×

تصویب‌نامه درخصوص سند راهبرد ملی توسعه فناوری پیل سوختی کشور

تصویب‌نامه درخصوص سند راهبرد ملی توسعه فناوری پیل سوختی کشور

تصویب‌نامه-درخصوص-سند-راهبرد-ملی-توسعه-فناوری-پیل-سوختی-کشور تصویب‌نامه درخصوص سند راهبرد ملی توسعه فناوری پیل سوختی کشور شماره53119/ت34489هـ



وزارت نیرو ـ وزارت نفت ـ وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح ـ وزارت صنایع و معادن ـ سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور

هیئت وزیران در جلسه مورخ 3/4/1386 بنا به پیشنهاد شماره 100/35/66892 مورخ 8/11/1384 وزارت نیرو و به استناد اصل یکصد و سی و هشتم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران تصویب نمود:
سند راهبرد ملی توسعه فناوری پیل سوختی کشور، به شرح پیوست که تأیید شده به مهر دفتر هیئت دولت است تعیین می‌شود.

پیوست

بسمه‌تعالی

به استناد بند نهم سیاستهای کلی قانون برنامه چهارم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران و بنا به پیشنهاد کمیته راهبری پیل سوختی(1) ، سند حاضر به منظور توسعه نظام‌مند فناوری پیل سوختی در کشور ارایه می‌گردد. این سند که بر مبنای مطالعات « امکان سنجی ـ تحلیل جذابیت پیل سوختی و تدوین استراتژی توسعه فناوری آن در کشور» تهیه شده است، به عنوان سند بالادستی برای کلیه برنامه‌های بخشی و فرابخشی این حوزه فناوری تلقی می‌شود.
اختصارات:
در این سند، مطالعات « امکان‌سنجی ـ تحلیل جذابیت پیل سوختی و تدوین استراتژی توسعه فناوری آن در کشور» که به مدت دو سال در کمیته راهبری پیل سوختی انجام پذیرفته است به اختصار « مطالعات مبنا» نامیده می‌شود.
1ـ مقدمه
رشد روزافزون استفاده از منابع تجدیدناپذیر فسیلی، محدودیت این منابع و مشکلات زیست محیطی ناشی از بکارگیری آنها سبب توجه جدی جهانیان به تنوع بخشی و بهره‌گیری از منابع جدید انرژی با استفاده از روشهای پایدار، ایمن و سازگار با محیط زیست شده است. در این میان با توجه به ویژگیهای خاص هیدروژن، پیش‌بینی می‌شود که بخش عمده‌ای از انرژی موردنیاز نسلهای آتی از این ماده تأمین شود به گونه‌ای که صاحب‌نظران، عصر آتی را متعلق به هیدروژن و فناوریهای مربوط به آن می‌دانند. [2] فناوری پیل سوختی که در آن هیدروژن طی واکنش شیمیایی با اکسیژن به الکتریسیته و حرارت تبدیل می‌شود، یکی از بهترین گزینه‌های تولید انرژی الکتریکی در آینده محسوب می‌گردد. از مزایای این فناوری می‌توان به موارد ذیل اشاره نمود [3] :
الف ـ راندمان بالا نسبت به فناوری رقیب.
ب ـ دامنه گسترده تولید توان از نانو وات تا چندین مگاوات.
ج ـ کاربرد گسترده در صنایع مختلف نظیر برق، حمل و نقل، اطلاعات و ارتباطات، نظامی، هوافضا و لوازم خانگی.
د ـ امکان تغذیه از سوختهای مختلف فسیلی و تجدیدپذیر.
هـ ـ تولید ناچیز آلاینده‌های زیست محیطی.
و ـ امکان استفاده همزمان از انرژی الکتریکی و حرارتی.
اهمیت هیدروژن و فناوری پیل سوختی به حدی است که بسیاری از کشورهای جهان را به فعالیتهای گسترده تحقیق و توسعه و برنامه‌ریزی درازمدت در این زمینه واداشته است. در این رابطه می‌توان به تلاشهای گسترده کشورهای ژاپن، آمریکا و اتحادیه اروپا به عنوان سه قطب اصلی توسعه این فناوری و فعالیتهای جداگانه و گروهی کشورهای در حال توسعه نظیر چین، کره جنوبی، هند و برزیل اشاره کرد [4] . اخیراً پانزده کشور جهان(2) به همراه کمیسیون اروپا که در مجموع دارای هشتاد و پنج درصد (85%) تولید ناخالص(3) جهانی، سه میلیارد و پانصد میلیون نفر جمعیت و مصرف بیش از هفتاد و پنج درصد (75%) انرژی الکتریکی جهان می‌باشند، با تشکیل اتحادیه‌ای، همکاریهای بین‌المللی را در زمینه توسعه فناوریهای مرتبط با هیدروژن شدت بخشیده‌اند؛ لذا انتظار می‌رود که فناوری پیل سوختی تأثیر شگرفی بر بازار جهانی انرژی و الگوی مصرف آن داشته باشد.
از سوی دیگر دستیابی به جایگاهی مناسب برای کشور در این فناوری به دلایل زیر امکان‌پذیر می‌باشد[5] .
الف ـ وجود منابع عظیم گازطبیعی که در حال حاضر یکی از مهمترین منابع استحصال هیدروژن بوده و همچنین قابلیت استفاده مستقیم در پیل سوختی را نیز دارد.
ب ـ برخورداری کشور از پتانسیل مناسب نیروی انسانی متخصص.
ج ـ وجود سابقه، تجربه و توان علمی در تبدیل و فرآورش سوختهای فسیلی.
د ـ وجود زیرساختهای تولید و توزیع گازطبیعی در کشور که بستر را برای بکارگیری فناوری پیل سوختی در سطح گسترده فراهم می‌آورد.
هـ ـ وجود منابع مناسب انرژیهای تجدیدپذیر نظیر باد، خورشید و زمین گرمایی با قابلیت استحصال هیدروژن.
و ـ جدید بودن فناوری و فاصله (شکاف) تکنولوژیک نه چندان زیاد کشور با کشورهای پیشرفته جهان.
ز ـ در دسترس بودن بازارهای بالقوه فناوری پیل سوختی در صنایع حمل و نقل و نیروگاه در دهه‌های آتی و ایجاد و توسعه بازارهای جدید مصرف گاز طبیعی.
در این میان با توجه به پیچیدگی و بین رشته‌ای بودن فناوری پیل سوختی و کاربردهای مختلف آن در صنایع و تأثیرات مختلف آن بر اقتصاد انرژی، محیط زیست، حمل و نقل و صنایع بزرگ و اساسی کشور، توسعه این فناوری نگاهی ملی و فرابخشی را ایجاد می‌کند. به همین دلیل و به منظور سیاستگذاری متمرکز و فرابخشی، جهت‌دهی و هماهنگی فعالیتهای توسعه فناوری و تخصیص بهینه منابع، سند راهبرد ملی توسعه فناوری پیل سوختی کشور به شرح ذیل تصویب می‌گردد.
2ـ چشم‌انداز
با اتکال به خداوند متعال و در راستای تحقق چشم‌انداز بیست ساله کشور و با تلاش نظام‌مند ذی‌نفعان این فناوری در یک دوره پانزده (15) ساله، جمهوری اسلامی ایران بر مبنای شاخصهای بین‌المللی توسعه فناوری(4)، جزء پنج کشور توسعه یافته، توانمند و صاحب فناوری قاره آسیا و اولین کشور منطقه در زمینه طراحی، تولید، ارتقاء و بکارگیری فناوری پیلهای سوختی راهبردی(5) خواهدشد. [6]
تحقق چشم‌انداز فوق منافع و دستاوردهای زیر را برای کشور به همراه خواهدداشت.
الف ـ کمک به توسعه پایدار در بخش انرژی از طریق کاهش مخاطرات اجتماعی و زیست‌محیطی ناشی از افزایش رشد مصرف انرژیهای فسیلی در کشور.
ب ـ افزایش پایداری، امنیت، پیک‌سایی و تنوع بخشی شبکه انرژی کشور از طریق کاربرد فناوری پیل سوختی در تولید غیرمتمرکز انرژی الکتریکی.
ج ـ کاهش آلودگی محیط زیست به ویژه در شهرهای بزرگ از طریق کاربرد فناوری پیل سوختی در حمل و نقل، تأمین برق، سرمایش و گرمایش شهری.
د ـ صیانت از منابع انرژی فسیلی کشور و بهره‌برداری از این منابع با راندمان بالاتر.
هـ ـ کمک به ایجاد و توسعه بازارهای جدید داخلی و خارجی منابع گاز طبیعی کشور.
و ـ حرکت به سوی اقتصاد دانایی محور با حضور در زنجیره تأمین و بازارجهانی فناوری پیلهای سوختی راهبردی و فناوریهای کلیدی آن با تأکید بر مزیتهای رقابتی و شایستگی‌های محوری بنگاههای اقتصادی کشور.
ز ـ همسویی با الزامات زیست محیطی جهانی و آمادگی ورود به عصر هیدروژن و ایجاد امکان بهره‌گیری مستمر و مؤثرتر از منابع تجدیدپذیر انرژی با استفاده از مولدهای پیل سوختی.
3ـ اهداف کلان
الف ـ طراحی، تولید و ارتقاء فناوری پیلهای سوختی راهبردی در بازارهای رقابتی داخل و خارج از کشور با رعایت اولویتهای بازار تقاضا.
ب ـ بسط و توسعه سرمایه‌گذاری در صنعت تولید پیلهای سوختی راهبردی و فناوریهای کلیدی آن با تأکید بر نقش بخش خصوصی، تکیه بر مزیتهای رقابتی، ایجاد اشتغال و رویکرد صادرات (تحریک طرف عرضه).
ج ـ ایجاد و گسترش ظرفیتهای بکارگیری و بهره‌برداری از فناوری پیلهای سوختی راهبردی در داخل و خارج از کشور با ایجاد و بهره‌گیری از ساز و کارهایی نظیر احتساب هزینه‌های واقعی تولید انرژی، توسعه بازارهای ویژه(6) در کشور و وضع قوانین موردنیاز (تحریک طرف تقاضا).
4ـ سیاستهای کلان
الف ـ حداکثر استفاده از توانمندیها و قابلیتهای داخلی بویژه توانمندیهای بخش خصوصی با تأکید بر نقش حمایتی دولت.
ب ـ تمرکز در سیاستگذاری با رویکرد ملی و فرابخشی و هماهنگی و نظام‌مندی در اجرا.
تأکید برهمکاری، تعامل و مشارکت بین‌المللی در توسعه نظام‌مند فناوری پیلهای سوختی راهبردی.
ج ـ هماهنگی با راهبردهای کلان و اقدامات بخش انرژی و انرژیهای تجدیدپذیر در کشور.
د ـ توسعه بهره‌گیری از پیلهای سوختی در کشور و کاربری کردن آن در بخشهای اقتصادی و تولیدی.
5 ـ راهبردها [7]
الف ـ توسعه فناوری پیلهای سوختی راهبردی « غشا پلیمری تبادل یونی»(7) و « اکسید جامد»(8) و فناوری کلیدی(9) آنها از طریق تحقیقات پایه، کاربردی و توسعه‌ای.
ب ـ توسعه فناوریهای مربوط به مبدلهای گازطبیعی به هیدروژن و ذخیره‌سازی هیدروژن.
ج ـ کمک به ایجاد و توسعه بازارهای داخلی و نفوذ در بازارهای بین‌المللی پیل سوختی با کاربرد حمل و نقل و تولید برق با شروع از بازارهای زودهنگام(10) مولدهای خانگی با پیل سوختی غشاء پلیمری تبادل یونی.
د ـ توسعه و تکمیل نظام ملی نوآوری(11) پیل سوختی در کشور شامل محورهای زیر:
1ـ توسعه منابع انسانی موردنیاز برای بکارگیری در فرآیند توسعه فناوری پیلهای سوختی راهبردی.
2ـ هدایت و حمایتهای مادی و معنوی از تحقیقات و نوآوری پیلهای سوختی راهبردی.
3ـ آگاه‌سازی و ترویج(12) و اطلاع‌رسانی عمومی درخصوص منافع و مزایای فناوری پیل سوختی.
4ـ تدوین استانداردها، تعیین معیارها و ضوابط فنی و کیفی و بسترهای حقوقی موردنیاز جهت تسهیل فرآیند نوآوری در فناوری پیلهای سوختی راهبردی و فناوریهای کلیدی آن.
5 ـ تعامل بین‌المللی، تشکیل و مشارکت در کنسرسیومهای فناوری(13) توسعه فناوری پیل سوختی به منظور کاهش ریسک و هزینه‌های تحقیقاتی.
6 ـ هدایت و حمایتهای مادی و معنوی برای شکل‌گیری و توسعه صنایع رقابت‌پذیر در زمینه فناوری پیل سوختی با تأکید بر نقش بخش خصوصی.
7ـ تمهید و تسهیل منابع مالی موردنیاز توسعه فناوری پیلهای سوختی راهبردی و فناوریهای کلیدی آن.
8 ـ تنظیم قوانین و مقررات موردنیاز توسعه فناوری پیلهای سوختی راهبردی و ظرفیت‌سازی بکارگیری آن در کشور.
9ـ توسعه کاربردی کردن فناوریهای پیل سوختی در صنایع حمل و نقل و صنایع مرتبط.
10ـ تشویق و تقویت صادرات و بازاریابی خارجی.
6 ـ اقدامات [8]
اقدامات مجموعه‌ای از طرحها و برنامه‌های اجرایی است که به تحقق راهبردها و دستیابی به اهداف کمک می‌نماید. این اقدامات شامل سه دوره زمانی کوتاه مدت (1390 ـ 1386)، میان مدت (1395 ـ 1391) و بلندمدت (1400 ـ 1396) می‌باشد. با توجه به چرخه عمر فناوری(14) پیل سوختی و عدم وجود شرایط مناسب برای حضور مؤثر بخش خصوصی، عمده اقدامات کوتاه مدت و میان‌مدت بر عهده دولت بوده و در دوره بلند مدت با بسترسازی و تشویق و استفاده از سیاستهای تحریک عرضه و تقاضا، تحقیقات توسعه‌ای و بکارگیری فناوری در صنعت به بخش خصوصی واگذار خواهدشد. ضمناً در صورت نیاز، هر یک از اقدامات می‌توانند در دوره‌های بعدی نیز تکرار شوند.
اقدامات کوتاه مدت [9]
هدف دوره: سیاست‌گذاری(15)، انجام فعالیتهای تحقیق و توسعه، آگاه‌سازی و ترویج فناوری.
الف ـ تأسیس ستاد توسعه پیل سوختی.
ب ـ تدوین و پیشنهاد قوانین و مقررات مربوط به حمایت از توسعه فناوری پیل سوختی در کشور.
ج ـ کمک به ایجاد تشکلهای علمی، صنفی و غیردولتی(16) حامی توسعه فناوری پیل سوختی.
د ـ تأسیس و راه‌اندازی مرکز توسعه فناوری پیل سوختی با اخذ مجوزهای قانونی مرتبط.
هـ ـ تأسیس صندوق حمایت از توسعه فناوری پیل سوختی به صورت مجزا با صندوق حمایـت از بهره‌وری انرژی و انـرژیهای تجـدیدپذیر با اخـذ مجوزهای قانونی مربوط.
و ـ تسلط بر فناوری طراحی و یکپارچه‌سازی(17) سیستم پنج کیلوواتی پیل سوختی غشاء پلیمری تبادل یونی و تولید نمونه آن.
ز ـ تسلط بر فناوری طراحی و ساخت تک پیل(18) و تولید نمونه کوچک توده پیل سوختی اکسیدجامد.
ح ـ تسلط بر فناوری طراحی و ساخت مبدل گاز طبیعی به هیدروژن و تولید نمونه آن.
ط ـ تسلط بر فناوری طراحی و ساخت مخزن ذخیره هیدروژن و تولید نمونه آن.
ی ـ خرید، نصب و بهره‌برداری چندنمونه از سیستمهای مختلف پیل سوختی.
ک ـ توسعه پایگاه اطلاع‌رسانی و انتشار بولتن خبری تحولات فناوری پیل سوختی در جهان و کشور.
ل ـ استمرار مطالعات راهبردی موردنیاز درخصوص فناوری پیل سوختی.
م ـ تدوین برنامه‌های عملیاتی موردنیاز برای عملی نمودن اقدامات.
ن ـ تربیت و جذب نیروی انسانی متخصص موردنیاز اقدامات و برنامه‌های عملیاتی.
س ـ برگزاری دوره‌های مشترک آموزشی با مراکز معتبر بین‌المللی.
ع ـ حمایت از پایان‌نامه‌های کارشناسی ارشد و دکتری مرتبط با پیلهای سوختی راهبردی و فرآورش سوخت(19).
ف ـ حمایت از دستاوردهای مبتکران و مخترعان فناوری پیلهای سوختی راهبردی.
ض ـ مشارکت در کنسرسیومهای فناوری بین‌المللی.
ق ـ تولید نرم‌افزارهای طراحی و ساخت پیلهای سوختی راهبردی و فناوریهای کلیدی آنها.
ر ـ حمایت از پروژه‌های تحقیقاتی به منظور بهره‌گیری از پیل سوختی در صنایع نیروگاهی، حمل و نقل و کاربردهای صنعتی.
اقدامات میان مدت [10]
هدف دوره: ادامه فعالیتهای تحقیق و توسعه، آگاه‌سازی و ترویج، ایجاد زیرساختهای لازم جهت توسعه فناوری.
الف ـ مطالعه و انتخاب سیستم بهینه فرآورش سوخت جهت استفاده در خودرو.
ب ـ طراحی و ساخت سیستم ده و بیست و پنج کیلوواتی پیل سوختی غشاء پلیمری تبادل یونی و تولید نمونه‌هایی که در کاربردهای مولدهای خانگی و حمل و نقل موردآزمایش قرار گیرند.
ج ـ تسلط بر فناوری طراحی و یکپارچه‌سازی سیستم پنج کیلوواتی پیل سوختی اکسید جامد و تولید نمونه آن.
د ـ تدوین استاندارد تولید، توزیع و بهره‌برداری از هیدروژن و پیل سوختی با همکاری مؤسسه استاندارد و تحقیقات صنعتی ایران.
هـ ـ راه‌اندازی مراکز رشد فناوری پیل سوختی.
و ـ ایجاد ساز و کارهای حمایت از مالکیت معنوی(20) نوآوریها و اختراعات فناوری پیل سوختی با همکاری سازمان ثبت اسناد و املاک کشور.
اقدامات بلندمدت: [11]
هدف دوره: ادامه فعالیتهای تحقیق و توسعه، آگاه‌سازی و ترویج، شروع بکارگیری(21) فناوری.
الف ـ تولید و بکارگیری سیستم ده کیلوواتی پیل سوختی غشاء پلیمری تبادل یونی در کاربرد مولدهای خانگی متناسب با حجم بازار هدف.
ب ـ تولید و بکارگیری سیستم بیست و پنج کیلوواتی پیل سوختی غشاء پلیمری تبادل یونی در مصارف حمل و نقل عمومی و ویژه.
ج ـ طراحی و ساخت سیستم پنج و ده کیلوواتی پیل سوختی اکسید جامد.
د ـ اجرای پروژه‌های بهینه‌سازی(22) و کاهش قیمت تمام‌شده پیلهای سوختی راهبردی به منظور دستیابی به چشم‌انداز تعیین شده.
هـ ـ ایجاد ساز و کارهای مختلف انگیزشی ـ حمایتی از بنگاههای اقتصادی تولیدکننده پیل سوختی و فناوریهای کلیدی آن.
و ـ اعطای معافیتهای مالیاتی برای بنگاههای اقتصادی تولیدکننده پیلهای سوختی راهبردی و فناوریهای کلیدی آن، با اخذ مجوزهای قانونی مربوط و رعایت دستورالعملها و آیین‌نامه‌های ذی‌ربط.
ز ـ اعطای تسهیلات بانکی با شرایط مناسب جهت سرمایه‌گذاری موردنیاز برای اجرای طرحهای توسعه‌ای فناوری پیلهای سوختی راهبردی با رعایت قوانین و مقررات مربوطه.
ح ـ تدوین دستورالعمل خرید انرژی الکتریکی از واحدهای خصوصی تولیدکننده انرژی الکتریکی که از طریق پیلهای سوختی راهبردی تولید انرژی می‌کنند.
ط ـ تأمین نود مگاوات توان الکتریکی سیستم انرژی کشور به صورت غیرمتمرکز و با استفاده از نیروگاههای پیل سوختی تا سال 1400 هجری شمسی. [12]
ی ـ تدوین مقررات استفاده از سیستم محرکه پیل سوختی در مصارف حمل و نقل.
ک ـ تولید و بهره‌برداری از صد دستگاه خودروی حمل و نقل عمومی در سطح کلان شهرهای کشور با استفاده از سیستم محرکه پیل سوختی، غشاء پلیمری تبادل یونی تا سال 1400 هجری شمسی.
7 ـ ترتیبات اجرایی [13]
به منظور تحقق اهداف این سند، ترتیبات اجرایی مطابق نمودار و شرح ذیل خواهدبود:

(شکل)

الف ـ تأسیس ستاد توسعه پیل سوختی با ریاست معاون اول رییس جمهور و با عضویت وزرای نیرو (دبیر ستاد)، صنایع و معادن، نفت، علوم، تحقیقات و فناوری، دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح، وزارت جهاد کشاورزی، مسکن و شهرسازی، رؤسای سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی، سازمان حفاظت محیط زیست، دفتر همکاریهای فناوری ریاست جمهوری و سازمان انرژیهای نو ایران.
ب ـ تأسیس کمیته راهبری پیل سوختی زیر نظر ستاد توسعه پیل سوختی مرکب از معاونین ذی‌ربط اعضای ستاد به علاوه پژوهشکده مهندسی وزارت جهاد کشاورزی و دو نفر از خبرگان دانشگاه و صنعت با انتخاب ستاد توسعه پیل سوختی به منظور راهبری و نظارت بر اقدامات توسعه فناوری پیل سوختی و ایجاد و فعالسازی دبیرخانه ستاد توسعه پیل سوختی که در وزارت نیرو تشکیل می‌گردد.
ج ـ تأسیس مرکز توسعه فناوری پیل سوختی زیر نظر کمیته راهبری با مأموریت مدیریت فناوری و تحقیقات توسعه فناوری پیل سوختی و در صورت لزوم به تشخیص کمیته راهبری انجام بخشهایی خاص از تحقیقات و اقدامات موردنیاز.
د ـ کمیته راهبری مسئولیت نظارت و پیگیری اجرای دقیق و کامل مفاد این سند را به عهده دارد.
هـ ـ اعتباراتی که از بودجه عمومی به امر توسعه پیل سوختی تخصیص می‌یابد در اختیار دستگاه اجرایی که متصدی تشکیل دبیرخانه ستاد می‌باشد قرار می‌گیرد. پس از اخذ مجوزهای قانونی و در چارچوب سند راهبرد ملی توسعه فناوری پیل سوختی با رعایت قوانین و مقررات مربوطه مطابق با برنامه‌های تصویب‌شده در ستاد و یا کمیته راهبری هزینه خواهدشد.
و ـ برنامه‌های عملیاتی و دستور کار جلسات ستاد و کمیته راهبری توسط دبیرخانه و با همکاری دستگاههای مرتبط تهیه و پس از تأیید کمیته راهبری، جهت تصویب به ستاد توسعه پیل سوختی ارایه خواهدشد.
ز ـ کمیته راهبری، مسئولیت بررسی طرحها و برنامه‌های بخشی و فرابخش و نظارت بر اجرای صحیح اقدامات را بر عهده دارد.
ح ـ با توجه به روند سریع تحولات فناوری پیل سوختی و الزامات جدید جهانی، هر دو سال یکبار و در صورت تشخیص کمیته راهبری و تأیید ستاد توسعه پیل سوختی سند حاضر مورد بازبینی و تجدیدنظر قرار می‌گیرد.
8 ـ مراجع
[1] مطالعات مبنا در تاریخ 1/6/1381 آغاز گردیده و در 1/6/1383 پایان پذیرفته است. مستندات مطالعات در سه مرحله و بیست و یک فاز و در دوهزار و نهصد صفحه در دبیرخانه کمیته راهبری پیل سوختی موجود می‌باشد.
[2] مطالعات مبنا، مرحله اول، فاز دو.
[3] مطالعات مبنا، مرحله اول، فاز یک و مرحله دوم، گزارش یک، ضمیمه یک.
[4] مطالعات مبنا، مرحله اول، فاز سه و مرحله سوم، فصل یک.
[5] مطالعات مبنا، مرحله اول، فاز هفت.
[6] مطالعات مبنا، مرحله اول، فازهای چهار و هفت.
[7] مطالعات مبنا، مرحله دوم، گزارشات دو و سه و مرحله اول، فازهای پنج و شش.
[8] مطالعات مبنا، مرحله سوم، فصل دو.
[9]مطالعات مبنا، مرحله سوم، فصل دو.
[10]مطالعات مبنا، مرحله سوم، فصل دو.
[11]مطالعات مبنا، مرحله سوم، فصل دو.
[12]مطالعات مبنا، مرحله اول، فاز هفت.
[13] مطالعات مبنا، مرحله سوم، فصل دو.
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
1ـ اعضای این کمیته عبارتند از: معاونت انرژی وزارت نیرو، دفتر همکاریهای فناوری ریاست جمهوری، سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران (به نمایندگی از وزارت صنایع)، سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی، سازمان حفاظت محیط زیست، سازمان انرژی‌های نو ایران (وابسته به وزارت نیرو)، سازمان بهینه‌سازی مصرف سوخت (به نمایندگی از وزارت نفت)، توانیر، پژوهشگاه، صنعت نفت، مرکز گسترش فناوری اطلاعات، سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی ایران (به نمایندگی از وزارت علوم، تحقیقات و فناوری) و شرکت‌های خصوصی فعال در این بخش نظیر کارخانجات خودروسازی ایران خودرو، سایپا و مرکز تحقیقات زیست محیطی دانا.
2ـ ژاپن، چین، آمریکا، روسیه، فرانسه، کانادا، آلمان، ایتالیا، انگلستان، برزیل، هند، استرالیا، کره جنوبی، نروژ و ایسلند.
3 - Gross Domestic Production (GDP)
4ـ این شاخصها انواع مختلفی داشته و مصادیق آن با توجه به موضوع متفاوت می‌باشد. تعدادی از این شاخصها عبارتند از تعداد اختراعات و پتنت‌های ثبت شده داخلی و بین‌المللی، میزان هزینه‌های تحقیق و توسعه، میزان و درصد بکارگیری و صادرات محصولات فناوری و .........
5 ـ عناوین پیلهای سوختی راهبردی در بخش راهبردهای سند ارایه شده است.
6 - Niche Markets
7 - Proton Exchange Membrane Fuel Cell (PEMFC)
8 - Solid Oxide Fuel Cell (SOFC)
9ـ فهرست این فناوریها که متعلق به پیلهای سوختی راهبردی می‌باشند و با ارزیابی از طریق سنجش معیارهای جذابیت فناوری نظیر میزان کمک به تحقق اهداف، میزان تأثیر در عملکرد فنی، توانایی ایجاد مزیت رقابتی و گستردگی کاربرد بدست آمده‌اند در متن گزارشات مطالعات مبنا ارایه شده است.
10 - Early Markets
11 ـ نظامی متشکل از مؤسسات دولتی و خصوصی که فعالیتها و تعاملات آنها باعث شکل‌گیری، اصلاح و انتشار فناوریهای جدید در یک کشور می‌شود را نظام ملی نوآوری گویند. توسعه فناوری در این رویکرد منتج از فعالیت تمامی ذینفعان فناوری در بخشهای دولتی و خصوصی بوده و هر یک از بخشها کارکرد و نقش متفاوتی را در توسعه فناوری ایفا می‌نمایند. سیاستگذاری و هدایت نوآوری، تسهیل و تأمین بودجه تحقیق و توسعه، انجام تحقیق و توسعه، انتقال فناوری، توسعه نیروی انسانی، انتشار فناوری، ارتقای کارآفرینی فناوری و تولید کالا و خدمات، کارکردهای اصلی این نظام می‌باشند، توضیحات بیشتر در گزارشات مطالعه مبنا آمده است.
12 - Demonstration
13 - Technology Comsortium
14 - Technology Cycle
15 - Policy Making
16 - Non Government Organizations (NGO)
17 - Integration
18 - Single Cell
19 - Fuel Processing
20 - Intellectural Property (IP)
21 - Deployment
22 - Optimization




معاون اول رئیس جمهور ـ پرویز داودی

نوع : تصویب نامه

شماره انتشار : 18159

تاریخ تصویب : 1386/4/3

تاریخ ابلاغ :

دستگاه اجرایی : وزارت نیرو - سازمان مدیریت و برنامه ریزی كشور - وزارت صنایع -

موضوع :

منبع : وب سایت قوانین دات آی آر (معاونت آموزش دادگستری استان تهران)

    

قانون های مرتبط

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.