×

آئین نامه مربوط به ثبت انتقالات و معاملات کشتیها

آئین نامه مربوط به ثبت انتقالات و معاملات کشتیها

آئین-نامه-مربوط-به-ثبت-انتقالات-و-معاملات-کشتیها

وکیل


شماره 5314 13/6/44
وزارت اقتصاد
هیئت وزیران در جلسه مورخ 13/6/44 بنا به پیشنهاد وزارتین دادگستری و اقتصاد با توجه بماده 24 قانون دریایی ایران آئین نامه مربوط به ثبت انتقالات و معاملات کشتیها را در نه ماده بشرح ذیل تصویب نمودند:
ماده 1 - ثبت کلیه انتقالات و معاملات و اقاله راجع به کستیها اعم از عین یا منفعت اجباری است و منحصراَ به وسیله دفاتر اسناد رسمی که طبق مقررات این آئین نامه از طرف اداره کل ثبت اسناد و املاک اجازه مخصوص خواهند داشت انجام میشود.
ماده 2 - سازمان بنادر و کشتیرانی تعداد دفتر خانه هائی را که در کلیه نقاط کشور برای ثبت معاملات کشتیها لازم بداند باطلاع اداره کل ثبت اساد و املاک میرساند و اداره مزبور مکلف است اجازه مخصوص ثبت معاملات کشتی را به سر دفتران دفتر خانه های درجه اول که لااقل سه سال سابقه سردفتری درجه اول داشته و برای تنظیم و ثبت اینگونه معاملات صلاحیت لازم را واجد باشند تفویض نماید.
ماده 3 - ثبت اسناد مربوط به معاملات کشتی عیناَ تابع مقررات مربوط به ثبت اسناد رسمی است.
دفتر اسناد رسمی مذکور در ماده 2 مکلفند علاوه بر رعایت مقررات مربوط به ثبت اسناد رسمی هنگام ثبت اسناد مربوط به معاملات کشتی و همچنین رعایت مفاد مادة 25 قانون دریائی ایران در مورد نشر آگهی فروش ، تاریخ و ساعت ثبت اسناد معامله کشتی ،شماره تابعیت کشتی و مشخصات اصلی کشتی را در دفاتر و اسناد درج نمایند.
مشخصات مزبور عبارتست از:
نام کشتی ، توان قوه محرکه ، جنس بدنه کشتی ، تاریخ و محل ساختمان ، ابعاد و ظرفیتها، تعداد پلها و دکلها ودود کشها نوع قوه محرکه ( بخار ، دیزل ؤ اتم و غیره ) علائم مشخصه نام و ملیت و محل اقامت مالک یا ملکین و سهم هر یک از آنها ، نام محل ثبت کشتی و بندر وابسته .
ماده 4 - دفاتر اسناد رسمی مخصوص ثبت معاملات کشتیها مکلف اند قبل از اقدام بة ثبت هر گونه معامله در صورتیکه کشتی در ایران سابقه ثبت داشته باشد وضع کشتی را از سازمان بنادر و کشتیرانی استعلام نمایند.
مندرجات پاسخ استعلامیه مزبور باید حاوی کلیه اطلاعات و مشخصات اصلی کشتی بشرح مذکور در ماده 3 باشد. پس از انجام معامله دفترخانه موظف است ظرف 5 روز از تارییخ معامله برگ خلاصه معامله مربوط بکشتی را بسازمان بنادر و کشتیرانی ایران ارسال دارد.
ماده 5 - سازمان بنادر و کشتیرانی مکلف است پس از وصول برگ خلاصه معامله مربوط به کشتی ارسالی از دفاتر اسناد رسمی مخصوص ثبت معاملات کشتیها مندرجات آنرا بر طبق مقررات قانون دریائی در دفتر رسمی ثبت کشتیها قید کند.
ماده 6 - سازمان بنادر و کشتیرانی مکلف است پس از انجام تشریفات قانونی بدرخواست هر یک از طرفین معامله خلاصه معامله مربوط بکشتی را در ظهر اسناد ثبت و تابعیت کشتی قید نماید.
ماده 7 - در صورتیکه معاملات مربوط بکشتی در خارج از کشور صورت گیرد معاملات مزبور باید در دفتر کنسولگری ایران در محل وقوع معامله و یا نزدیکترین کنسولگری ایران منعکس گردد و برای این منظور متعاملین باید مراتب را باطلاع کنسولگری ایران برسانند که خلاصه معامله را بسازمان بنادر و کشتیرانی ارسال دارند و کنسولگری ایران موظف است مراتب را در ظهر اسناد تابعیت و ثبت کشتی قید نموده و برگه خلاصه معامله را ظرف پنج روز بسازمان بنادر و کشتیرانی ارسال دارد.
ماده 8 - فک کلیه معاملات رهنی مربوط به کشتی باید در دفاتر اسناد رسمی مخصوص ثبت معاملات کشتی وطبق تشریفات این آئین نامه انجام گیرد و سازمان بنادر و کشتیرانی مکلف است فک معاملات رهنی را در ظهر اسناد ثبت و تابعیت قید نماید موضوع بوسیله کنسولگری ایران ظهر اسناد ثبت و تابعیت قید و ظرف پنج روز نسبت بة اعلام مراتب بسازمان بنادر و کشتیرانی اقدام شود.
ماده 9 - اداره کل ثبت اسناد مکلف است در اجراء دستور ماده 24 قانون دریائی یکنفر نماینده صلاحیتدار از بین کارمندان رسمی خود که سوابق کافی در امور ثبت داشته باشد بسازمان بنادر و کشتیرانی معرفی نمایزد تا ثبت انتقالات و معاملات مربوط بکشتی را در دفاتر منعکس نماید.
اصل تصویب نامه در دفتر نخست وزیر است .
نخست وزیر

نوع : آیین نامه

شماره انتشار : 6005

تاریخ تصویب : 1344/06/13

تاریخ ابلاغ : 1344/07/10

دستگاه اجرایی :

موضوع :

منبع : وب سایت قوانین دات آی آر (معاونت آموزش دادگستری استان تهران)

    

قانون های مرتبط

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.