×

آیین‌نامه اجرایی جزء (1) بند « الف» تبصره (15) قانون بودجه سال1386 کل کشور

آیین‌نامه اجرایی جزء (1) بند « الف» تبصره (15) قانون بودجه سال1386 کل کشور

آیین‌نامه-اجرایی-جزء-(1)-بند-«-الف»-تبصره-(15)-قانون-بودجه-سال1386-کل-کشور آیین‌نامه اجرایی جزء (1) بند « الف» تبصره (15) قانون بودجه سال1386 کل کشور شماره54542/ت37376ک



وزارت بازرگانی ـ وزارت صنایع و معادن ـ سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور

وزرای عضو کمیسیون اقتصاد بنا به پیشنهاد مشترک سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور و وزارت بازرگانی و به استناد جزء (1) بند « الف» تبصره (15) قانون بودجه سال 1386 کل کشور و با رعایت تصویبنامه شماره19414/ت37258هـ مورخ 11/2/1386، آیین‌نامه اجرایی جزء یاد شده را به شرح زیر تصویب نمودند:

آیین‌نامه اجرایی جزء (1) بند « الف» تبصره (15) قانون بودجه سال1386 کل کشور

ماده1ـ به منظور بهبود کیفیت، کاهش ضایعات، کاهش هزینه تولید، جلوگیری از افزایش بی‌رویه قیمت نان و رعایت اصول بهداشتی و تأمین سلامت مردم، واحدهای نان صنعتی انبوه توسط بخش خصوصی، تعاونی و بخش عمومی غیردولتی با اولویت شرکتهایی که از تجمیع واحدهای نان سنتی تشکیل می‌شوند، احداث خواهد شد.
ماده2ـ منظور از واحدهای تولید نان صنعتی انبوه در این آیین‌نامه، واحدهای باظرفیت حداقل بیست تن آرد در روز و توانایی تولید انواع نان مسطح، نیمه حجیم، حجیم، بهداشتی، قابل بسته‌بندی و عرضه در نقاط تحت پوشش و دارای ماشین‌‌آلات تمام اتوماتیک است.
ماده3ـ به منظور تشویق احداث واحدهای تولید نان صنعتی انبوه اقدام‌های زیر توسط دولت صورت خواهد گرفت:
1ـ حق بیمه کارگران و کارکنان و ضرایب مالیاتی و نرخ آب و برق و گاز و سوخت و سایر خدمات موردنیاز واحدهای نان صنعتی مزبور بیشتر از واحدهای سنتی نخواهد بود.
2ـ سازمان صنایع و معادن استانها حداکثر ظرف مدت دو هفته از تاریخ دریافت تقاضا نسبت به بررسی طرح و صدور مجوز تأسیس در صورت وجود شرایط توسط متقاضی و طرح ارائه شده اقدام می‌کنند.
تبصره ـ مجوزهای صادره حداکثر چهارماه از زمان صدور اعتبار داشته و متقاضی ملزم به اجرای طرح می‌باشد در غیراینصورت مجوزهای صادره کان‌لم‌یکن تلقی خواهد شد.
3ـ وزارت مسکن و شهرسازی و وزارت صنایع و معادن (سازمان صنایع کوچک و شهرکهای صنعتی) زمین موردنیاز برای احداث کارخانه‌های تولید نان صنعتی انبوه و ساختمانهای جنبی، مانند آزمایشگاه و انبار، سیلوهای ذخیره آرد را در چارچوب ضوابط و مقررات مصوب به متقاضی واگذار می‌نماید.
4ـ در راستای تأمین منابع سرمایه‌گذاری واحدهای صنعتی نان، به ویژه تأمین مـاشیـن‌آلات خط تـولیـد، معـادل ارزی مبلـغ چهـارهـزار و چهـارصـد و پنجـاه میـلیـارد (4.450.000.000.000) ریال (پانصدمیلیون (500.000.000) دلار) از محل منابع حساب ذخیره ارزی و مبلغ یک هزارمیلیارد (1.000.000.000.000) ریال به عنوان یارانه سود تسهیلات حداکثر تا پنج (5%) درصد از محل تسهیلات ریالی موضوع جزء (1) بند «ط» تبصره (2) قانون بودجه سال1386 کل کشور برای متقاضیان واجدشرایط، در چارچوب زیر پرداخت می‌شود:
الف ـ متقاضیان پس از اخذ مجوز تأسیس با پیشنهاد مشترک وزارتخانه‌های بازرگانی و صنایع و معادن به بانک عامل معرفی می‌شوند.
تبصره ـ یارانه موضوع این آیین‌نامه پس از تأیید مشترک وزارتخانه‌های بازرگانی و صنایع و معادن و بهره‌برداری از طرح قابل پرداخت خواهد بود.
ب ـ بانکهای عامل موظفند حداکثر ظرف مدت یک ماه پس از معرفی وزارت صنایع و معادن نسبت به بررسی و اعلام‌نظر نسبت به طرح اقدام کنند.
ج ـ بانکهای عامل موظفند میـزان تسهیـلات ارزی و ریـالی طرح را در قالب LC ارزی ـ ریالی در چارچوب قرارداد عاملیت گشایش کنند.
د ـ متقاضیان در صورتی که در زمان مشخص شده در گزارش توجیه فنی و اقتصادی تأیید شده بانک عامل نتوانند طرح خود را اجرا و راه‌اندازی نمایند به ازای هر شش ماه تأخیر، یک درصد از یارانه کاهش می‌یابد.
هـ ـ رعایت استانداردهای ملی و تأییدیه مؤسسه استاندارد و تحقیقات صنعتی ایران در خصوص ماشین‌آلات و تأییدیه وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در خصوص فرآیند بهداشتی تولید و توزیع نان بعد از راه‌اندازی الزامی است.
زـ واردات ماشین‌آلات و تجهیزات پخت نان کارخانه‌های مذکور پس از تأیید وزارت صنایع و معادن از پرداخت سود بازرگانی معاف است.
ح ـ وزارت صنایع و معادن موظف است در چارچوب اجرای این آیین‌نامه به نحوی عمل کند که ضمن اجرای دقیق و سریع پروژه‌ها شرایط انتقال فن‌آوری و تکنولوژی خط تولید ساخت واحدهای صنعتی نان در ایران شکل گیرد.
ط ـ شهرداریها ملزم به همکاری برای صدور پروانه ساخت به منظور احداث واحدهای مذکور با کاربری خبازی با ملحوظ داشتن جواز تأسیس صادره از طرف سازمان صنایع و معادن استان به عمل خواهند بود.
ماده4ـ نانوایان سنتی می‌توانند کاربری واحد خود را برای عرضه نان تولیدی کارخانه‌های نان صنعتی تبدیل کنند.
ماده5 ـ نانوایان سنتی، چنانچه در کارخانه‌های نان صنعتی سهیم شده یا خود نسبت به احداث آن اقدام کنند می‌توانند با ابطال پروانه واحد سنتی خود و حذف سهمیه آرد یارانه‌ای با همکاری وزارت بازرگانی در صورت نیاز به خدمت کارگران خود خاتمه دهند. مزایای پایان کار اینگونه کارگران براساس ضوابط تعیین شده توسط کار گروه ماده (10) این آیین‌نامه و با رعایت مقررات قانون کار توسط وزارت بازرگانی از محل ردیف «503019» قانون بودجه سال1386 کل کشور پرداخت خواهد شد.
ماده6 ـ کارگرانی که طبق مقررات قانون تأمین اجتماعی، شرایط بازنشستگی را داشته باشند یا با پرداخت باقیمانده بیمه سالهای موظف تا حداکثر سی سال توسط وزارت بازرگانی (با استفاده از اعتبارات ردیف 503019 قانون بودجه سال 1386 کل کشور) شرایط بازنشستگی را دارا شوند، بازنشسته خواهند شد.
تبصره ـ پرداخت باقیمانده بیمه سالهای موظف تا حداکثر سی سال براساس توافقنامه‌ای خواهد بود که بین وزارت بازرگانی و سازمان تأمین اجتماعی منعقد خواهد شد.
ماده7ـ کارخانه‌های تولید نان صنعتی انبوه ضمن تهیه آرد از بازار آزاد تولیدات خود را به قیمت آزاد عرضه می‌کنند.
تبصره ـ در صورت ضرورت تعیین قیمت فروش نان توسط کارخانه‌های مذکور، با پیشنهاد وزارت بازرگانی و تصویب شورای اقتصاد اقدام خواهد شد.
ماده8 ـ سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران موظف است با همکاری وزارتخانه‌های بازرگانی، صنایع و معادن و بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در ارتباط با شیوه‌های صنعتی تولید، نگهداری و مصرف نان نسبت به تهیه و پخش برنامه‌های اطلاع‌رسانی و فرهنگ‌سازی و آموزش همگانی در این زمینه اقدام کند.
ماده9ـ وزارت بازرگانی (شرکت بازرگانی دولتی ایران) مجاز است ترتیبی اتخاذ کند که نان تولیدی صنعتی واحدهای مذکور حداکثر به مدت سه ماه براساس قیمت مصوب، جایگزین سهمیه مصارف خاص (مراکز آموزشی، نظامی و سایر مصرف کنندگان انبوه) شود. اعتبار موردنیاز با تصویب شورای اقتصاد از محل ردیف «503019» و از جایگزینی سهمیه آرد آنها تأمین خواهد شد.
ماده10ـ به منظور سیاست گذاری و پیگیری و نظارت برحُسن اجرای این آیین‌نامه، کارگروهی با مسئولیت وزارت بازرگانی و با حضور نماینده وزارت صنایع و معادن تشکیل و کارگروه مکلف است گزارش عملکرد این آیین‌نامه را هر سه ماه یکبار به هیأت وزیران ارایه نماید.
این تصویبنامه در تاریخ 6/4/1386 به تأیید مقام محترم ریاست جمهوری رسیده است.






معاون اول رئیس جمهور ـ پرویز داودی

نوع : آیین نامه

شماره انتشار : 18163

تاریخ تصویب : 1386/4/6

تاریخ ابلاغ :

دستگاه اجرایی : وزارت بازرگانی - وزارت صنایع - سازمان مدیریت و برنامه ریزی كشور -

موضوع :

منبع : وب سایت قوانین دات آی آر (معاونت آموزش دادگستری استان تهران)

    

قانون های مرتبط

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.