×

نظامنامه مخارج مسافرت و فوق العاده کلیه مامورین دولتی

نظامنامه مخارج مسافرت و فوق العاده کلیه مامورین دولتی

نظامنامه-مخارج-مسافرت-و-فوق-العاده-کلیه-مامورین-دولتی
نظر به اینکه نظام نامه های مختلف مخارج مسافرت و فوق العاده یومیه که تاکنون بموقع مخارج مسافرت و فوق العاده یومیه که تاکنون بموقع عمل گذاشته شده باعث بطوء جریان امور اداری گردیده و لازم است نظام نامه جامعی برای مخارج مسافرت کلیه مامورین دولت تنظیم و مقرر شود بنابراین هیئت وزراء در جلسه 1 بهمن 1307 نظام نامه ذیل را بتصویب و عموم وزارتخانهها و ادارات دولتی مکلف با اجرای آن میباشند.
فصل اول
خرج سفر
ماده 1 - مخارج مسافرت عبارتست از خرج حمل و نقل مستخدم از محل توقف به نقاطی که در حکم مسافرت مستخدم قید شده است.
ماده 2 - میزان مخارج مسافرت برای کلیه راهها در داخله مملکت بطور مقطوع مطابق جدول ذیل است:
رتبه مستخدم خرج سفر برای هر فرسخ
پائین تر از رتبه 1 و مستخدم سرپایی 4 قران
1 5 ”
2 5 “
3 6 ”
4 6 ”
5 7 ”
6 8 ”
7 8 ”
8 8 ”
9 10 ”
ماده 3 - مستخدمینی که بخارج از حدود مملکت مسافرت مینمایند خرج سفرشان در داخله مطابق ماده دوم و در قسمت خارج از سرحد بشرح ذیل بطور مقطوع پرداخته خواهد شد.
نقاط ماموریت
مستخدمین رسمی مستخدمین جزء
بین النهرین - چخانسوز - کویته
بادکوبه 250 قران 180 قران
موصل - هرات 500 ” 200 “
نقاط قفقاز (باستثناء بادکوبه) 620 ” 370 ”
ترکستان - مسکو 900 ” 500 ”
جدمصر - اسلامبول - طرابوزان
ارضروم - سوریه 1250 ” 950 ”
بمبائی - کراچی - برلن - ورشو
بالکان - 1 نقره 1500 ” 960 “
کلکته – دهلی - شیلات
( از راه دزداب) 1750 ” 1250 ”
کابل 1800 ” 1250 ”
بروکسل - پاریس - رم - برلن - لندن 2500 ” 1500 ”
مادرید - لیسیون لاهه - اسکاندیناوی وینه
واشنگتن - پکن - توکیو 5000” 3000”
تبصره 1 - به مستخدمینی که خانواده همراه داشته باشند یک برابر علاوه تادیه میشود.
تبصره2 - به سفراء کبار و وزراء مختار و مامورین فوق العاده که در ردیف آنها محسوب میشوند علاوه بر میزان فوق نصف خرج سفر برای سایر مخارج اختصاصی آنها تادیه خواهد شد.
تبصره 3 - مخارج مسافرت مامورین مقیم خارجه بین شهرهای مختلف خارجه در ماموریت هائی که به آنها ارجاع میشود به تشخیص و تصدیق وزراء مختار پرداخته خواهد شد.
ماده 4 - مسافرت از یک نطقه به نقطه دیگر در داخله مملکت به نسبت مسافت بین آن دو نقطه در داخله تادیه میشود مگر اینکه به ملاحظه مقتضیات محلی وزارت خانه های مربوطه مصلحت بدانند که مستخدم مسافرت خود را از طریق خارجه طی نماید در این صورت بر طبق مواد فوق رفتار خواهد شد.
ماده 5 - مخارج مسافرتمامورین دولتی به نسبت نزدیکترین طریق پرداخته خواهد شد.
تبصره - مسافت کلیه راهها مطابق احصائیه های رسمی محسوب شده و در نقاطی که هنوز احصائیه نشده است بر طبق معمول محل منظور خواهد شد.
ماده 6 - در صورتی که مستخدمی در غیر از موطن اصلی خود منتظر خدمت شود بشرط عزیمت از محل ماموریت مخارج مسافرت خود را تا بوطن اصلی خود دریافت خواهد داشت.
تبصره - مقصود از موطن اصلی محل اقامت خانواده مستخدم بوده و بموجب ورقه هویت معلوم میشود.
ماده 7 - مستخدمینی که برای محاکمه در غیر موطن اصلی خود معلق میشوند پس از رسیدگی و اثبات بی تقصیری یا تشخیص محکومیت هرگاه جزء منتظرین خدمت قرار داده شوند و بخواهند بموطن خود مراجعت نمایند خرج سفر خود را تا موطن اصلی دریافت خواهند کرد و نیز مستخدمینی که برای محاکمه به مرکز احضار میشوند حق دریافت خرج سفر خود را خواهند داشت.
ماده 8 - در صورتیکه مسافرت مستخدم از طرف وزارتخانه بمقتضیاتی موقوف شود باید 3 چهارم خرج مسافرت ماخوذ را مسترد دارد.
ماده 9 - به مستخدمینی که برحسب تقاضای خودشان تبدیل ماموریت یا مرخصی داده می شود خرج سفر داده نخواهد شد مگر وقتی که 5 سال متوالی در یک محل مانده باشد و این حق برای مستخدمین غیربومی که در نقاط بد آب و هوا ماموریت داشتهاند پس از سه سال توقف حاصل است در موقع مرخصی خرج سفر از محل ماموریت تا موطن اصلی پرداخته میشود.
تبصره - مستخدمینی که پس از طی دوره ماموریت خود بشرح فوق پس از ( 3 یا 5 سال) خدمت بمرخصی می روند حق دریافت مخارج مسافرت خود را تا موطن اصلی ذهابا و ایابا خواهند داشت و در این صورت دوره ماموریتشان تجدید خواهند شد.
ماده 10 - به مامورینی که شغل آنها مستلزم مسافرت دائمی است از قبیل تحصیل داران و امنای مالیه جزء و سوار و غیره مخارج مسافرت در حوزه ماموریت پرداخته نمی شود و وجوهی که به آنها داده میشود بعنوان علیق خواهد بود ولی مفتشین وزارتی و مفتشین ایالتی مشمول این ماده نبوده و خرج سفر آنها پرداخته خواهد شد.
ماده 11 - برای پرداخت علیق حکم وزارتی لازم است و مبلغ مقطوع آن ماهی 8 تومان (80 قران) خواهد بود.
ماده 12 - به مستخدمین مشروحه ذیل خرج سفر پرداخته نمیشود:
الف - به مستخدمینی که به مرخصی میروند ( مکر بشرط مذکور در ماده 9)
ب - به مستخدمینی که از خدمت دولت منفصل یا استعفاء داده باشد.
ج - به مستخدمینی که وسائل حمل و نقل آنها از طرف دولت تبهیه شده باشد.
د - بمستخدمین مذکور در ماده 10
هـ - باشخاصی که در موقع مرخصی از محل به محل دیگر مسافرت و در محل ثانی مشغول خدمت می شوند مگر مشمول ماده نهم باشند.
و - بمستخدمینی که بنابر تقاضای خودشان به نقاط دیگر انتقال یابند مگر مشمول ماده (9) نباشند.
ماده 13 - حقوق مستخدمین کنتراتی با اشل تطبیق و با هر رتبه مطابقه کرده از همان قرار با آنها رفتار خواهد شد.
ماده 14 - مسافرت با طیاره مشروط باجازه مخصوص وزارتخانه مربوطه و تادیه مخارج آن از مقررات این نظامنامه مستثنی است.
فصل دوم فوق العاده
ماده 15 - فوق العاده یومیه عبارت از وجوهی است که علاوه بر حقوق معموله اداری بطور موقت بمستخدمین داده میشود و پرداخت فوق العاده مزبور برای این است که مخارج مستخدمین فوق الذکر در مدت ماموریت موقتی جبران گردد و میزان آن بترتیب مقرر است:
رتبه مستخدمین فوق العاده یومیه
پائین تر از رتبه 1 و مستخدمین سرپائی 8 قران
1 10 قران
2 10 قران
3 14 قران
4 14 قران
5 18 قران
6 18 قران
7 20 قران
8 20 قران
9 20 قران
ماده 16 - فوق العاده یومیه از تاریخ حرکت تا تاریخ معاونت پرداخته خواهد شد مگر اینکه بمامور مزبور ابلاغ شود که به محل ماموریت موقتی خود بطور دائم انتقال یافته است در این صورت فوق العاده مذکور از تاریخ وصول حکم جدید بمامورین پرداخته نخواهد شد.
ماده 17 - برای ماموریت هائی که مدت آن کمتر از شش ساعت و یا مسافت آن کمتر از 3 فرسخ باشد نصف فوق العاده مزبور تادیه خواهد شد.
ماده 18 - مستخدمینی که مدت ماموریتشان از 3 ماه تجاوز کند در ردیف مستخدمین منتقل محسوب و فوق العاده یومیه به آنها پرداخته نخواهد شد مگر اینکه وجود آنها برای ماموریت موقتی ضرورت پیدا کرده و ادامه فوق العاده یومیه بموجب حکم وزارتی تصویب شده باشد و الا پس از انقضاء 3 ماه پرداخت فوق العاده موقوف خواهد شد.
ماده 19 - مستخدمین کنتراتی فوق العاده یومیه را مطابق حقوقی که با رتبه قانونی تطبیق بشود دریافت خواهند نمود.
ماده 20 - مستخدمینی که به ماموریت میروند موظفند ماموریت خود را در کمترین مدت ممکنه انجام و به مرکز اصلی فورا مراجعت نمایند مامورینی که این نکته را رعایت ننموده یا مدت مسافرت خود را تعمدا امتداد دهند از خدمت معلق و مورد تعقیب و محاکمه واقع خواهند شد.
مامده 21 - بمستخدمینی که وسایل حمل و نقل آنها از طرف دولت تهیه شده فوق العاده یومیه با شرائط مقرره در این نظامنامه پرداخته میشود.
ماده 22 - در مدتی که مستخدمین در طی طریقند نباید از مدتی که مرسوم و معمول بوسایط نقلیه است تجاوز نماید مگر تاخیر بواسطه واقعه غیرمترقبه بوده باشد.
ماده 23 - فوق العاده یومیه ماموریتی که بمسافرت موقت بخارجه اعزام میشوند به شرح ذیل پرداخته خواهد شد.
رتبه مبلغ
از رتبه یک الی 3 و دون اشل و مستخدمین سرپائی 30 قران
از رتبه 4 الی 6 40 قران
ار رتبه 7 الی 9 50 قران
تبصره - مبلغ فوق برای مدتی که مستخدم در یک شهر خارجی توقف نماید پرداخته میشود و شامل نقاط بین راه که برای آنها خرج سفر مقطوع پرداخته شده نخواهد بود - تاریخ ورود و خروج بمحل ماموریت بوسیله تصدیق سفارتخانهها و قونسولگریها مشخص خواهد بود.
ماده 24 - برای جبران خساراتیکه در موقع انتقال مستخدم از نقطه به نقطه دیگر در ماموریت های ثابت وارد میشود فوق العاده انتقال بشرح ذیل پرداخته خواهد شد:
رتبه مبلغ
پائین تر از رتبه یک و رتبه 1 و رتبه 2 200 قران
رتبه 3 و 4 250 قران
رتبه 5 و6 350 قران
رتبه 7 و 8و 9 450 قران
تبصره 1 - این ماده شامل مامورین خارجه نیز میشود.
تبصره 2 - فوق العاده مزبور باستثای ماموریتهای موقتی در هر مورد که مسافرت مستخدم مستلزم تغییر مکان است و خرج سفر داده می شود پرداخته خواهد شد.
ماده 25 - اشخاصی که کار و مامورینشان طوری است که مرتبا بایستی از جهت امور ساختمان و تعمیرات یا ممیزی در منازل صحرائی یا اقامتگاههای موقتی بسر نبرند ممکن است مدد معاش بعنوان ( فوق العاده مقطوع صحرائی) معادل نصف فوق العاده یومیه رتبه خود دریافت دارند بدیهی است پرداخت این فوق العاده برای مدتی خواهد بود که اشخاص مربوطه بایستی از شهری که در آن اقامت دارند خارج بوده و همچنین از شهری که قاعدتا انتظار می رود در آن اقامت نمایند دور باشند پرداخت این فوق العاده باید در حکم مامورین مندرج در ماده 10 نخواهد بود.
مواد مخصوصه
ماده 23 - هیچگونه مخارج مسافرت یا فوق العاده انتقال داده نخواهد شد مگر مطابق مقررات این نظامنامه
ماده 27 - هیچیک از وزارتخانه ها و ادارات دولتی نمی توانند مستخدمین را به ماموریت اعزام دارند مگر اینکه اعتبار کافی برای پرداخت مخارج مسافرت و فوق العاده موجود باشد یا اینکه مامور کتبا متهد شود که مخارج مسافرت یا فوق العاده مطالبه ننماید.
ماده 29 - کلیه نظامنامه ها و دستوراتی که تاکنون راجع به خرج سفر و فوق العاده واعاشه در وزارت خانه و ادارات معمول به و مجری بوده و مخالف مقررات این نظام نامه باشد از تاریخ تصویب این نظام نامه ملغی خواهد بود.

نوع : آیین نامه

شماره انتشار :

تاریخ تصویب : 1307/00/00

تاریخ ابلاغ :

دستگاه اجرایی :

موضوع :

منبع : وب سایت قوانین دات آی آر (معاونت آموزش دادگستری استان تهران)

    

قانون های مرتبط

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.