×

آیین‌نامه اجرایی قانون توسعه حمل و نقل عمومی و مدیریت مصرف سوخت

آیین‌نامه اجرایی قانون توسعه حمل و نقل عمومی و مدیریت مصرف سوخت

آیین‌نامه-اجرایی-قانون-توسعه-حمل-و-نقل-عمومی-و-مدیریت-مصرف-سوخت

وکیل

آیین‌نامه اجرایی قانون توسعه حمل و نقل عمومی و مدیریت مصرف سوخت شماره92305/ت40586ک



نهاد ریاست جمهوری ـ وزارت راه و ترابری ـ وزارت کشور ـ وزارت نفت ـ وزارت صنایع و معادن ـ وزارت بازرگانی ـ وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات ـ وزارت مسکن و شهرسازی ـ معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رییس‌جمهور ـ ستاد مدیریت حمل و نقل و سوخت
وزیران عضو ستاد مدیریت حمل و نقل و سوخت به استناد اصل یکصد و سی و هشتم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران و با رعایت تصویب‌نامه شماره 13934/ت39614هـ‌ مورخ 4/2/1387 آیین‌نامه اجرایی قانون یاد شده را به شرح زیر تصویب نمودند:

آیین‌نامه اجرایی قانون توسعه حمل و نقل عمومی و مدیریت مصرف سوخت

ماده1ـ اصطلاحات ذکر شده در این آیین‌نامه در معانی مشروح زیر به کار می‌روند:
الف ـ هیـئت: نمایـندگان ویـژه رییـس‌جمهور، موضـوع تصـویب‌نامـه شـماره 13943/ت39614هـ مورخ 4/2/1387
ب ـ ستاد: ستاد مدیریت حمل و نقل و سوخت موضوع ماده (9) این آیین‌نامه.
ج ـ دستگاه اجرایی: کلیه دستگاههای اجرایی مشمول ماده (5) قانون مدیریت خدمات کشوری ـ مصوب 1386 ـ از جمله وزارتخانه‌ها، مؤسسات دولتی، موسسات یا نهادهای عمومی غیردولتی، شرکتهای دولتی و کلیه دستگاههایی که شمول قانون بر آنها مستلزم ذکر و یا تصریح نام است.
ماده2ـ مدیریت حمل و نقل بار و مسافر در محدوده شهر و حومه به عهده شهرداری می‌باشد. وزارت کشور موظف است دستورالعمل اجرایی این ماده را تا تاریخ 1/7/1387 جهت تصویب به ستاد ارایه نماید.
ماده3ـ عملکرد شهرداری‌ها و شرکت‌های ارایه‌کننده خدمات حمل و نقل (درون‌شهری و برون‌شهری بار و مسافر) در مدیریت حمل و نقل، به طور سالانه ارزیابی و رتبه‌بندی شده و در هر سال به شهرداری‌ها و شرکتهای برتر جایزه ویژه مدیریت حمل و نقل اعطا خواهدشد.
تبصره ـ نتایج ارزیابی مربوط به دوره یک ساله منتهی به پانزدهم مهر، در بیست و ششم آذر هر سال اعلام و جوایز اهدا خواهد شد.
ماده4ـ وزارت کشور موظف است دستورالعمل بهبود تردد در معابر شهری و حومه را تا تاریخ 1/8/1387 جهت تصویب به ستاد ارایه نماید و تا زمان تصویب و ابلاغ آن دستورالعمل اجرایی اصلاح ساختار سامانه‌های حمل و نقل عمومی و ساماندهی حمل و نقل درون‌شهری، موضوع جزء (1) بند (ب) تبصره (13) قانون بودجه سال 1385 کل کشور، موضوع تصمیم‌نامه شماره 63432/ت35540ن مورخ 1/6/1385 برای اجرا تنفیذ می‌شود.
ماده5 ـ وزارت راه و ترابری موظف است بازدید ایمنی (شناسایی و حذف مشکلات و نواقص ایمنی شبکه راه در دوره بهره‌برداری) راههای شریانی و راههای اصلی غیرشریانی موجود را تا پایان سال 1389 انجام داده و اقدامات ایمن‌سازی را به طور همزمان آغاز و تا پایان سال 1390 به اتمام برساند.
تبصره1ـ تا زمان رفع مقاطع پر تصادف، اطلاع‌رسانی موقعیت نقاط یاد شده در راهها الزامی می‌باشد.
تبصره2ـ بازرسی ایمنی راه در مطالعات طراحی اولیه و قطعی و پیش‌ از گشایش جاده‌ها الزامی می‌باشد.
ماده6 ـ به طرح‌های تحقیق و توسعه، ابداعات و اختراعاتی که منجر به بهبود ایمنی و مصرف وسایل نقلیه شود، از طریق دستگاههای ذی‌ربط کمک بلاعوض اعطا خواهد شد.
ماده7ـ بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران موظف است با هماهنگی ستاد، اعتبار لازم را برای تأمین تسهیلات بانکی جهت اجرای طرحهای قانون توسعه حمل و نقل عمومی و مدیریت مصرف سوخت (توسعه و نوسازی ناوگان، تامین، تجهیزات و احداث جایگاه عرضه گاز طبیعی فشرده، احداث توقفگاه و غیره) به بانکهای عامل ابلاغ نماید.
ماده8 ـ وزارتخانه‌های کشور و راه و ترابری موظفند دستورالعمل و برنامه عملیاتی اصلاح نحوه پرداخت یارانه به حمل و نقل عمومی مسافر درون و برون‌شهری با رویکردهای پرداخت یارانه بر مبنای جابجایی و استفاده از ظرفیت بخش خصوصی و تعاونی را تا 1/7/1387 جهت تصویب به ستاد ارایه نماید.
ماده9ـ وزارتخانه‌های کشور و راه‌ و ترابری موظفند طرح توانمندسازی بنگاههای خصوصی و تعاونی حمل و نقل بار و مسافر درون‌شهری و برون‌شهری را تا تاریخ 1/8/1387 جهت تصویب به ستاد ارایه نماید.
ماده10ـ وزارت راه و ترابری موظف است دستورالعمل حمل ترکیبی کالا از مبدأ تا مقصد نهایی با شبکه ریلی و شبکه مکمل جاده‌ای را تا تاریخ 1/7/1387 برای تصویب به‌ستاد ارایه نماید.
ماده11ـ وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی موظف است دستورالعمل اجرایی مدیریت فوریتهای پزشکی در حوادث رانندگی (درون شهری و برون شهری) را تا تاریخ 1/7/1387 جهت تصویب به ستاد ارایه نماید.
ماده12ـ وزارت کشور موظف است برنامه بهره‌برداری از خطوط قطار شهری تا پایان سال 1390 را با اولیت‌بندی برآورد هزینه و زمان و نحوه تأمین مالی تا تاریخ 1/7/1387 جهت تصویب به ستاد ارایه نماید.
ماده13ـ وزارت کشور موظف است دستورالعمل الزام به داشتن توقفگاه برای انواع کاربری‌ها را تا تاریخ 1/7/1387 جهت تصویب به ستاد ارایه نماید.
ماده14ـ وزارت راه و ترابری موظف است برنامه احداث راههای شریانی جاده‌ای و خطوط اصلی ریلی تا پایان سال 1390، افزایش سرعت در شبکه ریلی کشور، برقی کردن خطوط و اجرای علایم و تأسیسات و ارتباطات را به همراه اولویت‌بندی و برآورد هزینه و زمان اجرا و نحوه تأمین مالی حداکثر تا تاریخ 1/8/1387 جهت تصویب به ستاد ارایه نماید.
ماده15ـ وزارت راه و ترابری موظف است برنامه احداث و ارتقای مجتمع‌های خدماتی ـ رفاهی ـ جاده‌ای با امکانات کافی (شامل امکانات مناسب برای استراحت رانندگان) با رویکرد استفاده از ظرفیت بخش خصوصی و تعاونی را تا تاریخ 1/8/1387 برای تصویب به ستاد ارایه نماید.
ماده16ـ وزارتخانه‌های راه و ترابری و کشور موظفند، برنامه بهبود تردد و ارتقاء به‌حداقل سطح خدمت « هـ» (وضعیت تردد در سطح ظرفیت یا کمتر) تا پایان سال 1390 در کلیه مسیرهای شریانی برون‌ و درون‌شهری (با اولویت کلانشهرها) را تا پایان مهرماه 1387 به ستاد ارایه نمایند.
ماده17ـ وزارت صنایع و معادن موظف است طرح تولید وسایل نقلیه تا پایان سال 1390 را با محورهای ذیل حداکثر تا تاریخ 1/8/1387 جهت تصویب به ستاد ارایه نماید.
الف ـ استانداردسازی تولید وسایل نقلیه در مصرف سوخت، آلایندگی و ایمنی.
ب ـ تولید وسایل نقلیه سواری دوگانه‌سوز و پایه گازسوز (بنزین ـ گاز طبیعی)، سواری نفت گازسوز، سنگین دو سوخته (نفت گاز ـ گاز طبیعی)، بنزین سوز کم مصرف و برقی و دورگه (هیبریدی برقی)
ج ـ تولید ناوگان و تجهیزات حمل و نقل عمومی (اتوبوس، میدی‌بوس، مینی‌بوس،ون، لوکوموتیو، ریل، واگن معمولی و خودکشش، اتوبوس ریلی و ...)
ماده18ـ وزارت نفت موظف است برنامه بهینه‌سازی پالایشگاهها در راستای افزایش تولید بنزین و نفت گاز را تا تاریخ 1/8/1387 جهت تصویب به ستاد ارایه نماید.
ماده19ـ وزارت نفت موظف است با همکاری وزارت صنایع و معادن، برنامه حمایت از تولید تجهیزات عرضه گاز طبیعی به ویژه جایگاههای متوسط (با سوختگیری سریع) و فشارسازهای خانگی را تا تاریخ 1/8/1387 جهت تصویب به ستاد ارایه نماید.
ماده20ـ وزارت نفت موظف است برنامه حمایت از تولید سوخت با منشاء غیرفسیلی برای وسایل نقلیه را تا تاریخ 1/8/1387 جهت تصویب به ستاد ارایه نماید.
ماده21ـ تمامی دستگاههای اجرایی، به ویژه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، وزارت آموزش و پرورش، سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران و نیروی انتظامی موظفند برنامه‌ها و گزارش اقدامات خود را از طرحهای آموزشی فرهنگ‌سازی و تبلیغاتی در راستای مفاد قانون توسعه حمل و نقل عمومی و مدیریت مصرف سوخت به ستاد ارایه نمایند.
ماده22ـ نمایندگان ویژه رییس‌جمهور موظفند هر سه ماه یکبار گزارش عملکرد دستگاه‌های اجرایی را در راستای مفاد قانون توسعه حمل و نقل عمومی و مدیریت مصرف سوخت به رییس‌جمهور تقدیم نمایند.
ماده23ـ به منظور مدیریت یکپارچه اجرای قانون حمل و نقل عمومی و مدیریت مصرف سوخت و استقرار دبیرخانه نمایندگان ویژه رییس‌جمهور، ستاد مدیریت حمل و نقل و سوخت با ریاست یکی از نمایندگان ویژه رییس‌جمهور به عنوان رییس‌ ستاد با حکم رییس‌جمهور در نهاد ریاست جمهوری تشکیل می‌گردد.
ماده24ـ دستگاههای اجرایی موظفند برای انجام وظایف خود در اجرای این آیین‌نامه و مصوبات هیئت، مجری مشخص با حکم بالاترین مقام دستگاه منصوب نمایند.
این تصویب‌نامه در تاریخ 5/6/1387 به تأیید مقام محترم ریاست جمهوری رسیده‌است.





معاون اول رئیس جمهور ـ پرویز داودی

نوع : آیین نامه

شماره انتشار : 18498

تاریخ تصویب : 1387/6/5

تاریخ ابلاغ :

دستگاه اجرایی : وزارت كشور - وزارت مسكن و شهرسازی - وزارت راه وترابری - وزارت صنایع - معاونت برنامه ریزی و نظارت راهبردی رییس جمهور - وزارت بازرگانی - ستاد مدیریت حمل و نقل و سوخت - وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات -

موضوع :

منبع : وب سایت قوانین دات آی آر (معاونت آموزش دادگستری استان تهران)

    

قانون های مرتبط

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.