×

دستورالعمل نحوه و چگونگی دریافت تقاضا، تشکیل و تکمیل پرونده بررسی کارشناسی طرح درخواست در کمیسیون تبصره (1) ماده (1) نگهداری سوابق و مصوبات و ابلاغ تصمیمات کمیسیون و کمیسیون تقویم (موضوع تبصره2 ماده3 مصوبه شماره 59879 ت37110 هـ مورخ 19 4 1386 هیأت مح

دستورالعمل نحوه و چگونگی دریافت تقاضا، تشکیل و تکمیل پرونده بررسی کارشناسی طرح درخواست در کمیسیون تبصره (1) ماده (1) نگهداری سوابق و مصوبات و ابلاغ تصمیمات کمیسیون و کمیسیون تقویم (موضوع تبصره2 ماده3 مصوبه شماره 59879 ت37110 هـ مورخ 19 4 1386 هیأت مح

دستورالعمل-نحوه-و-چگونگی-دریافت-تقاضا،-تشکیل-و-تکمیل-پرونده-بررسی-کارشناسی-طرح-درخواست-در-کمیسیون-تبصره-(1)-ماده-(1)-نگهداری-سوابق-و-مصوبات-و-ابلاغ-تصمیمات-کمیسیون-و-کمیسیون-تقویم-(موضوع-تبصره2-ماده3-مصوبه-شماره-59879-ت37110-هـ-مورخ-19-4-1386-هیأت-مح دستورالعمل نحوه و چگونگی دریافت تقاضا، تشکیل و تکمیل پرونده بررسی کارشناسی طرح درخواست در کمیسیون تبصره (1) ماده (1) نگهداری سوابق و مصوبات و ابلاغ تصمیمات کمیسیون و کمیسیون تقویم (موضوع تبصره2 ماده3 مصوبه شماره 59879/ت37110 هـ مورخ 19/4/1386 هیأت محترم وزیران) شماره28200/020



رؤسای محترم سازمان جهاد کشاورزی استان‌ها

در اجرای تبصره (2) ماده (3) آیین‌نامه اجرایی قانون اصلاح قانون حفظ کاربری اراضی زراعی و باغها موضوع تصویب‌نامه شماره 59879/ت 37110هـ مورخ 19/4/1386 هیأت محترم وزیران به پیوست « دستورالعمل نحوه و چگونگی دریافت تقاضا، تشکیل و تکمیل پرونده، بررسی کارشناسی طرح درخواست در کمیسیون تبصره1 ماده1، نگهداری سوابق و مصوبات و ابلاغ تصمیمات کمیسیون و کمیسیون تقویم» برای اجراء ابلاغ می‌گردد.

وزیر جهاد کشاورزی ـ محمدرضا اسکندری

دستورالعمل نحوه و چگونگی دریافت تقاضا، تشکیل و تکمیل پرونده بررسی کارشناسی طرح درخواست در کمیسیون تبصره (1) ماده (1) نگهداری سوابق و مصوبات و ابلاغ تصمیمات کمیسیون و کمیسیون تقویم (موضوع تبصره2 ماده3 مصوبه شماره 59879/ت37110 هـ مورخ 19/4/1386 هیأت محترم وزیران)

الف) چگونگی دریافت تقاضای تغییر کاربری اشخاص حقیقی و حقوقی و نحوه رسیدگی به آن:
1ـ اشخاص حقیقی و حقوقی درخواست تغییر کاربری خود را به همراه مدارک ذیل براساس فرم‌های ابلاغی پیـوست به دبیـرخـانه کمیسیون تبصره 1 ماده 1 مستقر در سازمان جهادکشاورزی استان یا مدیریت جهادکشاورزی شهرستان محل وقوع ملک، تقدیم می‌نمایند.
1ـ1ـ سند مالکیت یا گواهی اداره ثبت مشعر بر مالکیت و یا موافق احکام قطعیت یافته صادره از محاکم قضایی مالکیت آنان محقق شده‌باشد و چنانچه اراضی مذکور در مناطق مشمول اعلان ثبت عمومی و اجبـاری نباشـد و از قدیم‌الایـام از سـوی اشخـاص به عنوان مالک مورد بهره‌برداری واقع و شورای اسلامی محل تصرف مالکانه (قاعده ید) متقاضی را تایید نماید و مستثنی بودن اراضی موردنظر از انواع اراضی ملی و دولتـی به تایید مراجع ذیصلاح رسیده و تصرفات بلامنازع و بلامعارض باشد، مالک تلقی می‌شود.
تبصره1ـ در خصوص اراضی وقفی، اخذ نظریه متولی موقوفه الزامی می‌باشد.
تبصره2ـ اراضی منابع ملی و دولتی که بدون مجوز تصرف و تبدیل به زراعت و باغ شده تا قبل از تعیین تکلیف توسط مراجع قانونی ذیربط، قابل طرح در کمیسیون تبصره1 ماده1 نمی‌باشد.
1ـ2ـ موافقت اصولی یا جواز تاسیسی که توسط دستگاههای اجرایی ذی‌ربط در چارچوب قوانین و مقررات مربوط صادر می‌شود.
1ـ3ـ نقشه عرصه محل اجرای طرح با مشخص بودن عوارض طبیعی و نقاط ثابت جهت تطبیق محل وقوع ملک در طبیعت.
2ـ مدیریت جهادکشاورزی شهرستان درخواست تغییر کاربری را جهت انجام بررسی‌های اولیه اعم از مطابقت مدارک منضم به درخواست و نقشه ارائه شده و تشخیص زراعی و یا باغ بودن اراضی برابر مقررات موضوع ماده6 آیین‌نامه اجرایی به کارشناس یا کارشناسان منتخب رئیس سازمان جهادکشاورزی ارجاع می‌نماید و پس از وصول نظریه مذکور مبنی بر زراعی و باغ بودن، نسبت به اخذ پاسخ استعلامات مقرر در ماده3 آیین‌نامه اجرایی اقدام و پرونده متشکله را به دبیرخانه کمیسیون ارسال تا در نوبت رسیدگی قرار گیرد.
تبصره ـ چنانچه نظریه کارشناس یا کارشناسان منتخب بر غیر زراعی و باغی بودن اراضی مورد نظر باشد درخواست متقاضی منضم به نظـریه مذکـور بدون اخذ استعلامات به دبیرخانه کمیسیون ارسال تا به شرح ذیل اقدام گردد:
الف ـ چنانچه نظریه غیرزراعی و باغی بودن مورد تأیید رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان باشد مراتب عدم شمول قانون حفظ کاربری و اصلاحیه آن از طریق دبیرخانه کمیسیون به مرجع استعلام کننده یا متقاضی اعلام می‌گردد.
ب ـ چنانچه نظریه غیرزراعی و باغی بودن، مورد تایید رئیس سازمان جهادکشاورزی استان نباشد، به مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان اعلام تا استعلامات موضوع ماده3 آئین‌نامه اجرایی را انجام دهد.
3ـ پرونده‌های واصله از مدیریت جهادکشاورزی پس از تکمیل در دبیرخانه کمیسیون و دفاتر مخصوص ثبت و زمان ثبت پرونده در دبیرخانه کمیسیون به عنوان زمان مصرحه در تبصره3 ماده3 آیین‌نامه اجرایی قانون اصلاح قانون حفظ کاربری اراضی زراعی و باغها تلقی می‌گردد و در صورت نقص و عدم تکمیل مدارک مورد لزوم دبیر کمیسیون طی اخطاریه‌ای به متقاضی اعلام می‌نماید ظرف مدت یک ماه از تاریخ ثبت درخواست نسبت به رفع نقص اقدام نماید.
4ـ در صورتی که متقاضی مدارک و مستندات موضوع بند1 را به دبیرخانه کمیسیون تسلیم نماید دبیر کمیسیون می‌بایست در اجرای بند2 مراتب را به همراه مدارک و مستندات مربوطه به مدیریت جهادکشاورزی شهرستان ارسال تا پس از تکمیل پرونده و با رعایت نوبت و ظرف مدت 2ماه، موضوع در کمیسیون تبصره1 ماده1 مطرح و اتخاذ تصمیم گردد.
تبصره ـ اعضای کمیسیون موظفند علاوه بر محتویات پرونده تکمیلی، ضوابط پنجگانه مصرحه در ماده7 الحاقی قانون را در تشخیص ضرورت رعایت نمایند.
5 ـ دبیر کمیسیون که توسط رئیس سازمان جهادکشاورزی انتخاب می‌شود، مؤظف است به منظور تشکیل به موقع جلسات کمیسیون تبصره1 ماده1 نسبت به ارسال دعوت‌نامه کتبی برای اعضاء اقدام و تصمیمات کمیسیون را در سوابق دبیرخانه ثبت و ضبط نمایند.
تبصره1ـ در صورت درخواست دستگاه اجرایی ذیربط و یا براساس نوع طرح و تشخیص دبیرکمیسیون ضمن هماهنگی با رئیس سازمان جهادکشاورزی از نماینده دستگاه اجرایی ذیربط برای حضور در جلسه کمیسیون (بدون حق رأی) دعوت به عمل می‌آید.
تبصره2ـ ابلاغ تصمیمات کمیسیون و صدور مجوز ضرورت تغییر کاربری توسط دبیر کمیسیون صورت می‌پذیرد.
6 ـ ضوابط مربوط به تقویم و ارزیابی اراضی در قالب دستورالعمل جداگانه‌ای ابلاغ می‌شود.
ب) ـ چگونگی رسیدگی به استعلامات دستگاههای مصرحه در ماده8 قانون:
دبیرخانه کمیسیون یا مدیریت جهادکشاورزی شهرستان در صورت وصول استعلام در خصوص صدور مجوز یا پروانه ساخت و تأمین و واگذاری خدمات و تاسیسات زیربنایی به شرح زیر عمل می‌نماید:
1ـ در صورت وجود سابقه مبنی بر موافقت یا مخالفت با تغییر کاربری توسط کمیسیون تبصره1 ماده1 دبیرکمیسیون یا مدیر جهـادکشـاورزی شهرسـتان با مـراجعه به سوابق، نسبت به پاسخگویی به مرجع استعلام کننده اقدام می‌نماید.
2ـ در صورت درخواست احداث بنا یا تاسیسات جدید، دبیرخانه کمیسیون یا مدیریت جهادکشاورزی شهرستان مطابق ضوابط مقرر در بند الف این دستورالعمل اقدام می‌نماید.
3ـ کلیه ساخت و سازهای صورت گرفته قبل از قانون حفظ کاربری اراضی زراعی و باغها (مصوب 31/3/1374) از شمول مقررات این دستورالعمل خارج می‌باشد.
ج) ـ چگونگی رسیدگی به درخواستهای موضوع تبصره1 ماده3 آیین‌نامه اجرایی قانون اصلاح قانون حفظ کاربری اراضی زراعی و باغها (تبصره2 اصلاحی ماده2 قانون):
درخواست دستگاههای مجری طرح‌های تملک دارایی‌های سرمایه‌ای (طرح‌های ملی ـ استانی) و طرح‌های خدمات عمومی مورد نیاز مردم و گردشگری با ارائه مصوبه مرجع قانونی ذیربط و دو نسخه کروکی محل و نقشه عرصه در مقیاس مورد اجرای طرح بصورت خارج از نوبت در کمیسیون مطرح خواهدشد.
د) ـ تمرکز اطلاعات مربوط به تغییر کاربری در سازمانهای جهادکشاورزی استان:
1ـ رئیس سازمان جهاد کشاورزی مکلف است نسبت به تهیه مکانی مناسب جهت استقرار دبیرخانه کمیسیون تبصره 1 ماده 1 با امکانات و تجهیزات لازم برای نگهداری سوابق، مصوبات، پرونده‌های متشکله و غیره در مدیریت امور اراضی اقدام نماید.
2ـ سازمان امور اراضی برنامه نرم‌افزاری لازم جهت ثبت و ضبط سوابق تشخیص نوع زمین، تصمیمات کمیسیون تبصره1 ماده1، کمیسیون تقویم و تغییر کاربری‌های غیر مجاز و ... تهیه و به سازمانهای جهادکشاورزی استانها ارسال می‌نماید.
3ـ سازمانهای جهادکشاورزی استانها موظفند گزارش عملکرد 3 ماهه را در قالب نرم‌افزار مربوطه به سازمان امور اراضی ارسال نمایند.






وزیر جهادکشاورزی ـ محمدرضا اسکندری

نوع : بخش نامه

شماره انتشار : 18268

تاریخ تصویب : 1386/8/8

تاریخ ابلاغ :

دستگاه اجرایی : سازمان جهاد كشاورزی استان ها -

موضوع :

منبع : وب سایت قوانین دات آی آر (معاونت آموزش دادگستری استان تهران)

    

قانون های مرتبط

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.