×

رأی شماره 1496 هیأت عمومی دیوان عدالت اداری در خصوص عدم امکان احتساب خدمت آموزشیاری جهت تقلیل ساعات کار آموزشی

رأی شماره 1496 هیأت عمومی دیوان عدالت اداری در خصوص عدم امکان احتساب خدمت آموزشیاری جهت تقلیل ساعات کار آموزشی

رأی-شماره-1496-هیأت-عمومی-دیوان-عدالت-اداری-در-خصوص-عدم-امکان-احتساب-خدمت-آموزشیاری-جهت-تقلیل-ساعات-کار-آموزشی رأی شماره 1496 هیأت عمومی دیوان عدالت اداری در خصوص عدم امکان احتساب خدمت آموزشیاری جهت تقلیل ساعات کار آموزشی شماره هـ/86/175



تاریخ: 14/12/1386
شماره دادنامه: 1496
کلاسه پرونده: 86/175
مرجع رسیدگی: هیأت عمومی دیوان عدالت اداری.
شاکی: سازمان آموزش و پرورش استان مرکزی.
موضوع شکایت و خواسته: اعلام تعارض آراء صادره از شعب اول، چهارم و نوزدهم بدوی دیوان عدالت اداری.
مقدمه: الف ـ شعبه چهارم دیوان در رسیدگی به پرونده کلاسه 83/1277 موضوع شکایت خانم معصومه آزادمرزآبادی به طرفیت، سازمان آموزش و پرورش استان مرکزی اراک به خواسته، ایام خدمت در نهضت به جهت تقلیل ساعت کاری به شرح دادنامه شماره 3388 مورخ 11/2/1383 چنین رأی صادر نموده است، ... با عنایت به اینکه قبول سوابق به معنی قبولی تمام مزایا است و سوابق نامبرده مورد پذیرش واقع شده موجه می‎باشد، لذا شکایت وی را وارد دانسته و حکم به ورود شکایت شاکی صادر و اعلام می‎نماید. ب ـ شعبه چهارم دیوان در رسیدگی به پرونده کلاسه 84/2294 موضوع شکایت معصومه پرندپور به طرفیت سازمان آموزش و پرورش استان مرکزی به خواسته، احتساب ایام خدمت در نهضت سوادآموزی به جهت تقلیل ساعت کاری به شرح دادنامه شماره 1046 مورخ 6/3/1385 چنین رأی صادر نموده است،... با توجه به گواهی صادره از سوی نهضت سوادآموزی از سال 11/10/1362 تاکنون که سابقه تدریس شاکی بیش از 20 سال می‎باشد و جواب واصله دلیل و مدرک موجهی که خواسته شاکی را رد نماید ارائه ننموده است، و اینکه قبول سوابق به معنای قبولی تمام مزایا است و سوابق شاکی در نهضت گواهی شده است لذا شکایت وی را وارد دانسته و حکم به ورود شکایت شاکی صادر و اعلام می‎نماید. ج ـ شعبه اول دیوان در رسیدگی به پرونده کلاسه 84/3000 موضوع شکایت اعظم شیدی به طرفیت، سازمان آموزش و پرورش استان مرکزی اراک به خواسته، احتساب ایام خدمت در نهضت سوادآموزی به جهت تقلیل ساعت کاری به شرح دادنامه شماره 1707 مورخ 10/4/1385 چنین رأی صادر نموده است، نظر به اینکه تعیین حداقل ساعات تدریس متصدیان مشاغل آموزشی و اختیارات مربوطه با اصلاح قسمت آخر ماده 2 دستورالعمل نحوه احتساب تجربه آموزشی موضوع تبصره یک ماده یک آیین‎نامه اجرای طرح طبقه‌بندی مشاغل معلمان کشور به عهده وزیر آموزش و پرورش می‎باشد و با عنایت بـه اینکه حسب رأی وحدت رویه شماره 102 مـورخ 7/8/1370 هیأت عمومی دیوان عدالت اداری اقدامات وزارت آموزش و پرورش در موضوع مانحن فیه را تخلف ندانسته لذا شکایت شاکی را غیرموجه تشخیص حکم به رد آن صادر و اعلام می‎گردد. دـ شعبه نوزدهم دیوان در رسیدگی به پرونده کلاسه 84/2590 موضوع شکایت فرزانه هکی‌عرلقی به طرفیت، سازمان آموزش و پرورش استان مرکزی به خواسته، احتساب ایام خدمت آموزشیاری نهضت سوادآموزی جهت تقلیل ساعات کار به شرح دادنامه شماره 642 مورخ 31/3/1385 چنین رأی صادر نموده است،... از آنجا که مدت خدمت در سمت آموزشیاری نهضت سوادآموزی جهت تقلیل ساعات کار هفتگی ماده 2 دستورالعمل نحوه احتساب تجربه آموزش قید نگردیده است، لهذا تضییع حقی از شاکی مشهود نیست علیهذا شکایت شاکی غیروارد تشخیص حکم به رد شکایت شاکی صادر و اعلام می‎گردد. هیأت عمومی دیوان عدالت اداری در تاریخ فوق با حضور رؤسا و مستشاران و دادرسان علی‎البدل شعب دیوان تشکیل و پس از بحث و بررسی و انجام مشاوره با اکثریت آراء به شرح آتی مبادرت به صدور رأی می‎نماید.

رأی هیأت عمومی

با توجه به وظایف و اختیارات وزارت آموزش و پرورش در تعیین میزان ساعات تدریس هفتگی شاغلان رشته‎های آموزشی و تقلیل ساعت کار مزبور و شرایط و ضوابط خاص آن و اینکه طبق ماده 2 دستورالعمل نحوه احتساب تجربه آموزشی موضوع تبصره یک ماده یک آیین‎نامه اجرائی طرح طبقه‌بندی مشاغل معلمان کشور و تبصره 2 ذیل آن ماده تقلیل ساعات خدمت متصدیان مشاغل مذکور در آن تبصره مشروط به اجتماع و تحقق شرایط لازم از جمله داشتن 20 سال سابقه تدریس به طور مستمر و تمام وقت است، احتساب مـدت خدمت آموزشیاری شاکیان از جهت تقلیل ساعات کار آموزشی آنان به لحاظ فقد اوصاف و شرایط فوق‎الذکر وجاهت قانونی ندارد و دادنامه‎های شماره 1707 مورخ 10/4/1385 شعبه اول و شماره 642 مورخ 31/3/1385 شعبه نوزدهم دیوان که متضمن این معنی است صحیح و موافق اصول و موازین قانونی می‎باشد. این رأی به استناد بند 2 ماده 19 و ماده 43 قانون دیوان عدالت اداری برای شعب دیوان و سایر مراجع اداری ذیربط در موارد مشابه لازم‎الاتباع است.





هیأت عمومی دیوان عدالت اداری معاون قضائی دیوان عدالت اداری ـ رهبرپور

نوع : آراء و نظریات

شماره انتشار : 18464

تاریخ تصویب : 1386/12/14

تاریخ ابلاغ :

دستگاه اجرایی : سازمان آموزش و پرورش -

موضوع :

منبع : وب سایت قوانین دات آی آر (معاونت آموزش دادگستری استان تهران)

    

قانون های مرتبط

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.