×

طرح آئین نامه اجرائی قانون سپاه ترویج و آابادانی

طرح آئین نامه اجرائی قانون سپاه ترویج و آابادانی

طرح-آئین-نامه-اجرائی-قانون-سپاه-ترویج-و-آابادانی
شماره 3109 31/5/44
طرح آئین نامه اجرائی قانون سپاه ترویج و آابادانی
هیئت وزیران در جلسه مورخ 8/2/44 بنا به پیشنهاد شماره 2420 مورخ 2/2/44 وزارت کشاورزی و موافقت وزارتخانه های جنگ و آبادانی و مسکن و تأیید شورای هم آهنگی امور روستا ها و باستناد ماده 9 قانون سپاه ترویج و آبادانی آئین نامه اجرائی قانون سپاه ترویج و آبادانی را مشتمل بر 20 ماده و 7 تبصره بشرح زیر تصویب نمودند.
ماده 1 - مشمولین رشته های مختلف از نظر خدمت در سپاه ترویج و آبادانی عبارتند از :
الف : دکتران دامپزشک و فارغ التحصیلان دانشکده های کشاورزی که درجه تحصیلات آنان معادل لیسانس و یا بالاتر باشد.
ب : مهندسان رشته های مختلف فنی که درجه تحصیلات آنان معادل لیسانی و یا بالاتر باشد.
ج : فارغ التحصیلان رشته های اقتصاد، علوم طبیعی، فیزیک، شیمی ، علوم اجتماعی ، مددکاران اجتماعی و سایر رشته ها که دارای تحصیلات عالی معادل لیسانس و یا بالاتر باشند.
د : فارغ التحصیلان دبیرستانهای کشاورزی ، دانشسراهای کشاورزی و مدارس حرفه ای کشاورزی و فارغ التحصیلانی که دارای گواهی نامه دوره کامل متوسطه یا مدرک تحصیلی با ارزش معادل آن باشند.
ماده 2 - در اجرای ماده 8 قانون سپاه ترویج و آبادانی مبنی بر رعایت مقررات ماده 3 قانون سپاه بهداشت در مورد سپاهیهان ترویج و آبادانی مشمولین بشرح زیر از خدمت در سپاه ترویج و آبادانی معاف خواهند بود.
الف : فارغ التحصیلان مشمول ماده 1 که از نظر جسمی بنابر تشخیص شورایعالی پزشکی نظامی که با شرکت نماینده وزارت کشاورزی تشکیل میگردد زعهده خدمات در سپاه ترویج و آبادانی برنیایند.
ب : متکلفین برابر قانون نظام وظیفه عمومی .
ج : مشمولین لیسلنسه و بالاتر که درتاریخ تصویب این آئین نامه مشغول طی دوره تخصصی باشند.
ماده 3 - سهمیه سپاه ترویج و آبادانی برای هر دوره قبل از شروع آن دوره با توجه باحتیاجات وزارتخانه های آبادانی و مسکن ، کشاورزی و اقتصاد و امکانات وزارتین کشاورزی و جنگ تعیین میشود.
ماده 4 - تعداد قطعی مورد توافق باید لااقل یکماه قبل از شروع تأمین احتیاجات باداره نظام وظیفه عمومی اعلام گردد تا اداره مزبور سهمیه هر یک از حوزه ها و مناطق را تعیین و ابلاغ نماید.
ماده 5 - اداره نظام وظیفه عمومی مکلف است سهمیه تعیین شده برای خدمت در سپاه ترویج و آبادانی را از بین مشمولین ماده 1 این آئین نامه پس از تأمین احتیاجات ارتش شاهنشاهی و سپاه ترویج آبادانی جهت خدمت در سپاه ترویج و آبادانی به وزارت کشاورزی اعلام نماید.
ماده 6 - مشمولینی که جهت خدمت در سپاه ترویج و آبادانی تعیین میگردند بوسیله اداره نظام وظیفه عمومی جهت طی دوره آموزش بمراکز آموزش نظامنی که جهت تعلیم آنان اختصاص داده شده اعزام خواهند گردید.
ماده 7 - وسائل زیست ، خوراک ، حقوق و مزایای دانشجویان سپاه ترویج و آبادانی در هر دوره آموزشی از هر حیث نظیر وسائل زیست ، خوراک ، حقوق و مزایای دانشجویان افسری وظیفه نیروهای مسلح شاهنشاهی و وسائل زیست و خوراک ، حقوق و مزایای دانش آموزان سپاه ترویج و آبادانی در هر دوره آموزشی از هر حیث نظیر وسائل زیست ، خوراک ، حقوق و مزایای مشمولین دپیلمه ای که برای انجام خدمت زیر پرچم در نیروهای مسلح شاهنشاهی اختصاص داده شده اند خواهد بود.
ماده 8 - لباس دانشجویان سپاه ترویج و آبادانی در مدت آموزش نظیر دانشجویان کادر افسری وظیفه و لباس دانش آموزان سپاه ترویج و آبادانی در مدت آموزش نظیر لباس دانش آموزان دپیلمه کادر درجه داری وظیفه خواهد بود و پس از طی موفقیت آمیز دوره تعلیماتی دارندگان درجه لیسانی و بالاتر از لباس افسری نیروی زمینی شاهنشاهی و علامت سپاه ترویج و آبادانی و دارندگان دپیلم کامل متوسطه از اونیفورمی که وزارت کشاورزی با نظر وزارت جنگ تعیین خواهد کرد و علامت سپاه ترویج و آبادانی استفاده خواهند نمود.
ماده 9 - مشمولین خدمت در سپاه ترویج و آبادانی بسته بدرجه تحصیلات آنان بدو گروه زیرین تقسیم میگردند.
1 - گروه سرپرستان حوزه های ترویج و آبادانی با حداقل تحصیلات لیسانس یا معادل آن .
2 - گروه مروجین کشاورزی حوزه های ترویج و آبادانی با
تحصیلات دپیلم کامل متوسطه یا معادل آن.
تبصره : سپاهیانی که بموجب تبصره 2 ماده 2 قانون تشکیل سیاه ترویج و آبادانی در اختیار وزارتین آبادانی و مسکن و اقتصاد قرار خواهد گرفت مشمول طبقه بندی فوق الذکر نخواهند بود.
ماده 10 - دوره آموزش دانشجویان و دانش آموزان سپاه ترویج و آبادانی مجموعاَ چهار ماه خواهد بود که به آموزش نظامی و دروس ترویج کشاورزی و آبادانی بشرح زیر اختصاص داده خواهد شد.
الف : آموزش نظامی بمدت یکماه ( برابر 240 ساعت )
ب : دروس نظری و عملی که برنامه آن برای رشته های مختلفه هر گروه با همکاری وزارتخانه های کشاورزی و آبادانی و مسکن و اقتصاد تهیه و با نظارت شورای مرکز آموزش بمورد اجرا گذاشته خواهد شد.
تبصره : برنامه تفصیلی آموزش با همکاری فرماندهی سپاه ترویج و آبادانی و نمایندگان وزارتخانه های کشاورزی و آبادانی و مسکن و اقتصاد برای هر دوره تهیه و بمورد اجرا گذاشته خواهد شد.
ماده 11- کلیه دانشجویان و دانش آموزان در طول دوره آموزش تابع مقررات مراکز آموزش نظامی ارتش شاهنشاهی بوده و برای حسن اجرای برنامه های آموزشی در هر مرکز آموزشی هیئتی مرکب از فرمانده مرکز آموزش و نمایندگان وزارتخانه های کشاورزی ، آبادانی و مسکن و اقتصاد بنام شورای مرکز آموزش سپاه ترویج و آبادانی تشکیل میگردد.
ماده 12 - هر گاه از دانشجویان و دانش آموزان سپاه ترویج و آبادانی و مسکن قبل از پایان مدت آموزش عدم شایستگس اخلاق مشهود گردد و در نتیجه صلاحیت نیل بدرجات افسری یا درجه اداری سپاه ترویج و آبادانی را نداشته باشند و مراتب مورد تأیید شورای مرکز آموزش مربوطه باشد از مرکز آموزش اخراج و برابر مقررات تبصره 1 ماده 2 قانون متمم قانون تشکسل سپاه دانش بلافاصله برای انجام بقیه خدمت زیر پرچم با درجه و حقوق سربازی بنزدیکترین واحد نظامی تحویل خواهند شد.
ماده 13 - مواد آموزش بگروههای نظامی و غیر نظامی تقسیم میگردد و دانشجویان و دانش آموزانی پذیرفته خواهند شد که معدل نمرات آنان در مورد گروه نظامی از پنجاه ( برمبنای صد ) و در مورد گروه غیر نظامی از ده ( برمبنای بیست ) و معدل نمرات دو گروه از شصت ( برمبنای صد ) و یا 12 ( برمبنای بیست کمتر نباشد.
تبصره 1: کسانیکه در مدت آموزش یک ششم از مجموع ساعات درس را بهر علتی غیبت داشته باشننداز شرکت در امتحانات محروم و مردود شناخته خواهند شد مگر اینکه شورای آموزش با توجه باستعداد دانشجو یا دانش آموز با شرکت او در امتحانات نهائی موافقت کند.
تبصره 2 : کسانیکه در مدت آموزش یک بیستم از مجموع ساعات دروس را غیبت غیر موجه داشته باشند از شرکت در امتحانات محروم و مردود شناخته خواهند شد تشخیص غیر موجه بودن غیبت با شورای مرکز آموزش مربوطه خواهد بود.
ماده 14 - دانشجویان سپاه ترویج و آبادانی در صورت موفقیت در امتحانات نهائی برابر مقررات بدرجه ستوان دومی مفتخر میگردند.
ماده 15 - دانش آموزان سپاه ترویج و آبادانی در صورت موفقیت در امتحانات نهائی بترتیب ارجحیت با توجه بنتیجه امتحانات بترتیب بدرجات گروهیان یکمی گروهبان دومی و گروهبان سومی مفتخر خواهند شد.
تبصره : نسبت درجات مذکور در این ماده برای دانش آموزان سپاه ترویج و آبادانی بترتیب پنج درصد و ده درصد و هشتاد و پنج درصد تعداد دانش آموزان سپاه ترویج و آبادانی هر مرکز آموزشی خواهد بود.
ماده 16 - در اجرای ماده 3 قانون سپاه ترویج و آبادانی برای دانشجویان سپاه ترویج و آبادانی که در امتحانات نهائی موفقیت
حاصل نموده اند علاوه بر گواهی نامه مربوطه بنا بر استدعای فرمانده سپاه ترویج و آبادانی فرمان همایونی نیل بدرجه افسری و برای دانش آموزان سپاه ترویج و آبادانی گواهینامه ای مبنی بر موفقیت در امتحانات نهائی و نیل بدرجه گروهبانی بامضای فرمانده لشکر و یا پادگان اعطاء خواهد شد.
ماده 17 - دانشجویان مردود بدرجه استوار یکمی نائل و برابر مقررات این آئین نامه بخدمت در سپاه ترویج و آبادانی اعزام خواهند شد و دانش آموزان مردود بلافاصله از خدمت مرخص و بحوزه معرفی خواهند شد که برای آنان برگ آماده بخدمت تا تأمین احتیاجات بعدی مربوطه به مسئولین دپیلمه صادر و تسلیم شود این قبیل مشمولین بدون استفاده از مزایای قانون مربوطه به معافیت مشمولین نظام وظیفه مازاد بر احتیاج ارتش مصوب 6/8/43 بلافاصله در دوره بعدی شرکت خواهند نمود و اگر بار دوم نیز مردود شوند باید خدمت مقرره را بادرجه و حقوق سربازی طی نمایند.
ماده 18 - در پایان دوره آموزش فارغ التحصیلان سپاه ترویج و آبادانی با توجه به تبصره 2 ماده 2 قانون تشکیل سپاه ترویج و آبادانی به وزارتخانه های مربوطه معرفی خواهند شد و هر یک از افسران و درجه داران سپاه ترویج و آبادانی حکمی مبنی بر تعیین محل خدمت از وزارتخانه مربوطه دریافت نموده و به محل اعزام خواهند شد.
ماده 19 - در باره تخلفات و جرائم ارتکابی افسران و درجه داران سپاه ترویح و آبادانی بشرح زیر رفتار خواهد شد.
1 - درباره تخلفات ناشی از عدم رعایت دستورات اداری و فنی آندسته از سپاهیان ترویج و آبادانی که در اختیار وزارتخانه های آبادانی و مسکن و اقتصاد قرار خواهند گرفت بوسیله سازمان مربوطه در آن وزارتخانه ها بر طبق مقررات عمومی کشور رسیدگی و تنبیهات لازم اعمال خواهد شد و در مورد تقصیرات انضباطی مراتب از طریق نمایندگی آن وزارتخانه ها در استانها به
نزدیکترین فرمانده و یا رئیس پادگان نظامی محل اعلام میگردد که طبق مقررات نسبت به تنبیه خاطی اقدام نمایند.
2 - رسیدگی بتخلفات ناشی از عدم رعایت دستورات اداری و فنی آندسته از سپاهیان ترویج و آبادانی که در وزارت کشاورزی و سازمانهای تابعه انجام وظیفه مینمایند بوسیله سازمان ترویج وزارت کشاورزی و بر طبق مقررات عمومی کشوری انجام و تنبیهات لازم اعمال خواهد شد و در مورد تقصیرات انضباطی آنان رؤسای ادارات ترویج وزارت کشاورزی در استانها نتیجه رسیدگی و نوع تقصیر را بنزدیکترین فرمانده و یا رئیس پادگان نظامی اعلام مینمایند تا برابر مقررات نسبت به تنبیه خاطی اقدام نمایند.
3 - در صورتیکه عمل ارتکابی افسران و درجه داران مزبور جنبه جزائی داشته باشد مراتب بنزدیکترین پادکان اعلام خواهد شد تا برابر مقررات قانون دادرسی و کیفرارتش با آنان رفتار گردد.
ماده 20 - برای افسران و درجه داران سپاه ترویج و آبادانی دفترچه پایان خدمت توسط مراکز آموزش و حوزه های مربوطه تهیه و تنظیم گردیده و از طریق مراکز مربوطه بوزارت کشاورزی ارسال خواهد شد که در پایان خدمت پس از گواهی وزارت کشاورزی به آنان اعطاء شود.
تبصره 1 : دفترچه پایان خدمت این قبیل افسران و درجه داران برابر نمونه ای خواهد بود که وسیله اداره نظام وظیفه عمومی با نظر وزارت کشاورزی تهیه خواهد شد این قبیل افسران و درجه داران از مزایای مصرحه در ماده 6 قانون سپاه بهداشت که لزوم رعایت آن در باره سپاهیان ترویج و آبادانی در ماده 8 قانون تشکیل سپاه ترویج و آبادانی پیش بینی شده است بشرطی استفاده مینمایند که مندرجات دفترچه پایان خدمت آنان حاکی از حسن خدمت در سپاه ترویج و آبادانی باشد.
این آئین نامه مستمل بر 20 ماده و 7 تبصره در اجرای ماده 9 قانون سپاه ترویج و آبادانی تنظیم و در تاریخ 18/12/43 مورد تأیید شورای هم آهنگی امور روستاها قرار گرفت.

نوع : آیین نامه

شماره انتشار : 6005

تاریخ تصویب : 1344/02/08

تاریخ ابلاغ : 1344/07/10

دستگاه اجرایی :

موضوع :

منبع : وب سایت قوانین دات آی آر (معاونت آموزش دادگستری استان تهران)

    

قانون های مرتبط

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.