×

آیین‌نامه اجرایی ساماندهی تولید، فرآوری و بازرگانی چای

آیین‌نامه اجرایی ساماندهی تولید، فرآوری و بازرگانی چای

آیین‌نامه-اجرایی-ساماندهی-تولید،-فرآوری-و-بازرگانی-چای آیین‌نامه اجرایی ساماندهی تولید، فرآوری و بازرگانی چای

شماره23999/ت34973ک



وزارت جهادکشاورزی ـ وزارت بازرگانی ـ وزارت صنایع و معادن ـ سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور ـ بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران

وزیران عضو کارگروه نوسازی باغات چای و تقویت بازار داخلی و ساماندهی تولید و توزیع چای، بنا به پیشنهاد وزارت جهادکشاورزی و به استناد اصل یکصد و سی و هشتم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران و با رعایت تصویب‌نامه شماره 3449/ت34872هـ مورخ 9/2/1385، آیین‌نامه اجرایی ساماندهی تولید، فرآوری و بازرگانی چای را به شرح زیر تصویب نمودند:

آیین‌نامه اجرایی ساماندهی تولید، فرآوری و بازرگانی چای

ماده1ـ وزارت جهادکشاورزی متولی اصلاح و نوسازی باغات چای است و موظف است به منظور افزایش کیفیت برگ سبز چای تولیدی و اقتصادی نمودن تولید در واحد سطح، برنامه اجرایی و زمان‌بندی خود را برای یک دوره پنج‌ساله با در نظر گرفتن منابع و اعتبارات موردنیاز ظرف دوماه به هیئت وزیران ارایه نماید.
ماده2ـ اداره کل چای شمال زیر نظر وزارت جهادکشاورزی با تشکیلات اداری مناسب تشکیل خواهد شد. تشکیلات این اداره کل ظرف پانزده روز پس از ابلاغ این آیین‌نامه، توسط وزارت جهادکشاورزی ارایه و حداکثر پس از یک‌ماه به تصویب سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور خواهد رسید.
ماده3ـ وزیران عضو شورای اقتصاد موضوع تصویب نامه شماره 34455/ت25428هـ مورخ 13/8/1380 در نیمه دوم اسفندماه هر سال قیمت تضمینی برگ سبز چای سال آینده را تعیین می‌نمایند. سازوکار خرید برگ سبز چای تولیدی توسط شورای اقتصاد اعلام خواهد شد.
تبصره ـ مسئولیت کنترل کیفی برگ سبز خریداری شده از چایکاران و انطباق آن با ضوابطی که در قیمت‌گذاری تعیین شده است به عهده اداره کل چای شمال است.
ماده4ـ به منظور بهزراعی باغات چای طی سالهای اجرای این آیین‌نامه و در آذرماه هر سال تسهیلات بانکی لازم از سوی بانکها در اختیار چایکاران قرار خواهد گرفت. یارانه سود تسهیلات بانکی که هر سال توسط شورای اقتصاد تعیین می‌شود، توسط سازمان مدیـریـت و برنامه‌ریزی کشـور در بودجـه سـنواتی وزارت جهـاد کـشاورزی برای پرداخت به چایکاران پیش‌بینی و منظور خواهد شد.
تبصره1ـ معرفی و نظارت چایکاران برای استفاده از این تسهیلات در چارچوب برنامه اجرایی موضوع ماده(1) این آیین‌نامه در مسئولیت اداره کل چای شمال خواهد بود.
تبصره2ـ در سال 1385 یارانه تسهیلات مذکور به پیشنهاد وزارت جهادکشاورزی توسط سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور و از محل ردیف هزینه‌های پیش‌بینی نشده و پس از طی مراحل قانونی، در اختیار وزارت جهادکشاورزی قرار خواهد گرفت.
تبصره3ـ کشاورزان چایکار موظفند حداکثر تا پایان شهریور ماه هر سال نسبت به تسویه تسهیلات بانکی دریافتی اقدام نمایند. به کشاورزانی که تسهیلات بانکی دریافتی را تسویه ننمایند،‌ تسهیلات جدید اعطا نخواهد شد.
ماده5 ـ به منظور تشویق بخش غیردولتی به خرید برگ سبز چای خشک طی دوره اجرای طرح، تسهیلات سرمایه در گردش از سوی بانکها در اختیار آنها قرار می‌گیرد. دولت هیچگونه تعهدی در بازپرداخت این تسهیلات نخواهد داشت.
ماده6 ـ به منظور تعیین تکلیف چای سنواتی و بدهی کارخانجات چای‌سازی و تشکلهای ذی‌ربط، کارگروهی متشکل از نمایندگان بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران و وزارتخانه‌های صنایع و معادن، بازرگانی، جهادکشاورزی و سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور (مسئول کارگروه) تشکیل خواهد شد. کارگروه مذکور موظف است حداکثر تا پایان خردادماه سال 1385 تکلیف چای سنواتی و بدهی کارخانجات را مشخص نماید. در صورت نیاز به تصمیم‌گیری هیئت وزیران، سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور موظف است متن پیشنهادی کارگروه یادشده را تا پایان خرداد ماه سال 1385 به هیئت‌وزیران ارایه نماید.
ماده7 ـ به منظور نوسازی و بازسازی کارخانجات چای‌سازی، به آن دسته از کارخانجات که بدهی آنان تعیین تکلیف شده است تسهیلات بانکی پرداخت خواهد شد. یارانه سود تسهیلات بانکی توسط سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور در بودجه سنواتی وزارت جهادکشاورزی پیش بینی و منظور خواهد شد.
ماده8 ـ به منظور ایجاد شرایط رقابتی و توسعه بازار چای کشور، بورس چای در استان گیلان طی سال 1385 زیر نظر بورس کالای کشاورزی کشور راه‌اندازی شده و به تدریج تالارهای منطقه‌ای آن در شهرستانهای چایکار توسعه خواهد یافت.
ماده9 ـ واردات چای با رعایت موارد زیر و سایر قوانین و مقررات مربوط مجاز است:
الف ـ در سال 1385 واردکنندگان چای در صورت خرید یک کیلوگرم چای خشک تولید داخل می‌توانند یک و نیم کیلوگرم چای ازخارج کشور با نرخ تعرفه چهار درصد (4%) وارد نمایند.
ب ـ واردات چای در بسته های کمتر از ده کیلوگرم ممنوع است.
ماده10ـ ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز، نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران و سایر دستگاههای ذی‌ربط موظفند تمهیدات لازم به منظور مبارزه با قاچاق چای اعمال نمایند.
ماده11ـ نرخ تعرفه ورود چای به داخل کشور در سالهای بعد به نسبت میزان واردات چای در مقابل خرید چای خشک تولید داخل و به پیشنهاد وزارت جهادکشاورزی و تصویب وزرای عضو کمیسیون ماده (1) آیین‌نامه اجرایی قانون مقررات صادرات و واردات تعیین می‌گردد.
ماده12ـ به منظور تشویق صادرات چای، یارانه صادراتی پرداخت خواهد شد. میزان و چگونگی پرداخت آن هرسال توسط وزارت جهادکشاورزی تا پایان فروردین ماه جهت تصویب به مراجع ذی ربط پیشنهاد خواهد شد.
ماده13ـ وزارت جهادکشاورزی موظف است نسبت به تشکیل تعاونیهای چایکاران با عضویت کلیه کشاورزان چایکار اقدام و کلیه وظایف خرید برگ سبز چای، عمل‌آوری و تبدیل به چای خـشک، بازاریـابی چای داخلی و واردات چای خارجی را در سال 1386، به آنها واگذار نماید.
تبصره ـ تسهیلات بانکی موردنیاز این تشکلها توسط وزارت جهادکشاورزی در اختیار تعاونیهای چایکاران قرار می‌گیرد. یارانه موردنیاز سود تسهیلات بانکی پرداختی به این تعاونیها توسط سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور در بودجه سنواتی وزارت جهادکشاورزی پیش بینی و منظور خواهد شد.
ماده14ـ وزارت جهادکشاورزی و استانداران به ترتیب مسئول نظارت بر حُسن اجرای این آیین‌نامه در کل کشور و استان می‌باشند و مکلفند گزارش اقدامات و پیشرفت کار را در دوره‌های زمانی سه ماهه به هیئت وزیران ارایه نمایند.
این تصویب نامه جایگزین تصویب‌نامه شماره 5165/ت30497هـ مورخ 9/2/1383 می‌شود.
این تصویب‌نامه در تاریخ 2/3/1385 به تأیید مقام محترم ریاست جمهوری رسیده است.


معاون اول رئیس جمهور ـ پرویز داودی

نوع : آیین نامه

شماره انتشار : 17844

تاریخ تصویب : 1385/3/2

تاریخ ابلاغ :

دستگاه اجرایی : بانك مركزی جمهوری اسلامی ایران - وزارت صنایع - وزارت بازرگانی - وزارت جهاد كشاورزی - سازمان مدیریت و برنامه ریزی كشور -

موضوع :

منبع : وب سایت قوانین دات آی آر (معاونت آموزش دادگستری استان تهران)

    

قانون های مرتبط

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.