×

دستورالعمل قانون نحوه جبران زحمات و خسارات کارکنان سازمان حفاظت محیط زیست در ارتباط با جرایم زیست محیطی

دستورالعمل قانون نحوه جبران زحمات و خسارات کارکنان سازمان حفاظت محیط زیست در ارتباط با جرایم زیست محیطی

دستورالعمل-قانون-نحوه-جبران-زحمات-و-خسارات-کارکنان-سازمان-حفاظت-محیط-زیست-در-ارتباط-با-جرایم-زیست-محیطی دستورالعمل قانون نحوه جبران زحمات و خسارات کارکنان سازمان حفاظت محیط زیست در ارتباط با جرایم زیست محیطی شماره34184/ت37010هـ



سازمان حفاظت محیط زیست ـ سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور

هیئت وزیران در جلسه مورخ 22/1/1386 بنا به پیشنهاد شماره 5283 ـ 1 مورخ 22/12/1385 سازمان حفاظت محیط زیست و تأیید سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور و به استناد تبصره ماده واحده قانون نحوه جبران زحمات و خسارات کارکنان سازمان حفاظت محیط زیست در ارتباط با جرایم زیست محیطی ـ مصوب 1384 ـ دستورالعمل قانون یادشده را به شرح زیر تصویب نمود:

دستورالعمل قانون نحوه جبران زحمات و خسارات کارکنان سازمان حفاظت محیط زیست در ارتباط با جرایم زیست محیطی

ماده1ـ در این دستورالعمل اصطلاحات زیر در معانی مشروح مربوط به کار می‌روند:
الف ـ سازمان: سازمان حفاظت محیط زیست.
ب ـ قانون: قانون نحوه جبران زحمات و خسارات کارکنان سازمان حفاظت محیط زیست در ارتباط با جرایم زیست محیطی ـ مصوب 1384ـ
پ ـ کارکنان و مأموران سازمان: آن دسته از کارکنان شاغل غیرستادی سازمان که در زمینه حفاظت محیط زیست، کنترل مناطق، کشف، تعقیب جرایم ناشی از قوانین و مقررات شکار و صید و جلوگیری از منابع آلاینده و مخرب محیط زیست فعالیت دارند.
ت ـ کاشف: کسی که نگهداری، حمل و نقل، ورود و خروج و به طور کلی شکار و صید غیرمجاز جانوران وحشی و سایر تخلفات زیست محیطی را کشف می‌نماید و به مأموران سازمان در واحدهای ذی‌ربط اعلام می‌کند و زیر صورتجلسه مربوط را امضاء می‌نماید.
ماده2ـ سازمان حفاظت محیط زیست موظف است به منظور اجرای قانون هر ساله اعتبار مربوط را در اعتبارات هزینه‌ای خود پیش بینی و مطابق مقررات این دستورالعمل مصرف نماید.
ماده3ـ مبنای محاسبه حق کشف، هفتاد درصد (70%) بهای جانور وحشی شکارشده طبق مصوبات شورای‌عالی حفاظت محیط زیست می‌باشد که به شرح زیر قابل پرداخت است:
الف ـ کارکنان و مأموران سازمان در امر کشف تخلفات و جرایم زیست محیطی معادل بیست‌و‌پنج ‏درصد (25%) بهای جانوران وحشی.
ب ـ کارکنان و مأموران سازمان در امور جلوگیری از تخلفات و جرایم معادل سی و پنج درصد (35%) بهای جانوران وحشی.
پ ـ کارکنان و مأموران سازمان در امور پیگیری و تعقیب معادل ده‌درصد (10%) بهای جانوران وحشی.
تبصره1ـ چنانچه هر یک از اشخاص مذکور در این ماده در دو یا چند عنوان سهیم باشند، فقط حق دریافت سهم بیشتر را دارند.
تبصره2ـ در مواردی که اشخاص مذکور در هر یک از بندهای این ماده بیش از یک نفر باشند، سهم مقرر به نسبت فعالیت و میزان مشارکت آنان حسب مورد به تشخیص مدیرکل حفاظت محیط زیست استان ذی‌ربط یا رییس اداره شهرستان مربوط تعیین خواهد شد.
ماده4ـ علاوه بر مواد مندرج در ماده(3) و بندهای آن، سازمان موظف است از محل اعتبارات مصوب که به این منظور اختصاص می‌یابد حسب مورد و به تشخیص رییس سازمان یا نماینده وی نسبت به پرداخت خسارات یا دیه و سختی کار به مشمولین قانون به شرح زیر اقدام نماید:
الف ـ به هر یک از کارکنان و مأموران سازمان که ضمن انجام وظیفه یا مأموریت محوله مصدوم یا مجروح شده و تحت مداوا قرار می‌گیرند با ارایه مدارک مثبته علاوه بر دیه یا ارش قانونی، حداکثر تا سی میلیون (30.000.000) ریال و در صورتی که صدمه وارد شده منجر به نقص عضو آنان شود معادل دیه یا ارش عضو ناقص شده.
ب ـ به خانواده کارکنان و مأمورانی که در جهت انجام وظایف قانونی و مأموریت محوله به منظور جلوگیری، کشف، تعقیب جرایم شکار و صید و در حین برخورد با متخلفین جان خود را از دست می‌دهند علاوه بر دیه حسب مورد حداکثر تا یکصد میلیون (100.000.000) ریال.
پ ـ به کارکنان و مأمورانی که در اجرای وظایف قانونی محوله به ویژه کشف، تعقیب جرایم و دفاع از حقوق سازمان دچار خسارات مالی شده‌اند حداکثر بیست میلیون (20.000.000) ریال.
ت ـ به کارکنان و مأمورانی که هنگام کشف، تعقیب جرایم، شکار و صید براثر درگیری با متخلفان به حکم قطعی مراجع قضایی به پرداخت دیه محکوم می‌شوند، معادل مبلغ دیه مندرج در حکم مزبور.
ث ـ به کارکنان و مأمورانی که انجام وظایف آنها با سختی شرایط کار موضوع بند (خ) ماده (39) قانون استخدام کشوری ـ مصوب 1345ـ همراه است فوق‌العاده‌ای به همین عنوان قابل پرداخت است.
تبصره ـ دستورالعمل این بند به پیشنهاد سازمان حفاظت محیط زیست و سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور به تصویب هیئت وزیران خواهد رسید.






معاون اول رئیس جمهور ـ پرویز داودی

نوع : قانون

شماره انتشار : 18133

تاریخ تصویب : 1386/1/22

تاریخ ابلاغ :

دستگاه اجرایی : سازمان حفاظت محیط زیست - سازمان مدیریت و برنامه ریزی كشور -

موضوع :

منبع : وب سایت قوانین دات آی آر (معاونت آموزش دادگستری استان تهران)

    

قانون های مرتبط

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.