×

آیین‌نامه اجرایی قانون حمایت از تأسیس و اداره مجتمعهای بزرگ و متمرکز قالیبافی

آیین‌نامه اجرایی قانون حمایت از تأسیس و اداره مجتمعهای بزرگ و متمرکز قالیبافی

آیین‌نامه-اجرایی-قانون-حمایت-از-تأسیس-و-اداره-مجتمعهای-بزرگ-و-متمرکز-قالیبافی آیین‌نامه اجرایی قانون حمایت از تأسیس و اداره مجتمعهای بزرگ و متمرکز قالیبافی



وزارت بازرگانی ـ وزارت رفاه و تأمین اجتماعی ـ سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور

هیئت وزیران در جلسه مورخ 15/6/1385 بنا به پیشنهاد شماره 23/1 مورخ 3/1/1385 وزارت بازرگانی و به استناد ماده (5) قانون حمایت از تأسیس و اداره مجتمعهای بزرگ و متمرکز قالیبافی ـ مصوب 1380ـ آیین‌نامه اجرایی قانون یاد شده را به شرح زیر تصویب نمود:

آیین‌نامه اجرایی قانون حمایت از تأسیس و اداره مجتمعهای بزرگ و متمرکز قالیبافی

ماده1ـ بافنده در این آیین‌نامه به فردی اطلاق می‌شود که حداقل دارای پانزده سال سن بوده و براساس قرارداد با صاحب کارگاه (منفرداً یا مشترکاً) با میزان معینی از فعالیت در مجتمعهای قالیبافی مشمول این آیین‌نامه به بافت قالی، گلیم، جاجیم، ورنی و نظایر آن اشتغال داشته باشد.
تبصره ـ چهارچوب قرارداد توسط مرکز ملی فرش ایران تهیه و در اختیار سازمان بازرگانی استانها جهت ارائه به متقاضیان قرار خواهد گرفت.
ماده2ـ کارگاههای قالیبافی که مبادرت به تولید محصـولات منـدرج در مـاده(1) به صورت دستباف می‌کنند، در صورت داشتن شرایط زیر به عنوان مجتمع قالیبافی شناخته شده و از مزایای مندرج در قانون حمایت از تأسیس و اداره مجتمع‌های بزرگ و متمرکز قالیبافی ـ مصوب 1380 ـ برخوردار می‌شوند:
الف ـ در زمینی به مساحت حداقل سیصد و سی (330) متر مربع با سطح زیربنای حداقل دویست (200) مترمربع شامل یکصد و سی (130) متر مربع سالن بافت و هفتاد (70) مترمربع سایر موارد شامل مدیریت مجتمع، تأسیسات، انبار و خدمات جانبی و غیره بوده و با رعایت استانداردهای نور، روشنایی، تهویه، امکانات بهداشتی و ایمنی مطابق با ضوابط ایمنی و بهداشت کار مصوب شورای عالی حفاظت فنی تأسیس و اداره شوند.
ب ـ حداقل میزان ظرفیت تولید سالانه یکصد (100) متر مربع رجشمار سی و پنج و پایین‌تر و ظرفیت تولید سالانه هفتاد (70) متر مربع برای رجشمار بالاتر از سی و پنج رج با حداقل بیست و چهارنفر بافنده متناسب با مشخصات یاد شده باشد.
تبصره1ـ برای رعایت فاصله مناسب در آرایش دارهای قالی باید یک متر فاصله عرض و طول دار قالی با دیوار یا دارقالی مجاور رعایت شود.
تبصره2ـ کارگاههایی که در روستاها با حداقل پنجاه درصد (50%) مشخصات فضا و متراژ مذکور در بندهای (الف) و (ب) ایجاد شده یا می‌شوند، مشمول مقررات این آیین‌نامه خواهند بود.
تبصره3ـ کلیه کارگاههای موجود و همچنین کارگاههایی که فاقد حداقل شرایط فوق باشند، می‌توانند به شرط تجهیز کارگاه و تأمین حداقل شرایط از مزایای این آیین‌نامه برخوردار شوند.
پ ـ استفاده از الیاف مصنوعی، پشم دباغی، بافت گره‌هایی که بیش از یک جفت تار را در برگیرد (دوتایی، سه تایی و غیره) و همچنین گره کمان شیب و خامه‌های رنگ شده با ثبات نوری و ثبات شستشو و سایشی کمتر از درجه چهار ایزوو استفاده از دار و ابزار فنی نامطلوب در مجتمعهای قالیبافی ممنوع و مسئولیت رعایت کلیه موارد فوق به عهده صاحب کارگاه می‌باشد.
ماده3ـ صدور پروانه تأسیس و بهره‌برداری و گواهی تطبیق مشخصات مجتمعهای قالیبافی موجود برای استفاده از مزایای این آیین‌نامه بر عهده وزارت بازرگانی است که با حداقل تشریفات انجام خواهد شد.
تبصره ـ صدور پروانه تأسیس و بهره‌برداری منوط به احراز صلاحیت عمومی متقاضیان با تشخیص وزارت بازرگانی خواهد بود.
ماده4ـ سازمان بیمه خدمات درمانی موظف است در خصوص برقراری بیمه خدمات درمانی برای بافندگان مجتمعهای قالیبافی اقدام کند و مالکان مجتمعهای قالیبافی یا نمایندگان آنان از طرف بافندگان شاغل در مجتمع در این مورد اقدام و حق بیمه خدمات درمانی از طرف بافندگان به حساب سازمان بیمه خدمات درمانی واریز خواهند نمود.
تبصره1ـ در صورت نداشتن یکی از انواع بیمه‌های خدمات درمانی، پنجاه درصد (50%) حق بیمه موضوع ماده (4) توسط بافنده و پنجاه درصد (50%) توسط صاحب کارگاه پرداخت خواهد شد.
تبصره2ـ اشتغال بافندگان بدون بیمه خدمات درمانی در کارگاههای متمرکز ممنوع می‌باشد.
ماده5 ـ بافندگانی که قبل از ورود به کارگاههای متمرکز تحت پوشش بیمه قالیبافان خانگی بوده‌اند، در زمان اشتغال در این کارگاهها، همچنان از حمایت این بیمه برخوردار خواهندبود.
تبصره ـ بافندگانی که در زمان تصویب این آیین‌نامه از بیمه کامل تأمین اجتماعی در کارگاههای متمرکز استفاده می‌کنند، کماکان مشمول همان بیمه باقی خواهند ماند.
ماده6 ـ در مجتمع‌های قالیبافی استفاده از شناسنامه بافت برابر ضوابط معین شده از سوی مرکز ملی فرش ایران برای کلیه تولیدات الزامی می‌باشد.
تبصره ـ شیوه نامه نظارت بر این گونه کارگاهها حداکثر ظرف یک ماه پس از ابلاغ این آیین‌نامه توسط وزارت بازرگانی (مرکز ملی فرش ایران) تهیه و ابلاغ خواهد شد.
ماده7ـ مرکز ملی فرش ایران برای صاحبان مجتمعهای قالیبافی که در خصوص کیفیت تولید و مفاد این آیین‌نامه مرتکب تخلف می‌شوند، دو بار اخطار کتبی صادر نموده و در صورت ادامه تخلف نسبت به تعلیق پروانه تأسیس و بهره‌برداری اقدام خواهد نمود.
تبصره ـ مرجع اولیه حل اختلاف میان صاحب مجتمع قالیبافی با بافندگان، هیئتی مرکب از نماینده صاحب مجتمع قالیبافی، نماینده بافندگان و نماینده وزارت بازرگانی خواهد بود.
ماده8 ـ سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور موظف است همه ساله بنا به پیشنهاد وزارت بازرگانی در لایحه بودجه کل کشور مابه‌التفاوت نرخ سود و کارمزد بانکی تا حداکثر نرخ سود بانکی چهاردرصد (4%) را برای حمایت از تأسیس و اداره مجتمعهای بزرگ و متمرکز قالیبافی و تأمین نقدینگی مجتمع‌های یادشده پیش‌بینی کند.
تبصره ـ روش اجرایی پذیرش و تصویب طرح تسهیلات به متقاضیان توسط وزارت بازرگانی با هماهنگی سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور مشخص خواهد شد.
ماده9ـ این تصویـب‌نامه جایگزین تصویب‌نامه شماره 2841/ت26884 هـ مورخ 29/1/1383 می‌شود.





معاون اول رئیس جمهور ـ پرویز داودی

نوع : آیین نامه

شماره انتشار : 17931

تاریخ تصویب : 1385/6/15

تاریخ ابلاغ :

دستگاه اجرایی : سازمان مدیریت و برنامه ریزی كشور - وزارت رفاه و تامین اجتماعی - وزارت بازرگانی -

موضوع :

منبع : وب سایت قوانین دات آی آر (معاونت آموزش دادگستری استان تهران)

    

قانون های مرتبط

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.