×

تصویبنامه مربوط به تشکیل شواریعالی امور پنبه کشور

تصویبنامه مربوط به تشکیل شواریعالی امور پنبه کشور

تصویبنامه-مربوط-به-تشکیل-شواریعالی-امور-پنبه-کشور

وکیل


رونوشت تصویبنامه شماره 18682 - 29/7/1333
بمنظور بهبود وضع کشت و تولید و رقم بندی و صادرات پنبه هیئت وزیران در جلسه مورخه 28/7/1333 بنا بر پیشنهاد وزارت کشاورزی و موافقت وزارت اقتصاد ملی و سازمان برنامه تصویب نمودند :
1 - شورائی بنام شواریعالی امور پنبه کشور با اختیارات تام از وزیر کشاورزی وزیر اقتصاد ملی و مدیر عامل سازمان برنامه یا قائم مقام آنها تشکیل گردد.
2 - تصمیمات متخذه از طرف شوری در تمام امور مربوطه بهبود گشت و تهیه پنبه مرغوب و صدور آن قابل اجراء خواهد بود.
3 - کمیته بنام کمیته اجرائی پنبه از طرف شورایعالی پنبه انتخاب می شود که طرح ها و برنامه های لازم را تهیه نماید تا پس از تصویب شورایعالی بموقع اجرای گذارده شود.
4 - آئین نامه و مقررات مربوط بوظائف شورایعالی و کمیته و همچنین تمام امور مربوط به پنبه پس از تصویب شوری قابل اجراء خواهد بود.
5 - مدت اختیار عملیات و انجام وظائف شورایعالی پنبه از تاریخ ابلاغ این تصویبنامه برای مدت پنجسال خواهد بود.
تصویبنامه در دفتر نخست وزیر است .
از طرف نخست وزیر
شماره 2
آئین نامه شورای عالی امور پنبه
ماده 1 - شورای عالی امور پنبه که بموجب تصویبنامه مورخ 27/8/1333 هیئت وزیران برای مدت پنجسال از تاریخ 7/10/1333 تشکیل می شود مرکب است از جناب آقای وزیر کشاورزی - جناب آقای وزیر اقتصاد ملی و جناب آقای مدیر عامل سازمان برنامه یا قائم مقام آنها
ماده 2 - شورای عالی امور پنبه برای اصلاح و توسعه کشت و بهبود پنبه و صادرات آن نسبت بموارد زیر اتخاذ نموده و مقررات لازم را وضع مینماید که کمیته اجرائی پنبه مستقیما یا بوسیله دستگاههای مربوطه بموقع اجرا میگذارد:
1 - تهیه و اصلاح بذر پنبه
2 - تنظیم امور کشت پنبه
3 - برداشت و رقم بندی وش
4 - نظارت بر کلیه کارخانجات و دستگاههای پنبه پاک کنی کشور
5 - تصفیه و عدلبندی
6 - خرید و فروش و اعلام نرخ و پنبه در داخله کشور
7 - تنظیم صادرات پنبه و اقدام برای بهبود آن
8 - اجازه تاسیس کارخانجات پنبه پاک کنی
9 - دفع آفات پنبه
ماده 3 - از طرف شورای عالی امور پنبه کمیته اجرائی پنبه مرکب از سه نفر بمعرفی وزراء کشاورزی و اقتصاد ملی و مدیر مرکب از سه نفر بمعرفی وزراء کشاورزی و اقتصاد ملی و مدیر عامل سازمان برنامه تشکیل می شود که طرحهای لازم را در حدود وظائف شورا تهیه و برای تصویب تسلیم شورای عالی امور پنبه بنماید.
ماده 4 - شورای عالی امور پنبه بطور عادی هر ماه یک مرتبه و در مواقع لزوم بنا بدعوتیکه از طرف کمیته اجرائی پنبه و یا یکی از اعضاء شورا بعمل خواهد آمد تشکیل جلسه داده و گزارش اقدامات کمیته را بررسی و نسبت به آن تصمیم لازم اتخاذ و ابلاغ خواهد نمود.
ماده 5 - در موارد احتیاج شورای عالی امور پنبه میتواند از نظر متخصصین راجع بامور مربوطه استفاده کند.
از طرف وزیر کشاورزی از طرف مدیر عامل سازمان برنامه کفیل وزارت اقتصاد ملی در جلسه 31/3/1334 بتصویب رسید.
شماره 3 1/4/1334
آئین نامه تشکیلات و وظایف کمیته اجرائی پنبه
فصل اول - تشکیلات
ماده 1 - کمیته اجرائی پنبه تشکیل می شود ا زنمایندگان وزارت کشاورزی و وزارت اقتصاد ملی و سازمان برنامه ( شرکت سهامی توسعه و اصلاح کشت پنبه )
ماده 2 - جلسات کمیته اجرائی پنبه با حضور 3 نفر رسمیت خواهد داشت ولی اتخاذ تصمیمات باکثریت آراء خواهد بود و عضویکه در اقلیت است در هر حال نظر خود را در ذیل صورتجلسه قید و در صورتیکه لازم بداند بشورای عالی امور پنبه نیز گزارش خواهد داد.
تبصره - در صورتیکه یکی از آقایان اعضاء کمیته اجرائی پنبه ( که حضورشان در جلسات کمیته اجرائی پنبه الزام آور است) بعلت مسافرت یا عذر موجه دیگر نتواند در جلسات رسمی کمیته اجرائی پنبه حاضر شود بایستی یک نفر نماینده از طرف خود برای ایام غیبت به کمیته اجرائی پنبه معرفی نماید و این نماینده دارای همان اختیارات عضو اصلی است و مراتب نیز باطلاع شورایعالی امور پنبه خواهد رسید.
ماده 3 - کمیته اجرائی پنبه میتواند از متخصصین مربوطه بعنوان مشاور استفاده نماید.
ماده 4 - کمیته اجرائی پنبه بطور معمول هر هفته یکبار تشکیل جلسه خواهد داد ولی در مواقع لزوم بدعوت هر یک از اعضاء جلسه کمیته تشکیل خواهد شد.
ماده 5 - شعبات شرکت سهامی توسعه و اصلاح کشت پنبه و ادارات تابعه وزارت کشاورزی و وزارت اقتصاد ملی و گمرکات صدوری در سرتاسر ایران موظف هستند که مراجعات کمیته اجرائی پنبه را انجام دهند.
ماده 6 - کمیته اجرائی پنبه دارای دبیرخانه و بقدر لزوم کارمندان دفتری مالی و غنی خواهد بود که امور مربوط بشورای عالی امور پنبه و کمیته اجرائی پنبه را انجام دهد.
ماده 7 - برای تامین هزینه های مربوط به کمیته اجرائی پنبه و شورای عالی امور پنبه کمیته طرحهای لازم را تهیه و از تصویب شورایعالی امور پنبه میگذراند. مادام که طرحهای مزبور تهیه و بمعرض اجراء درنیامده و در هر حال تا زمانی که اعتبار هزینه های لازم تامین نشده است و وزارت کشاورزی و شرکت سهامی توسعه و اصلاح کشت پنبه و وزارت اقتصاد ملی حداقل احتیاجات شورایعالی امور پنبه و کمیته اجرائی پنبه را تامین خواهند کرد.
ماده 8 - محل تشکیل جلسه بطور دائم در شرکت سهامی توسعه و اصلاح کشت پنبه خواهد بود.
فصل دوم
ماده 9 - وظایف کمیته اجرائی پنبه بقرار زیر است:
1 - تهیه طرح آئین نامه های لازم در حدود وظائفی که بشورای عالی امور پنبه محول است.
2 - اجراء مصوبات و آئین نامه هائی که از تصویب شورای عالی امور پنبه گذشته است.
ماده 10 - کمیته اجرالئی پنبه بعنوان عامل فعال شورای عالی امور پنبه شناخته می شود و بهمین عنوان نماینده شورای عالی مزبور برای دفاع از منافع و حیثیت پنبه ایران می باشد و حق دارد که طرح دعوی نموده و طرف دعوا قرار گیرد.
ماده 11 - کلیه اوراق و اسناد بهادار لااقل بامضاء دو نفر از 3 نفر عضو کمیته اجرای پنبه خواهد بود.
ماده 12 - اعضاء کمیته اجرائی پنبه خود یک نفر را برای مدت معینی بسمت دبیر کمبته انتخاب خواهند نمود که جز در موارد پیش بینی شده در ماده 11 و سایر مواد بالا مکاتبات لازم و وظائف محوله از طرف کمیته اجرائی پنبه را انجام دهد.
از طرف وزیر کشاورزی از طرف مدیر عامل سازمان برنامه کفیل وزارت اقتصاد ملی در جلسه 31/3/1334 بتصویب رسید.
آئین نامه و مقررات مربوط بطبقه بندی - جمع آوری تصفیه و صدور پنبه
فصل اول - در طبقه بندی
ماده اول - شورایعالی امور پنبه یک طبقه بندی رسمی مختص پنبه ایران برقرار میدارد.
ماده دوم - طبقه بندی پنبه ایران مربوط بدو عامل است :
یکی رقم و دیگری جنس الیاف پنبه
ماده سوم - رقم پنبه نوع و پاکی و طرز تهیه آن را تعیین مینماید. جنس الیاف پنبه مربوط بطول و اندازه مقاومت آن است.
ماده چهارم - شورای عالی امور پنبه ای ارقام پنبه ایران را منحصر به چهار رقم ( 1و 2و 3 و 4) مقرر میدارد که بطور متحدالشکل مربوط به تمام انواع پنبه ایران خواهد بود.
برای معرفی هر رقم شورایعالی پنبه جعبه تهیه خواهد کرد که در آن 4 تا 6 نمونه از همان رقم نشان داده خواهد شد 40 جعبه از چهار رقم پنبه رسمی که به مهر شورای عالی پنبه ممهور است در محل کمیته خواهد بود و برای سایر مراجع و کارخانجات بر طبق آنها جعبه های نمونه تهیه و با مهر کمیته اجرائی ممهور خواهد گردید.
ماده پنجم - هر گاه پنبه دقیقا با یکی از ارقام مزبور تطبیق ننماید رقم پنبه باسم نزدیکترین رقم تعیین خواهد شد. ولی بایستی تصریح گردد که پنبه منظور از رقم مزبور پست تر یا بالاتر است.
ماده ششم - طول الیاف پنبه ایران با میلیمتر اندازه گیری می شود. طول الیاف هر پنبه عبارتست از متوسط تجارتی الیاف آن پنبه که از طریق بین المللی پولینگ ( polling) بدست می آید.
ماده هفتم - مقاومت هزینه بوسیله کارشناس بر حسب هر نوع از پنبه تعیین خواهد شد کارشناس معلوم میدارد که پنبه منظور با مقایسه متوسط نوع همان پنبه از نظر مقاومت عالی است متعارفی است و یا پست است.
ماده هشتم - شواریعالی امور پنبه هر وقت لازم بداند جعبه های ارقام پنبه را تجدید خواهد کرد و در صورتیکه نوع جدیدی به انواع پنبه ایران اضافه و یا نوعی حذف گردد بطوریکه مستلزم تغییراتی در استاندارد پنبه شود شورایعالی امور پنبه نسبت به تکمیل استاندارد و تطبیق آن با وضع موجود اقدام نماید.
فصل دوم - در جمع آوری و خرید و فروش وش
ماده نهم - برای جلوگیری از اختلاط ارقام و انواع وش پنبه و همچنین برای جلوگیری از آلوده شدن وش با مواد خارجی محل خرید و فروش باید مسقف و باندازه کافی وسیع و آماده برای انجام عملیات مربوط بتحویل و تحول و تعیین رقم تفکیک آنها باشد.
ماده دهم - انواع و ارقام مختلف وش بایستی علیحده مورد معامله قرار گیرد و هر رقم از هر نوع وش در کیسه جداگانه تحویل خریدار خواهد شد. کارخانجات تصفیه پنبه در تصفیه وش های مخلوط و آلوده رعایت نوبت را ننموده و در هر حال پنبه حاصله از رقم تشخیص خواهد شد مامورین کمیته اجرائی پنبه در اجرای صحیح این ماده نظارت خواهند نمود.
ماده یازدهم - وش محصول هر ناحیه بایستی بکارخانه تصفیه مربوط بهمان ناحیه برای تصفیه تحویل شود.
ماده دوازدهم - حمل و نقل وش از یک ناحیه به ناحیه دیگر ممنوع مامورین کمیته اجرائی موظف هستند مراقبت نمایند که از حمل و نقل وش از ناحیه دیگر جلوگیری شود مامورین دولت و بنگاه های دولتی در اجرای این وظیفه با مامورین کمیته پنبه معاضدت و همکاری خواهند کرد.
ماده سیزدهم - حدود عملیات و ناحیه تابعه کارخانه ها از طرف کمیته اجرائی پنبه تعیین و پس از تصویب شورایعالی امور پنبه بموقع اجرا گذاشته خواهد شد.
فصل سوم - در کارخانه تصفیه پنبه در کارخانه
ماده چهاردهم - صاحبان کارخانه های تصفیه پنبه موجود در کشور مکلفند ظرف مدت سه ماه از تاریخ تصویب و انتشار این آئین نامه کارخانه خود را در دفتر کمیته اجرائی پنبه در تهران بثبت برسانند هر متقاضی ثبت بایستی اظهارنامه که نمونه آن از طرف کمیته اجرائی پنبه در اختیار وی گذاشته خواهد شد تنظیم و امضاء نماید بعلاوه متقاضی متعهد خواهد شد که کلیه مقررات مربوط بقبول وش و تصفیه آ، و همچنین عدلبندی پنبه را با حسن وجوه رعایت نماید و کارخانه هائیکه از اجرای ماده بالا تسامح و تغافل نمایند بنحو مقتضی از فعالیت و کار آنها جلوگیری بعمل خواهد آمد.
ماده پانزدهم - از این ببعد تاسیس کارخانه پنبه پاک کنی و تعیین محل نصب آن با پیشنهاد کمیته اجرائی پنبه و تصویب شورای عالی امور پنبه خواهد بود.
کمیته اجرائی پنبه بعد از وصول تقاضانامه اجازه نصب کارخانه پنبه پاک کنی بظرفیت تولید پنبه و مقتضیات محلی و قدرت کارخانه مورد درخواست رسیدگی و چنانچه نصب کارخانه مطابق مصلحت تشخیص داده شد بشورای عالی امور پنبه پیشنهاد مینماید که جواز نصب کارخانه پنبه را تحت شرایط و خصوصیاتی که مقتضی می بیند صادر نماید.
شورای عالی امور پنبه چنانچه صلاح بداند طبق پیشنهاد کمیته اجرائی پنبه جواز تاسیس کارخانه مزبور را صادر خواهد کرد.
اعتبار مدت جواز نصب کارخانه یکسال از تاریخ صدور است و در صورت وجود دلیل مکفی فقط برای یکبار میتوان تجدید نمود.
مقامات وزارت اقتصاد ملی و بانک ملی ایران و گمرک از صدور پروانه ورود کارخانه تصفیه پنبه و افتتاح اعتبار خرید و همچنین ترخیص آن بدون وجود جواز نصب صادره از ناحیه شورای عالی امور پنبه کشور خودداری خواهند نمود و از تاریخ اجرای این آئین نامه وزارت اقتصاد ملی اجازه نصب کارخانه پنبه پاک کنی را نخواهد داد.
ماده 16 - هر کارخانه پنبه پاک کنی بایستی دارای علامت مشخص باشد که در اداره ثبت علائم ثبت و باطلاع کمیته اجرائی پنبه رسیده باشد.
عدلهای پنبه تصفیه شده که علامت مشخص کارخانه را نداشته باشند نبایستی از کارخانه خارج شوند.
ماده هفدهم - شرط کار کارخانه پنبه پاک کنی برای هر دوره بهره برداری دریافت پروانه بهره برداری از کمیته اجرائی پنبه حداکثر تا 15 مرداد هر سال است این پروانه بشرطی داده خواهد شد که کارخانه پنبه پاک کنی نواقص فنی نداشته و موجب تنزل کیفیت پنبه نشود و همچنین معایب و نواقصی را که کمیته اجرائی حداکثر تا 15 اردیبهشت هر سال بنحو مقتضی باطلاع متصدیان کارخانه رسانیده است مرتفع نموده باشد.
ماده هیجدهم - مسئولین هر کارخانه موظف هستند که کمال مراقبت را در تصفیه وشها بنمایند و دستورالعملهای کمیته اجرائی و مامورین آن را اجرا نموده و از هر گونه عملی که موجب اختلاط انواع و ارقام و یا موجبات تنزل کیفیت پنبه باشد اجتناب نمایند.
ماده نوزدهم - مسئولین کارخانه های پنبه پاک کنی موظفند پنبه های تصفیه شده را طبق نمونه و دستور کمیته اجرائی پنبه عدل بندی نموده و پلمپ نمایند.
بر روی هر عدل بایستی نام و علامت کارخانه شماه - سری - سال تصفیه بتقویم میلادی و هجری - نوع - رقم و محل تولید وزن خالص و وزن با ظرف نقش شود و میبایستی این مشخصات نیز در دفاتر پلمپ شده هر کارخانه ثبت و در مواقع بازرسی بگواهی مامور کمیته اجرائی پنبه برسد مسئول هر کارخانه برای تصفیه هر پارتی گواهی نامه در چهار نسخه صادر مینماید و دو نسخه از آن را بخریدار تسلیم و یک نسخه آن را برای کمیته اجرائی ارسال خواهد داشت و نسخه چهارم را در بایگانی خود ضبط خواهد نمود.
تبصره - اوراق چاپی گواهینامه را کمیته اجرائی پنبه تهیه نموده و کارخانه های تصفیه پنبه از آنجا تحصیل مینمایند.
ماده بیستم - گواهی نامه هر کارخانه بایستی بامضاء کارشناس صلاحیتدار و معرفی شده از طرف کمیته اجرائی پنبه برسد.
کارشناس صلاحیتدار نوع و رقم و طول الیاف هر پارتی از پنبه های تصفیه شده را در ضمن گواهینامه تعیین و امضاء خواهد نمود.
ماده 21 - صدور گواهینامه برخلاف واقع بمنزله جعل خواهد بود و صادرکنندگان گواهینامه خلاف واقع از طرف کمیته اجرائی پنبه تعقیب خواهند شد.
ماده 22 - امضاءکنندگان ذیل گواهینامه بایستی با نمونه امضاءهائیکه در کمیته اجرائی سپرده تطبیق نماید.
فصل چهارم - در کارشناسی
ماده 23 - صلاحیت هر یک از کارشناسان امور پنبه بایستی نزد کمیته اجرائی محرز باشد. کمیته اجرائی پنبه بهر کارشناس صلاحیتدار گواهی نامه خواهد داد.
ماده 24 - کمیته اجرائی پنبه برای ترتیب کارشناس کلاس مخصوصی ترتیب خواهد داد و برای تدریس در کلاس مزبور از کارشناسان ورزیده قدیمی داخلی و خارجی استفاده خواهد شد.
ماده 25 - صادرکنندگان پنبه مکلفند برای صدور هر نوع پنبه قبلا با ارائه گواهی نامه صادره از ناحیه کارخانه تصفیه پنبه ازکمیته اجرائی پنبه تقاضای پروانه صدور بنمایند. کمیته اجرائی پنبه بعد از رسیدگی باوراق مربوطه و عندالاقتضاء بازرسی پنبه توسط کارشناس خود و رعایت سایر جهات و مقررات قرنطینه ای اجازه صدور خواهد داد.
ماده 26 - مقامات گمرکی از صدور پنبه های صادراتی که همراه پروانه صدور صادره از ناحیه کمیته اجرائی پنبه نباشد خودداری خواهند نمود.
تبصره - ماده بالا از اول دیماه 1334 بموقع اجراء گذارده خواهد شد.
ماده 27 - مامورین کمیته اجرائی پنبه در موقع صدور پنبه از کشور در گمرک بمدلهای پنبه رسیدگی خواهند نمود که دست خوردگی پیدا نکرده باشد. مامور گمرک بعد از گواهی مامور کمیته اجرائی اجازه صدور کالا را صادر خواهد نمود.
ماده 28 - شورایعالی امور پنبه در تمام مراحل حسن اجرای مقررات این آئین نامه خصوصا پنبه های صادراتی نظارت و عنداللزوم بازرسی خواهند نمود.
در جلسه 5/5/1334 و 5/7/1334 بتصویب رسید.
شورای عالی امور پنبه

نوع : تصویب نامه

شماره انتشار : 3113

تاریخ تصویب : 1333/07/28

تاریخ ابلاغ : 1334/07/24

دستگاه اجرایی :

موضوع :

منبع : وب سایت قوانین دات آی آر (معاونت آموزش دادگستری استان تهران)

    

قانون های مرتبط

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.