×

آئین نامه روش تنظیم و نشر آگهی های وزارت دادگستری و ادارات تابعه

آئین نامه روش تنظیم و نشر آگهی های وزارت دادگستری و ادارات تابعه

آئین-نامه-روش-تنظیم-و-نشر-آگهی-های-وزارت-دادگستری-و-ادارات-تابعه

وکیل


شماره 7128 19/12/44
آئین نامه روش تنظیم و نشر آگهی های وزارت دادگستری و ادرات تابعه
برای آنکه کلیه امور مربوط به نشر آگهی تحت نظارت اداره اطلاعات و مطبوعات وزارت دادگستری انجام خواهد شد.
ماده 1 - کلیه امور مربوط به نشر آگهی تحت نظارت اداره اطلاعات و مطبوعات وزارت دادگستری انجام خواهد شد.
ماده 2 - در مرکز در هر یک از دادسراها و دادگاهها و ادرات یک کارمند به پیشنهاد رؤسای مربوطه بموجب ابلاغ وزارتی بعنوان مسئول آگهی ها تعیین و علاوه بر حفظ سمت انجام وظیفه خواهند کرد و در شهرستانها رؤسا دوایر اطلاعات و مطبوعات ادارات دادگستری امور مربوط به آگهی ها را انجام میدهند.
تبصره 1 : در شهر هائیکه دوایر اطلاعات و مطبوعات دائر نیست به موجب ابلاغ رئیس مربوط یکنفر با حفظ سمت عهده دار انجام کارآگهی خواهد شد.
تبصره 2 : اداره کارگزینی رونوشت ابلاغات مسئولین مرکز و همچنین رؤسای مربوط در شهرستانها یک نسخه رونوشت ابلاغ مسئولین آگهی را به اداره اطلاعات و مطبوعات وزارت دادگستری ارسال خواهند داشت.
ماده 3 - مسئولین آگهی صحت و اصالت آگهی های شعب مختلف حوزه خود را گواهی و مهر نموده و آنرا باداره اطلاعات و مطبوعات وزارت دادگستری ارسال میدارند.
ماده 4 - در اداره کل ثبت در صورت لزوم دائره ای بنام دائره آگهی ها تشکیل میشود و مسئولین آگهی های هر قسمت که با بالاغ میدیر کل ثبت با توجه به حجم کار مستقلاَ یا با حفظ سمت تعیین میشوند تحت نظر دائره مزبور انجام وظیفه مینمایند و مسئولین آگهی در ثبت شهرستانها بموجب ابلاغ رؤسای مربوط تعیین میشوند رونوشت ابلاغ های صادره به دایره آگهی ها فرستاده خواهد شد.
ماده 5 - هر یک از مسئولین در اداره کل ثبت آگهی ها را بدایره آگهی میفرستد. رئیس دایره آگهی در مرکز و مسئولین آگهی ثبت شهرستانها پس از احراز اصالت آگهی برای انتشار آن با رعایت ماده 4 قانون تأسیس وزارت اطلاعات اقدام مینماید و پس از وصول روزنامه حاوی درج آگهی دو برگ گواهی حاکی از وصول و صحت و اصالت و مطابقت با اصل آگهی تنظیم و با سه نسخه از روزنامه برای پرداخت هزینه درج به اداره حسابداری ارسال میدارد.
ماده 6 - آگهی هائی که برابر ماده (100) قانون آئین دادرسی مدنی در امور جزائی و ماده (111) قانون آئین دادرسی کیفری تهیه میشود باید مطابق نمونه آگهی که بمنظور اختصار تهیه و پیوست این آئین نامه میباشد تنظیم شود.
تبصره 1 : حتی المقدور سعی شود تعداد متهمین در یک آگهی گنجانیده شود و از تحریر اعدا بطور کسر متعارفی و تنظیم آگهی بصورت جدولی خودداری و اعدا را بصورت کسر اعشاری قید نمایند.
تبصره 2 : آگهی باید با خط خوانا و بدون قلم خوردگی باشد.
ماده 7 - آگهی هائی که باید در روزنامه رسمی درج گردد مستقیماَ وسیله مسئولین آگهی به روزنامه مزبور فرستاده می شود.
ماده 8 - مسئولین آگهی در مرکز باید هر نسخه از آگهی را طی نامه جداگانه که در آن تعداد نوبت و نسخ روزنامه مورد نیازقید شده و اصالت آگهی نیز گواهی شده باشد به اداره اطلاعات و مطبوعات وزارت دادگستری ارسال دارند و هزینه درج آگهی هائی که بهای آن توسط صاحبان آگهی در صندوق تودیع میشود بایستی در نامه قید شود.
تبصره 1 : آگهی های صادره هر روزباید در همان روز به اداره اطلاعات و مطبوعات وزارت دادگستری ارسال شود.
تبصره 2 : در مورد آگهی شهرستانها که برای درج در روزنامه های مرکز ارسال میشود و هزینه آنها توسط متقاضی پرداخت میگردد همزمان باارسال آگهی هزینه درج را هم که طبق ماده 14 این آئین نامه محاسبه می شود باید بنحو مقتضی بنام اداره اطلاعات و مطبوعات وزارت دادگستری حواله کنند تا برای پرداخت آن به
روزنامه ذینفع وقفه ای ایجاد نشود.
ماده 9 - آن دسته از آگهی ها که درج آن در روزنامه های مرکز ضرورت دارد وسیله مسئولین آگهی در شهرستانها طی نامه ای با توجه بمفاد بخشنامه شماره 23418/1 - 17/6/43 و ماده 8 این آئین نامه به اداره اطلاعات و مطبوعات وزارت دادگستری باید ارسال شود .
تبصره 1 : نسخ مورد نیاز روزنامه حاوی درج آگهی ازطریق اداره اطلاعات و مطبوعات وزارت دادگستری بمرجع آگهی دهنده در شهرستانها ارسال میشود.
تبصره 2 : در مورد آگهی های دولتی دو برگ رسید که پیوست روزنامه ها ارسال می گردد باید وسیله مسئول آگهی در شهرستانها حداکثر ظرف دو روز تکمیل و به اداره اطلاعات و مطبوعات وزارت دادگستری برگشت داده شود تا به استناد آن دستور پرداخت هزینه درج صادر گردد و آن دسته از آگهی هائی که در روزنامه های محلی درج میشوند پس از تسلیم روزنامه حاوی آگهی مسئول مربوط دوبرگ رسید را به حسابداری محل جهت پرداخت هزینه ارسال می دارد.
تبصره 3 : در مرکز بعد از انتشار آگهی مسئول آگهی ظرف دو روز دو برگ گواهی حاکی از وصول و صحت و اصالت و مطابقت با اصل آگهی تنظیم با سه نسحه روزنامه ای که آگهی در آن درج شده به اداره اطلاعات و مطبوعات وزارت دادگستری میفرستد.
ماده 10 - رئیس شعبه آگهی های اداره اطلاعات و مطبوعات وزارت دادگستری باستناد گواهی مسئولین آگهی و تطبیق گواهی آنان با سوابق موجو در اداره اطلاعات و مطبوعات دستور پرداخت هزینه درج را صادر خواهند نمود و در شهرستانها به استناد گواهی رؤسای دوایر اطلاعات و مطبوعات و در شهرستانهائی که دائره اطلاعات و مطبوعات وجود ندارد با گواهی مسئولین آگهی هزینه درج پرداخت خواهد شد.
ماده 11 - چنانچه در اثر تسامح یا سهل انگاری مسئولین آگهی
اشتباهی در تنظیم آگهی بشود که موجب تجدید آن گردد و در نتیجه جریان دادرسی پرونده ها بتعویق افتد و یا برای تجدید آن هزینه به خزانه دولت یا متقاضی تحمیل گردد مسئولین مورد تعقیب اداری قرار خواهند گرفت .
ماده 12 - برای آنکه بعلت عدم وصول روزنامه جلسه دادرسی تجدید نگردد مسئولین آگهی در مرکز و مسئولین آگهی شهرستانها ( در مورد آندسته از آگهی هائی که برای درج در روزنامه های مرکز فرستاده اند ) موظفند مراتب را طوری به اداره اطلاعات و مطبوعات وزارت دادگستری اطلاع دهند که اداره مزبور برای مطالبه روزنامه حاوی آگهی های مرکز حداقل ده روز و برای مطالبه روزنامه حاوی آگهی های شهرستانها حداقل 20 روز قبل از تاریخ رسیدگی پرونده وقت داشته باشد در مورد روزنامه محلی نیز مسئولین آگهی در شهرستان ها موظفند اقدام مقتضی بعمل آورند تا موجبات تجدید جلسه رسیدگی بعلت عدم وصول روزنامه فراهم نگردد.
ماده 13 - آگهی هائی که حق الدرج آن ها وسیله متقاضیان پرداخت میشود باید در موقع تهیه و تنظیم مسئول آگهی هر قسمت میزان واقعی و دقیق حق الدرج را تعیین و بمتقاضی اعلام نماید تا پس از توزیع وجه بهمان میزان در صندوق و ارائه قبض آگهی به امضاء رسیده و ترتیب انتشار آن داده شود.
ماده 14 - ملاک محاسبه حق الدرج براساس مقررات و تصیب نامه های مربوطه خواهد بود.
ماده 15 - هزینه درج آگهی های دولتی را پس از درج آگهی و ارائه روزنامه و مدارک لازم اداره حسابداری بهمان ترتیبی که در ماده 14 مقرر است محاسبه و پرداخت مینماید.
ماده 16 - کسانیکه برای پرداخت هزینه آگهی ها ادعای عدم بضاعت مینمایند بایستی عدم بضاعت آنان توسط دادرس مربوط صراحتاَ گواهی شود تا در صورت امکان ترتیب درج آگهی بطور مجانی داده شود.
ماده 17 - در مورد آگهی های اتفاقی از قبیل آگهی های ترحیم و امثال آن در صورتیکه بهزینه اشخاص باشد مطلب در ذیل نامه مربوط به آگهی درج میشود و در صورتیکه هزینه آن را به وزارتخانه میپردازد باید درموقع ارسال آگهی بدفتر روزنامه همراه آن فرستاده شود.
وزیر دادگستری

شماره 7248 23/12/44
نمونه فرم طبق ماده 111 کیفری آگهی احضار
بنامبردگان مفصله الاسامی زیر که فعلا مجهول المکان می باشند بدینوسیله اعلام میشود که ظرف دو ماه پس از نشر آخرین آگهی برای رسیدگی در شعبه حاضر شوند و در صورت عدم حضور و انقضاء مدت مزبور طبق مقررات اقدام خواهد شد.
1 - …… 2 - …… 3 - ……
نمونه رسید
تاریخ ماه سال 134
تعداد برگه روزنامه حاوی آگهی
مربوط به پرونده کلاسه و شماره شعبه
دادگاه مطابق دستور چاپی که قبلاَاز طرف شعبه داده شده بود صحیحاَ واصل گردید.
نمونه فرم طبق ماده 100 آئین دادرسی
به متهمین زیر که محل اقامت آنها غیر معلوم است برطبق ماده 100 آئین دادرسی مدنی سه نوبت متوالی در روزنامه رسمی کشور شاهنشاهی و یکی از جراید کثیر الانتشار آگهی میشود که ظرف 3 ماه پس از نشر آخرین آگهی در شعبه دادگاه حاضر شوند در صورت عدم حضور دادگاه غیاباَ رسیدگی خواهد نمود چنانچه منبعد ابلاغی بوسیله آگهی لازم شود فقط یکنوبت در یک روزنامه خواهد بود.
1 - پرونده 40/405 حسین جعفری فرزند علی به اتهام ایراد ضرب
2 - پرونده 4/507 امیر محسنی فرزند احمد به اتهام صدور چک بلامحل
3 - پرونده ……

نوع : آیین نامه

شماره انتشار : 6154

تاریخ تصویب : 1344/12/19

تاریخ ابلاغ : 1345/01/22

دستگاه اجرایی :

موضوع :

منبع : وب سایت قوانین دات آی آر (معاونت آموزش دادگستری استان تهران)

    

قانون های مرتبط

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.