×

آیین‌نامه نحوه واگذاری سهام ترجیحی

آیین‌نامه نحوه واگذاری سهام ترجیحی

آیین‌نامه-نحوه-واگذاری-سهام-ترجیحی

وکیل

آیین‌نامه نحوه واگذاری سهام ترجیحی شماره12195/ت36586هـ



وزارت امور اقتصادی و دارایی ـ سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور ـ وزارت دادگستری ـ بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران ـ وزارت کار و امور اجتماعی

هیئت وزیران در جلسه مورخ 27/12/1385 بنا به پیشنهاد شماره 50282 مورخ 17/11/1385 وزارت امور اقتصادی و دارایی و به استناد ماده (16) تنفیذی قانون برنامه سوم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران موضوع ماده (9) قانون برنامه چهارم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران و در اجرای مفاد بند « ج» سیاستهای کلی اصل (44) قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران موضوع ابلاغیه مورخ 11/4/1385 مقام معظم رهبری، آیین‌نامه نحوه واگذاری سهام ترجیحی را به شرح زیر تصویب نمود:

آیین‌نامه نحوه واگذاری سهام ترجیحی

ماده1ـ به منظور جذب کارگران، کارکنان و مدیران با تجربه، متخصص و کارآمد و با هدف افزایش بهره‌وری شرکتهای قابل واگذاری، فروش سهام ترجیحی به میزان حداکثر پنج درصد (5%) از سهام شرکتهای مصوب تا سقف مبلغ سیصد میلیون (300.000.000) ریال به ازای هر نفر تعیین می‌شود که معادل پنجاه میلیون (50.000.000) ریال از آن با قیمت میانگین خواهد بود و حداکثر تا دویست و پنجاه میلیون (250.000.000) ریال نیز با رعایت سقف بیست برابر حقوق و مزایای مستمر ماهیانه دریافتی هریک از واجدین شرایط (براساس احکام حقوقی) با قیمت روز واگذاری حسب مورد با استفاده از روش بورس یا مزایده فروخته می‌شود. سهام مذکور تماماً قسطی به صورت ده ساله مساوی سالیانه بدون سود فروش اقساطی واگذار می‌گردد.
تبصره1ـ سازمان خصوصی‌سازی می‌تواند پنج درصد (5%) سهام ترجیحی موضوع این آیین‌نامه را به صورت یکجا و با قیمت اولیه عرضه سهام در بورس واگذار نماید.
تبصره2ـ دریافت اقساط هر سال در درجه اول از محل سود سالیانه شرکت مربوط است و در صورت عدم تکافوی آن، خریداران مکلفند رأساً نسبت به بازپرداخت نقدی اقساط اقدام نمایند.
ماده2ـ قیمت میانگین موضوع ماده (1) این آیین‌نامه حسب مورد از روشهای زیر تعیین می‌گردد:
الف ـ در بورس اوراق بهادار، معادل میانگین آخرین قیمت نماد معاملاتی در روز قبل از واگذاری سهام ترجیحی و قیمت اسمی.
ب ـ در خارج از بورس اوراق بهادار، معادل میانگین قیمت سهام مورد واگذاری به برنده مزایده و قیمت اسمی.
ج ـ در مواردی که قیمت اسمی بالاتر از قیمت پایه یا قیمت معاملاتی باشد، در روش مزایده معادل قیمت پایه سهام و در روش بورس معادل آخرین قیمت نماد معاملاتی در روز قبل از واگذاری سهام ترجیحی.
د ـ در موارد واگذاری بابت رد دیون دولت، عبارت است از میانگین قیمت سهام مورد واگذاری به دستگاه طلبکار و قیمت اسمی.
تبصره ـ سهام شرکتهای مشمول صدر اصل (44) قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران تنها از طریق بورس اوراق بهادار واگذار خواهد شد و واگذاری سهام ترجیحی آنها نیز براساس همین روش صورت می‌گیرد.
ماده3ـ سهام ترجیحی در صورت تقاضای کارگران، کارکنان و مدیران شرکت مورد واگذاری با اولویت به آنها واگذار می‌گردد. اشخاصی که مبادرت به ارایه تقاضای خرید سهام ترجیحی می‌نمایند باید شاغل و حداقل دارای یک سال سابقه کار بوده و حق بیمه پرداخت نموده باشند. واگذاری سهام ترجیحی موضوع این آیین‌نامه مطابق قراردادی است که توسط سازمان خصوصی‌سازی با متقاضیان منعقد می‌گردد.
ماده4ـ اشخاص شاغل واجد شرایط می‌بایستی حداکثر بیست روز پس از تاریخ اولین آگهی عرضه سهام یا اعلام سازمان خصوصی‌سازی به شرکت مشمول واگذاری، درخواست خود را به صورت جمعی در قالب اشخاص حقیقی و یا حقوقی و از طریق شرکتی که سهام آن واگذار می‌گردد به سازمان مذکور تسلیم نمایند. در غیر این صورت سازمان سهام مورد نظر را با شرایط سایر سهام شرکت مورد واگذاری به فروش می‌رساند.
تبصره1ـ موارد استثناء از جمله واگذاری سهام ترجیحی به کارکنان شرکت ملی نفت ایران به تصویب هیئت وزیران خواهد رسید. در هر صورت امکان برخورداری از سهام عدالت کارمندی و سهام ترجیحی موضوع این آیین‌نامه به صورت توأمان امکان‌پذیر نیست.
تبصره2ـ افراد شاغل در شرکتهای سرمایه‌پذیر که میزان سرمایه شرکت سرمایه‌گذار در آنها بیش از پنجاه درصد (50%) سرمایه آن شرکت باشد نیز می‌توانند به نسبت سرمایه شرکت سرمایه‌پذیر به سرمایه شرکت سرمایه‌گذار، از سهام ترجیحی شرکت سرمایه‌گذار طبق مقررات این آیین‌نامه استفاده نمایند.
ماده5 ـ آزادسازی، صدور و تحویل اوراق سهام خریداری شده به نام خریدار که اقساط سالانه آن در هر سال پرداخت می‌شود با موافقت سازمان خصوصی‌سازی حسب مورد از طریق بورس اوراق بهادار یا شرکت مربوط مجاز است. اوراق سهام تسویه نشده خریداران نیز تا پایان مدت قرارداد در وثیقه سازمان خصوصی‌سازی باقی خواهد ماند تا تسویه ارزش آن قابل انتقال به غیر نخواهد بود.
ماده6 ـ درصورت عدم پرداخت اقساط بعد از شش ماه از سقف زمانی مجاز برای تقسیم سود هر سال مالی در شرکت و به هر دلیل، سازمان خصوصی‌سازی مجاز است به میزان مبلغ بدهی تسویه شده سهام مورد وثیقه را آزاد و در اختیار افراد جدید در همان شرکت قرار دهد و نسبت به فروش باقیمانده سهام به سایرین با رعایت مقررات مربوط اقدام نماید.
ماده7ـ افرادی که در گذشته و در چارچوب قوانین مربوط از طریق سازمان مالی گسترش مالکیت واحدهای تولیدی و سازمان خصوصی‌سازی با تسهیلات مقرر سهام ترجیحی یا کارگری خریداری نموده‌اند، مشمول تسهیلات موضوع این آیین‌نامه خواهند بود.





معاون اول رئیس جمهور ـ پرویز داودی

نوع : آیین نامه

شماره انتشار : 18102

تاریخ تصویب : 1385/12/27

تاریخ ابلاغ :

دستگاه اجرایی : وزارت دادگستری - بانك مركزی جمهوری اسلامی ایران - وزارت كار و امور اجتماعی - سازمان مدیریت و برنامه ریزی كشور - وزارت امور اقتصادی و دارائی -

موضوع :

منبع : وب سایت قوانین دات آی آر (معاونت آموزش دادگستری استان تهران)

    

قانون های مرتبط

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.