×

آئین نامه احداث توسعه، تبدیل، تکمیل و تجهیز و بهره برداری تاسیسات جهانگردی

آئین نامه احداث توسعه، تبدیل، تکمیل و تجهیز و بهره برداری تاسیسات جهانگردی

آئین-نامه-احداث-توسعه،-تبدیل،-تکمیل-و-تجهیز-و-بهره-برداری-تاسیسات-جهانگردی
شماره 19442 تاریخ 22/9/1361
جمهوری اسلامی ایران نخست وزیر
تصویب نامه هئیت وزیران
هیئت وزیران در جلسه مورخ 17/9/1361 بنا به پیشنهاد شماره 976/8 مورخ 29/3/1361 وزارت ارشاد اسلامی و با ستناد بند س ماده یک و ماده شش قانون تاسیس وزارت ارشاد اسلامی ( اطلاعات و جهانگردی سابق ) آئین نامه احداث توسعه، تبدیل، تکمیل و تجهیز و بهره برداری تاسیسات جریانگردی را بشرح زیر تصویب نمودند.
آئین نامه احداث، توسعه ، تبدیل و تجهیز و بهره برداری تاسیسات جهانگردی
ماده 1- تاسیسات اقامتی و پذیرائی موضوع این آئین نامه عبارتند از:
1- مهمانخانه ها "هتلها"
2- مهمانسراها
3- متلها
4- پانسیونها
5-اقامتگاههای جوانان
6- اردوگاههای جهانگردی
7- تاسیسات ساحلی
8-تاسیسات حمامهای آب معدنی
9- رستورانهای درون واحدهای اقامتی فوق
10-تاسیسات پذیرائی بین راهی(خارج از محدوده شهری) که در مسیرهای جهانگردی واقع است.
این واحدها به قصد ارائه خدمات وانتفاع طبق ضوابط مربوط برای اقامت و پذیرائی مسافران تاسیس میشوند.
تبصره1- منظور از واحدهای پذیرائی بین راهی واحدهائیست که خارج از محدوده شهرها باشند.


جمهوری اسلامی ایران
نخست وزیر
تصویب نامه هیئت وزیران
تبصره2: مسیرهای جهانگردی را وزارت ارشاد اسلامی تعیین و اعلام خواهد نمود.
ماده2- مهمانخانه ها ومهمانسراهای موضوع این آئین نامه بر حسب نوع تاسیسات و خدماتیکه ارائه مینمایند به پنج ستاره، چهارستاره، سه ستاره، دو ستاره و یک ستاره درجه بندی میشوند وتاسیسات پذیرائی و اقامتی دیگر موضوع این آئین نامه نیز بر حسب نوع تاسیسات و ارائه خدمات به درجات 1و2و3 تقسیم میشوند.
تبصره: از تاریخ تصویب این آئین نامه اجازه احداث فقط برای هتلهای یک دو وسه ستاره صادر خواهد شد.
ماده3- ضوابط درجه بندی و تعیین نرخ و شرح مشخصات تاسیسات جهانگردی بعهده وزارت ارشاد اسلامی است و نیز درجه بندی و تغییر و یا سلب درجه تاسیسات جهانگردی بعهده کمیسیون درجه بندی موضوع ماده 4 این آئین نامه میباشد.
ماده 4- بمنظور درجه بندی با تغییر یا سلب درجه تاسیسات پذیرائی و اقامتی کمیسیون درجه بندی بدعوت وزارت ارشاد اسلامی مرکب از نمایندگان وزارت ارشاد اسلامی واستانداری و فرماندای یا بخشداری(برحسب مورد) بهداری، شهرداری(برحسب مورد) شهربانی یا ژاندارمری (برحسب مورد) راه وترابری(برحسب مورد) صنف مربوط در شهرستان محل تاسیس جهانگردی تشکیل میشود. ریاست کمیسیون بعهده نماینده وزارت ارشاد اسلامی خواهد بود. تصمیمات متخذه با اکثریت آراء حاضرین در کمیسیون معتبر میباشد. در صورت اختلاف نظر در تصمیم و تساوی آراء طرفین آراء طرفی که نماینده وزارت ارشاد اسلامی در آن قرارداردمعتبر خواهد بود.
تبصره : تجدیدنظر کلی در درجه بندی کلیه تاسیسات پذیرائی و اقامتی در 3 سال یکبار باید توسط کمیسیون درجه بندی انجام شود.
ماده5- کمیسیون درخواست تعیین یا تغییر یا سلب درجه را که از طرف وزارت ارشاد اسلامی پیشنهاد میشود بررسی و با توجه به ضوابط ذکر شده در این آئین نامه نظر خود را باین وزارت اعلام مینمایند رای کمیسیون که از طریق تائید وزارت ارشاد اسلامی بواحد مربوطه ابلاغ میگردد قطعی ولازم الاجراء است.
ماده6- نظارت بر تاسیسات اقامتی و پذیرائی از جهت کیفیت و سطح خدمات و رعایت ضوابط درجه بندی و نرخ تعیین شده بر عهده وزارت ارشاد اسلامی است7 و در مورد مشاهده مسامحه در حسن اداره و نگهداری واحدهای پذیرائی یا هر گونه نارسائی و تخلف موارد آن به مالک یا مدیر تاسیس جهانگردی ابلاغ میشود هرگاه مالک یا مدیر در مهلت مناسبی که در اخطاریه ابلاغ شده برفع نارسائی یا تخلف اقدام نکند وزارت ارشاد اسلامی میتواند از طریق کمیسیون درجه بندی این آئین نامه برای کاهش درجه تاسیس جهانگردی اقدام نماید.
ماده7- در صورت تخلف از مواد این آئین نامه وزارت ارشاد اسلامی بشرح ذیل نسبت به واحد پذیرائی یا اقامتی متخلف اقدام مینماید.
الف- برای مرتبه اول موارد نقص یا خلاف کتبا" بواحد مربوط اعلام میشود تا پس از مهلت معینی نسبت به برطرف نمودن آن اقدام نماید.
ب - در صورت تکرار موار نقض یا تخلف، مراتب توسط قسمت جهانگردی وزارت ارشاد اسلامی به کمیسیون درجه بندی موضوع ماده 4 این آیئ نامه ارجاع میشود تا بر حسب مورد تصمیمات مقتضی در مورد واحد متخلف اتخاذ شود و برای این منظور به ترتیب ذیل عمل میشود.
1- عزل مدیر واحد مربوطه
2- تنزیل درجه واحد مربوطه
3- تشکیل واحد مربوطه برای مدت یک الی سه ماه
4- لغو دائمی پروانه بهره برداری واحد پذیرائی و اقامتی متخلف
تبصره 1: در رسیدگی به تخلفات در صورت عزل مدیر واحد پذیرائی و یا اقامتی مالک اینگونه واحدها موظفند ظرف مدت حداکثر یک ماه نسبت به تعیین و معرفی مدیر واجد شرایطی طبق ماده 11 این آئین نامه اقدام نماید.
در صورت عدم اقدام تا تعیین ومعرفی مدیر جدید واحد مزبور تعطیل خواهد بود.
تبصره2: کمیسیون میتواند با در نظر گرفتن کیفیات مخففه در موقع صدور حکم، تعدیل لازم را اعمال نماید.
تبصره 3- چنانچه مراتب خلاف، جنبه های اجتماعی داشته باشد یا اینکه رسیدگی به آن و مجازات متخلف از حیطه اختیارات وزارت ارشاد اسلامی خارج باشد موضوع بلافاصله بمراجع ذیصلاح اعلام خواهد شد تا اقدام لازم انجام پذیرد.
ماده8- چنانچه واحد پذیرائی و اامتی بدون مجوز قانونی مدت یکماه تعطیل باشد پروانه بهره بردرای چنین واحدی راسا" بوسیله وزارت ارشاد اسلامی لغو و برای شروع بکر مجددا" اینگونه واحدها، برابر ماده 4 این آئین نامه درجه بندی مجدد خواهد شد.
ماده9- متقاضایان احداث، تکمیل و یا تبدیل تاسیس جهانگردی موظفند پس از کسب موافقت وزارت ارشاد اسلامی مدارک کافی دال بر قانونی بودن تصرف ملک مربوطه و در صورت استیجاری بودن ملک مدار مربوط به موافقت مالک را بانضمام نقشه های کامل تاسیس و سایر مدارک مورد نیاز را جهت بررسی وتطبیق با ضوباط مربوطه و کسب مجوز شروع بکار بوزارت ارشاد اسلامی تسلیم نمایند.
تبصره: شهرداریها و سایر مراجع صادر کننده پروانه مکلفند بهنگام صدور پروانه ساختمان تاسیسات مشمول این آئین نامه ضمن مراعات ضوابط مربوط به خود، اجازه وزارت ارشاد اسلامی ار نیز از متقاضی مطالبه و پروانه ساختمان را براساس نقشه های تصویب شده وزارت ارشاد اسلامی صادر نماید.
ماده10- متقاضی موظ فاست پس از آماده نمودن تاسیس برای بهره برداری مراتب را جهت دریافت پروانه بهره برداری باطلاع وزارت ارشاد برساند، چنانچه مشخصات تاسیس با نقشه های تائید شده وزارت ارشاد اسلامی طبق ضوابط مربوطه منطبق باشد پروانه بهره برداری صادر میشود در غیر اینصورت تا ده روز پس از بازدید از تاسیس موارد نارسائی با تعیین مهلت متعارف برای رفع آن بدرخواست کننده ابلاغ میشود. وزارت ارشاد اسلامی میتواند قبل از تشکیل کمیسیون درجه بندی پروانه موقت بهره برداری صادر نماید و نوع خدمات تاسیس را بر اساس درجه ای که در اغاز کتبا" با آن موافقت شده است تعیین نماید.
ماده 11- وزارت ارشاد اسلامی باید تا سه ماه پس از صدور پروانه بهره برداری موقت نسبت به درجه بندی تاسیس و صدور پروانه بهره برداری قطعی اقدام کند و در این فاصله نرخ تاسیس نباید از نرخ تعیین شده درجه ایکه پروانه بهره برداری موقت آن داده شده تجاوز نماید. ضمنا" موارد ماده 7 این آئین نامه در مور پروان ای موقت نیز اعمال میگردد.
ماده 12- برای گرفتن پروانه بهره برداری مالک باید یک مدیر برای تاسیس جهانگردی معرفی نماید. مالک خود میتواند مدیریت تاسیس جهانگردی را بشرط واجد شرایط بودن بعهده گیرد.
شرایط مدیر که به تائید وزارت ارشاد اسلامی تعیین میشود بشرح ذیل است:
الف - تابعیت دولت جمهوری اسلامی ایران
ب- دارا بودن برگ پایان خدمت با معافیت دائم از خدمت
ج- دارا بودن برگ عدم سوء پیشینه
د- داشتن صلاحیت اختلاقی و فنی و حسن شهرت اجتماعی به تائید وزارت ارشاد اسلامی
ه- دارا بودن حداقل سن 20 سال
ز: دارا بودن سابقه کار در صنعت جهانگردی یا دارا بودن گواهینامه طی دوره آموزشی داخل و یا خارج از کشور که به تائید مقامات ذیربط رسیده باشد.
تبصره 1: هر مدیر میتواند فقط یک تاسیس جهانگردی را اداره کند.
تبصره2- اداره واحد پذیرائی ممکن است با شخص حقیقی و یا حقوقی باشد و در هرصورت مدیر مسئول شخص حقیقی خواهد بود.
تبصره3 : مدیران تاسیس نباید غیر از مدیریت واحد شغل دیگری داشته باشد.
تبصره 4 : مدیران تاسیسات پذیرائی مسیر راههای جهانگردی در صورت عدم احراز شرایط بند ز از ماده 12 این آئین نامه با نظر قسمت جهانگردی وزارت ارشاد اسلامی میتوانند به اداره واحد بپردازد.
ماده13- مدیران واحدهای پذیرائی و اقامتی موضوع این آئین نامه موظف برعایت کامل موازین جمهوری اسلامی ایران که ضوابط آن از طرف وزارت ارشاد اسلامی تعیین و ابلاغ خواهد شد میباشند ودر صورت مشاهده تخلف وزارت ارشاد اسلامی پس از اخطار کتبی طبق ماده 7 این آئین نامه عمل خواهد کرد.
ماده14- مدیران تاسیسات جهانگردی موظف هستند فهرست نرخ اطاق و خوردنیها و نوشیدنیها و سایر خدمات واحد را که به تائید وزارت ارشاد اسلامی رسیده است در محل مناسبی نصب نمایند. و مسئول رعایت آن میباشند.
تبصره : زبان جهانگردی در کشور(انگلیسی، فرانسه، آلمانی وعربی) است، تاسیسات جهانگردی موظفند صورت حسابها و فهرست نرخ اغذیه و خدمات خود را روی نمونه هائی که بزبان فارسی و یکی از زبانهای فوق تهیه شده است ارائه نمایند.
ماده15- مدیران تاسیسات جهانگردی موظفند روادید مسافرین خارجی را کنترل نمایند.
ماده 16-تاسیسات جهانگردی موظفند نیروی مورد نیاز خود را از فارغ التحصیلان مدارس ومراکز آموزشی خدمات جهانگردی و موسسات مشابه آن تامین کنند و کارکنان را که آموزش ندیده اند برای تعلیمات لازم باین مرکز معرفی نمایند.
ماده 17- صدور اجازه احداث، توسعه، تبدیل، تکمیل وتجهیز و بهره برداری و تعینی درجه واحدهای پذیرائی و اقامتی موضوع این آئین نامه با وزارت ارشاد اسلامی میباشد.
ماده 18- شهربانی و ژاندارمری جمهوری اسلامی ایران و سایر مراجع قانونی ذیربط مکلفند به تقاضای وزارت ارشاد اسلامی از ادامه فقعالیت واحدهای پذیرائی و اقامتی متخلف موضوع ماده یک و همچنین موسسات غیر مجاز که به اقامت و پذیرائی مسافران مبادرت مینمایند جلوگیری نمایند.
ماده 19- این آئین نامه مشتمل بر 19 ماده و 13 تبصره میباشد. و از تاریخ تصویب این آئین نامه کلیه مقررات مغایر از درجه اعتبار ساقط است.
نخست وزیر - میرحسین موسوی

نوع : آیین نامه

شماره انتشار :

تاریخ تصویب : 1361/09/17

تاریخ ابلاغ :

دستگاه اجرایی :

موضوع :

منبع : وب سایت قوانین دات آی آر (معاونت آموزش دادگستری استان تهران)

    

قانون های مرتبط

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.