×

قانون الحاق دولت جمهوری اسلامی ایران به ضمائم (3) ، (4) و (6) کنوانسیون بین‌المللی جلوگیری از آلودگی ناشی از کشتیها (قسمت دوم)

قانون الحاق دولت جمهوری اسلامی ایران به ضمائم (3) ، (4) و (6) کنوانسیون بین‌المللی جلوگیری از آلودگی ناشی از کشتیها (قسمت دوم)

قانون-الحاق-دولت-جمهوری-اسلامی-ایران-به-ضمائم-(3)-،-(4)-و-(6)-کنوانسیون-بین‌المللی-جلوگیری-از-آلودگی-ناشی-از-کشتیها-(قسمت-دوم) (3) (الف) با رعایت مفاد مقرره (3) این ضمیمه، به‌کارگیری هر موتور دیزل که این مقرره درخصوص آن اعمال می‌شود ممنوع است، به جز زمانی که انتشار اکسیدهای نیتروژن از موتور (که برحسب کل وزن اکسیدهای نیتروژن منتشره محاسبه گردیده است)، در حدود مقادیر زیر باشد:
1ـ g / kW.h0/17 زمانی‌که دور موتور(n) کمتر از130دور در دقیقه باشد.
2ـ g / kW.h 2/0ـ n×0/45 زمانی‌که دورموتور(n) برابر با130 یا بیشتر، اما کمتر از 2000 دور در دقیقه باشد.
3ـ g / kW.h 8/9، زمانی‌که دور موتور (n) برابر با 2000 دور در دقیقه یا بیشتر باشد.
هنگامی که دور موتور (n) = سرعت اندازه‌گیری شده موتور (چرخشهای میل لنگ در دقیقه)
هنگام استفاده از سوختی که ترکیبی از هیدروکربنهای مشتق شده از تصفیه نفت‌خام باشد، رویه آزمایش و روشهای اندازه گیری باید طبق آئین‌نامه فنی اکسیدهای نیتروژن بوده، و مراحل آزمایش و ضرائب وزنی تعیین شده در پیوست (2) این ضمیمه لحاظ گردد.
(ب) بدون در نظر گرفتن مفاد جزء (الف) این بند، به‌کارگیری موتورهای دیزلی زمانی مجاز می باشد که:
1ـ یک سیستم پاکسازی گاز خروجی که طبق آئین‌نامه فنی اکسیدهای نیتروژن به تأیید دستگاه اجرائی رسیده، در رابطه با موتور به منظور کاهش انتشار اکسیدهای نیتروژن روی کشتی، حداقل تا سقف تعیین شده در جزء (الف) به‌کار گرفته شود؛ یا
2ـ هر گونه روش معادل دیگری که به منظور کاهش انتشار اکسیدهای نیتروژن روی کشتی تا سقف تعیین شده در جزء (الف) این بند، با درنظر گرفتن دستورالعملهای مربوط که توسط سازمان تهیه خواهد شد،به تأیید دستگاه اجرائی برسد و به‌کارگرفته شود.
مقرره 14ـ اکسیدهای گوگرد ( SOx)
الزامات کلی
1ـ میزان گوگرد هر نوع نفت سوخت قابل استفاده در کشتیها نباید از (m/m) چهار و نیم درصد (5/4 %) تجاوز نماید.
2ـ میانگین جهانی میزان گوگرد موجود درنفت‌سوخت حاصل از تقطیر، تهیه شده برای مصرف در کشتی ها باید براساس دستورالعمل‌هایی که توسط سازمان تهیه خواهد شد، پایش گردد.(17)
الزامات در مناطق کنترل انتشار اکسیدهای گوگرد
3ـ از نظر این مقرره، مناطق کنترل انتشار اکسیدهای گوگرد شامل موارد زیر می‌باشد:
(الف) منطقه دریای بالتیک به گونه‎ای که در جزء (ب) بند (1) مقرره (10) ضمیمه (1) تعریف شده است؛ منطقه دریای شمال به گونه‎ای که در جزء (و) بند (1) مقرره (5) ضمیمه (5) تعریف شده است؛ و
(ب) هر منطقه دریایی دیگر، شامل محدوده های بندری که توسط سازمان طبق معـیارها و رویه‌های تعیین مناطق کنـترل انتشار اکسیـدهای گوگرد در رابطـه با جلوگیری از آلودگی هوا ناشی از کشتیها، مندرج در پیوست (3) این ضمیمه، در نظر گرفته شده است.
4ـ هنگامی‌که کشتیها در داخل مناطق کنترل انتشار اکسیدهای گوگرد هستند، حداقل یکی از شرایط زیر باید تحقق یابد:
(الف) میزان گوگرد نفت سوخت مصرفی در کشتیها در یک منطقه کنترل انتشار اکسیدهای گوگرد بیش از (m/m) یک و نیم درصد (5/1%) نباشد.
(ب) یک سیستم پاکسازی گاز خروجی که با درنظر گرفتن دستورالعملهای آتی سازمان(18) به تأیید دستگاه اجرائی رسیده باشد، برای کاهش مجموع انتشار اکسیدهای گوگرد از کشتیها، شامل موتورهای کمکی و رانش اصلی، به مقدار g SOx/kw.h0/6 یا کمتر که به عنوان وزن کل انتشار دی‌اکسید گوگرد محاسبه شده، مورد استفاده قرار گیرد. مواد زائد ناشی از استفاده از چنین تجهیزاتی نباید در بنادر و لنگرگاهها و خورهای بسته تخلیه گردد، مگر این‌که کشتی با ارائه سند و مدرک بتواند به طور کامل اثبات نماید که بر اساس معیارهای ارسال شده توسط مقامات کشور صاحب بندر به سازمان این مواد زائد بر اکوسیستم‌های بنادر، لنگرگاهها و خورهای بسته، تأثیر مخربی ندارد. سازمان باید این معیارها را به کلیه اعضاء این کنوانسیون ابلاغ نماید ؛ یا
(ج) به‌کارگیری هرگونه روش فناورانة دیگری که برای محدود نمودن انتشار اکسیدهای گوگرد تا سطح معادل با آنچه در جزء (ب) شرح داده شده، قابل تصدیق و اجراء باشد. این روشها باید توسط دستگاه اجرائی با درنظرگرفتن دستورالعملهایی که توسط سازمان تهیه خواهد شد، تأیید شود.
5 ـ میزان گوگرد نفت سوخت موضوع بند(1) و جزء(الف) بند(4) این مقرره باید توسط تأمین کننده سوخت به گونه‎ای که در مقرره (18) این ضمیمه مقرر شده، مستند گردد.
6 ـ کشتیهایی که به منظور تطبیق با جزء (الف) بند (4) این مقرره از نفتهای سوخت جداگانه‌ای استفاده می‌کنند، باید قبل از ورود به منطقه کنترل انتشار اکسیدهای‌گوگرد زمان کافی را در نظر بگیرند تا سیستـم سوخت‌رسانی به‌طور کامل تمام نفت سوخت‌های بیش‌از (m/m) یک‌ونیم درصد(5/1%) گوگرد را مصرف‌کند. حجم نفت سوخت با گوگرد کم (کمتر یا برابر یک و نیم درصد (5/1%) گوگرد) در هر مخزن، همچنین تاریخ، زمان و موقعیت کشتی هنگامی که هر گونه عملیات تغییر سوخت تکمیل می‌شود باید در دفتری که توسط دستگاه اجرائی مقرر شده است، ثبت گردد.
7ـ در دوازده ماه اول بلافاصله پس از لازم‌الاجراء شدن این پروتکل یا اصلاحیه ‌این پروتکل که بر اساس جزء(ب) بند(3) این مقرره منطقه کنترل انتشار اکسیدهای گوگرد را تعیین می‌کند، کشتی‌هایی که به منطقه کنترل انتشار اکسیدهای گوگرد مندرج در جزء (الف) بند (3) یا منطقه مشخص شده به موجب جزء (ب) بند (3) این مقرره وارد می‌شود، از الزامات بندهای (4)و(6) این مقرره و الزامات بند (5) این مقرره تا حدی که آنها به جزء (الف) بند (4) این مقرره مربوط می‌شود، معاف است.
مقرره 15ـ ترکیبات آلی فرّار
1ـ چنانچه قرار باشد انتشار ترکیبات آلی فرّار (VOCs) از نفتکش‌ها در بنادر یا پایانه‌های تحت صلاحیت یک عضو پروتکل 1997میلادی (1376هجری‌شمسی) تابع مقرراتی گردد، این مقررات باید طبق مفاد این مقرره تنظیم گردد.
2ـ یک عضو پروتکل 1997میلادی (1376هجری‌شمسی) که بنادر یا پایانه‌هایی را در حیطه صلاحیت خود اختصاص می‌دهد تا در آنها انتشار ترکیبات آلی فرّار تابع مقرراتی گردد، باید اعلامیه ای به سازمان تسلیم نماید. این اعلامیه باید شامل اطلاعاتی درمورد اندازه نفتکشهایی که کنترل می‌شود، محموله‌های نیازمند به سیستمهای کنترل انتشار بخار و تاریخ نافذ شدن چنین کنترلی باشد. اعلامیه مزبور باید حداقل شش ماه قبل از تاریخ نافذ شدن آن تسلیم گردد.
3ـ دولت هر عضو پروتکل 1997میلادی (1376هجری‌شمسی) که بنادر یا پایانه‌هایی را تعیین می‌کند تا در آنها انتشار ترکیبات آلی فرّار از نفتکشها تابع مقرراتی گردد، باید اطمینان حاصل نماید که سیستمهای کنترل انتشار بخار که مطابق استانداردهای ایمنی مصوب سازمان(19) مورد تأیید آن دولت قرار گرفته‌اند، در بنادر و پایانه‌های تعیین شده وجود دارد و به صورت ایمن و به طریقی که از تأخیر ناموجه برای کشتی خودداری شود، مورد بهره‌برداری قرار می‌گیرد.
4ـ سازمان باید فهرستی از بنادر یا پایانه‌های تعیین شده توسط اعضاء پروتکل 1997میلادی (1376هجری‌شمسی) را جهت اطلاع، به دیگر اعضاء پروتکل 1997میلادی (1376هجری‌شمسی) و کشورهای عضو سازمان ابلاغ نماید.
5 ـ همه نفتکشهایی که برطبق مفاد بند(2) این مقرره مشمول کنترل انتشار بخار می‌باشند، باید به یک سیستم جمع‌آوری بخار موردتأیید دستگاه اجرائی براساس استانداردهای ایمنی تهیه شده توسط سازمان مجهز شده باشند و باید چنین سیستمی را در طی بارگیری این گونه محموله ها مورد استفاده قرار دهند. پایانه‌هایی که سیستمهای کنترل انتشار بخار طبق این مقرره را نصب کرده‌اند، می‌توانند تا سه سال پس از تاریخ نافذشدن مشخص‌شده در بند (2)، پذیرای تانکرهای موجودی باشند که مجهز به سیستم جمع‌آوری بخار نیستند.
6 ـ این مقرره فقط باید هنگامی در مورد کشتیهای حمل گاز اعمال شود که روش بارگیری و سیستم‌های جمع‌آوری آنها اجازه نگهداری ترکیبات آلی فرّار عاری از متان روی کشتی یا بازگرداندن ایمن این مواد به ساحل را بدهد.
مقرره 16ـ سوزاندن مواد زائد در کشتی
1ـ به استثناء مورد مذکور در بند (5)، سوزاندن مواد در کشتی تنها در زباله‌سوز کشتی مجاز می‌باشد.
2ـ (الف) به استثناء مورد مذکور در جزء (ب) این بند، هر زباله سوز نصب شده در کشتی در تاریخ 1 ژانویه 2000میلادی (11/10/1378هجری‌شمسی) یا پس از آن، باید با الزامات ارائه شده در پیوست (4) این ضمیمه مطابقت داشته باشد. هر زباله سوز باید با توجه به مشخصات استانداردی که توسط سازمان برای زباله سوز‌های روی کشتی تهیه شده است، به وسیله دستگاه اجرائی تأیید شود.(20)

تفسیر 1. 16 را ملاحظه کنید.

(ب) دستـگاه اجرائی مـی‌تواند زباله‌سـوزهایی را کـه در کـشتی پیـش از تاریخ لازم‌الاجراءشدن پروتکل 1997میلادی (1376هجری‌شمسی) نصب‌شده‌اند، از شمول جزء (الف) این بند مستثنی نماید، مشروط بر این‌که کشتی موردنظر صرفاً به سفر در آبهای تحت حاکمیت یا صلاحیت کشور صاحب پرچمی مبادرت نماید که کشتی محق به برافراشتن پرچم آن است.
3ـ هیچ موردی در این مقرره، بر ممنوعیت یا دیگر الزامات کنوانسیون جلوگیری از آلودگی دریایی ناشی از دفع مواد زائد و سایر مواد، 1972میلادی (1351هجری‌شمسی)، (اصلاحی) و همچنین پروتکل 1996میلادی (1375هجری‌شمسی) مربوط به آن تأثیر نخواهد گذاشت.
4ـ سوزاندن مواد زیر در کشتی ممنوع می باشد:
(الف) پسماندهای‌محموله‎های‌ضمائم (1)،(2)و(3) این کنوانسیون ‌و مواد بسته‎بندی آلوده شده به آنها،
(ب) بی فنیلهای پلی کلرینه (PCBs)،
(ج) زباله، طبق تعریف ارائه‌شده ‌درضمیمه (5) این کنوانسیون حاوی مقدار قابل توجهی از فلزات سنگین، و
(د) فرآورده‌های پالایش یافته نفتی حاوی ترکیبات هالوژن.
5 ـ سوزاندن لجن فاضلاب و لجن نفتی تولید شده در حین عملیات عادی کشتی، در بخش اصلی یا کمکی موتورخانه یا دیگهای بخار قابل انجام می‌باشد، ولی این موارد نباید داخل بنادر، لنگرگاهها و خورها انجام پذیرد.
6 ـ سوزاندن پلی وینیل کلرایدها (PVCs) در کشتی ممنوع می باشد، به جز در آن دسته از زباله سوزهایی که گواهینامه‌های تأیید سازمان بین‌المللی دریانوردی برای آنها صادر شده است.

تفسیر 2. 16 را ملاحظه کنید.

7ـ همه کشتیهای دارای زباله‌سوز که مشمول این مقرره می‎گردند باید دارای دفترچه راهنمای نحوه کار تهیه شده توسط سازنده زباله سوز باشند، که در آن چگونگی‌استفاده از زباله‌سوز در محدوده های معین شده در بند(2) پیوست(4) این ضمیمه شرح داده شده است.

تفسیر 3. 16 را ملاحظه کنید.

8ـ کارکنان مسؤول استفاده از زباله‌سوز باید آموزش دیده باشند و قادر به اجرای دستورالعمل‌های مندرج در دفترچه راهنمای زباله‌سوز تهیه شده توسط سازنده باشند.

تفسیر 4. 16 را ملاحظه کنید.

9ـ پایش درجه حرارت گاز خروجی دودکش احتراق باید در تمام زمانها انجام پذیرد و وقتی دما کمتر از حداقل مقدار مجاز 850 درجه سانتیگراد باشد، مواد زائد نباید به یک زباله‌سوز تغذیه پیوسته در کشتی خورانده شود. در مورد زباله‌سوزهای کشتی که مواد زائد به‌صورت یکجا وارد آن می‌شود، طراحی واحد باید به گونه‌ای باشد که دمای محفظه احتراق طی پنج دقیقه پس از شروع کار آن به 600 درجه سانتیگراد برسد.

تفسیر 5. 16 را ملاحظه کنید.

10ـ هیچ موردی در این مقرره مانع ساخت، نصب و بهره‌برداری از دستگاههای‌ حرارتی‌جایگزین جهت دفع مواد زائد در کشتی که الزامات این مقرره را تأمین یا درحد بالاتر از آن عمل کند، نمی‌گردد.
مقرره 17ـ تسهیلات دریافت
(1) دولت هر عضو پروتکل 1997میلادی (1376هجری‌شمسی) متعهد می‌شود که از فراهم بودن تسهیلات کافی برای تأمین نیازهای زیر اطمینان حاصل نماید:
(الف) نیازهای کشتیهای استفاده کننده از بنادر تعمیراتی آن عضو برای دریافت مواد کاهنده لایه اُزن و تجهیزات حاوی چنین موادی به هنگام خارج سازی آنها از کشتیها؛
(ب) نیازهای کشتیهای استفاده‌کننده از بنادر، پایانه‌ها یا بنادر تعمیراتی آن عضو برای دریافت باقیمانده پاکسازی گاز خروجی ناشی از یک سیستم تأییدشده پاکسازی گاز خروجی، هنگامی‌که تخلیه این باقیمانده‌ها به محیط زیست دریایی به موجب مقرره (14) این ضمیمه مجاز نباشد؛
بدون ایجاد تأخیر ناموجه برای کشتیها؛ و
(ج) نیازهای موجود در تسهیلات اوراق کشتی برای دریافت مواد کاهنده لایه اُزن و تجهیزات حاوی چنین موادی به هنگام خارج سازی آنها از کشتی.
(2) هر عضو پروتکل 1997میلادی (1376هجری‌شمسی)، باید کلیه مواردی که تسهیلات ایجاد شده طبق این مقرره در دسترس نبوده یا ناکافی شناخته شده است، را به منظور ابلاغ به اعضاء به اطلاع سازمان برساند.
مقرره 18ـ کیفیت نفت سوخت
1ـ نفت سوخت تحویلی به‌منظور احتراق و استفاده در کشتی‌های مشمول این ضمیمه، باید الزامات زیر را برآورده نماید:

تفسیر 1. 18 را ملاحظه کنید.

(الف) به غیر از آنچه در جزء (ب) ذکر شده :
1ـ نفت سوخت باید مخلوطی از هیدروکربنهای مشتق شده از پالایش نفت باشد. این به مفهوم ممانعت از اضافه کردن مقادیر اندکی از مواد افزودنی به منظور بهبود پاره‌ای از جنبه‌های عملکرد سوخت نمی باشد؛
2ـ نفت سوخت باید عاری از اسیدهای غیرآلی باشد؛
3ـ نفت سوخت نباید حاوی هیچ‌گونه ماده اضافه شده یا ماده زائد شیمیایی باشد که یا:
3ـ1ـ ایمنی کشتیها را به مخاطره اندازد یا باعث ایجاد اثرات‌سوء در عملکرد ماشین‌آلات گردد؛ یا
3ـ2ـ برای کارکنان زیان آور باشد؛ یا
3ـ3ـ روی هم رفته به افزایش آلودگی هوا کمک نماید؛ و
(ب) نفت‌سوخت‌احتراقی مشتق شده به‌وسیله روشهایی غیر از پالایش‌نفت نباید:
1ـ حاوی مقدار گوگردی بیش از مقدار مندرج در مقرره (14) این ضمیمه باشد؛
2ـ باعث شود میزان انتشار اکسیدهای نیتروژن از یک موتور از سقف تعیین شده در جزء (الف) بند (3) مقرره (13) این ضمیمه افزایش یابد؛
3ـ حاوی اسیدهای غیرآلی باشد؛ و
4ـ1ـ ایمنی کشتیها را به مخاطره اندازد یا باعث ایجاد اثرات سوء در عملکرد ماشین‌آلات گردد، یا
4ـ2ـ برای کارکنان زیان آور باشد، یا
4ـ3ـ روی هم رفته به افزایش آلودگی هوا کمک نماید.
2ـ این مقرره در مورد ذغال‌سنگ در شکل سخت آن یا سوختهای هسته‌ای اعمال نمی‌شود.
3ـ برای هر کشتی مشمول مقرره‌های (5) و(6) این ضمیمه، مشخصات نفت سوختی که تحویل گرفته و روی کشتی جهت احتراق استفاده می شود، باید با استفاده از یک یادداشت تحویل سوخت ثبت گردد. این یادداشت باید حداقل حاوی اطلاعات مندرج در پیوست (5) این ضمیمه باشد.
4ـ یادداشت تحویل سوخت باید در کشتی در محلی نگهداری شود که در کلیه زمان‌های موجه، جهت بازرسی به سهولت در دسترس باشد. این یادداشت باید به مدت سه سال پس از زمان تحویل نفت سوخت، درکشتی نگهداری شود.
5 ـ (الف) مـقام صالح(21) دولت هر عضو پروتکل 1997میلادی (1376هجری‌شمسی)، می‌تواند یادداشـتهای تحویل سوخت هـر کشـتی که این ضمیمه در مورد آن اجراء می‌گردد، را در زمانی که کشتی مورد نظر در بندر یا پایانه فراساحلی آن دولت قرار دارد مورد بازدید قرار دهد، می‌تواند یک رونوشت از هر یادداشت تحویل سوخت تهیه کند و فرمانـده یا فرد مسـؤول در کشتی را ملزم نـماید که موثق بودن هر رونوشت از چنین یادداشت تحویل سوخت را تصدیق نماید . همچنین مقام صلاحیتدار می‌تواند از طریق رایزنی‌هایی با بندر صادر کننده یادداشت، صحت مفاد آن را تصدیق نماید.
(ب) بازدید یادداشتهای تحویل سوخت و گرفتن رونوشتهای موثق توسط مقام صلاحیتدار به موجب این بند باید حتی‌الامکان به سرعت و بدون ایجاد تأخیر ناموجه برای کشتی انجام گردد.
6 ـ یادداشت تحویل سوخت باید با درنظر گرفتن دستورالعمل‌هایی که سازمان آنها را تهیه خواهد کرد، با نمونه ای معرف از نفت سوخت تحویلی همراه باشد. نمونه مزبور باید توسط نماینده ای از طرف تأمین‌کننده سوخت و فرمانده یا افسر مسؤول سوختگیری پس از تکمیل عملیات سوختگیری، مهر وموم و امضاء و تا زمان مصرف بخش عمده نفت سوخت، تحت کنترل کشتی نگهداری شود ، اما در هر صورت این دوره از زمان تحویل سوخت نباید کمتر از دوازده ماه باشد.
7ـ اعضای پروتکل1997میلادی(1376هجری‌شمسی) متعهد می‌شوند که اطمینان حاصل نمایند مراجع مربوط منتخب از جانب آنها:
(الف) فهرست‌اسامی‌تأمین‌کنندگان محلی نفت‌سوخت را نگهداری‌می‌نمایند؛
(ب) تأمین‌کنندگان محلی را به ارائه یادداشت تحویل سوخت و نمونه مورد لزوم توسط این مقرره، و تصدیق آن توسط تأمین کننده نفت سوخت مبنی بر این‌که نفـت سوخت با الزامات مـقرره‌های (14) و (18) ایـن ضمیمه مطابقـت دارد، ملزم می‌نمایند؛
(ج) تأمین‌کنندگان محلی را به نگهداری رونوشتی از یادداشت تحویل سوخت به مدت حداقل سه سال به منظور بازرسی و تصدیق توسط کشور صاحب بندر، حسب لزوم، ملزم می‌نمایند؛
(د) اقامه دعوی علیه تأمین کنندگان نفت سوختی که سوخت تحویلی توسط آنها با آنچه در یادداشت تحویل سوخت ذکر گردیده، مطابقت ندارد، اتخاذ می نمایند؛
(هـ) دستگاه اجرائی هر کشتی که نفت سوختی را دریافت کرده است که با الزامات مقرره های (14) یا (18) این ضمیمه مطابقت ندارد، را آگاه می نمایند؛ و
(و) سازمان را از همه مواردی که تأمین‌کنندگان نفت سوخت الزامات تعیین شده در مقرره های (14) یا (18) این ضمیمه را رعایت ننموده‌اند، به منظور ابلاغ به کلیه اعضای پروتکل 1997میلادی (1376هجری‌شمسی) آگاه می‌نمایند.
8 ـ در ارتباط با بازرسی‌هایی‌که توسط کشورهای صاحب‌بندر عضو پروتکل 1997 میلادی (1376 هجری‌شمسی) انجام می‌شود، اعضاء همچنین متعهد می‌شوند که:
(الف) عـضو یا غیر عضوی که یادداشـت تحویل سوخت در حوزه صلاحیت آن صادرشده را با ذکر تمامی اطلاعات مرتبط از موارد تحویل نفـت سوخت غیرمنطبق آگاه سازند.
(ب) اطمینان حاصل نمایند که اقدام اصلاحی حسب مورد برای تبدیل نفت سوخت غیر منطبق به نفت سوخت منطبق انجام می شود.
مقرره 19ـ الزامات سکوهای نفتی و دکلهای حفاری
1ـ با رعایت مفاد بندهای (2) و (3) این مقرره، سکوهای ثابت و شناور و دکلهای حفاری باید با الزامات این ضمیمه مطابقت داشته باشند.
2ـ انتشارهای مستقیم ناشی از اکتشاف، استخراج و فرآوری فراساحلی منابع معدنی بستر دریا طبق ردیف (2) جزء (3) بند (ب) ماده (2) این کنوانسیون، از مقررات این ضمیمه معاف هستند. چنین انتشارهایی شامل موارد زیر می باشد:
(الف) انتشارهای ناشی از سوزاندن موادی که صرفاً و مستقیماً در نتیجه اکتشاف، استخراج و فرآوری فراساحلی مربوط به منابع معدنی بستر دریا بوجود می آیند که شامل اشتعال هیدروکربنها و سوزاندن گل های برش‌خورده، لجن‌ها و/ یا تحریک مواد ناشی از تکمیل چاه و عملیات آزمایش آن و سوختن به دلیل شرایط نامساعد می‌شود، اما محدود به این موارد نمی‌شود؛
(ب) آزادسـازی گـازها و تـرکیبات فرار مـوجود در مواد حـفاری و گـل‌های برش‌خورده؛
(ج) انتشارهایی‌که منحصراً و مستقیماً با عمل‌آوری، جابه‌جایی یا ذخیره‌سازی مواد معدنی بستر دریا در ارتباط می‌باشد؛ و
(د) انتشارهای ناشی از موتورهای دیزلی که تنها به اکتشاف، استخراج و فعالیت‌های فرآوری فراساحلی مربوط به منابع معدنی بستر دریا اختصاص دارد.
(3) درصورت تأیید دستگاه اجرائی، الزامات مقرره (18) این ضمیمه در مورد استفاده از هیدروکربنهایی که در محل تولید و متعاقباً به‌عنوان سوخت مصرف می‌گردد، اعمال نمی‌شود.

پیوستهای ضمیمه (6)
پیوست یک
فرم گواهینامه بین‌المللی جلوگیری از آلودگی هوا (مقرره 8)

گواهینامه بین‌المللی جلوگیری از آلودگی هوا

صادره به موجب مقررات پروتکل 1997میلادی (1376هجری‌شمسی) به منظور اصلاح کنوانسیون بین‌المللی جلوگیری از آلودگی ناشی از کشتیها، 1973 میلادی (1352هجری‌شمسی)، به گونه‎ای که توسط پروتکل 1978میلادی (1356هجری‌شمسی) مربوط به آن اصلاح شده و آن طور که بوسیله قطعنامه (53)132.MEPC اصلاح شده (که از این پس « کنوانسیون» نامیده می‌شود)، تحت صلاحیت دولت:
..................................................................................
..................................................................................
(مشخصات کامل کشور)
توسط: ........................................................................
(عنوان‌کامل‌شخص یا سازمان ذی‌صلاح مجاز به‌موجب مقررات کنوانسیون)
مشخصات کشتی(22)
نام کشتی ...................................................................
شماره یا حروف مشخصه .................................................
بندر ثبت ......................................................................
ظرفیت ناخالص ..............................................................
شماره(23) سازمان بین‎المللی دریانوردی.................................
نوع کشتی :
__کشتی غیر از تانکر __تانکر
بدینوسیله گواهی می‌شود که :
1ـ کشتی طبق مقرره (5) ضمیمه (6) کنوانسیون بازرسی شده است؛ و
2ـ این بازرسی نشان می‌دهد که تجهیزات، سیستمها، قطعات، ترتیبات و مواد کاملاً با الزامات قابل اعمال ضمیمه 6 کنوانسیون مطابقت دارد.
تاریـخ پایان بازرسی که بر مبنای آن، این گواهیـنامه صادر شـده است ...................................... (روز/ماه/سال)

این گواهینامه تا تاریخ ..........................(24) منوط به بازرسیهای طبق مقرره (5) ضمیمه (6) کنوانسیون، معتبر می باشد.
صادره در: .....................................................................
(محل صدور گواهینامه)
(روز/ماه/سال) ...............................................................
(تاریخ صدور) (امضای مقام مجاز صادرکننده گواهینامه)
(مهر یا علامت مقام مجاز، حسب مورد)

پشت نویسی جهت تأیید برای بازرسی های سالانه و میان دوره‌ای

گواهی می‌شود که در بازرسی مقرر شده توسط مقرره (5) ضمیمه (6) کنوانسیون، تشخیص داده شد که کشتی با مفاد مربوط کنوانسیون مطابقت دارد.
بازرسی سالانه: امضاء : ..................................................
(امضای مقام مجاز)

مکان : ...............................................
تاریخ : (روز/ماه/سال) .............................

(مهر یا علامت مقام مجاز، حسب مورد)

بازرسی سالانه/ میان‌دوره‌ای(25) : امضاء: ................................

(امضای مقام مجاز)
مکان : .................................................
تاریخ : (روز/ماه/سال) ...............................

(مهر یا علامت مقام مجاز، حسب مورد)
بازرسی‌سالانه / میان‌دوره‌ای(26) : امضاء: ................................

( امضای مقام مجاز)
مکان : ................................................
تاریخ : (روز/ماه/سال) ..............................

(مهر یا علامت مقام مجاز، حسب مورد)

بازرسی سالانه: امضاء : ....................................................

(امضای مقام مجاز)
مکان : ...............................................
تاریخ : (روز/ماه/سال) .............................

(مهر یا علامت مقام مجاز، حسب مورد)

بازرسی سالانه/میان دوره ای طبق جزء (ج) بند (8) مقرره (9)

بدینوسیله گواهی می‌شود که در بازرسی سالانه/میان دوره‌ای(27) طبق جزء(ج) بند(8) مقرره (9) از ضمیمه (6) کنوانسیون، کشتی منطبق با مقررات مرتبط درکنوانسیون می‌باشد.

امضاء : .............................................
(امضای مقام مجاز)
مکان : ..............................................
تاریخ : (روز/ماه/سال) ............................

(مهر یا علامت مقام مجاز، حسب مورد)

پشت نویسی جهت تمدید گواهینامه، اگر برای کمتر از پنج سال معتبر باشد، در صورت اعمال بند (3) مقرره (9)

کشتی با مقررات مرتبط کنوانسیون مطابقت دارد و این گواهینامه باید، طبق بند (3) مقرره (9) ضمیمه (6) کنوانسیون، به عنوان گواهینامه معتبر تا تاریخ (روز/ماه/سال) پذیرفته شود.

امضاء : ............................................
(امضای مقام مجاز)
مکان : .............................................
تاریخ : (روز/ماه/سال) ...........................

(مهر یا علامت مقام مجاز، حسب مورد)

پشت نویسی در صورت اتمام بازرسی مجدد و اعمال بند (4) مقرره (9)
کشتی با مقررات مرتبط کنوانسیون مطابقت دارد و این گواهینامه باید طبق بند (4) مقرره (9) ضمیمه (6) کنوانسیون، به عنوان گواهینامه معتبر تا تاریخ (روز/ماه/سال) پذیرفته شود.

امضاء : ............................................
(امضای مقام مجاز)
مکان : .............................................
تاریخ : (روز/ماه/سال) ...........................

(مهر یا علامت مقام مجاز، حسب مورد)

پشت نویسی به منظور تمدید اعتبار گواهینامه تا رسیدن به بندر بازرسی یا برای اعطاء مهلت در صورت اعمال بند (5) یا (6) مقرره (9)

این گواهینامه طبق بند (5) یا (6) مقرره (28)9 ضمیمه (6) کنوانسیون، به عنوان گواهینامه معتبر تا تاریخ (روز/ماه/سال) پذیرفته می شود.

امضاء : ..........................................
(امضای مقام مجاز)
مکان : ...........................................
تاریخ : (روز/ماه/سال) .........................

(مهر یا علامت مقام مجاز، حسب مورد)

پشت‌نویسی برای جلو انداختن تاریخ سالگرد در صورت اعمال بند(8) مقرره (9)

طبق بند (8) مقرره (9) ضمیمه (6) کنوانسیون، تاریخ جدید سالگرد .................. (روز/ماه/سال) است.

امضاء : ...........................................
( امضای مقام مجاز)
مکان : ...........................................
تاریخ : (روز/ماه/سال) .........................

(مهر یا علامت مقام مجاز، حسب مورد)
طبق بند (8) مقرره (9) ضمیمه (6) کنوانسیون، تاریخ جدید سالگرد ................ (روز/ماه/سال) است.

امضاء : ..........................................
(امضای مقام مجاز)
مکان : ...........................................
تاریخ : (روز/ماه/سال) .........................

(مهر یا علامت مقام مجاز، حسب مورد)

مکمل گواهینامه بین‌المللی جلوگیری از آلودگی هوا
گواهینامه (IAPP)
برگه سازه و تجهیزات

در رابطه با مفاد ضمیمه 6 کنوانسیون بین‌المللی جلوگیری از آلودگی ناشی از کشتیها، 1973میلادی (1352هجری‌شمسی)، به گونه‎ای که توسط پروتکل 1978میلادی (1356هجری‌شمسی) مربوط به آن (که از این پس « کنوانسیون » نامیده می‌شود) اصلاح شده است.

تذکرات :
1ـ این برگه باید همواره به گواهینامه IAPP پیوست گردد. گواهینامه IAPP باید همیشه روی کشتی موردنظر در دسترس باشد.
2ـ برگه باید لااقل به زبان انگلیسی، فرانسوی یا اسپانیایی باشد. اگر زبان رسمی کشور صادرکننده هم مورد استفاده باشد این زبان در صورت اختلاف یا مغایرت، حاکم خواهد بود.
3ـ جهت پرکردن خانه‌های‌خالی باید حسب مورد از علامت ضربدر (×) برای جواب‌های « مثبت» و « قابل اعمال» یا علامت (ـ) برای جواب های « منفی» و « غیرقابل اعمال» استفاده شود.
4ـ جز درمواردی که به‌گونه دیگری بیان شده، مقررات ذکرشده در این برگه به مقررات ضمیمه(6) کنوانسیون اشاره دارد و منظور از قطعنامه‌ها یا بخشنامه‌ها اشاره به آنهایی است که توسط سازمان بین‌المللی دریانوردی تصویب شده‌اند.

1ـ مشخصات کشتی
1. 1ـ نام کشتی .............................................................
2. 1ـ شماره یا حروف مشخصه ...........................................
3. 1ـ شماره سازمان بین‎المللی دریانوردی ..............................
4. 1ـ بندر ثبت ................................................................
5. 1ـ ظرفیت ناخالص ........................................................
6. 1ـ تاریخی که در آن تیرحمال کشتی گذاشته شده یا در مرحله مشابهی از ساخت قراردارد ..................................................
7. 1ـ تاریخ آغاز تغییر عمده موتور (اگر قابل اعمال باشد) (مقرره 13) ....

2ـ کنترل انتشارهای ناشی از کشتیها
1. 2ـ مواد کاهنده لایه اُزن (مقرره 12)
1. 1. 2ـ تجهـیزات و سیسـتمهای اطفاء حـریق زیر کـه حـاوی هـالونها هـستند، می‌توانند به کار خود ادامه دهند: ........................................................................... __

تجهیزات سیستم محل تجهیزات روی کشتی

2. 1. 2ـ تجهیزات و سیستمهای‌زیر که حاوی کلروفلوئورکربن‌ها (CFCs) هستند، می‌توانند به کار خود ادامه دهند: ............................ __

تجهیزات سیستم محل تجهیزات روی کشتی

3. 1. 2ـ سیستمهای زیر حاوی هیدروکلروفلوئوروکربنها (HCFCs) که قبل از اول ژانویه 2020 میلادی (11/10/1398هجری‌شمسی) نصب شده اند، می‌توانند به کار خود ادامه دهند: ............................... __

تجهیزات سیستم محل تجهیزات روی کشتی

2. 2ـ اکسیدهای نیتروژن (NOx) (مقرره 13)
1. 2. 2ـ موتورهای دیزل زیر با توان خروجی بیش از kW 130، و نصب شده درکشتی که در تاریخ اول ژانویه 2000میلادی (11/10/1378)، یا بعد از آن ساخته می‌شود، بر اساس آئین نامه فنی اکسیدهای نیتروژن با استانداردهای انتشار جزء(الف) بند(3) مقرره(13) مطابقت دارند: ...................................................... __

سازنده و مدل
شماره سریال
کاربرد توان خروجی (kW)
سرعت برآورد شده (rpm)

2. 2. 2ـ موتورهای دیزل زیر با توان خروجی بیشتر از kW130 و آنهایی که طبق بند (2) مقرره (13) در تاریخ اول ژانویه 2000 (11/10/1378) یا بعد از آن تغییر عمده‌ای در آن صورت گرفته، بر اساس آئین نامه فنی اکسیدهای نیتروژن با استانداردهای انتشار جزء(الف) بند(3) مقرره(13) مطابقت دارند: .................... __

سازنده و مدل
شماره سریال
کاربرد توان خروجی (kW)
سرعت برآورد شده (rpm)

3. 2. 2ـ موتورهای دیزل زیر با توان خروجی بیشتر از kW130 و نصب شده در یک‌کشتی‌که درتاریخ اول ‌ژانویه 2000میلادی (11/10/1378هجری‌شمسی) یا پس از آن ساخته می‌شود، یا با توان خروجی بیش از kW130 که طبق بند (2) مقرره (13) در تاریخ اول ژانویه 2000میلادی (11/10/1378هجری‌شمسی) یا پس از آن تغییر عمده‌ای در آن صورت گرفته، به یک سیستم پاکسازی گاز خروجی یا روشهای معادل دیگری طبق بند (3) مقرره (13) و آئین‌نامه فنی اکسیدهای نیتروژن مجهز شده‌اند: ............................... __

سازنده و مدل
شماره سریال
کاربرد توان خروجی (kW)
سرعت برآورد شده (rpm)

4. 2. 2ـ موتورهای دیزل زیر مندرج در بندهای 1. 2. 2، 2. 2. 2 و 3. 2. 2 بالا به ابزارهای پایش و ثبت انتشار اکسیدهای نیتروژن طبق آئین‌نامه فنی اکسیدهای نیتروژن مجهز شده اند: .......................... __

سازنده و مدل
شماره سریال
کاربرد توان خروجی (kW)
سرعت برآورد شده (rpm)

3. 2ـ اکسیدهای گوگرد (SOx) (مقرره 14)
1. 3. 2ـ هنگامی‌که کشتی در منطقه کنترل انتشار اکسیدهای گوگرد که در بند (3) مقرره(14) معین شده‌اند فعالیت می‌کند،کشتی از موارد زیر استفاده می‌کند :
1ـ نفت‌سوختی که به استناد یادداشت‌های تحویل سوخت، مقدار گوگرد آن از m/m یک‌ونیم درصد (5/1%) افزایش نمی‌یابد؛ یا ............................... __
2ـ یک سیستم تأیید شده پاکسازی گاز خروجی، به منظور کاهش انتشار اکسیدهای گوگرد به کمتر ازg SOx/ kW.h 0/6، یا ........................................ __
3ـ سایر فن‌آوریهای تأییدشده به منظور کاهش انتشارات اکسیدهای گوگرد به کمتر از g SOx/kW.h 0/6 ............................... __
4. 2ـ ترکیبات آلی فرار VOCs (مقرره 15)
1. 4. 2ـ نفتکـش دارای یـک سیـستم جـمع‌آوری بـخار مـی‌باشد کـه طـبق 585 MSC/Circ. نصب شده و به تأیید رسیده است ....................... __
5. 2ـ کشتی یک زباله سوز دارد:
1ـ که با قطعـنامه (40)76 MEPC. به گـونه‎ای که اصلاح شده مطابقت دارد ..........................................__
2ـ که قبل از اول ژانویه 2000میلادی (11/10/1378هجری‌شمسی) نصب شده و با قطعنامه (40)76 MEPC. به گونه‎ای که
اصلاح شده مطابقت ندارد. ............................__
گواهی می‌شود که این برگه از کلیه جهات صحیح می‌باشد.
صادره در : ......................................................................
(محل صدور برگه)
(روز/ماه/سال) ............................
(تاریخ صدور) (امضاء مقام مجاز صادرکننده برگه)
(مهر یا علامت مقام مجاز، حسب مورد)

پیوست (2)
چرخه های آزمایش و ضرایب وزنی
(مقرره 13)
مراحل آزمایش و ضرائب وزنی زیر باید به منظور تصدیق مطابقت موتورهای دیزل دریایی با سقف اکسیدهای نیتروژن مطابق مقرره (13) این ضمیمه که از روش آزمایش و محاسبه مشخص شده در آئین‌نامه فنی اکسیدهای نیتروژن استفاده می کند، اعمال گردد.
1ـ برای موتورهای دریایی سرعت یکنواخت برای رانش اصلی کشتی، شامل رانش دیزل ـ الکتریک باید چرخه آزمایش 2 E اعمال گردد.
2ـ برای پروانه های زاویه متغیر باید چرخه آزمایش 2 E اعمال شود.
3ـ برای پروانه‌های ثابت موتورهای اصلی و پروانه‌های ثابت موتورهای فرعی (کمکی) چرخه آزمایش 3 E باید اعمال شود.
4ـ برای موتورهای فرعی سرعت یکنواخت، باید چرخه آزمایش 2 D اعمال شود.
5ـ برای موتورهای فرعی سرعت متغیر، موتورهای فرعی توان متغیر که شامل موارد فوق نیستند، باید چرخه آزمایش 1 C اعمال گردد.

چرخه آزمایش برای به‌کارگیری رانش اصلی سرعت یکنواخت (شامل رانش
دیزل ـ الکتریک یا تأسیسات پروانه زاویه متغیر)

چرخه آزمایش نوع2 E
سرعت 100% 100% 100% 100%
توان 100% 75% 50% 25%
ضریب وزنی 2/0 5/0 15/0 15/0

چرخه آزمایش برای به‌کارگیری پروانه ثابت موتور اصلی و پروانه ثابت موتور فرعی (کمکی)

چرخه آزمایش نوع3 E
سرعت 100% 91% 80% 63%
توان 100% 75% 50% 25%
ضریب وزنی 2/0 5/0 15/0 15/0

چرخه آزمایش برای به‌کارگیری موتور فرعی با سرعت یکنواخت

چرخه آزمایش نوع2 D
سرعت 100% 100% 100% 100% 100%
توان 100% 75% 50% 25% 10%
ضریب وزنی 05/0 25/0 3/0 3/0 1/0

چرخه‌آزمایش برای به‌کارگیری موتورهای‌فرعی باسرعت‌متغیر و با توان‌متغیر

چرخه آزمایش نوع 1 C :
سرعت گشتاور (درصد) :
برآورد شده : 100% 75% 50% 10%
بینابینی : 100% 75% 50%
هرزگرد (کار در جا) : 0%

سرعت ضریب وزنی:
برآورد شده : 15/0 15/0 15/0 1/0
بینابینی : 1/0 1/0 1/0
هرزگرد (کار در جا) : 15/0

پیوست (3)
معیارها و روش های اجرائی برای تعیین مناطق کنترل انتشار اکسیدهای گوگرد
(مقرره 14)

1ـ اهداف
1. 1ـ منظور از این پیوست، تهیه معیارها و روشهای اجرائی برای تعیین مناطق کنترل انتشار اکسیدهای گوگرد می باشد. هدف از ایجاد مناطق کنترل انتشار اکسیدهای گوگرد جلوگیری، کاهش و کنترل آلودگی هوا ناشی از انتشارات اکسیدهای گوگرد از کشتیها و تأثیرات سوء آنها بر روی مناطق دریایی و خشکی می‌باشد.
2. 1ـ یک منطقه کنترل انتشار اکسیدهای گوگرد باید در صورت وجود دلایل کافی برای ضرورت جلوگیری، کاهش و کنترل آلودگی هوا ناشی از انتشارات اکسیدهای گوگرد از کشتیها جهت تصویب توسط سازمان در نظر گرفته شود.
2ـ معیار پیشنهاد تعیین یک منطقه کنترل انتشار اکسیدهای گوگرد
1. 2ـ پیشنهاد به سازمان جهت تعیین منطقه کنترل انتشار اکسیدهای گوگرد، می‌تواند تنها به وسیله کشورهای عضو پروتکل 1997 (1376) ارائه شود. هنگامی‌که دو عضو و یا بیشتر دارای منافع‌مشترک در یک منطقه بخصوص باشند، آنها باید یک پیشنهاد هماهنگ‌شده را تنظیم نمایند.
2. 2ـ پیشنهاد باید شامل موارد زیر باشد:
1ـ توصیف واضحی از منطقه پیشنهادی که در آن کنترل انتشارات اکسیدهای گوگرد از کشتیها کاربرد دارد، به‌همراه نقشه مرجع که در آنها منطقه موردنظر علامت‌گذاری‌شده باشد.
2ـ توصیفی از مناطق دریایی و خشکی که در معرض خطر ناشی از تأثیرات انتشارات اکسیدهای گوگرد کشتیها می‌باشد.
3ـ یک ارزیابی مبنی بر این‌که انتشارات اکسیدهای گوگرد کشتیهای فعال در منطقه پیشنهادی جهت اعمال کنترل انتشار اکسیدهای گوگرد به آلودگی هوا، شامل رسوب اکسیدهای گوگرد و اثرات ناخوشایند آن بر نواحی خشکی و دریایی مورد نظر کمک می‌نماید. چنین ارزیابی باید، حسب مورد، شامل تشریح تأثیرات ناشی از انتشار اکسیدهای گوگرد، بر روی اکوسیستمهای خشکی و آبی، مناطق حاصلخیز طبیعی، زیستگاههای مهم، کیفیت آب، سلامتی انسان و نواحی دارای اهمیت فرهنگی و علمی باشد. منابع داده های مربوط شامل روشهای پژوهشی مورد استفاده باید مشخص گردد.
4ـ اطلاعات مرتبط درباره شرایط جوی در منطقه پیشنهادی برای اجرای کنترل انتشار اکسیدهای گوگرد و مناطق خشکی و دریایی در معرض خطر به ویژه الگوهای بادهای غالب، یا اطلاعات مربوط به عوارض‌زمین، زمین‌شناسی، اقیانوس‌نگاری، ریخت‌شناسی، یا سایر شرایطی که ممکن است منجر به افزایش احتمال بروز آلودگی هوای منطقه یا میزان اسیدیته آن گردد.
5 ـ چگونگی رفت‌وآمد کشتیها در منطقه پیشنهادی کنترل انتشار اکسیدهای گوگرد شامل الگوها و تراکم چنین ترافیکی؛ و
6 ـ تشریح اقدامات کنترلی اتخاذشده و در حال اجراء توسط کشور یا کشورهای عضو پیشنهادکننده که در آن به منابع انتشار روی خشکی اکسیدهای گوگرد که منطقه در معرض خطر را تحت تأثیر قرار می‌دهد اشاره شده باشد به همراه اقداماتی که در رابطه با مفاد مقرره (14) ضمیمه (6) این کنوانسیون می باید تصویب شود.
3. 2ـ محدوده‌های جغرافیایی منطقه کنترل انتشار اکسیدهای گوگرد باید براساس معیارهای مربوط که در بالا شرح داده شده، شامل انتشار و رسوب اکسیدهای گوگرد ناشی از عملیات کشتیها در منطقه پیشنهادی، الگوها و تراکم رفت و آمد و شرایط باد، تعیین‌شده باشد.
4. 2ـ پیشنهاد به‌منظور تعیین منطقه مورد بحث به‌عنوان منطقه‌کنترل انتشار اکسیدهای گوگرد باید براساس قواعد و روشهای وضع شده توسط سازمان، به سازمان ارائه شود.
3ـ روشهای ‌اجرائی برای ‌ارزیابی ‌و تصویب‌ مناطق ‌کنترل ‌انتشار اکسیدهای‌ گوگرد توسط سازمان
1. 3ـ سازمان باید هر پیشنهاد ارائه شده به وسیله یک کشور یا کشورهای عضو را مورد بررسی قرار دهد.
2. 3ـ منطقه کنترل انتشار اکسیدهای گوگرد باید به وسیله یک اصلاحیه این ضمیمه تعیین و طبق‌ماده(16) این کنوانسیون بررسی، تصویب و لازم‌الاجراء گردد.
3. 3ـ در ارزیابی طرح پیشنهادی، سازمان باید معیارهایی که در هر طرح گنجانده شده‌اند را به منظور تصویب طبق موارد مندرج در بخش (2) بالا مورد بررسی قرار دهد و همچنین هزینه‌های مربوط به کاهش رسوبات گوگرد ناشی از کشتیها را در مقایسه با کنترل‌های روی خشکی مدنظر قرار دهد. تأثیرات اقتصادی بر روی کشتیهایی که به تجارت بین‌المللی می‌پردازند نیز باید مدنظر قرار گیرد.
4ـ عملیاتی شدن مناطق کنترل انتشار اکسیدهای گوگرد
اعضائی که دارای کشتیهای فعال در منطقه می‌باشند، ترغیب می‌گردند تا هرگونه دغدغه‌های مربوط به فعالیت درمنطقه را به سازمان منعکس نمایند.

پیوست (4)
تأیید نوع و محدوده فعالیت زباله سوزهای کشتی
(مقرره 16)

1ـ زباله سوزهای کشتی که در بند (2) مقرره (16) شرح داده شد، باید دارای گواهینامه تأیید نوع سازمان بین‎المللی دریانوردی برای هر زباله سوز باشد. به منظور اخذ چنین گواهینامه‌ای، زباله‌سوز باید بر اساس استاندارد مورد تأیید مشروح در بند (2) مقرره (16) طراحی و ساخته شود. هر مدل باید تحت آزمایش خاص تأیید نوع در یک کارخانه یا تسهیلات تأیید شده آزمایش و تحت مسؤولیت دستگاه اجرائی با استفاده از مشخصات سوخت/ مواد زائد استانداردی که در زیر آمده مورد آزمایش تأیید نوع قرار گیرد تا تعیین شود که آیا زباله سوز در محدوده مشخص شده در بند (2) این ضمیمه فعالیت می‌کند یا خیر:
لجن نفتی حاوی:
(75%) لجن نفتی ناشی از سوخت سنگین، (5%) روغن‌های روانساز زائد، و (20%) آب امولسیونه.
مواد زائد جامد حاوی:
(50%) ضایعات غذایی، (50%) آشغال حاوی:
تقریباً (30%) کاغذ، تقریباً (40%) مقوا، تقریباً (10%) کهنه تنظیف، تقریباً (20%) پلاستیک
مخلوط فوق حداکثر حاوی (50%) رطوبت و (7%) جامدات غیرقابل احتراق خواهد بود.
2ـ زباله‌سوزهایی که در مقرره (2)16 شرح داده شد، باید در محدوده های زیر فعالیت نمایند:
2 O در محفظه احتراق: 12ـ 6 درصد.
حداکثر میانگین منواکسیدکربن.
موجود درگاز دودکش: 200 MJ/mg
حداکثر میانگین عدد دوده: (3) با چاراچ یا (1) رینگلمن (تیرگی 20%)
(عدد دوده بیشتر تنها در دوره‌های خیلی کوتاه نظیر گرم شدن (شروع کار) قابل پذیرش است).
اجزای نسوخته در خاکستر باقیمانده: حداکثر10 درصد (10%) وزنی دامنه درجه حرارت گاز خروجی.
دودکش محفظه احتراق: 1200‏ـ850 درجه سانتیگراد.

پیوست (5)
اطلاعاتی که باید در یادداشت تحویل سوخت ذکر شود
(بند 3 مقرره 18)

نام و شماره (سازمان بین‎المللی دریانوردی) کشتی دریافت کننده بندر
تاریخ شروع تحویل
نام، نشانی و شماره تلفن تأمین کننده نفت سوخت دریایی
نام (نامهای) فرآورده
مقدار (برحسب تن متریک)
چگالی در 15 درجه سانتیگراد (Kg/m3) (29)
مقدار گوگرد(30) (% m/m)
یک اظهارنامه امضاء شده و گواهی شده به وسیله نماینده تأمین کننده نفت سوخت مبنی بر این‌که نفت سوخت تأمین شده طبق بند (1) یا جزء (الف) بند (4) مقرره (14) و بند (1) مقرره (18) این ضمیمه می‌باشد.

تفاسیر یکنواخت ضمیمه (6)

مقرره 1
1ـ برای اعمال این مقرره، اصطلاح « کلیه کشتی‎ها» باید به نحوی تفسیر شود که برای کلیه کشتی‌ها (به نحوی که در بند(4) ماده (2) مارپل (73) تعریف شده) قابل‌اعمال باشد.
بند 4 مقرره 2
1ـ2ـ برای اعمال این مقرره، اصطلاح « تأسیسات جدید» باید به ترتیب زیر تفسیر شود:
الف) برای کشتی‌های جدید، تاسیسات روی کشتیهایی که در تاریخ 19 می 2005میلادی (29/2/1384هجری‌شمسی)، یا بعد از آن تیرحمال آنها گذاشته شده یا در مراحل مشابهی از ساخت قرار دارند.
ب) برای کشتی های موجود، تأسیسات جدید با تاریخ تحویل قراردادی به کشتی در تاریخ 19 می 2005میلادی (29/2/1384هجری‌شمسی) یا بعد از آن یا در صورت نبودن تاریخ تحویل قراردادی، تحویل واقعی تجهیزات به کشتی در تاریخ 19 می 2005میلادی (29/2/1384هجری‌شمسی) یا بعد از آن.
تفاسیر مشابه باید در مورد تجهیزات حاوی هیدروکلروفلوئوروکربن (HCFC)جدید با جایگزینی اول ‌ژانویه 2020میلادی (11/10/1398هجری ‌شمسی) به جای 19 می 2005میلادی (29/2/1384هجری‌شمسی) اعمال شود.
ردیف (1) جزء (ب) بند (1) مقرره 13
1ـ13ـ در مورد موتوری که تنها برای شرایط اضطراری در کشتی هایی که موتور در آن نصب شده، کاربرد دارد، مقرره (13) اعمال نمی شود.
جزء (ج) بند (1) مقرره 13
2ـ13ـ برای اعمال این مقرره اصطلاح « بر روی کشتی که تحت‌تغییر عمده قرار می‌گیرد» باید به عنوان اشتباهی تفسیر شود که در مفهوم « کشتی» به جای « موتور» رخ داده است. تغییر در کشتی در جای دیگری در این ضمیمه ذکر نشده است. به منظور هماهنگی با ردیفهای (1) و (2) جزء (الف) بند (1) مقرره (13) به عنوان «یا موتوری که تحت تغییر عمده قرار گرفته است» خوانده شود.
ردیف (3) جزء (الف) بند (2) مقرره 13
3ـ13ـ برای اعمال این مقرره در مورد کشتیهایی‌که قبل از 1 ژانویه 2000میلادی (11/10/1378هجری‌شمسی) ساخته شده‌اند اصطلاح «بیش از 10 درصد» باید به نحوی تفسیر شود که قابل اعمال به « حداکثر بازده پیوسته موتور» قبل از اول ژانویه 2000میلادی (11/10/1378هجری‌شمسی) باشد.
جزء (الف) بند (2) مقرره 16
1ـ16ـ برای اعمال این مقرره، اصطلاح «نصب شده روی کشتی در تاریخ اول ژانویه 2000میلادی (11/10/1378هجری‌شمسی) یا بعد از آن» (11/10/1378) باید به ترتیب زیر تفسیر شود:
الف) برای کشتی های جدید، تأسیسات روی کشتیهایی که در تاریخ اول ژانویه 2000میلادی (11/10/1378هجری‌شمسی) یا بعد از آن تیرحمال آنها گذاشته شده یا در مراحل مشابهی از ساخت قرار دارد.
ب) برای کشتیهای موجود، تأسیسات جدید با تاریخ تحویل قراردادی به کشتی در تاریخ اول ژانویه 2000میلادی (11/10/1378هجری‌شمسی) یا بعد از آن، یا در صورت نبودن تاریخ تحویل قراردادی، تاریخ واقعی تحویل تجهیزات به کشتی در اول ژانویه 2000میلادی (11/10/1378هجری‌شمسی) یا بعد از آن.
بند (6) مقرره 16
2ـ 16ـ برای اعمال این مقرره، مراتب باید به نحوی تفسیر شود که در خصوص زباله‌سوزهایی که با مشخصات مندرج در قطعنامه (33)59. MEPC یا به قطعنامه (40)79 MEPC با مشخصات مندرج در قطعنامه ها مطابقت دارد، قابل اعمال باشد.
بند (7) مقرره 16
3ـ16ـ برای اعمال این مقرره مراتب باید به نحوی تفسیر شود که داشتن راهنمای عملیاتی تنها در خصوص زباله سوزهای نصب شده در تاریخ اول ژانویه 2000میلادی (11/10/1378هجری‌شمسی) یا پس از آن که در قطعنامه درج شده، قابل اعمال باشد.
بند (8) مقرره 16
4ـ16ـ برای اعمال این مقرره، مراتب باید به نحوی تفسیر شود که اصطلاح « هر زباله سوز» به مواردی که در بند (2) مقرره (16) آمده است، اشاره نماید.
بند (9) مقرره 16
5ـ16ـ برای اعمال این مقرره مراتب باید به نحوی تفسیر شود که محدودیتهای حرارتی مطرح‌شده تنها درخصوص زباله‌سوزهای نصب‌شده در تاریخ اول ژانویه 2000میلادی (11/10/1378هجری‌شمسی) یا بعد از آن که در قطعنامه (40)276MEPC آمده است، قابل اعمال باشد.
بند (1) مقرره 18
1ـ 18ـ « نفت سوخت» به معنی هر سوخت به کار رفته در ارتباط با رانش و عملیات کشتی می‎باشد.
قانون فوق مشتمل بر ماده واحده منضم به متن الحاقیه در جلسه علنی روز یکشنبه مورخ‌ ششم مردادماه یکهزار و سیصد و هشتاد و هفت مجلس شورای اسلامی‌تصویب و در تاریخ 23/5/1387 به تأیید شورای نگهبان رسید.

رئیس مجلس شورای اسلامی ـ علی لاریجانی

ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
1 و 2ـ به آئین‌نامه بین‌المللی کالاهای ‌خطرناک دریایی (IMDG CODE)مصوب سازمان به موجب قطعنامه (17)716.الف، آن‌طور که توسط کمیته‌ایمنی دریانوردی اصلاح‌شده یا ممکن‌است اصلاح‌ شود رجوع‌گردد.
3ـ به معافیت‌های خاص مندرج در آئین‌نامه بین‌المللی کالاهای خطرناک دریایی رجوع کنید.
4ـ اشاره به « اسناد» در این مقرره مانع از استفاده از فناوری‌های پردازش الکترونیکی اطلاعات (EDP) و تبادل اطلاعات به‌صورت الکترونیکی(EDI) به‌عنوان اسناد کمکی مستندات کاغذی نمی‌شود.
5ـ به روشهای انجام کنترل و بازرسی‌کشور صاحب بندر مصوب سازمان به موجب قطعنامه (19)787. الف و اصلاح شده آن به موجب قطعنامه (21)882.الف و اصلاحات احتمالی بعدی رجوع کنید.
6ـ به لیست ترکیبی مواد خطرناک که توسط گروه مشترک متخصصین UNESCO/FAO/IMO / UN/IAEA/WHO/WMO / UNEP در رابطه با جوانب علمی آلودگی دریایی (GESAMP) تهیه شده و به‌صورت سالانه توسط سازمان از طریق بخشنامه‌های کمیته فرعی BLG به کلیه کشورهای عضو IMO ابلاغ می‌گردد، رجوع کنید.
7ـ غلظت یک ماده که در عرض زمان مشخصی (معمولاً 96 ساعت) 50 درصد ارگانیزمهای در معرض و مورد آزمایش قرار گرفته را از بین می‌برد همچنین به شکل 50LC h 96 نیز به‌کار می‌رود. 50 LC معمولاً به‌صورت میلی‌گرم در لیتر (mg/l) یا ppm نشان داده می‌شود.
8ـ به دستورالعمل تفویض اختیار سازمانهای عمل‌کننده از طرف دستگاه اجرائی مصوب سازمان به موجب قطعنامه(18)739.الف و مشخصات وظایف‌بازرسی و صدور گواهینامه توسط سازمانهای به‌رسمیت شناخته‌شده عمل‌کننده از طرف دستگاه‌اجرائی مصوب‌سازمان به موجب قطعنامه(19)789.الف، رجوع‌کنید.
9ـ به توصیه نامه در مورد استانداردهای برون‌ریز بین‌المللی و رهنمودهایی برای آزمایش عملکرد تأسیسات تصفیه فاضلاب مصوب کمیته حفاظت از محیط‌زیست دریایی سازمان به موجب قطعنامه(VI) 2 MEPC. مراجعه شود. برای کشتیهای موجود، مشخصات ملی، قابل قبول است.
10ـ به عنوان روش جایگزین، مشخصات کشتی می تواند به صورت افقی در جدول ذکر شود.
11ـ به‌طرح شماره شناسایی کشتی IMO مصوب سازمان به موجب قطعنامه (15)600. الف مراجعه کنید.
12 و 13ـ حسب مورد حذف شود.
14ـ تاریخ انقضاء به نحو مشخص‌شده توسط دستگاه‌اجرائی طبق‌بند(1) مقرره (8) ضمیمه (4) کنوانسیون. روز و ماه این‌تاریخ مرتبط با تاریخ سالگرد تعریف شده در بند (1) مقرره (8) ضمیمه (4) کنوانسیون است.
15ـ حسب مورد حذف شود.
16ـ به دستورالعمل تفویض اختیار به سازمانهایی که به نیابت از دستگاه اجرائی عمل می‌نمایند، مصوب سازمان به موجب قطعنامه (18)739.الف و مصوب سازمان به موجب قطعنامه (19)789 .الف در ارتباط با ویژگیهای بازرسی و صدور گواهینامه توسط سازمانهایی که به نیابت از دستگاه اجرائی عمل می‌نمایند، مصوب سازمان به موجب قطعنامه (19)789. الف رجوع کنید.
17ـ به قطعنامه (43)82 MEPC. ، دستورالعمل پایش میانگین جهانی میزان گوگرد باقیمانده نفت سوخت تهیه شده برای استفاده بر روی کشتی‌ها، رجوع کنید.
18ـ به قطعنامه (53)130 MEPC. ، دستورالعمل سیستمهای پاکسازی گاز خروجی اکسیدهای گوگرد بر روی کشتی رجوع کنید.
19ـ به بخشنامه 585MSC/Circ.، استانداردهای سیستم‌های کنترل انتشار بخار رجوع کنید.
20ـ به قطعنامه(40)76MEPC.، مشخصات استاندارد زباله‌سوزهای کشتی و قطعنامه (45)93 MEPC. ، اصلاحات به مشخصات استاندارد زباله سوزهای کشتی، رجوع کنید.
21ـ به قطعنامه (19)787.الف، روشهای اجرائی کنترل و بازرسی ایمنی کشتی‌ها، به نحوی که توسط قطعنامه (21)882. الف اصلاح شده رجوع کنید.
22ـ به عنوان روش جایگزین، مشخصات کشتی می‌تواند به صورت افقی در جدول ذکر شود.
23ـ منطبق با طرح شماره شناسایی کشتی IMO مصوب سازمان به موجب قطعنامه (15)600 . الف .
24ـ تاریخ انقضاء به نحو مشخص شده توسط دستگاه اجرائی منطبق با بند (1) مقرره 9 ضمیمه 6 کنوانسیون درج شود. روز و ماه این تاریخ منطبق با تاریخ سالگرد تعریف شده در بند (14) مقرره 2 ضمیمه 6 کنوانسیون است، مگر این که طبق بند (8) مقرره 9 ضمیمه 6 کنوانسیون اصلاح شده باشد.
25ـ حسب مورد حذف شود.
26ـ حسب مورد حذف شود.
27ـ حسب مورد حذف شود.
28ـ حسب مورد حذف شود.
29ـ نفت سوخت بایستی مطابق با 3675ISO آزمایش گردد.
30ـ نفت سوخت بایستی مطابق با 8754ISO آزمایش گردد.

نوع : قانون

شماره انتشار : 18506

تاریخ تصویب : 1387/5/6

تاریخ ابلاغ :

دستگاه اجرایی : وزارت راه وترابری -

موضوع :

منبع : وب سایت قوانین دات آی آر (معاونت آموزش دادگستری استان تهران)

    

قانون های مرتبط

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.