×

آئین نامه ارجاع کار به پیمانکاران صنعت ساخت

آئین نامه ارجاع کار به پیمانکاران صنعت ساخت

آئین-نامه-ارجاع-کار-به-پیمانکاران-صنعت-ساخت

وکیل


شماره12343/ت29856هـ 2/3/1384
سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور
هیئت وزیران در جلسه مورخ 24/1/1383 بنا به پیشنهاد شماره 177367/101 مورخ 19/9/1382 سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور و به استناد ماده (22) قانون برنامه و بودجه ـ مصوب 1351 - آئین نامه ارجاع کار به پیمانکاران صنعت ساخت را به شرح زیر تصویب نمود:

ایـن آئین نامه ، ضوابط ارجاع کار به پیمانکار دارای گواهینامه صلاحیت پیمانکاری صنعت ساخت را تعیین میکند.
اصطلاحات زیر ، در معانی مشروح زیر به کار می روند:
الف ـ فراخوان نخست: فرایندی که در آن از پیمانکاران دارای گواهینامه صلاحیت ، برای ارزیابی توان اجرای کار ، دعوت به عمل می آید.
ب ـ دعوت نامه ارزیابی توان اجرای کار: اسنادی که به منظور ارزیابی توان اجرای کار پیمانکاران ، برای آنها ارسال می شود.
پ ـ اظهارنامه ارزیابی توان اجرای کار: سندی ضمیمه دعوت نامه ارزیابی توان اجرای کار است که به وسیله پیمانکاران تکمیل و به دستگاه اجرائی تحویل می شود.
ت ـ ارزیابی توان اجرای کار: بخشی از فرایند ارجاع کار به پیمانکاران که طی آن توان شرکت‏های دارنده گواهینامه صلاحیت برای اجرای طرح یا پروژه مورد نظر ، بررسی شده و فهرستی کوتاه از آنها به منظور دعوت به ارایه پیشنهاد ، تهیه می شود.
ث ـ سازمان : سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور . ج ـ مشاور کارفرما: شخص حقوقی که به عنوان عامل فنی کارفرما ، از سوی وی ، برای انجام خدمات فنی طرح یا پروژه که قرار است به روش طرح و ساخت اجرا شود تعیین می گردد. هیئت ارزیابی پیمانکار که از این پس هیئت نامیده می شود با عضویت افراد زیر تشکیل می گردد:
الف ـ مجری طرح یا پروژه یا نماینده بالاترین مقام دستگاه اجرائی.
ب ـ ذی حساب یا مدیر امور مالی دستگاه اجرائی.
پ ـ مدیر امور فنی مهندسی یا مدیر امور اجرائی دستگاه اجرائی. ت ـ نماینده امور پیمان‏های دستگاه های اجرائی. ث ـ نماینده مشاور کارفرما ( مشاور یا مدیر طرح یا پروژه ). در مواردی که در دستگاه های اجرائی ، سمت‏هایی با عناوین پیشگفته وجـود نداشتـه باشـد ، افرادی که سمت‏هایی با وظایف مشابه دارند ، به عضویت هیئت درخواهند آمد. تشخیص این مشابهت به عهده بالاترین مقام دستگاه اجرائی است.
هیئت وظایف زیر را به عهده دارد:
الف ـ بررسی کفایت اطلاعات و مدارک طرح یا پروژه با توجه به دستورالعمل تهیه این مدرک.
ب ـ تعیین ارزش وزنی معیارهای ارزیابی توان اجرای کار و تنظیم جدول سنجش امتیازها.
پ ـ بررسی کفایت مدارک دعوت نامه ارزیابی توان اجرای کار.
ت ـ بررسی و ارزیابی توان اجرای کار پیمانکاران و تهیه فهرست کوتاه پیمانکاران.
در صورتی که به تشخیص هیئت ، طرح یا پروژه به لحاظ پیچیدگی فنی و اجرائی دارای ویژگی‏های خاصی باشد ، هیئت میتواند پایه ای بالاتر از پایه تعیین شده در آئین نامه تشخیص صلاحیت پیمانکاران صنعت ساخت ، از پیمانکاران درخواست کند. این پیچیدگی ، می تواند در بعد طراحی یا اجرا یا هر دو باشد. جلسات هیئت با حضور مجری طرح یا پروژه یا نماینده بالاترین مقام دستگاه اجرائی رسمیت می یابد و تصمیمها در هیئت ، با رای گیری و حداقل سه رای مثبت هیئت ، اتخاذ می شود.
فرایند ارزیابی پیمانکاران برای دعوت به مناقصه محدود ، به شرح زیر است:
الف ـ فراخوان نخست.
ب ـ دعوت به ارزیابی توان اجرای کار.
پ ـ بررسی توان اجرای کار پیمانکاران و تهیه فهرست کوتاه پیمانکاران ، به منظور دعوت به ارایه پیشنهاد.
دستگاه های اجرائی برای ارجاع کار به پیمانکاران در مرحله فراخوان نخست ، موظف هستند ترتیب‏های زیر را رعایت کنند: الف ـ مطالعات توجیهی طرح یا پروژه به تصویب مراجع مربوط رسیده باشد.
ب ـ اجـرای طـرح یـا پـروژه به تصویب مرجع مربوط رسیده و اعتبار آن تامین شده باشد.
پ ـ ساختگاه طرح یا پروژه برای شروع عملیات قابل تحویل باشد.
ت ـ هیئت تشکیل شده باشد.
برای فراخوان نخست ، دستگاه اجرائی به وسیله نشر آگهی در روزنامه کثیرالانتشار ، ازپیمانکاران دارای گواهینامه صلاحیت دعوت می کند. فراخوان نخست ، علاوه بر آگهی در روزنامه ، ازطریق شبکه اطلاع رسانی سازمان نیز که برای پیمانکاران و دستگاه های اجرائی قابل دسترسی باشد ، اعلام می شود.
به فراخوان نخست ، شرکتهای موجود در آخرین فهرست رایانهای سازمان ، که حاوی نام پیمانکاران تشخیص صلاحیت شده صنعت ساخت ، پایه و تعداد کار مجاز آنهاست ، می توانند پاسخ دهند. هرگاه تعداد پیمانکاران در فهرست یادشده از هفت پیمانکار کمتر باشد ، پیمانکاران فاقد گواهینامه صنعت ساخت نیز می توانند در فراخوان نخست ، شرکت کنند. شرایط لازم از نظر رشته ، تخصص و پایه موردنیاز مشاوره و پیمانکاری ، برای پیمانکارانی که دارای گواهینامه صنعت ساخت نیستند ، با توجه به مبانی این آئین نامه در فراخوان نخست تعیین می شود.
در صورتی که برآورد طرح یا پروژهای کمتر از مبلغ دوهزار ( 2000 ) میلیون ریال باشد ، دستگاه اجرائی می تواند به جای فراخوان نخست ، با استفاده از فهرست پیمانکاران دارای گواهینامه صلاحیت صنعت ساخت ، دعوت به ارزیابی توان اجرای کار کند. باتوجه به رشد هزینه اجرائی طرحها ، سازمان در زمانهای لازم مبلغ یادشده را تعدیل و اعلام می نماید.
هرگاه مبلغ کار مورد نظر بالاتر ازحداکثر مبلغ مناسب کار تعیین شده در این آئین نامه باشد. به پیشنهاد دستگاه اجرائی و تایید سازمان ، صلاحیت حداقل پنج شرکت به صورت موردی ، طی فهرست خاص ، برای دعوت به ارزیابی توان اجرای کار مورد استفاده قرار می گیرد.
در فراخوان نخست ، اطلاعات عمومی و کلی طرح یا پروژه ، شامل موارد زیر اعلام می شود:
الف ـ معرفی کارفرما و مشاور کارفرما (مشاور یا مدیر طرح یا پروژه).
ب ـ شرح مختصر طرح یا پروژه.
پ ـ شـرح کلـی خـدمات پیمانکار ، از نظر تکمیل طراحی یا طراحی حسب مورد ، تامین مصالح ، تجهیزات ، ساختمان و نصب و راه اندازی.
ت ـ نوع گواهینامه صلاحیت ، رشته ، تخصص و پایه لازم.
ث ـ سایر اطلاعات لازم ، به تشخیص دستگاه اجرائی.
ج ـ تاریخ و محل دریافت دعوت نامه ارزیابی توان اجرای کار و همچنین تاریخ و محل تسلیم اظهارنامه.
پس از فراخوان نخست و دریافت پاسخ پیمانکاران ، دعوت نامه ارزیابی توان اجرای کار ، به پیمانکارانی که دارای شرایط لازم در فراخوان نخست بوده و آمادگی خود را برای پذیرش کار اعلام کردهاند ، تسلیم می شود. پیمانکاران دعوت شده ، باید در مهلت تعیین شده در فراخوان نخست ، اظهارنامه ارزیابی توان اجرای کار را تکمیل کرده و به دستگاه اجرائی تسلیم کنند یا انصراف خود را از شرکت در ارزیابی اعلام نمایند. درصورت عدم اعلام انصراف ، مراتب از سوی دستگاه اجرائی برای منظور نمودن در ارزشیابی ، به سازمان منعکس می شود.
در صـورتی که تعداد پیمانکارانی که به فراخوان نخست پاسخ داده اند ، به هفت شرکت نرسد ، دستگاه اجرائی می تواند با استفاده از فهرست پیمانکاران صنعت ساخت ، اقدام به فراخوان مجدد نماید.
اطلاعاتی که در دعوت نامه به طور یکسان به همه پیمانکاران داده می شود ، حداقل شامل موارد زیر است:
الف ـ اطلاعات کلی طرح یا پروژه.
ب ـ شرایط عمومی مالی و قراردادی.
پ ـ معیارهای ارزیابی توان اجرای کار و جدول سنجش امتیازها.
ت ـ روش ارزیابی توان اجرای کار ، شامل ضریب وزنی و نحوه امتیاز دهی به هر یک از عوامل ارزیابی.
اطلاعاتی که طبق کاربرگها و جدولهای اظهار نامه ارزیابی توان اجرای کار از پیمانکار خواسته می شود ، شامل موارد زیر است:
الف ـ مشخصات ثبتی یا مجوز قانونی تأسیس پیمانکار.
ب ـ مشخصات گواهینامه صلاحیت پیمانکار و ظرفیت آزاد وی .
پ ـ مشخصات سازمانی پیمانکار و ساختار پیشنهادی اجرائی پروژه.
ت ـ صورتـهای مالی و وضعیت اعتباری پیمانکار ، براساس اظهارنامه های مالیاتی سه سال گذشته.
ث ـ تجربه های قبلی پیمانکار در کارهای مشابه و سایر موارد به همراه تاییدهای صادره .
ج ـ فهرست کارکنان کلیدی طراحی و اجرا.
چ ـ نظام تضمین مدیریت کیفیت در زمینه های طراحی و اجرا.
ح ـ وضعیت امکانات اجرائی و نرم افزاری پیمانکار. خ ـ سایر اطلاعات دیگری که طبق نظر دستگاه اجرائی مورد نیاز باشد.
در صورتی که پیمانکار از نوع ( الف) و ( ث) ماده (4) ( آئین نامه تشخیص صلاحیت پیمانکاران صنعت ساخت) باشد ، بر حسب مورد ، اطلاعات بالا برای گروه و هر یک از شرکت‏های مستقل تهیه شود.
ارایه اطلاعات موضوع بندهای ( ت) ، و ( چ) برای کارهای در حد پایه چهار و پنج ، الزامی نیست.
اطلاعات کلی طرح یا پروژه از جمله اطلاعات و داده های زیر است:
الف ـ اطلاعات عمومی و سیمای کلی طرح یا پروژه.
ب ـ مشخصات کلی و در صورت لزوم نقشه توپوگرافی محل طرح یا پروژه .
پ ـ مشخصات ژئوتکنیکی و زمین شناسی (در صورت لزوم).
ت ـ نوع و مشخصات مصالح و تجهیزات (در صورت لزوم).
ث ـ معیارها ، ضوابط و استانداردهای طراحی.
ج ـ مدت تخمینی تکمیل طرح یا پروژه .
چ ـ نیازها و خواسته های عملکردی طرح یا پروژه.
ح ـ سازمان کلی طرح یا پروژه (کارفرما ، مشاور ، مدیرطرح یا پروژه). خ ـ الزام‏های قانونی و مقرراتی ، اعم از ایمنی ، زیست محیطی و کار.
شرایط عمومی مالی و قراردادی ، شامل اطلاعات زیر است:
الف ـ نوع و میزان تضمین ارایه پیشنهاد و سایر تضمین‏های قراردادی و در صورت لزوم تعیین سهم شرکا در تهیه تضمینها.
ب ـ توان مالی پیمانکار ، برای تامین نقدینگی کار.
پ ـ نوع موافقتنامه ، شرایط عمومی و شرایط خصوصی پیمان.
ت ـ میزان و نوع بیمه های اجباری پیمان و شرایط هرکدام.
ث ـ نحوه جبران بخشی از هزینه تهیه پیشنهاد از سوی پیمانکاران که به وسیله دستگاه اجرائی به تشخیص خود ، به منتخب دوم و سوم پرداخت می شود.
معیارهای ارزیابی توان اجرای کار عبارتند از:
الف ـ سابقه کار اجرائی پیمانکار در طرح یا پروژه های مشابه و سایر موارد در ابعاد مختلف کیفیت ، هزینه ، زمان ، رضایت کارفرما و ایمنی.
ب ـ سابقه طراحی پیمانکار یا همکار طراحی در طرح یا پروژه های مشابه ، با ترکیب کارکنان فعلی.
پ ـ مدیریت کارآمد و با تجربه در طراحی و اجرا.
ت ـ کفایت افراد فنی و عناصر کلیدی از نظر دانش و تجربه.
ث ـ قدرت مالی پیمانکار.
ج ـ خلاقیت و نوآوری در کارهای مشابه.
چ ـ نظام مدیریتی پیمانکار برای اجرای کار ، شامل نحوه کنترل زمان ، هزینه و کیفیت.
ح ـ نظام تضمین کیفیت انجام کار.
خ ـ ماشین آلات و تجهیزات آماده به کار و یا در دسترس پیمانکار.
د ـ سایر موارد لازم ، به تشخیص دستگاه های اجرائی. هیئت موظف است بر اساس اولویت‏های اجرائی طرح یا پروژه
جدول امتیازها و ضریب وزنی هر یک از معیارها را تنظیم کرده به همراه دعوتنامه ارزیابی توان اجرای کار ، به پیمانکاران تحویل دهد. این جدول حاوی اطلاعات زیر است:
الف ـ معیارهای ارزیابی.
ب ـ تعیین ضریب وزنی هر یک از معیارها به درصد.
پ ـ روش محاسبه امتیاز هر یک از معیارها در محدوده صفر تا حداکثر امتیاز بند ( ب) بالا برای هر پیمانکار.
ت ـ اعلام حد نصاب امتیاز.
هیئت موظف است پس از دریافت اظهارنامه توان اجرای کار و محاسبه امتیازهای پیمانکارانی که اظهارنامه خود را در مهلت مقرر تحویل داده اند ، آنها را ارزیابی و حداقل پنج پیمانکار را که دارای بالاترین امتیاز هستند ، انتخاب و برای دعوت به ارایه پیشنهاد ، به دستگاه اجرائی معرفی کند. در صورتی که با توجه به تبصره (1) ماده (8) ، پیمانکاران انتخاب شده از سوی هیئت یا شماری از آنها فاقد گواهینامه صلاحیت پیمانکاری صنعت ساخت باشند ، باید صلاحیت آنها براساس ضوابط آئین نامه تشخیص صلاحیت پیمانکاران صنعت ساخت ، به صورت موردی به تایید سازمان برسد.
در صورتی که شمار پیمانکاران فهرست کوتاه از پنج پیمانکار کمتر باشد ، دستگاه اجرائی می تواند آگهی فراخوان نخست را تمدید کند یا با ارسال دعوت نامه ، پیمانکاران دارای گواهینامه صلاحیت را برای رساندن شمار پیمانکاران واجد شرایط به پنج پیمانکار ، دعوت کند. در این حالت ، این دعوت نامه ها حداکثر 48 ساعت پس از تایید هیئت ، برای پیمانکاران ارسال می شود. هرگاه با وجود اقدامات یادشده شمار پیمانکاران حایز شرایط به پنج پیمانکار نرسد طبق نظر مشترک سازمان و دستگاه اجرائی عمل خواهد شد.
در طرح یا پروژه هایی که موضوع آنها در برگیرنده چند رشته مختلف است ، اگر مبلغ برآورد کار در رشته فرعی کمتر از بیست و پنج (25) درصد کل برآورد باشد ، ارجاع کار به صورت یکجا در رشته اصلی انجام می شود.
از آنجا که ماهیت روش طرح و ساخت ، حاوی جامعیت همه ابعاد طرح یا پروژه است و بطور عمومی رشته های فرعی ، در تمام رشته های صنعت ساخت وجود دارد ، از این رو با توجه به ماهیت طرح یا پروژه ، پیمانکاران باید هنگام ارجاع کارهای پایه یک و دو و در صورت صلاحدید دستگاه اجرائی در سایر پایه ها ، در صورتی که خود صلاحیت لازم را طبق آئین نامه تشخیص صلاحیت پیمانکاری و مشاوره نداشته باشند ، پیمانکار و مشاور همکار دارای صلاحیت خود را بر حسب مورد ، برای ارزیابی معرفی کنند. در این حالت ، شرکت‏های همکار ، بر حسب مورد ، باید با توجه به مبلغ برآورد هزینه کارهای رشته فرعی ، دارای پایه مورد نظر طبق ( آئین نامه طبقه بندی و تشخیص صلاحیت پیمانکاران) و ( آئین نامه تشخیص صلاحیت مشاوران) با رعایت تعداد کار مجاز باشند.
واگذاری یکجای کار از سوی پیمانکار به پیمانکار دست دوم ، ممنوع است. در صورت تخلف از این حکم ، پیمانکار تا مدت 2 سال از ارجاع کار محروم می شود.
در صورت ارجاع کار به روش ترک تشریفات مناقصه ، پیمانکاری که کار به او واگذار می شود ، باید گواهینامه صلاحیت پیمانکاری صنعت ساخت را دارا باشد. در هر حالت باید توان پیمانکار اجرای طرح یا پروژه مورد نظر ، از سوی هیئت مورد تایید قرار گیرد.
دستگاه اجرائی ، ظرف یک هفته پس از ارزیابی توان اجرای کار پیمانکاران و تهیه فهرست کوتاه ، گزارش انتخاب پیمانکاران منتخب ، شامل اسناد ارزیابی توان اجرای کار ، روش و نتیجه تعیین امتیازها را به همراه اسامی پیمانکاران منتخب ، به سازمان گزارش می کند. پس از برگزاری مناقصه و تعیین پیمانکار برنده و انعقاد قرارداد یک نسخه از موافقتنامه قرارداد ، همراه با صورتجلسات کمیسیون مناقصه ، باید برای سازمان ارسال شود.
اعمالی مانند تبانی ، تهدید ، رشوه و بکارگیری عوامل کارفرما به منظور گرفتن کار یا اخلال در روند مناقصه ممنوع است. در صورت محکومیت قضایی در رابطه با هر یک از موارد یادشده ، علاوه برمجازاتهای قانونی ، گواهینامه صلاحیت پیمانکار متخلف حداقل به مدت دو سال به تشخیص سازمان لغو می شود.
پس از تصویب و ابلاغ این آئین نامه ، سازمان دستورالعملهای اجرائی آئین نامه حاضر را از جمله راهنمای تهیه اظهارنامه صلاحیت تهیه و ابلاغ می کند.
نظارت بر حسن اجرای این آئین نامه به عهده سازمان است.
معاون اول رئیس جمهور ـ محمدرضا عارف

نوع : آیین نامه

شماره انتشار : 17545

تاریخ تصویب : 1383/01/24

تاریخ ابلاغ : 1384/03/04

دستگاه اجرایی :

موضوع :

منبع : وب سایت قوانین دات آی آر (معاونت آموزش دادگستری استان تهران)

    

قانون های مرتبط

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.