×

آئین نامه بهبود وضعیت حمل و نقل و ترافیک شهر تهران

آئین نامه بهبود وضعیت حمل و نقل و ترافیک شهر تهران

آئین-نامه-بهبود-وضعیت-حمل-و-نقل-و-ترافیک-شهر-تهران
شماره65929/ت29528هـ                13/11/1383
وزارت کشور ـ سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور
         هیئت وزیران در جلسه مورخ 27/10/1383 بنا به پیشنهاد شماره 19066/80/1/10 مورخ 27/6/1382 نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران و به‎استناد اصل یکصد وسی و هشتم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، آیین نامه بهبود وضعیت حمل و نقل و ترافیک شهر تهران را به شرح زیر تصویب نمود:
آیین نامه بهبود وضعیت حمل و نقل و ترافیک شهر تهران
         ماده1ـ کارگروه بهبود وضعیت حمل و نقل و ترافیک شهر تهران به ریاست وزیر کشور و عضویت شهردار تهران، فرمانده نیروی انتظامی، معاون سازمان حفاظت محیط زیست، معاون سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور، رییس شورای اسلامی شهر تهران، معاون سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران، استاندار تهران، معاون وزیر مسکن و شهرسازی، معاون بالاترین مقام اجرایی دستگاه مربوط و دبیر شورای عالی هماهنگی ترافیک شهرهای کشور تشکیل می‎شود.
         تبصره1ـ دبیرخانه کارگروه یادشده در وزارت کشور مستقر خواهد بود.
         تبصره2 ـ کارگـروه یاد شـده می تواند حسب مورد از مسئولین سایر دستگاههای اجرایی دعوت به‎عمل آورد.
         ماده2ـ شورای عالی بیمه موظف است:
         الف ـ به منظور کاهش تخلفات منجر به تصادف با بهره گیری از اطلاعات ثبت‎شده راهنمایی و رانندگی نیروی انتظامی درخصوص تصادفات و تخلفات مربوط، نسبت به افزایش تعرفه های خود برای رانندگان متخلف و سیاستهای تشویقی برای سایرین اقدام نماید.
         ب ـ به منظور کاهش تراکم ترافیک ناشی از تصادفات خسارتی، نسبت به‎افزایش مبلغ خسارت ناشی از تصادفات، بدون ارایه گزارش پلیس تا مبلغ یک میلیون و پانصد هزار ریال اقدام نماید.
         ماده3ـ در اجرای ماده (7) قانون بیمه اجباری مسئولیت مدنی دارندگان وسایل نقلیه موتوری زمینی درمقابل اشخاص ثالـث ـ مصـوب 1347 ـ و بنـد (5)  ماده (18)  قانـون تنـظیم برخی از مقررات مالی دولت ـ مصوب 1380 ـ  نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران (مأموران اداره راهنمایی و رانندگی و پلیس راه) از تاریخ 1/1/1384 از حرکت وسایل نقلیه موتوری که فاقد قرارداد بیمه و گواهینامه معاینه فنی موضوع قوانین یادشده باشند، جلوگیری و خودرو را تا ارایه قرارداد بیمه شخص ثالث و گواهینامه معاینه فنّی در توقفگاه، متوقف می نمایند.
         ماده4ـ دبیرخانه شورای عالی هماهنگی ترافیک شهرهای کشور موظف است به‎منظور مدیریت تقاضای سفر و کاهش سفر و کاهش سفرهای زاید، طرحهای لازم از جمله طرحهای زیر را تهیه و پس از تأیید کارگروه بهبود وضعیت حمل و نقل و ترافیک شهر تهران و تصویب هیئت وزیران به مرحله اجرا درآورد:
         الف ـ ارایه پیشنهاد در مورد مراکز عمده نامناسب جذب کننده سفر به خارج از شهر تهران یا ضرورت اجرای طرحهای مکمل ترافیکی برای کاهش بار ترافیکی مراکز مذکور و همچنین ارایه پیشنهاد در تفکیک و تقسیم جاذبه های بیش از حد سفرها به‎مراکز خاص با هماهنگی دستگاههای اجرایی ذی ربط به دبیرخانه کارگروه موضوع ماده (1) این آیین نامه.
         ب ـ پیشنهاد طیف زمانی شروع و پایان کار ادارات، سازمانها، مدارس و کارخانجات و غیره با هماهنگی دستگاههای اجرایی ذی ربط به دبیرخانه کارگروه موضوع ماده (1) این آیین نامه.
         پ ـ اقدام در جهت تمرکز زدایی و ارایه خدمات موردنیاز جامعه در سطح محله.
         ت ـ تهیه طرح کامل نیازمندی شهر تهران به جایگاههای عرضه سوخت با همکاری وزارت نفت تا توسط بخش خصوصی به مورد اجرا گذاشته شود.
         ماده5 ـ وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات موظف است تمهیدات لازم برای افزایش اعتماد عمومی به خدمات شرکتهای وابسته را فراهم آورد، تا با استفاده بیشتر مردم، ادارات، شرکتها و سازمانها از خدمات مذکور سفرهای غیرضرور کاهش یابد. گزارش عملکرد و مقایسه‎ای اقدامات مزبور هر شش ماه به کارگروه بهبود وضعیت حمل و نقل و ترافیک شهر تهران، ارایه خواهدشد.
         ماده6 ـ سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران موظف است به منظور ارتقای فرهنگ و افزایش آگاهیهای عمومی برای رعایت قوانین و مقررات و توسعه رفتارهای صحیح ترافیکی، قوانین و مقررات مذکور را در تهیه و پخش برنامه ها رعایت نماید و طرحهای آموزشی مورد نظر کارگروه بهبود وضعیت حمل و نقل و ترافیک شهر تهران را به مرحله اجرا درآورد.
         ماده7ـ وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی موظف است دستورالعملهای ترافیکی مصوب کارگروه بهبود وضعیت حمل و نقل و ترافیک شهر تهران را جهت رعایت در تهیه فیلمها، به فیلمسازان اعلام و کنترل نماید.
         ماده8ـ برای ارتقای توان کنترل پلیس ترافیک تهران، منابع مالی لازم برای خرید هزار دستگاه موتور سیکلت، سیصد دستگاه خودرو و سایر تجهیزات موردنیاز، طبق زمانبندی پیشنهادی  تأمین می‎گردد.
         ماده9ـ وزارت کشور و سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور موظفند ساختار و تشکیلات سازمانی راهنمایی و رانندگی تهران را بنا به پیشنهاد نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران اصلاح نمایند.
         ماده10ـ سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور موظف است شغل افسران و درجه داران راهنمایی و رانندگی که فعالیت انتظامی ـ ترافیکی در معابر شهری و جاده‎ها دارند را جزو مشاغل سخت و زیان آور منظور نماید.
         ماده11ـ شهرداری تهران براساس اولویتهای مصوب کارگروه بهبود وضعیت حمل و نقل و ترافیک شهر تهران ، نسبت به ایجاد پارکینگهای عمومی و همچنین ایستگاههای اتوبوس و تاکسی و  ایجاد پلهای عابر پیاده برابر استانداردهای قابل قبول و نیز انجام اصلاحات هندسی معابر و تقاطعها اقدام نماید.
         ماده12ـ شهرداری تهران نسبت به تهیه تجهیزات کنترل هوشمند ترافیک شهر تهران از قبیل دوربینهای ثبت سرعت و سیستم ثبت تخلفات چراغ قرمز اقدام نماید و امکان بهره برداری از تصاویر مرتبط با تجهیزات کنترلی برای راهنمایی و رانندگی تهران را فراهم نماید. حضور نماینده راهنمایی و رانندگی در مرکز کنترل ترافیک شهرداری تهران الزامی است.
         ماده13ـ طرح ‎ساماندهی علایم راهنمایی و رانندگی تهیه و به مورد اجرا گذاشته شود.
         ماده14ـ نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران موظف است با موافقت وزارت کشور طرح تعویض پلاک خودروهای کشور را حداکثر ظرف  دو سال از تاریخ ابلاغ این آیین نامه، در تهران  اجرا نماید.
         ماده15ـ دستورالعمل بررسی تأثیرات ترافیکی احداث ساختمانها، به منظور اعمال پیش‎از صدور پروانه‎ساخت توسط شهرداری تهران تهیه و به‎تصویب مراجع ذی ربط می‎رسد.
         ماده16ـ شهرداری تهران موظف است با حمایت دولت ترتیبی اتخاذ نماید تا سهم حمل و نقل عمومی را در جابجایی مسافر تا پایان برنامه چهارم توسعه اقتصادی، اجتماعی وفرهنگی جمهوری اسلامی ایران ـ مصوب 1379 ـ به هفتاد و پنج درصد افزایش دهد.
         ماده17ـ شهرداری تهران می‎تواند نسبت به تشویق و ایجاد تشکلهای مردمی غیردولتی مؤثر در بهبود وضعیت ترافیک اقدام نماید.
         ماده 18 ـ شهرداری تهران موظف است اعتبار ردیف متفرقه تملک داراییهای سرمایه‎ای به شماره 503718 قانون بودجه سال 1383 کل کشور را به اولویتهای این آیین نامه اختصاص دهد.
         ماده19ـ دورة اجرای این تصویب نامه از زمان ابلاغ (18) ماه تعیین می شود.
معاون اول رییس جمهور ـ محمدرضا عارف

نوع : آیین نامه

شماره انتشار : 17464

تاریخ تصویب : 1383/10/27

تاریخ ابلاغ : 1383/11/17

دستگاه اجرایی :

موضوع :

منبع : وب سایت قوانین دات آی آر (معاونت آموزش دادگستری استان تهران)

    

قانون های مرتبط

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.