×

مصوبه هفتصد و بیست و هشتمین جلسه شورای عالی آموزش و پرورش آیین‌نامه آموزشی دوره‌ی پیش‌دانشگاهی آموزش از راه دور

مصوبه هفتصد و بیست و هشتمین جلسه شورای عالی آموزش و پرورش آیین‌نامه آموزشی دوره‌ی پیش‌دانشگاهی آموزش از راه دور

مصوبه-هفتصد-و-بیست-و-هشتمین-جلسه-شورای-عالی-آموزش-و-پرورش-آیین‌نامه-آموزشی-دوره‌ی-پیش‌دانشگاهی-آموزش-از-راه-دور

وکیل

مصوبه هفتصد و بیست و هشتمین جلسه شورای عالی آموزش و پرورش آیین‌نامه آموزشی دوره‌ی پیش‌دانشگاهی آموزش از راه دور

مقدمه
به منظور اجرای برنامه‌های آموزشی و پرورشی دوره پیش‌دانشگاهی آموزش از راه دور آیین‌نامه آموزشی دوره‌ی مذکور به شرح زیر است:
فصل اول : کلیات
ماده1 ـ دوره‌ی پیش‌دانشگاهی آموزش از راه دور به منظور ادامه تحصیل افراد زیر براساس اهداف هریک از رشته‌های تحصیلی و مطابق با مواد این آیین‌نامه در مراکز آموزش از راه دور اجرا می‌شود:
الف ـ افرادی که امکان ارائه آموزش‌های پیش‌دانشگاهی روزانه برای آنها وجود ندارد.
ب ـ افرادی که به دلیل وجود شرایط خاص امکان استفاده از آموزش‌های روزانه را ندارند.
ج ـ دانش‌آموزانی که به هر دلیل واجد شرایط تحصیل در واحدهای آموزشی روزانه نیستند.
فصل دوم:ویژگیهای آموزشی،واحدهای درسی، طول مدت تحصیل، جدول‌ها و عناوین درسی
ماده2ـ آموزش از راه دور در دوره‌ی پیش‌دانشگاهی با ویژگی‌های زیر ارائه می‌شود:
الف ـ آموزش با کاهش ساعات حضور در کلاس‌های درس حسب موضوع درس‌ها
ب ـ آموزش در این دوره مبتنی بر نظام نیمسالی واحدی است و ارزش هردرس با تعداد واحدهای آن درس سنجیده می‌شود و قبولی یا عدم قبولی دانش‌آموز در یک درس به همان درس محدود است و ارتباطی به سایر درس‌ها ندارد.
ماده3ـ برنامه آموزشی در هر سال تحصیلی به صورت دو نیمسال و مدت هر نیمسال (اجرا و برگزاری امتحانات ) 18 هفته خواهد بود.
ماده4ـ رشته‌های دوره پیش‌دانشگاهی مشتمل بر چهار رشته به شرح ذیل می‌باشد:
الف ـ علوم‌ریاضی ب ـ علوم تجربی
ج ـ علوم‌انسانی دـ هنر
ماده5 ـ تعداد واحدهای درسی دوره پیش‌دانشگاهی در هر رشته 24 واحد، شامل 8 واحد درس‌های عمومی و 16 واحد درس‌های اختصاصی می‌باشد.
ماده6 ـ عنـوان درس‌ها و تعداد واحدهای هر درس در رشته‌های دوره‌ پیش‌دانشگاهی به شرح جدول ضمیمه است.
تبصره ـ واحدهای آموزشی پیش‌دانشگاهی می‌توانند درسهای زیر را در هر یک از دو نیمسال ارائه دهند:
ـ درس هندسه تحلیلی و جبر خطی یا درس ریاضیات گسسته در رشته علوم ریاضی؛
ـ درس علوم اجتماعی یا درس فلسفه در رشته علوم انسانی؛
ـ درس تاریخ یا درس جغرافیا در رشته علوم انسانی؛
ـ درس آشنایی با رشته‌های مختلف هنری یا درس آشنایی با میراث فرهنگی ایران در رشته هنر؛
ـ درس انسان، فضا، طراحی یا آشنایی با هنر و ادب فارسی در رشته هنر.
فصل سوم ـ ثبت‌نام
ماده7 ـ افرادی که دارای گواهی‌نامه پایان تحصیلات دوره سه ساله آموزش متوسطه هستند می‌توانند با شرایط زیر در دوره‌ی پیش‌دانشگاهی آموزش از راه دور ثبت نام نمایند:
الف) دسترسی نداشتن به واحدهای آموزشی، دوری راه یا نبود رشته تحصیلی در محل سکونت به تشخیص کمیسیون خاص اداره‌ی آموزش و پرورش محل.
ب) افرادی که به دلیل وجود شرایط خاص به شرح زیر، امکان استفاده از آموزش‌های روزانه را ندارند:
1ـ معلولیت جسمی : مدارک مربوط باید به تأیید یکی از واحدهای آموزشی استثنایی یا مدیریت آموزش و پرورش استثنایی استان رسیده باشد.
2ـ بیماری خاص و یا صعب‌العلاج : مدارک پزشکی مبتلایان باید توسط کمیسیون پزشکی منطقه تأیید شده باشد.
3ـ تأهل : تصویر صفحات شناسنامه باید توسط مدیر مرکز آموزش از راه دور با اصل تطبیق و تأیید شده باشد.
4ـ الزام به حمایت از خانواده : ملاک تشخیص افراد موضوع این بند، مجوز کمیسیون خاص اداره‌ی آموزش و پرورش محل می‌باشد که به صورت موردی، صادر می‌شود.
تبصره1ـ دانش‌آموزان موضوع این ماده چنانچه بیش از 18 سال سن داشته باشند از معافیت تحصیلی نیز برخوردار خواهند بود.
تبصره2ـ دانش‌آموزانی که شرایط تحصیل در مراکز پیش‌دانشگاهی روزانه را از دست داده‌اند و سایر افراد در صورت دارا بودن 19 سال تمام و بیشتر می‌توانند در مرکز پیش‌دانشگاهی آموزش از راه دور ثبت نام کنند. لیکن با توجه به اینکه افراد ذکور موضوع این تبصره از معافیت تحصیلی برخوردار نمی‌باشند باید قبل از ثبت نام وضعیت خود را از نظر قانون نظام وظیفه عمومی مشخص نمایند.
تبصره3ـ فارغ‌التحصیلان دی ماه دوره‌ی متوسطه و قبل از آن می‌توانند از نیمسال دوم سال تحصیلی در مراکز پیش‌دانشگاهی آموزش از راه دور ادامه تحصیل دهند.
تبصره4ـ دانش‌آموزان از نیمسال دوم می‌توانند ضمن انتخاب درس‌های نیمسال دوم، درس‌های مربوط به نیمسال اول را نیز انتخاب و در امتحانات جبرانی نیمسال اول (اسفند ماه) این درس‌ها شرکت نمایند.
مدارک ثبت نام
ماده8 ـ مدارک لازم برای ثبت‌نام دردوره‌ی پیش‌دانشگاهی به شرح زیر است:
الف ـ تصویر صفحه اول شناسنامه‌ی عکس‌دار که مطابقت آن با اصل به تأیید مسئول مربوطه رسیده باشد؛ بدیهی است در صورت وجود تغییرات و اصلاحات در شناسنامه الصاق تصویر صفحه توضیحات و یا تصویر کارت ملی که با اصل آن مطابقت داشته باشد نیز ضروری است.
ب ـ عکس به تعداد موردنیاز.
ج ـ گواهی موقت یا گواهی‌نامه پایان تحصیلات دوره سه ساله متوسطه.
د ـ کارنامه دوره‌ی سه ساله متوسطه.
ه ـ دانش آموزی که حداقل یک نیمسال در دوره پیش‌دانشگاهی تحصیل‌کرده باشد لازم است کارنامه دوره پیش‌دانشگاهی را ارائه دهد.
و ـ اصل مدارک براساس ماده 7 این آیین‌نامه.
زـ برای دانش‌آموزان پسر که از معافیت تحصیلی برخوردار نیستند ارائه تصویر مدارک معتبر درخصوص وضعیت نظام وظیفه (کارت پایان خدمت، کارت معافیت، دفترچه آماده به خدمت بدون مهر غیبت که تاریخ اعزام آن حداقل پایان نیمسال و بعد از آن باشد و....) که با اصل آن مطابقت داشته باشد الزامی است.
تبصره ـ ثبت نام اتباع خارجی و فرزندان آنان، پناهندگان و رانده‌شدگان دیگر کشور‌ها براساس دستورالعملی خواهد بود که توسط وزارت آموزش و پرورش ابلاغ می‌شود.
ماده9ـ ثبت‌نام و انتخاب واحد توسط دانش‌آموز یا ولی یا نماینده قانونی وی به صورت حضوری یا غیرحضوری انجام می‌گیرد.
ماده10ـ دانش‌آموز در هر نیمسال می‌تواند 12 واحد درسی را انتخاب کند و بگذراند.
تبصره ـ در موارد خاص، دانش آموز با نظر مشاور و تأیید شورای مرکز می‌تواند در هر نیمسال تا 24 واحد درسی را انتخاب کرده و بگذراند. دستورالعمل اجرائی آن توسط مؤسسه آموزش از راه دور ابلاغ خواهد شد.
ماده11ـ ثبت‌نام و انتخاب واحد دانش‌آموزان در مراکز پیش‌دانشگاهی آموزش از راه دور حداکثر تا شروع هر نیمسال ادامه خواهد داشت.
تبصره ـ ثبت نام دانش آموزی که با عذر موجه نتوانسته باشد در زمان تعیین شده ثبت نام نماید با صدور معرفی نامه توسط آموزش و پرورش محل مجاز خواهد بود.
شرایط تحصیل دانش‌آموزان مشمول نظام وظیفه
ماده12ـ فارغ التحصیلان دوره متوسطه موضوع ماده 7 مجازند در مجموع با رعایت سایر ضوابط و شرایط حداکثر دوسال تحصیلی در مراکز آموزش پیش‌دانشگاهی روزانه، بزرگسال و آموزش از راه دورتحصیل نمایند و از معافیت تحصیلی برخوردار شوند و ادامه تحصیل در سال‌های بعد بدون استفاده از معافیت تحصیلی در مراکز آموزش از راه دور غیردولتی بلامانع است .
تبصره ـ سایر افراد در صورت دارا بودن 19 سال تمام و بیشتر می‌توانند در مراکز آموزش از راه دور ثبت‌نام کنند، لیکن از معافیت تحصیلی برخوردار نخواهند بود.
ماده13ـ دانش آموز پسر از اول فروردین ماه سالی که در آن سال وارد سن 19 سالگی می‌شود مشمول نظام وظیفه شناخته می‌شود.
ماده14ـ ملاک رسیدگی به وضع مشمولیت دانش آموز تاریخ تولد مندرج در شناسنامه اولیه وی می‌باشد و تغییرات بعدی ملاک عمل نخواهد بود، لیکن برای دانش‌آموزی که شناسنامه اولیه وی به حکم دادگاه باطل شده باشد، شناسنامه جدید ملاک قرار خواهد گرفت.
ماده15ـ معافیت تحصیلی صرفاً شامل دانش‌آموزانی می‌شود که با استفاده از بندهای الف و ب ماده 7 آئین نامه در این قبیل مراکز تحصیل می‌کنند.
ماده16ـ حداکثر سن برای دانش‌آموزان پسر که از معافیت تحصیلی استفاده می‌کنند با رعایت سایر شرایط و ضوابط در این واحدهای آموزشی 24 سال تمام می‌باشد. این قبیل افراد چنانچه در طول نیمسال تحصیلی به سن 24 سال تمام برسند اجازه ثبت نام در آن نیمسال را ندارند و برای سایر دانش‌آموزان محدودیت حداکثر سن وجود ندارد.
ماده17ـ چنانچه دانش آموزی که از معافیت تحصیلی استفاده می‌کند در موعد مقرر در مرکز آموزشی در هر نیمسال ثبت نام نکند، مدیر مرکز آموزشی موظف است برابر مقررات ترک تحصیل وی را به مرجع ذی‌ربط اعلام نماید.
ماده18ـ ثبت نام و تحصیل دانش آموز مشمول که بیش از سه ماه متوالی ترک تحصیل یا غیبت غیر موجه داشته است مجاز نیست و صرفاً در صورت رفع ممنوعیت قانونی از نظر نظام وظیفه عمومی، ادامه تحصیل وی بلامانع است.
تبصره1ـ دانش آموزی که دفترچه آماده به خدمت (بدون مهر غیبت ) گرفته است چنانچه تاریخ اعزام مندرج در دفترچه وی حداقل تا پایان نیمسال باشد، می‌تواند با رعایت سایر شرایط در آن نیمسال ثبت نام و ادامه تحصیل دهد.
تبصره2ـ شرکت در امتحانات داوطلب آزاد ( متفرقه) از نظر مقررات نظام وظیفه عمومی ترک تحصیل تلقی می‌شود.
ماده19ـ مدیر مرکز آموزشی پسرانه باید مشخصات کلیه دانش‌آموزان مشمول نظام وظیفه را که با استفاده از بندهای الف و ب ماده 7 این آیین‌نامه در این مرکز به تحصیل اشتغال دارند بطور انفرادی و برای هر مشمول فقط یک بار برای استفاده از معافیت تحصیلی برابر مقررات از طریق اداره‌ی آموزش و پرورش مربوط به حوزه‌ی نظام وظیفه محل اعلام کند (این موضوع شامل دانش‌آموزان دارای نقص عضو و استثنایی نیز می‌شود).
تبصره ـ دانش‌آموز مشمولی که بدون ترک تحصیل و برابر مقررات دوره‌ی پیش‌دانشگاهی روزانه و یا دوره‌ی بزرگسال این آیین‌نامه به مرکز پیش‌دانشگاهی آموزش از راه دورانتقال می‌یابد در صورتی که اشتغال به تحصیل وی قبلاً به نظام وظیفه عمومی اعلام شده ‌باشد نیازی به اخذ معافیت تحصیلی مجدد ندارد.
ماده20 ـ مدیر مرکز پیش‌دانشگاهی آموزش از راه دور موظف است مراتب ترک تحصیل و فراغت از تحصیل دانش‌آموز مشمول مرکز را برابر مقررات از طریق اداره‌ی آموزش و پرورش متبوع به حوزه‌ی نظام وظیفه اعلام کند.
ماده21 ـ دانش‌آموزان اتباع خارجی که برابر مقررات در دوره‌ی پیش‌دانشگاهی در مراکز آموزش از راه دور ایران تحصیل می‌کنند مشمول قانون وظیفه عمومی نخواهند بود.
انتقال و سایر مواردثبت نام :
ماده22ـ انتقال دانش‌آموز در طول نیمسال از یک مرکز آموزش پیش‌دانشگاهی روزانه، بزرگسال و آموزش از راه دور به یکی دیگر از مراکز پیش‌دانشگاهی آموزش از راه دور با رعایت سایر شرایط و موافقت اداره‌ی آموزش و پرورش مقصد، حداکثر تا یک ماه قبل از شروع امتحانات پایانی هر نیمسال بلامانع است. در این صورت مدارک، پرونده‌ی تحصیلی و نمرات مربوط به آزمون‌های طول نیمسال دانش‌آموز باید پس از تأیید مرکز آموزشی مبدأ (با امضای مدیر و مهر مرکز)، به موقع و قبل از شروع امتحانات پایانی به مرکز آموزشی مقصد ارسال شود. انتقال دانش‌آموز در محدوده یک منطقه آموزشی با هماهنگی مرکز آموزشی مبدأ و مقصد با رعایت مقررات در زمان‌های تعیین‌شده بلامانع است.
تبصره ـ نمرات کلیه درس‌هایی که دانش آموز در مرکز آموزش پیش‌دانشگاهی مبدأ گذرانده است (اعم از قبولی و مردودی ) باید در دفتر امتحانات مرکز آموزش پیش‌دانشگاهی مقصد در آن سال تحصیلی ثبت شود.
ماده23 ـ نمرات کلیه درس‌های قبول شده دانش‌آموز دوره پیش‌دانشگاهی (آخرین کارنامه) که به مرکز آموزش از راه دور منتقل می‌شود به عنوان نمره‌ی قبولی از وی پذیرفته می‌شود.
ماده24 ـ مدیر مرکزپیش‌دانشگاهی آموزش از راه دور باید کلیه مدارک دانش‌آموزانی را که با کارنامه دوره پیش‌دانشگاهی ثبت‌نام کرده‌اند حداکثر تا دو هفته پس از شروع هر نیمسال به صورت مکتوب از محل تحصیل قبلی وی درخواست کند. مدیر مرکز آموزشی مبدأ بلافاصله پس از وصول درخواست باید کلیه مدارک تحصیلی دانش‌آموز منتقل شده خود را برابر مقررات به مرکز آموزش از راه دور مقصد ارسال کند.
ماده25 ـ چنانچه مدارک تحصیلی دانش‌آموز در موعد مقرر در مرکز پیش‌دانشگاهی آموزش از راه دور مقصد کامل نشود و به تبع آن برای دانش‌آموز حقی ایجاد و یا حقی از وی تضییع شود، مسؤلیت ناشی از آن حسب مورد به عهده مدیران واحدهای آموزشی مبدأ یا مقصد خواهد بود.
ماده26 ـ مدیرمرکز آموزشی موظف است حداکثرتا یکماه پس ازشروع هر نیمسال پرونده‌ی تحصیلی تمامی دانش‌آموزان از جمله دانش‌آموزان جدید خود را مورد رسیدگی قرار دهد و در صورت مشاهده نقص پرونده در صدد رفع نقص برآید و چنانچه دانش‌آموزی برخلاف مقررات، ثبت‌نام یا در درس‌هایی قبول اعلام شده باشد، نسبت به تعیین وضعیت استحقاقی وی اقدام کند. لیکن چنانچه بعد از موعد مذکور موارد نقص پرونده مشاهده شود، لازم است پرونده‌ی دانش‌آموز مربوط، برابر مقررات جهت اقدام بعدی به اداره‌ی آموزش و پرورش ذی‌ربط ارسال شود.
ماده27 ـ دفتر آمار دانش‌آموزان باید حداکثر یک ماه پس از شروع هر نیمسال تکمیل و توسط مدیر مرکز آموزشی و با نظارت اداره‌ی آموزش و پرورش مربوط برابر مقررات مسدود شود.
ماده28 ـ متقاضیان ثبت نام و ادامه تحصیل در دوره پیش‌دانشگاهی آموزش از راه دور از شرکت در امتحان تغییر رشته معاف خواهند بود.
فصل چهارم: ضوابط سنجش و ارزشیابی پیشرفت تحصیلی دانش‌آموزان
ماده29ـ ارزشیابی، داوری و قضاوت در مورد آموخته‌ها و سنجش تغییر رفتار دانش‌آموز در جهت نیل به هدفهای آموزشی وپرورشی است که از طریق سنجش و اندازه‌گیری حاصل می‌شود. ارزشیابی بخش جدایی‌ناپذیر فرایند یاددهی ـ یادگیری است و در موقعیت‌های مختلف و متعدد انجام می‌گیرد.
ماده30 ـ ارزشیابی از آموخته‌های دانش‌آموز در هر درس به سه صورت ورودی، تکوینی و پایانی و با اهداف مشخص شده‌ی زیر به عمل می‌آید:
الف ـ ارزشیابی ورودی (آغازین): به منظور آگاهی از توانایی‌ها و آمادگی‌های قبلی دانش‌آموز برای شروع مناسب فرایند یاددهی ـ یادگیری و جبران نارسایی‌ها و کاستی‌های احتمالی دانش آموز توسط معلمان انجام می‌گیرد.
ب ـ ارزشیابی تکوینی (مستمر): به منظور تقویت اعتماد به نفس، تحکیم آموخته‌های دانش‌آموز، آگاهی معلمان از نقاط قوّت و ضعف درسی و نحوه‌ی عملکرد دانش‌آموز در فرایند یاددهی ـ یادگیری و پرورش روحیه تحقیق، تفکر، تلاش، ابتکار و فعالیت‌های گروهی، تدارک بازخورد مناسب به معلمان و دانش‌آموزان و اتخاذ روش‌های مناسب به منظور بهبود فرایند یاددهی ـ یادگیری انجام می‌شود.
ج ـ ارزشیابی پایانی (تراکمی): به منظور حصول اطمینان از میزان تحقّق هدف‌های آموزشی و پرورشی و احراز شرایط قبولی در هر درس انجام می‌گیرد.
ماده31ـ ارزشیابی تکوینی(مستمر) از نحوه‌ی مشارکت دانش آموز در فعالیت‌های یاددهی ـ یادگیری و به شیوه‌های گوناگون و با تکیه بر آزمونهای کتبی، شفاهی، عملی، بررسی تکالیف فردی و گروهی، فهرست وارسی مشاهده‌ی رفتار، میزان فعالیت، تلاش، ابتکار و خلاقیت و ... انجام می‌گیرد و نمره‌ی آن با توجه به میزان فعّالیت دانش آموز توسط معلم مربوط تعیین و منظور می‌شود.
ماده32ـ در هر نیمسال پیشرفت تحصیلی دانش‌آموز هر درس بر اساس انجام تکالیف درسی و نتایج ارزشیابی مستمر و پایان نیمسال ارزیابی می‌شود. برگزاری امتحان پایان نیمسال برای هر درس الزامی است.
ماده33ـ نمره هر درس عبارت از مجموع نمره ارزشیابی مستمر و پایان نیمسال است و سهم ارزشیابی‌های انجام شده در طول نیمسال 25% کل نمره(5 نمره از 20 نمره) خواهد بود.
تبصره ـ سئوالات امتحان جبرانی و شهریور بر مبنای بیست نمره طرح می‌شود و نمره ارزشیابی مستمر نخواهد داشت.
ماده34 ـ برنـامه امتحانات پـایانی غیرهـماهنگ نیمسال اول و نیمسال دوم توسط مرکز آموزشی ذی‌ربط با عنایت به تقویم اجرایی تنظیم و اجرای امتحانات با همکاری مشترک کارکنان آموزشی و اداری مرکز آموزشی و زیر نظر مدیر مرکز انجام می‌شود. برنامه امتحانات داخلی باید توسط مرکز آموزشی تنظیم و قبل از شروع هر نیمسال اعلام شود. طرح سؤال‌ها از تمام محتوای مواد درسی (به جز امتحانات هماهنگ) بر عهده‌ی معلمان مربوط می‌باشد و امتحانات با نظارت اداره‌ی آموزش و پرورش محل برگزار می‌شود و براساس این امتحانات برای هر درس یک نمره مستقل بعنوان نمره امتحان پایان نیمسال آن درس منظور می‌شود.
تبصره ـ سازمان آموزش و پرورش استان و اداره‌ی آموزش و پرورش شهرستان/ منطقه/ ناحیه می‌تواند در امتحانات پایان نیمسال برای یک یا دو ماده درسی سؤالات هماهنگ طرح کند تا برابر ضوابط برگزار شود.
ماده35ـ اوراق امتحانات پایانی نیمسال اول و دوم باید حداکثر تا یک هفته پس از انجام امتحان هر درس توسط معلم مربوط و زیر نظرمدیر مرکز آموزشی در محل مرکز آموزشی تصحیح و پس از ثبت نمره دانش‌آموزان در سیاهه نمرات (لیست نمرات) امضا و به دفتر مرکز تحویل شود.
تبصره1ـ مدیر مرکز آموزشی می‌تواند با مسؤولیت خود اوراق امتحانی را جهت تصحیح در خارج از محل مرکز آموزشی در اختیار معلمان قرار دهد.
تبصره2ـ چنانچه معلم مربوط ظرف مدت یک هفته پس از انجام امتحان هر درس اوراق امتحانی را به هر علتی تصحیح نکند مدیر مرکز آموزشی ضمن گزارش موضوع به اداره آموزش و پرورش متبوع باید به تشخیص خود اوراق امتحانی را جهت تصحیح در اختیار یکی از معلمان واجد شرایط قرار دهد.
ماده 36ـ نصاب قبولی در هر درس نمره 10 می‌باشد.
تبصره1ـ نصاب قبولی درس‌های کارگاه هنر 1 و کارگاه هنر 2 رشته هنر 12 می‌باشد.
تبصره2ـ دانش‌آموزانی که از یک درس نمره قبولی کسب کنند مجدداً نمی‌توانند آن واحد درسی را انتخاب کنند.
ماده37 ـ دانش‌آموزانی که در یک یا چند درس نیمسال اول نمره قبولی کسب نمی‌کنند ضمن انتخاب واحد و شرکت در کلاس و امتحان درس‌های مربوط به نیمسال دوم باید در امتحانات جبرانی درس‌های مربوط که در اسفند ماه برگزار می‌شود شرکت کنند و دانش‌آموزانی که در امتحانات جبرانی نیمسال اول نمره قبولی کسب نمی‌کنند باید در امتحانات جبرانی درس و یا درس‌های مربوط که در تابستان (تیرماه) همان سال تحصیلی برگزار می‌گردد شرکت کنند.
تبصره1ـ چنانچه دانش آموز دوره پیش‌دانشگاهی در امتحانات جبرانی نیمسال اول (اسفندماه) یا امتحانات جبرانی نیمسال دوم (تیرماه) با عذر موجه غایب باشد در صورت درخواست دانش‌آموز، یا ولی وی مدیر واحد آموزشی مجاز است حداکثر تا دو هفته پس از آخرین امتحان از درس یا درس‌های مربوط با رعایت ضوابط امتحان به عمل آورد.
تبصره 2ـ دانش‌آموز دوره پیش‌دانشگاهی که تا پایان تیرماه موفق به اخذ نمره قبولی در یک یا چند درس نشود می‌تواند در یک نوبت امتحان دیگر که برنامه و سؤالات آن توسط اداره آموزش و پرورش منطقه/ ناحیه/ شهرستان به صورت هماهنگ تهیه و توسط مرکز در دهه سوم شهریور ماه همان سال برگزار می‌شود شرکت کرده و در صورت کسب شرایط قبولی، به اخذ گواهی‌نامه پیش‌دانشگاهی در نوبت شهریور ماه نایل آید.
ماده38ـ دانش‌آموزانی که به هر دلیل تا پایان سال تحصیلی (شهریور ماه) در یک یا چند درس نمره قبولی کسب نمی‌کنند می‌توانند در سال تحصیلی بعد باقی مانده درس‌ها را در مرکز پیش‌دانشگاهی آموزش از راه دور یا واحدهای آموزشی بزرگسالان و یا به شیوه داوطلب آزاد (متفرقه) برابر ضوابط انتخاب کرده و بگذرانند. این قبیل افراد از گذراندن درس‌هایی که نمره قبولی کسب کرده‌اند، معاف می‌باشند.
ماده39ـ مسؤولیت حُسن اجرای امتحانات و اعلام به موقع نتایج بعهده رئیس مرکز است و اداره آموزش و پرورش محل و سازمان آموزش و پرورش استان و مؤسسه آموزش از راه دور و اداره کل سنجش و ارزشیابی تحصیلی در صورت لزوم می‌توانند اوراق امتحانی تصحیح شده را مورد بازبینی تخصصی قرار دهند. در صورتی که در بازبینی اوراق، نمره دانش‌آموزی تغییر یابد ملاک عمل آخرین نمره‌ی وی خواهد بود و موضوع باید کتباً به اطلاع معلم یا مصحح و دانش آموز مربوط برسد.
تبصره ـ در صورتیکه باز بینی اوراق امتحانات پایان نیمسال اول و جبرانی اول پس از فروردین ماه و اوراق امتحانات پایان نیمسال دوم و جبرانی دوم و شهریور ماه پس از آبان ماه بررسی شود و نمره‌ی دانش‌آموز تغییر یابد مراتب برای تصمیم‌گیری به کمیسیون معین شورای عالی آموزش و پرورش ارجاع می‌شود.
ماده40ـ نتیجه‌ی امتحانات حداکثر تا دو هفته پس از پایان هر نیمسال به صورت کتبی توسط مدیر مرکز آموزشی به دانش‌آموز یا نماینده قانونی وی اعلام می‌شود.
ماده41ـ مهلت اعتراض به نمره‌های امتحانی درس‌های کتبی حداکثر هفت روز پس از اعلام نتیجه امتحانات می‌باشد. رئیس مرکز موظف است اوراق امتحانی مربوط را جهت تجدیدنظر در مرحله‌ی اول در اختیار مصحح مربوط و در صورت اعتراض مجدد در مرحله‌ی دوم در اختیار مصحح مربوط و یکنفر از معلمان همان درس قرار دهد. چنانچه در مرحله‌ی دوم اتفاق نظر حاصل نشد نظر مصحح سوم قطعی و لازم الاجراست. اگر معلم دیگری از همان درس در آن مرکز نباشد از معلمان مراکز دیگر دعوت بعمل ‌آید.
نمره ورقه تجدیدنظر شده زیر نظر رئیس مرکز و با امضای معلمان مربوط و در صورت عدم توافق معلم اول و دوم پس از تصحیح مصحح سوم نمره ملاک ارزشیابی از آن درس بوده و در سیاهه نمرات درج می‌شود. رئیس مرکز موظف است نتیجه این بررسی‌ها را حداکثر ظرف مدت 7 روز پس از پایان مهلت اعتراض به دانش‌آموز اعلام کند.
تبصره ـ نمرات درس‌های عملی و شفاهی قابل اعتراض و تجدیدنظر نمی‌باشد و نمره اعلام شده قطعی است.
ماده42ـ نمرات ارزشیابی مستمر دو هفته قبل از شروع امتحانات پایانی و نمرات ارزشیابی پایانی حداکثر یک هفته بعد از انجام امتحانات هر درس در آن نیمسال باید توسط معلم مربوط بدون خدشه و قلم خوردگی در برگ ریز نمرات ثبت و پس از امضا و درج تاریخ، تحویل دفتر مرکز آموزشی شود.
ماده43ـ چنانچه دانش‌آموزی درامتحان پایان نیمسال یک یاچنددرس به علت غیبت غیرموجه شرکت نکند، نمره امتحان پایان نیمسال او درآن درس یا درس‌ها صفرمحسوب می‌شود. در چنین مواردی کلمه غایب بجای نمره درس یا درس‌های موردنظر قید شده لیکن در محاسبه جمع نمرات و معدل، مجموع نمره مستمر و صفر به عنوان نمره درس یا درس‌های موردنظر ثبت می‌شود.
ماده44ـ اگر دانش آموزی در امتحان پایانی درس یا درس‌هایی غیبت موجه داشته باشد برای آن درس یا درس‌ها نمره‌ای منظور نمی‌شود. در چنین مواردی کلمه موجه به جای نمره درس یا درس‌ها قید می‌شود و در جمع نمرات و معدل منظور نمی‌شود. تشخیص غیبت موجه بر اساس دلایل و مدارک ارائه شده از طرف دانش آموز با رئیس مرکز است.
تبصره ـ اگر دانش آموزی در طول نیمسال تحصیلی با دلیل موجه نمره ارزشیابی مستمر نداشته باشد، یک سوم نمره ارزشیابی پایان نیمسال آن درس جایگزین نمره ارزشیابی مستمر وی می‌شود و این نمره توسط معلم مربوط در لیست ریز نمرات درج می‌شود.
ماده45 ـ نمرات دانش‌آموزان مطابق با لیست ریز نمرات معلمان به سیستم رایانه‌ای منتقل و دفتر امتحانات، کارنامه تحصیلی،‌ گواهی‌نامه موقت پایان‌دوره پیش‌دانشگاهی توسط سیستم رایانه‌ای صادر و با امضای رئیس و مهر مرکز تأیید می‌شود.
ماده46ـ دفتر امتحانات و مجموعه سیاهه نمرات بوسیله فرد یا افرادی که از سوی آموزش و پرورش منطقه/ ناحیه/ شهرستان تعیین می‌شوند در موعد مقرر بررسی و دفتر امتحانات مسدود و با امضا و مهر تأیید می‌شود.
ماده47ـ اوراق امتحانی پایان هر نیمسال دانش‌آموز بمدت شش ماه در مرکز نگهداری و سپس برابر مقررات از بین می‌رود ولی سیاهه نمرات معلمان و دفتر امتحانات جزء اسناد و مدارک تحصیلی بوده و بطور دائم در مرکز نگهداری خواهد شد.
ماده48ـ در هر نیمسال تحصیلی به هر دانش‌آموز بر اساس رعایت موازین اسلامی، رفتار، اخلاق و رعایت مقررات مرکز آموزشی و حفظ اموال آن و گزارش رسیده از سوی معلمان و مربیان و با رعایت مقررات انضباطی توسط مدیر و معاون یا معاونان مرکز آموزشی یک نمره‌ی انضباط تعیین و در برگ ریز نمرات مربوط ثبت و با امضای مدیر تسلیم دفتر مرکز آموزشی می‌شود.
تبصره ـ نمره انضباط در احتساب معدل کل منظور نمی‌شود ولی میانگین نمرات انضباط در گواهی‌نامه پایان دوره پیش‌دانشگاهی ثبت می‌شود.
ماده49ـ نمرات کلیه درس‌ها اعم از قبولی و مردودی در کارنامه دانش‌آموز ثبت می‌شود و به دانش‌آموزی که کلیه واحدهای رشته مربوط را با موفقیت گذرانده باشد با رعایت سایر شرایط و ضوابط گواهی نامه پایان تحصیلات دوره پیش‌دانشگاهی داده می‌شود.
تبصره1ـ چنانچه دانش‌آموز از کلیه درس‌های دوره پیش‌دانشگاهی رشته مربوط نمره قبولی کسب کرده باشد و در یک عنوان درسی آخرین نمره وی 7 و بیشتر و معدل کل وی حداقل 10 باشد فارغ‌التحصیل دوره پیش‌دانشگاهی شناخته خواهد شد.
تبصره2ـ کلیه دانش‌آموزان دوره پیش‌دانشگاهی باید در آزمون روخوانی قرآن نمره قبولی کسب کنند.
ماده50 ـ برای محاسبه معدل کل نمرات هر دانش آموز تعداد واحدهای هر درس در نمره قبولی آن درس ضرب و مجموع حاصل ضرب‌های بدست آمده بر تعداد کل واحدهایی که دانش آموز باید در طول دوره طی نماید تقسیم می‌شود.
ماده51 ـ امتحانات درس‌های معارف اسلامی (1) و (2) اقلیت‌های دینی مندرج در قانون اساسی برابر دستورالعمل‌های خاص وزارت آموزش و پرورش انجام می‌شود.
این قبیل دانش‌آموزان در صورت تمایل می‌توانند بجای امتحان درس‌های خاص دانش‌آموزان اقلیت‌ها،‌ همراه سایر دانش‌آموزان در امتحانات این درس‌ها شرکت کنند.
تبصره ـ دانـش‌آموزان اقلیـت‌های دینی مندرج در قانون اساسی از گذراندن آزمون روخوانی قرآن در دوره پیش‌دانشگاهی (موضوع تبصره 2 ماده 49) معاف می‌باشند.
ماده52 ـ برای دانش‌آموز دارای نقص عضو یا بیماری مؤثری که، مانع شرکت وی در امتحانات کتبی، شفاهی و عملی می‌شود مدیر مرکز آموزشی لازم است تسهیلاتی متناسب با نقص عضو و یا بیماری او فراهم کند و در صورت لزوم از امتحانات آن بخش از درس که از نظر جسمی قادر به انجام آن نمی‌باشد معاف خواهد بود و سهم نمره‌ی مربوط به این بخش به سایر بخش‌ها اضافه می‌شود.
ماده53 ـ نمونه گواهی‌نامه پایان تحصیلات دوره پیش‌دانشگاهی، لیست نمرات، دفتر امتحانات، کارنامه تحصیلی،گواهی نامه موقت پایان دوره، توسط اداره کل سنجش و ارزشیابی تحصیلی با هماهنگی مؤسسه آموزش از راه دور تهیه و گواهی‌نامه‌های پایان تحصیلات دوره پیش‌دانشگاهی پس از تأیید کمیسیون معین شورای عالی آموزش و پرورش ابلاغ می‌شود.
ماده54 ـ تحویل کلیه مدارک تحصیلی فارغ التحصیلان و ترک تحصیل‌کنندگان در برابر اخذ رسید بلامانع است.اصل گواهی‌نامه دیپلم دوره‌ی متوسطه و اصل گواهی نامه پایان دوره‌ی پیش‌دانشگاهی مشمولان صرفاً پس از مشخص شدن وضعیت نظام وظیفه آنان تحویل خواهد شد.
ماده55 ـ نظارت برحُسن اجرای امتحانات داخل وخارج کشور بر عهده وزارت آموزش و پرورش است.
ماده56 ـ با متخلف یا متخلفان در امتحانات دوره پیش‌دانشگاهی برابر آیین‌نامه رسیدگی به تخلفات امتحانی رفتار می‌گردد.
ماده57 ـ این آیین‌نامه در سالهای تحصیلی 85 ـ84 و 86 ـ 85 به صورت آزمایشی اجرا می‌شود. پس از اجرای آزمایشی این آئین‌نامه پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش، جهت بررسی و اتخاذ تصمیم نهایی گزارش ارزشیابی اجرای این مصوبه را به شورای عالی آموزش و پرورش ارائه خواهد کرد.
موضوع: این آیین‌نامه مشتمل بر 4 فصل، 57 ماده و 28 تبصره در هفتصد و بیست و هشتمین جلسه شورای عالی آموزش و پرورش مورخ 25/11/1384 به تصویب رسید.

دبیر شورا محمدیان
رییس جلسه محمود فرشیدی

نوع : تصویب نامه

شماره انتشار : 17970

تاریخ تصویب : 1384/11/25

تاریخ ابلاغ :

دستگاه اجرایی : وزارت آموزش و پرورش -

موضوع :

منبع : وب سایت قوانین دات آی آر (معاونت آموزش دادگستری استان تهران)

    

قانون های مرتبط

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.