×

قانون الحاق دولت جمهوری اسلامی ایران به مقررات استفاده از واگن‌ها و کانتینرها، مقررات استفاده از واگن‌ها در حمل و نقل بین‌المللی پی پی دبلیو (p p w) (قسمت چهارم)

قانون الحاق دولت جمهوری اسلامی ایران به مقررات استفاده از واگن‌ها و کانتینرها، مقررات استفاده از واگن‌ها در حمل و نقل بین‌المللی پی پی دبلیو (p p w) (قسمت چهارم)

قانون-الحاق-دولت-جمهوری-اسلامی-ایران-به-مقررات-استفاده-از-واگن‌ها-و-کانتینرها،-مقررات-استفاده-از-واگن‌ها-در-حمل-و-نقل-بین‌المللی-پی-پی-دبلیو-(p-p-w)-(قسمت-چهارم)

وکیل

2ـ 5 ـ بخاطر رزرو جا در واگنهای (ترکیبی) دارای صندلی و تختخواب‌دار بر روی هر جایگاه اتیکت با شماره مربوطه نوشته شود. جایگاهها مطابق پیوست44 مقررات استفاده از واگنها در حمل و نقل بین‌المللی (ppw) شماره‌گذاری می‌شوند.
ماده سه ـ نحوه واگذاری واگنها
3ـ1ـ تعداد و نحوه واگذاری واگنها جهت حمل و نقل منظم، شماره مسیرهای واگنهای جداگانه، سرعت موردنظر، حداقل نسبت ترمز و همچنین تعیین مسیرهایی که واگنهای ترکیبی با جایگاههای نشسته و یا خواب در آن حرکت خواهند نمود و همین‌طور برای برنامه فصلی حرکت قطارهای مسافری در کنفرانس مسئولان ادارات واگن شرکت‌کننده در چارچوب سازمان همکاری راه‌آهنها (osjd) یا توافقنامه‌های دو طرفه تعیین می‌گردد.
اطلاعات مربوط به واگنها در حمل و نقل منظم سیر می‌کنند بایستی در « برنامه مسیرهای واگنهای مسافری حمل و نقل بین‌المللی مستقیم » مشخص گردد که بوسیله کمیته سازمان همکاری راه‌آهنها (osjd) برمبنای پیشنهادات راه‌آهنها تنظیم و توافق گردیده و چهارده روز قبل از اجرای برنامه جدید ابلاغ می‌شوند.
3ـ2ـ نحوه واگذاری و تعداد واگنها جهت حمل و نقل نامنظم و همچنین واگنهای اضافی جهت افزایش حجم حمل و نقل منظم(2) برای هر حالت معین توسط طرفین ذینفع تعیین می‌شوند.
ماده چهار ـ تحویل واگنها
4ـ1ـ تحویل واگنها از یک راه‌آهن راه راه‌آهن دیگر با شرایط زیر انجام می‌پذیرد:
4ـ1ـ1ـ برای حمل و نقل مسافر در خطوط حمل و نقلی بدون تعویض قطار ـ در ایستگاههای مرزی تعیین شده در موافقت‌نامه‌های مرزی ریلی هر دو طرف.
4ـ1ـ2ـ برای حمل و نقل مسافر در خطوط حمل و نقلی با تعویض قطار ـ در ایستگاههای مرزی راه‌آهن تحویل‌گیرنده با توافق طرفین تحویل واگنها می‌تواند همچنین در ایستگاههای مرزی راه‌آهن تحویل دهنده انجام پذیرد.
4ـ2ـ فقط واگنهای واجد شرایط فنی مندرج در پیوست شماره یک مقررات استفاده از واگنها در حمل و نقل بین‌المللی (ppw) می‌توانند تحویل‌ گردند که از طرف راه‌آهن تحویل‌دهنده بازدید و از لحاظ فنی جهت حمل و نقل بین‌المللی قابل قبول شناخته شده باشند. راه‌آهن مالک ورود به کله‌گی واگن مسافری و کله گی واگن باری را برای تشخیص وضعیت فنی قطعات آنها که در ایمنی حرکت تاثیر دارد تامین می‌کند. راه‌آهن مالک بایستی واگنهای خالی خود را بدون در نظر گرفتن وضعیت فنی آنها بپذیرد، واگنهای مذکور در پاراگراف 12 بند 1. 2. 4 از این قاعده مستثنی می‌باشند. در صورت تحویل واگن آسیب‌دیده (که واجد شرایط مندرج در پیوست یک مقررات استفاده از واگنها در در حمل و نقل بین‌المللی (ppw) نمی‌باشد به راه‌آهن مالک و یا به راه‌آهن ترانزیت جهت بازگرداندن به مالک وضعیت واگن بایستی مطابق فرم(3) (پیوست شماره2) مقررات استفاده از واگنها حمل و نقل بین‌المللی ((ppw) از طرف راه‌آهن گیرنده صورت‌جلسه گردد. این صورت‌جلسه توسط نمایندگان هر دو طرف امضاء می‌شود. این‌ صورت‌جلسه که به زبان کشور گیرنده تنظیم می‌شود بایستی ترجمه به زبان چینی یا روسی صورت‌جلسه از طرف راه‌آهن گیرنده در موارد زیر تنظیم می‌گردد.
4ـ2ـ1ـ بهنگام تحویل به راه‌آهن عبوری (ترانزیت) در سه نسخه که هرکدام از راه‌آهنها یک نسخه دریافت می‌کند نسخه‌های سوم صورتجلسه توسط راه‌آهن گیرنده، جمع‌آوری می‌گردد و ماهیانه توسط پس به حسابداری راه‌آهن مالک ارسال می‌گردد. (تا پانزدهم ماه آینده)
علاوه بر این راه‌آهنی که در آن آسیب‌دیدگی واگن انجام گرفته بایستی برچسب مطابق پیوست شماره 15 a، 15 b، و مقررات استفاده از واگنها در حمل و نقل بین‌المللی (ppw) بر روی واگن بزند. مطابق با دستورالعمل شماره 12 مقررات استفاده از واگنها در حمل و نقل بین‌المللی (ppw) این برچسب به زبان کشوری که آسیب‌دیدگی در آن اتفاق افتاده است نوشته می‌شود، لیست خرابیها به زبان چینی و یا روسی اضافه می‌شود.
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
(1) این مسئله مربوط به راه‌آهن چین و راه‌آهنهایی با عرض 1520 میلیمتر نمی‌باشد.
(2) حمل و نقل منظم حرکت قطارها را طبق جدول حرکت در طول فصل مدنظر دارد. حمل‌ونقل نامنظم حرکت قطارها را که برای حالت خاص بین طرفین ذینفع انجام می‌شود مدنظر دارد.
(3) منظور صورتجلسه می‌باشد. (مترجم)
برچسب را در دو طرف واگن کنارگیره‌های تابلوی عنوان مسیر واگن و در صورتیکه امکان‌پذیر نباشد. بر روی تیرک طولی واگن می‌چسبانند. این برچسب تا رسیدن واگن به‌راه‌آهن مالک آن برداشته نمی‌شود.
4ـ2ـ2ـ در موارد تحویل واگن آسیب‌دیده مستقیماً از راه‌آهن واردکننده آسیب به‌راه‌آهن مالک صورت‌جلسه در سه نسخه تنظیم گردیده، دو نسخه آن به راه‌آهن مالک و یک نسخه به راه‌آهن تحویل‌دهنده تحویل می‌شود. صورت‌جلسه توسط دو طرف امضاء می‌شود و مبنای محاسبات برای راه‌آهن واردکننده آسیب و راه‌آهن مالک می‌گردد. مسئولیت مالی در مقابل لیست خرابیها و آسیبها برعهده راه‌آهن استفاده‌کننده واگن می‌باشد.
صورت‌جلسه مطابق فرم پیوست 2 مقررات استفاده از واگنها در حمل و نقل بین‌المللی (ppw) بر واگنهایی که در راه‌آهنهای طرف سوم شرکت می‌کنند و برای خرابیها دارای برچسـبهای « M» یا « K» یا « L» مطابق « مقررات استفاده از واگنهای مسافری در حمل و نقل بین‌المللی (RIC) » می‌باشند تنظیم نمی‌گردد.
4ـ3ـ مدت زمان تحویل واگنها (بدون در نظرداشتن تعداد آنها در قطار) به میزان زیر تعیین شده‌است:
4ـ3ـ1ـ بدون تعویض بوژی ظرف حداکثر 30 دقیقه
4ـ3ـ2ـ بدون تعویض بوژی حداکثر ظرف 60 دقیقه
تحویل واگنها از یک راه‌آهن به دیگری با تنظیم اظهارنامه (مطابق پیوست 3 مقررات استفاده از واگنها در حمل و نقل بین‌المللی (ppw) انجام می‌پذیرد که در چهار نسخه توسط راه‌آهن واگذار کننده نوشته می‌شود، دو نسخه برای هر طرف.
این اظهارنامه‌ها بایستی شماره‌گذاری پیوسته از اول سال را دارا باشند.
4ـ4ـ لحظه واگذاری واگنها از زمان تحویل اظهارنامه‌های واگنها به نمایندگان طرف گیرنده حساب می‌شود.
اظهارنامه‌های واگنها قبل از تحویل توسط نمایندگان طرف واگذارکننده امضاء می‌شوند.
نمایندگان طرف گیرنده بعد از بازدید و یا بعد از گذشت مدت تعیین شده برای بازدید واگن آنها را امضاء می‌کنند.
زمانهای واگذاری و بازدید واگنها توسط مهرهای تاریخدار طرفین تائید می‌شوند.
از لحظه امضاء اظهارنامه‌ها توسط نمایندگان طرف گیرنده واگنها تحویل داده به‌حساب می‌آیند.
4ـ 5 ـ به دلایل زیر واگنها قبول نمی‌شوند:
4ـ 5 ـ1ـ اگر واگنها مطابق شرایط فنی مقررات حاضر نباشند (به پاراگراف4 بند 4. 2 مراجعه شود).
4ـ 5 ـ2ـ در موارد قطع حرکت قطارها بین ایستگاههای مرزی و عدم امکان استفاده از خط طرف دیگر جهت تحویل، در این حالت طرفهای ذینفع به موقع بایستی از وضعیت مطلع شوند.
4ـ 5 ـ3ـ در شرایطی که مدیریتهای راه‌آهنها قبول واگن را منع کرده در این مورد طرفهای ذینفع را بایستی به موقع مطلع نمایند.
4ـ 5 ـ4ـ در موارد عبور واگنها از منطقه‌ای که در آنها قرنطینه طبی بخاطر امراض واگیر و مسری وجود دارد و هیچگونه تائیدیه رئیس مورد ضدعفونی شدن واگنها کسب نشده باشد.
4ـ 5 ـ 5 ـ در مواردی که راه‌آهن گیرنده اطلاع دارد که از واگنها برای حمل مسافرها با امراض مسری و از واگنهای اسباب و اثاثیه برای حمل احشام استفاده شده‌است و ضدعفونی نگردیده‌اند.
4ـ6 ـ برای کلیه حالتها که نمایندگان طرف گیرنده از تحویل واگن خودداری می‌کنند صورتجلسه مطابق فرم پیوست 11 با اشاره به دلایل عدم قبول واگنها تنظیم می‌کنند که در آن، زمان برگشت واگنها به طرف مقابل را ذکر می‌کنند. واگنهای رد شده از لیست اظهارنامه حذف شده و در ردیف « ملاحظات»، شماره صورتجلسه مطابق پیوست 11 مقررات استفاده از واگنها در حمل و نقل بین‌المللی (ppw) نوشته می‌شوند و به علامت « ردشد» ممهور می‌گردند.
صورتجلسه به زبان کشور راه‌آهن گیرنده با ترجمه به زبان چینی و یا روسی و یا با توافق طرفین به زبان دیگر تنظیم می‌شود.
صورتجلسه در دو نسخه نوشته می‌شود که هر طرف یکی از آنها را دریافت می‌کند. واگنهائی که رد شده به ایستگاه مرزی راه‌آهن فرستنده با لیست اظهارنامه جدید برگردانده می‌شوند و روی لیست کلمه « غیرقبولیها» با اشاره به شماره صورتجلسه مربوطه نوشته می‌شود.
4ـ7ـ واگنهائی که مقصد آنها تا اولین ایستگاه مرزی ورودی راه‌آهن دیگر می‌باشند از نظر فنی مورد تحویل قرار نمی‌گیرند. انتقال این واگنها با لیست اظهارنامه پیوست شماره 3 مقررات استفاده از واگنها در حمل و نقل بین‌المللی (ppw) انجام می‌پذیرد.
ماده پنج ـ شرایط استفاده از واگنها
5 ـ1ـ براساس مقررات حاضر، از لحظه امضاء لیست واگنها توسط نمایندگان طرف گیرنده مسئولیت راه‌آهن گیرنده در مقابل واگنها شروع می‌شود.
5 ـ2ـ راه‌آهن هر کشور موظف است از واگنهای کشورهای دیگر به خوبی حفاظت نموده و آنها را از نظر فنی سالم نگهدارد.
5 ـ3ـ واگنهائی که از راه‌آهنهای کشورهای دیگر تحویل گرفته می‌شوند بایستی مطابق کاربرد تعیین شده آنها استفاده شوند.
استفاده از واگنها به غیر از کاربرد تعیین شده (بکارگیری واگنهای خواب برای نشستن و یا تغییر مسیر حرکت واگنها و غیره) می‌تواند تنها با داشتن توافق قبلی از راه‌آهن مالک انجام می‌گیرد.
5 ـ4ـ شرکت‌کننده‌های قرارداد مقررات استفاده از واگنها در حمل‌ونقل بین‌المللی (ppw) موظفند حرکت واگن را طبق برنامه که بین طرفین ذینفع به توافق رسیده تامین نمایند.
5 ـ 5 ـ اگر واگنها با تاخیر به ایستگاهی که می‌بایست به قطار دیگری متصل شوند برسند (چه قبل از حرکت و چه بعد از حرکت قطار مورد نظر) و انجام مانور باعث به‌تاخیرافتادن قطار شود این واگنها بایستی با اولین قطار مسافری که از آن ایستگاه عزیمت می‌کند به مقصد تعیین شده ارسال گردند.
ایستگاه و یا راه‌آهن مذکور بایستی موضوع تغییرات انجام شده را بلافاصله به‌راه‌آهنهای در مسیر حرکت، ایستگاههای مبداء، مقصد مرزی و ایستگاههای تعویض بوژی که در مسیر حرکت می‌باشند توسط تلگرام اطلاع دهد.
در تلگرام تاریخ حذف واگن، شماره قطار، شماره واگن و شماره واگن جایگزین شده، شماره ردیف واگن در قطار و همچنین شماره قطار که با آن واگن تاخیر کرده به مقصد خواهدرسید داده‌می‌شوند ذکر می‌گردد. در ایستگاه مقصد واگنهائی که با تاخیر رسیده‌اند به قطار عادی خود متصل می‌گردند. اگر واگن تاخیری را نمی‌توان به قطار خود متصل نمود، واگن جایگزین در قطار باقی می‌ماند. اگر واگن جایگزین شده وجود نداشته باشد ایستگاه مقصد کمکی از واگنهای خود را به قطار متصل می‌نماید.
5 ـ6 ـ راه‌آهنهای عضو قرارداد مقررات استفاده از واگنها در حمل و نقل بین‌المللی (ppw) می‌توانند با ناوگان واگنهای مسافری جهت حمل‌ ونقل بین‌المللی و داخلی به‌یکدیگر کمک کنند.
واگنهای واگذارشده طبق شرایطی که بین طرفین ذینفع توافق می‌گردند مورد استفاده قرار می‌گیرد.
ماده شش ـ حذف واگنها از قطار
در موارد حذف واگن از قطار ایستگاه و یا راه‌آهنی که این واگن را حذف کرده‌است بایستی موضوع را توسط تلگرام به ایستگاههای مبداء مقصد، راه‌آهن مالک، ایستگاههای مرزی و ایستگاه تعویض بوژی و راه‌آهنهای در مسیر حرکت اطلاع دهد.
در تلگرام شماره واگن و راه‌آهن مالک و یا کد دوازده رقمی، نوع واگن، شماره مسیر عادی، شماره قطار، ردیف واگنها در قطار، تاریخ و اسم ایستگاهی که واگن را جدا کرده‌است، دلایل واگن و همچنین اطلاعات در مورد برگشت واگن و یا متصل کردن آن به قطار دیگر آورده می‌شود.
واگنهای جداشده حتی‌المقدور با واگنهای از نوع مشابه جایگزین می‌شوند. در این صورت تلگرافی به ایستگاههای مبداء، مقصد مرزی و ایستگاه تعویض بوژی با ذکر نوع واگن و تعداد جا در آن فرستاده می‌شود. در حالتهای استثنائی جایگزین کردن واگن درجه دو با واگن درجه یک مجاز می‌باشد. در اینصورت کلمه درجه دو بر روی شیشه درهای ورودی واگن نوشته می‌شود. واگنهائی که از قطار عادی خود منفصل شده‌اند بعد از رفع نواقص مربوطه بایستی در ایستگاههای مقصد به قطارهای خود متصل شوند.
اگر تعمیر واگن منفصل شده امکان‌پذیر نمی‌باشد، راه‌آهن مالک آن بایستی واگن دیگری را جایگزین کند. اطلاعات مربوطه بایستی توسط تلگرام مخابره گردد.
اگر راه‌آهن استفاده‌کننده نمی‌تواند خرابیها را رفع کند و این خرابیها امنیت حرکت را تهدید نمی‌کنند. (به‌طور مثال: خرابی گرامایش ـ روشنائی و غیره) و واگن می‌تواند بدون تقلیل سرعت در قطارهای‌مسافری حرکت‌کند باید آن را بصورت واگن‌خالی به‌راه‌آهن مالک اعاده‌ نمود.
واگنهای جایگزین شده بعد از آزاد شدن با اولین قطار به راه‌آهن مالک برگردانده می‌شوند. در این مورد به راه‌آهنهای در مسیر حرکت تلگرام زده می‌شود. اطلاعات مربوطه بایستی در تلگرام ذکر شوند.
آدرسهای تلگرافی راه‌آهنها در پیوست شماره9 مقررات استفاده از واگنها در حمل و نقل بین‌المللی (ppw) مشخص شده‌اند.
ماده هفت ـ پرداخت حق استفاده از واگنها و محاسبات دیگر
7ـ1ـ جبران حق استفاده از واگن در مسیرهای برنامه‌ریزی شده و یا غیربرنامه‌ریزی‌شده بایستی به طریق استفاده متقابل از واگنهای طرف دیگر محاسبه گردد.
به هر طرف بایستی امکان استفاده متقابل جهت جبران واگن ـ محور ـ کیلومتر داده‌شود.
استفاده متقابل از واگنهای خدماتی، واگن رستورانها، واگن پست، واگن خواب و واگنهای مسیرهای غیربرنامه‌ای را که برای افراد استفاده‌کننده از بلیط رایگان بکار گرفته‌می‌شوند (سالنهای خواب، واگنهای با صندلیهای نشسته و غیره) عملاً جهت جبران به حساب نمی‌آورند.
7ـ2ـ برای محاسبه کارکرد واگن مسافری واحد محور کیلومتر انتخاب گردیده‌است واگنهای شش محوره مانند واگنهای چهار محوره در نظر گرفته می‌شوند. محور واگن توشه 7/0 محور واگن مسافری منظور می‌گردد. محور واگنهای مخصوص حمل اتومبیلهای سواری 5/0 محور واگن مسافری حساب می‌شود.
واحد اندازه‌گیری کارکرد واگن تختخوابشو (COCUCHE) یا کوپه معادل 65% محور کیلومتر کارکرد واگن مسافری معمولی صندلی‌دار در نظر گرفته می‌شود.
7ـ3ـ در محاسبه خدماتی که بایستی جبران شوند کارکرد حقیقی واگنهای پر و خالی به حساب می‌آیند.
7ـ4ـ جهت کارکرد واگنهای خالی که استفاده مفید ندارند، راه‌آهنی که این کارکرد در آن صورت پذیرفته است خسارت کارکرد خالی را از راه‌آهنی که این واگنها را فرستاده به میزانی که بند 1 پاراگراف 46 مقررات استفاده از واگنها در حمل و نقل بین‌المللی (ppw) آمده است دریافت می‌نماید.
7ـ 5 ـ کارکردها بایستی جداگانه بین راه‌آهنهای ذینفع در مسیر مربوطه جبران شوند.
7ـ6 ـ راه‌آهنهایی که دارای برنامه حرکت قطارهای دوساله می‌باشند بدهی برحسب واگن محور ـ کیلومترها بایستی براساس بند 2 ضمیمه 46 مقررات استفاده از واگنها در حمل و نقل بین‌المللی (ppw) پرداخت.
7ـ7ـ هزینه‌های مربوط به تعویض بوژی واگنهای مسافری توسط راه‌آهن تعویض‌کننده مطابق بند 3 پیوست شماره 46 مقررات استفاده از واگنها در حمل و نقل بین‌المللی (ppw) متناسب با فاصله‌های طی‌شده مطابق تعرفه بین‌المللی بکارگرفته‌شده بین ‌راه‌آهنهای ذینفع تقسیم می‌شوند.
ماده8 ـ حرکت واگنهای خالی
8 ـ1ـ بابت حرکت واگنهای خالی که در حمل و نقل برنامه‌ریزی شده و یا غیربرنامه‌ای پیش‌بینی شده‌اند و همچنین واگنهای خالی حذف شده از قطارها در موارد عبور از راه‌آهنهای عضو قرارداد مقررات استفاده از واگنها در حمل و نقل بین‌المللی (ppw) کرایه دریافت نمی‌شود ولی کارکرد آن برحسب واگن ـ محور ـ کیلومتر مدنظر می‌باشد.
واگنها بایستی در ترکیب قطارهای مسافری حرکت کنند ولی واگنهای دارای نواقص فنی استثنائاً می‌توانند تنها در ترکیب قطارهای باری حرکت کنند.
8 ـ2ـ واگنهای خالی که به راه‌آهن مالک برگردانده می‌شوند بایستی از مسیرهای تعیین شده با عبور از همان ایستگاههای مرزی که در آنها تحویل داده شده بودند برگردانده شوند.
با توافق طرفین واگنهای مذکور می‌توانند از ایستگاههای مرزی غیرمسیر اولیه برگردانده شوند. جهت این واگنها اظهارنامه حرکت مطابق توافق طرفین ذینفع تنظیم می‌گردد و به نشانی رئیس ایستگاه مرزی راه‌آهن مالک ارسال می‌شود. ایستگاه مربوطه در مورد حرکت واگنهای ‌خالی تلگرامی را به راه‌آهنهای در مسیر حرکت و همچنین به‌ایستگاههای مبداء، مقصد، مرزی و ایستگاه تعویض بوژی و راه‌آهن مالک ارسال می‌کند.
ماده نه ـ بهره‌برداری از واگنها
9ـ1ـ سرویس‌دهی در واگنهای مسافری بصورت زیر انجام می‌پذیرد:
9ـ1ـ1ـ توسط پرسنل راه‌آهن مالک در واگنهای خواب و یا ترکیبی در مسیرهائی که واگنهای ترکیبی مانند واگن خواب بکار گرفته می‌شوند.
9ـ1ـ2ـ در واگنهای صندلی‌دار توسط پرسنل راه‌آهنی که قطار در محدوده آن حرکت می‌کند و یا با توافق طرفین توسط پرسنل راه‌آهن مالک واگن.
9ـ2ـ راه‌آهنی که واگن از آن عبور می‌کند باید واگن را با ذغال‌سنگ جهت گرمایش انفرادی همچنین گرمایش بخاری یا برقی و آب را مجاناً تامین کند خدمه واگنها جهت ذغال‌سنگ درخواستی مطابق فرم پیوست 4 مقررات استفاده از واگنها در حمل و نقل بین‌المللی (ppw) ارائه می‌دهند. درخواستها در سه نسخه نوشته‌می‌شوند که دو نسخه آن را راه‌آهن تجهیزکننده و یک نسخه (ته سوش) را راه‌آهن درخواست‌کننده دریافت می‌کند.
9ـ3ـ راه‌آهنهای عضو قرارداد مقررات استفاده از واگنها در حمل و نقل بین‌المللی (ppw) موظف هسـتند مجاناً و به موقع تلگرامهای اداری مربوط به سیر واگنها را در حمل‌ و نقل بین‌المللی ارسال نمایند.
ارسال مکاتبات مربوط به خدمات واگنها برای حرکت برنامه‌ریزی شده و موردی توسط پست و مطابق مقررات رایج در هر کشور مربوطه انجام می‌گیرد.
9ـ4ـ خدمات واگنها در مسائل مربوط به تجهیز واگنها با ارسال تلگرام اداری، درخواست کمک پزشکی و غیره بایستی به مسئول ایستگاه مراجعه کند.
9ـ 5 ـ کلیه مسائل مربوط به سیر واگن رستورانها در حمل و نقل بین‌المللی بایستی در توافقنامه‌های جداگانه که بین راه‌آهنهای ذینفع امضاء می‌شود پیش‌بینی گردند.
ماده ده ـ تجهیزات داخلی و ابزارآلات واگنها
10ـ1ـ راه‌آهن مالک بایستی واگنهای خواب را با لوازم رختخواب، حوله و تجهیزات دیگر به میزان کافی برای برطرف ساختن نیازهای قطار مسافری در مسیر رفت و برگشت تامین نماید.
10ـ2ـ لیست تجهیزات داخلی و ابزارآلات واگن و ارزش آنها به فرانک سوئیس مطابق فرم پیوست 17 مقررات استفاده از واگنها در حمل و نقل بین‌المللی (ppw) نوشته و داخل واگن بر روی دیوار آن چسبانیده می‌شود.
لیست به زبان راه‌آهن مالک با ترجمه به زبان روسی در صورت سیر در راه‌آهن چین با ترجمه به زبان چینی نوشته می‌شود.
10ـ3ـ مسئولیت در قبال تجهیزات داخلی و ابزارآلات
10ـ3ـ1ـ بعهده پرسنل راه‌آهن مالک می‌باشد. در صورت منفصل کردن واگن از قطار جهت تعمیر راه‌آهن استفاده‌کننده صورتجلسه‌ای در مورد تجهیزات واگن در دو نسخه تنظیم کرده و پرسنل راه‌آهن مالک را معاف می‌نماید.
بعد از تعمیر واگن راه‌آهن استفاده‌کننده براساس تلگرامی تحویل گرفتن واگن را اطلاع می‌دهد و آن را به پرسنل راه‌آهن مالک تحویل می‌دهد. اگر در واگن کمبودی مشاهده شود صورتجلسه طبق فرم پیوست 14 مقررات استفاده از واگنها در حمل و نقل بین‌المللی (ppw) تنظیم می‌گردد.
10ـ3ـ2ـ در صورتیکه واگن توسط پرسنل راه‌آهن مالک همراهی نشود مسئولیت بر عهده راه‌آهنی است که واگن در آن حرکت می‌کند.
10ـ4ـ در صورت تحویل واگنهای صندلی‌دار واگنهای اسباب بدون همراهی پرسنل راه‌آهن مالک، تحویل تجهیزات داخلی و ابزارآلات مطابق لیست انجام می‌پذیرد. اگر تجهیزات با لیست مربوطه مطابقت نداشته باشند راه‌آهن تحویل‌گیرنده صورتجلسه‌ای طبق فرم پیوست 14 مقررات استفاده از واگنها در حمل و نقل بین‌المللی (ppw) تنظیم می‌کند که مبنای محاسبات قرار می‌گیرد. صورتجلسه به زبان راه‌آهن گیرنده با ترجمه به‌زبان چینی و یا روسی نوشته می‌شود.
صورتجلسه بصورت زیر تنظیم می‌گردد:
10ـ4ـ1ـ در موارد تحویل به راه‌آهن عبوری (ترانزیت) صورتجلسه‌ای در سه نسخه تنظیم می‌گردد که یک نسخه به طرفین و نسخه سوم را راه‌آهن تنظیم کننده صورتجلسه یک بار در ماه (تا پانزدهم ماه بعدی) به حسابداری راه‌آهن مالک توسط پست ارسال می‌نماید.
10ـ4ـ2ـ در موارد تحویل به راه‌آهن دارنده در سه نسخه تنظیم می‌گردد که یک نسخه جهت راه‌آهن تحویل دهنده و دو نسخه جهت راه‌آهن مالک می‌باشد.
در موارد تحویل واگنهای خواب، رستوران و خدماتی که بدون همراهی پرسنل راه‌آهن مالک انجام می‌گیرد، تجهیزات و ابزارآلات با تنظیم صورتجلسه مطابق فرم پیوست14 مقررات استفاده از واگنها در حمل و نقل بین‌المللی (ppw) به ترتیب مذکور در بندهای 10ـ4ـ1 و 10ـ4ـ2 انجام می‌گردد. این صورتجلسه توسط پرسنل راه‌آهن گیرنده تنظیم می‌شود.
ماده یازده ـ پاکسازی و ضدعفونی کردن واگنها
11ـ1ـ راه‌آهنهای عضو قرارداد مقررات استفاده از واگنها در حمل و نقل بین‌المللی (ppw) موظف هستند در ایستگاههای مبداء و مقصد و همچنین در ایستگاههایی که مطابق برنامه‌ تمیز کردن واگنها پیش‌بینی شده ‌است پاکسازی واگنها را انجام دهند. این راه‌آهنها بایستی آب، صابون مایع یا قالبی، کاغذ توالت و دستمال واگنها را تامین کنند.
11ـ2ـ پاکسازی و ضدعفونی کردن واگنها بایستی توسط ادوات و موادی انجام پذیرد که به واگنها و تجهیزات آن آسیب نرساند.
11ـ3ـ واگنهائی که برای حمل افراد با امراض مسری و یا حیوانات استفاده شده‌اند (جز حیوانات همراه مسافر) بعد از آزاد شدن بایستی مطابق مقررات بهداشتی کشور مربوطه ضدعفونی شوند.
11ـ4ـ در صورتیکه واگنها از مناطق قرنطینه طبی عبور کرده‌اند قبل از تحویل به‌راه‌آهن دیگر بایستی ضدعفونی شوند.
11ـ 5 ـ جهت جلوگیری از بروز امراض مسری راه‌آهنها می‌توانند کابینها و توالتهای واگنها را مطابق دستورالعملهای بهداشتی کشور خود ضدعفونی کنند. این بند شامل واگنهائی که با پرسنل راه‌آهن مالک همراهی می‌شوند نیز می‌گردد.
11ـ6 ـ پاکسازی و ضدعفونی کردن واگنها به حساب و یا تجهیزات راه‌آهنی انجام می‌گیرد که واگنها در آن قرار دارند.
ماده دوازده ـ نگهداری و تعمیرات جاری واگنها
12ـ1ـ بازدیدها و تعمیرات دوره‌ای واگنها را راه‌آهن مالک انجام می‌دهد.
12ـ2ـ تعمیرات جاری واگنها (بازدیدهای فنی، تعمیرات جاری، روغن‌کاری قطعات ساینده) و همچنین رفع نواقصی که در حین بهره‌برداری بروز می‌نمایند به حساب و توسط راه‌آهنی که واگنها در آن قرار دارند انجام می‌پذیرد.
در تعمیرات مواد و قطعات یدکی بایستی از کیفیت مربوطه برخوردار باشند. تغییرات در ساختمان واگن مجاز نمی‌باشد.
راه‌آهن استفاده‌کننده مجاز می‌باشد تا خسارات ناچیزی را که مخارج زیادی را به‌دنبال ندارد تعمیر نماید.
تعمیر جعبه یاتاقانها با یاتاقانهای بولبرینگی توسط راه‌آهنهای استفاده‌کننده منع می‌شود. جهت تراش چرخها فقط دریچه جعبه یاتاقان برداشته می‌شود. در صورت نیاز بایستی از راه‌آهن مالک محورهای واگنها با یاتاقانهای بولبرینگی را درخواست نمود.
اگر راه‌آهن استفاده‌کننده نمی‌تواند تعمیرات مربوطه را انجام دهد، واگن جهت تعمیر به حساب راه‌آهن استفاده‌کننده و با قیمتهایی که در پیوست 16 مقررات استفاده از واگنها در حمل و نقل بین‌المللی (ppw) آمده است به راه‌آهن مالک فرستاده می‌شود.
در موارد آسیبهای سنگین واگن در حد تعمیرات اساسی، توسط راه‌آهن مالک به‌حساب راه‌آهن استفاده‌کننده انجام می‌گیرد.
اجرت تعمیرات با قیمت تمام شده اما حداکثر تا میزان 60% ارزش خود واگن محاسبه می‌شود. واگن به شدت آسیب‌ دیده تا حدی تعمیر می‌شود که بتواند به راه‌آهن مالک برسد. اگر راه‌آهن استفاده‌کننده نتواند تعمیرات خود را به نحوی انجام دهد که واگن آسیب‌دیده بر روی چرخهای خود به راه‌آهن مالک برسد، راه‌آهن استفاده‌کننده واگن را بر روی واگن کفی (پلاتفرم) بارگیری می‌کند و به راه‌آهن مالک مطابق فرم مندرج در توافقنامه بین‌ طرفین ذینفع ارسال می‌نماید.
12ـ2ـ1ـ بیـن راه‌آهنهـای اروپـائی و راه‌آهنهـای دارای عرض 1520 میلیمتر دستورالعملهای زیر بکار گرفته می‌شوند:
در موارد آسیب سنگین واگن و یا بوژی در حد تعمیرات اساسی، تعمیرات توسط راه‌آهن مالک به حساب راه‌آهن استفاده‌کننده انجام می‌پذیرد.
اجرت تعمیرات واگن و یا بوژی مطابق پیوست 16 مقررات استفاده از واگنها در حمل و نقل بین‌المللی (ppw) بوده اما حداکثر تا میزان 60% ارزش واگن و یا بوژی نو محاسبه می‌شود.
واگن آسیب‌دیده بایستی به نحوی تعمیر گردد که قادر به رسیدن به راه‌آهن مالک باشد. اگر واگن و یا بوژی را نتوان تعمیر کرد راه‌آهن استفاده‌کننده، واگن و یا بوژی را بر روی پلاتفرم بارگیری کرده و مطابق توافقنامه‌های موجود بین طرفین به راه‌آهن مالک ارسال می‌نماید. اجرتی بابت حمل و نقل واگن و یا بوژی آسیب‌دیده گرفته نمی‌شود.
12ـ4ـ در موارد آسیب سنگین واگن و یا بوژی که در آن بین تعمیر و یا خارج‌شدن واگن یا بوژی از رده‌کشی وجود داشته‌باشد، مسئله با توافق راه‌آهن مالک و راه‌آهن استفاده‌کننده برمبنای اطلاعاتی که راه‌آهن استفاده‌کننده در مورد میزان خسارت واگن و یا بوژی ارسال می‌کند حل و فصل می‌شود. واگن، بوژی و یا قسمتهایی از آنها فقط با داشتن موافقت از راه‌آهن مالک به برگردانده می‌شوند.
12ـ 5 ـ در صورت نیاز، قطعات یدکی جهت تعمیرات را می‌توان از راه‌آهن مالک مطابق فرم پیوست 18 از نشانی تعیین شده در پیوست 9 مقررات استفاده از واگنها در حمل و نقل بین‌المللی (ppw) درخواست کرد.
در این درخواست اسامی و اندازه‌های قطعات (در صورت نیاز کروکی آنها) ارسال می‌گردد شماره و نوع واگن آسیب‌دیده راه‌آهن مالک و همچنین آدرس درخواست‌کننده نوشته می‌شود. در درخواستهای جهت محورها و چرخهای واگن علاوه بر موارد فوق نوع چرخها، قطر آنها و فاصله بین وسط سر محورها نوشته می‌شود.
12ـ6 ـ قطعات یدکی از جمله فنرهای حلزونی، محورها، کمک‌فنرها، قلاب اتوماتیک مجاناً از طرف راه‌آهن مالک ارسال می‌شود. این قطعات بایستی بدون عملیات اضافی قابل نصب باشند. قطعات یدکی دیگر به حساب راه‌آهن استفاده‌کننده توسط راه‌آهن مالک فرستاده می‌شوند. محورها و فنرهای آسیب‌دیده صرف‌نظر از وضعیت فنی آنها بایستی به راه‌آهن مالک عودت داده شوند. قطعات آسیب‌دیده دیگر به راه‌آهن مالک برگردانده نمی‌شوند.
قطعات آسیب‌دیده برگشتی بایستی از همان ایستگاههای مرزی برگردانده شوند که قطعات سالم جهت تعویض آنها ارسال شده بودند.
اگر قطعات آسیب‌دیده قابل عودت به راه‌آهن مالک برگردانده نشوند راه‌آهن مالک 60% ارزش قطعات را دریافت می‌کند. راه‌آهنی که نتواند تحویل قطعات آسیب‌دیده را اثبات کند مبلغ خسارت را پرداخت می‌کند.
در موارد ارسال قطعات یدکی به راه‌آهن استفاده‌کننده، بر روی آنها با رنگ روغنی علامت راه‌آهن مالک، شماره واگن مربوط و مقصد آنها یعنی نام ایستگاه و راه‌آهن گیرنده نوشته می‌شود.
بر روی قطعات آسیب‌دیده که به راه‌آهن مالک عودت می‌شوند با رنگ روغنی علامت راه‌آهن مالک و شماره واگن که از آنها این قطعات برداشته شده‌اند و همچنین اسم ایستگاه و راه‌آهن گیرنده نوشته می‌شود.
اگر بخاطر کمبود جا علامتگذاری بر روی قطعات امکان‌پذیر نباشد نوشته‌ها را بایستی بر روی قطعه حلبی درج نموده و به قطعات ارسال وصل کرد.
بابت قطعات یدکی گم شده که برای تعمیر واگن ارسال شده ولی به مقصد نرسیده‌اند ارزش قطعات بصورت کامل دریافت می‌شود خسارت را راه‌آهنی که قطعات را گم کرده و یا راه‌آهنی که تحویل آنها را نمی‌تواند اثبات کند می‌پردازد.
12ـ7ـ قطعات یدکی مجاناً و حتی‌المقدور با سرعت بالا حمل می‌شوند. برگشت قطعات آسیب‌دیده نیز مجاناً ولی با سرعت کم به نشانی‌هائی که در پیوست شماره 9 مقررات استفاده از واگنها در حمل و نقل بین‌المللی (ppw) مشخص شده‌اند ارسال می‌گردد.
12ـ 8 ـ قطعات یدکی بدون مجوز و بدون اخذ عوارض گمرکی و غیره حمل می‌شوند.
12ـ 9ـ ارسال قطعات یدکی و قطعات آسیب‌دیده طی بارنامه انجام می‌پذیرد. در بارنامه در ستون « عنوان بار» بایستی ذکر شود که « به ازای هرگونه عوارض گمرکی واردات، صادرات و ترانزیتی معاف می‌باشد» علاوه بر این در بارنامه شماره و نوع واگن که برای آن قطعه ارسال می‌شود و یا شماره و نوع واگن که از آن قطعه برداشته شده‌است درج می‌شود.
ماده سیزده ـ پرداخت خسارتها بابت واگنهای گم شده
13ـ1ـ واگنهائی که آسیبهای وارده بر آنها باعث از رده خارج شدن آنها گردیده و واگنهائی که به دلایل دیگر به مدت سه ماه به راه‌آهن مالک برگردانده نشده‌اند جزو واگنهای گم شده به حساب می‌آیند.
13ـ2ـ راه‌آهنی که واگن را گم کرده‌است طی تلگرامی موضوع را به راه‌آهن مالک اطلاع می‌دهد. در این تلگرام شماره واگن، شماره قطار، نام مسیری که در آن حرکت می‌کرده و دلایل گم‌شدن واگن ذکر می‌گردد.
جهت واگنهائی که فاقد کد دوازده‌گانه می‌باشند در تلگرام نوع واگن، تعداد محورهای آن و راه‌آهن مالک نوشته می‌شود.
13ـ3ـ راه‌آهن استفاده‌کننده موظف است به راه‌آهن مالک بابت واگن گم شده مطابق فهرست توافق شده ارزش واگنها، خسارت مربوطه را بپردازد.
با توافق طرفین ذینفع می‌توان خسارت واگن گم شده را با واگن دیگر جبران نمود. در مواردی که با توافق راه‌آهن مالک راه‌آهن استفاده‌کننده واگن آسیب‌دیده را به راه‌آهن مالک ارسال می‌نماید که سپس راه‌آهن مالک آن واگن آسیب‌دیده را از رده خارج شده محسوب نماید راه‌آهن استفاده‌کننده بایستی 85% ارزش واگن نو را به راه‌آهن مالک بپردازد، بین راه‌آهنهای اروپائی با عرض 1435 میلیمتر و راه‌آهنهای با عرض 1520 میلیمتر دستورالعمل به شرح زیر اعمال می‌گردد:
13ـ3ـ1ـ بابت واگن گم‌شده راه‌آهن استفاده‌کننده بایستی مبلغی را به شرح زیر بپردازد:
13ـ3ـ1ـ1ـ ارزش واگن بر مبنای پیوست 16 آ مقررات استفاده از واگنها در حمل و نقل بین‌المللی (ppw) تعیین می‌گردد.
13ـ3ـ1ـ2ـ از مبلغ جبرانی که بر مبنای پاراگراف 13ـ3ـ1ـ1ـ گرفته‌شده ارزش محورهای واگن با چرخها صرف‌نظر از وضعیت فنی آنها ذکر می‌شود و ارزش محورها و چرخها مانند محور و چرخهای تازه به حساب می‌آید.
13ـ3ـ1ـ3ـ بابت قطعات دیگر برگشتی براساس توافق یک ششم مبلغ جبران مطابق پاراگرافهای 13ـ3ـ1ـ1ـ و 13ـ3ـ1ـ2 کسر می‌شود.
13ـ3ـ1ـ4ـ اگر به راه‌آهن مالک هیچکدام از قطعات واگن برگردانده نشده‌باشد کسریهای پاراگراف 13ـ3ـ1ـ2 و 13ـ3ـ1ـ3 در نظر گرفته نمی‌شوند.
13ـ3ـ1ـ 5 ـ از محاسبات انجام شده جهت هریک سال خدمت واگن (استهلاک) 3% ارزش آن کاسته می‌شود و این کسری نباید بیش از 75% باشد سال ساخت و سال آسیب واگن روی هم‌رفته یک سال محسوب می‌شوند.
13ـ4ـ در مواردی که واگن در طی سه ماه به راه‌آهن مالک برگردانده نشده‌باشد راه‌آهن مالک صورتحسابی را بابت ارزش این واگن به راه‌آهنی که واگن در آن گم شده محسوب می‌گردد ارائه می‌نماید.
بین‌ راه‌آهنهای اروپائی با عرض 1435 میلیمتر و راه‌آهنهای با عرض 1520 میلیمتر دستورالعملهای زیر بکارگرفته می‌شود.
13ـ4ـ1ـ اگر واگن مسافری در طی سه ماه از روز تحویل از سوی راه‌آهن مالک، به‌آن برگردانده نشود راه‌آهن مالک صورتحسابی به ارزش این واگن به راه‌آهن استفاده‌کننده‌ای که واگن را برنگردانیده‌است مطابق پاراگراف 13ـ3ـ1 ارائه می‌کند.
13ـ 5 ـ اگر واگن گم شده پیدا شود و در طی یک سال بعد از گم شدن آن به‌راه‌آهن مالک برگردانده شود راه‌آهن مالک مبلغ دریافت شده را با کسر 6% درصد سالانه بر می‌گرداند. این کسورات از لحظه گم شدن واگن (دریافت ابلاغیه توسط راه‌آهن مالک) محاسبه می‌گردد.
13ـ6 ـ بین راه‌آهنهای اروپائی با عرض 1435 میلیمتر و راه‌آهنهای با عرض 1520 میلیمتر دستورالعملهای زیر بکار گرفته می‌شوند:
بابت آسیبهای سنگین وارده به بوژیها، راه‌آهن استفاده‌کننده ارزش بوژی را بایستی بپردازد. میزان استهلاک بوژی معادل عمر واگن که زیر آن تا لحظه سانحه قرار داشته‌است محاسبه می‌گردد. محاسبه بر مبنای پاراگراف 19 بند 19ـ3ـ1ـ 5 ـ انجام می‌گردد.
فصل دوم ـ واگنهای باری
ماده چهارده ـ شرایط بکارگیری واگنها
14ـ1ـ واگنهای مناسب جهت بهره‌برداری و مطابق با شرایط فنی پیوست شماره 5 مقررات استفاده از واگنها در حمل و نقل بین‌المللی (ppw) مجاز به تردد در خطوط بین‌المللی در راه‌‌آهنها هستند.
در موارد حمل و نقل ترانسشیب، واگنها بایستی با ابعاد قطار راه‌آهن تحویل دهنده مطابقت داشته باشند.
در موارد حرکت در راه‌آهنهای جمهوری خلق چین، جمهوری سوسیالیستی ویتنام و دیگر راه‌آهنها که دارای عرض خط 1000 میلیمتر می‌باشند واگنها بایستی واجد شرایط فنی دیگری نیز باشند که طرفهای ذینفع در مورد آنها به توافق می‌رسند.
14ـ2ـ در حمل و نقل بین‌المللی واگنهای استیجاری و واگنهائی که به اجاره داده‌شده‌اند نیز می‌توانند بکارگرفته شوند.
از نقطه‌نظر فنی این واگنها بایستی بصورت کامل با شرایط فنی پیوست شماره 5 مقررات استفاده از واگنها در حمل و نقل بین‌المللی (ppw) مطابقت داشته‌باشند. شرایط حرکت این واگنها در حمل و نقل بین‌المللی در قسمت سوم پاراگرافهای 21و22و23 مقررات استفاده از واگنها در حمل و نقل بین‌المللی (ppw) تعیین شده‌است.
14ـ3ـ بارگذاری روی محورهای واگنهای با عرض (1435) میلیمتر در حمل و نقل بین‌المللی 20 تن نیرو می‌باشد. به استثنای راه‌آهن جمهوری بلغارستان که بارگذاری محوری جهت حمل و نقل بین‌المللی در آن 5/22 تن نیرو می‌باشد.(1)
محدودیتهای داخلی بارگذاری محوری زیر 20 و یا 18 تن نیرو که در بند 3 آماده است با توجیه فنی می‌تواند بصورت استثناء و فقط در گذرگاههای مرزی اعمال گردد. اگر یکی از راه‌آهنها در گذرگاههای مرزی مشخص نتواند واگنها یا بارگذاری محوری مجاز را قبول کند بایستی به راه‌آهنهای ذینفع توسط تلگراف اطلاع دهد. در مورد رفع محدودیتها نیز بایستی به راه‌آهنهای ذینفع اطلاع داده شود.
افزایش بارگذاری محوری بیش از 20 و 18 تن با کسب توافق کتبی و یا تلگراف از راه‌آهنهای ذینفع امکان‌پذیر می‌باشد.
ماده پانزده ـ تحویل واگنها
15ـ1ـ تحویل واگنها از یک راه‌آهن به راه‌آهن دیگر بصورت زیر انجام می‌گیرد.
15ـ1ـ1ـ در ارتباط بدون ترانسشیپ ـ در ایستگاههای مرزی که طرفین ذینفع آنها را در قراردادهای راه‌آهنی مرزی تعیین می‌کنند.
15ـ1ـ2ـ در ارتباط با ترانسشیپ ـ در ایستگاههای مرزی طرف گیرنده، با توافق طرفین این عملیات می‌تواند در ایستگاه مرزی طرف تحویل‌دهنده انجام پذیرد.
15ـ2ـ واگنهائی که جهت تحویل ارائه می‌شوند بایستی بصورت کامل با شرایط فنی پیوست شماره 5 مقررات استفاده از واگنها در حمل و نقل بین‌المللی (ppw) مطابقت داشته باشند.
واگنها بایستی از قبل توسط راه‌آهن تحویل‌دهنده بازدید شده از نظر فنی و تجاری جهت حمل و نقل بین‌‌المللی مناسب شناخته شوند. راه‌آهن مالک موظف است واگنهای خالی خود را صرف‌نظر از وضعیت فنی آنها قبول کند.
در موارد تحویل واگن آسیب‌دیده و یا غیرقابل استفاده که با شرایط فنی پیوست 5 مقررات استفاده از واگنها در حمل و نقل بین‌المللی (ppw) مطابقت ندارد به راه‌آهن مالک و یا به راه‌آهن ترانزیت جهت برگشت به راه‌آهن مالک از طرف راه‌آهن گیرنده صورتجلسه‌ای مطابق فرم پیوست 2 مقررات استفاده از واگنها در حمل و نقل بین‌المللی (ppw) تنظیم شود. این صورتجلسه توسط نمایندگان هر دو طرف امضاء گردیده و مبنای محاسبات بین‌راه‌‌آهن مالک و راه‌آهن واردکننده خسارت می‌شود.
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
(1) بارگذاری محوری 20تن و بارگذاری بر متر طولی (کوران) در ایستگاههای نامبرده راه‌آهن بلغارستان بکارگرفته می‌شوند. آسینوف گراف، بویانوفو، بلشویک، براتسیگوفو، چرکویتا، دولتا، میتروپولیا، یلخوفو، دولن چیفلیکل، خیسارا، کناره، میلکرویتا، نوی پازار، پاناگیوریشه، پتروفیچ، یوموریه، سیدینه نیه، سارافوفو، سوموویت، ستاراارخوفو، سترنچا، تنوه، وچا.
جهت حرکت در مسیر ویدین ـ بندر کالافات:
بارگذاری محوری 18تن، بارگذاری بر یک متر طول خط 6/3 تن، تبادل واگنهای بالای چهار محوره با داشتن توافق قبلی با راه‌آهن بلغارستان امکان‌پذیر می‌باشد.
مسئولیت مالی در قبال خرابیهای وارده و برشمرده شده در صورتجلسه به عهده راه‌آهن استفاده‌کننده می‌باشد.
صورتجلسه به زبان راه‌آهن گیرنده با ترجمه به زبان چینی و یا روسی نوشته می‌شود.
صورتجلسه به شکل زیر تنظیم می‌شود:
15ـ2ـ1ـ در موارد تحویل به راه‌آهن ترانزیت در سه نسخه که هریک از طرفین یک نسخه از آن را دریافت می‌کنند. طرف گیرنده نسخه سوم را جمع‌آوری کرده و یکبار در ماه (تا پانزدهم ماه آینده) توسط پست به حسابداری راه‌آهن مالک می‌فرستد.
علاوه بر این راه‌آهن واردکننده خسارات بایستی بر روی واگن برچسبی را مطابق فرم پیوست 15 مقررات استفاده از واگنها در حمل و نقل بین‌المللی (ppw) بزند. برچسب به زبان کشور راه‌آهن واردکننده خسارات نوشته می‌شود و لیست خرابیها به زبان روسی و یا چینی ترجمه می‌شود.
بر روی واگنهای اروپائی با عرض 1435 میلیمتر و یا واگنهائی که از روی خطوط مذکور حرکت‌ می‌کنند برچسب مطابق فرم پیوست 15آ مقررات استفاده از واگنها در حمل و نقل بین‌المللی (ppw) نوشته می‌شود.
برچسب را در دو طرف واگن در کنار شبکه‌ها و یا بر روی نوار طولی واگن می‌چسبانند. این برچسب تا رسیدن واگن به راه‌آهن مالک و یا راه‌آهن دارنده واگن استیجاری، از روی واگن برداشته نمی‌شود.
15ـ2ـ2ـ در موارد تحویل واگن آسیب‌دیده مستقیماً از راه‌آهن واردآورنده آسیب به‌راه‌آهن مالک و یا راه‌آهن دارنده واگن استیجاری صورتجلسه در سه نسخه تنظیم می‌شود که دو نسخه آن را راه‌آهن مالک و یا راه‌آهن دارنده واگن استیجاری و یک نسخه دیگر را راه‌آهن تحویل‌دهنده دریافت می‌کنند.
در مورد واگنهایی که در راه‌آهنهای ثالث حرکت می‌کنند و در مورد خرابیهای بروز کرده در شبکه این راه‌آهنها که برچسبهای «M» یا «K» طبق مقررات مربوط به استفاده متقابل از واگنهای باری در ترافیک بین‌المللی (RIV) دارند صورتجلسه پیوست 2 مقررات استفاده از واگنها در حمل و نقل بین‌المللی (ppw) تنظیم نمی‌گردد.
15ـ3ـ تحویل واگنها از راه‌آهن یک کشور به راه‌آهن کشور دیگر با تنظیم بارنامه واگنی مطابق فرم پیوست شماره 3 مقررات استفاده از واگنها در حمل و نقل بین‌المللی (ppw) انجام می‌گیرد. طرف تحویل‌دهنده این سند را در چهارنسخه تنظیم می‌کند که دو نسخه آن را گیرنده و دو نسخه دیگر را طرف تحویل‌دهنده دریافت می‌کند.
بارنامه واگنی بایستی شماره‌گذاری مسلسل از اول سال داشته باشد.
در موارد تعویض بوژی در قسمت ملاحظات بارنامه واگنی نام راه‌آهن مالک و یا راه‌آهنی که واگن استیجاری را در اختیار دارد و همچنین شماره بوژی (اگر وجود داشته‌باشد) قید می‌شود.
تحویل و برگشت بوژیها جهت تعویض برای واگنها با تنظیم فیش پیوست شماره 15 مقررات استفاده از واگنها در حمل و نقل بین‌المللی (ppw) انجام می‌گیرد.
15ـ4ـ واگنها از لحظه تسلیم بارنامه واگنی به نمایندگان طرف گیرنده « ارائه شده» به حساب می‌آیند. نمایندگان طرف گیرنده واگنها را با بارنامه واگن مقایسه کرده و از آنها بازدید بعمل می‌آورند. مدت زمان بازدید فنی و تجاری صرف‌نظر از تعداد واگنها یک دقیقه جهت هر محور مجاز می‌باشد.
عملیات بازدید فنی و تجاری همزمان انجام می‌شود. جهت واگنهایی که قبول نمی‌شوند در ستون « ملاحظات» بارنامه واگنی کلمه « قبول نشده‌ها» نوشته می‌شود و این واگنها را از بارنامه خط می‌زنند. بارنامه واگنها قبل از تسلیم توسط نمایندگان طرف تحویل‌دهنده امضاء گردیده و برروی آنها مهر تاریخدار زده می‌شود. نمایندگان طرف گیرنده بعد از بازدید و یا منقضی شدن مدت پیش‌بینی شده جهت بازدید بارنامه را امضاء کرده و با مهر تاریخدار ممهور می‌کنند.
در راه‌آهنهای اروپائی زمانهای تحویل واگنها توسط قراردادهای محلی مرزی تعیین می‌شود که با برنامه حرکت قطارها هماهنگی می‌گردند. در صورت تاخیر قطارها به تقصیر هریک از طرفین، زمان تحویل واگنها بایستی به مدت زمان تحویل اصلاح گردد.
تاخیرات بایستی در بارنامه واگنی با قید جداگانه نوشته شوند. از لحظه امضاء و تائید آن با مهر تاریخدار توسط نمایندگان طرف گیرنده واگنها تحویل داده حساب می‌شوند.
در مسیر اولیه واگنها، راه‌آهن گیرنده بایستی آن را با برچسب مطابق پیوست شماره10 مقررات استفاده از واگنها در حمل و نقل بین‌المللی (ppw) تجهیز کند برای واگنهائی که به راه‌آهن مجاور سیر می‌کنند نصب برچسب اجباری نیست بجز واگنهایی که تعویض بوژی می‌شوند.
بعد از برگشت واگن راه‌آهن مالک و یا راه‌آهنی که واگن را اجاره کرده‌است برچسب مربوطه را می‌کند. این برچسبها در راه‌آهن جمهوری خلق چین و جمهوری دموکراتیک کره بکار گرفته نمی‌شود. تحویل واگنها بین راه‌آهنهای بلغارستان، لیتوانی، اوکراین، مولداوی، روسیه و کشورهای اروپائی به وقت اروپائی انجام می‌پذیرد.
15ـ 5 ـ واگنهای برگشتی بایستی از باقیمانده بارها کاملاً پاکسازی شوند. راه‌آهنی که بار را تخلیه کرده‌است موظف است واگنها را کاملاً تمیز کند. با توافق راه‌آهن گیرنده واگنها را می‌توان نیمه تمیز تحویل داد. راه‌آهن گیرنده حق دارد واگنهای تمیز نشده را قبول نکند. جهت واگنهای مخزندار که در آنها بارهای خطرناک حمل می‌شوند مقررات خاصی اعمال می‌گردد که راه‌آهنهای مربوطه در مورد آنها جداگانه به توافق رسیده‌اند.
واگنهائی که داخل آنها گوشت، ماهی و مرغ و پرندگان حمل شده‌است بعد از تخلیه بایستی شسته شوند. واگنهائی که داخل آن احشام و یا بارهائی که ممکن است عفونی گردند حمل شده‌است بعد از تخلیه بایستی شسته و ضدعفونی شوند.
دریچه‌های واگن مخزندارهای حمل گاز مایع فقط توسط راه‌آهن مالک و یا مستاجر واگن گشوده می‌شوند. واگنهای مخزندار برای بارهای خارج از شرایط موافقتنامه‌های حمل و نقل که راه‌آهنهای جداگانه عضو آن می‌باشند می‌توانند با داشتن باقیمانده بار به‌ارتفاع 5 سانتیمتر با دریچه‌های بالائی و شیرهای پائینی بسته تحویل شوند.
شستشو و ضدعفونی کردن واگنها برای حمل و نقل بدون ترانسشیپ (حمل و نقل مستقیم) بعهده و به حساب راه‌آهن تخلیه کننده می‌باشد. واگنهائی که بعد از حمل احشام مرغ، بارهای بدبو و بارهائی که ممکن است عفونت ایجاد نمایند شستشو و ضدعفونی نشده‌اند برای حمل و نقل بدون ترانسشیپ قبول نمی‌شوند.
در حمل و نقل با ترانسشیپ (با ورود واگنهائی که در راه‌آهن همسایه بارگیری می‌شوند) اگر نیاز به شستشو و ضدعفونی کردن باشد واگنها با درهای مهر شده (پلمپ شده) جهت شستشو و ضدعفونی شدن به راه‌آهن بارگیری‌کننده برگردانده می‌شوند.
در حمل و نقل با ترانسشیپ اگر واگنهای کشور ثالث مشاهده گردند که نیاز به‌شستشو و ضدعفونی کردن داشته باشند و ترانسشیپ در ایستگاه مرزی راه‌آهن گیرنده انجام می‌شود شستشو و ضدعفونی کردن آنها برعهده راه‌آهن ترانسشیپ کننده می‌باشد.
اگر راه‌آهن ترانسشیپ‌کننده واگنها نتواند آنها را شستشو و ضدعفونی کند واگنها با درهای مهر شده (پلمپ شده) به راه‌آهن هم‌جوار برگردانده می‌شوند که شستشو و ضدعفونی کردن واگنها را به حساب راه‌آهن تخلیه‌کننده و براساس فهرست بهای مندرج در بندهای 4و5 پیوست 46 مقررات استفاده از واگنها در حمل و نقل بین‌المللی (ppw) انجام می‌دهد. در این موارد راه‌آهن گیرنده واگن جهت شستشو و ضدعفونی کردن صورتجلسه‌ای را مطابق فرم 2 مقررات استفاده از واگنها در حمل و نقل بین‌المللی (ppw) در دو نسخه تنظیم می‌کند که بعد از امضای آن توسط نمایندگان دو طرف، هرکدام یک نسخه آن را دریافت می‌کنند.
اگر ترانسشیپمنت مطابق پاراگراف 15ـ1 این مقررات در ایستگاه مرزی طرف تحویل‌دهنده انجام می‌پذیرد، شستشو و ضدعفونی کردن واگنها با نیروها و تجهیزات طرف تحویل‌دهنده و به حساب طرف گیرنده و با فهرست بها که در بالا به آن اشاره شد انجام می‌گیرد.
15ـ6 ـ واگنهای حاوی بارهائی که در توافقنامه‌های جداگانه بین چند راه‌آهن برشمرده شده‌اند در حمل و نقل بین‌المللی فقط با توافق قبلی طرفهای شرکت‌کننده در حمل این بارها تحویل داده می‌شوند. بر روی واگنهای حاوی بارهای با ابعاد غیراستاندارد در دو طرف واگن لوحه‌ای با چارچوب قرمز رنگ نصب می‌شود و بر روی لوحه عبارت زیر نوشته می‌شود:
« توجه! بار دارای ابعاد غیر استاندارد ....... (نام اختصاری راه‌آهنها)»
در بعضی موارد این نوشته‌ها مستقیماً بر روی خود بار قرار می‌گیرد. این نوشته به‌زبان راه‌آهن فرستنده با ترجمه به یکی از زبانهای رسمی سازمان همکاری راه‌آهنها (osjd) (روسی یا چینی) و برای حمل در کشورهای زیر نوشته می‌شود.
جمهوری بلاروس ـ جمهوری بلغارستان ـ جمهوری مجارستان ـ جمهوری لیتونی جمهوری لیتوانی ـ جمهوری مولداوی ـ جمهوری لهستان ـ روسیه و جمهوری رومانی ـ جمهوری اسلواکی ـ اوکراین ـ جمهوری استونی ـ به زبان روسی، برای حمل و نقل به جمهوری ویتنام ـ جمهوری چین ـ جمهوری کره دموکراتیک و مغولستان به زبان چینی و یا روسی.
برای حمل و نقل به مغولستان و یا عبور (ترانزیت) از آن به زبان روسی و برای حمل و نقل بین کشورهای چین، ویتنام و جمهوری دموکراتیک کره و مغولستان به زبان چینی و روسی نیز نوشته می‌شود، بر روی تجهیزات، ماشین‌آلات و بارهای از این قبیل در جعبه‌هایی که ارتفاع آنها بیش از یک متر می‌باشد، فرستنده با رنگ غیرقابل شستشو در مقاطع عرضی و طولی آنها علامت « مرکز ثقل» مطابق با پیوست 48 مقررات استفاده از واگنها در حمل و نقل بین‌المللی (ppw) می‌گذارد و همچنین وزن ناخالص را ذکر می‌نماید.
15ـ7ـ واگنها به دلایل زیر قبول نمی‌شوند:
15ـ7ـ1ـ اگر واگنها با شرایط این مقررات مطابقت نداشته باشند.
15ـ7ـ2ـ اگر حرکت قطارها بین ایستگاههای مرزی در مسیر واگنها قطع شده باشد و امکان ارسال واگنها با راه‌آهن دیگر وجود نداشته‌باشد در این مورد طرفهای ذینفع به‌موقع بایستی مطلع شوند.
15ـ7ـ3ـ اگر ادارات مرکزی راه‌آهنها بخواهند پذیرش واگنها را منع نمایند باید چهار روز قبل از اجرای عدم پذیرش طرفهای ذینفع را مطلع سازند.
15ـ7ـ4ـ اگر دلیلی جهت عدم پذیرش وجود داشته باشد و یا منع حمل و نقل موردنظر در قراردادهای بین‌المللی فیمابین طرفین اعلام شده‌باشد.
15ـ7ـ 5 ـ اگر مالک واگن استیجاری با راه‌آهن تعویض‌کننده بوژی قراردادی جهت تامین بوژی، تعویض بوژی و پرداخت مربوطه نداشته باشد.
15ـ 8 ـ در موارد عدم پذیرش واگنها، طرفی که از قبول کردن واگنها امتناع ورزیده صورتجلسه مطابق فرم پیوست شماره 11 مقررات استفاده از واگنها در حمل و نقل بین‌المللی (ppw) را با اشاره به دلایل عدم قبول و تاریخ مورد انتظار برگشت واگن به‌طرف فرستنده یا مدت زمان مورد نیاز جهت رفع نواقص، در دو نسخه تنظیم می‌کند که هر طرف یک نسخه آن را دریافت می‌کند. واگنهای قبول نشده با بارنامه‌های جدید واگـنها بـه راه‌آهـن فرستـنده برگردانده می‌شـوند و در لیـست واگنها نوشـته می‌شـونـد « غیرقبولیها» ضمناً شماره صورتجلسه نیز به نوشته‌ها اضافه می‌گردد.
در موارد برگشت واگنها دیرتر از وقت مقرر که در صورتجلسه عدم قبولی قید شده‌است بابـت روزهای تاخیـر مبلغ مربوط به اسـتفاده از واگن مـطابق این مـقررات دریافت می‌شود.
ماده شانزده ـ شرایط استفاده از واگنها
16ـ1ـ مسئولیت و وظائف راه‌آهن گیرنده در مقابل واگنهای تحویل گرفته شده از لحظه امضاء بارنامه واگنها توسط نمایندگان آن راه‌آهن شروع می‌شود.
16ـ2ـ راه‌آهن هر کشور موظف است از واگنهای راه‌آهن کشور دیگر به خوبی مراقبت کند و آنها را از لحاظ فنی سالم نگهداری نماید.
16ـ3ـ واگنهای خالی و حاوی بار سایر راه‌آهنها بایستی فقط در جهت کاربرد تعیین شده برای آنها بکار گرفته شوند.
استفاده از واگنها بعد از تخلیه آنها در حمل و نقل داخلی مجاز نمی‌باشد. موارد استثنائی در پاراگراف 17ـ1ـ2 منظور گردیده‌است.
16ـ4ـ واگنهای اختصاصی فقط برای بارهای اختصاص داده شده به آنها بکار گرفته می‌شوند. استفاده از واگنهای اختصاصی جهت بارهای دیگر و بخصوص بارهائی که می‌توانند به واگن و یا تجهیزات آن آسیب برسانند فقط با داشتن مجوز راه‌آهن مالک امکان‌پذیر می‌باشد.
مخازن بایستی تا ظرفیت کامل و یا تا خط تعیین شده بارگیری شوند. بارگیری بارهای خطرناک در مخازن بایستی مطابق شرایط تعیین شده در توافقنامه‌های طرفهای ذینفع انجام گیرد.
مخزن خالی که باری بارگیری از راه‌آهن مالک به راه‌آهن استفاده‌کننده فرستاده می‌شوند بایستی در محل بارگیری مورد بازدید فنی بدنه، دریچه‌های بارگیری و شیرهای تخلیه قرارگیرند. اگر بر روی بدنه مخازن نشتی مشاهده گردد محل نشتی با گچ سفید علامتگذاری می‌شوند. مخازن دارای اینگونه نواقص با داشتن توافق تلگرامی با راه‌آهن مالک به حساب راه‌آهن مالک و راه‌آهن واردکننده آسیب توسط راه‌آهن استفاده‌کننده تعمیر می‌شوند و یا خالی به راه‌آهن مالک برگردانده می‌شوند. مخارج استفاده از مخازن در مدت زمان تعمیر آن و کرایه سیر مخازن خالی به حساب طرف مقصر پرداخت می‌شود. در صورتجلسه فرم پیوست 2 مقررات استفاده از واگنها در حمل و نقل بین‌المللی (ppw) بایستی نام راه‌آهن مسئول خسارات ذکر شود.
مخازن خالی اختصاصی با برچسب مطابق فرم پیوست 15 مقررات استفاده از واگنها در حمل و نقل بین‌المللی (ppw) و برگه همراه مطابق فرم پیوست 19 مقررات استفاده از واگنها در حمل و نقل بین‌المللی (ppw) به راه‌آهن مالک برگردانده می‌شوند. برای واگنها و مخازن خالی اختصاصی که در تملک راه‌آهن نمی‌باشند بارنامه‌ای مطابق موافقتنامه بین طرفهای ذینفع صادر می‌گردد.
مخازنی که بارهای خطرناک و یا باقیمانده این بارها را حمل می‌کنند در هر مورد بایستی با مقررات راه‌آهنهای شرکت‌کننده جهت حمل و نقل بین‌المللی مطابقت داشته‌باشند و یا مطابق توافقنامه‌های دو طرفه و یا چند طرفه بین راه‌آهنها باشند.
16ـ 5 ـ تحویل واگنهای راه‌آهنهای شرکت‌کننده در قرارداد مقررات استفاده از واگنها در حمل و نقل بین‌المللی (ppw) به راه‌آهن غیر عضو قرارداد بدون توافق راه‌آهن مالک در موارد زیر انجام می‌گیرد.
16ـ 5 ـ1ـ در صورت حمل مجدد بار
16ـ 5 ـ2ـ در مواردی که گیرنده بار عضو قرارداد مقررات استفاده از واگنها در حمل و نقل بین‌المللی (ppw) نمی‌باشد ولی راه‌آهنی است مجاور راه‌آهن مالک.
16ـ 5 ـ3ـ در موارد بارگیری واگن به مقصد راه‌آهن غیرعضو قرارداد مقررات استفاده از واگنها در حمل و نقل بین‌المللی (ppw) که مجاور راه‌آهن مالک است. در موارد دیگر جهت تحویل واگن بایستی توافق راه‌آهن مالک کسب گردد.
16ـ6 ـ جهت حمل و نقل بین‌المللی اساساً واگنهای موردنیاز از سوی راه‌آهن فرستنده بار عرضه می‌شوند. واگنهای عرضه شده با برچسبهای مطابق فرم پاراگراف 15ـ2ـ این مقررات مجهز شده و با برگه‌های مطابق پیوست شماره 19 مقررات استفاده از واگنها در حمل و نقل بین‌المللی (ppw) همراهی می‌شوند.
این واگنها به راه‌آهنهای مجاور بدون برچسب و برگه‌های همراه تحویل می‌شوند. واگنها با شرایطی که بین راه‌آهن مالک و راه‌آهن درخواست کننده توافق می‌شود بکار گرفته می‌شوند. اگر واگنهای عرضه شده خالی به محل موردنظر سیر کرده و خالی به‌راه‌آهن مالک برگردانده شوند راه‌آهن درخواست کننده بایستی در مقابل حرکت خالی واگنها به کلیه راه‌آهنهای شرکت‌کننده در حمل خالی واگنها خسارات واگن ـ کیلومتر را مطابق پاراگراف 6 پیوست 46 مقررات استفاده از واگنها در حمل و نقل بین‌المللی (ppw) پرداخت کند. مسافت طی شده با بار توسط این واگنها از کل مسافت حرکت خالی کسر می‌شوند. واگنهای عرضه شده بایستی در کوتاهترین مسیرها حرکت کنند. در محاسبات کرایه حرکت خالی واگنها، مبنای محاسبات طول کوتاهترین مسیر می‌باشد.
16ـ7ـ راه‌آهنهای اعضای قرارداد مقررات استفاده از واگنها در حمل و نقل بین‌المللی (ppw) می‌توانند واگنها را به یکدیگر اجاره دهند.
شرایط اجاره، علامتگذاری واگنهای اجاره شده و شرایط دیگر در توافقنامه‌های فیمابین تعیین می‌گردند. وقتی که این واگنها جهت اجاره اعزام می‌شوند و بعد از گذشت مدت اجاره به راه‌آهن مالک برگردانده می‌شوند بایستی مجهز به برچسبهای مطابق پاراگراف 158ـ2 این مقررات باشند و با فرم پیوست شماره 19 مقررات استفاده از واگنها در حمل و نقل بین‌المللی (ppw) همراهی شوند.
ماده هفده ـ برگرداندن واگنها
17ـ1ـ واگنهائی که جزو دارائیهای راه‌آهنها می‌باشند بعد از تخلیه به راه‌آهن مالک حتی‌المقدور با بار برگردانده می‌شوند. راه‌آهن استفاده‌کننده و یا راه‌آهن ترانزیت می‌توانند در موارد زیر واگنها را مجدداً بارگیری کنند. چنانچه مقصد بار:
17ـ1ـ1ـ تا ایستگاه راه‌آهن مالک و یا دورتر از آن در حالت عبور از راه‌آهن مالک باشد.
17ـ1ـ2ـ تا ایستگاهی که در نزدیکی راه‌آهن مالک قراردارد.
واگنهای کمرشکن را فقط با داشتن مجوز از راه‌آهن مالک می‌توان مجدداً بارگیری نمود. مجوز را توسط تلگراف با ذکر شماره واگن، تاریخ اعزام و تاریخ رسیدن به ایستگاه مقصد درخواست می‌کنند. راه‌آهن مقصد بار و یا راه‌آهنهای ترانزیت می‌توانند واگنهای خالی را جهت بارگیری به هر نقطه شبکه خود را با رعایت مفاد بند حاضر و همچنین پاراگرافهای شماره 16ـ3ـ2 و 16ـ3ـ3 این مقررات ارسال نمایند. واگنهای حاوی بار در برگشت به راه‌آهن مالک می‌توانند از هر ایستگاه مرزی عبور نمایند. واگنهائی که بوژیهای آنها تعویض گردیده و یا محورهای آنها عوض شده‌است بایستی به ایستگاه مرزی که آنجا تعویض انجام گرفته برگردانده شوند. اگر راه‌آهن واگنهای راه‌آهن دیگر را تحویل گیرد و سپس بوژیهای آنها را عوض کند و یا عرض محورها را تغییر دهد در برگشت این واگنها به‌راه‌آهن مالک نمایندگان طرف تحویل دهنده بایستی در بارنامه واگنها بنویسند:
« واگن با تعویض بوژی»
مخازن بصورت خالی و یا برچسبهایی که طرفهای ذینفع در مورد آنها به توافق می‌رسند برگردانده می‌شوند.
17ـ2ـ واگنهای خالی در برگشت به راه‌آهن مالک بایستی از همان ایستگاههای مرزی عبورکنند که از طریق آنها تحویل گرفته شده ‌بودند. با توافق طرفهای ذینفع واگنهای خالی را می‌توان از ایستگاههای مرزی دیگر برگرداند.
اگر واگنها طبق مفاد پاراگراف 17ـ1ـ2 این مقررات بارگیری شده‌اند راه‌آهن مقصد بعد از تخلیه واگنها بایستی آنها را به ایستگاه مرزی واردکننده ارسال نماید و یا از کوتاهترین مسیر به راه‌آهن مالک برگرداند.
اگر واگن برگشتی از کوتاهترین مسیر حرکت خالی داشته باشد که در بند 17ـ3 پیش‌بینی گردیده کرایه سیر خالی را راه‌آهن تخلیه کننده واگن که این سیر را بوجود آورده است پرداخت می‌کند. این قاعده شامل واگنهای راه‌آهنهای غیر عضو قرارداد مقررات استفاده از واگنها در حمل و نقل بین‌المللی (ppw) نیز می‌شود.
17ـ3 اگر واگن خالی برگشتی به راه‌آهن مالک مسیر طولانی‌تر از سیر با بار را طی کند و یا از راه‌آهنی بگذرد که در حمل و نقل واگن با بار شرکت نکرده بود، راه‌آهنی که از آن واگن خالی عبور می‌کند کرایه مسیر خالی را دریافت می‌کند. این کرایه را راه‌آهنی که به تقصیر آن، واگن خالی حرکت کرده‌است پرداخت می‌نماید.
جبران سیر خالی جهت هر واگن کیلومتر مطابق پاراگراف 6 پیوست 46 مقررات استفاده از واگنها در حمل و نقل بین‌المللی (ppw) محاسبه می‌شود. در محاسبات بر واگن حاوی بار از راه‌آهن پرداخت کننده کسر می‌شود. سیر واگنهای خالی که بایستی جبران شوند در فرم پیوست 12 مقررات استفاده از واگنها در حمل و نقل بین‌المللی (ppw) در نظر گرفته می‌شود. این فرم تنها در مواردی تنظیم می‌شود که اختلاف سیر واگن خالی نسبت به سیر واگن حاوی بار بیش از 50کیلومتر باشد.
این فرم همراه با صورتحساب استفاده از واگن به راه‌آهن مالک فرستاده می‌شود. راه‌آهن مالک بعد از محاسبه سیر خالی واگنها، فرم پیوست 12 مقررات استفاده از واگنها در حمل و نقل بین‌المللی (ppw) را ظرف مدت چهارماه به راه‌آهن درخواست‌کننده جبران برمی‌گرداند.
فرم پرشده مبنای محاسبات جهت دریافت وجه از راه‌آهن مقصر می‌گردد. اگر راه‌آهن مقصر درطی مدت دو ماه اعتراض نکند صورتحساب قابل قبول به شمار می‌آید.
اینگونه خسارات تنها در مواردی پرداخت می‌شود که سیر واگن خالی جبران نشده بیش از 50 کیلومتر باشد اگر در برگشت واگن خالی متعلق به راه‌آهن غیر عضو قرارداد مقررات استفاده از واگنها در حمل و نقل بین‌المللی (ppw) بین راه‌آهنهایی که از این مقررات استفاده نمی‌کنند مسئله سیر خالی بوجود آمده‌است که بایستی مبلغ آن پرداخت شود و توافقنامه‌ای نیز در این خصوص وجود نداشته باشد پرداخت به عهده راه‌آهن مقصر در سیر خالی می‌باشد.
17ـ4ـ در موارد ضروری راه‌آهن مالک حق دارد برگشت فوری واگنهای خود را درخواست‌ کند در این موارد راه‌آهن استفاده‌کننده می‌تواند واگنها را فقط به مقصد راه‌آهن مالک و یا راه‌آهن ترانزیت در مسیر راه‌آهن مالک بارگیری کند. اگر باری وجود نداشته‌باشد واگنهای خالی فوراً به راه‌آهن مالک برگردانده می‌شوند. استفاده از این واگنها در حمل و نقل داخلی ممنوع است.
اگر ضرورت برگشت فوری واگنها برطرف شده باشد راه‌آهن درخواست کننده بایستی راه‌آهنهای ذینفع را مطلع سازند.
ماده هجده ـ نگهداری و تعمیرات جاری واگنها
18ـ1 بازدیدها و تعمیرات‌دوره‌ای واگنها طبق دستورالعملهای راه‌آهن‌مالک انجام می‌گیرد.
در مورد واگنهای استیجاری مطابق دستورالعمل‌های راه‌آهنی که به آنها تعلق دارند انجام می‌پذیرد.
18ـ2ـ سرویس جاری واگنها (بازدیدهای فنی، تعمیرات جاری، روغن‌کاری قطعات) و رفع نواقصی که در نتیجه بهره‌برداری بوجود آمده‌اند توسط و به حساب راه‌آهنی که واگنها بر روی آن قرار دارند انجام می‌گیرد. از جمله تعویض بولبرینگها، در تعمیرات بایستی از مواد و قطعات یدکی با کیفیت خوب استفاده گردد. تغییرات در ساختمان واگنها منع می‌شود.
واگنهای از ریل خارج شده حتی اگر ظاهراً آسیب هم ندیده باشند بایستی مورد بازدید قرار گیرند. محورهای واگنها با چرخهای مربوطه که از ریل خارج شده‌اند بایستی بوسیله شابلونها حداقل در سه نقطه با زاویه‌های صدوبیست درجه در فاصله بین وجه داخلی طوقه چرخها اندازه‌گیری شوند. بعد از هر اندازه‌گیری واگنها به میزان یک سوم طول دایره چرخها جابجا می‌شوند. اگر اختلاف اندازه‌ها برای محورهای با بولبرینگهای لغزشی بیش از چهار میلیمتر و برای محورهای با بولبرینگهای رولر دو میلیمتر باشد محورها و چرخها را بایستی تعویض کرد. راه‌آهنی که سر محور را بیش از حد تراش داده‌باشد بایستی بر روی جعبه یاتاقان با رنگ سفید علام ضربدر بزند. تعمیر جعبه یاتاقانهای رولبرینگی توسط راه‌آهن استفاده‌کننده منع می‌شود. جهت تراش چرخ می‌توان دریچه جعبه یاتانها را باز کرد.
در موارد ضروری می‌توان محورهای واگنها را با یاتاقانهای رولبرینگی از راه‌آهن مالک درخواست نمود. اگر راه‌آهن استفاده‌کننده نتواند واگن را تعمیر کند آن را برای تعمیر به‌راه‌آهن مالک می‌فرستد. تعمیرات به حساب راه‌آهن استفاده‌کننده مطابق فهرست بهای مندرج در پیوست16 مقررات استفاده از واگنها در حمل و نقل بین‌المللی (ppw) انجام می‌گیرد.
18ـ3ـ در موارد آسیب‌دیدگی شدید واگن در حد تعمیرات اساسی، راه‌آهن مالک آن را به حساب راه‌آهن استفاده‌کننده انجام می‌دهد.
بهای تعمیرات بر مبنای قیمت تمام شده اما حداکثر در حد 60% زیر ارزش واگن تازه محاسبه می‌گردد. واگن آسیب‌دیده بایستی توسط راه‌آهن استفاده‌کننده به حساب خود تا حدی تعمیر شود که بتواند تا راه‌آهن مالک سیر نماید.
اگر راه‌آهن استفاده‌کننده نتواند واگن را طوری تعمیر کند که بر روی چرخهای خود به راه‌آهن مالک برسد، باید واگن آسیب دیده را بر روی کفی (پلاتفرم) بارگیری‌کرده و به‌همراه بارنامه مطابق فرمی که طرفهای ذینفع در توافقنامه‌ها دارند به راه‌آهن مالک ارسال کند. کرایه‌ای بابت حمل واگن آسیب‌دیده دریافت نمی‌شود. بین راه‌آهنهای اروپائی با عرض 1435 میلیمتر و راه‌آهنها با عرض 1520 میلیمتر قراردادهای زیر وجود دارد.
18ـ3ـ1ـ در موارد آسیب دیدگی واگن و یا بوژی تا حد تعمیرات اساسی، تعمیرات توسط راه‌آهن مالک و به حساب راه‌آهن استفاده‌کننده انجام می‌گیرد. ارزش تعمیرات واگن و یا بوژی مطابق پیوست 16 مقررات استفاده از واگنها در حمل و نقل بین‌المللی (ppw) اما حداکثر در حد 60% قیمت واگن و یا بوژی نو مطابق پیوست 16 مقررات استفاده از واگنها در حمل و نقل بین‌المللی (ppw) محاسبه می‌شود.
واگن با آسیب‌دیدگی شدید بایستی به حساب راه‌آهن استفاده‌کننده تا حدی تعمیر شود که خود را به راه‌آهن مالک برساند.
اگر راه‌آهن استفاده‌کننده نتواند واگن را طوری تعمیر کند که بر روی چرخهای خود به راه‌آهن مالک برسد، واگن و یا بوژی آسیب‌دیده را برروی واگن کفی (پلاتفرم) بارگیری کرده و به همراه بارنامه مطابق فرمی که طرفهای ذینفع در توافقنامه‌ها دارند به‌راه‌آهن مالک ارسال می‌کند. کرایه‌ای بابت حمل واگن آسیب‌دیده و یا بوژی دریافت نمی‌شود.
18ـ4ـ اگر واگن و یا بوژی طوری آسیب دیده باشد که شکی بین اقتصادی بودن تعمیر و یا از دور خارج کردن آن و یا برگشت آن به راه‌آهن مالک وجود داشته باشد مسئله با توافق راه‌آهن مالک حل و فصل می‌شود.
در این مورد راه‌آهن استفاده‌کننده میزان و نوع خسارت وارده بر واگن و یا بوژی را به راه‌آهن مالک اطلاع می‌دهد. واگن و یا بوژی و یا قطعات آنها فقط با توافق راه‌آهن مالک برگردانده می‌شوند.(1)
18ـ7ـ در موارد آسیب قطعات استاندارد (محورها با چرخها، ورقهای کمک فنرها، تامپونها، گیره‌های قلابها، قلابهای زنجیری) که توسط راه‌آهن مالک با حرف « یو» علامتگذاری شده‌اند، راه‌آهن استفاده کننده می‌تواند آنها را با قطعات یدکی استاندارد خود جایگزین کند. اگر راه‌آهن استفاده کننده محورها و چرخهای آسیب دیده را جایگزین می‌کند واگن بایستی با برچسب مطابق پیوست 15a مقررات استفاده از واگنها در حمل و نقل بین‌المـللی (ppw) تجـهیز گـردد. در موارد جایگـزین کردن قطعات استانـدارد نیـازی به برچسب نمی‌باشد.
قطعه آسیب دیده تعویض شده بایستی به راه‌آهن مالک برگردانده شود. راه‌آهن مالک در اولین تعمیر محورها و چرخهای بیگانه را تعویض می‌کند اما قطعات استاندارد غیر فابریک قبل از اولین بازدید کلی تعویض می‌شوند. قطعات استاندارد برگشتی هر سه ماه یکبار مجاناً به آدرسهای مطابق پیوست 9 مقررات استفاده از واگنها در حمل و نقل بین‌المللی (ppw) برگردانده می‌شود.
قطعات استاندارد آسیب دیده همراه بارنامه فرم که در توافقنامه‌های موجود بین طرفهای ذینفع ارسال می‌شوند در ستون « اسم بار» تعداد و نوع قطعات استاندارد و شماره واگن مربوطه درج می‌شود. طرف گیرنده ورود قطعات را ثبت نموده و فرم را با تائید به راه‌آهن فرستنده بر می‌گرداند.
در موارد وجود اختلاف در ارزش قطعات تعویضی، راه‌آهن تامین‌کننده حق درخواست جبران دارد. راه‌آهن تامین‌کننده، تعداد قطعات را که راه‌آهن دیگر دریافت کرده است از قطعات استاندارد ارسالی کسر کرده و جبران را بر مبنای فهرست بهای وارده در پیوست 16 مقررات استفاده از واگنها در حمل و نقل بین‌المللی (ppw) محاسبه می‌کند.
راه‌آهن بستانـکار تـا اول ژوئن (2) هر سال صورتحـساب (فاکتور) طلـبهای خـود را به راه‌آهن بدهکار می‌فرستند. راه‌آهن بدهکار در مدت سه ماه نظر خود را در این مورد اعلام می‌کند، در غیر اینصورت، صورتحساب قبول شده به شمار می‌آید.
اگر راه‌آهن استفاده کننده در انبار خود قطعات استاندارد مربوطه را ندارد و یا نیازی به قطعات استاندارد نمی‌باشد بایستی مطابق پاراگراف 18ـ 8 عمل کرد.
18ـ 8 ـ در موارد ضروری قطعات یدکی مورد نیاز جهت واگنهای آسیب‌دیده را می‌توان طبق پیوست 18 مقررات استفاده از واگنها در حمل و نقل بین‌المللی (ppw) و آزادرسهای مندرج در پیوست 9 مقررات استفاده از واگنها در حمل و نقل بین‌المللی (ppw) از راه‌آهن مالک درخواست نمود. در این درخواست اسامی و ابعاد قطعات یدکی (اگر نیاز است کروکی قطعات) شماره و نوع واگن آسیب دیده راه‌آهن مالک واگن و همچنین آدرس درخواست کننده نوشته می‌شود.
در خواستهای مربوط به محورها و چرخها بایستی نوع محور، قطر چرخها، ابعاد سرمحورها و فاصله بین وسط دو سر محور محورها نوشته شوند. اگر بر روی واگنها با عرض 1435 میلیمتر که دارای علامتهای « MC و RIV» نیز می‌باشند قطعات غیر فابریک (محور و چرخها، کمک فنرها، تامپون، سرقلاب، قلاب زنجیری) دارای علامت «U» نصب شده‌باشد دلیلی جهت قبول نکردن واگنها در ایستگاههای مرزی نیست. امتناع از قبول کردن واگن در مواردی امکان‌پذیر است که راه‌آهن تحویل دهنده بخواهد واگنهای خود را بر روی چرخهای غیر فابریک تحویل دهد.
18ـ 9ـ قطعات یدکی مانند محورها، چرخها، فنرها، فنرهای حلزونی، بوژیها، جعبه یاتاقانها، یاتاقانها، تامپونها، قلابهای اتوماتیک که از طرف راه‌آهن مالک جهت واگنهای تعمیری ارسال می‌شوند بایستی سالم باشند و نیازی به عملیات اضافی بر روی آنها نباشد این قطعات مجاناً واگذار می‌شوند. قطعات یدکی دیگر جهت تعمیر واگنها توسط راه‌آهن مالک و به حساب راه‌آهن استفاده کننده واگذار می‌شوند.
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
(1) آنچه مربوط می‌شود به آسیب‌ بوژیها شامل راه‌آهنهای جمهوری خلق چین، جمهوری کره دموکراتیک و مغولستان نمی‌شود.
(2) اول ژوئن تاریخ مسیحی مطابق با 11 خرداد شمسی می‌باشد (مترجم)
محورها، چرخها، فنرها، فنرهای حلزونی، بوژیها، جعبه یاتاقانها، یاتاقانها، تامپونها، قلابهای اتوماتیک آسیب‌دیده صرف‌نظر از وضعیت آنها به راه‌آهن مالک برگردانده می‌شوند.
قطعات آسیب‌دیده دیگر به راه‌آهن مالک برگردانده نمی‌شوند. قطعات آسیب دیده از همان ایستگاههای مرزی برگردانده می‌شوند که قطعات سالم جایگزین عبور کرده بودند.
اگر قطعات آسیب‌دیده به راه‌آهن مالک برگردانده نشوند راه‌آهن مالک 60% ارزش قطعات سالم را دریافت می‌کند. این مبلغ توسط راه‌آهنی که نتواند تحویل قطعات مذکور را به اثبات برساند پرداخت می‌گردد. بر روی قطعات ارسالی به راه‌آهن مقصد با رنگ روغنی علامت راه‌آهن مالک، شماره واگن که این قطعات برای آن فرستاده می‌شوند، مقصد (ایستگـاه و راه‌آهـن مقصد) نوشتـه می‌شوند. بر روی قطـعات آسیب‌دیده اعـزامی به راه‌آهن مالک با رنگ قرمز روغنی علامت راه‌آهن مالک، شماره واگنی که از آن قطعات برداشته‌شده‌است و مقصد (ایستگاه و راه‌آهن مقصد) نوشته می‌شوند.
اگر بخاطر کمبود جا این علامتها را نتوان بر روی قطعه نوشت، بر روی پلاک فلزی نوشته و به قطعه متصل می‌کنند.
بابت گم شدن قطعات یدکی که برای تعمیر واگنها فرستاده می‌شوند و به راه‌آهن مقصد نمی‌رسند بایستی خسارت پرداخت گردد. خسارت را راه‌آهن گم‌کننده قطعات و یا راه‌آهنی که نمی‌تواند تحویل قطعات را اثبات کند پرداخت می‌نماید.
18ـ10ـ قطعات یدکی مجاناً و حتی‌المقدور با سرعتهای حمل می‌شوند. در برگشت قطعات آسیب‌دیده با سرعت کم و مجاناً به آدرسهای وارد در پیوست 9 مقررات استفاده از واگنها در حمل و نقل بین‌المللی (ppw) فرستاده می‌شوند. قطعات یدکی و قطعات آسیب‌دیده بدون مجوز ورود و خروج و بدون دریافت عوارض گمرکی و غیره حمل می‌شوند.
اعزام قطعات یدکی و قطات آسیب‌دیده با تنظیم بارنامه مطابق فرمی که بین طرفهای ذینفع در مورد آنها به توافق رسیده‌اند انجام می‌گیرد. در فرم مربوطه در ستـون « اسم بار» جمله زیر « بار از هرگونه عوارض گمرکی ورود، خروج و ترانزیت آزاد می‌باشد» نوشته می‌شود. علاوه براین شماره و نوع واگن که جهت آن قطعات اختصاص دارند و یا شماره واگن که از آن قطعه آسیب دیده برداشته شده‌است در فرم نوشته می‌شود.
قطعات یدکی واگنهای استیجاری مطابق پاراگراف 23ـ 5 درخواست می‌شود.
مسئولیت جهت سالم بودن دیگهای مخازن استیجاری، آرماتور آنها، سوپاپهای اطمینان و دیگر تجهیزات برعهده مالک مخازن استیجاری می‌باشد.
ماده نوزده ـ پرداخت خسارت بابت واگنهای گم شده
19ـ1ـ واگنهائی که آسیب‌های شدید دیده‌اند و بایستی از دور خارج شوند و همچنین واگنهائی که طی شش ماه به دلایل دیگر به راه‌آهن مالک برگردانده نشده‌اند جزو واگنهای گم شده به حساب می‌آیند.
19ـ2ـ راه‌آهنی که واگن را گم کرده است راه‌آهن مالک را توسط تلگرام با ذکر شماره واگن و دلیل گم‌شدن آن مطلع می‌سازد. جهت واگنهائی که فاقد کدگذاری دوازده‌گانه هستند در تلگرام نوع واگن، تعداد محورهای آن، وزن خالی، سال ساخت و نام راه‌آهن مالک نوشته می‌شوند.
19ـ3ـ برای واگن گم شده، راه‌آهن استفاده‌کننده به راه‌آهن مالک قیمت واگن نو را مطابق پیوست ب16 مقررات استفاد از واگنها در حمل و نقل بین‌المللی (ppw) پرداخت می‌کند. با توافق طرفین ذینفع، جبران خسارت می‌تواند بصورت جایگزینی با واگن از نوع مشابه انجام گیرد.
اگر با توافق راه‌آهن مالک، واگن آسیب‌دیده توسط راه‌آهن استفاده کننده به راه‌آهن مالک فرستاده شود و سپس راه‌آهن مالک واگن آسیب‌دیده را از دارائیهای خود حذف کند، راه‌آهن استفاده‌کننده 85% ارزش واگن نو را مطابق پیوست ب16 قسمت دو مقررات استفاده از واگنها در حمل و نقل بین‌المللی (ppw) به راه‌آهن مالک پرداخت می‌کند.
بین راه‌آهنهای اروپائی با عرض 1435 میلیمتر و راه‌آهنهای با عرض 1520 میلیمتر دستورالعملهای زیر بکار گرفته می‌شوند:
19ـ3ـ1ـ جهت واگن گم شده راه‌آهن استفاده‌کننده به راه‌آهن مالک بایستی مبالغی را که در زیر تعیین می‌گردد پرداخت کند:.
19ـ3ـ1ـ1ـ مطابق پاراگراف ب16 قسمت اول مقررات استفاده از واگنها در حمل و نقل بین‌المللی (ppw) وزن خالی در ارزش یک کیلوگرم واگن مشابه تازه ضرب می‌شود. برمبنای توافق طرفهای ذینفع واگن گم شده را می‌توان با واگن مشابه دیگر تعویض کرد.
19ـ3ـ1ـ2ـ از مبلغ پرداختی که در بند 19ـ3ـ1ـ1 تعیین گردیده ارزش محورها و چرخهای برگردانیده شده صرف نظر از وضعیت آنها کسر می‌شوند. در این صورت ارزش آنها مانند نو منظور می‌گردد.
19ـ3ـ1ـ3ـ جهت قطعات برگشتی دیگر بر مبنای توافقنامه، یک ششم ارزش محاسبه شده در بندهای 19ـ3ـ1ـ1 و 19ـ3ـ1ـ3 منظور نمی‌شوند.
19ـ3ـ1ـ4ـ اگر به راه‌آهن مالک قطعات واگن برگردانده شود هزینه‌ها مطابق بندهای 19ـ3ـ1ـ2 و 19ـ3ـ1ـ3 درنظر گرفته نمی‌شود.
19ـ3ـ1ـ 5 ـ از نتایج محاسبات جهت هرسال عمر واگن 4% از بابت استهلاک کسر می‌گردد ولی این مبلغ نبایستی از 80% قیمت نو بیشتر باشد. سال ساخت و سال آسیب‌دیدگی روی هم رفته معادل یک سال در نظر گرفته می‌شوند.
19ـ4ـ اگر شش ماه از تحویل واگن از راه‌آهن مالک به راه‌آهن دیگر بگذرد راه‌آهن مالک صورتحساب جهت واگن گم شده را به راه‌آهن گم‌کننده واگن ارائه می‌دهد.
بین راه‌آهنهای اروپائی با عرض 1435 میلیمتر و راه‌آهنهای با عرض 1520 میلیمتر دستورالعملهای زیر وجود دارد:
19ـ4ـ1ـ اگر واگن باری طی شش ماه بعد از تحویل، به راه‌آهن مالک برگردانده نشود، راه‌آهن مالک به راه‌آهن استفاده کننده که واگن را برنگردانده صورتحسابی را معادل ارزش واگن مطابق بند 19ـ3ـ1 ارائه می‌دهد.
19ـ 5 ـ محاسبات مربوط به حق استفاده از واگن از لحظه ارسال اظهاریه مبنی بر گم‌شدن واگن به راه‌آهن مالک در مورد گم‌شدن واگن و یا مرور شش ماه مذکور فوق قطع می‌شود.
19ـ6 ـ اگر واگن گم شده در عرض یک سال بعد از گم شدن پیدا شود و به راه‌آهن مالک برگردانده شود، راه‌آهن مالک مبلغ دریافتی را با کسر 6% عودت می‌دهد. کسری از لحظه گم‌شدن واگن تا لحظه تحویل آن به راه‌آهن مالک محاسبه می‌گردد.
19ـ7ـ مقررات مربوط به گم شدن واگن استیجاری در پاراگراف 23ـ6 آمده‌است. نحوه محاسبات جهت گم‌شدن واگنها و آسیبهای وارده بر آنها در پاراگرافهای 23ـ 8 و 23ـ 9 آمده است.
ماده بیست ـ محاسبات حق‌الاستفاده واگنها
20ـ1ـ راه‌آهن گیرنده واگنهای متعلق به راه‌آهن دیگر جهت استفاده از واگنهای مذکور بایستی متناسب با مدت استفاده مبالغی مطابق نرخهای ذکر شده در پاراگرافهای 7و8 پیوست شماره 46 مقررات استفاده از واگنها در حمل و نقل بین‌المللی (ppw) پرداخت کند. در ارتباط با تعویض بوژی در موارد استفاده از بوژیهای راه‌آهن دیگر، راه‌آهن مالک واگن به راه‌آهن مالک بوژی برای هر بوژی مبلغ 15% از فهرست بهای استفاده از واگنها را می‌پردازد، (پاراگراف 12 پیوست 46 مقررات استفاده از واگنها در حمل و نقل بین‌المللی (ppw)) که این مبلغ نباید بیش از 30% جهت هر واگن صرف‌نظر از تعداد محورهای آن باشد. این مبلغ از لحظه تحویل واگن تابرگشت آن مورد محاسبه قرار می‌گیرد.
20ـ2ـ مبنای محاسبات جهت استفاده از واگنها روز و یا سرعت می‌باشد. اگر مبنای محاسبات بین ‌راه‌آهنها به روز تعیین گردد روز تحویل و روز برگشت واگن روی هم‌رفته معادل یک روز منظور می‌شود.
اگر واگن تحویل شده همان روز برگردانده شود مبلغ استفاده از واگن یک روز محاسبه می‌گردد. این امر شامل واگنهائی که در روز چند بار رفت و برگشت داشته‌اند نیز می‌شود. اگر مبنای محاسبات جهت استفاده از واگنها به ساعت منظور می‌شود محاسبات از ساعت بعد از تحویل شروع و با ساعت بعد از برگشت تمام می‌شود. (بطور مثال از ساعت 00/23 تا 59/23، ساعت 24 منظور می‌گردد، از ساعت 00/0 تا ساعت 59/0 ساعت یک منظور می‌شود.
در موارد بروز اختلاف در محاسبات طرف تحویل دهنده و طرف تحویل گیرنده داده‌های طرف گیرنده در صورت اثبات مورد قبول می‌باشد.
20ـ3ـ راه‌آهن استفاده کننده در موارد زیر از پرداخت حق‌الاستفاده از واگنها معاف می‌باشد.
20ـ3ـ1ـ تا ده روز در موارد قطع حرکت قطارها به دلایل بروز حوادث غیرمترقبه که استفاده از خط دیگر را نیز غیرممکن می‌سازد. در این مواقع راه‌آهن استفاده‌کننده از پرداخت غرامت تاخیر برزنتها نیز معاف می‌باشد. این موضوع توسط تلگرام تائید می‌گردد.
20ـ3ـ2ـ درمواردی که تاخیر واگنها به تقصیر راه‌آهن مالک اتفاق می‌افتد که این نیز در بارنامه‌های واگنها قید می‌شود و تلگرامهای عدم قبول واگنها آن را تائید می‌کند.
20ـ3ـ3ـ در موارد که تاخیر واگنها به تقصیر راه‌آهن تحویل گیرنده اتفاق می‌افتد در اینصورت راه‌آهنی که از قبول واگن امتناع ورزیده است بایستی مبلغی را که راه‌آهن استفاده کننده بابت کل زمان عدم قبول واگن به راه‌آهن مالک پرداخت نموده‌است، بپردازد. این مسئـله با درج یادداشتـهای مربوطه در فهرست واگنی و تلگرافـهای مربوط به امتناع از قبول قطار تائید می‌گردد.
20ـ3ـ4ـ در موارد بکارگیری واگنهای خالی جهت تامین فاصله حفاظ و یا جهت تامین فشار ترمز (چنانچه این واگنها به هیچ‌وجه بارگیری نمی‌شوند و حرکت آنها در توافقنامه‌ها بین طرفهای ذینفع پیش‌بینی گردیده‌باشد)، جهت بکارگیری واگنهای خدماتی که پرسنل (رئیس قطار، ترمزبان، واگن‌بان و غیره) را حمل می‌کنند، جهت بکارگیری واگنهای اختصاصی توریستی اگر بین طرفین در این مورد توافقنامه‌ای وجود دارد که این مسئله در بارنامه‌های مربوطه واگنها با تائید قید می‌شود.
20ـ3ـ 5 ـ در موارد تعمیر واگنها از روزدرخواست قطعات یدکی تا رسیدن آنها از راه‌آهن مالک این موضوع به وسیله درخواست ارسال قطعات یدکی در بارنامه‌ها تائید می‌شود.
20ـ3ـ6 ـ در موارد آسیب دیدگی شدید واگن، از روز ارسال تلگرام به راه‌آهن مالک، این امر به وسیله تلگرام در مورد واگن آسیب‌دیده تائید می‌شود.
در مواردی که راه‌آهن استفاده کننده در بعضی از روزها شامل معافیت از پرداخت مطابق پاراگرافهای20ـ3ـ1 و 20ـ3ـ2 و 20ـ3ـ 5 این قسمت‌بوده، جهت محاسبه حق استفاده از کل روزهای استفاده شده، روزهای معافیت از پرداخت را کسر نموده و برای بقیه روزها صورتحساب ارائه می‌کند. در مواردیکه تعداد روزهای کل با روزهای معاف شده از پرداخت برابر باشد مبلغ حق‌الاستفاده بابت یک روز مطابق فهرست بها دوره اول حساب می‌شود.
20ـ3ـ7ـ بین راه‌آهنهای اروپائی با عرض 1435 میلیمتر و راه‌آهنهائی با عرض 1520 میلیمتر برای موارد زیر چنین مقرراتی در نظر گرفته شده‌است:
20ـ3ـ7ـ1ـ تا ده روز در موارد قطع حرکت قطار به دلایل بروز حوادث غیرمترقبه که استفاده از خط دیگر را نیز غیر ممکن می‌سازد. در این مواقع راه‌آهن استفاده کننده، از پرداخت غرامت تاخیر برزنتها نیز معاف می‌باشد. این موارد توسط تلگرام تائید می‌گردد.
20ـ3ـ7ـ2ـ در مواردیکه تاخیر واگنها به تقصیر راه‌آهن مالک و یا راه‌آهن گیرنده انجام می‌گیرد. در این موارد راه‌آهنی که باعث تاخیر شده‌است غرامت کل تاخیر را به راه‌آهن مالک پرداخت‌می‌کند. این امر در بارنامه واگن قیدمی‌شود و توسط‌تلگرامهای عدم‌قبول، تائید می‌گردد.
بارنامه مطابق فرم پیوست16 مقررات استفاده از واگنها در حمل و نقل بین‌المللی (ppw) که در سه نسخه تنظیم می‌گردد مبنای محاسبات می‌شود. در این فرم شماره واگنها و مدت تاخیر نوشته می‌شود که یک نسخه آن به حسابداری راه‌آهن مقصد مطابق مقررات محاسبات در حمل و نقل بین‌المللی مسافر و بار ارسال می‌گردد.
20ـ3ـ7ـ3ـ در موارد تعمیر واگنها بدون درخواست قطعات یدکی، از روز بعد از جداشدن واگن از قطار تا روز بهره‌برداری مجدد معافیت از پرداخت حق استفاده از واگنها منظور می‌گردد اما این مدت نباید بیش از هفت روز باشد این امر توسط اظهاریه در مورد حذف واگن از بهره‌برداری مطابق پیوست 43 مقررات استفاده از واگنها در حمل و نقل بین‌المللی (ppw) تائید می‌شود.
20ـ3ـ7ـ4ـ در موارد بکارگیری واگنهای خالی به‌عنوان حائل یا حفاظ و یا جهت تامین فشار ترمز (اگر این واگنها تنها بین ایستگاههای مرزی رفت و آمد می‌کنند و به‌هیچ‌وجه بارگیری نمی‌شوند و حرکت آنها در توافقنامه‌ها بین طرفهای ذینفع پیش‌بینی گردیده است)، جهت بکارگیری واگنهای خدماتی که پرسنل (رئیس قطار، واگن بان و تکنسین واگن) را حمل می‌کنند، جهت بکارگیری واگنهای اختصاصی توریستی اگر بین طرفین در این مورد توافقنامه‌هائی وجود دارد که این امر در بارنامه مربوطه قید می‌شود.
20ـ3ـ7ـ 5 ـ جهت واگنهای تعمیری که برای آنها قطعات یدکی درخواست گردیده، از فردای روز واگذاری جهت تعمیر، تا روز رسیدن قطعات به علاوه دو روز این اقدام توسط اظهاریه مطابق پیوست 43 مقررات استفاده از واگنها در حمل و نقل بین‌المللی (ppw) در مورد حذف واگن از بهره‌برداری و فرم درخواست قطعات یدکی تائید می‌شود.
20ـ3ـ7ـ6 ـ واگنها با آسیبهای سنگین از روز آسیب‌دیدگی. این موضوع باید توسط راه‌آهن استفاده کننده بوسیله تلگرام تائید شود.
20ـ3ـ7ـ7ـ در مواردیکه در چارچوب کمکهای متقابل، واگنها دو روز قبل از وقت مقرر تحویل داده شود. این موارد توسط فرم مربوط و تلگرام تائید می‌شود.
20ـ3ـ7ـ 8 ـ در موارد قبول واگن با نواقص نامرئی که بعداً بارگیری و یا تخلیه آن امکان‌پذیر نمی‌شود و تشخیص این نواقص در حین تحویل در ایستگاه ممکن نمی‌گردد (پیوست11ـ آ مقررات استفاده از واگنها در حمل و نقل بین‌المللی (ppw)) این موضوع توسط صورتجلسه که در مورد وضعیت فنی واگن حاوی بار و خالی تنظیم می‌شود تائید می‌گردد.
در مواردیکه راه‌آهن استفاده کننده در بعضی از روزها شامل معافیت از پرداخت مطابق پاراگرافهای 20ـ3ـ7ـ 5 ـ و 20ـ3ـ7ـ1 و 20ـ3ـ7ـ2 این قسمت بوده، جهت محاسبه حق استفاده از کلیه روزهای استفاده شده، روزهای معاف شدن از پرداخت را کسر نموده و برای بقیه روزها صورتحساب صادر می‌کنند. در مواردیکه تعداد کل روزها برابر با روزهای معاف‌شده از پرداخت باشد حق استفاده جهت یک روز مطابق فهرست بها دوره اول حساب می‌شود.
20ـ3ـ 8 ـ قبل از 48 ساعت ـ بابت استفاده از واگنهای خالی متصل شده:
20ـ4ـ هر راه‌آهن حق دارد مطابق پاراگراف 17ـ4 از راه‌آهنهای عضو قرارداد مقررات استفاده از واگنها در حمل و نقل بین‌المللی (ppw) درخواست اعاده سریع واگنهای خود را نماید. این کار توسط مخابره تلگراف از طرف مالک واگن انجام می‌گیرد. در تقاضای برگشت واگنها، شماره واگنها در مواردی که فقط برگشت تعدادی از واگنها درخواست می‌شود و تاریخ شروع عملیات برگشت واگنها ذکر می‌شود را می‌توان هر سال و برای تعداد روزهای کمتر از نود روز استفاده نمود. در موارد عدم اجرا درخواست عودت سریع واگنها جهت استفاده از واگنها که در پاراگراف 20ـ1 پیش‌بینی شده‌است حق استفاده از روزی از دهم دو برابر محاسبه می‌شود.
این حق استفاده از روز دریافت اظهاریه توسط راه‌آهن استفاده کننده شروع و با اظهاریه لغو درخواست عودت سریع واگنها تمام می‌شود. راه‌آهنی که اظهاریه عودت سریع واگنها را دریافت می‌کند تاریخ دریافت اظهاریه را به راه‌آهن درخواست کننده اعلام می‌کند (1).
20ـ 5 ـ محاسبه جهت واگنهای راه‌آهنهای بلغارستان، مجارستان، لهستان، رومانی و اسلواکی که به راه‌آهنهای بلاروس، گرجستان، قزاقستان، قرقیزستان، لیتوانی، لتونی، مولداوی، روسیه، اوکراین، تاجیکستان و استونی تحویل داده می‌شود در طول مدت حضور واگنها در این راه‌آهنها مستقیماً بین راه‌آهن مالک و راه‌آهن استفاده‌کننده انجام می‌گیرد.
به همین ترتیب محاسبات جهت واگنهای راه‌آهنهای بلاروسی، لیتوانی، لتونی، مولداوی، روسیه، اوکراین و استونی که به راه‌آهنهای بلغارستان، مجارستان، لهستان، رومانی، اسلواکی عبوری از راه‌آهنهای ذکر شده تحویل داده می‌شوند انجام می‌گیرد.
فصل سوم ـ واگنهای باری خصوصی
ماده بیست و یک ـ مقررات عمومی
21ـ1ـ در حمل و نقل بین‌المللی بکارگیری واگنهای باری خصوصی به عبارت دیگر واگنهائی گه متعلق به افراد حقیقی و یا حقوقی هستند که در یکی از راه‌آهنهای عضو قرارداد مقررات استفاده از واگنها در حمل و نقل بین‌المللی (ppw) ثبت شده‌اند و همچنین واگنهای راه‌آهنها که به شخص ثالث اجاره داده شده‌اند و واجد شرایط فنی مندرج در پیوست 5 مقررات استفاده از واگنها در حمل و نقل بین‌المللی (ppw) و دارای علامـت « پ» هستنـد مجاز مـی‌باشد. از این به بعد افراد حقیقی یا حقـوقی که در بالا به آنها اشاره شد « مالک واگن» و واگنهای باری استیجاری « واگنهای استیجاری» نامیده خواهندشد.
21ـ2ـ واگنهای استیجاری و واگنهائی که به اجاره داده شده‌اند بایستی شماره دوازده گانه داشته باشند و بر روی آنها علامت و نوشته‌های پیش‌بینی شده در پاراگراف 21ـ10 و قسمت دو از دهم پیوست 5 مقررات استفاده از واگنها در حمل و نقل بین‌المللی (ppw) و همچنین یادداشت پ581 مربوط به سازمان همکاری راه‌آهنها (osjd) باشد(2).
21ـ3ـ تصمیم‌گیری در مورد بکارگیری واگنهای استیجاری در حمل و نقل بین‌المللی با راه‌آهنی است که این واگنها نزد وی ثبت شده‌اند.
21ـ3ـ1ـ در مواردیکه مشخصات فنی واگنهای استیـجاری دارای انحرافاتی نسبـت به شرایط مندرج در پیوست 5 مقررات استفاده از واگنها در حمل و نقل بین‌المللی (ppw) باشد.
راه‌آهنی که در آن واگن استیجاری به ثبت رسیده است جهت شرایط سیر و مبادله آنها قبلاً بایستی توافقهای لازم را از سایر راه‌آهنهای ذیربط کسب نماید.
21ـ4ـ اگر واگنهائی که از طرف راه‌آهن به شخص ثالث اجاره داده شده‌اند براساس پاراگراف 21ـ1ـ می‌باشند، این واگنها بایستی مانند واگن استیجاری به اسم موجر ثبت و علامتگذاری شوند.
21ـ 5 ـ اگر به یک راه‌آهن، مجموعه واگنهای استیجاری جهت ثبت ارسال شوند که قبلاً در ناوگان راه‌آهن دیگر بوده‌اند، مسئله بایستی با توافق راه‌آهنی که قبلاً واگنها جزو ابواب جمعی آن به ثبت رسیده است باشد.
21ـ6 ـ راه‌آهنی که در آن واگن استیجاری به ثبت رسیده است بایستی هماهنگی‌های لازم را در مورد مسائل مربوط به آسیب‌دیدگی، تعمیرات، گم شدن واگن و قطعات آن و حذف آن از دارائی را با مالک واگن بعمل آورد.
21ـ7ـ مبلغی جهت حضور واگن استیجاری و واگن اجاره داده شده در راه‌آهن استفاده‌کننده پرداخت نمی‌شود.
ماده بیست و دو ـ تبادل واگنهای خصوصی
22ـ1ـ شرایط بکارگیری واگنهای خصوصی مطابق ماده 14 مقررات حاضر می‌باشد.
22ـ2ـ تحویل واگنهای خصوصی و امتناع از قبول آنها مطابق ماده 15 این مقررات انجام می‌گیرد.
ماده بیست و سه ‌ـ نگهداری واگنهای خصوصی (مسئولیت)
23ـ1ـ مقررات عمومی
23ـ1ـ1ـ به پاراگراف 18 این مقررات مراجعه شود.
در زمان حمل و نقل، نگهداری جاری واگنهای استیجاری بعهده راه‌آهنی می‌باشد که واگنها در خطوط راه‌آهن قرار دارند. شرایط نگهداری مشابه واگنهای خود راه‌آهن مذکور می‌باشد.
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
1ـ این پاراگراف شامل روابط بین راه‌آهنهای بلغارستان، مجارستان، لهستان، رومانی، اسلواکی از یک طرف و راه‌آهنهای بلاروسی، لیتوانی، لتونی، مولداوی، روسیه، اکراین و استونی از طرف دیگر به استثنای راه‌آهن بلغارستان نمی‌شود.
2ـ اجازه داده می‌شودکه تا تکمیل کدگذاری در راه‌آهنهای بلاروس، لیتوانی، لتونی، مولداوی، روسیه، اکراین و استونی واگنهای مخصوص و واگنهای به اجاره داده شده که کدهشت شماره‌ای داشته‌باشند مشخصه واگنهای خصوصی این راه‌آهنها وجود عدد5 در اول کدهشت شماره است. عدد دوم شماره نوع واگن رانشان می‌دهد: 2ـ مسقف، 6 ـ کفی مسطح، 7ـ مخزندار، 5 ـ یخچالها، 3و9ـ انواع دیگر
23ـ2ـ تمیز کردن، شستشو و ضدعفونی کردن
23ـ2ـ1ـ تمیزکردن، شستشو و ضدعفونی کردن واگنهای استیجاری مطابق ماده (15) این مقررات انجام می‌گیرد.
23ـ2ـ2ـ تمیز کردن داخل مخازن و واگنهای اختصاصی دیگر جزو وظایف راه‌آهنها نمی‌باشد.
23ـ3ـ قسمتهای بازشونده واگنهای استیجاری.
23ـ3ـ1ـ قسمتهای بازشونده واگنهای خصوصی به آن دسته از اجزای واگن اطلاق می‌شود که محکم به واگن نصب نشده‌اند و در بهره‌برداری بصورت موقت برداشته و سپس به محل خود برگردانده می‌شوند. فهرست این قطعات در ضمیمه 57 مقررات استفاده از واگنها در حمل و نقل بین‌المللی (ppw) آمده‌است.
23ـ3ـ2ـ قسمتهای واگنهای خصوصی بایستی دارای علامت مالک واگن و کد راه‌آهنی که در آن به ثبت رسیده‌اند باشند.
23ـ3ـ3ـ تعداد و نوع قسمتهای بازشونده واگنهای خصوصی در دو طرف واگن با علامتهای اختصاصی خود بایستی نوشته شوند. طبق ضمیمه مقررات استفاده از واگنها در حمل و نقل بین‌المللی (ppw) مسئولیت جهت فقدان و یا آسیب قطعات بازشونده واگنهای خصوصی فقط در مواردی بوجود می‌آید که آنها در دو طرف واگن درج شده‌اند و حل و فصل مسئله مطابق پاراگراف ماده 23ـ 8 ـ4 انجام می‌پذیرد. پرداخت خسارتها مطابق پاراگرافهای ماده‌های 23ـ 8 ـ1 و 23ـ 9ـ2 انجام می‌گیرد.
23ـ3ـ4ـ قطعات بازشونده واگنهای خصوصی بایستی مجدداً در محلهای تعیین شده خود قرار گیرند. اگر بار امکان دهد پایه‌های متحرکه در گیره‌های خود قرار می‌گیرند. زنجیرهای پایه‌های طرف مقابل بایستی به هم بسته شوند و یا به روش دیگر محکم شده‌باشند.
اگر بار امکان نمی‌دهد که قسمتهای بازشونده واگنهای استیجاری در محلهای خود نصب شوند آنها را داخل واگن طوری قرار می‌دهند که به سادگی به چشم دیده شوند.
آنها را بایستی طوری بست که گم نشوند و یا با افتادن از واگن ایمنی حرکت قطارها را به مخاطره نیندازند. اگر واگنهای خصوصی دارای جعبه‌های مخصوص جهت نگهداری پایه باشند پایه‌ها را در آنها قرار می‌دهند.
در زمان تحویل، نبود قطعات قابل برداشت واگنهای خصوصی و یا فقدان این قطعات که ایمنی حرکت قطارها را به مخاطره نمی‌اندازد، نباید دلیلی برای امتناع از قبول واگن گردد. کمبود قطعات قابل برداشت با تنظیم فرم پیوست2 مقررات استفاده از واگنها در حمل و نقل بین‌المللی (ppw) ثبت می‌شود که به امضای دو طرف می‌رسد.
واگن با برچسب طبق فرم ضمیمه 15a یا 15b مقررات استفاده از واگنها در حمل و نقل بین‌المللی (ppw) مجهز می‌گردد.
23ـ3ـ 5 ـ قطعات قابل برداشت نباید از واگن مربوطه جدا شوند. اگر آنها برداشته و جداشوند، راه‌آهنی که آنها را برداشته مجاناً قطعات را با تنظیم اسناد حمل بر طبق فرم موجود در موافقتنامه فیمابین راه‌آهن ذینفع به راه‌آهنی که واگن خصوصی در آن به ثبت رسیده‌است برگشت می‌دهد و مطابق آدرسهای مندرج در پیوست 9مقررات استفاده از واگنها در حمل و نقل بین‌المللی (ppw) ارسال می‌نماید. در نامه همراه قطعات، لیست قطعات و شماره واگنی که از آن قطعات برداشته شده‌است نوشته می‌شود.
23ـ3ـ6 ـ راه‌آهن استفاده کننده جهت گم‌شدن قطعات قابل برداشت واگنهای خصوصی، به راه‌آهنی که واگن خصوصی در آن به ثبت رسیده مبلغی به ارزش قطعات نو پرداخت می‌کند.
23ـ4ـ واگنهای استیجاری آسیب‌دیده، آسیبهای سنگین واگنهای استیجاری و یا بوژیها
23ـ4ـ1ـ واگنهای استیجاری آسیب دیده
23ـ4ـ1ـ1ـ اگر واگن خالی استیجاری آسیب‌دیده قابل بهره‌برداری بعدی نباشد و از قطار منفصل شود راه‌آهن استفاده‌کننده بایستی واگن را به حالت قابل حرکت درآورده و آن را برای حمل و نقل آماده سازد. واگنهای خالی استیجاری آسیب‌دیده که نمی‌توانند بر روی چرخهای خود حرکت کنند از این قاعده مستثنی هستند (رجوع به پاراگراف 23ـ4ـ2ـ2).

نوع : قانون

شماره انتشار : 18458

تاریخ تصویب : 1387/2/29

تاریخ ابلاغ :

دستگاه اجرایی : وزارت راه وترابری -

موضوع :

منبع : وب سایت قوانین دات آی آر (معاونت آموزش دادگستری استان تهران)

    

قانون های مرتبط

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.