×

آئین نامه در مورد حفظ شئون بزرگداشت جلسات دادرسی درخانه های انصاف

آئین نامه در مورد حفظ شئون بزرگداشت جلسات دادرسی درخانه های انصاف

آئین-نامه-در-مورد-حفظ-شئون-بزرگداشت-جلسات-دادرسی-درخانه-های-انصاف

وکیل

آئین نامه
بمنظور حفظ شئون بزرگداشت جلسات دادرسی درخانه های انصاف وزارت دادگستری رعایت تشریفاتی را که به موجب این آئین نامه مقرر گردیده در کلیه خانه های انصاف کشور لازم میداند :
ماده 1 - قبل از تشکیل جلسه دادرسی به دستور رئیس خانه انصاف تمثال اعلیحضرت همایون شاهنشاهی توسط سپاهی دانش یا آموزگار دهکده با رعایت احترامات مخصوص بمحل تشکیل خانه انصاف آورده شده در بالای سر رئیس خانه انصاف نصب خواهد شد.
ماده 2 - اعضاء خانه انصاف و کلیه حاضرین درضمن انجام این تشریفات بپاخاسته و حفظ سکوت ادای احترام خواهند نمود.
گذاشته شده توسط سپاهی دانش یا آموزگار دهکده که وظایف منشی خانه را ایفاءمینماید برئیس خانه انصاف تسلیم و توسط رئیس یا یکی از اعضاء قرائت خواهد شد.
ماده 4 - اعضاء خانه انصاف و حاضرین در موقع استماع خطابه مخصوص ایستاده و رعایت سکوت را خواهند نمود.
ماده 5 - اعضاء خانه انصاف در جلسات دادرسی لباس رسمی محلی یا حتی الامکان لباس مشکی ساده خواهند پوشید.
تبصره : در صورت انتخاب روحانیون به عضویت خانه انصاف استفاده از کسوت روحانی بلامانع خواهد بود.
ماده 6 - کدخدای محل از ورود اطفال یا دیوانگان بمحل تشکیل جلسه جلوگیری و کسانی را که موجب اختلال نظم دادرسی گردند با متابعت از دستوررئیس خانه انصاف از جلسه احراج خواهد کرد.
ماده 7 - متن خطابه مخصوص بشرح زیر خواهد بود:
بنام خداوند بخشنده مهربان
خداوند عالم را سپاس که مار را درسایة حمایت و ظل عنایت پادشاه دیندار دادگستر ملت نواز . نعمت امنبت و آسایش کرامت فرموده و افتخار چنین قدرت و فرصتی بما عطا کرده است که در محیطی امن و آسوده با کمال آزادی و سربلندی بدون شائبه خوف و طمع در مسند دادرسی خانه انصاف بنشنیم و وظیفه خطیری را که امرداوری و دادخواهی و اجراء قانون عدل و انصاف برعهده مامحول شده است ایفاء نمائیم.
اکنون بیاری خداوند کریم متعال جل شانه و عظم سلطانه و بنام نامی بندگان اعلیحضرت شاهنشاه معدلت پناه خلد الله ملکه و شوکته کار خود را آغاز می کنیم واز خدا می خواهیم که مارا توفیق حق جوئی و حق گوئی و دادخواهی و انصاف رائی عطا فرماید و ساحت مقدس خانه انصاف یعنی مسند داوری و دادرسی مارا از لوث جهل و ناپاکی و پیروی شهوات و هواهای نفسانی ضلالت انگیز و شائبه اغراض و مقاصد پلید فساد آمیز که منشاء همه مفاسد دینی و دنیوی است مصون و منزه و پاک بدارد.
بارالها مارا درپناه خود محفوظ بدار . خداوندا، مارادرجستجوی راه حق و حقیقت و اجراء قانون عدل وانصاف هدایت و یاوری فرمای ، خدایا ، ماتورا درهمه جا و همه حال شاهد و ناظراعمال خود میدانیم بحق تو و بحق هر چیزیکه پیش ما مقدس است سوگند یاد میکنیم که در وظیفه مقدس دادرسی که برعهره ماقرار گرفته است دقیقه ای کوتاهی و سستی و سهل انگاری و غرض رانی بخود راه نخواهیم داد و منظوری جز رضای خالق و خدمت خلق نخواهیم داشت و در دادخواهی و احقاق حق و احتراز از شبهات وجد و جهد در قطع دعاوی و فصل خصومات بین مردم بهیجوجه ارز دستورات الهی و موازین شرع مقدس و مقررات و قوانین و سنن ملی تخلف نخواهیم کرد.
ماده 8 - در خاتمة جلسة دادرسی رئیس خانة انصاف با صدای بلند
حاضرین و بوسایل ممکنه دیگر ساکنان ده تاریخ تشگیل جلسه آینده و محل انعقاد آنرا اعلام و اخطار خواهد نمود که شاکیان و ستمدیگان میتوانند شکایات خود را توسط منشی قبل از تشکیل جلسه برای رسیدگی و دادرسی بخانه انصاف تسلیم نمایند.
ماده 9 - پس از تشکیل جلسه وایراد خطابه مخصوص رئیس خانة انصاف بمنشی تکلیف مینماید که شکایات بر حسب تاریخ وصول مطرح شود چنانچه شکایتی نرسیده باشد بدستور رئیس جلسه ختم و بترتیب مادة قبل رفتار خواهد شد.
وزیر دادگستری

نوع : آیین نامه

شماره انتشار :

تاریخ تصویب : 1342/00/00

تاریخ ابلاغ :

دستگاه اجرایی :

موضوع :

منبع : وب سایت قوانین دات آی آر (معاونت آموزش دادگستری استان تهران)

    

قانون های مرتبط

قانون-خانه-انصاف

قانون خانه انصاف

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.