×

آئین نامه تشخیص صلاحیت پیمانکاران صنعت ساخت

آئین نامه تشخیص صلاحیت پیمانکاران صنعت ساخت

آئین-نامه-تشخیص-صلاحیت-پیمانکاران-صنعت-ساخت
شماره15117/ت29857هـ
11/3/1384
سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور
هیئت وزیران در جلسه مورخ 21/1/1384 بنا به پیشنهاد شماره 177367/101 مورخ 19/9/1382 سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور و به استناد ماده (22) قانون برنامه و بودجه ـ مصوب 1351ـ آئین نامه تشخیص صلاحیت پیمانکاران صنعت ساخت را به شرح زیر تصویب نمود:

این آئین نامه برای تشخیص صلاحیت آن دسته از متقاضیانی به کار می رود که تمایل به شرکت در اجرای طرحها یا پروژه های غیرصنعتی به روش طرح و ساخت دارند.
دریافت گواهینامه صلاحیت پیمانکاری صنعت ساخت ، مرحله اول از فرآیند احراز صلاحیت متقاضیان شرکت در مناقصه این قبیل طرح یا پروژه به شمار می رود. برای واگذاری هر طرح یا پروژه ، توان پیمانکاران دارنده گواهینامه صلاحیت توسط دستگاه های اجرائی ، طبق ضوابط ( آئین نامه ارجاع کار به پیمانکاران صنعت ساخت) ارزیابی می شود.
ـ اصطلاحات به کار رفته در این آئین نامه ، در معانی مشروح زیر به کار می روند:
روشی برای اجرای طرح یاپروژه که طبق آن ، طراحی (تمام یابخشی از طراحی پایه و طراحی تفصیلی) ، تامین مصالح و تجهیزات و خدمات فنی مربوط به آنها ، ساختمان ، نصب ، راه اندازی ، آزمایشهای کارایی و سایر خدمات جنبی مربوط به آنها به صورت توأم توسط یک پیمانکار صنعت ساخت انجام می شود. سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور .
تأیید حداقل توانایی پیمانکار صنعت ساخت در امور طراحی و اجرای طرحها یا پروژه های غیرصنعتی از سوی سازمان ، براساس ضوابط این آئین نامه.
مدرک رسمی نشان دهنده احـراز صلاحـیت که از سـوی سازمان صادر می شود ، که در این آئین نامه ، به اختصار ( گواهینامه صلاحیت) نامیده می شود.
شخص یا اشخاص حقوقی خواهان دریافت گواهینامه صلاحیت ، اعم از ایرانی یا ایرانی ـ خارجی که طبق مقررات این آئین نامه ، اقدام به درخواست گواهینامه صلاحیت می نمایند.
شرکتی که در ایران ثبت شده و اقامتگاه آن در ایران باشد. شرکتی که اقامتگاه آن خارج از ایران باشد. این شرکت برای این که بتواند به وسیله شعبه یا نماینده خود به امور پیمانکاری یا مشاوره در ایران مبادرت نماید ، باید در کشور اصلی خود شرکت قانونی شناخته شده و شعبه یا نمایندگی آن در اداره ثبت شرکتها و مالکیت صنعتی ، به ثبت رسیده باشد.
فعالیت هایی که در اساسنامه شرکت تعیین شده و انجام خدمات صنعت ساخت ، منطبق با رشته های درخواستی ، در آن منظور و شرکت براساس آن تشکیل شده است.
متقاضی که طبق ضوابط این آئین نامه ، گواهینامه صلاحیت دریافت کند.
عددی که توان پیمانکار را در هر تخصص تعیین می نماید و براساس آن ، مبلغ حداکثر برآورد کار و شمار کار مجاز پیمانکار مشخص می گردد. پایه یک نشانگر بالاترین توان می باشد.
حداکثر شمار کاری که می توان به صورت همزمان به پیمانکار در یک پایه از هر تخصص ارجاع نمود.
نشان دهنده توانمندی متقاضی به لحاظ علمی و طراحی ، در یک زمیـنه کـاری است. تخصـصهای نامبرده در این آئین نامه ، مشابه تخصصهای درج شده در ( آئین نامه تشخیص صلاحیت مشاوران) است.
رشته های کاری نامبرده در این آئین نامه ، مشابه رشته های کاری درج شده در ( آئین نامه طبقه بندی و تشخیص صلاحیت پیمانکاران) است.
مشارکتی که طبق مقررات منعقد شده است.
مشارکتی حقوقی بین دو و یا چند شرکت ، که در اداره کل ثبت شرکتها و مالکیت صنعتی به ثبت رسیده باشد.
متقاضیان زیر ، می توانند گواهینامه صلاحیت تقاضا کنند:
الف) شرکتی که از حداقل یک پیمانکار و حداقل یک مشاور ، که به ترتیب دارای گواهینامه صلاحیت پیمانکاری و مشاوره طبق ( آئین نامه طبقه بندی و تشخیص صلاحیت پیمانکاران و آئین نامه تشخیص صلاحیت مشاوران) باشند ، تشکیل و با یکدیگر مشارکت ثبتی داشته باشند.
ب) یک پیمانکار دارای گواهینامه صلاحیت طبق ( آئین نامه طبقه بندی و تشخیص صلاحیت پیمانکاران) با ایجاد واحد خدمات مشاوره درون سازمانی و اخذ گواهینامه صلاحیت برای آن واحد براساس ( آئین نامه تشخیص صلاحیت مشاوران).
پ) یک مشاور دارای گواهینامه صلاحیت طبق ( آئین نامه تشخیص صلاحیت مشاوران) با ایجاد واحد خدمات پیمانکاری درون سازمانی و اخذ گواهینامه صلاحیت برای آن واحد براساس ( آئین نامه تشخیص صلاحیت پیمانکاران).
ت) شخص حقوقی که به منظور انجام فعالیت طرح و ساخت ایجادشده و انجام این خدمات در اساسنامه آن ذکرگردیده است ، ولی شرکت فاقد گواهینامه صلاحیت مشاوره یا پیمانکاری می باشد.
ث) گروه مشارکت ، متشکل از مشارکت مدنی چند شرکت که مجموعاً دارای توان مشاوره و پیمانکاری باشند.
منظور از آئین نامه طبقه بندی و تشخیص صلاحیت پیمانکاران ، آئین نامه موضوع تصویب نامه شماره 48013/ت23251هـ مورخ 11/12/1381 هیئت وزیران و منظور از آئین نامه تشخیص صلاحیت مشاوران ، آئین نامه موضوع تصویب نامه شماره 20637/ت28437هـ مورخ23/4/1383 هیئت وزیران است. شکل حقوقی شرکتها در این آئین نامه مشابه شکل حقوقی تعریف شده برای آنها در آئین نامه های یادشده می باشد. درصورتی که هریک از آئین نامه های یادشده تجدیدنظر شود ، آئین نامه های تجدیدنظر شده جایگزین می گردند.
پیمانکاران صنعت ساخت طبق جدول یک در پایانه های پنج گانه و در هریک از تخصصهای هر رشته کاری ، براساس ضوابط این آئین نامه ، احراز صلاحیت می شوند. محدودیتی از نظر احراز صلاحیت در تخصصها و رشته های کاری وجود ندارد. متقاضیان درصورت تامین شرایط لازم ، می توانند در تمام رشته ها و تخصصها‏ گواهینامه صلاحیت دریافت کنند.
تقسیم بندی تخصصها و رشته های کاری پیمانکاران صنعت ساخت به شرح زیر است:
الف ـ رشته ساختمان ، شامل تخصصهای:
1ـ ساختمانهای آموزشی ، ورزشی ، بهداشتی و درمانی.
2ـ ساختمانهای مسکونی ، تجاری ، اداری ، صنعتی.
3ـ معماری داخلی.
4ـ نوسازی و احیای بافتهای فرسوده شهری .
5 ـ مقاوم سازی و پدافند غیرعامل ساختمانهای موجود.
ب ـ رشته آب ، شامل تخصص های:
1 ـ سدسازی و سازه های آبی.
2 ـ شبکه های آبیاری و زهکشی.
3 ـ تأسیسات آب و فاضلاب.
4 ـ حفاظت و مهندسی رودخانه.
5 ـ تونل و سازه های زیرزمینی.
6 ـ مقاوم سازی.
پ ـ رشته راه و ترابری ، شامل تخصص های:
1ـ راهسازی .
2ـ پل و تونل سازی .
3ـ حمل و نقل ریلی .
4ـ فرودگاه سازی .
5 ـ بندر سازی .
6 ـ مقاوم سازی.
ت ـ رشته کشاورزی شامل تخصص های:
1ـ کشاورزی ، منابع طبیعی و دامپروری.
2ـ شیلات و آبزیان.
3ـ فضای سبز.
4ـ آبیاری تحت فشار .
ث ـ رشته آثار تاریخی و فرهنگی شامل تخصص های:
1ـ پژوهشهای فرهنگی و تاریخی.
2ـ مرمت و احیای بناها و بافتهای تاریخی.
3ـ معرفی.
4 ـ مقاوم سازی.
متقاضیان نوع ( الف) ماده (4) بر مبنای جدولهای شماره (1) و (2) ، گواهینامه صلاحیت و پایه دریافت می کنند. در صورت وجود بیش از دو شرکت در مجموعه ، رشته و پایه پیمانکار صنعت ساخت ، با توجه به رشته و پایه بزرگترین سهامدار پیمانکار و تخصص و پایه بزرگترین سهامدار مشاور تعیین می شود.
متقاضیان نوع ( الف) ماده (4) ، می توانند حداکثر نیمی از افراد لازم را به استثنای سرگروه مربوط به تخصص مشاور ، برای خدمات مشاوره و پیمانکاری به طور مشترک معرفی کنند.
متقاضیان نوع ( ب) ماده (4) ، علاوه بر داشتن حداقل پایه در رشته پیمانکاری مربوط طبق جدول شمارة (2) ، باید با توجه به تخصص مورد نیاز تعیین شده در جدول شماره (1) ، امتیازهای لازم در بخش‏های نیروی انسانی متخصص و تجربه کاری شرکت را طبق ( آئین نامه تشخیص صلاحیت مشاوران) تامین کنند.
این نوع از متقاضیان می توانند حداکثر نیمی از افراد فنی لازم در بخش مشاوره و طراحی را به استثنای سرگروه مربوط به تخصص مشاوره ، از کارشناسان واجد شرایط لازم برای این کار که شاغل در بخش پیمانکاری هستند با توجه به ضوابط مربوط به صورت مشترک معرفی کنند.
متقاضیان نوع ( پ) ماده (4) ، علاوه بر داشتن حداقل پایه در تخصص مشاوره مربوط طبق جدول شماره (2) ، باید با توجه به رشته کاری مورد نیاز تعیین شده در جدول شماره (1) ، طبق ( آئین نامه طبقه بندی و تشخیص صلاحیت پیمانکاران) امتـیازهای لازم در بخشـهای مدیران و کـارکنان ، کارهای انجام شده ، تداوم کاری در امور پیمانکاری و توان مالی را تامین کنند.
سابقه نظارتی مشاوران ، می تواند با ضریب سی و سه درصد (33%) مجموع مبالغ کارهای اجرائی تحت نظارت آنها در 15 سال گذشته ، به عنوان سابقه کاری پیمانکاری منظور شود.
درمورد متقاضیان نوع ( ت) ماده (4) ، براساس آئین نامه های تشخیص صلاحیت و طبقه بندی پیمانکاران ، رشته و پایه پیمانکاری و براساس آئین نامه تشخیص صلاحیت مشاوران ، تخصص و پایه مشاوره تعیین شده و سپس با استفاده از جدولهای شماره (1) و (2) ، رشته ، تخصص و پایه شرکت متقاضی تعیین می‏گردد.
متقاضیان نوع ( ت) ماده (4) می توانند حداکثر نیمی ازافراد فنی لازم را برای خدمات مشاوره و پیمانکاری به طور مشترک معرفی نمایند.
متقاضیان نوع ( ث) ماده (4) ، برای طرحها و پروژه های خاصی که به تشخیص سازمان و دستگاه اجرائی پیمانکار واجد شرایط برای آنها از انواع ( الف) تا ( ت) موجود نبوده ، یا به تعداد کافی در دسترس نباشد ، به صورت موردی تشخیص صلاحیت می شوند.
تعداد کار مجاز پیمانکاران صنعت ساخت ، از جدول زیر استخراج می شود. حداکثر مبلغ کار نیز معادل (1/1) برابر مبلغ درج شده در (آئین نامه طبقه بندی و تشخیص صلاحیت پیمانکاران) و اصلاحات بعدی آن است.
(جدول تعداد کار مجاز پیمانکاران صنعت ساخت)
تعداد کار مجاز تعیین شده دراین جدول ، اضافه بر تعداد کار مجازی است که هریک از شرکتها دارای گواهینامه صلاحیت مشاوره یا پیمانکاری ، طبق آئین نامه های مربوط ، می توانند داشته باشند. درصورت وجود سابقه انجام کارهای غیرصنعتی به روش صنعت ساخت ، در پیـشینه کاری متـقاضی یا اعضـای گروه متـقاضی ، برای محـاسبه امتیاز تـجربه کاری مربوط به این قبیل کارها ، کل مبلغ کار به عنوان کارهای انجام شده پیمانکاری و حق الزحمه مشاوره ، برمبنای درصدی از مبلغ کار که توسط کمیته فنی یاد شده در ماده (16) تعیین خواهد شد ، به عنوان تجربه کاری مشاوره محاسبه و منظور می شود.
سازمان موظف است عملکرد پیمانکاران صنعت ساخت را درچارچوب دستورالعملی که به این منظور تهیه و ابلاغ می کند ، مورد ارزشیابی قرار دهد و از نتایج آن در تعیین صلاحیت پیمانکاران یادشده استفاده نماید. دستگاه های اجرائی ، باید براساس دستورالعمل یادشده و با درخواست سازمان ، اطلاعات موردنیاز برای ارزشیابی عملکرد پیمانکاران مذکور را به موقع در اختیار سازمان قرار دهند.
هر شرکت دارای گواهینامه صلاحیت مشاوره یا پیمانکاری ، تنها می تواند در یک شرکت یا گروه متقاضی و فقط در یکی از انواع نامبرده ( الف) تا ( ث) ماده (4) این آئین نامه ، حضور یابد و تقاضای گواهینامه صلاحیت کند.
به منظور ایفای وظایف درج شده در ماده (17) ، کمیته فنی تشکیل می شود. این کمیته متشکل از افراد زیر است:
الف ـ مدیرکل دفتر امور مشاوران و پیمانکاران سازمان (رییس کمیته).
ب ـ یک نفر خبره از تشکیلات مرتبط در وزارتخانه یا سازمانهای مستقل مربوط با معرفی وزیر و یا رییس سازمان.
پ ـ یک نفر خبره از انجمن صنفی مربوط.
در مواردی که انجمن صنفی مورد نظر تشکیل نشده است ، فرد موضوع بند ( پ) این ماده از حرفه مربوط ، توسط معاون فنی سازمان منصوب می گردد.
وظایف کمیته ، عبارت است از :
1 ـ بازنگری ، اصلاح و تکمیل جداول این آئین نامه.
2 ـ رسیدگی به تخلفات پیمانکاران.
3 ـ بررسی و تأیید دستورالعملهای اجرائی این آئین نامه.
4 ـ تصمیم گیری در مورد کارهایی که خارج از رشته و حداکثر مبلغ کار تعیین شده در این آئین نامه است.
تصمیم های این کمیته با اکثریت آرا که شامل نظر موافق رییس کمیته باشد ، قابل اجراست.
گواهینامه صلاحیت و تعیین پایه ، براساس درخواست متقاضی و تسلیم مدارک مورد نیاز ، پس از بررسیهای لازم توسط دفتر امور مشاوران و پیمانکاران صادر می شود.
گواهینامه صلاحیت صادره برای پیمانکاران صنعت ساخت که متشکل از دو یا چند شرکت هستند ، متعلق به مجموعه آنها است. دارندگان گواهینامه صلاحیت ، موظفند هر نوع تغییر در مشارکت یا سایر موارد را بی درنگ به سازمان اعلام کنند. درصورتی که این تغییرات بیش از سه ماه به طول انجامد ، پیمانکار صنعت ساخت موظف است نسبت به جایگزینی تغییرات اقدام کند و مراتب را برای تأیید مجدد صلاحیت به اطلاع برساند ، هرگاه این امر منجر به تغییرات در گواهینامه صلاحیت یا پایه صادره شود ، این موضوع به پیمانکار یاد شده ابلاغ می گردد. در این شرایط ، هرگاه دارنده گواهینامه کاری در دسـت اجرا داشته باشد ، قبول درخواست مجدد پایه یا گواهینامه صلاحیت ، منوط به اتمام کارهای در دست اجرا خواهد بود.
درصورتی که متقاضی برای دریافت گواهینامه صلاحیت ، اطلاعات و یا مدارک خلاف واقع ارایه دهد و خلاف واقع بودن آن نیز برحسب درخواست سازمان یا دستگاه اجرائی مربوط به تأیید کمیته موضوع ماده (16) برسد ، گواهینامه صلاحیت دریافتی لغو می شود و قبول تقاضای جدید ، موکول به موافقت سازمان و گذشت حداقل شش ماه از لغو گواهینامه صلاحیت خواهد بود.
دوره اعتبار گواهینامه صلاحیت ، چهار سال است. پذیرش درخواست ارتقای گواهینامه صلاحیت ، حداقل یک سال بعد از دریافت گواهینامه صلاحیت قبلی امکانپذیر است.
اسامی و پایه پیمانکاران دارای گواهینامه صلاحیت صنعت ساخت ، همه ساله از سوی سازمان منتشر می شود.
معاون اول رئیس جمهور ـ محمدرضا عارف

نوع : آیین نامه

شماره انتشار : 17555

تاریخ تصویب : 1384/01/21

تاریخ ابلاغ : 1384/03/18

دستگاه اجرایی :

موضوع :

منبع : وب سایت قوانین دات آی آر (معاونت آموزش دادگستری استان تهران)

    

قانون های مرتبط

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.