×

آئین نامه راجع به تشکیل صندوق تعاون دادگستری و شرایط وام

آئین نامه راجع به تشکیل صندوق تعاون دادگستری و شرایط وام

آئین-نامه-راجع-به-تشکیل-صندوق-تعاون-دادگستری-و-شرایط-وام
شماره 6386 2/11/44
وزارت دادگستری
هیئت وزیران در جلسه مورخ 29/10/44 بنا به پیشنهاد شماره 39044/4 - 4/10/44 وزارت دادگستری آئین نامه مربوط به تشکیل صندوق تعاون وشرایط وام را بر طبق ماده 1 قانون طرز استفاده از درآمد صندوقهای (الف ) و (ب ) اداره کل تصفیه امور ورشکستگی مصوب دوم اردبیهشت ماه 44 بشرح ضمیمه تصویب نمودند.
اصل تصویب نامه در دفتر نخست وزیر است.
نخست وزیر
آئین نامه راجع به تشکیل صندوق تعاون دادگستری و شرایط وام
فصل اول : طرز تشکیل صندوق
ماده 1 - بمنظور اجرای بند 4 ماده 1 قانون استفاده از در آمد صندوقهای ( الف ) و ( ب ) اداره کل تصفیه امور ورشکسیگی صندوق تعاون دادگستری تأسیس میشود صندوق تعاون دارای شخصیت حقوقی بوده و بر اساس مقررات این آئین نامه اداره خواهد شد.
ماده 2 - صندوق تعاون دادگستری بمنظور وام دادن بکارمندان قضائی و اداری و مأمورین و خدمتگزاران وزارت دادگستری بتدریج و در حدودیکه هیئت وزیران تصویب نماید از محل مذکور دربند 4 ماده 1 قانون فوق الذکر وام بدون بهره دریافت مینماید.
ماده 3 - در آمدهای صندوق تعاون بصندوق مزبور تعلق داشته و هزینه های صندوق فقط از محل در آمد پرداخت خواهد شد مازاد در آمد سرمایه صندوق تعاون را تشکیل داده و آن سرمایه نیز طبق ماده 2 قابل مصرف خواهد بود.
ماده 4 - اداره امور صندوق تعاون دادگستری بعهده هیئت مدیره مرکب از سه نفر از قضات یا کارمندان وزارت دادگستری و یکنفر مدیر عامل خواهد بود که از طرف وزیر دادگستری برای مدت چهار سال انتخاب می شوند.
وزیر دادگستری دو نفر از قضات یا کارمندان وزارت دادگستری را نیز بعنوان عضو علی البدل تعیین مینماید تجدید انتخاب اعضاء اصلی و علی البدل هیئت مدیره و مدیر عامل در دوره های بعد بلامانع است.
ماده 5 - مدیر عامل صندوق تعاون باید هر ششماه یکمرتبه گزارش جامعی از جریان امور صندوق تعاون بوزارت دادگستری تسلیم نماید.
ماده 6 - هیئت مدیره یکی از اعضاء اصلی را بعنوان رئیس انتخاب خواهد نمود. جلسات هئیت مدیره بر حسب اقتضا و بدعوت هئیت مدیره یا مدیر عامل تشکیل میگردد.
جلسات با دو رأی موافق اتخاذ شده باشد در صورت معذوریت اعضاء علی البدل درجلسه شرکت خواهند کردودر اینصورت تصمیم
اکثریت وقتی اجرا میشود که لااقل یکی از اعضاء اصلی در آن شرکت داشته باشد.
ماده 7 - وظایف هیئت مدیره عبارتست از :
الف : تعیین خط مشی کار صندوق و نحوه و شرایط و ضابطه و مدت پرداخت وام و حق تقدم .
ب : تعیین حداقل و حداکثر و شرایط وام و تعیین سهم استان مرکزی و استانهای دیگر.
ج : تعیین مبلغ متناسبی از درآمد صندوق که برای هزینه های اداری ضرورت دارد و تصویب بودجه ای که از طرف مدیر عامل تنظیم میشود بودجه ای که بتصویب هیئت مدیره میرسد پس از تأیید وزیر دادگستری قابل اجرا خواهد بود.
د : رسیدگیی و اظهار نظر نسبت به ترازنامه ای که از طرف مدیر عامل تهیه میشود ظرف یکماه از تاریخ تسلیم آن و تهیه و تقدیم گزارش به وزیر دادگستری .
ماده 8 - مدیر عامل بودجه سالیانه را تنظیم نموده و امور اداری و مالی صندوق را اداره و هدایت می نماید و تصمیمات هیئت مدیره را اجرا خواهد نمود کلیه اوراق و اسنادی که برای صندوق ایجاد تعهد مالی نماید و همچنین چکها و بروات و افتتاح حساب در بانکها و حواله وجوه بامضاء مسئول حسابداری و مدیر عامل خواهد رسید مدیر عامل نماینده قانونی صندوق در محاکم و مراجع قضائی و ادرای و غیره بوده و شخصاَ و با حق وکیل غیر میتواند بر اشخاص طبیعی یا حقوقی اقامه دعوی نموده یا ازدعاوی مطروحه دفاع نماید مدیر عامل می تواند تمام یا قسمتی از اختیارات خود را موقتاَ باتصویب وزیر دادگستری به یکی از اعضاء اصلی یا علی البدل هئیت مدیره تفویض نماید.
ماده 9 - وزارت دادگستری کارمندان مورد لزوم را برای تنظیم دفاتر و امور حسابداری و اداری صندوق مأمور خواهد کرد.
ماده 10 - مدیر عامل و اعضاء اصلی البدل هیئت مدیره و همچنین
سایر کارمندان و کارکنان و مستخدمین مأمور بخدمت صندوق در
قبال خدماتی که انجام میدهند از صندوق وجهی دریافت نخواهند داشت ولی پس از تصویب ترازنامه در صورتی که خدمات شایان توجهی انجام داده باشند ممکن است به پیشنهاد هیئت مدیره و تصویب وزیر دادگستری پاداش مناسبی در حدود بودجه مصوب به آنها پرداخت شود. در مورد هیئت مدیره و اعضاء علی البدل و مدیر عامل پرداخت پاداش موکول بنظر وزیر دادگستری خواهد بود.
ماده 11 - خدمت در صندوق تعاون مانع از دریافت وام برطبق شرایط
و مقررات عمومی نخواهد بود لیکن تصویب نهائی برای پرداخت وام به مدیر عامل و ناظر و اعضاء اصلی و علی البدل هیئت مدیره با وزیر دادگستری است.
فصل دوم : موارد و شرایط پرداخت وام
ماده 12 - پرداخت وام مخصوص بمواردی که برای کارمند یا همسر یا فرزندان او هزینه فوق العاده ای بوجود آمده باشد از قبیل بیماری تعمیرات خانه، تهیه مایحتاج زندگی ، ازدواج ، مخارج ، وضع حمل.
ماده 13 - سال مالی از اول فروردین تا اخر اسفند ماه هر سال است.
ماده 14 - بهزه وام چهاردرصد در سال است که در موقع اعطاء وام بمیزان تعهد متقاضی اضافه خواهد شد هزینه هائی که برای پرداخت اقساط وام لازم باشد تعهد وام گیرنده است.
ماده 15 - درمورد استرداد وام علاوه بر تعهد وام گیرنده و یکنفر از قضات یا کارمندان رسمی وزارت دادگستری که برگشت وام و بهره و هزینه های دیگر را تعهد خواهند نمود اداره حسابداری نیز باید کسر و برگشت بموقع اقساط وام از حقوق و مزایای دریافتی وام گیرنده یا متعهد را تعهد نماید. هیچکس نیمتواند تعهد پرداخت بیش از یک وام را قبول نماید.
ماده 16 - وام گیرنده و متعهد طبق نمونه ای که از طرف صندوق تعاون تهیه میشود باداره یا مسئول حسابداری محل خدمت خود اجازه میدهد که اقساط مقرر را از حقوق و مزایای ماهانه او کسر نموده بحساب صندوق منظور نماید.
هر گاه بعلل استخدامی حقوق وام گیرنده یا متعهد قطع شود و باین
علت اداره حسابداری نتواند اقساط وام را بپردازد وخود وام گیرنده یا متعهد هم سه قسط از اقساط را بموقع نپردازد کلیه بدهی حال شده و یکجا قابل وصول خواهد بود.
ماده 17 - حداکثر مهلت برای پرداخت هر قسط ده روز از تاریخ سررسید آن میباشد و بهره تأخیر اقساط معوقه از انقضاء مهلت مزبور تا روز وصول بمیزان صدی دوازده در سال خواهد بود.
ماده 18 - هیچکس نمیتواند تا وقتی که وام دریافتی خود را کلاَ واریز و تصفیه ننموده است وام مجددی اخذ نماید.
ماده 19 - موضوع این آئین نامه فقط به افرادی پرداخته میشود که از محل بودجه وزارت دادگستری یا سازمانهای تابعه حقوق دریافت میدارند.
ماده 20 - هر گاه ادارات حسابداری یا مأمورین مربوط در وصول اقساط با اشکالی مواجه شوند بدون فوت وقت اطلاعیه کتبی برای صندوق تعاون خواهند فرستاد.
ماده 21 - ادارات کارگزینی و کلیه حسابداریها موظفند در ذیل اوراق تقاضای وام وضع خدمتی و میزان حقوق متقاضی وام و متعهد را تعیین نموده و گواهی دهند.
ماده 22 - صندوق تعاون مانده بدهکار وامهای اعطائی را نزد شرکت بیمه ایران برای فوت وام گیرندگان بیمه خواهد نمود و حق بیمه و سایر هزینه ها مربوطه را بمیزان تعهد وام گیرندگان اضافه نموده و به اقساط ماهیانه از ایشان وصول خواهد نمود.

نوع : آیین نامه

شماره انتشار : 6098

تاریخ تصویب : 1344/10/29

تاریخ ابلاغ : 1344/11/07

دستگاه اجرایی :

موضوع :

منبع : وب سایت قوانین دات آی آر (معاونت آموزش دادگستری استان تهران)

    

قانون های مرتبط

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.