×

آیین‌نامه اجرایی بند «ی»ماده114 قانون برنامه چهارم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران

آیین‌نامه اجرایی بند «ی»ماده114 قانون برنامه چهارم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران

آیین‌نامه-اجرایی-بند-«ی»ماده114-قانون-برنامه-چهارم-توسعه-اقتصادی،-اجتماعی-و-فرهنگی-جمهوری-اسلامی-ایران

وکیل

آیین‌نامه اجرایی بند «ی»ماده114 قانون برنامه چهارم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران شماره54605/ت35611هـ



وزارت جهاد کشاورزی ـ وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ـ سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ـ دفتر مناطق محروم کشور ـ سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور

هیئـت وزیران در جلسه 3/4/1386 بنا به‌پیشنهاد مشترک شماره 19292/020 مورخ 20/6/1385 وزارت جهاد کشاورزی (سازمان امور عشایر)، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و دفتر مناطق محروم کشور و به استناد بند « ی» ماده (114) قانون برنامه چهارم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران ـ مصوب 1383ـ ، آیین‌نامه اجرایی بند یادشده را به‌شرح زیر تصویب‌نمود:

آیین‌نامه اجرایی بند «ی»ماده114 قانون برنامه چهارم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران

ماده1ـ در این آیین‌نامه، اصطلاحات زیر در معانی مربوط به‌کار می‌روند:
الف ـ ایل: اتحادیه‌ای متشکل از تیره‌ها و طوایف عشایر است که به‌دلیل وابستگیهای خویشاوندی و هم‌خونی یا ضرورتهای اجتماعی و سیاسی در یک برهه از زمان و در سرزمین مشترک که دارای قلمرو ایلی مشخص است، متحد شده باشند.
ب ـ عشایر کوچنده: به جمعیت‌ها و جوامعی گفته می‌شود که حداقل دارای سه ویژگی باشند:
1ـ ساختار اجتماعی مبتنی بر نظام ایلی.
2ـ شیوه معیشت مبتنی بر دامداری.
3ـ شیوه زندگی مبتنی بر کوچ.
پ ـ ایل راه: به مسیرهای سنتی کوچ عشایر از قشلاق (گرمسیر) به ییلاق (سردسیر) و بالعکس اطلاق می‌شود.
ت ـ فرهنگ ایلی: مجموعه متنوعی از عناصر و ترکیبات مادی و معنوی هستند که شامل هنرها، باورها، عادات، آداب و رسوم، سنن، آییـن‌ها، منـاسک، نهادهـا و ارزشهـای ملی‌ـ دینی، اجتماعی و فرهنگی اصیل است که در مناطق زندگی ایلی وجود دارند.
ث ـ مناطق عشایری : محدوده‌ای از سرزمین و قلمرو رده‌های ایلی که شامل ییلاق، قشلاق، میان بند و ایل راه می‌باشد.
ماده2ـ سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری موظف است نسبت به‌انجام امور زیر اقدام نماید:
الف ـ مطالعه، امکان سنجی و مکان‌یابی مراکز حفظ آثار و فرهنگ ایلی متناسب با مناطق دارای جاذبه‌های گردشگری عشایری.
ب ـ تهیه اطلس گردشگری عشایر.
پ ـ ایجاد مراکز حفظ آثار و فرهنگ ایلی متناسب با نتایج مطالعات انجام شده در شهرستانها و استانهای کشور از قبیل:
1ـ اطراقگاهها و تفرجگاههای ایلی و عشایری بصورت دائمی یا فصلی در نقاط مناسب.
2ـ دهکده‌های گردشگری در مناطق ایل‌نشین.
3ـ موزه میراث فرهنگی ایلات و عشایر.
4ـ ایجاد زیرساختها و احداث تاسیسات و امکانات لازم در موارد یاد شده به‌منظور جلب مشارکت بخش خصوصی.
ت ـ اطلاع‌رسانی در مورد جاذبه‌های مختلف فرهنگی و گردشگری عشایری با همکاری سازمان امور عشایر ایران و سایر دستگاههای مرتبط به‌منظور ترویج فرهنگ مثبت عشایری و تبلیغ توانمندیهای آنان.
ث ـ پشتیبانی از بخش غیردولتی (حقیقی و حقوقی) در ایجاد دهکده‌های توریستی عشایری، اطراقگاههای گردشگری ایلی و عشایری و ایجاد و توسعه موزه و واحدهای حفظ آثار تاریخی و فرهنگ ایلی.
ج ـ مشارکت با بخش غیردولتی با رعایت ماده(88) قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت و سایر مقررات و حمایت از فعالیت شرکتها و مؤسسات غیردولتی که نسبت به‌ایجاد مراکز حفظ آثار و فرهنگ ایلی یا گردشگری در مناطق عشایری اقدام می‌نمایند.
چ ـ ارایه تسهیلات ارزان قیمت بانکی برای ایجاد مراکز حفظ آثار و فرهنگ ایلی از طریق یارانه‌ها و وجوه اداره شده.
ح ـ برگزاری جشنواره‌ها و سوگواره‌ها، هفته‌های فرهنگ عشایری، نمایشگاههای فرهنگ و هنر عشایری در داخل و خارج، مسابقات و اجرای برنامه‌های آئینی، آداب و سنن و مناسک، انتشار کتب و نشریات و تولید فیلمهای بلند و کوتاه و هنرهای تجسمی با رویکرد حفظ آثار و فرهنگ سنتی ایلی و عشایری.
تبصره ـ موارد مرتبط با هماهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی صورت می‌گیرد.
ماده3ـ سازمان امور عشایر ایران به‌منظور حفظ آثار و فرهنگ ایلی موظف است نسبت به‌ انجام موارد زیر اقدام نماید:
الف ـ تهیه تقویم کوچ عشایر، نقشه مسیر ایل راهها و مسیر حرکت و اطراقگاههای عشایری و کمک به‌تهیه اطلس گردشگری عشایری به‌تفکیک استانها.
ب ـ مساعدت در امر شناسایی آثار فرهنگ ایلی و عشایری و نقاط مستعد گردشگری در مناطق عشایری.
پ ـ پشتیبانی از برگزاری مراسم مندرج در بند «ح» ماده (3) این آیین‌نامه.
ت ـ همکاری در انجام طرحهای پژوهشی و مطالعاتی برای ایجاد مراکز حفظ آثار فرهنگ ایلی بویژه از طریق حمایت از پایان‌نامه‌های کارشناسی ارشد و دکترا.
ث ـ ترویج فرهنگ گردشگرپذیری در بین جوامع عشایری.
ماده4ـ سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران موظف است با همکاری سازمان امور عشایرایران و سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری برنامه‌های رادیویی و تلویزیونی را به‌منظور معرفی فرهنگ ایلات و عشایر و معرفی جاذبه‌های گردشگری این جامعه تهیه، تولید و پخش نماید.
ماده5 ـ سازمان تربیت بدنی موظف است با همکاری سازمان امور عشایر ایران نسبت به‌شناسایی، احیاء و توسعه ورزشهای بومی ایلی و عشایری و برگزاری مسابقات مناسب اقدام نماید.
ماده6 ـ سازمان جنگلها، مراتع و آبخیزداری، سازمان ملی زمین و مسکن و سایر دستگاههای ذی‌ربط موظفند حسب مورد زمین مورد نیاز برای ایجاد و توسعه دهکده‌های توریستی عشایری، اطراقگاههای گردشگری ایلی، موزه‌ها، نمایشگاهها، مراکز حفظ آثار فرهنگ ایلی و مراکز اطلاع‌رسانی عشایری را با معرفی سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری با لحاظ اولویت در اختیار بخش غیردولتی و سازمانهای دولتی متقاضی اجرای طرحهای یادشده واگذار نمایند.
ماده7ـ دستگاههای مذکور در این آیین‌نامه موظفند اعتبارات هزینه‌ای، تملک داراییهای سرمایه‌ای و کمکهای فنی ـ اعتباری مورد نیاز برای انجام اقدامات پیش‌بینی شده در این آیین‌نامه را در بودجه‌های پیشنهادی سالیانه در نظر گرفته و سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور موظف است به نحو مقتضی در لوایح بودجه سنواتی موارد یاد شده را لحاظ نماید.






معاون اول رئیس جمهور ـ پرویز داودی

نوع : آیین نامه

شماره انتشار : 18163

تاریخ تصویب : 1386/4/3

تاریخ ابلاغ :

دستگاه اجرایی : وزارت جهاد كشاورزی - سازمان میراث فرهنگی و گردشگری - وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی - سازمان مدیریت و برنامه ریزی كشور - دفتر مناطق محروم كشور -

موضوع :

منبع : وب سایت قوانین دات آی آر (معاونت آموزش دادگستری استان تهران)

    

قانون های مرتبط

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.