×

آیین‌نامه تعیین تعرفه خدمات کنسولی

آیین‌نامه تعیین تعرفه خدمات کنسولی

آیین‌نامه-تعیین-تعرفه-خدمات-کنسولی

وکیل

آیین‌نامه تعیین تعرفه خدمات کنسولی شماره141699/ت34405هـ



وزارت امور خارجه ـ معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رییس‌جمهور

هیئت وزیران در جلسه مورخ 27/8/1386 بنا به پیشنهاد شماره 2888/18/101 مورخ 20/10/1384 معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رییس‌جمهور و به استناد ماده (68) قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت مصوب ـ1380 ـ تصویب نمود:

آیین‌نامه تعیین تعرفه خدمات کنسولی

ماده1ـ وزارت امور خارجه در داخل کشور و نمایندگیهای سیاسی و کنسولی جمهوری اسلامی ایران در خارج از کشور موظفند اسناد و مدارکی را که صدور یا تسجیل آنها در حدود وظایف و صلاحیتشان می‌باشد طبق مقررات موضوع این آیین‌نامه و سایر مقررات مربوط صادر و یا تصدیق نمایند.
ماده2ـ نرخ تعرفه خدمات حقوق کنسولی براساس جداول شماره (1)، (2) و (3) پیوست این آیین‌نامه که تأییدشده به مهر « پیوست تصویب‌نامه هیئت‌وزیران» است، تعیین و به میزان وجه دریافتی بابت خدمات یادشده، روی اصل سند نقش تمبر می‌شود و در مواردی که وزارت امور خارجه تشخیص دهد می‌توان از رایانه استفاده نمود.
ماده3ـ تصدیق اسناد در خارج از کشور فقط در صلاحیت نمایندگیهای سیاسی و کنسولی و دفاتر حفاظت منافع جمهوری اسلامی ایران است که توسط کارمندان رسمی وزارت امور خارجه انجام خواهد شد.
ماده4ـ مبلغ تعرفه تعیین‌شده به پول محل و سایر ارزهای بین‌المللی معتبر تسعیر، محاسبه و وصول می‌شود.
ماده5 ـ تسعیر مبالغ مندرج در جدول شماره (1) پیوست این آیین‌نامه به سایر ارزها تابع شرایط محل و براساس دستورالعملی خواهد بود که از سوی وزارت امور خارجه به نمایندگیهای جمهوری اسلامی ایران ابلاغ می‌شود.
ماده6 ـ سفارت یا کنسولگریها و دفاتر حفاظت منافع جمهوری اسلامی ایران مجاز به تأیید اسناد و اوراقی که در خارج از حوزه مأموریت آنها تنظیم شده است نمی‌باشند.
ماده7ـ اعـتبار کلیه اسناد و مدارک تـجاری تنظیم شده در خارج از کشور منوط به تصدیق نمایندگیهای سیاسی و کنسولی و دفاتر حفاظت منافع جمهوری اسلامی ایران در محل است.
ماده8 ـ در مواردی که تعرفه باید به تناسب ماه یا سال دریافت شود کسر ماه یا سال، یک ماه یا یک سال تمام محسوب می‌شود.
ماده9ـ چنانچه در یک صفحه اسناد مختلفی درج شده باشد از هر سند تعرفه جداگانه اخذ خواهد شد.
ماده10ـ اسناد و اوراق ذیل از پرداخت تعرفه حقوق کنسولی معاف می‌باشند و تصدیق آنها به صورت رایگان انجام می‌شود. این امر روی این اسناد و رونوشتهایی که بایگـانی خواهد شد و همچـنین ستون مبلغ در دفتر ثبت با مرکب قرمز نوشته و قید خواهد شد:
الف ـ اسناد اتباع ایران که عدم استطاعت آنان با ارایه مدرک لازم نزد رییس نمایندگی محرز شده باشد.
تبصره ـ اصل یا رونوشت مصدق مدارک مربوط و عدم استطاعت باید به رونوشت سند تصدیق شده پیوست و در پرونده بایگانی شود.
ب ـ اسناد و مدارک مقاطع مختلف تحصیلی اتباع ایران در خارج از کشور.
پ ـ اسناد و مدارک پزشکی بیماران ایرانی در خارج از کشور.
ت ـ گواهی مربوط به فوت اتباع ایران که توسط مقامات خارجی صادر شده باشد.
ث ـ اسناد مراکز خیریه ایران در امور مربوط به خود آنها و هرگونه کالاهای اهدائی به این مرکز.
ج ـ اسناد نمایندگان خارجی مقیم ایران که از معافیت سیاسی بهره‌مند هستند، در صورتی که موضوع تصدیق یا اقدام مربوط به شخص یا خانواده بلافصل آنها باشد به شرط عمل متقابل.
چ ـ اسناد مربوط به ما ترک افراد نیروهای مسلح و کارمندان رسمی کشور که در راه انجام وظیفه به دلیل حادثه در خارج از کشور فوت نموده باشند.
ح ـ اسنادی که به موجب پیمانهای بین‌المللی از پرداخت وجه معاف شناخته‌شده باشند.
خ ـ اسنادی که به تصدیق وزارت امور خارجه یا سفارتخانه‌ها، کنسولگریها و دفاتر حفاظت منافع جمهوری اسلامی ایران رسیده و تعرفه آن دریافت شده است.
د ـ در مواردیکه درکشور متوقف فیه اتباع ایرانی از تعرفه‌های مندرج درجداول پیوست معاف می‌باشند.
ماده11ـ هرگاه در اخذ تعرفه حقوق کنسولی و نقش تمبر خلافی ملاحظه شود یا چنانچه از طرف اشخاص یا مقامات ذینفع شکایتی به عمل آید به ترتیب زیر اقدام خواهد شد:
الف ـ اگر متصدی کمتر از میزان تعرفه وجه دریافت کرده باشد، مراتب کتباً به وی اخطار و با متخلف یا متخلفین مطابق قانون و مقررات برخورد خواهد شد.
ب ـ اگر متصدی بیش از میزان تعرفه وجه دریافت و بحساب درآمد واریز کرده باشد، ضمن اخطار کتبی به متخلف، ما به التفاوت از حساب درآمد و یا با رعایت ماده (49) قانون محاسبات عمومی کشور از محل درآمد عمومی به شخص و یا قائم مقام ذینفع مسترد می‌گردد و در صورت تکرار مطابق قانون و مقررات با متخلف و متخلفین برخورد خواهد شد.
پ ـ اگر متصدی بیش از میزان تعرفه وجه دریافت کند ولی کمتر از میزان دریافتی نقش تمبر نماید مطابق قانون و مقررات تحت تعقیب قرار خواهد گرفت.
ماده12ـ (هر صفحه) عبارت از بیست و پنج سطر و هر سطر بطور متوسط دارای پانزده کلمه است. برای کمتر از بیست و پنج سطر تعرفه کامل یک صفحه دریافت می‌شود.
ماده13ـ تعرفه تأیید کلیه نسخ اصلی هر سند برابر نرخ تعیین شده در فهرست و تعرفه رونوشت یا کپی اسناد و مدارک ده درصد (10%) مبلغ تعرفه نسخه اصلی تأیید شده همان سند در خارج از کشور خواهد بود.
ماده14ـ به وزارت امورخارجه اجازه داده می‌شود براساس جدول شماره یک گروه‌بندی کشورهای جهان موضوع تصویبنامه شماره 29920/ت 461 هـ مورخ 9/10/1371 هیأت وزیران و اصلاحیه‌های بعدی آن، نرخهای مندرج در جدول شماره یک پیوست این آئین‌نامه را (به استثناء تعرفه‌های مربوط به اوراق سجلی مهم شامل ردیف‌های(1) لغایت(4) صدور و تعویض و المثنی شناسنامه، ردیف (7) حل اختلاف سند سجلی، ردیف (8) الصاق عکس، ردیف (10) صدور کارت شناسائی (کارت ملی) و ردیف (44) صدور و تعویض گذرنامه صددرصد (100%) تعرفه اعمال خواهد شد) با ضرایب ذیل محاسبه و دریافت نماید:
الف ـ کشورهای گروه یک لغایت هفت بر اساس ضریب یک.
ب ـ کشورهای گروه هشت لغایت ده که در شرایط معیشت بندهای « الف» و « ب» هستند بر اساس ضریب یک و دو دهم(2/1).
ماده15ـ هرگاه کشور خارجی در مواردی که در این تعرفه پیش بینی نشده است یا در مواردی که پیش‌بینی‌شده، اضافه بر مبالغ مذکور دراین تعرفه وجهی از اتباع ایران دریافت نماید؛ وزارت امور خارجه مجاز است با اتباع آن کشور عمل متقابل نماید.
ماده16ـ دستورالعمل‌های موردنیاز درخصوص چگونگی اجرای این آئین‌نامه در صورت لزوم توسط وزارت امور خارجه تهیه و ابلاغ خواهد شد.

« جدول شماره یک»
نرخ تعرفه صدور تصدیق برگهای مربوط به اشخاص و معاملات اداری و قضائی و خدمات کنسولی
«جدول شماره 2»
نرخ تعرفه خدمات مربوط به تصدیق اسناد و اوراق در اداره سجلات و احوال شخصیه
«جدول شماره 3»
نرخ تعرفه در مورد تابعیت اشخاص (مخصوص اداره تابعیت و امور پناهندگان)



معاون اول رئیس جمهور ـ پرویز داودی

نوع : آیین نامه

شماره انتشار : 18279

تاریخ تصویب : 1386/8/27

تاریخ ابلاغ :

دستگاه اجرایی : وزارت امور خارجه - معاونت برنامه ریزی و نظارت راهبردی رییس جمهور -

موضوع :

منبع : وب سایت قوانین دات آی آر (معاونت آموزش دادگستری استان تهران)

    

قانون های مرتبط

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.