×

آیین‎نامه حمایت از تأمین مسکن گروههای کم درآمد در شهرهای کوچک

آیین‎نامه حمایت از تأمین مسکن گروههای کم درآمد در شهرهای کوچک

آیین‎نامه-حمایت-از-تأمین-مسکن-گروههای-کم-درآمد-در-شهرهای-کوچک

وکیل

آیین‎نامه حمایت از تأمین مسکن گروههای کم درآمد در شهرهای کوچک



وزارت مسکن و شهرسازی ـ وزارت جهادکشاورزی ـ وزارت تعاون ـ سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور ـ بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران

هیئت وزیران در جلسه مورخ 18/4/1385 بنا به پیشنهاد وزارت مسکن و شهرسازی و به ‌استناد اصل یکصد و سی و هشتم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، آیین‌نامه حمایت از تأمین مسکن گروههای کم درآمد در شهرهای کوچک را به شرح زیر تصویب نمود:

آیین‎نامه حمایت از تأمین مسکن گروههای کم درآمد در شهرهای کوچک

ماده1ـ به منظور کمک به تأمین مسکن گروههای کم درآمد ساکن در شهرهای کوچک کشور (شهرهای با جمعیت زیر یکصد و پنجاه هزار نفر) اقدامات حمایتی به شرح این آیین‌نامه صورت می گیرد.
ماده2ـ گروههای مشمول این آیین‌نامه کلیه خانوارهای ساکن در شهرهای موضوع این آیین‌نامه می‌باشند که حداقل پنج سال سابقه سکونت دائمی آنان حسب مورد بر اساس مدارک رسمی صادر شده از سوی ادارات و سازمانهای دولتی و نهادهای انقلاب اسلامی و اتحادیه های صنفی تأیید شده باشد. همچنین خانوارهایی که از شهرهای بزرگ و کلانشهرها به این شهرها مهاجرت دائمی می‌کنند، در صورت سکونت حداقل یک سال می‌توانند از مزایای این آیین‌نامه بهره مند شوند.کارمندانی که به موجب احکام اداری منتقل می شوند، از حداقل سکونت مزبور مستثنی هستند.
تبصره ـ کسانی می‌توانند از مزایای این آیین‌نامه بهره‌مند شوند که فاقد مسکن ملکی بوده و قبلاً از هیچ یک از امکانات دولتی مربوط به تأمین مسکن شامل زمین یا واحد مسکونی و یا تسهیلات خرید یا ساخت مسکن استفاده نکرده باشند.
ماده3ـ وزارت مسکـن و شـهرسازی مکـلف است ضمـن رعایـت اصـول و ضـوابط شهرسازی نسبت به مطالعه، مکان یابی و ایجاد سکونتگاههای جدید در قالب توسعه های متصل یا درونی شهرها و روستاهای موجود و یا توسعه منفصل و یا ایجاد مجتمعها، شهرکها و شهرهای جدید با هدف تأمین اراضی مورد نیاز اجرای این آیین‌نامه اقدام کند.
تبصره1ـ وزارت جهاد کشاورزی (سازمان جنگلها، مراتع و آبخیزداری کشور ـ سازمان امور اراضی) و سایر دستگاههای دولتی مکلفند زمینهایی را که در اختیار دارند و در چهارچوب مکان یابی موضوع این ماده قرار می‌گیرد (به استثنای مناطق حفاظت‌شده)، به صورت رایگان در اختیار وزارت مسکن و شهرسازی قرار دهند.
تبصره2ـ چنانچه بخشی از زمینهای واقع در این طرحها متعلق به بخش غیردولتی باشد، وزارت مسکن و شهرسازی می‌تواند از طریق توافق با مالکان و تهاتر، آنها را با اراضی دیگری که از طریق دستگاههای موضوع تبصره (1) این ماده در اختیار می گیرد بر مبنای قیمت کارشناسی اراضی معاوضه کند.
ماده4ـ وزارت مسکن و شهرسازی موظف است نسبت به اجرای آماده سازی اراضی موضوع این آیین‌نامه قبل از شروع به احداث مسکن از طریق مشارکت یا واگذاری مدیریت اجرا به بخش غیردولتی اقدام کند.
تبصره ـ با توجه به تأمین تمام سرانه‌های خدماتی در این طرحها و آماده سازی آنها، شهرداریها به هنگام صدور مجوز ساخت و پایان کار صرفاً هزینه‌های عوارض قانونی را دریافت کنند.
ماده5 ـ وزارت تعاون موظف است نسبت به سازماندهی کلیه متقاضیان واجد شرایط موضوع این آیین‌نامه در قالب تعاونیهای پس انداز و تأمین مسکن اقدام نموده و تا پایان مراحل کار بر اجرای این فرایند شامل تشکیل تعاونی‌ها و تطبیق شرایط اعضا، برنامه‌ریزی تأمین منابع سهم متقاضی و انعقاد قرارداد تعاونی‌ها با سازندگان ذی‌صلاح مسکن تا مرحله تحویل و تسویه حساب نظارت کند.
تبصره1ـ زمینهای مسکونی موضوع این آیین‌نامه از سوی وزارت مسکن و شهرسازی به صورت اجاره طولانی مدت نود و نه ساله درقالب واگذاری حق بهره برداری از زمین به اعضای واجد شرایط تعاونی‌های یادشده واگذار خواهد شد و هزینه‌های آماده‌سازی مربوط به صورت اقساط پانزده ساله همزمان با اقساط تسهیلات بانکی از متقاضیان دریافت خواهد شد. بدیهی است امکان واگذاری اعیانی ملک توسط مالک اصلی به دیگران وجود دارد.
تبصره2ـ تعاونی‌های پس انداز و تأمین مسکن موضوع این ماده باید از طریق انعقاد قرارداد ساخت واحدهای مسکونی با سازندگان دارای پروانه و صلاحیت از وزارت مسکن و شهرسازی و تأمین حداقل بیست درصد (20%) از هزینه احداث مسکن نسبت به تأمین مسکن خود اقدام کنند. متوسط زیر بنای مفید احداثی هر مجموعه حداکثر هفتاد و پنج (75) متر مربع خواهد بود.
تبصره3ـ رعایت مقررات ملی ساختمان و به کارگیری شیوه های معماری ایرانی ـ اسلامی در کلیه این ساخت و سازها ضروری می‌باشد.
تبصره4ـ وزارتخانه‌های مسکن و شهرسازی و تعاون حسب مورد مسئولیت نظارت عالی بر تحقق صحیح اجرای مفاد این ماده را به عهده خواهند داشت.
ماده6 ـ وزارتخانه های متولی تأمین خدمات زیربنایی و روبنایی موظفند تأمین خدمات این مناطق را در اولویت برنامه های اجرایی خود قرار دهند.
ماده 7ـ وزارت بازرگانی موظف است مصالح اصلی مورد نیاز را در صورت کمبود داخلی از طریق واردات تأمین کند.
ماده8 ـ بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران موظف است نسبت به تأمین تا هشتاد درصد (80%) از هزینه احداث واحدهای مسکونی بر اساس نرخ مصوب شورای پول و اعتبار و پرداخت آن طبق ضوابط مربوط در وجه سازندگان در قالب مشارکت مدنی و سپس فروش اقساطی آن در اقساط پانزده ساله به صورت پلکانی در وجه اعضای واجد شرایط تعاونی‌ها اقدام کند.
ماده9ـ سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور مکلف است نسبت به تأمین و پرداخت اعتبارات مورد نیاز هزینه‌های آماده‌سازی زمین موضوع ماده (4) طبق اعلام وزارت مسکن و شهرسازی و همچنین پنجاه درصد (50%) از سود و کارمزد تسهیلات بانکی موضوع ماده (8) به صورت یارانه اقدام کند.
ماده 10ـ دستورالعمل اجرایی این آیین‌نامه ظرف یک ماه پس از ابلاغ از سوی وزارت مسکن و شهرسازی با همکاری وزارت تعاون و بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران تهیه و ابلاغ خواهد شد.





معاون اول رئیس جمهور ـ پرویز داودی

نوع : آیین نامه

شماره انتشار : 17917

تاریخ تصویب : 1385/4/18

تاریخ ابلاغ :

دستگاه اجرایی : وزارت تعاون - بانك مركزی جمهوری اسلامی ایران - وزارت مسكن و شهرسازی - وزارت جهاد كشاورزی - سازمان مدیریت و برنامه ریزی كشور -

موضوع :

منبع : وب سایت قوانین دات آی آر (معاونت آموزش دادگستری استان تهران)

    

قانون های مرتبط

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.