×

آئین نامه اجرائی ماده (10) قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت

آئین نامه اجرائی ماده (10) قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت

آئین-نامه-اجرائی-ماده-(10)-قانون-تنظیم-بخشی-از-مقررات-مالی-دولت-
شماره5649/ت32855هـ 1/3/1384
وزارت کشور ـ سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور
هیئت وزیران در جلسه مورخ 11/2/1384 بنا به پیشنهاد مشترک وزارت کشور و سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور ، موضوع نامه شماره 11074/101 مورخ 4/2/1384 سازمـان یـادشـده و به استناد ماده (10) قانون تنظیم بخشی از مـقررات مالی دولت ـ مصوب 1380ـ آئین نامه اجرائی ماده یادشده را به شرح زیر تصویب نمود:

به منظور پیشگیری و پیش آگاهی و امداد رسانی و بازسازی و نوسازی مناطق آسیب دیده از حوادث غیرمترقبه از جمله سیل ، زلزله ، سرمازدگی ، طوفان ، پیشروی آب دریا ، آفات فـراگیر محصولات کشاورزی ، اپیدمی های دامی اعتبارات پیش بینی شده در قانون بودجه سالانه برای حوادث غیرمترقبه بنا به پیشنهاد وزارت کشور و تایید سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور بین استانهای آسیبدیده توزیع می شود تا با تصویب کارگروهی مرکب از استاندار به عنوان رییس ، معاون عمرانی استاندار ، رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی ، مدیرعامل جمعیت هلال احمر ، مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب ، مدیرعامل شرکت برق منطقه ای ، رییس سازمان مسکن و شهرسازی ، مدیرکل اداره هواشناسی ، مدیرکل راه و ترابری ، رییس سازمان جهاد کشاورزی ، رییس دانشگاه علوم پزشکی و مسئول ستاد حوادث و سوانح غیرمترقبـه استان به پروژه های مشخص شده اختصاص یابد تا پس از مبادله موافقتنامه با سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان ، برابر مقررات هزینه شود.
ستاد حوادث و سوانح غیرمترقبه استان موظف است حداقل بیست درصد (20%) اعتبار سهمیه استان را به پروژه های پیشگیری از حوادث غیرمترقبه که دارای مطالعات با توجیهات فنی اقتصادی و اجتماعی و زیست محیطی باشد اختصاص دهد.
در موارد ضروری با پیشنهاد وزارت کشور و تایید سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور بخشی از اعتبارات حوادث غیرمترقبه را می توان به صورت متمرکز اختصاص داد.
از محل منابع اختصاص یافته به حوادث و سوانح غیرمترقبه برای اجرای طـرحهـای کـارگـروه های طرح جامع امداد و نجات مدیریت بحران کشور با پیشنهاد وزارت کشور و تایید سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور اعتبارات لازم اختصاص می یابد.
بخشی از اعتبارات اختصاص یافته به حوادث و سوانح غیرمترقبه تا زمان برقراری پوشش کامل بیمه ای در سطح کشور به پیشنهاد وزارت کشور و تایید سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور به منظور پرداخت کمکهای بلاعوض به اشخاص حقیقی و حقوقی غیردولتی خسارت دیده از حوادث غیرمترقبه با رعایت سقفهای مندرج در جدول شماره (1) پیوست بین مناطق آسیب دیده توزیع می شود تا پس از مبادله موافقتنامه با سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان ، برابر مقررات هزینه شود.
تشخیص میزان خسارت و مبلغ قابل پرداخت در مورد وسائط نقلیه با تایید کارگروهی مرکب از مسئول ستاد حوادث و سوانح غیرمترقبه استان ـ اداره راهنمایی و رانندگی استان و فرمانداری محل خواهد بود.
تشخیص میزان خسارت وارده شده به محصولات کشاورزی و دامی و مبلغ قابل پرداخت به هر کشاورز و دامدار خسارت دیده با تایید کارگروهی مرکب از نمایندگان فرمانداری محل ، بانک کشاورزی و سازمان جهاد کشاورزی خواهد بود.
تشخیص میزان خسارات و مبلغ قابلپرداخت در مورد واحدهای مسکونی و تجاری و لوازم خانگی با تایید کارگروهی مرکب از مسئول ستاد حوادث و سوانح غیرمترقبه استان ، نمایندگان فرمانداری و بنیاد مسکن انقلاب اسلامی خواهد بود.
ستاد حوادث و سوانح غیرمترقبه استان می تواند در صورت لزوم از نمایندگان سایر دستگاه های اجرائی برای شرکت در جلسات کارگروه های مذکور دعوت نماید.
پرداخت کمک بلاعوض به وراث متوفیان حوادث و سوانح غیرمترقبه با تایید کارگروهی متشکل از نمایندگان ستاد حوادث و سوانح غیرمترقبه ، دادگستری و جمعیت هلال احمر استان خواهد بود.
بخشی از اعتبارات اختصاص یافته به حوادث و سوانح غیرمترقبه به پیشنهاد وزارت کشور و تایید سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور به منظور بازسازی واحدهای مسکونی و تجاری آسیب دیده و نیز جبران خسارات بخش کشاورزی و دامی ، کارگاه های تولیدی و صنعتی و سایر خسارتهای مردمی به صورت وجوه اداره شده در اختیار دستگاه های اجرائی ذی ربط قرار می گیرد تا پس از مبادله موافقتنامه با سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور (یا استان) با تعیین بانک عامل نسبت به پرداخت تسهیلات ارزان قیمت به آسیب دیدگان با رعایت سقفهای مندرج در جدول شماره (2) پیوست ، برابر مقررات اقدام گردد.
به منظور تامین منابع بانکی ارزان قیمت از محل منابع داخلی بانکها جهت بازسازی مناطق آسیب دیده با پیشنهاد وزارت کشور و تایید سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور بخشی از اعتبارات اختصاص یافته به حوادث و سوانح غیرمترقبه می تواند صرف تامین مابه التفاوت سود و کارمزد سیستم بانکی گردد تا در قبال آن بتوان از منابع داخلی بانکها نسبت به پرداخت تسهیلات بانکی ارزان قیمت به آسیب دیدگان اقدام نمود.
از محل منابع اختصاص یافته به حوادث غیرمترقبه طبق دستور العملی که با پیشنهاد وزارت کشور و سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور (با هماهنگی دستگاه های اجرائی ذی ربط) تهیه می شود اعتبار مورد نیاز برای پرداخت به صندوق کمک به تولیدکنندگان خسارت دیده به محصولات کشاورزی و دامی و به صندوق بیمه محصولات کشاورزی و دامی و شرکتهای بیمه برای جبران خسارت ناشی از حوادث غیرمترقبه به نحوی اختصاص خواهد یافت که با پوشش بیمه ای کامل به تدریج کمکهای بلاعوض حذف شود.
صندوق بیمه محصولات کشاورزی و دامی و صندوق کمک به تولیدکنندگان خسارتدیده محصولات کشاورزی و دامی موظفند گزارش عملکرد خود را هر سه ماه یک بار به وزارت کشور و سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور اعلام نمایند تعیین سهم درصد اعتبار اختصاصی سالانه منوط به نحوه عملکرد صندوقهای مذکور خواهد بود.
در صورت وقوع حوادث غیرمترقبه طبیعی از جمله خشکسالی ، سیل ، زلزله و … بنا به پیشنهاد مشترک وزارت کشور و سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور و تصویب هیئت وزیران میزان تنخواه گردان خزانه تا میزان حداکثر معادل یک درصد (1%) بودجه عمومی هر سال افزایش می یابد.
تنخواه گردان مذکور متناسب با نوع خسارت با اطلاع سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور به بودجه دستگاه های اجرائی ذی ربط اضافه شده و در چارچوب این آئین نامه و سایر مصوبات هیئت وزیران ، به موجب ماده (78) قانون محاسبات عمومی کشور ـ مصوب1366 - و با رعایت قانون نحوه هزینهکردن اعتباراتی که به موجب قانون از شمول قانون محاسبات عمومی و سایر مقررات عمومی دولت مستثنی هستند هزینه خواهد شد.
تنخواه مذکور حداکثر تا پایان همان سال از محل صرفه جویی در اعتبارات عمومی و یا اصلاح بودجه سالانه تسویه خواهد شد.
مبلغ مذکور به حساب جداگانه ای که خزانه تعیین می نماید واریز می گردد.
معاون اول رئیس جمهور ـ محمدرضا عارف

نوع : آیین نامه

شماره انتشار : 17545

تاریخ تصویب : 1384/02/11

تاریخ ابلاغ : 1384/03/04

دستگاه اجرایی :

موضوع :

منبع : وب سایت قوانین دات آی آر (معاونت آموزش دادگستری استان تهران)

    

قانون های مرتبط

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.