×

قانون موافقتنامه حمل و نقل بین‌المللی جاده‌ای کالا و مسافر بین دولت جمهوری اسلامی ایران و دولت جمهوری لیتوانی

قانون موافقتنامه حمل و نقل بین‌المللی جاده‌ای کالا و مسافر بین دولت جمهوری اسلامی ایران و دولت جمهوری لیتوانی

قانون-موافقتنامه-حمل-و-نقل-بین‌المللی-جاده‌ای-کالا-و-مسافر-بین-دولت-جمهوری-اسلامی-ایران-و-دولت-جمهوری-لیتوانی

وکیل

قانون موافقتنامه حمل و نقل بین‌المللی جاده‌ای کالا و مسافر بین دولت جمهوری اسلامی ایران و دولت جمهوری لیتوانی



شماره 15659/377 9/2/1386

جناب آقای دکتر محمود احمدی‌نژاد
رئیس محترم جمهوری اسلامی ایران

عطف به نامه شماره 5834/32677 مورخ 5/2/1384 در اجرای اصل یکصد و بیست و سوم (123) قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران قانون موافقتنامه حمل و نقل بین‌المللی جاده‌ای کالا و مسافر بین دولت جمهوری اسلامی ایران و دولت جمهوری لیتوانی که به عنوان لایحه به مجلس شورای اسلامی تقدیم گردیده بود، با تصویب در جلسه علنی مورخ 29/1/1386 و تأیید شورای محترم نگهبان به پیوست ارسال می‌گردد.

رئیس مجلس شورای اسلامی ـ غلامعلی حدادعادل

شماره 18361 29/2/1386

وزارت راه و ترابری

قانون موافقتنامه حمل و نقل بین‌المللی جاده‌ای کالا و مسافر بین دولت جمهوری اسلامی ایران و دولت جمهوری لیتوانی که در جلسه علنی روز چهارشنبه مورخ بیست و نهم فروردین ماه یکهزار و سیصد و هشتاد و شش مجلس شورای اسلامی تصویب و در تاریخ 5/2/1386 به تأیید شورای نگهبان رسیده و طی نامه شماره 15659/377 مورخ 9/2/1386 مجلس شورای اسلامی واصل گردیده است، به پیوست جهت اجراء ابلاغ می‌گردد.

رئیس جمهور ـ محمود احمدی‌نژاد

قانون موافقتنامه حمل و نقل بین‌المللی جاده‌ای کالا و مسافر بین دولت جمهوری اسلامی ایران و دولت جمهوری لیتوانی

ماده واحده ـ موافقتنامه حمل و نقل بین‌المللی جاده‌ای کالا و مسافر بین دولت جمهوری اسلامی ایران و دولت جمهوری لیتوانی مشتمل بر یک مقدمه و سیزده ماده به شرح پیوست تصویب و با رعایت اصل 139 قانون اساسی اجازه مبادله اسناد آن داده می‌شود.

بسم الله الرحمن الرحیم
موافقتنامه حمل و نقل بین‌المللی جاده‌ای کالا و مسافر بین دولت جمهوری اسلامی ایران و دولت جمهوری لیتوانی

مقدمه:
دولت جمهوری اسلامی ایران و دولت جمهوری لیتوانی که از این پس « طرفهای متعاهد» نامیده می‌شوند، با تمایل به تسهیل حمل و نقل بین‌المللی جاده‌ای کالا و مسافر بین دو کشور و به صورت عبوری از قلمرو یکدیگر، موارد زیر را مورد موافقت قرار دادند:
مفاد مقدماتی
ماده 1ـ تعاریف
از نظر این موافقتنامه:
1ـ اصطلاح « متصدی حمل و نقل» عبارت است از هر شخص حقیقی یا حقوقی که در جمهوری اسلامی ایران یا جمهوری لیتوانی طبق قوانین و مقررات ملی مربوط مجاز به اجرای حمل و نقل بین‌المللی جاده‌ای مسافر و کالا باشد.
2ـ اصطلاح « وسیله نقلیه» عبارت است از هر وسیله نقلیه موتوری که:
الف ـ برای حمل بیش از نه نفر شامل راننده (وسیله نقلیه مسافربری) یا برای حمل و نقل کالا ساخته شده باشد (وسیله نقلیه باربری).
ب ـ در قلمرو هر یک از طرفهای متعاهد به ثبت رسیده باشد (درخصوص وسیله نقلیه مفصل‌دار، ثبت کشنده، ضروری می‌باشد). اصطلاح «وسیله نقلیه» به هر وسیله نقلیه واحد یا ترکیبی از یک وسیله نقلیه به همراه یدک یا نیمه یدک اطلاق می‌شود.
ماده 2ـ حوزه اجراء
مقررات این موافقتنامه به متصدیان حمل و نقل این حق را می‌دهد که نسبت به حمل و نقل جاده‌ای مسافر یا کالا بین قلمرو طرفهای متعاهد یا به صورت عبوری از طریق قلمرو آنان یا از کشورهای ثالث و بالعکس مبادرت ورزند.
ماده 3ـ حمل و نقل مسافر
1ـ حمل و نقل مسافر تحت شرایط زیر از تحصیل مجوز معاف می‌باشند:
الف ـ حمل و نقل مسافرین با یک وسیله نقلیه معین در طول تمام مسافرتی که در آن نقاط مبدأ و مقصد در قلمرو طرف متعاهدی که وسیله نقلیه در آنجا به ثبت رسیده است واقع بوده و در طول مسیر یا به هنگام توقف در خارج از کشور مذکور هیچ مسافری به وسیله نقلیه سوار یا از آن پیاده نشود (حمل و نقل دربستی).
ب ـ حمل یک گروه مسافر از نقطه‌ای واقع در کشور محل ثبت وسیله نقلیه به نقطه‌ای واقع در قلمرو طرف متعاهد دیگر، مشروط بر آن که وسیله نقلیه قلمرو طرف متعاهد اخیرالذکر را بدون مسافر ترک نماید.
پ ـ «مسافربری دربست» به صورت عبوری از طریق قلمرو طرف متعاهد دیگر.
2ـ به منظور اجرای عملیات حمل و نقل مندرج در بند (1) فوق، وسیله نقلیه باید دارای صورت وضعیت بوده که در صورت درخواست مقامات صلاحیتدار به آنان ارائه گردد. شکل و محتوای صورت وضعیت توسط مقامات صلاحیتدار طرفهای متعاهد یا توسط کارگروه (کمیته) مشترک که طبق ماده(12) این موافقتنامه تشکیل گردیده، متقابلاً مورد موافقت قرار خواهد گرفت.
3ـ تمامی شیوه‌های دیگر عملیات حمل و نقل مسافر به استثناء موارد مندرج در بند (1) فوق، منوط به اخذ مجوزی است که پس از هماهنگی با مقامات صلاحیتدار طرفهای متعاهد صادر خواهد گردید.
ماده 4ـ حمل و نقل کالا
انجام عملیات حمل و نقل کالا به شرح زیر توسط وسایط نقلیه (اعم از خالی یا با بار) منوط به اخذ پروانه حمل است که توسط مقامات صلاحیتدار هر یک از طرفهای متعاهد صادر خواهد شد:
الف ـ بین هر نقطه توافق شده در قلمرو یک طرف متعاهد و هر نقطه توافق شده در قلمرو طرف متعاهد دیگر.
ب ـ به صورت عبوری از طریق قلمرو طرف متعاهد.
پ ـ از کشورهای ثالث و بالعکس.
کارگروه (کمیته) مشترک مندرج در ماده (12) این موافقتنامه درخصوص اعتبار و نوع پروانه‌ها تصمیم‌گیری خواهد نمود.
این پروانه‌ها براساس درخواست مقامات صلاحیتدار طرفهای متعاهد و به طور سالیانه مبادله خواهد شد.
چنین مجوزی برای استفاده یک وسیله نقلیه یا برای یک وسیله نقلیه ترکیبی معتبر بوده و یک سفر را در برخواهد گرفت.
مقررات عمومی
ماده5 ـ وزن و ابعاد وسایل نقلیه
1ـ در خصوص وزن و ابعاد (فشار محوری) وسایل نقلیه جاده‌ای، هر یک از طرفهای متعاهد تعهد می‌نماید که وسایل نقلیه ثبت شده در قلمرو طرف متعاهد دیگر را مشمول شرایط محدود کننده‌تری نسبت به وسایل نقلیه ثبت شده در قلمرو خود قرار ندهد.
2ـ چنانچه وزن یا ابعاد یا فشار محوری وسایل نقلیه از حداکثر حدود مجاز در قلمرو هر یک از طرفهای متعاهد تجاوز نماید، لازم است جهت وسیله نقلیه مجوز مخصوصی از مقامات صلاحیتدار طرف متعاهد مربوط تحصیل گردد.
هنگامی که این مجوز مقرر می‌دارد که وسیله نقلیه باید در یک مسیر معیین تردد نماید، انجام حمل و نقل تنها در آن مسیر مجاز خواهد بود.
ماده6 ـ ممنوعیت حمل و نقل داخلی
مقررات این موافقتنامه به متصدیان حمل و نقل طرفهای متعاهد اجازه حمل و نقل مسافر یا کالا در داخل قلمرو طرف دیگر از نقطه‌ای به دیگر را نمی‌دهد.
ماده7ـ عوارض و مالیات
1ـ وسایل نقلیه موتوری که در قلمرو یک طرف متعاهد به ثبت رسیده است و به‌طور موقت وارد قلمرو طرف متعاهد دیگر گردد با اخذ پروانه حمل از پرداخت تمامی مالیاتها، هزینه‌ها و دیگر عوارض وضع شده بر تردد و تملک وسیله نقلیه در آن کشور معاف می‌باشد.
2ـ معافیت مندرج در بند(1) فوق، مشمول مالیات یا عوارض سوخت مصرفی و همچنین عوارض ویژه مربوط به استفاده از پلها، تونلها و جاده‌‌ها و هزینه‌های خدماتی خاص نمی‌گردد.
3ـ هیچگونه عوارض و مالیات دیگری به جز موارد مندرج در بندهای (1) و (2) فوق از متصدیان حمل و نقل هر یک از طرفهای متعاهد در قلمرو طرف متعاهد دیگر اخذ نمی‌شود.
ماده8 ـ تشریفات گمرکی
1ـ ورود موقت وسایل نقلیه به داخل قلمرو طرف متعاهد دیگر از پرداخت عوارض و مالیاتهای وارداتی معاف بوده و مشمول ممنوعیتها و محدودیتهای وارداتی طبق قوانین و مقررات ملی طرف متعاهد ذی‌ربط نخواهد بود.
2ـ سوخت موجود در مخازن استاندارد وسیله نقلیه یکی از طرفهای متعاهد که به‌طور موقت به قلمرو طرف متعاهد دیگر وارد می‌شود از پرداخت عوارض و مالیات وارداتی معاف بوده و مشمول ممنوعیت و محدودیت وارداتی نخواهد بود مشروط بر آن که این مخازن از ابتدا توسط کارخانه سازنده نصب شده باشد.
3ـ قطعات یدکی وارده به منظور تعمیر یک وسیله نقلیه معین که قبلاً مطابق با شرایط بند (1) این ماده وارد گردیده، به صورت موقت بدون ممنوعیت و یا محدودیت وارداتی از پرداخت عوارض و مالیات وارداتی و سایر هزینه‌ها معاف خواهد بود. قطعات یدکی تعویض شده باید تحت نظارت مأمورین گمرکی ذی‌ربط و براساس قوانین و مقررات ملی کشوری که قطعات، وارد آن کشور شده است ترخیص و یا بازگردانده شود.
4ـ به خدمه وسایل نقلیه جاده‌ای اجازه داده می‌شود تا وسایل شخصی خود و ابزارآلات موردنیاز جهت تعمیر وسیله نقلیه را که بطور معمول در طی سفر موردنیاز بوده است، به همراه داشته باشند.
ماده9ـ اجرای قوانین ملی
متصدیان حمل و نقل و رانندگان وسایل نقلیه یک طرف متعاهد در کلیه مواردی که در این موافقتنامه یا سایر موافقتنامه‌های بین المللی که هر دو کشور در آن عضویت دارند مورد حکم قرار نگرفته است مو‌ظفند قوانین و مقررات طرف متعاهد دیگر را رعایت نمایند.
ماده10ـ تخلفات
1ـ مقامات صلاحیتدار طرفهای متعاهد بر رعایت مفاد این موافقتنامه از سوی متصدیان حمل و نقل نظارت خواهند نمود.
2ـ مقامات طرف متعاهدی که وسیله نقلیه در آنجا به ثبت رسیده است، موظفند بنا به درخواست مقامات صلاحیتدار طرف متعاهد دیگر در مورد متصدیان حمل و نقل یا رانندگان وسایل نقلیه‌ای که در قلمرو طرف متعاهد اخیرالذکر از مقررات این موافقتنامه و نیز از قوانین و مقررات لازم‌الاجرای مربوط به عبور و مرور و حمل و نقل در آن قلمرو تخطی نموده‌اند، اقدامات زیر را معمول دارند:
الف ـ اخطار.
ب ـ سلب اجازه حمل و نقل در قلمرو طرف متعاهدی که تخلف در آنجا وقوع یافته است به طور موقت، یا جزیی یا کلی و با هماهنگی مقامات صلاحیتدار طرفهای متعاهد.
3ـ مقامات صلاحیتدار طرف متعاهد قبلی، مقامات صلاحیتدار طرف متعاهد اخیرالذکر را از اقدامات به عمل آمده طبق بند (2) این ماده مطلع خواهند نمود.
4ـ این ماده بدون لطمه به هرگونه اقدامات قانونی مقتضی توسط دادگاهها یا مقامات اجرایی طرف متعاهدی که تخلف در قلمرو آن صورت گرفته، اجراء خواهد گردید.
ماده11ـ مقامات صلاحیتدار
مقامات صلاحیتدار تعیین شده جهت اجرای این موافقتنامه به شرح زیر می‌باشد:

از طرف دولت جمهوری اسلامی ایران
وزارت راه و ترابری ـ سازمان حمل و نقل و پایانه‌های کشور
از طرف دولت جمهوری لیتوانی
وزارت حمل و نقل

ماده12ـ کارگروه (کمیته) مشترک
1ـ طرفهای متعاهد، کارگروه (کمیته) مشترکی را به منظور نظارت بر اجرای این موافقتنامه و حل و فصل موضوعات مورد اختلاف تشکیل خواهند داد.
وظایف کارگروه (کمیته) به شرح زیر است:
الف ـ بررسی کلیه موارد مربوط دیگر که در حیطه شمول این موافقتنامه بوده و ارائه توصیه برای حل و فصل آنها.
ب ـ بررسی مواد دیگر در ارتباط با حمل و نقل جاده‌ای.
کمیته مشترک می‌تواند اصلاح هر یک از مواد این موافقتنامه را توصیه نموده و جهت تصویب، آن را به مقامات صلاحیتدار ارسال دارد. طرفهای متعاهد ملزم به اجرای تصمیمات کار گروه (کمیته) مشترک می‌باشند.
2ـ کار گروه (کمیته) مشترک به طور متناوب در قلمرو هر یک از طرفهای متعاهد و براساس درخواست مقامات صلاحیتدار آنها برگزار می‌گردد.
ماده13ـ لازم الاجراء شدن و مدت اعتبار
1ـ طرفهای متعاهد یکدیگر را از طریق مجاری دیپلماتیک از انجام تمامی شرایط موردنیاز طبق قوانین ملی خود به منظور لازم الاجراء شدن این موافقتنامه، مطلع خواهند نمود. این موافقتنامه سی روز پس از دریافت آخرین اطلاعیه لازم‌الاجراء خواهد شد.
2ـ این موافقتنامه پس از لازم‌الاجراء شدن برای یک دوره سه ساله معتبر می‌باشد و پس از این دوره خود به خود معتبر خواهد ماند مگر آن که یکی از طرفهای متعاهد با ارسال یک پیش آگهی شش ماهه و از طریق مجاری دیپلماتیک آن را فسخ نماید.
این موافقتنامه در ویلنیوس به تاریخ 17/7/1375 هجری شمسی برابر با 8/10/1996 میلادی در یک مقدمه و سیزده ماده در دو نسخه اصلی به زبانهای فارسی، لیتوانیایی و انگلیسی به امضاء رسید. کلیه متون دارای اعتبار یکسان بوده و در صورت بروز اختلاف در تفسیر، متن انگلیسی ملاک خواهد بود.

از طرف دولت جمهوری اسلامی ایران
از طرف دولت جمهوری لیتوانی

قانون فوق مشتمل بر ماده واحده منضم به متن موافقتنامه، شامل مقدمه و سیزده ماده در جلسه علنی روز چهارشنبه مورخ بیست و نهم فروردین ماه یکهزار و سیصد و هشتاد و شش مجلس شورای اسلامی تصویب و در تاریخ 5/2/1386 به تأیید شورای محترم نگهبان رسید.

رئیس مجلس شورای اسلامی ـ غلامعلی حدادعادل

نوع : قانون

شماره انتشار : 18125

تاریخ تصویب : 1386/1/29

تاریخ ابلاغ :

دستگاه اجرایی : وزارت راه وترابری -

موضوع :

منبع : وب سایت قوانین دات آی آر (معاونت آموزش دادگستری استان تهران)

    

قانون های مرتبط

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.