آئین نامه ارجاع کار به پیمانکاران صنعت ساخت
شماره12343/ت29856هـ 2/3/1384
سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور
هیئت وزیران در جلسه مورخ 24/1/1383 بنا به پیشنهاد شماره 177367/101 مورخ 19/9/1382 سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور و به استناد ماده (22) قانون برنامه و بودجه ـ مصوب 1351 - آئین نامه ارجاع کار به پیمانکاران صنعت ساخت را به شرح زیر تصویب نمود:
ایـن آئین نامه ، ضوابط ارجاع کار به پیمانکار دارای گواهینامه صلاحیت پیمانکاری صنعت ساخت را تعیین میکند.
اصطلاحات زیر ، در معانی مشروح زیر به کار می روند:
الف ـ فراخوان نخست: فرایندی که در آن از پیمانکاران دارای گواهینامه صلاحیت ، برای ارزیابی توان اجرای کار ، دعوت به عمل می آید.
ب ـ دعوت نامه ارزیابی توان اجرای کار: اسنادی که به منظور ارزیابی توان اجرای کار پیمانکاران ، برای آنها ارسال می شود.
پ ـ اظهارنامه ارزیابی توان اجرای کار: سندی ضمیمه دعوت نامه ارزیابی توان اجرای کار است که به وسیله پیمانکاران تکمیل و به دستگاه اجرائی تحویل می شود.
ت ـ ارزیابی توان اجرای کار: بخشی از فرایند ارجاع کار به پیمانکاران که طی آن توان شرکتهای دارنده گواهینامه صلاحیت برای اجرای طرح یا پروژه مورد نظر ، بررسی شده و فهرستی کوتاه از آنها به منظور دعوت به ارایه پیشنهاد ، تهیه می شود.
ث ـ سازمان : سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور . ج ـ مشاور کارفرما: شخص حقوقی که به عنوان عامل فنی کارفرما ، از سوی وی ، برای انجام خدمات فنی طرح یا پروژه که قرار است به روش طرح و ساخت اجرا شود تعیین می گردد. هیئت ارزیابی پیمانکار که از این پس هیئت نامیده می شود با عضویت افراد زیر تشکیل می گردد:
الف ـ مجری طرح یا پروژه یا نماینده بالاترین مقام دستگاه اجرائی.
ب ـ ذی حساب یا مدیر امور مالی دستگاه اجرائی.
پ ـ مدیر امور فنی مهندسی یا مدیر امور اجرائی دستگاه اجرائی. ت ـ نماینده امور پیمانهای دستگاه های اجرائی. ث ـ نماینده مشاور کارفرما ( مشاور یا مدیر طرح یا پروژه ). در مواردی که در دستگاه های اجرائی ، سمتهایی با عناوین پیشگفته وجـود نداشتـه باشـد ، افرادی که سمتهایی با وظایف مشابه دارند ، به عضویت هیئت درخواهند آمد. تشخیص این مشابهت به عهده بالاترین مقام دستگاه اجرائی است.
هیئت وظایف زیر را به عهده دارد:
الف ـ بررسی کفایت اطلاعات و مدارک طرح یا پروژه با توجه به دستورالعمل تهیه این مدرک.
ب ـ تعیین ارزش وزنی معیارهای ارزیابی توان اجرای کار و تنظیم جدول سنجش امتیازها.
پ ـ بررسی کفایت مدارک دعوت نامه ارزیابی توان اجرای کار.
ت ـ بررسی و ارزیابی توان اجرای کار پیمانکاران و تهیه فهرست کوتاه پیمانکاران.
در صورتی که به تشخیص هیئت ، طرح یا پروژه به لحاظ پیچیدگی فنی و اجرائی دارای ویژگیهای خاصی باشد ، هیئت میتواند پایه ای بالاتر از پایه تعیین شده در آئین نامه تشخیص صلاحیت پیمانکاران صنعت ساخت ، از پیمانکاران درخواست کند. این پیچیدگی ، می تواند در بعد طراحی یا اجرا یا هر دو باشد. جلسات هیئت با حضور مجری طرح یا پروژه یا نماینده بالاترین مقام دستگاه اجرائی رسمیت می یابد و تصمیمها در هیئت ، با رای گیری و حداقل سه رای مثبت هیئت ، اتخاذ می شود.
فرایند ارزیابی پیمانکاران برای دعوت به مناقصه محدود ، به شرح زیر است:
الف ـ فراخوان نخست.
ب ـ دعوت به ارزیابی توان اجرای کار.
پ ـ بررسی توان اجرای کار پیمانکاران و تهیه فهرست کوتاه پیمانکاران ، به منظور دعوت به ارایه پیشنهاد.
دستگاه های اجرائی برای ارجاع کار به پیمانکاران در مرحله فراخوان نخست ، موظف هستند ترتیبهای زیر را رعایت کنند: الف ـ مطالعات توجیهی طرح یا پروژه به تصویب مراجع مربوط رسیده باشد.
ب ـ اجـرای طـرح یـا پـروژه به تصویب مرجع مربوط رسیده و اعتبار آن تامین شده باشد.
پ ـ ساختگاه طرح یا پروژه برای شروع عملیات قابل تحویل باشد.
ت ـ هیئت تشکیل شده باشد.
برای فراخوان نخست ، دستگاه اجرائی به وسیله نشر آگهی در روزنامه کثیرالانتشار ، ازپیمانکاران دارای گواهینامه صلاحیت دعوت می کند. فراخوان نخست ، علاوه بر آگهی در روزنامه ، ازطریق شبکه اطلاع رسانی سازمان نیز که برای پیمانکاران و دستگاه های اجرائی قابل دسترسی باشد ، اعلام می شود.
به فراخوان نخست ، شرکتهای موجود در آخرین فهرست رایانهای سازمان ، که حاوی نام پیمانکاران تشخیص صلاحیت شده صنعت ساخت ، پایه و تعداد کار مجاز آنهاست ، می توانند پاسخ دهند. هرگاه تعداد پیمانکاران در فهرست یادشده از هفت پیمانکار کمتر باشد ، پیمانکاران فاقد گواهینامه صنعت ساخت نیز می توانند در فراخوان نخست ، شرکت کنند. شرایط لازم از نظر رشته ، تخصص و پایه موردنیاز مشاوره و پیمانکاری ، برای پیمانکارانی که دارای گواهینامه صنعت ساخت نیستند ، با توجه به مبانی این آئین نامه در فراخوان نخست تعیین می شود.
در صورتی که برآورد طرح یا پروژهای کمتر از مبلغ دوهزار ( 2000 ) میلیون ریال باشد ، دستگاه اجرائی می تواند به جای فراخوان نخست ، با استفاده از فهرست پیمانکاران دارای گواهینامه صلاحیت صنعت ساخت ، دعوت به ارزیابی توان اجرای کار کند. باتوجه به رشد هزینه اجرائی طرحها ، سازمان در زمانهای لازم مبلغ یادشده را تعدیل و اعلام می نماید.
هرگاه مبلغ کار مورد نظر بالاتر ازحداکثر مبلغ مناسب کار تعیین شده در این آئین نامه باشد. به پیشنهاد دستگاه اجرائی و تایید سازمان ، صلاحیت حداقل پنج شرکت به صورت موردی ، طی فهرست خاص ، برای دعوت به ارزیابی توان اجرای کار مورد استفاده قرار می گیرد.
در فراخوان نخست ، اطلاعات عمومی و کلی طرح یا پروژه ، شامل موارد زیر اعلام می شود:
الف ـ معرفی کارفرما و مشاور کارفرما (مشاور یا مدیر طرح یا پروژه).
ب ـ شرح مختصر طرح یا پروژه.
پ ـ شـرح کلـی خـدمات پیمانکار ، از نظر تکمیل طراحی یا طراحی حسب مورد ، تامین مصالح ، تجهیزات ، ساختمان و نصب و راه اندازی.
ت ـ نوع گواهینامه صلاحیت ، رشته ، تخصص و پایه لازم.
ث ـ سایر اطلاعات لازم ، به تشخیص دستگاه اجرائی.
ج ـ تاریخ و محل دریافت دعوت نامه ارزیابی توان اجرای کار و همچنین تاریخ و محل تسلیم اظهارنامه.
پس از فراخوان نخست و دریافت پاسخ پیمانکاران ، دعوت نامه ارزیابی توان اجرای کار ، به پیمانکارانی که دارای شرایط لازم در فراخوان نخست بوده و آمادگی خود را برای پذیرش کار اعلام کردهاند ، تسلیم می شود. پیمانکاران دعوت شده ، باید در مهلت تعیین شده در فراخوان نخست ، اظهارنامه ارزیابی توان اجرای کار را تکمیل کرده و به دستگاه اجرائی تسلیم کنند یا انصراف خود را از شرکت در ارزیابی اعلام نمایند. درصورت عدم اعلام انصراف ، مراتب از سوی دستگاه اجرائی برای منظور نمودن در ارزشیابی ، به سازمان منعکس می شود.
در صـورتی که تعداد پیمانکارانی که به فراخوان نخست پاسخ داده اند ، به هفت شرکت نرسد ، دستگاه اجرائی می تواند با استفاده از فهرست پیمانکاران صنعت ساخت ، اقدام به فراخوان مجدد نماید.
اطلاعاتی که در دعوت نامه به طور یکسان به همه پیمانکاران داده می شود ، حداقل شامل موارد زیر است:
الف ـ اطلاعات کلی طرح یا پروژه.
ب ـ شرایط عمومی مالی و قراردادی.
پ ـ معیارهای ارزیابی توان اجرای کار و جدول سنجش امتیازها.
ت ـ روش ارزیابی توان اجرای کار ، شامل ضریب وزنی و نحوه امتیاز دهی به هر یک از عوامل ارزیابی.
اطلاعاتی که طبق کاربرگها و جدولهای اظهار نامه ارزیابی توان اجرای کار از پیمانکار خواسته می شود ، شامل موارد زیر است:
الف ـ مشخصات ثبتی یا مجوز قانونی تأسیس پیمانکار.
ب ـ مشخصات گواهینامه صلاحیت پیمانکار و ظرفیت آزاد وی .
پ ـ مشخصات سازمانی پیمانکار و ساختار پیشنهادی اجرائی پروژه.
ت ـ صورتـهای مالی و وضعیت اعتباری پیمانکار ، براساس اظهارنامه های مالیاتی سه سال گذشته.
ث ـ تجربه های قبلی پیمانکار در کارهای مشابه و سایر موارد به همراه تاییدهای صادره .
ج ـ فهرست کارکنان کلیدی طراحی و اجرا.
چ ـ نظام تضمین مدیریت کیفیت در زمینه های طراحی و اجرا.
ح ـ وضعیت امکانات اجرائی و نرم افزاری پیمانکار. خ ـ سایر اطلاعات دیگری که طبق نظر دستگاه اجرائی مورد نیاز باشد.
در صورتی که پیمانکار از نوع ( الف) و ( ث) ماده (4) ( آئین نامه تشخیص صلاحیت پیمانکاران صنعت ساخت) باشد ، بر حسب مورد ، اطلاعات بالا برای گروه و هر یک از شرکتهای مستقل تهیه شود.
ارایه اطلاعات موضوع بندهای ( ت) ، و ( چ) برای کارهای در حد پایه چهار و پنج ، الزامی نیست.
اطلاعات کلی طرح یا پروژه از جمله اطلاعات و داده های زیر است:
الف ـ اطلاعات عمومی و سیمای کلی طرح یا پروژه.
ب ـ مشخصات کلی و در صورت لزوم نقشه توپوگرافی محل طرح یا پروژه .
پ ـ مشخصات ژئوتکنیکی و زمین شناسی (در صورت لزوم).
ت ـ نوع و مشخصات مصالح و تجهیزات (در صورت لزوم).
ث ـ معیارها ، ضوابط و استانداردهای طراحی.
ج ـ مدت تخمینی تکمیل طرح یا پروژه .
چ ـ نیازها و خواسته های عملکردی طرح یا پروژه.
ح ـ سازمان کلی طرح یا پروژه (کارفرما ، مشاور ، مدیرطرح یا پروژه). خ ـ الزامهای قانونی و مقرراتی ، اعم از ایمنی ، زیست محیطی و کار.
شرایط عمومی مالی و قراردادی ، شامل اطلاعات زیر است:
الف ـ نوع و میزان تضمین ارایه پیشنهاد و سایر تضمینهای قراردادی و در صورت لزوم تعیین سهم شرکا در تهیه تضمینها.
ب ـ توان مالی پیمانکار ، برای تامین نقدینگی کار.
پ ـ نوع موافقتنامه ، شرایط عمومی و شرایط خصوصی پیمان.
ت ـ میزان و نوع بیمه های اجباری پیمان و شرایط هرکدام.
ث ـ نحوه جبران بخشی از هزینه تهیه پیشنهاد از سوی پیمانکاران که به وسیله دستگاه اجرائی به تشخیص خود ، به منتخب دوم و سوم پرداخت می شود.
معیارهای ارزیابی توان اجرای کار عبارتند از:
الف ـ سابقه کار اجرائی پیمانکار در طرح یا پروژه های مشابه و سایر موارد در ابعاد مختلف کیفیت ، هزینه ، زمان ، رضایت کارفرما و ایمنی.
ب ـ سابقه طراحی پیمانکار یا همکار طراحی در طرح یا پروژه های مشابه ، با ترکیب کارکنان فعلی.
پ ـ مدیریت کارآمد و با تجربه در طراحی و اجرا.
ت ـ کفایت افراد فنی و عناصر کلیدی از نظر دانش و تجربه.
ث ـ قدرت مالی پیمانکار.
ج ـ خلاقیت و نوآوری در کارهای مشابه.
چ ـ نظام مدیریتی پیمانکار برای اجرای کار ، شامل نحوه کنترل زمان ، هزینه و کیفیت.
ح ـ نظام تضمین کیفیت انجام کار.
خ ـ ماشین آلات و تجهیزات آماده به کار و یا در دسترس پیمانکار.
د ـ سایر موارد لازم ، به تشخیص دستگاه های اجرائی. هیئت موظف است بر اساس اولویتهای اجرائی طرح یا پروژه
جدول امتیازها و ضریب وزنی هر یک از معیارها را تنظیم کرده به همراه دعوتنامه ارزیابی توان اجرای کار ، به پیمانکاران تحویل دهد. این جدول حاوی اطلاعات زیر است:
الف ـ معیارهای ارزیابی.
ب ـ تعیین ضریب وزنی هر یک از معیارها به درصد.
پ ـ روش محاسبه امتیاز هر یک از معیارها در محدوده صفر تا حداکثر امتیاز بند ( ب) بالا برای هر پیمانکار.
ت ـ اعلام حد نصاب امتیاز.
هیئت موظف است پس از دریافت اظهارنامه توان اجرای کار و محاسبه امتیازهای پیمانکارانی که اظهارنامه خود را در مهلت مقرر تحویل داده اند ، آنها را ارزیابی و حداقل پنج پیمانکار را که دارای بالاترین امتیاز هستند ، انتخاب و برای دعوت به ارایه پیشنهاد ، به دستگاه اجرائی معرفی کند. در صورتی که با توجه به تبصره (1) ماده (8) ، پیمانکاران انتخاب شده از سوی هیئت یا شماری از آنها فاقد گواهینامه صلاحیت پیمانکاری صنعت ساخت باشند ، باید صلاحیت آنها براساس ضوابط آئین نامه تشخیص صلاحیت پیمانکاران صنعت ساخت ، به صورت موردی به تایید سازمان برسد.
در صورتی که شمار پیمانکاران فهرست کوتاه از پنج پیمانکار کمتر باشد ، دستگاه اجرائی می تواند آگهی فراخوان نخست را تمدید کند یا با ارسال دعوت نامه ، پیمانکاران دارای گواهینامه صلاحیت را برای رساندن شمار پیمانکاران واجد شرایط به پنج پیمانکار ، دعوت کند. در این حالت ، این دعوت نامه ها حداکثر 48 ساعت پس از تایید هیئت ، برای پیمانکاران ارسال می شود. هرگاه با وجود اقدامات یادشده شمار پیمانکاران حایز شرایط به پنج پیمانکار نرسد طبق نظر مشترک سازمان و دستگاه اجرائی عمل خواهد شد.
در طرح یا پروژه هایی که موضوع آنها در برگیرنده چند رشته مختلف است ، اگر مبلغ برآورد کار در رشته فرعی کمتر از بیست و پنج (25) درصد کل برآورد باشد ، ارجاع کار به صورت یکجا در رشته اصلی انجام می شود.
از آنجا که ماهیت روش طرح و ساخت ، حاوی جامعیت همه ابعاد طرح یا پروژه است و بطور عمومی رشته های فرعی ، در تمام رشته های صنعت ساخت وجود دارد ، از این رو با توجه به ماهیت طرح یا پروژه ، پیمانکاران باید هنگام ارجاع کارهای پایه یک و دو و در صورت صلاحدید دستگاه اجرائی در سایر پایه ها ، در صورتی که خود صلاحیت لازم را طبق آئین نامه تشخیص صلاحیت پیمانکاری و مشاوره نداشته باشند ، پیمانکار و مشاور همکار دارای صلاحیت خود را بر حسب مورد ، برای ارزیابی معرفی کنند. در این حالت ، شرکتهای همکار ، بر حسب مورد ، باید با توجه به مبلغ برآورد هزینه کارهای رشته فرعی ، دارای پایه مورد نظر طبق ( آئین نامه طبقه بندی و تشخیص صلاحیت پیمانکاران) و ( آئین نامه تشخیص صلاحیت مشاوران) با رعایت تعداد کار مجاز باشند.
واگذاری یکجای کار از سوی پیمانکار به پیمانکار دست دوم ، ممنوع است. در صورت تخلف از این حکم ، پیمانکار تا مدت 2 سال از ارجاع کار محروم می شود.
در صورت ارجاع کار به روش ترک تشریفات مناقصه ، پیمانکاری که کار به او واگذار می شود ، باید گواهینامه صلاحیت پیمانکاری صنعت ساخت را دارا باشد. در هر حالت باید توان پیمانکار اجرای طرح یا پروژه مورد نظر ، از سوی هیئت مورد تایید قرار گیرد.
دستگاه اجرائی ، ظرف یک هفته پس از ارزیابی توان اجرای کار پیمانکاران و تهیه فهرست کوتاه ، گزارش انتخاب پیمانکاران منتخب ، شامل اسناد ارزیابی توان اجرای کار ، روش و نتیجه تعیین امتیازها را به همراه اسامی پیمانکاران منتخب ، به سازمان گزارش می کند. پس از برگزاری مناقصه و تعیین پیمانکار برنده و انعقاد قرارداد یک نسخه از موافقتنامه قرارداد ، همراه با صورتجلسات کمیسیون مناقصه ، باید برای سازمان ارسال شود.
اعمالی مانند تبانی ، تهدید ، رشوه و بکارگیری عوامل کارفرما به منظور گرفتن کار یا اخلال در روند مناقصه ممنوع است. در صورت محکومیت قضایی در رابطه با هر یک از موارد یادشده ، علاوه برمجازاتهای قانونی ، گواهینامه صلاحیت پیمانکار متخلف حداقل به مدت دو سال به تشخیص سازمان لغو می شود.
پس از تصویب و ابلاغ این آئین نامه ، سازمان دستورالعملهای اجرائی آئین نامه حاضر را از جمله راهنمای تهیه اظهارنامه صلاحیت تهیه و ابلاغ می کند.
نظارت بر حسن اجرای این آئین نامه به عهده سازمان است.
معاون اول رئیس جمهور ـ محمدرضا عارف
نوع : آیین نامه
شماره انتشار : 17545
تاریخ تصویب : 1383/01/24
تاریخ ابلاغ : 1384/03/04
دستگاه اجرایی :
موضوع :
منبع : وب سایت قوانین دات آی آر (معاونت آموزش دادگستری استان تهران)
آئین نامه اجرائی ماده (10) قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت تصویبنامه درخصوص تغییر نام فرودگاه منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس به فرودگاه بین المللی خلیج فارس