×

قانون تصویب اصلاحیه کنوانسیون بین‌المللی دریانوردی

قانون تصویب اصلاحیه کنوانسیون بین‌المللی دریانوردی

قانون-تصویب-اصلاحیه-کنوانسیون-بین‌المللی-دریانوردی

وکیل

قانون تصویب اصلاحیه کنوانسیون بین‌المللی دریانوردی



شماره85138/569 4/6/1386

جناب آقای دکتر محمود احمدی‌نژاد
رئیس محترم جمهوری اسلامی ایران

عطف به نامه شماره 42169/35212 مورخ 20/4/1385 در اجراء اصل یکصد و بیست ‌و سوم (123) ‌قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران قانون تصویب اصلاحیه کنوانسیون بین‌المللی دریانوردی که با عنوان لایحه به مجلس‌شورای‌اسلامی تقدیم گردیده‌بود، با تصویب در جلسه علنی روز سه‌شنبه مورخ 16/5/1386 و تأیید شورای محترم نگهبان به ‌پیوست ارسال می‌گردد.

رئیس مجلس شورای اسلامی ـ غلامعلی حدادعادل

شماره91970 14/6/1386

وزارت راه و ترابری

قانون تصویب اصلاحیه کنوانسیون بین‌المللی دریانوردی که در جلسه علنی روز سه‌شنبه مورخ شانزدهم مرداد ماه یکهزار و سیصد و هشتاد و شش مجلس شورای اسلامی تصویب و در تاریخ 31/5/1386 به تأیید شورای نگهبان رسیده و طی نامه شماره 85138/569 مورخ 4/6/1386 مجلس شورای اسلامی واصل گردیده است، به پیوست جهت اجراء ابلاغ می‌گردد.

رئیس‎جمهور ـ محمود احمدی‌نژاد

قانون تصویب اصلاحیه کنوانسیون بین‌المللی دریانوردی

ماده واحده ـ اصلاحیه کنوانسیون بین‌المللی دریانوردی (موضوع قطعنامه شماره (17) 724 الف مورخ 16/8/1370 هجری شمسی برابر با 17 نوامبر 1991 میلادی) به شرح پیوست تصویب و به دولت جمهوری اسلامی ایران اجازه تودیع اسناد آن داده می‌شود.

بسم‌الله الرحمن‌الرحیم
اصلاحیه کنوانسیون سازمان بین‌المللی دریانوردی( نهاد‌ینه‌سازی کارگروه (کمیته) تسهیل)

ماده 11 ـ متن زیر جایگزین متن موجود می‌گردد:
« سازمان از مجمع، شورا، کارگروه ایمنی دریانوردی، کارگروه حقوقی، کارگروه حفاظت از محیط زیست دریایی، کارگروه همکاری‌های فنی، کارگروه تسهیل و سایر ارکان فرعی که سازمان ممکن است در هر زمان لازم بداند و یک دبیرخانه تشکیل خواهد شد.»
ماده 15 ـ متن زیر جایگزین متن بند (1) می‌گردد:
1ـ اتخاذ تصمیم در ارتباط با برگزاری هرگونه فراهمایی‌بین‌المللی یا اتخاذ هر روش مناسب دیگر برای تصویب کنوانسیونهای بین‌المللی یا اصلاحات هر کنوانسیون بین‌المللی که توسط کارگروه ایمنی دریانوردی، کارگروه حقوقی، کارگروه حفاظت از محیط زیست دریایی، کارگروه همکاریهای فنی، کارگروه تسهیل یا دیگر ارکان سازمان تهیه شده است.
ماده 21ـ متن زیر جایگزین متن موجود می‌شود:
الف ـ شورا، پیش‌نویس برنامه کاری و برآوردهای بودجه‌ای تهیه شده توسط دبیرکل را با توجه به پیشنهادهای کارگروه ایمنی دریانوردی، کارگروه حقوقی، کارگروه حفاظت از محیط زیست دریایی، کارگروه همکاریهای فنی، کارگروه تسهیل و دیگر ارکان سازمان، بررسی و با مدنظر داشتن آنها، برنامه کاری و بودجه سازمان را با در نظر گرفتن منافع و اولویت‌های کلی سازمان تنظیم و تسلیم مجمع خواهد نمود.
ب ـ شورا، گزارشها، پیشنهادها و توصیه‌های کارگروه ایمنی دریانوردی، کارگروه حقوقی، کارگروه حفاظت از محیط زیست دریایی، کارگروه همکاریهای فنی، کارگروه تسهیل و دیگر ارکان سازمان را دریافت و آنها را به مجمع ارسال و هنگامی که مجمع جلسه نداشته باشد آنها را به همراه نظرها و توصیه‌‌های شورا جهت اطلاع برای اعضاء خواهد فرستاد.
ج ـ موضوعات مشمول مواد (28)، (33)، (38)، (43) و (48) عندالاقتضاء تنها پس از جمع‌آوری نظریات کارگروه ایمنی دریانوردی، کارگروه حقوقی، کارگروه حفاظت از محیط زیست دریایی، کارگروه همکاریهای فنی یا کارگروه تسهیل توسط شورا بررسی خواهد شد.
ماده 25ـ متن زیر جایگزین متن بند (ب) می‌گردد:
ب ـ با عنایت به مفاد قسمت (16) و ارتباط کارگروه‌های مربوط با ارکان دیگر به موجب مواد (28)، (33)، (38)، (43) و (48) شورا در بین جلسات مجمع، مسؤول روابط با دیگر سازمانها خواهد بود.

قسمت یازدهم

متن جدید زیر اضافه می‌گردد:

کارگروه تسهیل

ماده 47ـ کارگروه تسهیل از کلیه اعضا تشکیل خواهد شد.
ماده 48ـ کارگروه تسهیل هر موضوع واقع در حیطه صلاحیت سازمان در ارتباط با تسهیل تردد بین‌المللی دریایی و به ویژه موارد زیر را بررسی خواهد کرد:
(الف) انجام وظایفی که به وسیله یا به موجب کنوانسیونهای بین‌المللی تسهیل تردد بین‌المللی دریایی به‌ویژه در ارتباط با اتخاذ و اصلاح اقدامات یا دیگر مقررات پیش‌بینی شده در کنوانسیونهای مزبور بر عهده سازمان ‌گذارده شده یا ممکن است گذارده شود.
(ب) با عنایت به مفاد ماده (25)، کارگروه تسهیل، روابط نزدیکی را با ارکان دیگر، به گونه‌ای که بتواند اهداف سازمان را محقق کند بنا به درخواست مجمع یا شورا یا هرگاه چنین عملی را برای اهداف کاری خود مفید بداند، برقرار خواهد نمود.
ماده49ـ کارگروه تسهیل موارد زیر را به شورا تسلیم خواهد نمود:
(الف) توصیه‌ها و دستورالعمل‌‌هایی که خود کارگروه تسهیل تنظیم نموده است.
(ب) گزارشی از کار کارگروه از زمان برگزاری اجلاس قبلی شورا.
ماده50 ـ کارگروه تسهیل حداقل سالی یک‌بار تشکیل جلسه خواهد داد و مسؤولین خود را سالی یک بار انتخاب و آئین کار خود را تصویب خواهد کرد.
ماده51 ـ کارگروه تسهیل به هنگام ایفای وظایفی که به وسیله یا به موجب هر کنوانسیون بین‌المللی یا اسناد دیگر به آن محول شده علی‌رغم وجود هرگونه مقررات مغایر در این کنوانسیون اما با رعایت مفاد ماده (47) طبق مفاد مربوط کنوانسیون یا سند مورد نظر به‌ویژه در خصوص قواعد حاکم بر روشهایی که باید رعایت گردد، عمل خواهد کرد.
ماده56 ( با شماره جدید 61) ـ متن زیر جایگزین متن موجود می‌شود:
هر عضوی که نتواند تعهدات مالی خود را در قبال سازمان در طول یک‌سال از تاریخ مقرر ایفاء نماید، حق رأی در مجمع، شورا، کارگروه ایمنی دریانوردی، کارگروه حقوقی، کارگروه حفاظت از محیط زیست دریایی، کارگروه همکاریهای فنی یا کارگروه تسهیل را نخواهد داشت، مگر این که مجمع بنا به صلاحدید خود از این مقرره صرفنظر نماید.
ماده57 ( با شماره جدید 62) ـ متن زیر جایگزین متن موجود می‌شود:
به‌جز در مواردی که به گونه دیگری در کنوانسیون یا هر موافقتنامه بین‌المللی دیگری که وظایفی را برعهده مجمع، شورا، کارگروه ایمنی دریانوردی، کارگروه حقوقی، کارگروه حفاظت از محیط زیست دریایی، کارگروه همکاریهای فنی یا کارگروه تسهیل محول می‌نماید پیش‌بینی‌شده باشد، مقررات زیر در مورد رأی‌گیری در ارکان مزبور اعمال خواهد گردید:
(الف) هر عضو یک رأی خواهد داشت.
(ب) تصمیم‌ها به وسیله اکثریت آراء اعضاء حاضر و رأی دهنده، و برای تصمیماتی که رأی اکثریت دو سوم لازم است، با اکثریت دو سوم آراء حاضرین اتخاذ خواهد شد.
(ج ) از نظر این کنوانسیون، عبارت اعضاء حاضر و رأی دهنده، به معنی « اعضاء حاضری که رأی مثبت یا منفی می‌د‌هند» می‌باشد. اعضائی که از رأی دادن خودداری می‌نمایند، چنین تلقی می‌شود که رأی نداده‌اند.

اصلاحات ناشی از این اصلاحیه

مواد (5)،(6) و (7)
ارجاع به ماده (76) جایگزین ارجاع به ماده (71) می‌گردد.
ماده (8)
ارجاع به ماده (77) جایگزین ارجاع به ماده (72) می‌گردد.
ماده (15)
در بند(ز)، ارجاع به قسمت(13) جایگزین ارجاع به قسمت (12) می‌گردد.
ماده (25)
دربند(الف)، ارجاع به قسمت(16)جایگزین ارجاع به قسمت(15) می‌گردد.
بخش‌های (11) تا (20)
شماره قسمت های (11) تا (20) به (12) تا (21) اصلاح می‌گردد.
مواد (47) تا (77)
شماره مواد (47) تا (77) به (52) تا (82) اصلاح می‌گردد.
ماده 66 ( با شماره جدید 71)
ارجاع به ماده (78) جایگزین ارجاع به ماده (73) می‌گردد.

پیوست (2)

در عنوان ، ارجاع به ماده (70) جایگزین ارجاع به ماده (65) می‌گردد.
مواد (67) و (68) (به ترتیب با شماره‌های جدید 72 و 73)
ارجاع به ماده (71) جایگزین ارجاع به ماده (66) می‌گردد.
ماده70 ( با شماره جدید 75)
ارجاع به ماده (74) جایگزین ارجاع به ماده (69) می‌گردد.
ماده72 ( با شماره جدید 77)
در بند ( د )، ارجاع به ماده (76) جایگزین ارجاع به ماده (71) می‌گردد.
ماده73 ( با شماره جدید 78 )
در بند (ب ) ، ارجاع به ماده (77) جایگزین ارجاع به ماده (72) می‌گردد.
ماده74 ( با شماره جدید 79 )
ارجاع به ماده (76) جایگزین ارجاع به ماده (71) می‌گردد.
قانون فوق مشتمل بر ماده واحده منضم به متن اصلاحیه در جلسه علنی روز‌ سه‌شنبه مورخ شانزدهم مرداد‌‌ماه یکهزار و سیصد و هشتاد و شش مجلس‌شورای اسلامی تصویب و در تاریخ31/5/1386 به تأیید شورای نگهبان رسید.

رئیس مجلس شورای اسلامی ـ غلامعلی حدادعادل

نوع : قانون

شماره انتشار : 18214

تاریخ تصویب : 1386/5/16

تاریخ ابلاغ :

دستگاه اجرایی : وزارت راه وترابری -

موضوع :

منبع : وب سایت قوانین دات آی آر (معاونت آموزش دادگستری استان تهران)

    

قانون های مرتبط

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.