×

آیین‌نامه نحوه نظارت بر مصرف کمکهای پرداختی به مؤسسات غیردولتی

آیین‌نامه نحوه نظارت بر مصرف کمکهای پرداختی به مؤسسات غیردولتی

آیین‌نامه-نحوه-نظارت-بر-مصرف-کمکهای-پرداختی-به-مؤسسات-غیردولتی آیین‌نامه نحوه نظارت بر مصرف کمکهای پرداختی به مؤسسات غیردولتی

شماره 35530/ت31649هـ



وزارت اموراقتصادی و دارایی – سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور

هیئت وزیـران در جلسـه مـورخ 24/3/1385 بنـا بـه پیشنهـاد مشترک وزارت اموراقتصادی و دارایی و سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور، موضوع نامه شماره 26105/9217/56 مورخ 6/7/1384 وزارت اموراقتصادی و دارایی و به استناد تبصره ماده (71) قانون محاسبات عمومی کشور ـ مصوب 1366 ـ آیین‌نامه نحوه نظارت بر مصرف کمکهای پرداختی به مؤسسات غیردولتی را به شرح زیر تصویب نمود:

آیین‌نامه نحوه نظارت بر مصرف کمکهای پرداختی به مؤسسات غیردولتی

ماده 1ـ اعتباراتی که به عنوان کمک از محل اعتبارات هزینه‌ای وزارتخانه‌ها، مؤسسات دولتی و شرکتهای دولتی یا از محل اعتبارات هزینه‌ای منظور در سایر ردیفهای بودجه کل کشور بر اساس موافقتنامه مربوط یا بودجه تفصیلی (حسب مورد) برای کمک به عملیات جاری به مؤسسات غیردولتی پرداخت می‌شود، مشمول مقررات این آیین‌نامه خواهد بود.
تبصره 1ـ وجوهی که از محل اعتبارات موضوع این آیین‌نامه با رعایت مقررات مربوط تحت عنوان یارانه بابت قسمتی از بهای کالاها و خدمات و یا تأمین قسمتی از سود تسهیلات به مؤسسات غیر دولتی پرداخت می‌شود و همچنین کمکهای موردی پرداختی به این گونه مؤسسات و یا اشخاص حقیقی از شمول این آیین‌نامه خارج بوده و مشمول مقرات مربوط به خود می‌باشد.
تبصره 2ـ کمکهای مربوط به ازدواج، اشتغال و مسکن جوانان پس از هماهنگی با صندوق مهر امام رضا (ع) صورت پذیرد.
تبصره 3ـ کلیه دستگاههای اجرایی مشمول ماده (160) قانون برنامه چهارم توسعه که به استناد قوانین و مقررات مجاز به کمک به اشخاص حقیقی و حقوقی غیردولتی می‌باشند، مکلفند فهرست کمکهای خود را براساس چهارچوبی که توسط معاونت اجرایی رییس جمهور تعیین می‌شود، هر سه ماه یک‌بار به معاونت یادشده اعلام کنند.
ماده 2ـ پرداخت کمکهای موضوع این آیین‌نامه موکول به رعایت قانون ضوابط پرداخت کمک و یا اعانه به افراد و مؤسسات غیردولتی ـ مصوب 1378 ـ است.
ماده 3ـ مقررات مالی مورد عمل در مصرف اعتبارات موضوع این آیین‌نامه در مورد مؤسساتی که مقررات خاص داشته یا مشمول مقررات عمومی می‌باشند، مقررات مورد عمل مؤسسه است و در مورد مؤسساتی که فاقد مقررات خاص در مصرف منابع خود می‌باشند، مقررات ناظر بر مصرف وجوه پرداختی و چگونگی نظارت بر آن در چهارچوب مفـاد موافقتنامه اعتبـار مـربـوط توسـط دستگاه اجرایـی پرداخت‌کننده وجـه تعیین و به مؤسسه گیرنده وجه ابلاغ می‌شود.
ماده 4ـ مانده مصرف نشده کمکهای موضوع این آیین‌نامه در مورد هر یک از مؤسسات مشمول، قابل انتقال و مصرف در سال بعد خواهد بود.
ماده 5 ـ گردش عملیات مالی (دریافتها و پرداختها) و حساب سالانه مؤسساتی که از کمک موضوع این آیین‌نامه استفاده می‌کنند و همچنین انطباق هزینه‌های انجام شده توسط کمک گیرنده با اهداف اعلام شده توسط دستگاه اجرایی پرداخت‌کننده کمک باید توسط حسابرس و بازرس قانونی مؤسسه کمک‌گیرنده و یا یکی از مؤسسات حسابرسی عضو جامعه حسابداران رسمی ایران رسیدگی شود و نتیجه رسیدگی در مورد انطباق هزینه‌های کمک‌گیرنده با اهداف اعلام شده توسط دستگاه اجرایی کمک‌کننده باید حداکثر تا پایان خرداد سال بعد به دستگاه پرداخت‌کننده کمک و سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور ارسال شود.
تبصره 1ـ در موارد لزوم، دستگاه اجرایی پرداخت کننده وجوه می‌تواند رسیدگی به گردش عملیات مالی مؤسسات مذکور در مورد اعتبارات موضوع این آیین‌نامه را راساً به عهده گرفته و اقدامات لازم را انجام دهد.
تبصره 2ـ ادامه پرداخت کمک به مؤسسه کمک‌گیرنده موکول به حصول اطمینان از انطباق پرداختها با اهداف و وظایف قانونی دستگاه اجرایی پرداخت‌کننده کمک خواهد بود.
ماده 6 ـ مسئولیت نظارت بر حسن اجرای این آیین‌نامه برعهده وزیر یا بالاترین مقام دستگاه مربوط می‌باشد.


معاون اول رئیس جمهور ـ پرویز داودی


نوع : آیین نامه

شماره انتشار : 17866

تاریخ تصویب : 1385/3/24

تاریخ ابلاغ :

دستگاه اجرایی : وزارت امور اقتصادی و دارائی - سازمان مدیریت و برنامه ریزی كشور -

موضوع :

منبع : وب سایت قوانین دات آی آر (معاونت آموزش دادگستری استان تهران)

    

قانون های مرتبط

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.