×

دستورالعمل نحوه تقویم و ارزیابی اراضی زراعی و باغها موضوع تبصره(3) الحاقی ماده(2) اصلاحی قانون حفظ کاربری اراضی زراعی و باغها (موضوع ماده8 تصویب‌نامه شماره59879 ت37110هـ مورخ19 4 1386 هیأت محترم وزیران)

دستورالعمل نحوه تقویم و ارزیابی اراضی زراعی و باغها موضوع تبصره(3) الحاقی ماده(2) اصلاحی قانون حفظ کاربری اراضی زراعی و باغها (موضوع ماده8 تصویب‌نامه شماره59879 ت37110هـ مورخ19 4 1386 هیأت محترم وزیران)

دستورالعمل-نحوه-تقویم-و-ارزیابی-اراضی-زراعی-و-باغها-موضوع-تبصره(3)-الحاقی-ماده(2)-اصلاحی-قانون-حفظ-کاربری-اراضی-زراعی-و-باغها-(موضوع-ماده8-تصویب‌نامه-شماره59879-ت37110هـ-مورخ19-4-1386-هیأت-محترم-وزیران)

وکیل

دستورالعمل نحوه تقویم و ارزیابی اراضی زراعی و باغها موضوع تبصره(3) الحاقی ماده(2) اصلاحی قانون حفظ کاربری اراضی زراعی و باغها (موضوع ماده8 تصویب‌نامه شماره59879/ت37110هـ مورخ19/4/1386 هیأت محترم وزیران) شماره30523/020



رؤسای محترم سازمان جهاد کشاورزی استان‌ها

به پیوست دستورالعمل موضوع ماده 8 آیین‌نامه اجرایی قانون اصلاح قانون حفظ کاربری اراضی زراعی و باغها موضوع تصویب‌نامه شماره 59879/ت37110هـ مورخ 19/4/1386 هیأت محترم وزیران که با هماهنگی وزارتخانه‌های «کشور»، « مسکن و شهرسازی» و « امور اقتصادی و دارایی» تهیه شده است، جهت اجراء ابلاغ می‌گردد.

وزیر جهاد کشاورزی ـ محمدرضا اسکندری

دستورالعمل نحوه تقویم و ارزیابی اراضی زراعی و باغها موضوع تبصره(3) الحاقی ماده(2) اصلاحی قانون حفظ کاربری اراضی زراعی و باغها (موضوع ماده8 تصویب‌نامه شماره59879/ت37110هـ مورخ19/4/1386 هیأت محترم وزیران)

الف) ترکیب کمیسیون تقویم و نحوه تشکیل آن
1ـ کمیسیون تقویم در هریک از شهرستانها با حضور نمایندگان استانداری، سازمان امور اقتصادی و دارایی و سازمان جهاد کشاورزی در مدیریت جهادکشاورزی شهرستان تشکیل که جلسات آن با حضور کلیه اعضاء رسمیت‌یافته و رأی اکثریت اعضاء معتبر و لازم‌الاجرا خواهدبود.
تبصره1ـ استانداری، امور اقتصادی و دارایی و جهاد کشاورزی استانها موظفند ظرف یک ماه پس از ابلاغ این دستورالعمل نمایندگان خود را برای عضویت در کمیسیون تقویم شهرستانها به دبیرخانه کمیسیون تبصره1 ماده1 معرفی نمایند.
تبصره2ـ حضور اعضاء کمیسیون قائم به شخص بوده و حق تفویض و تعیین جانشین یا نماینده را نخواهند داست.
تبصره3ـ معرفی یک نماینده برای عضویت در چند کمیسیون تقویم در شهرستانهای تابعه استان حسب مورد بلامانع می‌باشد.
2ـ کمیسیون تقویم موظف است حداکثر 20 روز پس از درخواست مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان نسبت به تقویم و ارزیابی اراضی اقدام نماید.
3ـ مدیریت جهاد کشاورزی استان موظف است نسبت به تشکیل دبیرخانه، ثبت و نگهداری سوابق اقدام نماید.
تبصره ـ رئیس اداره یا کارشناس مسئول امور اراضی شهرستان به عنوان دبیر کمیسیون تعیین می‌گردد.
ب) نحوه تقویم و ارزیابی:
قیمت روز اراضی زراعی و باغها با کاربری جدید یا مورد تقاضا توسط کمیسیون تقویم، با در نظر گرفتن ارزش کاربری‌های مشابه در نزدیکترین فاصله عرفی از محل وقوع ملک دوری و نزدیکی به شهرها، روستاها و امور خدماتی و زیربنایی و با انجام بررسی‌های فنی و تحقیقات محلی و بازدید زمین، دیده می‌شود. قیمت تعیین‌شده نباید کمتر از قیمت روز زمین با کاربری فعلی باشد.
ج) نحوه ایجاد وحدت رویه و نظارت:
1ـ بمنظور نظارت بر حسُن اجرای دستورالعمل و عملکرد کمیسیونهای تقویم و ارزیابی شهرستانها، سازمان جهاد کشاورزی موظف است نسبت به پیگیری معرفی به موقع نمایندگان استانداری و امور اقتصادی و دارایی، تشکیل به موقع کمیسیونها و تنظیم صورتجلسات مربوطه و ابلاغ آن اقدام نماید.
2ـ سازمان امور اراضی موظف است به منظور ایجاد وحدت رویه نسبت به تهیه فرم‌های موضوع این دستورالعمل اقدام نماید.
3ـ تصمیم کمیسیون تقویم از زمان اعلام به متقاضی به مدت 6 ماه اعتبار خواهدداشت و در صورت انقضای مدت مذکور و یا عدم واریز عوارض در مدت مقرر، قیمت ملک مجدداً توسط کمیسیون تقویم تعیین و اعلام خواهدشد.
4ـ در مهلت اعتبار تقویم، کمیسیون پس از اعلام نظریه کارشناسی خویش به مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان، حق تجدیدنظر در قیمت تقویم شده را ندارد.
5 ـ مدیریت جهادکشاورزی شهرستان یا دبیرخانه کمیسیون مجاز به قبول درخواست تخفیف و یا تقسیط و یا هرگونه مساعدت دیگری درخصوص عوارض موضوع ماده2 قانون نمی‌باشد.
6 ـ آن دسته از تغییر کاربری‌های غیرمجاز که کمیسیون اقدام به ارزیابی نموده و پرونده مربوطه در محاکم قضایی مطرح و منجر به صدور حکم قطعی نگردیده در پایان مهلت 6 ماهه اعتبار ارزیابی، مدیریت جهاد کشاورزی موظف است از کمیسیون تقویم، ارزیابی جدید را درخواست و کمیسیون نیز مکلف است حداکثر ظرف مدت 20 روز قیمت‌گذاری جدید را به مدیریت مذکور اعلام نماید.
7ـ سازمان جهاد کشاورزی موظف است هر سه ماه یکبار گزارش واریز عوارض موضوع ماده2 قانون را پس از تأیید خزانه‌ به سازمان مسکن و شهرسازی ارسال نماید.






وزیر جهادکشاورزی ـ محمدرضا اسکندری

نوع : بخش نامه

شماره انتشار : 18283

تاریخ تصویب : 1386/8/26

تاریخ ابلاغ :

دستگاه اجرایی : وزارت جهاد كشاورزی -

موضوع :

منبع : وب سایت قوانین دات آی آر (معاونت آموزش دادگستری استان تهران)

    

قانون های مرتبط

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.