×

اساسنامه مؤسسه هنرمندان پیشکسوت

اساسنامه مؤسسه هنرمندان پیشکسوت

اساسنامه-مؤسسه-هنرمندان-پیشکسوت

وکیل

اساسنامه مؤسسه هنرمندان پیشکسوت شماره5765/دش



‏(مصوب جلسه 157 مورخ 3/11/1385 شورای معین براساس تفویض جلسه 596 ‏مورخ 5/10/1385 شورای عالی انقلاب فرهنگی)‏

ماده1ـ در راستای پاسداشت شأن و منزلت هنرمندان با سابقه کشور در حوزه‌های ‏متعدد هنری و تکریم مقام آنان « مؤسسه هنرمندان پیشکسوت» که از این به بعد در این ‏اساسنامه به اختصار « مؤسسه» نامیده می‌شود، به شرح ذیل تشکیل خواهدشد. مؤسسه ‏دارای شخصیت حقوقی مستقل بوده و وابسته به بنیاد فرهنگی و هنری رودکی است و ‏امور آن طبق این اساسنامه و مقررات مربوطه اداره خواهدشد.‏
ماده2ـ هنرمند پیشکسوت به کسی اطلاق می‌شود که در یکی از حوزه‌های موسیقی، ‏نمایش، شعر، ادبیات داستانی، سینما، معماری، هنرهای سنتی، تجسمی و خوشنویسی ‏به خلق آثاری برجسته اشتهار و اشتغال داشته یا دارد و واجد شرایط زیر می‌باشد:‏
الف : بیش از 35 سال سابقه حرفه هنری.‏
ب : بیش از 60 سال سن.‏
ج : برخورداری از حُسن شهرت در جامعه هنری کشور و صاحب سبک ویژه.‏
تبصره ـ مرجع تعیین هنرمند پیشکسوت شورای ارزشیابی هنرمندان و شاعران کشور ‏می‌باشد.‏
ماده3ـ اهداف مؤسسه عبارت است از:‏
‏1ـ استفاده از تجربیات و سوابق ارزشمند فرهنگی و هنری پیشکسوتان در جهت کمک ‏به بالندگی معنوی، فرهنگی، اجتماعی و علمی کشور.‏
‏2ـ توسعه و تقویت روابط و انس میان آنان.‏
‏3ـ حمایت از هنرمندان پیشکسوت در مقابل رویدادهای مخل سلامت جسمانی، روحی ‏و اقتصادی آنان.‏
ماده4ـ مرکز اصلی مؤسسه در تهران است و محل استقرار آن توسط هیأت مدیره ‏مشخص خواهدشد.‏
تبصره ـ در صورت لزوم و بنا به تصویب هیئت امناء، مؤسسه می‌تواند در مراکز استانها ‏شعبه دایر نماید.‏
ماده5 ـ مدت فعالیت مؤسسه نامحدود می‌باشد.‏
ماده6 ـ موضوع فعالیت مؤسسه در راستای تحقق اهداف آن عبارت است از:‏
‏1ـ حمایت و پاسداشت حرمت سالمندی و پیشکسوتی با ارائه خدمات در زمینه‌های:‏
ـ اسکان موقت و دائمی.‏
ـ توانبخشی جسمی و روحی.‏
ـ درمانی و بهداشتی.‏
ـ رفاهی و تفریحی.‏
‏2ـ تأمین آرامش روح و روان با ایجاد:‏
ـ محیط‌های آرام و با نشاط و مفید برای استراحت.‏
ـ مکانهایی برای ایجاد تعاملات و ارتباطات و گفت و شنود و دیدار با خانواده، دوستان و ‏جوانان علاقه‌مند.‏
‏3ـ استمرار نقشهای مؤثر و تأمین استقلال و خودکفایی از طریق:‏
ـ تشکیل کلاسهای آموزشی جهت انتقال دانسته‌ها و تجارب برای کارآفرینی.‏
ـ ارائه خدمات مشاوره‌ای تخصصی به سازمانها، جوانان و غیره.‏
ـ بازاریابی جهت فروش آثار.‏
ـ ایجاد کارگاههای پژوهشی و تحقیقاتی و یا هرکارگاهی که سبب فعال‌سازی هنرمند ‏شود.‏
ـ انتشار نشریه جهت انتقال نظرات، مقالات و.....‏
‏4ـ ارتقاء و تقویت آگاهی‌ها و دانسته‌ها و بالندگی معنوی، فرهنگی، اجتماعی و ‏علمی با برقراری:‏
ـ نشست‌های معنوی و برنامه‌های زیارتی و سیاحتی برحسب نیاز و تقاضا.‏
ـ جلسات پژوهشی و هم‌اندیشی و میزگرد گفت و شنود.‏
ـ ارتباط با هنرمندان پیشکسوت سایر کشورها.‏
ماده7ـ ارکان مؤسسه عبارت است از:‏
‏1ـ هیأت امناء.‏
‏2ـ هیأت مدیره.‏
‏3ـ مدیرعامل.‏
‏4ـ بازرس.‏
ماده8 ـ اعضاء هیأت امناء عبارتند از:‏
‏1ـ معاونت هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی (رئیس).‏
‏2ـ مدیرعامل بنیاد فرهنگی هنری رودکی (دبیر).‏
‏3ـ نماینده وزارت علوم، تحقیقات و فناوری با انتخاب و حکم وزیر.‏
‏4ـ نماینده وزارت رفاه با انتخاب و حکم وزیر.‏
‏5 ـ نماینده سازمان تبلیغات اسلامی.‏
‏6 ـ نماینده فرهنگستان هنر با انتخاب و حکم رئیس فرهنگستان.‏
‏7ـ نماینده سازمان صدا و سیما با حکم رئیس سازمان.‏
‏8 ـ دو نفر از هنرمندان برجسته کشور به پیشنهاد معاونین هنری و سینمایی وزارت ‏فرهنگ و ارشاد اسلامی و تصویب شورای هنر.‏
تبصره1ـ احکام اعضای هیأت امناء پس از معرفی از سوی دستگاههای ذیربط توسط ‏وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی صادر خواهدشد.‏
تبصره2ـ در صورت استعفا یا فوت هر یک از اعضای هیأت امناء تعیین جانشین ‏توسط دستگاه ذیربط صورت خواهدگرفت.‏
ماده9ـ هیأت امناء سالی دو بار و با دعوت رئیس هیأت امناء تشکیل جلسه خواهدداد. ‏جلسات هیأت امناء با حضور اکثریت مطلق (نصف بعلاوه یک) اعضاء رسمیت خواهدیافت.‏
تبصره ـ جلسات فوق‌العاده هیأت امناء به درخواست بازرس و یا هیأت مدیره و با ‏دعوت کتبی مدیرعامل تشکیل خواهدشد.‏
ماده10ـ وظایف و اختیارات هیأت امنا عبارت است از:‏
‏1ـ بررسی و تصویب سیاستها، برنامه عمومی، بودجه و سایر پیشنهادات هیأت مدیره.‏
‏2ـ انتخاب اعضاء هیأت مدیره و بازرسان و تعیین حق‌الزحمه آنان.‏
‏3ـ تصویب هرگونه تغییر موردنیاز در مفاد اساسنامه و ارکان مؤسسه به پیشنهاد ‏هیأت مدیره و ارسال آن به شورای عالی انقلاب فرهنگی جهت تصویب نهایی.‏
تبصره ـ اعضای هیأت امناء همکاری وزارتخانه‌ها و سازمانهای متبوع خود و ‏همچنین دستگاههایی که به نوعی وظایف آن با تحقق مفاد اساسنامه ارتباط دارد را فراهم ‏خواهندنمود.‏
ماده11ـ برای اداره امور مؤسسه هیأت مدیره‌ای مرکب از پنج نفر که انتخاب مجدد ‏آنها بلامانع است توسط هیأت امنای مؤسسه انتخاب می‌شوند. هیأت مدیره موظف است ‏حداکثر دو ماه قبل از پایان تصدی، از هیأت امناء به منظور انتخاب هیأت مدیره جدید ‏دعوت به عمل آورد.‏
ماده12ـ هیأت مدیره در اولین جلسه خود رئیس هیأت مدیره و مدیرعامل را از ‏میان اعضاء و یا خارج از آن انتخاب خواهندنمود که با حکم رئیس هیأت امناء به این سمت ‏منصوب خواهندشد.‏
ماده13ـ هیأت‌مدیره حداقل ماهی یکبار تشکیل جلسه خواهدداد. جلسات هیأت‌مدیره ‏با حضور سه نفر (رئیس و حداقل دو عضو) رسمیت می‌یابد و تصمیمات آن با اکثریت آراء ‏حاضرین معتبر خواهدبود.‏
ماده14ـ هیأت مدیره نماینده قانونی و تام‌الاختیار مؤسسه بوده و می‌تواند در چارچوب ‏این اساسنامه و با رعایت سایر مقررات عمومی اقدام نماید.‏
ماده15ـ وظایف و اختیارات هیأت مدیره عبارت است از:‏
‏1ـ پیشنهاد خط‌مشی‌ها و سیاست‌های اداره امور مؤسسه جهت تصویب به هیأت امناء.‏
تبصره ـ هیأت امناء به منظور بررسی و اظهارنظر درخصوص مسائل مطروحه ‏می‌تواند کمیته‌های تخصصی داشته‌باشد. ترتیب تشکیل کمیته‌های تخصصی طبق ‏آیین‌نامه‌های اجرایی خواهدبود که بنا به پیشنهاد هیأت مدیره به تصویب هیأت امناء می‌رسد.‏
‏2ـ بررسی و تأیید برنامه و بودجه سالانه و ارائه آن جهت تصویب به هیأت امناء.‏
‏3ـ بررسی و تأیید گزارش عملکرد سالانه، ترازنامه و صورت‌های مالی و ارائه آن جهت ‏تصویب به هیأت امناء.‏
‏4ـ بررسی و تأیید نمودار سازمانی و نیروی انسانی، ضوابط عضویت و آیین‌نامه‌های ‏موردنیاز مؤسسه و ارائه آن جهت تصویب به هیأت امناء.‏
‏5 ـ پیشنهاد تغییر و اصلاح مفاد اساسنامه مؤسسه جهت طی مراحل تصویب.‏
‏6 ـ نظارت بر اجرای برنامه‌های جاری مؤسسه براساس خط مشی‌‌ها و سیاست‌های ‏مصوب هیأت امناء.‏
‏7 ـ حفظ و حراست اموال منقول و غیرمنقول، رسیدگی به حساب‌ها، افتتاح حساب ‏در بانک‌ها و انجام تشریفات قانونی مربوط، دریافت وام و امضای دفاتر و اسناد قانونی.‏
‏8 ـ تصویب خرید، فروش و رهن یا اجاره اموال منقول و غیرمنقول.‏
‏9ـ پیشنهاد مشارکت با اشخاص حقیقی و حقوقی جهت انجام موضوع فعالیت مؤسسه.‏
‏10ـ طرح و اقامه دعوی له مؤسسه و دفاع از دعوی مطروحه علیه آن با کلیة ‏اختیارات و انتخاب وکیل با حق توکیل به غیر و حق عزل و یا قطع و فصل دعوی از ‏طریق سازش.‏
‏11ـ تهیه و تنظیم طرح‌ها و برنامـه‌ها و سایر پیشنهادات و تدوین آیین‌نامه‌های ‏داخلی در راستای اهداف مؤسسه.‏
‏12ـ تصویب انجام معاملات و انعقاد قراردادها و موافقتنامه‌ها به پیشنهاد مدیرعامل.‏
ماده16ـ مدیرعامل به پیشنهاد هیأت مدیره از میان اعضاء و یا خارج از هیأت مدیره ‏برای مدت 3 سال انتخاب و با حکم وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به این سمت منصوب ‏می‌شود و انتخاب مجدد وی بلامانع است.‏
ماده17ـ وظایف و اختیارات مدیرعامل عبارت است از:‏
‏1ـ اداره امور مؤسسه در راستای تصمیمات و مصوبات هیأت مدیره.‏
‏2ـ تشکیل و هدایت کارگروه‌های تخصصی در هریک از زمینه‌های امور هنری، رفاهی، ‏فرهنگی، آموزشی و اقتصادی هنرمندان جهت ارائه راهکارهای لازم در راستای تحقق برنامه‌ها ‏و موضوع فعالیت مؤسسه.‏
‏3ـ تهیه برنامه‌های اجرایی جهت تصویب هیأت مدیره.‏
‏4ـ امضای اسناد و اوراق در دفاتر اسناد رسمی و بانکها و عقد قراردادهای تعهدآور ‏پس از تصویب هیأت مدیره.‏
‏5 ـ استیفای حقوق مؤسسه به نمایندگی از سوی هیأت مدیره.‏
‏6 ـ تهیه و تنظیم گزارش عملکرد سالانه، ترازنامه و صورتهای مالی و ارائه آن به بازرس ‏و هیأت مدیره.‏
‏7ـ تهیه آئین‌نامه‌های موردنیاز مؤسسه و پیشنهاد به هیأت مدیره جهت طی مراحل ‏تصویب.‏
‏8 ـ پیشنهاد برنامه و بودجه سالانه، نمودار سازمانی و تعداد نیروی انسانی به هیأت ‏مدیره برای تأیید و طی مراحل تصویب.‏
‏9ـ انجام امور استخدامی در حدود تشکیلات، برنامه و بودجه مصوب و براساس مقررات ‏ذیربط و امضای کلیه مکاتبات و نامه‌های اداری و نظارت بر حُسن اجرای امور.‏
‏10ـ عزل و نصب معاونین مدیرعامل و مدیران همتراز پس از تصویب هیأت مدیره و ‏عزل و نصب سایر مدیران و کارکنان براساس مقررات و آیین‌نامه‌ها و مصوبات هیأت مدیره.‏
‏11ـ پیشنهاد انجام معاملات و عقد قراردادها و موافقتنامه‌ها به هیأت مدیره جهت ‏تصویب.‏
‏12ـ دعوت و برگزاری جلسات هیأت مدیره.‏
‏13ـ پیشنهاد اخذ وام و تسهیلات از بانک‌ها و مؤسسات مالی و اعتباری و انجام آن ‏مطابق مصوبات هیأت مدیره.‏
‏14ـ اجرای کلیه وظایف تفویضی و محوله از سوی هیأت مدیره.‏
ماده18ـ برداشت از حسابهای بانکی مؤسسه و امضاء کلیه اسناد و اوراق بهادار و ‏تعهدآور مؤسسه با امضاء مدیرعامل و رئیس هیأت مدیره و یا یکی از اعضای هیأت مدیره ‏همراه با مهر مؤسسه معتبر خواهد بود.‏
ماده19ـ بازرس مؤسسه به پیشنهاد هیأت امناء و با حکم معاون هنری وزیر فرهنگ ‏و ارشاد اسلامی برای مدت 3 سال انتخاب می‌شود.‏
ماده 20ـ وظایف بازرس عبارت است از:‏
‏1ـ انطبـاق نحوه اداره امور مؤسسه و عمـلیات انـجام شده با قـوانین، مصوبات و ‏دستورالعمل‌های مربوطه و نظارت مستمر بر نحوة اجرای صحیح مصوبات و تهیه گزارش ‏از عملکرد دورة مالی به هیأت امناء.‏
‏2ـ ارائه گزارش به هیأت امناء در مواردی که خلاف مصوبات و مقررات مؤسسه عمل ‏شده باشد.‏
‏3ـ تذکر کتبی نواقص موجود در نحوة اداره مؤسسه به هیأت مدیره.‏
‏4ـ رسیدگی به مشکلات و ارائه گزارش به هیأت مدیره مؤسسه و هیأت امناء.‏
تبصره ـ بازرس حق مداخله در امور جاری مؤسسه را ندارد و اقدامات او در اجرای ‏وظایف نباید مانع جریان کارهای مؤسسه شود.‏
ماده 21ـ امور مالی مؤسسه مطابق مقررات ذیل انجام می‌پذیرد:‏
‏1ـ سال مالی مؤسسه از اول فروردین ماه هر سال شروع و در پایان اسفندماه همان ‏سال خاتمه می‌یابد به استثنای سال اول که از زمان تأسیس تا آخر اسفند همان سال ‏می‌باشد.‏
‏2ـ حساب‌های مالی مؤسسه در آخر اسفند ماه هر سال بسته می‌شود و ترازنامه و ‏صورت‌های مالی پایان سال مؤسسه حداکثر تا پایان خرداد ماه سال بعد تنظیم و پس از ‏تأیید هیأت مدیره یک نسخه از آن به بازرس جهت اقدام تسلیم می‌شود.‏
‏3ـ امور بازرسی و تهیه گزارش نهایی هیأت مدیره و بازرس باید به نحوی تنظیم ‏شود که هیأت امناء تا قبل از پایان نیمه اول هر سال نسبت به بررسی و تصویب صورت‌های ‏مالی سال قبل اقدام نماید.‏
ماده 22ـ منابع مالی مؤسسه عبارت است از:‏
‏1ـ کمـک‌های دولـت کـه از طریق پیش‌بینی در بودجه کل کشور به مؤسسه ‏انجام می‌شود.‏
‏2ـ کمک‌های حاصله از دستگاههایی که نمایندگان آنها عضو هیأت امناء مؤسسه ‏می‌باشند.‏
‏3ـ جلب کمک‌های سازمانهایی که در بودجه آنها کمک به مؤسسات مشابه مؤسسه ‏پیش‌بینی شده است.‏
‏4ـ هدایای نقدی و غیرنقدی مردم، سازمانها، شرکتهای دولتی و خصوصی و بانکها با ‏رعایت کامل اصول مربوط به حفظ شئونات و کرامات انسانی پیشکسوتان هنری.‏
‏5 ـ درآمدهای ناشی از فعالیت‌های اقتصادی، فروش آثار هنرمندان و نشریات، دوره‌های ‏آموزشی، دریافت حق عضویت و حق‌المشاوره و....‏
ماده23ـ کارکنان ستادی و پشتیبانی مؤسسه در شمار کارکنان بنیاد فرهنگی و ‏هنری رودکی بوده و انجام امور اداری و استخدامی آنان در چارچوب مقررات بنیاد مذکور ‏انجام می‌پذیرد.‏
ماده24ـ انحلال مؤسسه با پیشنهاد دو سوم اعضای هیأت امناء و با تصویب شورای ‏عالی انقلاب فرهنگی خواهد بود. کلیه اموال و دارایی‌های مؤسسه پس از انجام مفاصاحساب، ‏طبق نظر وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به بنیاد فرهنگی و هنری رودکی تعلق خواهد گرفت.‏
ماده25ـ این اساسنامه در 25 ماده و هشت تبصره در جلسه 157 مورخ 3/11/1385 ‏شورای معین و براساس تفویض جلسه 596 مورخ 5/10/1385 شورای عالی انقلاب فرهنگی ‏به تصویب رسید.





رئیس جمهور و رئیس شورای عالی انقلاب فرهنگی ـ محمود احمدی‌نژاد

نوع : اساس نامه

شماره انتشار : 18071

تاریخ تصویب : 1385/11/3

تاریخ ابلاغ :

دستگاه اجرایی : وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی -

موضوع :

منبع : وب سایت قوانین دات آی آر (معاونت آموزش دادگستری استان تهران)

    

قانون های مرتبط

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.