×

آئین نامه صدور پروانه نمایش انواع فیلم

آئین نامه صدور پروانه نمایش انواع فیلم

آئین-نامه-صدور-پروانه-نمایش-انواع-فیلم
شماره 3590 27/6/44
ماده 1 - نمایش هر گونه فیلم سینمائی اعم از اندازه های کوتاه ، متوسط و طولانی ( 35 میلیمتری یا 16 میلیمتری و همچنین هر گونه فیلم اسلاید تبلیغاتی در سالن های عمومی سینما و تلویزیون مستلزم موافقت هیئت نظارت و عنداللزوم و گواهی هنرهای نمایشی وصدورقبلی پروانه نمایش ازاداره کل امورسینمائی وزارت
فرهنگ و هنر میباشد.
ماده 2 - هیئت نظارت متشکل خواهد بود از نمایندگان وزارت فرهنگ و هنر ، وزارت اطلاعات ، وزارت کشور ( شهربانی کل ) و سازمان اطلاعات و امنیت کشور .
هئیت مزبور با در نظر گرفتن مقررات این آئین نامه و آئین نامه نظارت بر نمایش فیلم و اسلاید اخذ تصمیم خواهند نمود.
ماده 3 - اعضای هیئت نظارت نظرات و توضیحات ودر صورت لزوم آراء خود را در مورد فیلم یا اسلاید در برگهای چاپی که در اختیار آنان گذاشته میشود شرح خواهند داد.
ماده 4 - در صورتیکه هیئت نظارت با اکثریت آراء با نمایش فیلمی موافقت داشته باشد اداره کل امور سینمائی کشور با در نظر گرفتن گزارشی که نماینده وزارت فرهنگ و هنر با توجه به نظرات و آراء اعضای هیئت نظارت تهیه کرده است پروانه نمایش فیلم مورد تقاضا را صادر خواهد کرد و چنانچه نمایش فیلم مورد موافقت قرار بگیرد گزارش امر از طرف نماینده وزارت فرهنگ و هنر بشورای هنرهای نمایشی تسلیم خواهد شد. شورای مزبور حق بررسی مجدد فیلم و اخذ تصمیم نهائی بر طبق این آئین نامه و آئین نامه نظارت بر نمایش فیلم را خواهد داشت و رأی صادره از طرف شورای هنرهای نمایشی قاطع خواهد بود.
ماده 5 - مدت اعتبار پروانه نمایش فیلم از تاریخ صدور دو سال است و فیلم برای تمدید اعتبار پروانه نمایش فیلم به ترتیب مذکور
در این آئین نامه بایستی مورد بازدید مجدد قرار گرفته و اجازه مربوط از طرف اداره کل امور سینمائی وزارت فرهنگ و هنر صادر شود.
تبصره : تاریخ انقضای مدت پروانه در هر صورت نمیتواند زیاده از تاریخ انقضای مهلت امتیاز خرید فیلم که در اصطلاح سینمائی به رویالتی معروف است باشد.
ماده 6 - پروانه نمایش فیلم و اسلاید برای تمام کشور معتبر خواهد بود باستثنای نقاطی که در پروانه قید میگردد. ممکن است در برخی شرایط پروانه نمایش فیلم محدود به نمایش فیلم در شهرستانهای معین یا سینماهای معینی از لحاظ موقعیت و درجه و طبقه صادر شود.
ماده 7 - چنانچه بر طبق مقررات این آئین نامه از صدور پروانه نمایش فیلمی خودداری شود دارنده فیلم میتواند پس از انقضای مدت 2 سال تقاضای بررسی مجدد فیلم و صدور پروانه بنماید در صورتیکه با توجه به اوضاع و احوال و مقتضیات زمان موجبات عدم صدور پروانه مرتفع شده باشد به ترتیب مذکور در این آئین نامه پروانه نمایش صادر خواهد شد.
ماده 8 - در صورتیکه نمایش فیلمی که پروانه آن صادر شده در بعضی شهرستانها و در اوقات معین از لحاظ سیاسی و انتظامی بمصلحت نباشد هئیتی مرکب از نمایندگان وزارت فرهنگ و هنر و وزارت اطالاعات و شهربانی کل کشور و سازمان اطلاعات و امنیت کشور فیلم را مورد بازدید مجدد قرار داده و در صورت لزوم موقتاَ از نمایش یا ادامه نمایش آن جلوگیری خواهند نمود و نتیجه را برای اخذ تصمیم نهائی به وزارت فرهنگ و هنر اعلام خواهند داشت تا بر طبق مقررات این آئین نامه بموضوع رسیدگی و تصمیم نهائی اتخاذ گردد.
ماده 9 - در غیر موارد مذکور در ماده 9 بالا ( جهات سسیاسی و انتظامی ) وزارت فرهنگ و هنر در مرکز و نمایندگان وزارت فرهنگ و هنر در شهرستانها حق بررسی و بازدید مجدد فیلم را از لحاظ تطبیق آن با مشخصات پروانه و مدت نمایش و سایر خصوصیاتی که در این آئین نامه و آئین نامه نظارت بر نمایش فیلم و اسلایدها مقرر است خواهند داشت. در صورت تشخیص تخلف ادارات شهربانی و کلانتری ها و مأمورین انتظامی مکلفند بدرخواست وزارت فرهنگ و هنر یا ادرات تابعه آن در شهرستانها از نمایش یا ادامه نمایش فیلمی که اعلام میشود جلوگیری نموده و نتیجه را به وزارت فرهنگ و هنر اعلام دارند تا با توجه به مفاد ماده 15 این آئین نامه اقدام گردد.
ماده 10 - شماره و تاریخ صدور پروانه نمایش فیلم در مورد فیلم هائی که نشان داده مبشود اعم از فیلمهای ساخت داخلی یا خارجی باید روی فیلم و همراه عنوان آن بطور خوانا ( سفید روی زمینه تیره ) در گوشه چپ پائین کادر نوشته شده باشد. در غیر اینصورت در گفتاری که به زبان فارسی هنگام عبور نوشته های فیلم خارجی روی پرده مشخصات سازندگان فیلم را معرفی میکند شماره و تاریخ صدور پروانه مورد نمایش باید گفته شود.
ماده 11 - متقاضی پروانه نمایش فیلم باید کلیه اطلاعات و مشخصات مربوط به فیلم مورد تقاضا را در پرسشنامه هائی که از طرف ادراه کل امور سینمائی در اختیار او گذاشته میشود قید کرده و همراه با یک نسخه کامل از فیلم ( دوبله فارسی یا اصلی )
را بدون اینکه خود قبلاَ صحنه هائی از آنرا خارج کرده باشد بانضام نسخه هائی از دفتر خلاصه فیلم و دفترچه گفتگوی فیلم (دیالوگ ) به زبان اصلی و چنانچه فیلم به فارسی دوبله شده است ترجمه اصلی آن را حداقل در ظرف مدت یکماه قبل از تعیین تاریخ نمایش فیلم به اداره کل امور سینمائی بسپارد.
ماده 12 - در مورد فیلمهای کوتاه تبلیغاتی و فیلمهائی که بطور نمونه از فیلمهای اصلی نمایش داده میشود و همچنین در مورد اسلایدها در خواست کننده باید کلیه اطلاعات و مشخصات فیلم های مورد تقاضا یا اسلایدها را در پرسشنامه های دیگری که از طرف اداره کل امور سینمائی در اختیار او قرار میگیرد قید نموده و
حداقل 15 روز قبل از تاریخی که برای نمایش آنها تعیین شده است همراه با فیلم ها و اسلایدهای مورد تقاضا به اداره کل امور سینمائی تسلیم دارد.
ماده 13 - هر گونه پروانه نمایش فیلم و اسلاید که تا تاریخ تصویب این آئین نامه صادر شده باشد برای مدت 6 ماه از تاریخ تصویب این آئین نامه معتبر خواهد بود. ادامه نمایش این قبیل فیلمها موکول به صدور پروانه بر طبق مقررات این آئین نامه میباشد.
ماده 14 - هر کس بدون اخذ پروانه نمایش از اداره کل امور سینمائی وزارت فرهنگ و هنر مبادرت به نمایش فیلم یا اسلاید بنماید و یا برای تقاضای صدور پروانه بوسائل متقلبانه متشبث شود و یا اطلاعات و مدارک موهوم یا مجهول عنوان کند و یا در موقع نمایش فیلم خودسرانه به حذف قسمتی از فیلم یا الحاق و افزودن صحنه هائی که در موقع صدور پروانه از طرف مراجع ذیصلاح حذف شده اقدام نماید و یا صحنه هائی از فیلم و اسلاید را در موقع تقاضای صدور پروانه خود از متن خارج کرده اعم از اینکه این صحنه ها را بعد از صدور پروانه به متن فیلم اضافه کند و یا نزد خود نگهدارد و بطور کلی کلیه اشخاص که بنحوی از انحاء در اجرای مقررات این آئین نامه تخلف نمایند گذشته از اینکه برای تخلف در هر مورد بموجب قوانین جاری مملکتی مجازات میشوند در مرحله اول پروانه نمایش فیلم در صورت تخلف علاوه بر مجازات قانونی پروانه کسب متقاضی و نمایش دهنده فیلم و اسلاید لغو خواهد شد.
صدور پروانه فیلم سازی
1 - ساختن هر گونه فیلم سینمائی 35 میلیمتری و 16 میلیمتری بمنظور پخش و بهره برداری آن در سالن های عمومی سینما و تلویزیون اعم از فیلم های با متراژ کوتاه متوسط و طولانی باید با تحصیل قبلی پروانه از اداره کل امور سیمائی وزارت فرهنگ و هنر باشد.
2 - برای کسب پروانه فیلمسازی تهیه کننده فیلم باید کلیه اطلاعات
و مشخصات فیلم مورد تقاضا را در پرسشنامه ای که از طرف اداره کل امور سینمائی در اختیار او گذاشته میشود قید نموده و در دو نسخه همراه با مدارکی که در پرسشنامه خواسته شده است به اداره کل امور سینمائی تسلیم دارد.
3 - پنج نسخه نمایشنامه کامل فیلم مورد تقاضا بانضام خلاصه داستان لااقل در 50 سطر و همچنین هدف و نتیجه گیری از آن باید همراه با تقاضای صدور پروانه فیلمسازی ‹‹ پرسشنامه ها ›› خواسته شده است به اداره کل امور سینمائی کششور ارائه گردد.
4 - موافقت با نمایشنامه دلیل بر موافقت با ساختن فیلم از آن نخواهد بود مگر اینکه پرسشنامه های مذکور در ماده 2 همراه با مدارک کامل که جهت کسب پروانه فیلمسازی به اداره کل امورسینمائی کشور سپرده شده است مورد موافقت قرار گیرد.
5 - فیلم های تبلیغاتی و نمونه فیلمهای اصلی که در ایران ساخته میشود و همچنین اسلایدهای تبلیغاتی احتیاج به اخذ پروانه قبلی ندارد و بازدید نهائی هیئت نظارت یا عنداللزوم شورای هنرهای نمایشی از آنها جهت صدور پروانه نمایش کافی میباشد.
6 - اداره کل امور سینمائی کشور مدارک ارائه شده از طرف تهیه کننده فیلم را در کمیسیونی که از طرف وزارت فرهنگ و هنر با شرکت تشکیل می شود مطرح خواهد کرد. این کمیسیون صلاحیت اخذ تصمیم در مورد صدور پروانه فیلمسازی را بعنوان فیلم معین و تهیه کننده یا مؤسسه معین خواهد داشت در صورتیکه متقاضی اعتراضی به تصمیم کمیسیون داشته باشد پرونده امر به شورای هنرهای نمایشی احاله میگردد. رأی شورای هنرهای نمایشی در این مورد قاطع خواهد بود.
صدور کارت حرفه ای فنی سینما
1 - از تاریخ اجرای این آئین نامه کارگردانان ، فیلمبرداران تدوین کنندگان فیلم ، دکورسازان ، صدا برداران و متصدیان آزمایشگاه های ظهور و چاپ فیلمهای 35 و 16 میلیمتری و مدیران دوبلاژ و نمایش دهندگان فیلم در سینماها ( آپاراتچی ) باید دارای کارت
حرفه ای از اداره کل امور سینمائی وزارت فرهنگ و هنر باشند.
2 - متقاضیان کسب کارت حرفه ای در حرفه های مذکور در ماده (1) این آئین نامه باید کلیه اطلاعات و مشخصات حرفه ای خود را در پرسشنامه هائی که از طرف اداره کل امور سینمائی کشور در اختیار آنان گذاشته می شود قید نموده و در دو نسخه همراه با مدارکی که در پرسشنامه خواسته شده است . به اداره کل امور سینمائی کشور تسلیم دارند.
3 - اداره کل امور سینمائی کشور مدارک ارائه شده را در کمیسیونی که از طرف وزیر فرهنگ و هنر معین میشود مطرح خواهد کرد این کمیسیون به اکثریت آراء صلاحیت اخذ تصمیم مقتضی را در مورد صدور کارت حرفه ای برای متقاضی خواهد داشت در غیر اینصورت شورای هنرهای نمایشی مراتب را رسیدگی نموده رأی صادره از طرف شورای قاطع خواهد بود.
شورای هنرهای نمایشی
1 - شورای هنرهای نمایشی مرکب از یازده نفر هنر شناس روانشناس ، جامعه شناس و کارشناس فرهنگی و تربیتی و امور نمایشی تکشیل مییابد و اعضاء آن بنا به پیشنهاد وزارت فرهنگ و هنر و تصویب هئیت وزیران انتخاب میگردد.
2 - شورای هنرهای نمایشی از بین اعضای خود یک رئیس و یک نایب رئیس انتخاب خواهند کرد و مسئول اداره کل امور سینمائی کشور سمت دبیری شورای را بعهده خواهد داشت .
3 - وظیفه شورای هنرهای نمایشی بررسی و اظهار نظر و اخذ تصمیم نهائی و قطعی در کلیه موارد مربوط به نمایش است که از طرف وزارت فرهنگو هنر به شورای احاله گردیده و نسسسبت به آنها هیئت های نظارت مربوطه در مراحل بدوی نتوانسته باشند به توافق کامل برسند.
4 - مسائل مورد شور بنا به پیشنهاد دبیر شورا و موافقت رئیس شورای هنرهای نمایشی در دستور جلسه روز قرار میگیرد.
5 - شورای هنرهای نمایشی پس از مطالعه و شور جهت تصمیم نهائی اقدام به اخذ رأی نموده و اکثریت آراء جهت موافقت یا هر یک از موارد تحت بررسی کافی خواهد بود.
6 - موارد نمایشی که بررسی و شور و اخذ تصمیم نهائی در باره آن بعهده شورای هنرهای نمایشی است عبارت میباشد از :
سینما، تئاتر ، اپرا ، باله ، پانتومیم ، میمودرام ، سیرک و انواع نمایشهائی که در اماکن تفریحی توسط گروههای هنر ایرانی یا خارجی احرا میگردد.
7 - مدت رسمیت ششورای هنرهای نمایشی سه یال خورشیدی از تاریخ تصویب آن میباشد و وپس از انقضای مدت سه سال بنا به پیشنهاد وزارت فرهنگ و هنر وتصویب هیئت وزیران قابل تمدید بوده و یا طبق مفاد ماده (1) این آئین نامه اقدام به تشکیل شورای جدید میگردد. ولی وزارت فرهنگ و هنر میتواند درهر موقع در ظرف سه سال نسبت به تغییر اعضاء و انتخاب اعضاء جدید با تصویب هیأت وزیران اقدام نماید.
8 - محل تشکیل جلسات شورای هنرهای نمایشی در وزارت فرهنگ و هنر خواهد بود.
9 - آراء صادره از طرف شورای هنرهای نمایشی قاطع و قابل اجرا است.
آئین نامه نظارت بر نمایش فیلم و اسلاید
نمایش تمامیا قسمتی از هر فیلم که متضمن نکات مشروحه در زیر باشد در سراسر کشور ممنوع است .
ماده 1 - اهانت به توحید پروردگار و ادیان و کتب آسمانی و پیغمبران و مقدسان و مقدسات و ائمه اطهار .
ماده 2 - اهانت به دین مبین اسلام و کیش شیعه اثنی عشری و مقدسان و مقدسات آن .
ماده 3 - هتک حرمت و اهانت به مذهب و معتقدات اقلیتهای مذهبی ایران.
ماده 4 - اسائه ادب نسبت به مقام شامخ سلطنت و خاندان جلیل سلطنت.
ماده 5 - تشویق و تحریک هر گونه عصیان و بلوا علیه رژیم سلطنت مشروطه و دولت.
ماده 6 - اهانت نسبت به مقامات دولتی اعم از کشوری و لشکری.
ماده 7 - اهانت به کشورهائی که با کشور ایران روابط دوستانه دارند و با توهین نسبت به مفاخر تاریخی و ملی آنها تا آن حد که موجب کدورت و رنجش در آن کشورها شود.
ماده 8 - تبلیغ برای هر گونه مرام و مسلکی که بموجب قوانین و مقررات کشور ایران غیر قانونی شناخته شده باشد.
ماده 9 - صحنه هائی که حاکی از سوء قصد علیه رئیس و اعضای یک دولت بوده و قصد تحریک در آن آشکارا باشد.
ماده 10 - صحنه هائی که حاکی از شورش علیه نیروهای انتظامی و امنیتی و دفاعی باشد و پیروزی نصیب اخلالگران شود.
ماده 11 - بطور کلی صحنه هائی که مخالف ومتضاد با مقدسات و مفاخر تاریخی و ملی ایران است و در آن به مقام و مسئولیت کشور ایران چه در گذشته و چه در حال در میان ملل جهان لطمه و خدشه ای وارد میسازد.
ماده 12 - تشویق اعمال رذیله و غیر انسانی ازقبیل خیانت ، جنایت ،
جاسوسی ، زنا ، همجنس دوستی ، دزدی ، ارتشاء ، تجاوز به حقوق غیر به آن شکل که فاقد اخذ نتیجه مثبت و انسانی باشد. یا نتایجی از آن عاید شود که بطور ضمنی دال بر برائت و موجه ساختن ارتکاب به اعمال ناشایست و غیر انسانی باشد.
ماده 13 - رجحان و تفوق بد برخوب ، ناشایست بر شایسته غیرانسانی رذالت بر فضیلت و تقوی بهر شکل و بیانی اعم از اینکه صریح باشد یا ضمنی و در لفافه
ماده 14 - ارائه مناظر جزئیات روابط جنسی منحصراَ بقصد ارضای خواست های پست و بمنظور جلب مشتری .
ماده 15 - ارائه آن قسمت از اندام برهنه زن یا مرد ، دختر یا پسر که
مستور بودنش ضروری است و عیان ساختن آن عفت عمومی را جریحه دار میسازد.
تبصره : درمورد فیلم های مستند طبی و آموزنده که برای تماشاگران خاصی است هیئت نظارت میتواند با توجه به مفاد این تبصره اقدام به صدور پروانه نمایش فیلم در سینماهای معین یا برای تماشگران مخصوصی بنماید.
ماده 16 - تمسخر زبان یا لهجه اقلیت های مقیم ایارن یا لهجه و زبان مردم شهرستانهای مختلف منحصراَ بقصد استهزا و کوچک کردن آنان بطورریکه هیچگونه نتیجه مثبتی از این عمل عاید نشود ( منظور فیلم های گویا به زبان فارسی اعماز قیلم های فارسی یا فیلمهای خارجی دوبله شده است ).
ماده 17 - بکار بردن عبارات واصطلاحات و اصوات وقیح و رکیک و شنان دادن مناظر مخروبه و عقب مانده و افراد پاره پوش به منظور تخفیف حیثیت شئون ایارن و ایرانی
ماده 18 - صحنه هائی که موجب تحریک اختلافات نژادی و قومی می گردد ومقصودی جز ممتاز شمردن قوم یا نژادی برنژاد دیگر نباشد.
ماده 19 - صحنه هائی که در آن جزئیات یک قتل نشان داده میشود.صحنه هائی از کشتن حیوانات اهلی با شکنجه و بطور کلی حیوان آزاری تا آن حد که موجبایجاد ناراحتی و اشمئزاز بیننده گردد.
تبصره : درمورد فیلم های مستند که در باره کشتار گاهها وآزمایشگاه ها تهیه سرم و واکسن و آزمایشهای علمی ویا در باره شکار ساخته میشود هئیت نظارت میتواند با توجه به مفاد این تبصره اقدام به صدور پروانه نمایش فیلم برای سینماها با تماشاگران مخصوص بنماید.
ماده 20 - فیلم هائی که تمام یا قسمتی از آن در نتیجه بی ارزشی ایجاد میتذل پسندی در تماشاگران نماید.
ماده 21 - فیلم هائی که ارنظر تاریخی و جغرافیائی وغیره دارای راهنمائی های غلط و نتیجتاَ از نظر فرهنگی گمراه کننده باشد.
ماده 22 - نسخه هائی از فیلم که بعلت نقص و عیب از نظر تصویری و صوتی قابل دیدن نبوده و نمایش آن موجب ایذاء و ناراحتی تماشاگران شود.
ماده 23 - فیلم های کهنه باقیمانده درانبارها که نوار آن از نوع نیترات سلولوز بوده و کوچکترین قصور درکنترل نمایش آن موجب بروز سوانحیاز قبیل آتش سوزی و انفجار و خفه شدن میگردد.
ماده 24- صدور فیلم های ایرانی به کشورهای دیگر بمنظور فروش یا اجاره و یا شرکت در فستیوال های بین المللی یا منطقه ای سینما مستلزم بازدید مجدد وصدور پروانه مخصوص خواهد بود.
ماده 25 - بنا به عودت وزارت فرهنگ و هنر نمایندگان انجمن های خانه و مدرسه که از طرف وزارت آموزش و پرورش معرفی میشوند نسسسسبت به نمایش فیلم هائی که برای دختران و پسران کمتر از 18 سال باید ممنوع گردد تصمیم مقتضی اتخاذ نموده و نظر خود را به اداره کل امور سینمائی کشوراعلام میدارند.
ماده 26 - در مواردیکه تماشای فیلمی برای دختران وپسران کمتراز18 سال ممنوع می شود باید در متن پروانه نمایش و آگهی های تبلیغاتی درسینماها و تلویزیون و جرائد قید گردد و صاحب فیلم و سینمای نمایش دهنده موظفند جمله ورود برای افراد کمتر از 18 سال ممنوع است را در کلیه آگهی های دستی و دیواری و غیره قید نمایندو نیز در جنب در ورودیی سینما که کاملاَ برابر چشم و مشهود باشد با خط درشت روی تابلوئی نوشته و نصب نموده و از ورود این قبیل تماشاگران بسالن اکیداَ جلوگیری نمایند.
ماده 27 - در صورت تخلف از اجرای هر یک از مواد این آئنی نامه متخلفین به مجازات مذکور درماده 14 آئین نامه صدور پروانه نمایش فیلم محکوم خواهند شد.

نوع : آیین نامه

شماره انتشار : 6045

تاریخ تصویب : 1344/06/27

تاریخ ابلاغ : 1344/08/29

دستگاه اجرایی :

موضوع :

منبع : وب سایت قوانین دات آی آر (معاونت آموزش دادگستری استان تهران)

    

قانون های مرتبط

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.