×

آیین نامه اجرایی بند «الف» تبصره (11) قانون بودجه سال 1384کل کشور

آیین نامه اجرایی بند «الف» تبصره (11) قانون بودجه سال 1384کل کشور

آیین-نامه-اجرایی-بند-«الف»-تبصره-(11)-قانون-بودجه-سال-1384کل-کشور آیین نامه اجرایی بند «الف» تبصره (11) قانون بودجه سال 1384کل کشور
ماده1ـ میزان کمک بلاعوض،یارانه سود تسهیلات و وجوه اداره شده براساس شرح عملیات موافقتنامه های مبادله شده با سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور تعیین می شود.
ماده 2ـ کارگروهی مرکب از نمایندگان وزارتخانه های نفت، نیرو، صنایع و معادن، مسکن و شهرسازی، سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور،مؤسسات استانداردو تحقیقات صنعتی ایران و جامعه مهندسان مشاور ایران (بدون حق رای در مورد اعطای کمک) برای بررسی توجیه فنی، اقتصادی و اجرایی پروژه های پیشنهادی و اعلام نظر در مورد اعطای کمک بلا عوض یا پرداخت یارانه سود تسهیلات یا وجوه اداره شده، تشکیل می شود.
تبصره ـ برای تایید هر پیشنهاد در کارگروه، باید میزان اثربخشی آن در بهینه سازی مصرف انرژی، بهبود کارایی انرژی، مقدار کاهش شدت انرژی، میزان پرداختها و زمان بندی اجرای پروژه مشخص شده باشد.
ماده 3ـ نحوه پرداخت یارانه سود تسهیلات اعطایی و چگونگی تصویب پروژه ها به شرح زیر است:
الف ـ متقاضیان وام باید پس از تایید پیشنهاد خود توسط بانک اعتباردهنده، پروژه را به وزارت نفت و یا وزارت نیرو ارائه کنند.
ب ـ دستگاه اجرایی ذی ربط ووظف است طی مدت یک ماه پیشنهادهای دریافتی را پس از بررسی و ارزیابی همراه با نظر کارشناسی در کارگروه موضوع ماده (2) این آیین نامه، مطرح کند.
پ ـ کارگروه یادشده پس از دزیافت گزارش دستگاه اجرایی، نسبت به بررسی درخواستها اقدام م در صورت تایید با توجه به سهم آورده متقاضی و توجیه فنی و اقتصادی پروژه، میزان یارانه سود تسهیلات را مشخص می کند.
ت ـ دستگاه اجرایی ذی ربط میزان و نحوه یارانه قابل پرداخت را در مورد هر پروژه به ذی نفع و بانک اعتباردهنده اعلام می نماید.
تبصره ـ به منظور تشویق و تجهیز بخش غیر دولتی در حمل و نقل ریلی (به ویژه حمل بار) کارگروهی مرکب از نمایندگان وزارتخانه های راه و ترابری (شرکت راه آهن جمهوری اسلامی ایران)، نفت و سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور برای بررسی توجیه فنی و اقتصادی پیشرفتهای دریافتی از متقاضیان و اعلام نظر و تصمیم گیری در موردپرداخت یارانه سود تسهیلات در قالب مفاد موافقتنامه ها طرح توسعه حمل نقل با راه آهن بهینه سازی مصرف انرژی به شماره طبقه بندی 40701001 تشکیل می شود.
ماده 4ـ نحوه پرداخت کمک بلاعوض اعطایی و چگونگی تصویب پروژه ها به شرح زیر است:
الف ـ متقاضیان پیشنهاد خودهمراه با گزارش توجیه فنی، اقتصادی و مالی و روش و زمان بندی اجرا را به وزارت نفت و یا وزارت نیرو ارایه میکنند.
ب ـ دستگاه اجرایی ذی ربط موظف است طی مدت یک ماه پیشنهادهای دریافتی را پس از بررسی و ارزیابی همراه با نظریه کارشناسی و نحوه نظارت در زمان بهره برداری در کارگروه موضوع ماده (2) این آیین نامه مطرح کند.
پ ـ در صورت تایید پیشنهاد و در چارچوب مصوبه کارگروه ، دستگاه اجرایی نسبت به انعقاد قرارداد کمک بلا عوض اقدام می نماید.
تبصره 1ـ چنانچه اهداف مندرج در قرارداد تحقق نیابد، کمک بلا عوض و همچنین یارانه سود تسهیلات اعطایی به میزان عدم تحقق، وام محسوب می شود و متقاضی مکلف به تادیه تمامی وجوه استفاده شده و سود تعلق گرفته می باشد. شرایط و نحوه تادیه وام مذکور با توجه به نرخ سود تسهیلات اعطایی سیستم بانکی به بخش صنعت، در قرارداد منعقدشده بین استفاده کننده و دستگاه اجرایی ذی ربط با بانک اعتبار دهنده، تعیین میشود.
تبصره 2ـ اعتبار مربوط به طرح توسعه استفاده از لامپهای کم مصرف (به شماره طبقه بندی 40607011) حداکثر تا ده هزار (000،10) ریال به ازای هر لامپ، به صورت یارانه با اولویت به تولیدکنندگان پرداخت می شود(در مورد روستاها م مساجد، یارانه تا سقف پانزده هزار ریال تعیین می شود)، حداقل ضمانت عمر لامپهای مزبور توسط تولیدکنندگان با نظارت وزارت نیرو باید به مصرف کنندگان ارائه شود.
تبصره 3ـ به منظور توسعه و تشویق به استفاده از تجهیزات خانگی کم مصرف با راندمان بالا که دارای برچسب انرژی می باشند، بخشی از تفاوت قیمت محصولات پربازده با نمونه های مشابه کم بازده آنها به صورت کمک بلا عوض برای کاهش قیمت فروش به میزان یارانه پرداخت شده، به تولیدکنندگان ارائه می شود.
ماده 5 ـ کمک بلا عوض و یارانه مصوب کارگروه موضوع ماده (2) در اجرای پروژه پیشنهادی و در قبال اخذ وثیقه به تشخیص کارگروه،به نفع دستگاه اجرایی ارائه کننده کمک (معادل یارانه یا کمک مزبور) پرداخت خواهدشد. در صورت تحقق اهداف مندرج در قرارداد وثایق اخذشده آزاد خواهدشد در غیر این صورت مفاد تبصره (1) ماده (4) این آیین نامه به اجرا گذارده خواهدشد.
ماده 6 ـ دستگاههای اجرایی موظف هستند یک نسخه از قراردادهای منعقدشده در ارتباط با اجرای پروژه های تصویبی در قالب مواد (3) و (4) این آیین نامه را به سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور ارسال کنند.
ماده 7 ـ به منظور توسعه در اجرای طرحهای استانی برقی کردن چاههای آب کشاورزی، شورای برنامه ریزی و توسعه استانها موظف هستند بودجه مصوب استانی برقی کردن چاههای کشاورزی را برای پروژه های احداث خطوط اصلی توزیع برق رسانی به چاههای کشاورزی اختصاص دهند.
ماده 8 ـ وزارت کشور مکلف است به منظور توسعه حمل و نقل عمومی درون شهرها، ارتقای بهره وری ناوگان و تشویق بخش خصوصی برای فعالیت در این زمینه، پس از انجام مناقصه تهیه و خرید خودرو های جمعی ، بخشی از اعتبارات طرح تهیه ن تامین خودروهای جمعی و حمل و نقل معلولین را برای خرید و واگذازی وسیله حمل و نقل عمومی گازسوز، به بخشهای خصوصی و تعاونی اختصاص دهد. در هشت شهر آلوده مندرج در ماده (9) این آیین نامه پنجاه درصد (50%) اتوبوسهای تهیه شده به بخش خصوصی و تعاونی واگذار می گردد.
وجوه پرداختی به میران شصت و پنج درصد (65%) قیمت هر دستگاه به عنوان هزینه قطعی از اعتبار ردیف مربوط در قانون بودجه سال 1384 کل کشور، به صورت کمک بلا عوض منظور می گردد. بخشهای خصوصی و تعاونی طرف قرارداد مکلف هستند با ارائه خدمات مناسب (کمی و کیفی) و تحت نظارت شرکتهای واحد اتوبوسرانی، کمکهای دریافتی را به تدریج با احتساب یارانه حمل مسافر در طی دوره زمانی معین مستهلک کنند.
تبصره ـ اسناد مالکیت وسایل واگذارشده تا زمان استهلاک کمک اعطایی موضوع این ماده، نزد شرکتهای واحد اتوبوس رانی به عنوان وثیقه نگهداری می شود.
ماده 9ـ اعتبار طرح کاهش آلاینده های ناشی از مصرف بنزین و نفت گاز (به شماره طبقه بندی40404002) برای اعطای کمک بلاعوض برای اصلاح سیستم مصرف سوخت در خودروهای آلاینده حمل و نقل عمومی متعلق به بخش خصوصی و تعاونی شهرهای آلوده شامل تهران، اهواز، اراک، تبریز، مشهد، شیراز، اصفهان و کرج و کنترل گازهای خروجی از اگزوز و همچنین کمک به تولید انرژی از منابع پاک و غیر آلاینده موضوع ماده (10) این آیین نامه، پس از معرفی و تایید دستگاه مربوط و مطالعات و اطلاع رسانی صرف خواهدشد.
تبصره 1ـ مبلغ پرداختی برای تعمیر خودرو سواری، تا سقف یک میلیون و پانصد هزار (000،500،1) ریال و برای خودرو های سنگین، سه میلیون( 000،000،3) ریال می باشد. مبلغ پرداختی برای تعمیر و بهینه سازی با توافق سازمانهای مدیریت و برنامه ریزی و حفاظت محیط زیست تعیین خواهدشد.
تبصره 2ـ جزییات اجرایی این ماده در متن موافقتنامه مبادله شده بین سازمانهای حفاظت محیط زیست و مدیریت و برنامه ریزی کشور درج می شود.
ماده 10ـ به منظور ترغیب و تشویق بخش خصوصی به سرمایه گذاری در زمینه توسعه استفاده از انرژیهای نو، علاوه بر قیمت خرید برق وزارت نیرو به نرخهای متعارف به دستگاههای مجری طرحهای بهینه سازی مصرف انرژی اجازه داده می شوددر موارد زیر کمکهای لازم را پرداخت نمایند:
1 ـ بابت صرفه جویی در مصرف سوخت، میانگین قیمت صادراتی و وارداتی اعلام شده توسط وزارت نفت و به میزان ارزش سوختی که صرفه جویی می شود.
2 – بابت کمک به حفاظت از محیط زیست و عدم تخریب و آلودگی آن، بر اساس اعلام سازمان حفاظت محیط زیست به ازای هر واحد انرژی که تولید می شود.
ماده 11ـ میزان اعتبارات وجوه اداره شده برای طرحهای صرفه جویی و بهینه سازی مصرف انرژی توسط کارگروه موضوع ماده (2) این آیین نامه تعیین خواهدشد.
ماده 12ـ طرحهای بهینه سازی مصرف انرژی منظور در پیوست شماره (1) قانون بودجه سال 1384 کل کشور، غیر انتفاعی به شمار می روند.
ماده 13ـ دستگاههای اجرایی ذی ربط موظف هستند با استفاده از مهندسان مشاور تشخیص صلاحیت شده توسط سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور، نسبت به اجرا و نظارت بر طرحهای عمرانی موضوع این ایین نامه اقدام کنند.
ماده 14ـ دستگاههای اجرایی موظف هستند هر سه ماه یک بار گزارش عملیات اجرایی طرحهای مربوط را به سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشورارائه کنند. سازمان یادشده موظف است گزارش پیگیری، نظارت و پیشرفت طرحهای بهینه سازی انرژی را هر سه ماه یک بار به هیئت وزیران ارائه نماید.
معاون اول رئیس جمهور ـ محمدرضا عارف

نوع : آیین نامه

شماره انتشار : 17577

تاریخ تصویب : 1384/3/4

تاریخ ابلاغ :

دستگاه اجرایی : سازمان مدیریت و برنامه ریزی كشور - وزارت صنایع - وزارت نیرو - سازمان حفاظت محیط زیست -

موضوع :

منبع : وب سایت قوانین دات آی آر (معاونت آموزش دادگستری استان تهران)

    

قانون های مرتبط

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.