×

آئین نامه حفاظتی تاسیسات و ماشینهای اره چوب بری

آئین نامه حفاظتی تاسیسات و ماشینهای اره چوب بری

آئین-نامه-حفاظتی-تاسیسات-و-ماشینهای-اره-چوب-بری

وکیل


آئین نامه حفاظتی تاسیسات و ماشینهای اره چوب بری
قسمت اول - تعریف دستگاههای اره چوب بری
اره تسمه ای
اره تسمه ای عبارت از یکنوع ماشین چوب بری است که دارای یک یا چند تسمه فولادی بی انتها بوده و روی یک یا هر دو لبه آنها یکرشته دندانه وجود دارد و این تسمه فولادی روی دو فلکه سوار شده محور این فلکه ها در یک صفحه افقی یا در یک صفحه قائم و در دو طرف میز کار قرار گرفته است.
اره های گرد
1 - ماشین اره گرد عبارتسیت از یک یا چند صفحه نازک فولادی گرد که محیط آنها بصورت دندانه های اره درآمده و این صفحات روی محورهای افقی یا عمودی نصب شده و با گردش محور عمل برش چچوب انجام میگیرد طرز قرار گرفتن این محور ها میتوانند به ترتیب زیر باشد.
الف : محور زیر میز کار قرار گیرد و صفحات اره از شیارهائی که در سطح میز و در مقابل آنها تعبیه شده بیرون آمده باشد.
ب : بالای میز کار قرار گرفته باشد ( در هر حال فاصله بین صفحه اره و میز کار قابل تنظیم است. )
ج : محور اره که حرکت دورانی خود را ار محور ناقل نیرو اخذ میکند روی بازوئی که دارای حرکت نوسانی است قرار گرفته و عمل برش چوب بوسیله نوسان این بازو انجام میگیرد.
2 - اره گرد مضاعف ماشینی است که دارای دو صفحه اره گردو بوده و برای بریدن چوب بطول معین بکار میرود.
3 - اره گرد چند تیغه ای ماشینی است که برای بریدن چوب بطول های معین بکار میرود.
فاصله تیغه های این اره روی محور بوسیله حلقه های کشوئی که زیر میز قرار گرفته تنظیم شده و باردادن بوسیله اهرمها ، پدالها یا هوای فشرده ( که سبب بالا آمدن محور اره میگردد ) انجام میشود.
البته شیارهای صفحه روی میز نیز از نظر مطابقت با فواصل صفحات اره قابل تنظیم میباشد.
4 - ماشین اره گرد ( توفال بر ) ماشینی است برای برش دسته های توفال بطول های مشخص که دارای یک یادو اره گرد میباشد هم چنین شامل بازوه هائی است که با حرکت نوسانی خود دسته های توفال را گرفته و عمل بار دادن را انجام میدهند.
5 - ماشین اره چند تیغه ای نوسانی با مفصلهای فوقانی ماشینی است که برای تنظیم دو انتهای قطعات اره شده و برش آنها بطولهای مشخص بکار میرود این دستگاه دارای 2 یا جند صفحه اره گرد سربری است که محور آنها روی بازوئی که دارای حرکت نوسانیست نصب گردیده و با حرکت نوسانی این بازو که بمحور انتقال نیرو تکیه کرده است عمل بار دادن را انجام میدهد.
6 - ماشین اره گرد چند تیغه ای پودیر یا محور محلق دستگاهیست که دارای 2 یا چند صفحه اره گرد میباشد این صفحات روی محورهای افقی نصب گردیده و خود این محورها روی ستونهای معلق و در یک سطح افقی بالای میز کار سوار شده اند و میز دستگاه بوسیله زنجیرهای مخصوص عمل باردادن را انجام میدهد.
از این ماشین در موارد زیر استفاده میشود.
الف : برای برش پوست درخت و قطعات چوب بطولهای مناسب برای مصارف مختلف.
ب : برای خرد کردن چوب.
7 - ارخ گرد ارابه های ماشینی است دارای یک صفحه اره گرد ساده را پودیر که در موقع برش در طول میز ثابت دستگاه حرکت میکنند.
8 - اره گرد ارابه های ماشینی است که برای تکه کردن مازاد چوب های بریده شده در پوست درخت باندازه های لازم برای مصرف سوخت بکار رفته و دارای دو یاچند اره گرد میباشد که بالای میز دستگاه روی محور نصب شده است.
9 - اره گرد نوسانی با مفصلهای فوقانی که بدنه ماشین اره در قسمت بالای میز بمحور ناقل حرکت آویزان است و دارای یک صفحه اره گرد ساده مییباشد.
برای عمل برش این بدنه را بطرف جلو میکشند دراین حال صفحه اره در شیاری که روی میز نصب شده حرکت کرده و پس از انجام عمل برش با رها کردن دستگاه مجدداَ اره گرد در شیار بریده شده چوب بمحل اولیه خودبرمیگردد.
10 - اره گردراپودبر با محور مایل شونده ماشینی است که زاویه محور اره نسبت به صفحه میز قابل تغییر بوده وبرای برشهای کج و یخ کردن یا در آوردن شیار درعرض چوب بکار میرود.
11 - اره گرد راپودبر با میز مایل شونده مخصوص راپودبری ماشینی است که زاویه صفحه میز آن نسبت به محوراره قابل تغییر بوده وبرای برشهای کج ویخ کردن با در آوردن شیار در عرض چوب بکار میرود.
13 - اره گرد با میز مایل شونده مخصوص را راست بری ماشینی است که زاویه میز آن نسبت به محور اره قابل تغییر بوده و برای روشهای کج ویخ کردن یا درآوردن شیار درجهت الیاف چوب بکار میرود.
14 - اره گرد را راست بر ماشینی است که دارای یک یا چند اره مخصوص برش طولی میباشد طرز کار این دستگاه بدین ترتیب است که چوبها را روی یک میز ثابت شکافدار یا روی یک شاسی متحرک نصب میکنند و تخته های (صندوق ، توفال ،تخته چلیگ وچوبهای ته بشکه یا محصولات مشابه ) را بطول وضخامت مناسب بوسیله آن برش میدهند.
15 - اره گرد مضاعف بر ماشینی است که برای در آوردن شیاربه ابعاد مختلف بکار رفته و دارای دوصفحه اره گرد است که تیغه های مخصوص متناسب با عرض شیار در مورد نظر بین این دوصفحه نصب شده وعمل آن برداشتن قسمت اضافی مابین دو شیار حاصل از برش تیغه های اره می باشد.
16 - اره گرد و تیغه مایل نسبت به محور ماشینی است دارای یک صفحه اره کوچک و ساده را راست بری که با قرار دادن گاوه ای بین صفحه اره و تکیه گاه آن روی محوربطور مایل نسبت بمحورنصب میشود.
17 - اره گرد چند تیغه ای با برش موازی ماشینی است که برای صندوق سازی و برش طولی الوارهای 4 سو وچوب های خرپا مورد استفاده قرار میگیرد ودارای دویاچند صفحه اره گرد برای برش طولی میباشد که فاصله تیغه های آن نسبت بهم قابل تنظیم بوده و عمل باردادن آن بطور مکانیکی انجام می گیرد.
18 - اره گرد برای تکه کردن چوبهای ته بشکه ماشینی است که دارای یک تیغه اره ساده مخصوص برش طولی بوده و برای بریدن چوبهای ته بشکه مورد استفاده قرار میگیرد. بدین طریق که قطعات چوبرا بطورعمودی روی میز متحرک دستگاه و برای انچام عمل
برش آن را بطرف صفحه اره میرانند.
19 - اره گرد که ارابه یا میز آن توسط زانو تغییر مکان میدهد ماشینی است دارای یک صفحه اره گرد ساده برای برش طولی که بمنظور تراشیدن و برداشتن قسمت آسیب دیده چوبهای مخصوص پوشش سقف با 4 تراش کردن چوب بکار میرود.
20 - اره گرد مخصوص برش طولی توفال ماشینی است دارای یک یا چندصفحه اره گرد مخصوص برش طولی که بای تکه کردن مازاد بش الوارها بعرض وضخامت مناسب بکار میرود این چوبها بعداَ بوسیله دستگاههای دیگر تیدیل بتوفال میگردد.
21 - ماشین اره توفال بری ماشینی است دارای تعدای صفحه اره گردوکوچک با فواصل منظم که برای بریدن توفال بضخامت های مشخص بکارمیرود.
22 - ( اره روکش بری ) ماشینی است که برای برش ورقه های نازک روکش چوب که قبلاَ تهیه شده بکار میرود.
محوراره اداری حرکت رفت و آمدبوده ودر هر پیشروی بک ورقه از روکش را جدا میکند.
دستگاه اره شامل یک صفحه مدور فلزی میباشد که روی آن حداقل ده قطعات تیغه اره قوسی شکل نازک نصب شده ومحکم کردن این قطعات بروی صفحه مزبور بوسیله پیچهایی عملی میشود که سر آنها خزینه شده وایجاد برآمدگی نمیکنند.
23 - ( ماشین اره گرد لبه ر برای هم عوض کردن قطعات توفال) ماشینی است دارای یکیا دو اره گردکه برای تنظیم لبه های توفال و هم عرض کردن آنها بکارمیرود.
24 - ( اره گرد افقی مخصوص یکنواخت کردن طول توفال ها) ماشینی است که دارای یکیا جند صفحه اره کرد می باشد.
این اره ها از یکطرف بوسیله صفحه سپری مخصوص تقویت شده و روی محورهای قائم قرار گرفته اند قطعات چوبی که برای تهیه توفال حاضر شده روی شاسی های چند طبقه که دارای حرکت رفت و آمد طولی یا دورانی می باشند قرارگرفته و قسمت زیرچوب ازروی اره ها
عبور میکند.
25 - ( اره گرد قائم مخصوص یکنواخت کردن طول توفال ها) ماشینی است که دارای یک تیغه اره گرد ساده می باشد این تیغه روی محور افقی نصب شده و طول چوبهای توفال را که بوسیله میز متحرک هدایت میشود تنظیم میکند.
26 - ( اره استوانه ای ) ماشنی است که برای برش تخته های چلیک، بشکه، طشتک و سطلهای چوبی بکار رفته و عمل برش در آن بوسیله یک اره چوب بری ساده استوانه ای شکل انجام می گردد که دارای طول کافی برای بریدن چوبها بابعاد لازم بوده وقاعده انتهائی آن مسدود است و جبهه جلوی آن دارای دندانه هائی است که عمل برش چوب را انجام میدهد.
چوب بوسیله میزکار بدهانه اره مذکور رانده میشود ومسیر حرکت آن بدم اره ممکنست ار خارج استوانه یا داخل آن باشد.
27 - اره پیش تراش تیغه اره گرد کوچکی است با دندانه های درشت که جلوی قرص اره اصلی قرار گرفته وبوسیله بازوهای قابل تنظیمی هدایت میگردد این تیغه ضمن ایجاد شیار عرض در پوست روئی الوار شن و اجسام خارجی را از پوست خارج کرده وعمل حفاظت اره اصلی را انجام میدهد.
28 - اره قابدار ( رام ) ماشینی است مخصوص برش چوب که دارای یک یا چند تیغه اره بوده و عمل برش با حرکت رفت و آمد قابی که تیغه ها روی آن نصب شده است انجام میگیرد.
این تیغه ها بطور قائم روی یک قاب کشیده شده و بطور محکم نصب گردیده است قاب دستگاه در امتداد قائم بدنه ماشین در یک قسمت کشوئی رفت و آمد می کند و عمل برش را ضمن پائین رفتن قاب انجام میدهد.
این دستگاه برای برش طولی تخته یا برای دونیم کردن چوبهای جهار سو وچوبهای دیگر بکار میرود.
29 - اره راپودبر قابدار با حرکت رفت و آمد ماشنی است که برای برش تنه درخت بقطعات کوتاه بکار رفته ودارای یک تیغه راست راپودبر بطول 80/1 متر یا بیشتر وعرض 25 تا30 سانتیمتر است و حرکت رفت و آمدن آن بطور مکانیکی انجام میشود.
ماشین کام بری زنجیری
30 - ماشین ( کام بری زنجیری ماشینی است که برای در آوردن (کام ) در قطعات چوب بکاررفته و دارای یک سری دندانه های اره مجزا میباشد که یکی روی دیگری لولا شده و تشکیل یک حلقه زنجیر را می دهد حرکت زنجیر بوسیله چرخ دنده ای که بازنجیر اره در گیراست عملی میشود.
قسمت دوم مقررات عمومی
ماده 1 - گودال ها وشیارهائی که درکف کارگاه ونزدیک به ماشینهای اره جهت قراردادن وسایل انتقال چوب ( ترانسپورتر ) یا برای آب روها احداث شده باید بوسیله نرده یا دست انداز محفوظ شود.
ماده 2 - ماشینهای محرک دستگاه اره چوببری باید دارای قدرت کافی باشد تا خطر گیر کردن تیغه اره پیش نیاید.
ماده 3 -ماشینهای اره باید دارای دستگاهی باشد که بوسیله آن سرعت برش بتناسب سختی یا نرمی چوب قابل تنظیم باشد.
ماده 4 - دندانه های اره باید متناسب با جنس چوب ونوع برش باشد.
ماده 5 - تیغه اره باید بدون ترک بوده به بهترین وضعی نگهداری شود و چپ و راست کردن و تیز کردن آن دقیقاَ انجام گردد.
نظافت و برداشتن تراشه و خاک اره
ماده 6 - کف سالنها یا ساختمانهائی که در آن اره چوب بری نصب میشود باید همیشه تمیز بوده وحتی الامکان تراشه های چوب وخاک اره را از محل کار دور کند همچنین بهتر است که دستگاههای ماشین اره بدستگاه مکنده مربوط باشد تااز انتشار گرد و تراکم خاک اره در محل کار جلوگیری شود.
سکوی محل کار مخصوص کارگرانی که با ماشین اره کار میکنند
ماده 7 - اطراف سکوهای محل کار برای کارگرانی که با دستگاه اره تسمه یا اره گرد ( سربر ) کار می کنند باید بوسیله صفحه ای از آهن یا حداقل ضخامت 6 میلیمتر یا الوار بضخامت 5 سانتیمتر بابتون آرمه بضخامت 20 سانتیمتر حفاظ گذاری شود ( حداقل ارتفاع این نوع حفاظها باید 20/1 متر باشد.
ماده 8 - سکوهای فوق الذکر باید مجهز به اهرمهای فرمان شستی های فشاریکلیدهای قطع کننده ، کشوها یا وسائل دیگری باشد که در مواقع فوری وضروری متصدی ماشین اره بتواند بدون ترک کردن محل کار دستگاه را متوقف کند .باید ترتیبی اتخاذ شود که هنگام توقف ماشین دستگاههای فرمان قفل شود
ارابه حمل تنه درماشینهای چوب بری
ماده 9 - بدنه ارابه مخصوص هدایت چوب درتأسیسات اره تسمه ای یا اره گردباید از آهن یا فولاد با الوارهائی ساخته شده بادش که بوسیله کاموزبانه دم چلچله ای یا پیچ و مهره بهم متصل شده و از تخته های پر پوشیده شده باشد تامانع عبور کارگر از ریر بدنه ارابه گردد.
ماده 10 - کف سکوهای محل کار در تأسیسات اره چوب بری نباید لغزنده باشد.
ماده 11 - فاصله بین دیوار و میز کارنباید از 45 سانتیمتر کمتر باشد و در صورتیکه این فاصله را برای عبور کارگر در نظر گرفته باشند از 90 سانتیمتر کمتر نباشد.
ماده 12 - فاصله بین سطح میز کار و سقف کارگاه یا اشیاء و وسائلی که به سقف نصب شده نباید کمتر از دو متر باشد.
ماده 13 - فلکه های مربوط به طناب یا کابل یا زنجیر مخصوص اصطکاکی فرمان ارابه حمل چوب را باید بوسیله حفاظ های محکمی محصور کرد.
ماده 15 - چرخهای ارابه ها باید دارای حفاظهائی باشد که فاصله آنها از سطح ریلها حداکثر 6 میلیمتر باشد.
ماده 16 - در انتهای مسیر ارابه ها باید مانع محکمی که دارای تامپون فنری یاتامپون یا هوای فشرده باشد نصب گردد.این تامپونها باید قدرت متوقف کردن ارابه ها را با حداکثر سرعت بدون ایجاد عکس العمل شدید و خطرناک داشته باشد.
ماده 17- در تمام طول مسیر ارابه ها باید نرده هائی از لوله آهنی1 اینچ ( 3 میلیمتر ) یا چهار تراشهائی بابعاد 10×5 سانتیمتر بارتفاع سکوی بارگیری نصب گردد.
ماده 18 - مقابل درهائیکه در طرفین مسیر عبورارابه حمل چوب قرار دارند باید نرده های حفاظتی بفاصله 45 سانتیمتر از ارابه نصب گردد.
ماده 19 - درمواردی که قوه محرک اره ها با ماشین بخار تأمین میشود بایدلوله های مخصوص رساندن بخار در نزدیکترین نقطه ماشین مجهز به شیر قطع کننده ای باشد که عمل آن سریع بوده و موقعی که متصدی اره از دستگاه دورمیشود بطور خودکار بخار را ببندد.
( غلطکها و میزهای ناقل چوب در تأسیسات چوببری )
ماده 20 - فضای آزاد بین غلطکهای دستگاه انتقال چوب یا خمیدگی آخر دستگاه درتأسیسات فوق باید بوسیله روپوشهائی از ورق های فلزی پر بقطر 6 میلیمتریا الوارهائی بضخامت 5 سانتیمتر محفوظ گردد وبقسمی روی دستگاه نقاله نصب شود که درموقع حرکت دستگاه تغییرمکان ندهد.
ماده 21 - چرخ دنده وزنجیرهای غلطکهای محرک دستگاه یا میز نقاله وتسمه ها وفلکه ها و صفحات اصطکاکی ( کلاچ ) محرک محورغلطکهای دستگاه نقاله باید از هر طرف بوسیله حفاظهای فلزی یا قطعات الوارمحفوظ شده و این حفاظها دارای درهائی باشند که درمواقع ضروری دسترسی بنقاط لازم مقدور سازد.
ماده 22 - جبهه های قائم میزمخصوص باردادن چوب بدم تیغه اره در تأسیسات چوب بری باید طبق ماده 21 حفاظ گذاری شود مگر اینکه وضع قرارگرفتن غلطکهای نقاله یا بدنه ماشین حفاظت لازم را تأمین کند.
ماده 23 - درمحلهائیکه عبور از روی غلطکها و میزهای نقاله ضروری باشد باید پله ها یاپلهائی تعبیه گردد که مجهز بنرده حفاظتی باشد.
ماده 24 - درتأسیسات چوب بری استفاده از غلطکهای نقاله که دارای گوشه های نیز باشد ممنوع است.
قسمت سوم - دستورهای حفاظتی
فصل اول : حفاظ اره های تسمه ای
ماده 25 - فلکه ها و شاخه بالا رونده اره تسمه ای در فاصله دو فلکه باید بوسیله محفظه لولا داری از آهن ورق بضخامت حداقل یک میلیمتریا مصالحی با مقاومت مشابه آن حفاظ گذاری شود.
ماده 26 - حفاظ فلکه بالائی اره تسمه ای باید حداقل 10سانتیمتربالاتراز طوقه فلکه آن شروع شده وتا پائین ترین نقطه طوقه فلکه ادامه یابد.
ماده 27 - حفاظ فلکه پائینی اره تسمه بایدتاسطح زمین ادامه داشته وطوری ساخته شود تا از ورود اجسام خارجی زیرفلکه جلوگیری گردد و درصورت لزوم بعنوا ن محفظه مکنده خاک اره نیز ازآن استفاده شود.
ماده 28 - شاخه پائین رونده اره تسمه ای باید بین غلطکها یا وسایل هدایت کننده قرار گرفته و درفاصله بیتن این غلطکها تا حفاظ فلکه بالائی باید حفاظ قابل تنظیمی وجود داشته باشد.
ماده 9 - اره های تسمه ای باید دارای وسیله تنظیم کنننده خودکاری باشد تا کشش تیغه اره را تنظیم کرده و از شل و سفت شدن غیر عادی آن در حین کار جلوگیری کند.
ماده 30 - اگر وضع کار طوری باشد که متصدی دستگاه اره چوب بری درحین کاردر فاصله ای کمتر از 75 سانتیمتر از غلطکها ی بار دهنده چوب قرار گیرد باید این غلطکها را با حفاظهای فلزی ضخیم نیمه استوانه ای پوشاند این حفاظها باید بر حسب ابعاد قطعات کار قابل تنظیم بوده بعلاوه به بدنه ماشین متصل شده باشد.
ماده 31 - سرعت دورانی فلکه های مربوط به تسمه اره نیاید از حد مجاز تجاوز کند.
ماده 32 - در موقع سوار کردن یا برداشتن تسمه اره باید آنرا دقیقاَ مورد معاینه قرار داد تا ترک یا عیب دیگری نداشته باشد.
ماده 33 - از بکار بردن تسمه های معیوب یا ترک دار قبل از مرمت کامل باید خوداری کرد.
ماده 34 - برداشتن تسمه از روی فلکه و همچنین جمع کردن قطعات
شکسته تسمه قبل از توقف کامل ماشین ممنوع است.
ماده 35 - ضخامت طوقه فلکه های دستگاههای اره تسمه ای در قسمتی که فشار نوار اره مؤثر است باید حداقل 16 میلیمتر باشد.
ماده 36 - سرعت خطی فلکه های دستگاه اره تسمه ای نباید از 45 متر در ثانیه تجاوز کند مگر در صورتیکه :
الف : فلکه هابرای سرعت معین و یا ضریب اطمینان لااقل 10 محاسبه و ساخته شده باشد.
ب : فلکه های برای سرعت معینی دقیقاَ متعادل شده باشد.
ج : حداکثر سرعت مجاز آن توسط سازنده روی فلکه و بدنه دستگاه ثبت شده باشد.
ماده 37 - وزنه های تعادلی تلسکوبی در دستگاههای اره تسمه ای باید تمام مسیر خود حفاظ گذاری شده باشد.
ماده 38 - ناف و بازوها و طوقه فلکه های دستگاه اره تسمه ای همچنین پیچ ها و پرچهای آن باید حداقل ماهی یکمرتیه بازرسی شده و بازدن ضربه فلکه های ترک دار و معیوب مشخص و از کار خارج شوند.
فصل دوم ، حفاظ اره های کرد
ماده 39 - دستگاه اره گرد چوب بری باید طوری نصب شده باشد که در حین کار تغییر محل نداده و ایجاد لرزش نکند.
ماده 40 - ارتفاع میز اره های گرد چوب بری باید بین 85 تا 90 سانتیمتر باشد.
ماده 41 - اره های گرد چوب بری باید دارای حفاظ هائی طبق شرایط زیر باشد مگر در موارد خاص که اصولاَ احتیاج بحفاظ نباشد.
الف : حفاظ تیغه اره قابل تنظیم باشد و طوری تیغه را بیوشاند که هنگام کار دندانه های آن در دسترس نیاشد.
ب : سطوح جانبی حفاظ تا حد امکان بصفحه اره نزدیک باشد.
ج : حتی المقدور نزدیک بمحل برش سوار شود.
د : روی سطح جانبی علامتی رسم شود که وضع تیغه اره را در زیر محفظه آن مشخص کند .
ه : جنس حفاظ باید از مصالح نرم انتخاب شود یا پوشش داخل آن از فلز نرم باشد تااگر بصفحه اره برخورد کند باعث شکستن دندانه آن نشود.
و : حفاظ باید اصولاَ طوری ساخته شود که متصدی دستگاه از خطر تماس بادندانه های اره و پرتاب شدن خرده چوب یا دندانه های شکسته اره محفوظ بماند.
ماده 42 - قسمتی از صفحه اره گرد که زیرمیز دستگاه قرار دارد باید حفاظ گذاری شود ممکنست این حفاظ قسمتی از دستگاه مکنده خاک اره را نیز تشکیل دهد.
ماده 43 - تیغه جدا کننده که در قسمت عقب صفحه اره گرد قرار میگیرد باید دارای شرایط زیر باشد.
الف : از شیاری که اره چوب ایجاد میکند کمی نازکتر و از صفحه اره کمی ضخیم تر باشد.
ب : پهنای آن در سطح میز کمتر از 15 سانتیمتر نباشد.
ج : ارتفاع آن از سطح میز باید بقدر 2 تا 5 میلیمتر کمتر از ارتفاع صفحه اره باشد.
د : بطور محکم در قسمت عقب و در یک سطح با صفحه اره نصب شود فاصله آن با دندانه های اره حتی المقدور کم بوده و در هیج حالتی از 3 میلیمتر تجاوز نکند .
ماده 44 - انحنای تیغه های جدا کننده باید بموازات انحنای صفحه اره گرد باشد.
ماده 45 - در اره های گرد مخصوص برش طولی الوارهای نازک می توان تیغه های جدا کننده را ضخیم تر ار مورد مذکور در ماده 43 انتخاب کرد .
ماده 46 - حداکثر سرعت اره های گرد نباید از میزانی که سازنده آن تعیین کرده تجاوز کند.
ماده 47 - وزنه های تعادلی مخصوص باردادن در اره های گرد باید در محفظه های ثابتی قرار گیرد.
ماده 48 - تنظیم حفاظ ها یا وسایل هدایت کنننده چوب هنگام کار کردن اره ممنوع است.
ماده 49 - صفحه اره گرد چوب بری باید کاملاَ تیز بوده و سوار کردن روی دستگاه و نگهداری آن بخوبی و با دقت انجام شود همچنین در فواصل معین مورد بازدید و آزمایش قرار کیرد و در صورت مشاهده عبی و نقص اقدام به پیاده کردن و اصلاح یا تعویض آن بشود.
ماده 50 - انتهای ترک های صفحه اره گرد را برای جلوگیری از ادامه ترک باید سوراخ کرد همچنین صفحات ترک دار را در موردیکه تعمیر صحیح و دقیق نشده باشد نباید مورد استفاده قرار داد.
ماده 51 - متصدی دستگاه گرد در موقع کار نباید مقابل تیغه اره قرار گیرد.
ماده 52 - دستگاه اره کرد که برای راپودبری و راست بری بکار مکیرود باید طبق مقررات مواد 92 تا 99 این آئین نامه مربوط به اره های مخصوص را ست بر حفاظ گذاری شود.
ماده 53 - صفحه اره های گرد ساده و قسمت فوقانی صفحات اره در ماشینهای اره مضاعف باید داری حفاظهای قابل تنظیم باشد.
ماده 54 - اره کرد مضاعف باید دارای صفحه فلزی مشبک یا وسیله دیگری باشد که متصدی دستگاه را از خطر اصابت خرده چوب های حاصل از کار اره محفوظ نگاهدارد.
ماده 55 - فاصله افقی بین نوک دندانه های تیغه اره گرد مضاعف و نزدیکترین ستون روی میز دستگاه باید بقدر 25 میلیمتر بیشتر از فاصله عمودی بین آهنهای سپری صفحات بالا و پائین اره باشد تا امکان سقوط باگیر کردن قطعه چوب بین صفحات و مانع دیگری را از بین ببرد.
ماده 56 - روی میز دستگاه اره گرد باید گونیا یا تکیه گاهی برای هدایت الوار نصب شود.
ماده 57 - برای تنظیم قسمت هدایت کننده الوار در اره های گرد نباید از آجار یا ابزار دیگری استفاده کرد و این تنظیم باید بوسیله دست انجام گیرد.
ماده 58 - تیغه جدا کننده دستگاههای اره گرد باید بنحوی باشد که بطور مؤثر عمل خود را انجام دهد.
حفاظ دستگاههای اره گرد مخصوص برش طولی الوار
ماده 59 - دستگاههای اره گرد مخصوص برش طولی الوار باید طبق مواد 53 و 56 تا 58 ( مربوط بدستگاه های اره گرد ) ساخته سده باشد.
ماده 60 - غلطکهای بار دهنده که در اره های گرد مخصوص برش طولی چوب را به دم تیغه میرساند باید طبق مواد 20 تا 24 حفاظ گذاری شود.
حفاظ دستگاه پیش تراش برای پاک کردن مسیر اره
ماده 61 - دستگاه پیش تراش باید دارای وسائل حفاظتی زیر باشد.
الف : یک محفظه که بطور کامل صفحه دستگاه را بپوشاند و متصدی اره را در مقابل پرتاب خرده چوب یا سنگریزه محافظت کند، ضمناَ ممکن است از این محفظه برای مکیدن ذرات غبار نیز استفاده کرد.
ب : یک وزنه تعادلی برای بالا بردن دستگاه فوق در پایان کار.
حفاظ اره های گرد راپود بر
ماده 62 - اره های گرد راپودبر ( باستثناء اره های گردی که تیغه آنها در قسمت بالای میز نصب شده و اره های نوسانی با مفصل های فوقانی ) باید طبق مواد 43 و 44 و 45 دارای تیغه های جدا کننده باشد.
ماده 63 - ماشینهای اره گرد راپودبر که منیزان آن با فشار دست بطرف تیغه اره رانده میشود باید دارای میز کشوئی باشد که درحین عمل برش چوب را محکم نگهداشته و با رعایت حفاظت کامل آن را به قطعات کوچک تقسیم کند.
حفاظ اره های گرد مضاعف راپود بری برای برش به طولهای مساوی
ماده 64 - صفحات اره های گرد مضاعف برای برش چوب بطولهای مساوی باید حتی الامکان در قسمت بالا و عقب حفاظ گذاری شده و در مواردی که محور اره فقط دارای یک یاتاقان باشد بهمین طریق قسمت خارجی آن تا پائین ترین نقطه در محفظه ای قرار گیرد.
ماده 65 - میز باردهنده در اره های گرد مضاعف برای برش بطولهای مساوی باید دارای فنرها یا وزنه های تعادلی باشد تا موقع تمام برش چوب بحالت اولیه خود یعنی دور از تیغه اره برگردد.
حفاظ اره های گرد راپود بر با تیغه های بار دهنده
ماده 66 - اره های گرد راپودبر با تیغه های باردهنده باید دارای حفاظهای محکمی باشد که از شبکه سیمی ضخیم یا تخته هائی با حداقل ضخامت پنج سانتیمتر ساخته شده ودر قسمت جلوی اره ها نصب شده باشد همچنین باید دارای حفاظ مخصوص باشد تا پائین میز را بپوشاند و در قسمتهای مختلف دریچه های لولاداری داشته باشد تا دسترسی برای روغنکاری و میزان کردن قسمتهای حفاظ گذاری شده را میسر سازد:
ماده 67 - تیغه های انتهائی دستگاههای اره گرد راپودبر با تیغه های باردهنده باید از سمت پهلو و پائین بوسیله حفاظهای فلزی یا چوبی که محکم به کف کارگاه نصب شده محصور شود.
ماده 68 - اره های گرد راپودبر با تیغه های باردهنده باید دارای موانعی باشد که از بیرون آمدن بیش از حد صفحات اره از سطح میز جلوگیری کند.
ماده 69 - پدال فرمان اره های گرد راپودبر با تیغه های باردهنده باید دارای حفاظ رکابی فلزی یا چوبی بوده و محکم به کف کارگاه نصب شده باشد.
ماده 70 - در موقع تعمیر یا تنظیم دستگاه های اره گرد راپودبر با تیغه های باردهنده باید نکات زیر مراعات گردد:
الف : اگر فرمان دستگاه بوسیله یک یا چند پدال انجام گیرد باید گاوه های حفاظتی زیر کلیه پدالها قرار داده شود.
ب : چنانچه رمان بوسیله اهرمهای دستی انجام گیرد این اهرمها باید بوسیله مهارهای مخصوصی محکم شود تا در موقع تعمیر و تنظیم دستگاه حرکت فرمان ممکن نباشد.
حفاظ ( اره های گرد مخصوص برش دسته های توفال )
ماده 71 - اره های گرد ساده یا مضاعف مخصوص برش دسته توفال باید در قسمت تیغه های انتهائی و عقب بوسیله محفظه فلزی یا چوبی پوشیده شده باشد.
ماده 72 - در مواردیکه عمل برش یا قسمت زیر سفحه اره انجام گیرد بدنه دستگاه اره گرد مخصوص برش دسته توفال باید طوری ساخته شده باشد که رأس صفحات اره را پوشانده و تا حد امکان از قسمت جلو وعقب تیغه به پائین ادامه داشته باشد.
در مواردیکه بش با قسمت بالای اره انجام گیرد حفاظ باید تا حد امکان بطرف رأس و قسمت بالای اره و تیغه هائی و عقب تیغه ها ادامه داشته باشد.
حفاظ اره های گرد چند تیغه ای نوسانی با مفصلهای فوقانی
ماده 73 - دستگاههای اره گرد چند تیغه ای نوسانی با مفصلهای فوقانی باید در قسمت بالای صفحات اره دارای روپوشهای حفاظتی باشد تا بتوان از انها بعنوان محفظه مکنده نیز استفاده کرد.
این حفاظها باید تا حد امکان بسمت پائین ادامه داشته باشد و در ضمن مانع عبور چوب از زیر صفحه اره نگردد.
ماده 74 - چنانچه دستگاههای اره گرد چند تیغه ای نوسانی با مفصل فوقانی دارای روپوشهای فوق الذکر نباشد باید از قسمت جلو و عقب تیغه دارای حفاظهائی با مشخصات زیر باشد.
الف : جنس حفاظ از تخته به ضخامت 75 میلیمتر یا بیشتر بوده و به چوبهای چهار تراش به ابعاد 10×10 سانتیمتر بوسیله پیچ و مهره محکم شده باشد.
ب : به کابلها یا زنجیرهائی آویزان بوده یا به بدنه دستگاه اره بطور ثابت نصب شده باشد.
ماده 75 - تیغه های انتهائی ماشینهای اره گرد چند تیغه ای نوسانی با
مفصل فوقانی باید از اطراف بوسیله حفاظ های مخصوص یا نرده های حفاظتی محفوظ شود.
ماده 76 - در جلوی هر تیغه اره دستگاه اره گرد چند تیغه ای نوسانی با مفصل فوقانی باید یک نرده کوچک یا یک میله قرار داده شود که حداقل در حدود 60 سانتیمتر از جبهه تیغه اره فاصله داشته و حداکثر 30 سانتیمتر بالای میز قرار گرفته و طوری به سیستم فرمان ترانسپورتر مربوط باشد که اگر فشاری به آن وارد شود بطور خودکار باعث متوقف شدن ترانسپورتر گردد.
حفاظ ( اره های گرد راپودبر چنا تیغه ای با محور معلق )
ماده 77 - اره های گرد راپودبر چند تیغه ای با محور متعلق باید طبق مواد 73 تا76 این آئین نامه راجع به اره های گرد چند تیغه ای نوسانی با مفصل های فوقانی حفاظ گذاری شود.
ماده 78 - اره های گرد راپودبر در چند تیغه ای بامحور متعلق که باری برش بمنظور تهیه خمیر چوب از طریق مکانیکی و خمیر کاغذ بکار میرود باید طبق ماده 74 این آئین نامه حفاظ گذاری شود.
ماده 79 - میز برش اره های گرد رادپود بر چند تیغه ای با محور معلق مذکور در ماده 78 باید حداقل در ارتفاع ( 1 ) متر بالای کف کارگاه یا سکوی کار واقع شده و از اطراف بوسیله نرده های حفاظتی محفوظ گردد.
حفاظ اره های گرد ارابه ای
ماده 80 - روپوش حفاظتی اره گرد راپودبر که موقع برش روی میز ثابت تغییر مکان میدهد باید دارای شرایط زیر باشد.
ب : در حال خلاص کارکردن صفحه اره را بپوشاند.
ج : در موقعیکه صفحه اره کاملا بعقب رفته حداقل تا فاصله 5 سانتیمتر جلوی دندانه های اره قرار گرفته باشد.
د : پهنای آن به اندازه ای باشد که از طرف صفحه اره 6 میلیمتر فاصله داشته باشد.
حفاظ اره های گرد مخصوص تهیه هیزم
ماده 81 - اره های گرد جند تیغه ای که برای تهیه هیزم بکار میرود
باید در قسمت بالای صفحه اره دارای موانع حفاظتی با رعایت نکات زیر باشد.
الف : از میز برش حداکثر 15 سانتیمتر فاصله داشته باشد.
ب : اگر ازورق آهن ساخته شده ضخامت آن حداقل 3 میلیمتر باشد.
ج : اگر از چوب ساخته شده باید حداقل 4 سانتیمتر ضخامت داشته باشد.
ماده 82 - طول میز بار دهنده زنجیر داردر اره های گرد تهیه هیزم باید بقدری باشد تا کارگری که چوبها را روی آن قرار میدهد در موقع مرتب کردن قطعات چوی روی زنجیر بار دهنده دستش بصفحه اره اصابت نکند.
حفاظ اره های گرد نوسانی با مفصل فوقانی
ماده 83 - روپوش حفاظتی ماشینهای اره گرد نوسانی با مفصل فوقانی باید حتی المقدور تا زیر محور ادامه داشته و حفاظهای جانبی آن در قسمت انتهای محور لولادار ساخته شود تا دسترسی به صفحه اره در موارد لزوم میسر باشد.
ماده 84 - حفاظ ماشینهای اره گرد نوسانی با مفصل فوقانی باید طوری ساخته شده باشد که پس از اتمام کار قسمت زیر تیغه را بپوشاند.
ماده 85 - اره های گرد نوسانی با مفصل فوقانی باید دارای وسائل حقاظتی زیر باشد.
الف : زنجیرهای متوقف کننده یا وسائل مؤثر دیگری که از پیشروی لبه صفحه اره از میز برش ممانعت کند.
ب : وزنه های تعادلی یا وسائل مؤثر دیگری که در موقع رها کردن صفحه اره در هر نقطه از مسیر برش دستگاه را خود بخود بعقب برگرداند بنحوی که جبهه کار اره حداقل 25 میلیمتری نقطه شروع برش برگردد.
ج : ضامن یا وسیله دیگری که از جهش اره بعد از برگشت آن جلوگیری کند.
ماده 86 - در ماشینهای اره گرد نوسانی با مفصل فوقانی باید بکمک وسایل زیر از سقوط وزنه های تعادلی جلوگیری کرد.
الف : پیچه های بلندی که در آن واحد از بازو و بدنه وزنه تعادلی عبور کرده باشد.
ب : ضامنی که در انتهای بازوی وزنه تعادلی دستگاه نصب شده باشد.
ج : زنجیرهای حفاظتی که به سقف یا نقاط اتکاء فوقانی دیگری محکم شده باشد.
ماده 87 - تسمه ماشینهای اره گرد نوسانی با مفصل فوقانی باید در محفظه ای پوشیده شود این پوشش باید از طرفیکه متصدی بکار مشغول است در تمام طول محفوظ شده و ازسه طرف دیگر اقلاَ تا ارتفاع 2/6 متر از کف محل کار نیز پوشیده شده باشد.
حفاظ ( اره های گرد راپودبر با محور مایل )
ماده 88 - روپوش حفاظتی و تیغه جدا کننده اره های گرد راپودبر با محور مایل باید با صفحات اره متوالی باشد.
حفاظ ( اره های گرد راپودبر با میز مایل )
ماده 89 - روپوش حفاظتی اره گرد راپودبر با میز مایل که روی تیغه اره سوار میشود باید طوری ساخته شده باشد که دو لبه جانبی آن خود بخود روی میز یا چوبیکه بریده میشود تکیه کند.
حفاظ اره های گرد ( راراست بر)
ماده 90 - اره هایگرد راراستبر باید طبق مواد 43 و 44 این آئین نامه دارای تیغه های جداکننده باشد.
ماده 91 - در مواردیکه استفاده از تیغه های جداکننده در اره های گرد راراست برغیر مقدور باشد روی دستگاه باید دماغه یا ضامنهائی فلزی نصب شود که مانع پس زدن چوب گردد دماغه یا ضامن های مزبور باید دارای شرایط زیر باشد.
الف : ضخامت آنها در جهت عمود به صفحه اره کمتر از 3 میلیمتر نباشد.
ب : در هنگامی که ضامن روی قطعه مورد برش قرار گرفته چوب بتواند در زیر آن حرکت کند.
ج : طوریساخته و نصب شود تا چوب بهر ضخامنی که باشد به محض پس زدن با آن گیر کرده و متوقف شود.
حفاظ اره های گرد راراست بر با بار دادن دستی
ماده 92 - دستگاه های اره گرد راراست بربا باردادن دستی که برای برش قطعات کوتاه چوب بکارمیرود باید دارای میزهای باردهنده کشوئی باشد که قطعه چوب یا گیره به آن بسته شود.
ماده 93 - برای باردادن اره گرد راراست بر مذکور در ماده92 باید دستگیره های مخصوص روی میز نصی شود و کارگر مربوطه موظف باستفاده از آن میباشد.
ماده 94 - روپوشهای حفاظتی و تیغه های جدا کننده اره های گرد راراست برباردادن دستی که روی محور قابل سوار شده باید با صفحات اره موازی و در یک سطح نصب شده باشد.
ماده 95 - دستگاه هدایت کننده که روی ماشینهای اره گرد راراست بر با محور مایل و باردادن دستی قرار دارد نباید تا خارج از منطقه عمل برش ادامه پیدا کند.
حفاظ اره های گرد راراست بر با میز مایل و باردادن دستی
ماده 96 - روپوش حفاظتی که روی ( اره راراست بر با میز مایل و بار دادن دستی ) قرار میگیرد باید طوری ساخته شده باشد که دو لبه جانبی آن روی میز با قطعه کار بنشیند.
حفاظ اره های گرد راراست برباباردادن خودکار
ماده 97 - روپوش حفاظتی که روی ( اره راراست بر یا میز مایل و بار
دادن دستی ) قرار میگیرد بایدطوری ساخته شده باشد که دو لبه جانبی آن روی میز یا قطعه کار بنشیند.
حفاظ اره های گرد راراست برباباردادن خودکار که باید روی قطعه کار با میز بنشیند بایستی دارای شرایط زیر باشد:
الف : حداکثر 12 میلیمتر با سطح افقی که بر مولد زیرین استوانه غلطک باردهنده بالا مماس میباشد فاصله داشته باشد.
ب : طوری ساخته شده باشد که صفحات اره و قسمت باردهنده را در آن واحد بپوشاند.
ماده 98 - غلطکهای باردهنده در اره های گرد راراست برباباردادن خودکار باید دارای حفاظهای نیمه استوانه ای بوده و طوری ساخته شده باشد که مانع تماس دست کارگران با غلطک های باردهنده یا قسمت بار دهنده زنجیر دار گردد.
این حفاظ ها باید دارای شرایط زیر باشد.
الف : از مصالح محکم ساخته شده باشد.
ب: به تکیه گاه غلطکهای بار دهنده بطور محکم نصب شده باشد.
ماده 99 - اگر وسائل بار دهنده خودکار زنجیر دار در اره های گرد راراست بربعد از تیغه اره نیز ادامه داشته باشد باید طوری حفاظ گذاری شود کارگر بیم زایده وسیله باردهنده و میز قرار نگیرد.
حفاظ اره های گرد بزرگ مخصوص برش طولی تنه درخت
ماده 100 - تیغه اره های گرد بزرگ مخصوص برش طولی تنه درخت باید دارای شرایط زیر باشد:
الف : از سمت عقب و اطراف در محفظه ای قرار داده شود تا تماس کارگران با تیغه اره غیر مقدور باشد.
ب : بالای تیغه بوسیله نوارهای فلزی یا چوبهای باریک و محکم حفاظ گذاری شده باشد.
ج : دارای تیغه های جداکننده مؤثر و قابل تنظیم باشد.
حفاظ اره های گردمضاعف مخصوص (کام شکاف زدن ) کنشکاف
ماده 101 - ماشین های اره گرد مضاعف کنشکاف زنی باید دارای میزهای کشوئی باشد که وسائل مطمئن برای محکم نگهداشتن قطعات کوچک چوب را داسته باشد.
ماده 102 - ماشینهای اره گرد مضاعف کنشکاف زنی که کار آنها بوسیله قسمت ریزی صفحات اره انجام میگیرد باید کلیه قسمتهای اره بجز قسمتی که عمل برش را انجام میدهد در حفاظ قرار گرفته باشد.
ماده 103 - ماشین های اره گرد مضاعف کنشکاف زنی که کار آنها بوسیله قسمت روئی اره انجام میگیرد باید:
الف : قسمت روی اره که کار انجام میدهد بقدر امکان در حفاظ باشد.
ب : قسمتی ارز اره که زیر میز کار قرار گرفته بوسیله حفاظ بسته ای پوشیده شده باشد بطوری که بتوان از آن بعنوان محفظه مکش نیز استفاده کرد.

حفاظ ماشینهای اره گرد چند تیغه ای با برش موازی
ماده 104 - ماشین های ارهگرد چند تیغه ای با برش موازی باید در قسمت بالای تیغه های اره دارای حفاظ هائی با شرایط زیر باشد.
الف : از یک شبکه با استقامت کافی و از تسمه آهن یا میله های گرد آهنی که بموازات هم قرار گرفته اند ساخته شده و فاصله آنها از 50 میلیمتر تجاوز نکند. روی این شبکه باید پوششی از ورق آهن نصب شده باشد بطریقی که از پرتاب شدن چوب به عقب یا کلیه شدن آن از بالای استوانه کشتی باردهنده ممانعت بعمل آورد.
ب : شبکه پوشش فلزی بوسیله لوله هائی بدو سر مقابل روی بدنه ماشین نصب شده باشد.
ماده 105 - ماشین های اره گرد چند تیغه ای با برش موازی باید در قسمت جلو وعقب تیغه ها دارای غلطکهائی باشد که بتواند چوب را با فشار کافی بدم اره بدهد.
ممکنست حفاظ فوق را از آهن نبشی ساخته و آنرا بازاویه 60 درجه با تیغه اره روی آن قرار داد بقسمتی که از پرتاب شدن بعقب یا کله شدن چوب ممانعت کرده و در ضمن امکان پاک کردن تیغه اره را نیز بدهد.
ماده 106 - در مواردیکه غلطکهای فشاری با دهنده جلوی دستگاه اره گرد چند تیغه ای با برش موازی بفاصله 75 سانتیمتر یا کمتر از جبهه تیغه اره ها قرار گرفته باشد حفاظ باید تا جلوی غلطکهای فوق الذکر ادامه پیدا کند.
ماده 107 - اره گرد چند تیغه ای بابرش موازی باید:
الف : در پیشانی غلطک های فشار دهنده جلوئی دارای حفاظ باشد.
ب : در عقب غلطکهای فشار دهنده جلوئی شیطانکهای حفاظتی داشته باشد.
غلطکهائی که یک تکه ساخته نشده و طول قطعات متشکله آنها از 15 سانیتمتر کمتر و یا دارای وسائل باردهنده معلق باشد از دستور فوق مستثنی است.
ماده 108 - طرفین دستگاههای اره گرد چند تیغه ای یا برش موازی باید با صفحات مشبک یا صفحات چوبی مانع گذاری و پوسیده شود این مانع باید لولادار بوده و طوری نصب شده باشد که امکان روغنکاری یا بازدید را بدهد.
حفاظ اره های گرد برای تکه کردن چوبهای ته بشکه
ماده 109 - تیغه اره های گرد مخصوص تکه کردن چوبهای ته بشکه که دارای ارابه با حرکت رفت و آمد میباشد باید از قسمت عقب و پهلوها تا حدی که مانع کار نشود دارای حفاظ کامل باشد همچنین ارابه های آنها باید از خارج و از قسمت عقب دارای حفاظ باشد.
حفاظ اره های گرد که فرمان ارابه آنها توسط زانو انجام میگردد
ماده 110 - دستگاههای اره گرد که فرمان ارابه آنها توسط زانو انجام میشود و درتأسیسات توفال بری مورد استفاده قرار میگیرد باید دارای وسائل حفاظتی زیر باشد.
الف : سرپوش یا حفاظ دیگری که بطور کامل قسمت عقب تیغه های اره را بپوشاند.
ب : صفحاتی که محکم در پائین ترین قسمت و در جلوی دندانه
های تیغه اره نصب شده و کارگر مربوط را در مقابل پرتاب گره و تکه های چوب محافظت کند.
ج : ضامن مؤثری در انتهای مسیر حرکت برای اینکه ارابه بیش از حد به عقب نرود و یا از روی ریل خارج نشود.
حفاظ اره های گرد برای برش طولی توفال
ماده 111 - اره های گرد مخصوص برش طولی توفال که دارای غلطک های باردهنده هستند باید دارای سرپوشهای قابل تنظیم فلزی یا چوبی یکپارچه باشد بقسمی کمه غلطکهای روئی را نیز بپوشاند.
ماده 112 - روپوش حفاظتی صفحات اره گرد مخصوص برش طولی توفال باید یااز ورقهای فلزی یا حداقل ضخامت 3 میلیمتر و یا از چوب با حداقل ضخامت 4 سانتیمتر ساخته شده باشد.
ماده 113 - ماشینهای اره گرد مخصوص برش طولی توفال باید برای جلوگیری از پس زدن یا پرتاب چوب دارای تیغه ههای جدا کننده و وسائل مؤثر دیگر باشد.
تأمین حفاظت در ماشین های اره روکش یری
ماده 114 - صفحات اره روکش بری باید زود بزود مورد بازدید و آزمایش قرار گیرد تا اطمینان حاصل شود که قطعات تیغه اره بقرص حامل تیغه ها بطور محکم نصب شده است.
حفاظ اره های گرد لبه بر برای هم عرض کردن قطعات توفال
ماده 115 - اره های گرد لبه بر برای هم عوض کردن توفالها باید دارای وسائل زیر باشد.
الف : حفاظ فلزی به پهنای حداقل پنج سانتیمترکه تا حدود ده سانتیمتر در بالای صفحه قرار گرفته و دارای استحکام کافی باشد تا اکر کارگر در اثر لغزیدن روی آن بیافتد حفاظ قادر بتحمل وزن او باشد.
ب : قسمت زیر اره باید بوسیله محفظه هائی از آهن ورق یا از چوب بقسمی حفاظ گذاری شود که در آن واحد بتوان از آن بعنوان محفظه مکش نیز استفاده کرد همچنین باید ترتیبی اتخاذ شودکه این حفاظ تا زیر میز ادامه داشته و در مقابل پیش خوان ماشین مانع ایجاد نکند.
ماده 116 - پیش خوان اره های گردابه بر مخصوص هم عرض کردن توفالها باید در زیر لبه جلوئی دارای حفاظهای فلزی برای انگشت ها باشد ضخامت این حفاظها 1 تا 1/5 میلیمتر و طولشان 12/5 سانتیمتر و پهنایشان 3 سانتیمتر باشد.
حفاظ ماشینهای اره گرد افقی مخصوص قطع کردن توفال
ماده 117 - اره های گرد افقی مخصوص کردن توفال دردستگاههائی که یک یا دو دسته توفالاست باید دارای حفاظی باشد که دور شاسی ثابت اره ها را بپوشاند.
ماده 118 - ارابه های باردهنده دراره های گرد موتور دار که در آن واحد برای قدکردن یک یا دو سدته توفال بکار میرود باید دارای حفاظخمیده و منحنی شکلی باشد تا در موقعیکه ارابه کشوئی باردهنده مقابل تیغه قرار میگیرد دست کارگر را در فاصله چند سانتیمتری صفحه اره متوقف کند و از برخورد آن با تیغه جلوگیری بعمل آورد.
ماده 119 - اره های گرد افقی مخصوص قد کردن توفال باید دارایوسائلی باشد تا وقتی روی پدال فرمان فکهای نگاهدارنده چوب فشار دهند دستگاه را متوقف سازد و تا موقعیکه روی پدال مخصوص راه انداختن ماشین اره فشار نیاورده اند ماشین بکار نیافتد.
حفاظ ماشینهای اره گرد قائم مخصوص قد کردن توفال
ماده 120 - دوره صفحات اره گرد قائم مخصوص قد کردن توفال باید طوری از داخل حفاظ گذاری شودکه در مقابل پرتاب تکه ها و گره های چوب حائلی ایجاد کند.
ماده 121 - حفاظ های دندانه اره در ماشینهای اره گرد قائم مخصوص قد کردن توفال در مواردی که پهلوی صفحه اره قرار گرفته باشد باید.
الف : تا 4 سانتیمتری خط الرأس برنده اره ها ادامه یابد.
ب : فاصله آن از صفحه اره بیش از 6 میلیمتر نباشد.
حفاظ اره های استوانه ای
ماده 122 - اره استوانه ای که برای برش تخته های چلیک و بشکه بکار میرود باید دارای حفاظی باشد که سیلندر و تمام دندانه های اره را به استثنای قسمت برش دهنده که در مجاور ارابه قرار گرفته بپوشاند.
فصل شوم حفاظ ماشینهای اره قاب دار
ماده 123 - کلیه قطعات خطرناک اره های قابدار از قبیل قابها ، اکسانتریکها ، قرقره های اکسانتریک ، چرخهای طیار ، میله های اتصال وزنه های تعادلی ، غلطکهای بار دهنده واجزاء محرکه ، زنجیرها و چرخ دنده ها باید بطور مناسب حفاظ گذاری شده باشد مگر در موردیکه ساختمان خود ماشین و وضع قرار گرفتن آن در محل کار بخودی خود حفاظت کامل را تأمین کند.
ماده 124 - در مواردیکه روی اره های قابدار اقدام به بازرسی ، تعمیر یا کارهای دیگری از قبیل مونتاژ ، تغییر دادن وضع ماشین یاتیز کردن تیغه های اره میشود باید طوری عمل گردد که قاب دستگاه اره غفلتاَ پائین نیافتاده یا غلطکهای فشاری فوقانی سقوط نکند یا ماشین بطور ناگهانی بکار نیافتد.
ماده 125 - چون در هوای سرد امکان انقباض و پاره شدن تیغه های اره موجو است کارفرما مکلف است تدابیری اتخاذ نماید تا از شکستن تبغه اره در هوای سرد و آسیب رساندن به اشخاص جلوگیری بعمل آید.
ماده 126 - سکوی کار مخصوص متصدی ماشین ارابه حمل تنه در اره های قابدار باید تا حد امکان واجد شرایط حفاظتی بوده و وضع آن با مواد 7 تا 18 این آئین نامه وفق دهد.
ماده 127 - در موردیکه باردادن یا پیشروی تنه درخت یا قطعات چوب در ماشینهای اره قابدار بوسیله غلطک انجام میشود این غلطکها بایدطبق مواد 20 تا 24 این آئین نامه حفاظ گذاری شود.
ماده 128 - ارابه ماشینهای اره قابدار چند تیغای که بطور مکانیکی حرکت میکند و برای همراه بردن تنه درخت بدم تیغه اره مورد استفاده قرار می گیرد باید دارای وسائل زیر باشد.
الف : وسائلی که تنه درخت با قطعات مازاد برش چوب را در موقع عبور از دم تیغه اره بطور محکم نگاهدارد.
ب : نرده های حفاظتی که در مقابل مسیر حرکت دستگاه و در تمام طول آن نصب شده باشد.
ج : حفاظ مناسب درقسمت جلوی چرخهای ارابه
ماده 129 - در ماشینهای اره قابدار چند تیغه ها باید بطور مؤثر حفاظ گذاری شده و وضع آنها با مواد 20 تا 21 این آئین نامه راجع به غلطک های نقاله وفق بدهد.
حفاظ اره های راپودبر با حرکت رفت و آمد
ماده 130 - ماشینهای اره راپود بر با حرکت رفت و آمد باید دارای شرائط زیر باشد.
الف : طوری نصب شده باشد تیغه اره درانتهای دو طرف مسیر رفت و آمد دارای معبر آزادی در حدود 1/20 متر باشد.
ب : بوسیله نرده های حفاظتی محصور شده باشد.
ماده 131 - بازوی لنگ ، دنده ها ، فلکه های اصطکاکی و دستگاه توازنی اره های راپود بر با حرکت رفت و آمد باید دارای حفاظهای مناسب باشد.
ماده 132 - درموقع بریدن قطعات کوتاه ( مثل تکه توفال ) بوسیله دستگاه اره راپود بر با حرکت رفت و آمد باید قطعات فوق الذکر بوسیله اهرمهای طویلی نگهداری شده یا بوسیله بستهائی روی ارابه محکم شود.
فصل چهارم : حفاظ ماشین کام بری زنجیری
ماده 133 - ماشسنهای کام بری زنجیری باید دارای حفاظهای کشوئی ( تلسکوبی ) اتوماتیک باشد. این حفاظها باید اطراف چرخ زنجیر ودندانه های آن را تا روی قطعه کار بپوشاند و طوری ساخته شده باشد که بتوان بعنوان محفظه مکش برای گرفتن ذرات چوب و خاک اره حاصل از کار دستگاه از آن استفاده کرد بعلاوه باید شستی هائی در طرفین زنجیر دستگاه نصب شده باشد.
ماده 134 - این آئین نامه که مشتمل بر سه قسمت و 4 فصل و 134 ماده است باستناد ماده 47 قانون کار در یکصد و چهل و پنجمین جلسه مورخه 22/7/42 شورایعالی حفاظت فنی بتصویب نهائی رسیده و قابل اجرا است.

نوع : آراء و نظریات

شماره انتشار : 5562

تاریخ تصویب : 1342/07/22

تاریخ ابلاغ : 1342/12/28

دستگاه اجرایی :

موضوع :

منبع : وب سایت قوانین دات آی آر (معاونت آموزش دادگستری استان تهران)

    

قانون های مرتبط

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.