×

نظامنامه موقتی قانون انحصار دولتی تریاک

نظامنامه موقتی قانون انحصار دولتی تریاک

نظامنامه-موقتی-قانون-انحصار-دولتی-تریاک

وکیل


نمره 19705 تاریخ 10 مرداد 1307
ماده 1 - برای اجرای مواد 16 گانه انحصار دولتی تریاک مصوب 26 تیر 1307 موسسه در مرکز (تهران) باسم (موسسه انحصار دولتی تریاک) تاسیس میگردد که شعب آن در ولایات و ولایات مندرجا ایجاد خواهد شد و مادام که شعب مزبور تشکیل نگردیده تعلیمات اداره مرکزی به مامورین موقتی صادر بموقع اجرا گذاشته خواهد شدو
ماده 2 - کلیه معاملات و نگاهداری و انبارکردن و تیاری حمل و نقل و صدور تریاک شبره و چونه و لوله و جمع آوری سوخته و مشتقات آن با موسسه انحصار است.
ماده 3 - در هر سال چهار ماه قبل از شروع به کشت تریاک مامورین انحصار مکلفند در تمام حوزه خود اعلانی بموجب فرم نمره 1 تهیه و در تمام قراء که تریاک کاری میشود منتشر سازند تا زارعین تریاک بتوانند شخصا یا بوسیله نماینده ثابت الوکاله خود بطور جمعی یا انفرادی اظهارنامه خود را در ظرف سه ماه قبل از کشت تسلیم نموده و قبض رسید دریافت دارد.
ماده 4 - اظهارنامه باید در فورم نمره 2 تهیه شود و در ذیل اظهارنامه بایستی عبارت ذیل قید گردد.
اینجانب امضا کننده ذیل تعهد صحت مندرجات فوق را نموده و ملزم هستم که در موقع نوغان تریاک کلیه شیره تریاکهای خود را به موجب ماده 3 قانون انحصار دولتی تریاک که تحت نظر مامورین موسسه انحصار جمع آوری میشود بانبار موسسه انحصار آورده وزن نمایم و ظروف تریاک را مهر کرده تحویل بدهم.
ماده 5 - اظهارنامه و قبض رسید مجانی خواهد بود.
ماده 6 - در موقع فروش یا انتقال هر ملکی مالک آن باید فورا موسسه انحصار را مستحضر دارد والا موسسه انحصار صاحب تریاک را کسی میداند که اظهارنامه داده است.
ماده 7 - در موقع بدست آمدن محصول تریاک موسسه انحصار مکلف است برای تام قسمت هائیکه تحت زراعت تریاک است مامورین بتناسب مساحت و محصول تریاک معین کند که در موقع تیغ زدن و گرفتن تریاک نظارت کامل نماید تا تمام شیره حاصله اعم از سهم رعیت و ارباب پس از انقضای مدت لازم برای تیغ زنی وارد انبارهای موسسه انحصار گردد و نیز موسسه انحصار مکلف است انبارهای کافی برای جمع آوری شیره در دسترس زارعین بگذارد.
ماده 8 - مامورین انحصار مکلفند قیمت شیره تریاکهای وارد بانبار را تا مقدار یک من نقدا کارسازی و اضافه بر مقدار یک من را منتها در ظرف دو ماه بپردازند.
ماده 9 - موسسه انحصار در مقابل تریاک تحویلی که بیشتر از یک من باشد باید قبض مطابق فورم نمره 3 بدهد و ظروف تریاک بایستی به مهر صاحبان تریاک و موسسه انحصار ممهور و به آن ظروف اتیکت الصاق گردد و هرگاه در مدت دو ماهی که به موجب قانون برای خرید معین شده است تقلیل وزن بواسطه تبخیر شیره که به مهر صاحبان تریاک و موسسه انحصار رسیده پیدا شود مسئولیتی بر عهده موسسه انحصار نخواهد بود مگر اینکه امهار مزبور دست خورده باشد.
ماده 10 - پیشکاران و روسای مالیه ایالات و ولایات مکلفند قبل از نوغان تریاک شش تا دوازده نفر از مبرزین خبره های محلی را که طرف اعتماد باشند به موسسه انحصار معرفی کنند که موسسه مزبور سه نفر از بین آنها به قرعه انتخاب نماید تا آنکه خبره های مزبور بر طبق ماده 4 قانون انحصار قیمت تریاک را در موقع برداشتن محصول سه ساله اخیر قبل از قانون تصدیق نمایند موسسه انحصار میزان متوسط قیمت های مختلفه تریاک فوق را بعلاوه صدی ده ماخذ خرید خود قرار داده و آن قیمت را اعلام می نماید.
ماده 11 - موسسه انحصار مکلف است تمام تریاک مصرفی داخلی را مستقیما خود تیاری نماید و تریا مالی را هم منصحر به ولایاتی که لازم بداند کرده و فقط در همان ولایات باندرل الصاق کند.
ماده 12 - برای فروش تریاک مصرف داخلی موسسه انحصار مکلف است شعبی تعیین و محل آنها را برای اطلاع عامه اعلان نماید هر یک از شعب مذکور باید دارای لوحه باشد متضمن عبارت ذیل:
موسسه انحصار دولتی تریاک
شعبه نمره مصرف داخلی
ماده 13 - مراجعه کنندگان به شعب فروش انحصار تریاک برای مصرف داخلی در صورتی که قصد داشته باشند تریاک خریداری را بمعرض فروش بگذارند باید برای اجرای ماده 6 قانون انحصار اظهارنامه مطابق فرم نمره 4 امضاء و به شعبه تسلیم نمایند تا در مقابل اظهارنامه جواز مجانی فروش تریاک به خریدار مزبور داده شود.
تبصره - اگر اشخاص بدون داشتن جواز موسسه مبادرت بفروش تریاک نمایند متخلف از قانون محسوب و تریاک آنها در حکم قاچاق خواهد بود.
ماده 14 - موسسه انحصار دولتی تریاک مکلف است کلیه لولههای موجوده تریاک بی باندرل و دارای باندرل 21 شاهی را به قیمت یک من (640) مثقال سی و پنج تومان در نقاطی که زراعت تریاک میشود و 37 تومان در ولایاتی که فاقد زراعت تریاک می باشند خریداری و وجه آنرا به اضافه قیمت باندرل 21 شاهی نقدا بپردازد.
ماده 15 - حق خرید سوخته تریاک و حمل آن مطلقا با موسسه انحصار است و موسسه مزبور مکلف است تمام سوخته ها را با دقت کامل در مقابل مثقالی 2 شاهی جمع آوری و خریداری نماید و احدی حق ندارد بیش از 16 مثقال سوخته نزد خود نگاهدارد.
ماده 16 - مادام که کارخانه های کافی برای تیاری تریاک مصرف خارجی تهیه نشده موسسه انحصار مجاز است به تجاری که تقاضانامه رسمی میدهند اجازه دهد از تریاکهای وارده به انبار موسسه انحصار مقدار تریاکی که برای صدور به خارجه لازم دارند از صاحبان آنها اعم از زارعین و مالکین خرید مینمایند و یا از خود موسسه انحصار خریداری نموده و در تحت کنترل موسسه انحصار در کارخانه های شخصی خودشان تیاری نمایند پس از تیاری برای حمل از طرف موسسه انحصار سیم و پلمپ نموده جواز برای حمل به خارجه صادر نمایند.
ماده 17 - اجازه صدور تریاکی که به موجب ماده 6 قانون انحصار به تجار داده میشود حق جواز انحصاری آن مطابق قیمتی خواهد بود که موسسه انحصار مرکزی معلوم و توسط شعب خود در ایالات و ولایات در آذر ماه هر سال اعلان خواهد نمود قیمت جواز مزبور در 1307 تا 13 مرداد از طرف موسسه اعلان خواهدشد.
تبصره - هرقسمت از عوارض مالیات تحدیدسابق راکه نسبت بتریاک های موجوده صاحبان بتریاک های پرداختهباشند در موقع اخذقیمت جواز انحصارکسرخواهدشد.
ماده 18 - برای اجرای تبصره ماده 6 قانون تجاری که قبل از تصویب قانون انحصار معامله تریاک برای صدور بخارجه در 1307 نموده اندباید منتهی تا15 شهریور مدارک خودراباداره مرکزی موسسه انحصار رائه داده جواز معافی دریافت نمایندوبارعایت تبصره ماده 6 قانون هدمن (640 مثقال)شش تومان برای حقوق گمرکی و سایرعوارض قبل از تصویب قانون انحصار خواهند پرداخت.
ماده 19 - ورودتریاک ازخارجه بایر آن بدون جواز سمی موسسه انحصار ممنوع است ودرهرموردی که بارعایت ماده 11وتبصره ماده 10 قانون انحصارموسسه بخواهدجوازورودبدهدقبلاازوزارت مالیه استجازه خواهدنمود.
ماده 20 - حمل شیره وچونه برای معامله تجارتی داخلی ازشهری بشهردیگر بعهده موسسه انحصار دولتی تریاک است که از قرار هرمنی (640 مثقال)درهرفرسخ پستی یکصددینارازبابت کرایه حمل وقیمت بیمه از صاحبان تریاک دریافت داشته ودرمقابل قبض مطابق نمونه نمره5 بدهد.
تبصره - از تاریخی که صاحبان تریاک حمل تریاک خودراتقاضای کتبی نماینددرظرف7 روزبوسیله محموله ی سدیع السیر محلی حمل نمایندمشروط براینکه مقدار کلیه تریاک تقاضاکننده یا تقاضاکنندگان ازپنجاه من کمتر نباشد.
ماده 21 - ماموران کمرکات مکلفند واردین بسرحدرادرصورتیکه بیش از یک مثقال تریاک داشته وقبلا اطلاع نداده باشند تریاک آنها را مطابق قوانین و مقررات ضبط و تسلیم موسسه انحصار دولتی تریاک بنمایند اداره گمرکات مکلف است در کلیه دفاتر گمرکی سر حدی اعلانی برای اجرای ماده 12 قانون انحصار و 19و21 نظامنامه منتشر نماید تا مسافرین مستحضروبه موجب آن رفتار نمایند.
ماده 22 - از تاریخ 26تیر 1307 که تاریخ تصویب قانون انحصار دولتی تریاک است کلیه عوارض راجع بتریاک مصرف داخلی وخارجی اعم ازگمرک وغیره منسوخ وکلیه نظامنامه ها ومتحد مال ها ودستور های قبل ازتصویب قانون انحصار ملغی است.
ماده 23 - وزارت مالیه مظامنامه موقتی قانون انحصاردولتی تریاک ابلاغ و اجرای آن را مقررخواهد داشت.

نوع : آیین نامه

شماره انتشار :

تاریخ تصویب : 1307/05/10

تاریخ ابلاغ :

دستگاه اجرایی :

موضوع :

منبع : وب سایت قوانین دات آی آر (معاونت آموزش دادگستری استان تهران)

    

قانون های مرتبط

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.