سازمان مدیریت و برنامه‎ریزی کشور ، موضوع نامه شماره 19926/140 مورخ 11/8/1383 و به استناد اصل یکصد و سی و هشتم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران تصویب نمود:
1 - سطح تحصیلات معلمان و مربیان برای تدریس در دوره‎های تحصیلی راهنمایی و متوسطه ، دارا بودن مدرک تحصیلی کارشناسی ارشد یا بالاتر در رشته مربوط و طی دوره یکساله تخصصی برای آشنایی با فنون تعلیم و تربیت که نیمی از آن قبل از شروع خدمت آموزشی طی خواهد شد ، تعیین می‎گردد.
تبصره - در مناطقی که با اعلام عمومی ، امکان جذب و تامین نیروی انسانی واجد شرایط به تعداد کافی به ترتیب مذکور در بند یک ، متناسب با رشته و جنسیت وجود ندارد ، سطح حداقل تحصیلات ، کارشناسی در رشته مربوط و طی دوره کارشناسی ارشد تعلیم و تربیت که حداقل یک سوم آن قبل از خدمت آموزشی طی می‎گردد ، تعیین می‎شود. دو سوم باقیمانده دوره ، به طور پودمانی یا شیوه‎های دیگر طی هفت سال ابتدای خدمت برگزار خواهد شد و به افرادی که این دوره را با موفقیت طی نمایند ، مدرک تحصیلی کارشناسی ارشد اعطا خواهد شد.
2 - سطح تحصیلات کارکنان ، معلمان و مربیان در دوره ابتدایی ، دارا بودن مدرک تحصیلی کارشناسی و بالاتر ( در رشته‎هایی که عناوین آن در طرحهای طبقه‎بندی مشاغل تعیین می‎گردد ) و طی دوره تخصصی یکساله آشنایی با فنون تعلیم و تربیت که نیمی از آن قبل از شروع خدمت آموزشی خواهد بود ، تعیین می‎گردد.
تبصره1 - در مناطقی که براساس اعلام عمومی ، امکان جذب دارندگان مدرک تحصیلی کارشناسی وجود ندارد ، با طی دوره دو ساله که یک سوم آن قبل از خدمت برگزار می‎گردد ، حداقل سطح مدرک تحصیلی مذکور در بند دو به کاردانی کاهش می‎یابد.
دو سوم باقیمانده دوره ، به صورت پودمانی طی هفت سال ابتدای خدمت برگزار می‎گردد و به افرادی که این دوره را با موفقیت طی نمایند ، مدرک تحصیلی کارشناسی اعطا خواهد شد.
تبصره2 - آموزش و جذب نیروی انسانی در رشته‎هایی که وزارت علوم ، تحقیقات و فناوری امکان آموزشی آن را در حال حاضر ندارد ، همچنان به روش موجود در مراکز تربیت معلم انجام می‎شود.
تبصره3 - فارغ التحصیلان رشته‎های دبیری و آموزگاری از شرط طی بخشی از دوره قبل از شروع خدمت آموزشی مذکور در بندهای یک و دو مستثنی می‎باشند.
3 - علاوه بر دوره‎های قبل و بدو خدمت ، کلیه کارکنان در طول خدمت ، براساس نظام آموزش کارکنان دولت ، تحت پوشش آموزش خواهند بود.
4 - کلیه افراد مشمول این تصویبنامه ، پس از موفقیت در آزمون عمومی ورودی ( ادواری ) ، آزمون تخصصی و موفقیت در دوره آموزش ( مدت تعیین شده قبل از شروع خدمت ) به استخدام پیمانی درخواهند آمد.
5 - رعایت شرایط مذکور در بند ( 4 ) برای جذب معلمان حق التدریس نیز الزامی است. درصورتی که در بین سال تحصیلی ، براساس ضرورت ، نیاز به جذب حق التدریس باشد ، صرفاً برای همان سال ، شرط قبولی در آزمون تخصصی و دوره حذف می‎گردد ، ولی برای سال بعد رعایت کلیه شرایط ضروری است.
تبصره - به کارگیری افراد حق‎ التدریس در قالب مجوزهای قانونی انجام خواهد شد.
6 - کلیه مدارس غیرانتفاعی و غیردولتی موظفند در جذب نیروی انسانی خود موارد فوق را رعایت نمایند و معلمان این گونه مدارس باید دارای گواهینامه صلاحیت تدریس مورد تأیید وزارت آموزش و پرورش باشند.
تبصره - این بند از سال تحصیلی 1386 - 1385 لازم الاجرا می‎باشد.
7 - کلیه معلمان موظفند برای تجدید قرارداد استخدامی خود و یا ادامه امکان تدریس هر پنج سال یک بار در آزمون تعیین سطح علمی که توسط وزارت آموزش و پرورش برگزار می‎گردد ، شرکت نمایند.
8 - مقررات این تصویبنامه شامل دانشجویان حاضر و متعهدان قبلی وزارت علوم ، تحقیقات و فناوری و وزارت آموزش و پرورش نمی‎شود ، ولی طی دوره‎های آموزشی در مدت تعیین شده برای آنها نیز الزامی است.
9 - از اول سال تحصیلی 1385 - 1384 تمامی کارکنان با مدرک تحصیلی دیپلم که کمتر از بیست سال سابقه خدمت رسمی یا پیمانی دارند ، موظفند دوره‎های آموزش شغلی خود را متناسب با رشته و دوره تحصیلی مربوط که توسط وزارت آموزش و پرورش اعلام می‎گردد ، ضمن انجام خدمت موظف ، ظرف شش سال تا سطح کاردانی طی نمایند. وزارت آموزش و پرورش باید امکانات لازم را با کمک سازمان مدیریت و برنامه‎ریزی کشور برای دسترسی کلیه کارکنان مشمول فراهم کند.
تبصره - مراکز مجری این دوره‎ها ، مراکز تربیت معلم ، آموزشکده‎ها و دانشکده‎های فنی و حرفه‎ای ، دانشگاه جامع علمی - کاربردی ، دانشگاه پیام نور و سایر مراکز آموزش عالی مورد تأیید وزارت علوم ، تحقیقات و فناوری خواهند بود و مراکز وابسته به وزارت آموزش و پرورش دروس یادشده را به صورت پودمانی ارایه می‎نمایند.
ارتقای تحصیلی کارکنان از کاردانی به کارشناسی ظرف چهار سال از طریق آموزشهای پودمانی که با پیشنهاد وزارت آموزش و پرورش و موافقت وزارت علوم ، تحقیقات و فناوری تعیین می شود ، به صورت داوطلبانه و از طریق مراکز تربیت معلم و سایر مراکز آموزش عالی مورد تأیید و با رعایت چارچوب نظام آموزش کارکنان دولت انجام خواهد شد.
11 - سازمان مدیریت و برنامه‎ریزی کشور موظف است ضمن پیش بینی و تخصیص صددرصد اعتبار لازم برای اجرای این آموزشها ، در بودجه‎های سنواتی موارد فوق را در شرایط احراز رشته‎های شغلی طرح طبقه بندی مشاغل معلمان و نیز امتیازات لازم را در چارچوب نظام آموزش کارکنان دولت پیش‎بینی نماید.
معاون اول رئیس‎جمهور - محمدرضا عارف

نوع : تصویب نامه

شماره انتشار : 17489

تاریخ تصویب : 1383/12/12

تاریخ ابلاغ : 1383/12/19

دستگاه اجرایی :

موضوع :

منبع : وب سایت قوانین دات آی آر (معاونت آموزش دادگستری استان تهران)

    

قانون های مرتبط

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.